| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 12
Na začetekNa prejšnjo stran12Na naslednjo stranNa konec
1.
Ponaredki slik kot oblika kriminalitete zoper umetnine in izvedenstvo v Sloveniji
Lana Rupar, 2020, diplomsko delo

Opis: Preiskovanje ponarejanja umetnin je zapleteno saj zahteva dobro načrtovanje, organiziranje dela in povezovanje s strokovnjaki, ki delujejo na področju poznavanja podpisov, materialov, tehnik nanosa, obdobij umetnoste zgodovine oziroma stilov in drugo. Le multidisciplinarno delovanje omogoča uspešno preiskovanje primerov kaznivih dejanj zoper umetnine. Zaključno delo se osredotoča na preiskovanje ponaredkov slik, medresorsko sodelovanje različnih subjektov ter na tehnike preiskave, ki so ključne za avtentikacijo umetnine. Z metodo analize vsebine pisnih virov smo pregledali domačo in tujo strokovno literaturo. Na podlagi pregleda smo oblikovali teoretična izhodišča glede pristopov k preiskovanju tovrstne kriminalitete in vlogi multidisciplinarnega sodelovanja pri preiskovanju ponaredkov umetnin. Empirično tonirano podlago za ovrednotenje izhodišč smo pridobili iz analize delno strukturiranih intervjujev, ki smo jih naredili s predstavniki policije, strokovnjakov s področja umetnostne zgodovine oziroma cenilstva in s področja podpisov. Ugotavljamo, da je za uspešno preiskovanje kaznivega dejanja ponarejanja slik potrebna kohezija med številnimi subjekti, ki se morajo povezovati v multidisciplinirano ekipo. Za uspešno stilistično in zgodovinsko analizo ter posledično odkrivanja lastnosti slike, avtorja in obdobja, je sodelovanje z izvedenci s področja umetnostne zgodovine primarnega pomena. Ključnega pomena je tudi sodelovanje s strokovnjaki s področja podpisov, saj lahko le ti že v začetni fazi pripomorejo k odkrivanju informacij o pisalnih značilnostih in o pristnosti podpisa. Preiskovanje kaznivih dejanj zoper umetnine bi moralo potekati znotraj okvirjev institucije, ustanovljene na nacionalni ravni, ki bi se izključno ukvarjala s kriminaliteto zoper umetnine in kulturno dediščino, vsak posameznik pa bi moral pred nakupom umetnine, obvezno preveriti avtentičnost slike, saj bi s tem bistveno pripomogel k zmanjšanju ponaredkov na trgu.
Ključne besede: diplomske naloge, umetnine, ponaredki, preiskovanje, izvedenstvo, podpis
Objavljeno: 10.09.2020; Ogledov: 179; Prenosov: 40
.pdf Celotno besedilo (1,04 MB)

