1. Problematika varnosti starejših voznikov motornih vozil v prometu : magistrsko deloAnamarija Poll, 2024, magistrsko delo Opis: Zaključno delo predstavlja problematiko z vidika prometne varnosti, s katero se soočajo starejši vozniki motornih vozil. Osnovni namen je prikazati njihovo varnost v prometu skozi analizo prometnih nesreč in s pomočjo eksperimenta, ki smo ga izvedli na fakulteti. Analiza prometnih nesreč prikazuje podrobne informacije o prometnih nesrečah za obdobje 2012–2022, v katerih so bili udeleženi kot povzročitelji, starejši vozniki. Približno 20 % prometnih nesreč v zadnjih letih povzročijo prav oni. Za boljše razumevanje analize prometnih nesreč je bil izveden eksperiment s 30-imi prostovoljci različnih starosti. Vseboval je anketo s testom o cestno prometnih predpisih in vožnjo na simulatorju z očali za sledenje pogleda. Rezultate poizkusa smo primerjali po starostnih skupinah in ugotovili, da z leti znanje o cestno prometnih predpisih pada. Ena izmed pomembnih ugotovitev je, da imajo starejši vozniki kljub manjši vozni hitrosti daljši reakcijski čas v primerjavi z ostalimi vozniki. Na koncu so podani tudi možni predlogi za izboljšanje stanja na področju prometne varnosti starejših voznikov. Ključne besede: varnost v prometu, starejši vozniki, analiza prometnih nesreč, simulator vožnje, očala za sledenje pogleda Objavljeno v DKUM: 30.05.2024; Ogledov: 247; Prenosov: 29 Celotno besedilo (5,41 MB) |
2. Vpliv sodobnih mikromobilnostnih sredstev na varnost in splošno počutje oseb z gibalnimi in senzornimi ovirami v prometu : magistrsko deloBrane Neuhold, 2024, magistrsko delo Opis: Naše delo preučuje vpliv razmaha mikromobilnosti na osebe z gibalnimi in s senzornimi ovirami v urbanem okolju. Ugotovili smo, da kljub visoki ravni zavedanja o varnostnih pravilih med uporabniki mikromobilnosti, določene prakse, kot sta neupoštevanje omejitev hitrosti in neupoštevanje varnostnih razdalj, povečujejo varnostna tveganja za vse udeležence v prometu, še posebej za ranljive skupine. Analiza ankete, ki je zajemala 267 respondentov, je razkrila statistično pomembne razlike v percepcijah glede mikromobilnosti med različnimi skupinami, kar poudarja potrebo po ciljno usmerjenih politikah, ki upoštevajo različne potrebe in izkušnje. Poudarjamo potrebo po integriranem pristopu, ki združuje infrastrukturne izboljšave z izobraževalnimi in ozaveščevalnimi kampanjami povečanja varnosti ter dostopnosti mest za vse. Naše delo prispeva k boljšemu razumevanju dinamike mikromobilnosti in njenega vpliva na osebe z ovirami, kar odpira pot nadaljnjim raziskavam in razvoju vključujočih urbanih politik. Ključne besede: mikromobilnost, osebe z gibalnimi ali senzornimi ovirami, dostopnost, varnost v prometu, prometne politike Objavljeno v DKUM: 17.05.2024; Ogledov: 298; Prenosov: 46 Celotno besedilo (6,82 MB) |
3. Prenova obstoječega načrta šolske poti OŠ Pohorskega odreda Slovenska Bistrica z vidika prometne varnosti in digitalizacije : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programaMarko Bračič, 2024, diplomsko delo Opis: Varnost v cestnem prometu predstavlja eno od ključnih vidikov kakovosti prometnega sistema, saj vsak udeleženec želi zagotoviti varno potovanje v skladu s svojimi potrebami.
Odgovornost za varnost v cestnem prometu ni le na posamezniku, ampak tudi na državi, lokalnih skupnostih in institucijah, kot so osnovne šole. Osnovne šole imajo vpogled in nadzor nad dogajanjem v prometu ter možnost vplivanja na prometno varnost. V Republiki Sloveniji morajo osnovne šole izdelati Načrt varne šolske poti, ki informira uporabnike o varnih poteh za prihod in odhod iz šole.
