1. Vpliv kulture, etike in verodostojnosti na uspešnost podjetja Elektro Maribor d.d.Tjaša Smogavc, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu raziskujemo vpliv kulture, etike in verodostojnosti na uspešnost izbranega podjetja Elektro Maribor d. d., ki se ukvarja z distribucijo električne energije. Dejavniki, ki smo jih preučili, so temeljne vrednote podjetja, tip kulture in tip klime podjetja, moč kulture ter neformalni in formalni dejavniki uveljavljanja verodostojnosti. Vpliv dejavnikov na uspešnost podjetja smo analizirali pomočjo izbranih ekonomskih in neekonomskih kazalnikov uspešnosti. Ključne besede: kultura, verodostojnost, etika, vrednote, uspešnost podjetja Objavljeno v DKUM: 17.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1 Celotno besedilo (3,98 MB) |
2. Investigating the impact of supply chain management practices on customer relationship management objectives : doctoral dissertationNourhan Ahmed Saad, 2023, doktorska disertacija Opis: Mikro, mala in srednje velika podjetja (v nadaljevanju MMSP) imajo pomembno vlogo pri gospodarski rasti in razvoju zlasti držav v razvoju in vzponu. Nedavna pandemija Covid-19 je močno prizadela sektor MMSP, kar je vplivalo na ponudbo in povpraševanje ter posledično na preživetje organizacij. Ob tem se je uspešnost sektorja MMSP dramatično zmanjšala, stranke pa niso mogle zadovoljiti svojih potreb in zahtev, kar je povzročilo ranljivost oskrbovalnih verig in manjše zadovoljstvo strank. Ob omenjenem izzivu se je naša raziskava osredotočila na izboljšanje medorganizacijskega upravljanja odnosov s strankami oziroma partnerji v MMSP z razvojem okvira, ki upravlja dejavnosti in prakse oskrbovalnih verig v organizacijah.
V naši raziskavi je bila izvedena empirična študija egiptovskega sektorja MMSP z uporabo kvalitativnih in kvantitativnih raziskovalnih metod. Najprej je bil za vse raziskovalne spremenljivke opravljen poglobljen sistematični pregled literature v dveh pomembnih znanstvenih bazah (Scopus in Web of Science) v skladu s smernicami PRISMA. S tem smo raziskali vzročno povezanost med raziskovalnimi spremenljivkami, na podlagi katerih je bil razvit teoretični okvir. Nato so bili na podlagi teoretičnih ugotovitev izvedeni polstrukturirani intervjuji z deležniki MMSP, da bi analizirali trenutne razmere v egiptovskem sektorju MMSP in potrdili prej razvit teoretični okvir. V ta namen smo uporabili analizo vsebine na podlagi programskih paketov NVivo, s katerimi je bil določen konceptualni okvir. Nazadnje je bil končnim potrošnikom MMSP razdeljen anketni vprašalnik, da bi s pomočjo pametnega modeliranja strukturnih enačb (PLS-SEM) raziskali vzročno povezanost med spremenljivkami raziskave. Na osnovi slednjega smo opredelili ključne spremenljivke, ki vplivajo na egiptovski sektor MMSP, in oblikovali priporočila in načrt za deležnike MMSP, da bi se ti lahko čim bolj kakovostno spopadli z dinamičnim poslovnim okoljem in zadovoljili potrebe svojih potrošnikov.