2.
Kriminaliteta, povezana s kulturno dediščino
Viktorija Zupančič, Bojan Dobovšek, 2019, kratki znanstveni prispevek

Opis: Namen prispevka: Namen prispevka je analizirati obstoj kriminalitete, povezane s kulturno dediščino v svetu, ter ugotoviti, ali je ta v porastu ali nazadovanju. S pomočjo vodenih intervjujev s strokovnjaki s tovrstnega področja smo želeli opredeliti smernice za boj proti tej obliki kriminalitete. Metode: Uporabili smo pregled literature in metodo strukturiranega poglobljenega intervjuja. Ugotovitve: Veljavna zakonodaja s področja varovanja kulturne dediščine ter boja proti dotični obliki kriminalitete je ustrezna in primerna. Problem predstavlja predvsem uveljavljanje in izvrševanje tovrstnih zakonskih določil in izvajanje sankcij v praksi. Celoten potek od pridobitve do prodaje predmeta kulturne dediščine je dobro organiziran: plenjenje arheoloških najdišč s strani lokalnih plenilcev, prodaja lokalnemu preprodajalcu, ki uredi prevoz izropanih kulturnih dobrin na mednarodni trg. Predmet pride v ciljno državo, kjer je opran ter kot antikviteta brez ali z neznanim poreklom anonimno prodan najboljšemu ponudniku. Analiza intervjujev s strokovnjaki je pokazala resnično problematiko prepovedanega trgovanja s predmeti kulturne dediščine. Zbiralci in določeni muzeji na mednarodnem ilegalnem trgu postavijo povpraševanje po predmetih iz določenega zgodovinskega obdobja ali iz določene kulture. S tem sprožijo celotni krog organiziranega plenjenja, tihotapljenja ter končne pridobitve predmeta. Omejitve/uporabnost raziskave Prispevek predstavlja pilotsko raziskavo z omejenim številom intervjujev z izbranimi strokovnjaki, ki pa je dobra osnova za nadaljnje raziskovanje in oblikovanje strategij preprečevanja kriminalitete v zvezi s kulturno dediščino. Izvirnost/pomembnost prispevka: Slovenska strokovna literatura s področja kriminalitete zoper kulturno dediščino je dokaj redka. Članek prinaša vpogled v problematiko ter izzive za nadaljnje raziskovanje.
Ključne besede: kulturna dediščina, kriminaliteta, črni trg, umetnine, plenjenje, ilegalno trgovanje
Objavljeno: 24.03.2020; Ogledov: 347; Prenosov: 33
URL Povezava na celotno besedilo
Gradivo ima več datotek! Več...

3.
Legalni trg umetnin
Ester Doljak, 2018, diplomsko delo

Opis: Umetnost spremlja človeštvo skozi vso njegovo zgodovino, vendar se je njen pomen v tem času spremenil. Izraz »lepe umetnosti«, ki je v uporabi v današnjem času se je pojavil v 18. stoletju in je obrt dokončno ločil od umetnosti. Današnji trg z umetninami se deli na primarni trg in sekundarni trg. Ključni akterji na trgu so trgovci in dražbarji likovne umetnosti ter starin, ki največ umetnin prodajo zasebnim zbirateljem. Najpogostejši način prodaje je prodaja preko galerije ali nakup neposredno od umetnika. Najmočnejši trgi so bili v obdobju med 2007 in 2017 Združene države Amerike, Velika Britanija in Kitajska. Slovenski trg je majhen in težko primerljiv z mednarodnim. Umetnine se ne prodajajo pogosto, prav tako se redko pojavljajo večje javne dražbe. Zanimanje za nakup je še vedno usmerjeno k umetninam iz preteklih umetnostnih smeri in k lokalnim umetnikom, manj pa je zanimanja za živeče umetnike in sodobno umetnost. Posamezne umetnine na mednarodnem trgu dosegajo več milijonske zneske, vendar na trgu ne obstajajo enotni kriteriji vrednotenja umetnin. Galerije in dražbene hiše imajo svoje strokovne sodelavce, ki opravljajo cenitve. V Sloveniji na zahtevo sodišča cenitev vrednosti umetnine opravljajo sodni cenilci, vendar tudi slednji nimajo izoblikovanih stalnih kriterijev. Ob nakupu umetnine je v Sloveniji potrebno plačilo davka. Galerije ob prodaji umetnine cenam dodajo tudi provizije, ki so običajno nižje za visoke zneske in višje za nizke zneske. Najvišja vrednost prodaj na umetnostnem trgu je bila v desetih letih med 2007 in 2017 dosežena leta 2014. Velik padec je trg doživel v letih svetovne gospodarske krize, med leti 2007 in 2009, ko je bila kriza opazna v zmanjšanju števila prodaj in padcu cen ter primerljiva s krizo v devetdesetih letih prejšnjega stoletja.
Ključne besede: diplomske naloge, umetnine, vrednost umetnin, trg umetnin, finančna kriza
Objavljeno: 09.10.2018; Ogledov: 627; Prenosov: 104
.pdf Celotno besedilo (1,40 MB)