Diplomska naloga se ukvarja s problematiko obstoječega načrta varnih šolskih poti OŠ Pohorskega odreda v Slovenski Bistrici. Na podlagi določenih kriterijev je predstavljena klasifikacija primernosti ulic in predstavljen predlog izboljšav obstoječega stanja v obliki prenovljenega načrta varnih šolskih poti. Prenova vključuje digitalizacijo zemljevidov, ki omogočajo interaktivno predstavitev nevarnih ulic in lokacij. S tem lahko šola uporabnikom posreduje pomembne informacije o nevarnostih v cestnem prometu, kar zmanjšuje tveganje za otroke med potjo v šolo in nazaj. Ključne besede: načrt varnih šolskih poti, varnost otrok v cestnem prometu, osnovna šola, učenci, Slovenska Bistrica Objavljeno v DKUM: 20.02.2024; Ogledov: 345; Prenosov: 114 Celotno besedilo (7,98 MB) |
4. Vožnja desno ob rdeči luči na semaforju : diplomsko deloUrša Beranič, 2023, diplomsko delo Opis: Pešci veljajo za najbolj ogrožene udeležence v prometu. Z raznimi spremembami in dopolnitvami zakonov lahko pride do zmede ter nerazumevanja določenih novih dopolnitev oziroma sprememb. Ena izmed sprememb je bila v zadnjih letih vključitev zelene puščice na nekatera ustrezna semaforizirana križišča. Zelena puščica v prometu dovoljuje vožnjo v desno tudi, kadar na semaforju sveti rdeča luč.
Diplomsko delo opisuje začetne administrativne postopke in realizacije namestitve zelene puščice na semaforje v nekdanji Vzhodni Nemčiji ter Sloveniji, kjer se je posledično spremenil tudi Zakon o pravilih cestnega prometa. V diplomskem delu smo raziskali slovensko zakonodajo, ki se dotika zelene puščice in na podoben način poskusili predstaviti tudi nemško. Analizirali smo prometno varnost v območju opazovanih križišč in poiskali prednosti ter slabosti zelene puščice. Praktičen del diplomskega dela je v prvi fazi zajemal štetje prometa na terenu in izvedbo anketiranja naključnih oseb, v drugi fazi pa analizo pridobljenih podatkov. Ključne besede: spremembe v prometu, varnost v prometu, zelena puščica Objavljeno v DKUM: 08.09.2023; Ogledov: 387; Prenosov: 111 Celotno besedilo (2,43 MB) |
5. Analiza prometnih nesreč II. kategorije : diplomsko deloMitja Kodrič, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je prikazana analiza prometnih nesreč ll. kategorije z lahko telesno poškodbo od leta 2015 do 2019 v Republiki Sloveniji in na Ptuju. Za razumevanje besedne zveze analiza prometnih nesreč ll. kategorije smo proučili definicije in razlage pomena prometnih nesreč, zakonodajo, opredelili smo jih glede na vrsto, opredelili osnovne podatke in predstavili psihološko obravnavo prometnih nesreč.
Analizirali in primerjali smo absolutne in relativne kazalnike prometne varnosti v cestnem prometu v Republiki Sloveniji in na Ptuju; dejavnike, ugotovljene vzroke in posledice glede na vlogo in število udeležencev ter povzročiteljev s pomočjo statističnih podatkov.
Ugotovili smo, da je Ptuj manj varen v primerjavi z Republiko Slovenijo glede prometne varnosti v cestnem prometu v prometnih nesrečah ll. kategorije z lahko telesno poškodbo in pri lahko telesno poškodovanih v prometnih nesrečah ll. kategorije. Znižalo pa se število omenjenih nesreč, število udeležencev in povzročiteljev v obeh okoliših.