Ugotovitve pričujoče raziskave so pokazale vzročno povezanost med praksami upravljanja oskrbovalne verige in cilji upravljanja odnosov s strankami (tj. zadovoljstvo in zvestoba strank) prek operativne uspešnosti MMSP, pri čemer je SEM analiza rezultirala v opredelitvi glavnih dejavnikov, ki vplivajo na egiptovski sektor MMPS. Rezultati so pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji v oskrbovalnih verigah, praks upravljanja odnosov s strankami, ravni in kakovosti izmenjave informacij ter vitkih praks upravljanja na operativno uspešnost MMSP. Prav tako so rezultati pokazali pozitiven statistično značilen vpliv strateškega partnerstva z dobavitelji, ravni izmenjave informacij, vitkih praks upravljanja oskrbovalnih verig na zadovoljstvo strank. Ob tem operativna uspešnost pomembno vpliva na zadovoljstvo strank, ki nadalje pozitivno vpliva na dolgoročno zvestobo strank. Uspešna operativna izvedba ima hkrati pomemben vpliv na odnos med partnerji v oskrbovalnih verigah (tj. strateškim partnerstvom z dobavitelji, praksami upravljanja odnosov s strankami, ravnijo izmenjave informacij, kakovostjo izmenjave informacij in vitkimi praksami) in zadovoljstvom strank. Na koncu je bil kot rezultat raziskave zainteresiranim stranem MMSP predstavljen načrt za izboljšanje njihove operativne uspešnosti in zadovoljstva strank, zlasti med pandemijami in podobnimi kriznimi situacijami. Ključne besede: prakse upravljanja oskrbovalne verige, operativna uspešnost, zadovoljstvo strank, zvestoba strank, mikro, mala in srednje velika podjetja Objavljeno v DKUM: 22.07.2024; Ogledov: 185; Prenosov: 21 Celotno besedilo (9,71 MB) |
3. Življenjski slog zaposlenih in njegov vpliv na uspešnost podjetjaNik Pogorelčnik Hojnik, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo, v prvi vrsti želeli ugotoviti, če obstaja korelacija med življenjskim slogom zaposlenih v organizaciji in uspešnostjo le-te, oz. če zdrav življenjski slog zaposlenih pripomore k uspešnosti organizacije, v kateri delujejo. Osredotočili smo se na tri hipoteze. Prva se glasi »V podjetju Bureau Veritas Slovenija zaposleni živijo zdrav življenjski slog.«. Druga pravi »»Podjetje Bureau Veritas Slovenija je finančno najuspešnejše slovensko podjetje na področju certificiranja.«. Naša tretja hipoteza lahko rečemo, da povezuje prvi dve in se glasi »Zdrav življenjski slog pozitivno vpliva na uspešnost organizacije.«. Za ugotavljanje zdravja življenjskega sloga smo uporabili vprašalnik, katerega je izpolnilo 24 oseb, zaposlenih v podjetju Bureau Veritas. S pomočjo uporabe Microsoft Excela smo podatke analizirali in tako prvo hipotezo potrdili. Pri ugotavljanju uspešnosti podjetja Bureau Veritas smo se osredotočili na finančno uspešnost. S pomočjo uporabe spletne strani AJPES, smo prišli do želenih informacij in tako potrdili tudi drugo hipotezo, saj je naše analizirano podjetje, na tem področju, konkurente prepričljivo prekašalo. Neposrednega vpliva življenjskega sloga na uspešnost organizacije, za enkrat, še ni mogoče meriti, zato smo o povezavi, med omenjenima komponentama, lahko le sklepali. Na ta način smo potrdili tudi tretjo hipotezo.
Diplomsko delo je, po našem mnenju, dober uvod v raziskovanje tega področja. Kljub temu, da ima nekaj pomanjkljivosti, kot so majhen vzorec izpolnjenih vprašalnikov, to da bi bilo bolje, če bi vprašalnike razdelili tudi v konkurenčnih organizacijah ter da neposrednega vpliva življenjskega sloga na uspešnost organizacije ne gre meriti, mislimo, da so podatki uporabni, in da si z njimi, kakor že omenjeno, raziskovalci tega področja, v prihodnosti lahko ustrezno pomagajo.
Z nadaljnjim študiranjem omenjenega, mislimo, da se bodo organizacije, iz različnih področij delovanja, lahko lažje odločale o tem, ali med svojimi zaposlenimi, za uspešnejše delo, zdrav življenjski slog spodbujati, ali pa, da le-temu ne rabijo posvečati pretirane pozornosti. Ključne besede: Življenjski slog, uspešnost podjetja. Objavljeno v DKUM: 07.11.2023; Ogledov: 604; Prenosov: 36 Celotno besedilo (2,13 MB) |
4. Uporaba orodij menedžmenta in dodana vrednost v slovenskih invalidskih podjetjihGorazd Šoster, Mirko Markič, 2013, izvirni znanstveni članek Opis: Namen raziskave je ugotoviti stanje pri načrtovanju in uporabi menedžerskih orodij
v invalidskih podjetjih, ki poslujejo v Republiki Sloveniji. Ugotavljali smo, ali obstaja
statistično značilna korelacija med načrtovanjem uporabe in uporabo menedžmentskih
orodij ter dodano vrednostjo. Ugotovili smo, da z načrtovanjem in uporabo
menedžerskih orodij podjetja ne dosegajo višje dodane vrednosti. Menedžersko
orodje, katerega uporaba je povezana s povečanjem dodane vrednosti, je EFQM.