4.
Preiskovanje kaznivih dejanj zoper umetnine v Republiki Sloveniji
Saša Kuhar, 2017, doktorska disertacija

Opis: Preiskovanje kriminalitete zoper umetnine je zaradi specifičnosti dolgotrajen proces in zahteva sodelovanje različnih inštitucij tako na nacionalni kot mednarodni ravni. V doktorski disertaciji je predstavljena problematika preiskovanja kaznivih dejanj zoper umetnine v Sloveniji, podprta z eno prvih slovenskih študij na tem področju. Z metodo analize vsebine pisnih virov je pregledana strokovna literatura, zakonodaja in nam dostopni obravnavani primeri, s pomočjo katerih smo oblikovali teoretična izhodišča. Pojav kaznivih dejanj zoper umetnine v Sloveniji smo analizirali z deskriptivno metodo, statističnimi izsledki, vodenimi delno strukturiranimi intervjuji s predstavniki policije, finančne uprave, tožilstva, Ministrstva za kulturo in sodnim izvedencem, kvalitativno analizo tožilskih spisov, oblikovanjem ugotovitev in uparjanjem s stroko. Na podlagi proučenih virov in mnenj stroke smo prišli do ugotovitev o problematiki in preiskovanju kaznivih dejanj zoper umetnine. Ker so tožilski spisi o kaznivih dejanjih zoper umetnine na tožilstvih vodeni skupaj s tožilskimi spisi o drugih premoženjskih kaznivih dejanjih, je bilo ob že tako majhnem številu primerov težko iz baze pridobiti primere, ki so izpolnjevali pogoje za raziskavo. Rezultati empirične raziskave kažejo, da policija v Sloveniji v povprečju letno obravnava 100 primerov kaznivih dejanj zoper umetnine. Prevladujejo tatvine umetnin iz cerkvenih in profano sakralnih objektov, ki bi jih lahko zmanjšali s preventivnimi ukrepi in večjim osveščanjem javnosti o vrednosti, ki jo imajo umetnine za narodovo zgodovino. Kot storilci kaznivih dejanj zoper umetnine prevladujejo moški, ne predkaznovani, kazniva dejanja storijo priložnostno, na prikrit način in iz ekonomskih motivov. Ogled kraja dejanja je policija opravila pri vseh primerih tatvine umetnin, v večini primerov so najdene sledi obuval, papilarnih linij in orodja, ki na glavni obravnavi služijo kot dokaz in pomagajo pri obsodbi storilcev. Preiskanost znaša 23,6 % in je v primerjavi s podatki iz drugih držav nekoliko višja. Slovenska sodišča obravnavajo zelo majhen odstotek vseh storjenih kaznivih dejanj zoper umetnine. Po informacijah pridobljenih s strani umetnikov, galeristov in cenilcev lahko vidimo, da so se številni od njih že srečali s ponaredki. A kljub sumu le redki to prijavijo pristojnim institucijam. Težava, s katero se srečujejo preiskovalci v Sloveniji kot tudi preiskovalci drugih držav Evropske unije, je spletno trgovanje z umetninami. Na spletu se ponuja velika količina umetnin, za katere je težko ugotoviti njihova pristnost in izvor. Zavedati se je potrebno, da brez prijave kaznivega dejanja ali zaznave policije, se predkazenski postopek ne more pričeti in posledično državni tožilec ne dobi podatkov, da bi lahko pričel kazenski postopek. To je en od razlogov zakaj primeri kaznivih dejanj zoper umetnine v Sloveniji redko dobijo sodni epilog. V kolikor pa pride do obravnave na sodišču, so pravnomočne sodbe redke in v večini primerov pogojne. Glede na pregledano literaturo in podatke, ki smo jih pridobili z raziskavo ter opravljenimi intervjuji lahko trdimo, da je sodelovanje med strokovnjaki s področja umetnosti in preiskovalci zelo dobro, hitro in učinkovito. Na podlagi ugotovitev teoretičnega preučevanja in empiričnega raziskovanja je mogoče trditi, da kriminaliteta zoper umetnine v Sloveniji trenutno ne predstavlja alarmantnega stanja. Smotrno bi bilo, da se zopet ustanovi medresorska skupina, ki bi preiskovalcem in umetnostnim strokovnjakom pomagala pri preiskovanju in preprečevanju tovrstne kriminalitete ter pri izmenjavi znanja in stališč. Na podlagi specifičnega modela raziskovanja, ki zagotavlja reprezentativnost vzorca, smo prišli do novih ugotovitev, ki so v pomoč znanosti in stroki pri preiskovanju kriminalitete zoper umetnine ter pri oblikovanju preventivnih ukrepov.
Ključne besede: umetnine, kriminaliteta, kazniva dejanja, preprečevanje, preiskovanje, Slovenija, doktorske disertacije
Objavljeno: 14.11.2017; Ogledov: 1136; Prenosov: 142
.pdf Celotno besedilo (2,32 MB)

