1. Vpliv uporabe metod in tehnik izboljševanja poslovnih procesov na učinkovitost organizacijskih sistemovEva Krhač Andrašec, 2022, doktorska disertacija Opis: Prilagajanje organizacijskih sistemov spremembam v okolju je nujna stalnica. Organizacijske spremembe zahtevajo določen čas in resurse, ki bi jih bilo sicer mogoče uporabiti za izvajanje temeljne dejavnosti. Krepijo se vprašanja, povezana z dejanskim vplivom učinkov organizacijskih sprememb na konkurenčnost organizacijskih sistemov. Odgovor lahko poiščemo v različnih pristopih uvajanja sprememb. V disertaciji smo se omejili na procesne pristope, kjer analiziramo in izboljšujemo poslovne procese, čemur sledi implementacija sprememb v organizacijski sistem in prilagajanje ostalih vidikov organizacije.
V spirali spreminjajočih se poslovnih zahtev in ponavljajočih vprašanj je potrebno razumeti cilje sprememb in dejanske spremembe v poslovnih procesih, ki jih dosežemo z metodami in tehnikami, znotraj različnih pristopov izboljševanja poslovnih procesov. Namen pričujoče raziskave je ugotoviti uporabnost in koristi metod in tehnik izboljševanja poslovnih procesov ter potrditi, da je od njihove uporabe pomembno odvisno izboljšanje učinkovitosti organizacijskih sistemov.
V prvem delu raziskave je opravljen poglobljen pregled dostopne literature s področja obvladovanja poslovnih procesov. Pri tem so podrobno pregledani pojmi analize in izboljševanja poslovnih procesov ter na podlagi tega izbrani relevantni pristopi, metode in tehnike. Na tej osnovi je bil za izvedbo mednarodne raziskave oblikovan spletni anketni vprašalnik. Za relevantnost raziskave je bil oblikovan in verificiran vzorec respondentov. V raziskavi je sodelovalo 213 organizacijskih sistemov iz Slovenije, Hrvaške, Nemčije in Švedske.
Na podlagi opravljene analize rezultatov anketnega vprašalnika je potrjena osnovna teza raziskave vzročno-posledične povezave pozitivnega vpliva metod in tehnik izboljševanja poslovnih procesov na učinkovitost organizacijskih sistemov. Ugotovljeno je, da na izboljšanje učinkovitosti organizacijskih sistemov najbolj vplivajo naslednje metode in tehnike (navedene so po pozitivnem vplivu padajoče): Process Mapping/Process Modelling, Benchmarking, 5S, Failure Mode and Effect Analysis in Brainstorming. Zaključek raziskave predstavlja referenčni model uporabnosti in koristi metod in tehnik izboljševanja poslovnih procesov. Ključne besede: Obvladovanje poslovnih procesov, izboljšava poslovnih procesov, strukturni kazalniki učinkovitosti, operativni kazalniki učinkovitosti, učinkovitost organizacijskih sistemov Objavljeno v DKUM: 01.03.2023; Ogledov: 808; Prenosov: 168
Celotno besedilo (4,76 MB) |
2. |
3. Mehanizem za ocenjevanje strukturne učinkovitosti poslovnih procesovŠpela Kokalj, 2012, doktorska disertacija Opis: Cilj raziskave magistrske naloge je razviden že iz naslova naloge »Mehanizem za ocenjevanje strukturne učinkovitosti poslovnih procesov«. Spremenljivo okolje globalnega trga od poslovnih sistemov zahteva sposobnost prilagajanja nastalim spremembam, zato je podrobno poznavanje in učinkovito obvladovanje poslovnih procesov pomemben element uspešnega poslovnega sistema.
V teoretičnih izhodiščih so predstavljena znanstvena spoznanja s področja poslovnih sistemov in modeliranja, njihove lastnosti, uporabnost v poslovnem svetu, pristopi in možne ovire pri modeliranju procesov. Podrobno je predstavljena tehnika EPC in orodje ARIS. Modeli procesov, ki so zapisani v repozitoriju orodja ARIS, nam omogočajo enotno razumevanje in analizo poslovnih procesov, ki je osnova za temeljito razumevanje posameznega procesa. Pomemben element uspešnega delovanja poslovnega sistema je tudi učinkovito obvladovanje poslovnih procesov. Razlika med tem, ali poslovni sistem posluje uspešno ali neuspešno, je čedalje bolj odvisna od tega, kako učinkovito se v poslovnem sistemu izvajajo posamezni poslovni procesi. Stanje učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov lahko preverimo po »strukturnih« in »operativnih« kazalnikih učinkovitosti.
V raziskavi v ospredje postavljamo problematiko analiziranja strukturne učinkovitosti poslovnih procesov. Strukturna kompleksnost procesov je ključnega pomena pri obvladovanju učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov in je predpogoj vsake prenove poslovanja ter temelj za učinkovito in uspešno delovanje poslovnih sistemov. Mehanizem za ocenjevanje strukturne učinkovitosti poslovnih procesov ima v izhodišču namenski cilj – skrajšati čas ocenjevanja strukturne učinkovitosti. Za uresničitev le-tega smo izbrali ustrezno tehniko modeliranja in orodje za modeliranje, pripravili pravila modeliranja, empirično preverili, ali je obstoječa teorija uporabna aplikativno, zapisali evalvacijsko ukazno datoteko in pravila za preverjanje pravilnosti zapisa modela ter na osnovi tega razvili mehanizem za ocenjevanje strukturne učinkovitosti, ki smo ga preverili na procesih iz prakse. Ugotovili smo, da je z uporabo mehanizma za ocenjevanje strukturne učinkovitosti poslovnih procesov mogoče čas ocenjevanja strukturne učinkovitosti poslovnih procesov znatno skrajšati. Zaradi skrajšanja časa pridobitve ocene strukturne učinkovitosti postane ocenjevanje učinkovitosti zanimivo tudi za management. Ključne besede: strukturna učinkovitost poslovnih procesov, modeliranje poslovnih procesov, prenova poslovnih procesov, strukturni kazalniki učinkovitosti, mehanizem ocenjevanja Objavljeno v DKUM: 23.05.2012; Ogledov: 2655; Prenosov: 548
Celotno besedilo (3,05 MB) |
4. PREDVIDEVANJE USPEŠNOSTI POSLOVNEGA SISTEMA Z VIDIKA OBVLADOVANJA UČINKOVITOSTI POSLOVNIH PROCESOVBenjamin Urh, 2011, doktorska disertacija Opis: V doktorski disertaciji obravnavamo problem obvladovanja poslovnih procesov, kar je v zadnjem desetletju predmet številnih raziskovalnih in znanstvenih člankov, saj marsikateri avtor navaja, da je to ključ do uspešnega poslovanja poslovnega sistema. Ker je obvladovanje poslovnih procesov obsežen in kompleksen problem, smo se v prvem koraku osredotočili zgolj na oblikovanje modela za ugotavljanje povezanosti in moči vpliva dejavnikov širšega in ožjega zunanjega okolja ter notranjih dejavnikov na strukturno učinkovitost izvajanja poslovnih procesov. V drugem koraku raziskave smo oblikovali model za ugotavljanje povezanosti strukturnih kazalnikov učinkovitosti poslovnih procesov z uspešnostjo poslovanja poslovnega sistema oz. neposredne povezanosti dejavnikov širšega in ožjega zunanjega okolja ter notranjih dejavnikov z uspešnostjo poslovanja poslovnega sistema.
V teoretičnem delu so predstavljena spoznanja s področja organiziranja poslovnih sistemov, in sicer spreminjanje zahtev in oblik organiziranja poslovnih sistemov v zadnjih dveh desetletjih. Tu poudarjamo prevlado poslovnih procesov, o kateri pišejo številni avtorji, in potrebo po obvladovanju njihovega izvajanja. Spremembe v poslovnem svetu pa zahtevajo tudi spremembe v izvajanju poslovnih procesov, saj se mora njihovo izvajanje prilagoditi številnim dejavnikom, ki vplivajo na učinkovitost izvajanja. Trenutno stanje učinkovitosti izvajanja je mogoče preveriti s številnimi strukturnimi in operativnimi kazalniki učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov. Podobno kot na učinkovitost izvajanja poslovnih procesov vpliva veliko zunanjih in notranjih dejavnikov, tudi na uspešnost poslovanja poslovnega sistema poleg učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov vpliva še veliko drugih dejavnikov. Različni avtorji ugotavljajo, da je na uspešnost poslovnega sistema treba pogledati širše in ne zgolj s tradicionalnega vidika, pri čemer poudarjajo tudi vlogo in vidik notranjih poslovnih procesov oz. učinkovitost njihovega izvajanja.
V raziskavo, predstavljeno v empiričnem delu, smo vključili tri podjetja. V prvi fazi smo ocenili strukturno učinkovitost poslovnih procesov (skupaj 386 procesov), ki so bili zapisani v obliki modelov dogodkovno procesne verige (EPC). Osnovne strukturne kazalnike učinkovitosti smo s faktorsko analizo združili v 7 nepovezanih strukturnih kazalnikov učinkovitosti. Z anketo, izvedeno med vodilnimi zaposlenimi v podjetjih, ki smo jih vključili v raziskavo, smo dobili oceno vpliva posameznih zunanjih in notranjih dejavnikov na učinkovitost izvajanja poslovnih procesov. S korelacijsko in regresijsko analizo smo dokazali povezanost in moč vpliva med posameznimi zunanjimi in/ali notranjimi dejavniki in nepovezanimi strukturnimi kazalniki učinkovitosti izvajanja poslovnih procesov. V drugi fazi smo najprej ocenili uspešnost posameznega podjetja po izbranih kazalnikih uspešnosti poslovanja in nato z opisno statistiko pokazali povezanost med posameznimi nepovezanimi strukturnimi kazalniki učinkovitosti in kazalniki uspešnosti poslovanja. Ključne besede: učinkovitost poslovnih procesov, uspešnost poslovnega sistema, strukturni kazalniki učinkovitosti, povezanost vplivnih dejavnikov in učinkovitosti, povezanost učinkovitosti in uspešnosti Objavljeno v DKUM: 06.03.2012; Ogledov: 3381; Prenosov: 560
Celotno besedilo (1,96 MB) |
5. USPEŠNOST UVAJANJA SISTEMA 20 KLJUČEV V PODJETJU STEKLARNA HRASTNIK D.D.Andraž Medvešek, 2009, diplomsko delo Opis: V negotovih razmerah v poslovnem svetu vlada med podjetji neprestana borba za
obstanek in za obvladovanje tržnega deleža. Podjetja so prisiljena, da se
neprestano prilagajo razmeram na trgu in venomer iščejo nove rešitve. Poznani so
različni pristopi celovitega izboljševanja procesov, s katerimi bi podjetja dosegla
konkurenčnost, višjo produktivnost ter si zagotovila obstoj in varen razvoj na
globalnem trgu. Eden izmed pristopov celovitega izboljševanja procesov je tudi
sistem 20 ključev, saj temelji na prestrukturiranju 20 področij, ki so ključnega
pomena v podjetju.
Glavni problem pri uvajanju sistema 20 ključev in tudi bistvo našega raziskovanja se
pojavi pri ovrednotenju uspešnosti uvajanja, saj se glede na obsežnost sistema
rezultati pokažejo šele čez določen čas, pri nekaterih ključih pa izboljšave sploh ne
moremo empirično meriti. V našem primeru bomo uspešnost merili s podatki o
dejanskem napredku podjetja na posameznem ključu in s pomočjo statistične
analize anketnega vprašalnika s programom SPSS.
Z anketnim vprašalnikom smo merili stopnjo spremembe, kot jo zaznajo zaposleni,
ki je posledica uvajanja sistema 20 ključev v podjetju in smo tako določili uspešnost
opazovanega pristopa prenove. Glede na rezultate statistične analize anketnega
vprašalnika pridemo do spoznanja, da so zaposleni v podjetju Steklarna Hrastnik
d.d. dobro sprejeli uvajanje sistema 20 ključev, večina ga podpira in od uvajanja
sistema 20 ključev pričakuje lastne koristi. Iz dejanskega napredka podjetja na
posameznih ključih in visoke stopnje spremembe, kot so jo zaznali zaposleni, lahko
povzamemo, da je uvajanje sistema 20 ključev v podjetju Steklarna Hrastnik d.d.
uspešno. Ob vsem tem se je potrebno zavedati, da se vsako podjetje glede na
lastne zmožnosti in cilje odloči, kako hitro in do katere stopnje bo sistem 20 ključev
uvajalo, saj je dosega najvišjih nivojev v praksi za podjetja težko dosegljiva. Ključne besede: uspešnost, učinkovitost, prenova poslovnih procesov, uvajanje sistema 20 ključev Objavljeno v DKUM: 17.07.2009; Ogledov: 2534; Prenosov: 385
Celotno besedilo (844,30 KB) |