Bistvene prednosti uporabe menedžerskih orodij so izboljšanje preglednosti procesov, višja kakovost proizvodov, večje zadovoljstvo odjemalcev in izboljšanje ugleda podjetja. Izidi iz raziskave bodo koristni za vse, ki si prizadevajo za nenehno izboljšanje uspešnosti poslovanja. Ključne besede: invalidska podjetja, dodana vrednost, menedžment, orodja, uspešnost Objavljeno v DKUM: 06.09.2023; Ogledov: 429; Prenosov: 0 |
5. Organizacijska kultura podjetja XSuzana Hojsak, 2022, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo preučevali organizacijsko kulturo podjetja X na podlagi anketnega vprašalnika. V sklopu teoretičnega dela smo preučili literaturo s področja organizacijske kulture, organizacije podjetja, organizacijskih struktur in procesov, modelov organizacijske kulture in oblikovanja organizacijske strukture. V raziskovalnem delu smo predstavili rezultate izvedene raziskave in izpostavili področja organizacijske kulture, na katerih bi podjetje X moralo uvesti izboljšave in tako dvigniti nivo organizacijske kulture v podjetju. Posledično bi bilo zadovoljstvo zaposlenih večje, kot smo ugotovili tekom magistrskega dela, le to pa je ključno za uspešnost podjetja. Predstavili smo konkretne predloge, s katerimi bi se podjetje lotilo izboljšav na izbranih področjih. Ključne besede: organizacijska kultura, zadovoljstvo zaposlenih, motivacija zaposlenih, uspešnost podjetja Objavljeno v DKUM: 01.12.2022; Ogledov: 786; Prenosov: 200 Celotno besedilo (1,79 MB) |
6. Vpliv zaznanih sprememb večdimenzionalnega ekosistema (zunanjega) okolja podjetja na strateško poslovno osredotočenost in uspešnost podjetjaSabina Veršič, 2022, doktorska disertacija Opis: V pričujoči doktorski disertaciji smo raziskovali vpliv hitro spreminjajočega se nepredvidljivega večdimenzionalnega ekosistema (zunanjega) okolja podjetja na strateško poslovno osredotočenost in uspešnost podjetja. Zanimalo nas je kako in v kakšni meri navedeni dejavniki povzročajo negotovost (zunanjega) okolja podjetja in kako ta negotovosti vpliva na izbiro poslovnih strategij podjetja. V okviru poslovnih strategij podjetja smo se omejili na dve dobro uveljavljeni in pogosto citirani tipologiji poslovnih strategij podjetja avtorjev Miles in Snow (1978; 2003) ter Porter (1980; 1985). Nadalje pa smo empirično preverili še kako izbira poslovnih strategij vpliva na (finančno in nefinančno) uspešnost podjetja.
V empirično raziskavo smo vključili 378 podjetij. Anketirali smo največ lastnikov, ki so tudi vrhnji managerji/glavni direktorji podjetja (151 oseb ali 39,90 %), 147 lastnikov podjetja (ali 38,90 %) in 80 vrhnjih managerjev/glavnih direktorjev podjetja (ali 21,20 %). Izključno vrhnji managerji/glavni direktorji in lastniki podjetja so bili v raziskavo vključeni zato, ker le-ti tudi sprejemajo strateške poslovne odločitve vezane na izbiro poslovnih strategij podjetja, ki jim bodo podjetja sledila. V empiričnem delu doktorske disertacije smo po osnovni deskriptivni statistiki izvedli eksploratorno faktorsko analizo za oblikovanje konstruktov (večdimenzionalnih spremenljivk) raziskave ter analizo veljavnosti in zanesljivosti merjenja. Testiranje konceptualnega modela (ter preverjanje hipotez Hi, i = 1, 2,..., 9) je temeljilo na uporabi komfirmatorne faktorske analize.
Tema doktorske disertacije je še posebej pomembna in aktualna v času epidemije COVID-19, ki je pokazala kako zelo je (zunanje) okolje podjetja nepredvidljivo in kakšen vpliv lahko ima na delovanje, rast, razvoj ter tudi obstoj podjetja. Pomemben prispevek doktorske disertacije se kaže v oblikovanih merskih lestvicah za ugotavljanje nepredvidljivosti (zunanjega) okolja podjetja, tipa poslovnih strategij podjetja in uspešnosti podjetja. Obstoječi merski instrumenti namreč preučujejo posamezne vidike (zunanjega) okolja podjetja, v pričujoči doktorski disertaciji pa smo se sinergijsko osredotočili na več izbranih vidikov (zunanjega) okolja podjetja.
Skladno z rezultati empirične raziskave je bilo ugotovljeno, da vsi vidiki (zunanjega) okolja podjetja, razen tehnično-tehnološkega okolja podjetja, vplivajo na strateško poslovno osredotočenost podjetja (izraženo s poslovnimi strategijami podjetja). Ugotovljeno je bilo, da različne poslovne strategije podjetja različno vplivajo na izbrane vidike finančne in nefinančne uspešnosti podjetja. Rezultati pričujoče doktorske disertacije so primerni za aplikativno uporabo v praksi (npr. za podjetja, združenja podjetij, nosilce ekonomske politike idr.). Skladno z rezultati in spoznanji pričujoče doktorske disertacije izpostavljamo pomen nepredvidljivega in dinamičnega (zunanjega) okolja podjetja, ki ga morajo podjetja in druge organizacije upoštevati pri sprejemanju strateških in drugih poslovnih odločitev. Spremljanje razmer in trendov v (zunanjem) okolju ter temu skladno ukrepanje je v času nepredvidljivega ekosistema (zunanjega) okolja podjetja ključnega pomena za rast, razvoj in obstoj podjetja. Ključne besede: (zunanje) okolje podjetja, poslovne strategije podjetja, strateški management, proces planiranja poslovnih strategij, nepredvidljivost, mikro, mala in srednje velika podjetja, Slovenija, uspešnost podjetja Objavljeno v DKUM: 01.12.2022; Ogledov: 760; Prenosov: 170 Celotno besedilo (17,85 MB) |
7. Eko inovacije in finančna uspešnost mednarodnih podjetijJan Stajnko, 2022, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu obravnavamo teoretične in metodološke vidike ekoloških oz. eko inovacij ter analiziramo povezanost teh inovacij s finančno uspešnostjo mednarodnih podjetij. Eko inovacije so dokaj nov koncept velikega pomena tako za podjetja kot tudi za celotno gospodarstvo. Postale so ključni pospeševalec dolgoročno stabilnega gospodarskega razvoja in temeljni dejavnik gospodarske rasti z upravljanjem okoljskih virov. V magistrskem delu obravnavamo trajnostni razvoj, trajnostno poslovanje, eko inovacije in njihovo merjenje ter analiziramo učinke teh inovacij s pomočjo izvedbe anketiranja predstavnikov izbranih podjetij. Zanimal nas je predvsem vpliv uvedbe eko inovacij na poslovno in finančno uspešnost podjetij in ali so te povezane z mednarodno vpetostjo podjetij. Zanimali so nas tudi vzroki za vpeljavo teh inovacij v podjetja in kolikšna sredstva podjetja namenjajo tovrstnim inovacijam. Odjemalci so vedno bolj ozaveščeni in pozorni na trajnostne vidike poslovanja podjetij. Tako lahko podjetja, ki niso okoljsko in