5.
Apreciacija kot skladnost doživljanja glasbenih in likovnih umetnin
Matjaž Duh, Janja Črčinovič Rozman, 2007, pregledni znanstveni članek

Opis: Avtorja v članku obravnavata čutne zaznave in doživljajsko dimenzijo pri povezovanju doživljanja glasbenih in likovnih umetniških sporočil pri učencih na razredni stopnji osnovnošolskega izobraževanja. V opisani raziskavi namenjata posebno pozornost aktivnemu sprejemanju ekspresije izbranih umetniških del iz likovne in glasbene svetovne zakladnice ter podoživetemu ustvarjalnemu reagiranju nanje. Čutne zaznave in z njimi povezana čustva, ki jih glasba sproža v poslušalcih z doživljanjem glasbenih elementov in struktur, so na področju likovne umetnosti povezani s podoživljanjem izraznosti, ki temelji na soodvisnosti likovnih elementov. V empirični raziskavi, katere cilj je bil ugotavljanje sposobnosti otrok v ponotranjenem doživljanju in povezovanju likovnega in glasbenega področja, proučujeta avtorja predvsem doživljanje in odzivanje na predstavljena glasbena in likovna dela. Praktično preverjanje teoretičnih predpostavk je bilo izpeljano na vzorcu otrok razredne stopnje osnovne šole, starih šest in enajst let. Pri povezovanju sočasnega doživljanja glasbenih in likovnih del je bila v polovici izbranih primerov ugotovljena statistično pomembna razlika v doživljanju med kategorijama mlajših in starejših učencev.
Ključne besede: čutne zaznave, umetniška dela, likovne umetnine, glasbene umetnine, estetsko doživljanje, sočasnost doživljanja, glasbena vzgoja, likovna vzgoja, osnovna šola
Objavljeno: 10.07.2015; Ogledov: 707; Prenosov: 22
URL Povezava na celotno besedilo

6.
Problematika kaznivih dejanj zoper umetnine v Sloveniji
Saša Kuhar, 2012, objavljeni znanstveni prispevek na konferenci

Ključne besede: umetnine, kulturna dediščina, kriminaliteta, kazniva dejanja, organizirana kriminaliteta, preiskovanje
Objavljeno: 10.07.2015; Ogledov: 570; Prenosov: 64
URL Povezava na celotno besedilo