Nato smo poiskali mesta zgostitve omenjenih nesreč na Ptuju in analizirali najbolj kritična mesta na Ormoški cesti, na oziroma ob Minoritskem trgu in na cesti, ki pelje čez Puhov most. Na koncu smo na podlagi ugotovljenih vzrokov zapisali ugotovljene predloge za izboljšanje stanja prometne varnosti na Ptuju z vidika prometnih nesreč ll. kategorije. Ključne besede: prometne nesreče, absolutni in relativni kazalniki v cestnem prometu, analiza, nevarna mesta, lahka telesna poškodba Objavljeno v DKUM: 10.03.2022; Ogledov: 1502; Prenosov: 234 Celotno besedilo (3,60 MB) |
6. Sodobna načela načrtovanja večnivojskih vozlišč in priključkov : magistrsko deloLaura Brigita Parežnik, 2021, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu so predstavljena sodobna načela za načrtovanje večnivojskih vozlišč in priključkov; predstavljen je njihov namen, delitev, sestavni elementi, projektno tehnični elementov in oblike, ob upoštevanju vizij varnosti v cestnem prometu (»vizija nič«, »trajnostna varnost«). Podano pa je tudi načrtovanje avtocest na splošno, kot glavne smeri iz katere se vključujemo ali pa izključujemo na vozlišča in priključke, oziroma izvajamo določene manevre, ki se tičejo večnivojskih križišč. Ključne besede: večnivojsko križišče, vozliča, priključki, avtocesta, varnost v cestnem prometu Objavljeno v DKUM: 13.10.2021; Ogledov: 872; Prenosov: 110 Celotno besedilo (6,14 MB) |
7. E-Skiroji v cestnem prometu : diplomsko deloAleksija Rainer, 2021, diplomsko delo Opis: Električni skiroji, znani kot e-skiroji, so postali eden izmed bolj zaželenih izdelkov na trgu. So lahki, udobni, enostavni za uporabo in idealni za hitro vožnjo po prometnih urbanih področjih. So okolju prijazni in pomagajo pri odpravljanju zastojev v mestnih središčih ter pri pomanjkanju parkirnih mest. Kljub veliko prednostim prinašajo tudi nekatere slabosti in nevarnosti. Ker jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, lahko hitro privede do prometne nesreče in nastanka poškodb. V diplomski nalogi smo opisali električne skiroje, njihove tehnične karakteristike (e-skiroja Xiaomi Pro 2), prednosti, slabosti in nevarnosti e-skirojev v prometu, zakonodajo ter zavarovanje mikro mobilnosti, pod katero spadajo tudi električni skiroji. Prikazali smo tudi statistične podatke nesreč z e-skiroji v Sloveniji za leto 2019, 2020 in 2021 (januar–junij), podatke ankete neuporabnikov in uporabnikov e-skirojev ter analizo vožnje z e-skirojem Xiaomi M365 Pro. Ugotovili smo, da ni veliko prometnih nesreč z e-skiroji, ponavadi gre za prometne nesreče z bočnim trčenjem pri neupoštevanju pravil o prednosti, z lažjimi poškodbami. Podatki anket kažejo, da vozniki e-skirojev upoštevajo navodila in zakone. Anketirancem se e-skiro ne zdi nevaren, prometnih nesreč in konfliktov skoraj ni, povprečna vožnja je 15 minut, glavni razlog uporabe e-skiroja je izogib gneči in prihranek s časom. Ključne besede: električni skiro, cestni promet, varnost v cestnem prometu, prometne nesreče, anketiranje Objavljeno v DKUM: 14.09.2021; Ogledov: 1673; Prenosov: 180 Celotno besedilo (2,23 MB) |
8. Uživanje alkohola in z njim povezana kriminaliteta v Zgornje Savinjski dolini : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloHana Poiškruh, 2021, diplomsko delo Opis: Alkohol je lahko dostopna in družbeno dobro sprejeta droga. Uživanje alkohola kratkoročno in dolgoročno vpliva na zdravje in vedenje posameznika. Posameznik pod vplivom alkohola lahko postane agresiven, nezmožen kontroliranja svojih čustev ali se začne precenjevati. Alkohol lahko vpliva na izvajanje kriminalitete. V zaključnem delu nas je zanimala povezava med uživanjem alkohola in prometno kriminaliteto ter nasiljem v družini. Velik del tradicije Zgornje Savinjske doline je povezan tudi z uživanjem alkohola. V zaključnem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika ugotavljali, če prebivalci Zgornje Savinjske doline uživajo alkohol, kako pogosto ga, v kakšnih količinah in kako njihovo uživanje alkohola vpliva na njihovo varnost v prometu in morebitno nasilnost do drugih oseb. Ugotavljali smo tudi demografsko strukturo sodelujočih v raziskavi (spol, starost, izobrazba, status in zakonski status). Raziskava je pokazala, da prebivalci Zgornje Savinjske doline najpogosteje alkohol uživajo ob določenih priložnostih. Ugotovili smo, da je več kot polovica prebivalcev Zgornje Savinjske doline, ki uživajo alkohol že vozilo pod vplivom alkohola, večji delež jih je to storilo samo enkrat. Ugotovili smo tudi, da prebivalci Zgornje Savinjske doline pod vplivom alkohola niso nasilni do družinskih članov. Na podlagi rezultatov raziskave bi predlagali več informiranja glede uživanja alkohola in vpliva le tega na vedenje posameznika. Priporočljivo bi bilo izvesti tudi več akcij na področju ozaveščanja prometne varnosti. Predvsem mlajšo populacijo prebivalcev Zgornje Savinjske doline bi bilo potrebno ozaveščati o alkoholu in njegovih negativnih učinkih. Ključne besede: diplomske naloge, alkohol, kriminaliteta, Zgornje Savinjska dolina, varnost v prometu, nasilje v družini Objavljeno v DKUM: 03.09.2021; Ogledov: 1246; Prenosov: 249 Celotno besedilo (852,81 KB) |
9. Trajnostni razvoj v cestnem tovornem prometu in odnos slovenskih avtoprevozniških podjetij do trajnostnega razvojaUrška Grden, 2019, diplomsko delo/naloga Opis: V tej diplomski nalogi smo na trajnostni razvoj pogledali z vidika slovenskih transportnih podjetij. Da bi bralcu predstavili čim bolj celovit pregled, smo na začetku podali definicijo trajnostnega razvoja, opredelili cilje trajnostnega razvoja in zakonodajo, ki to ureja v Sloveniji. Ugotovili smo, da je najširše sprejeta definicija trajnostnega razvoja definicija, ki pravi, da gre pri trajnostnem razvoju za obliko razvoja ali napredka, ki zadovoljuje potrebe sedanjosti ne da bi ogrožala prihodnje generacije pri zadovoljevanju njihovih potreb. Srb za izvajanje trajnostnega razvoja se na formalni ravni kaže predvsem v sprejemanju mednarodnih dokumentov, kot je na primer Agenda 2030 Organizacije združenih narodov, pa tudi v sprejemanju nove okoljske zakonodaje na ravni Evropske unije, ki je bila veliki meri v okviru Zakona o varstvu okolja implementirana tudi v slovensko pravo. V tej nalogi smo se osredotočili na trajnostni razvoj na področju cestnega prometa. Da bi izvedeli, kaj o trajnostnem razvoju menijo slovenska transportna podjetja, smo jih tako preko spletne ankete povprašali po njihovem delovanju na tem področju. O njihovi trajnostni ozaveščenosti smo dobili presenetljivo spodbudne informacije, vendar pa so spremembe v praksi kljub temu relativno redke, saj se podjetja bojijo, da bi pri uvajanju sprememb utrpela večjo finančno škodo. Sklenili smo, da bi bilo dobro, da bi podjetjem z željo po trajnostnem razvoju na tej točki v obliki finančne stimulacije naproti stopila država. Ključne besede: Logistika, trajnostni razvoj v cestnem prometu, transportna podjetja v Sloveniji, ukrepi za trajnostni razvoj prometa, državne subvencije Objavljeno v DKUM: 19.12.2019; Ogledov: 1685; Prenosov: 154 Celotno besedilo (844,90 KB) |
10. Zavarovanje cestnih vozil v SlovenijiVinko Rebula, 2019, diplomsko delo/naloga Opis: V današnjem času se število cestnih vozil v Sloveniji iz dneva v dan povečuje. Tako so premoženjska tveganja pri odgovornosti uporabe motornih vozil skoraj neizogibna za vsakega voznika. Zelo pomembno je obvladovanje teh tveganj, ki nastanejo pri uporabi cestnih vozil. V ta namen, da bi se uporabniki vozil zaščitili pred tveganji, zavarovalnice v Sloveniji ponujajo različne vrste zavarovanj. V Sloveniji so nekatera zavarovanja zakonsko določena, medtem ko so druga zavarovanja prostovoljna. Za uporabnike vozil je obvezno skleniti zavarovanje avtomobilske odgovornosti. Kasko zavarovanja niso obvezna, vendar zagotavljajo povrnitev škode v primeru nezgode. Prav tako je zelo pomembno, da je sklenitelj zavarovanja pred podpisom zavarovalne pogodbe seznanjen z riziki in nevarnostmi v primeru neustreznega zavarovanja. V Sloveniji je v zadnjih letih močno naraslo tudi število zavarovalniških goljufij, s katerimi se želijo posamezniki ali organizirane združbe dokopati do nezakonitega izplačila iz naslova zavarovanj. V ta namen so zavarovalnice sprejele vrsto ukrepov, s katerimi poskušajo preprečiti takšna dejanja. Ključne besede: zavarovalništvo, obvezna zavarovanja v cestnem prometu, kasko zavarovanja cestnih vozil, zavarovalna pogodba, zavarovalniške goljufije, premija, cestna vozila Objavljeno v DKUM: 30.07.2019; Ogledov: 1303; Prenosov: 162 Celotno besedilo (1,88 MB) |