družbeno odgovorna zelo hitro izgubijo svoje potrošnike. Na podlagi obstoječe literature smo sestavili anketni vprašalnik za podjetja, ki izkazuje relativni pomen vsake vrste eko inovacije in njihove možne učinke. V magistrskem delu smo prišli do zaključka, da tako pritiski iz zunanjega okolja in vzgibi v notranjem okolju podjetij približno enakovredno povečujejo obseg eko inovacij v podjetjih. Na splošno vprašanje, kako podjetja v celoti ocenjujejo vpliv eko inovacij na dolgoročno finančno uspešnost podjetja, so podjetja jasno odgovorila, da prinašajo tovrstne inovacije pozitivne učinke. Hipotezo, da bolj internacionalizirana podjetja dosegajo višje ravni eko inoviranja, bi verjetno lahko potrdili s vključitvijo večjega števila anketirancev. Menimo, da ne glede na to ali gre pri eko inovacijah za izdelek, storitev, proizvodnjo, način vodenja ali sodelovanja med podjetji, so le-te izjemnega pomena za nadaljnji razvoj vsakega podjetja. Podjetniki bi morali na priložnosti eko inoviranja gledati z dolgoročnega vidika. Takšna miselnost lastnikov in menedžerjev podjetij je ključna za ohranjanje naravnega okolja in uravnotežen družbeno-ekonomski razvoj. Ključne besede: Trajnostni razvoj, trajnostno poslovanje, eko inovacije, merjenje eko inovacij, mednarodna podjetja, finančna uspešnost Objavljeno v DKUM: 27.10.2022; Ogledov: 771; Prenosov: 163 Celotno besedilo (2,20 MB) |
8. Vpliv kulture, etike in verodostojnosti na uspešnost podjetja EDEX, d.o.o.Tim Ličen, 2022, magistrsko delo Opis: Podjetja se v današnjih nepredvidljivih tržnih razmerah ne morejo zanašati zgolj na učinkovitost izvajanja temeljne dejavnosti, temveč je ključnega pomena zavedanje o pomembnosti kulture, etike in verodostojnosti v podjetju. Podjetje se mora pri svojem poslovanju zavedati dejavnikov uveljavljanja verodostojnosti, saj imajo vpliv na uspešnost podjetja kot tudi na njegov nadaljnji razvoj.
V tem magistrskem delu se osredotočamo na proučevanje vpliva kulture, etike in verodostojnosti na podjetje EDEX, d. o. o., družinsko mikro podjetje, ki se ukvarja s prodajo oblačil in obutve na drobno ter ima osem zaposlenih.
V teoretičnem delu magistrskega dela podrobneje predstavimo teoretična izhodišča izbrane tematike. Usmerimo se na pojasnitev pojmov kultura, etika, verodostojnost in uspešnost podjetja. Predstavljana teoretična izhodišča predstavljajo pomembno osnovo za nadaljnje raziskovanje na praktičnem primeru izbranega podjetja.
V empiričnem delu raziskujemo vpliv dejavnikov za uveljavljanje verodostojnosti na podjetje EDEX, d. o. o. Pred opravljeno raziskavo so zbrane osnovne informacije o proučevanem podjetju, kjer je predstavljena sestava podjetja, vodenje in zaposlei ter finančna slika podjetja. Raziskava je izvedena v treh sklopih, kjer je podrobneje raziskana prisotnost etičnih temeljnih vrednot, tip in moč kulture, etična klima podjetja ter prisotnost neformalnih in formalnih ukrepov za doseganje verodostojnosti podjetja EDEX, d. o. o. Raziskava je opravljena v razmiku dveh let, rezultati so zatem primerjani, podan je strukturiran predlog ukrepov za prihodnje poslovanje proučevanega podjetja.
Ugotovljeno je, da se dobljeni rezultati ne razlikujejo bistveno v dveh opravljenih letih, se pa nakazuje pozitivni trend, ki pove, da se podjetje EDEX, d. o. o. na področju uveljavljanja verodostojnosti izboljšuje. Hkrati je ugotovljeno, da kultura, etika in verodostojnost posredno in neposredno vplivajo na uspešnost podjetja EDEX, d. o. o. Ključne besede: kultura podjetja, etika podjetja, verodostojnost podjetja, uspešnost podjetja, MER model integralnega managementa. Objavljeno v DKUM: 27.10.2022; Ogledov: 691; Prenosov: 180 Celotno besedilo (3,10 MB) |
9. Prehod družinskega podjetja iz 2. v 3. generacijoGašper Žižek, 2022, diplomsko delo Opis: Družinsko podjetje je oblika podjetja, ki se od nedružinskih podjetij zelo razlikuje. Pri družinskih podjetjih gre za sodelovanje članov družine pri vodenju podjetja, pri čemer z družinsko kulturo, vrednotami in interesi predstavljajo podobo podjetja zunanjemu svetu. Družinski člani, ki v podjetju sodelujejo, so zelo povezani in navezani drug na drugega, kar lahko na podjetje vpliva tako pozitivno kot tudi negativno.
Eden izmed dejavnikov, ki v največji meri vpliva na uspešno delovanje in dolgo življenjsko dobo družinskega podjetja, je proces nasledstva, oziroma prehod podjetja iz generacije v generacijo. Vodje družinskih podjetij imajo na voljo več različnih možnosti med katerimi lahko izbirajo komu bodo zapustili svoj življenjski projekt, svoje podjetje. Ključnega pomena je, da se o nasledstvu v podjetju razmišlja. V veliko primerih podjetja, katerih proces nasledstva se postavlja na stranski tir, kasneje propadejo, saj nimajo dovolj usposobljenega naslednika, ki bi lahko prevzel in vodil podjetje.
V Sloveniji je ena izmed glavnih težav prav v tem, da se večino podjetij na prehod na naslednjo generacijo ne pripravlja, zato jih veliko po prehodu iz prve v drugo generacijo tudi propade.
V diplomskem projektu smo na primeru podjetja Lesdom preučili življenjsko pot podjetja, njegovo uveljavitev na trgu in aktualno poslovanje. Prav tako smo spoznali, kako je pri njih potekal prenos iz prve v drugo generacijo in kakšne so njegove možnosti prehoda iz druge v tretjo generacijo. Ključne besede: družinsko podjetje, nasledstvo družinskega podjetja, prenos družinskega podjetja, uspešnost prehoda na tretjo generacijo Objavljeno v DKUM: 20.10.2022; Ogledov: 690; Prenosov: 90 Celotno besedilo (5,55 MB) |
10. Vloga politike podjetja za uspešnost izvedbe internih projektov v podjetju radinski, d.o.o.Patrick Šumandl, 2021, magistrsko delo Opis: Z vsebino magistrskega dela smo se želeli približati vlogi politike v podjetju in jo povezati z uspešnostjo izvajanja internih projektov v mikro družinskem podjetju Radinski, d. o. o., ki se v Mariboru ukvarja s storitvami prašnega barvanja. Z izbranim naslovom smo se jasno usmerili na proučevanje politike v izbranem podjetju in njeno vlogo v povezavi z uspešnostjo izvajanja internih projektov v izbranem podjetju. Izbrana tematika je središče opredeljevanja delovanja podjetij, saj politika – kot celota poslanstva, smotrov in temeljnih ciljev skupaj z vizijo podjetja predstavlja temeljno podlago in okvirje, znotraj katerih se izkazujeta obstoj in delovanje podjetja, posledično pa njegova rast in razvoj. Da se lahko posamezno podjetje razvija in posledično raste, ne glede na njegovo obliko ali dejavnost, pa smo poudarili vlogo in pomen internih projektov prav za omenjeno področje. Interni projekti so se v zadnjem desetletju podjetništva povzpeli na sam vrh najpomembnejših in najnujnejših aktivnosti podjetij, ko govorimo o lastnem razvoju podjetja. Podjetja si z internimi projekti zagotavljajo vzpostavljanje različnih kontinuiranih procesov, dopolnjevanje in izpopolnjevanje različnih že obstoječih procesov v podjetju in navsezadnje tudi spreminjanje procesov z namenom prilagajanja novim trendom in tehnološkim napredkom. Ključne besede: politika podjetja, interni projekti, projektna uspešnost, podjetje. Objavljeno v DKUM: 02.03.2022; Ogledov: 959; Prenosov: 202 Celotno besedilo (1,26 MB) |