7.
Kriminaliteta v zvezi s kulturno dediščino na področju Istre
Sara Urbanija, 2015, magistrsko delo

Opis: Danes je urejenost in zaščitenost kulturne dediščine na celotnem področju Istre na zelo visoki ravni. Za ohranjanje kulturne dediščine je pomembna tudi revitalizacija, veliko držav pa se zavzema za restitucijo odpeljanih umetnin med vojnim časom. S širjenjem kriminalitete na področju Istre se je povečalo tudi njeno preiskovanje, zanimalo nas je, v kolikšni meri je kriminaliteta v zvezi s kulturno dediščino prisotna tudi danes. Danes se Slovenija, Italija in Hrvaška v večji meri zavzemajo za zaščito kulturne dediščine. Na področju boja proti kriminaliteti v zvezi s kulturno dediščino razvijajo nove metode in taktike. Za dobro zaščito proti kriminaliteti v zvezi s kulturno dediščino je pomembno, da ima vsaka država dobro definirane pojme, urejeno zakonodajo ter sodelovanje z različnimi organizacijami in institucijami na mednarodni ravni. Kriminaliteta zoper kulturno dediščino je transnacionalen pojav in z vsakim dnem dobiva nove razsežnosti. Vse tri obravnavane države so izoblikovale svojo politiko varstva in zakonodajo na področju ohranjanja in varovanja kulturne dediščine. Zaradi različnega obsega obravnavanih področij, na katerih se izbrane države nahajajo, smo odkrili tudi različne primere kriminalitete v zvezi s kulturno dediščino. Izbrani primeri nam dajejo vpogled na različne vrste, načine in motive izvrševanja kriminalitete. O kriminaliteti v zvezi s kulturno dediščino mediji poročajo samo o bolj senzacionalističnih primerih, premalo pa se govori o tistih manj znanih. Obveščanje javnosti o tovrstni kriminaliteti je zelo pomembno. Malo drugačen vpogled na kriminaliteto v zvezi s kulturno dediščino pa smo pridobili tudi s sodelovanjem in s pogovori z različnimi ljudmi, ki delujejo na področju Istre. Pojem kulturna dediščina je skozi zgodovino dobil nove razsežnosti, dvignila se je tudi zavest o pomembnosti ohranjanja in varovanja le-te. Pomembno je, da se kulturna dediščina zaščiti, saj predstavlja človeško vrednost in zgodovino vsakega posameznika.
Ključne besede: kulturna dediščina, umetnine, kriminaliteta, primeri, Istra, magistrska dela
Objavljeno: 12.05.2015; Ogledov: 1142; Prenosov: 157
.pdf Celotno besedilo (2,82 MB)

8.
Organizirana kriminaliteta v zvezi z umetninami - analize izbranih primerov : diplomsko delo univerzitetnega študija
Nejc Pantič, 2012, diplomsko delo

Opis: Do šestdesetih let prejšnjega stoletja je kriminaliteta zoper umetnine veljala za tisto vrsto kriminalitete, v katero se vključujejo predvsem osebe, ki prihajajo iz višjih slojev. V zadnjih petdesetih letih pa je nenehna rast vrednosti umetnin botrovala temu, da so umetnine postale zanimive tudi organiziranim kriminalnim združbam, ki dobiček od trgovine z umetninami večinoma vlagajo v druge nezakonite posle, z nakupom umetnin operejo denar, pridobljen z nezakonitimi posli, ali pa jim umetnine služijo kot sredstvo blagovne menjave za drugo prepovedano blago. Pri preiskovanju organizirane kriminalitete, povezane z umetninami, se preiskovalci srečujejo z najrazličnejšimi problemi. V prvi vrsti je znotraj večine policijskih služb premalo znanja za preiskovanje in odkrivanje tovrstne kriminalitete. Eden pomembnejših problemov je tudi ozaveščenost javnosti, katera se ne zaveda, kako pomembno je trgovanje z umetninami za organizirane kriminalne skupine. Pogosto se tudi dogaja, da oškodovanci zaradi različnih razlogov kaznivih dejanj ne prijavljajo, kar pomeni, da ima policija malo delovne prakse na področju preiskovanja tovrstne kriminalitete in ji posledično posveča (pre)malo pozornosti. Obstajajo seveda tudi izjeme, saj imajo nekatere države znotraj policije ustanovljene posebne oddelke zgolj za preprečevanje in preiskovanje kriminalitete, povezane z umetninami. Iz analize primerov bo v diplomskem delu mogoče razbrati osnovne probleme preiskovanja kaznivih dejanj, povezanih z umetninami, razvidno bo, katere metode preiskovanja lahko pripeljejo do uspeha, mogoče pa bo tudi ugotoviti, katere so tiste lastnosti, ki se po navadi pojavljajo soodvisno, ko je organizirana kriminaliteta vpletena v kazniva dejanja, povezana z umetninami.
Ključne besede: kriminaliteta, organizirana kriminaliteta, umetnine, primeri, diplomske naloge
Objavljeno: 19.03.2013; Ogledov: 1055; Prenosov: 181
.pdf Celotno besedilo (411,53 KB)

9.
10.
Iskanje izvedeno v 0.24 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici