1. Igra in učenje predšolskih otrok v času zaprtja vrtcev zaradi epidemije covid-19 z vidika staršev iz bosne in hercegovine in slovenije : magistrsko deloMersiha Omeragić, 2023, magistrsko delo Opis: Igra je temeljna dejavnost vsakega otroka. Poleg tega, da je glavno sredstvo zabave, ima od samega začetka otrokovega življenja tudi zelo pomembno vlogo. Otrok skozi igro spoznava svet okoli sebe, predvsem pa igra prispeva k otrokovemu razvoju na vseh področjih: motoričnih veščin, kognicije, govora, čustvenega in socialnega razvoja, ustvarjalnosti, domišljije, reševanja konfliktov itd. Vsa razvojna področja so pomembna, poleg bioloških in dednih dejavnikov pa nanje močno vpliva tudi otrokovo okolje, predvsem starši in vzgojitelji. Ti morajo otroku zagotoviti dovolj časa za igro, ustrezno opremljene prostore in igrače, ki bodo pozitivno vplivale na otrokov razvoj.
V magistrskem delu nas je zanimala primerjava ocen 187 staršev iz treh vrtcev v Sloveniji in treh vrtcev v Bosni in Hercegovini glede tega, kako so organizirali skrb za varstvo otroka v času zaprtja vrtcev zaradi pandemije covida-19. Ugotovili smo, da je v času zaprtja vrtcev na otroke pazilo pomembno več žensk v primerjavi z moškimi. V Bosni in Hercegovini so na veliko večino otrok pazili stari starši, medtem ko so v Sloveniji varstvo otrok organizirali v okviru jedrne družine. Nismo ugotovili pomembnih razlik v času, ki so ga starši posvetili igri z otrokom, in igrah, ki so se jih igrali z njimi, glede na državo. So se pa slovenski starši s svojim otrokom največ igrali v stanovanju in v naravi, starši iz Bosne in Hercegovine pa v parkih. Starši iz Slovenije so statistično pomembno krajši čas dovolili otroku, da se je igral z mobilnim telefonom, v primerjavi s starši iz Bosne iz Hercegovine, pomembno pa se razlikujejo tudi vrste aktivnosti, ki so jih otroci lahko izvajali na telefonu, glede na državo. 71,1 % staršev je bilo zaskrbljenih glede vzgoje otrok doma in so po ponovnem odprtju vrtcev bolj cenili delo vzgojiteljic, 86,6 % staršev pa ob ponovni vrnitvi otrok v vrtce pri njih ni opazilo negativnih posledic zaprtja vrtcev. Iz podatkov ne moremo posploševati na celotno populacijo staršev v Sloveniji in Bosni in Hercegovini, saj je bil vzorec priložnostni. Ključne besede: igra in učenje predšolskih otrok, zaprtje vrtcev, vpliv epidemije covida-19 Objavljeno v DKUM: 04.10.2023; Ogledov: 14; Prenosov: 4
Celotno besedilo (1,80 MB) |
2. Metoda za izboljšanje prostorsko-časovne ločljivosti okoljskih geoprostorskih podatkov z uporabo lokalnih meritev in satelitskih slik : doktorska disertacijaJernej Cukjati, 2023, doktorska disertacija Opis: V doktorski disertaciji predstavimo novo metodo za izboljšavo prostorsko-časovne ločljivosti okoljskih geoprostorskih podatkov. Geoprostorske podatke pogosto dobimo tudi iz meritev, ki jih zajamemo z lokalnimi ali s satelitskimi senzorji. Pomanjkljivost teh zajemov so redki lokalni senzorji in nizka časovna ločljivost satelitskih slik. Prostorsko in časovno ločljivost izboljšamo s souporabo podatkov iz meritev obeh podatkovnih virov. Najprej opazovano območje razdelimo v mrežo pikslov in nad lokalnimi senzorji sestavimo Voronoijev diagram. Središča Voronoijevih celic ustrezajo lokacijam lokalnih senzorjev, ki v danem časovnem trenutku vračajo veljavne izmerjene vrednosti. Za nabor pikslov znotraj vsake posamezne Voronoijeve celice zgradimo ločene regresijske modele s strojnim učenjem. Razlagalne spremenljivke regresijskih modelov so pretekli podatki iz meritev lokalnih senzorjev trenutno izbrane Voronoijeve celice in njenih sosed, ciljne vrednosti pa so iz izbranega nabora pikslov satelitskih slik. Po izračunu vrednosti okoljske spremenljivke v vseh pikslih na opazovanem območju dobimo geolocirano rastrsko sliko okoljske spremenljivke. Predlagano metodo smo uporabili na podatkih meritev lokalnih senzorjev in satelitskih slik toplogrednega plina NO2. Regresijske modele smo zgradili s tremi metodami: algoritmom najbližjih sosedov, linearno regresijo in večplastno naprej usmerjeno nevronsko mrežo. Najvišjo točnost smo dosegli z nevronsko mrežo. Predlagano metodo smo primerjali s petimi referenčnimi metodami, ki so bile predstavljene v zadnjih treh letih. Te metode so: geografsko-časovno obtežena nevronska mreža, prilagodljiva grafovska konvolucijska povratna nevronska mreža, časovna grafovska konvolucijska nevronska mreža z mehanizmom pozornosti, nevronska mreža za izmenjevanje sporočil, združena z mrežami dolgega kratkoročnega spomina, in globoko ansambelsko strojno učenje. Po točnosti je najboljše rezultate dala naša metoda. Najbolj se nam je približala metoda, sestavljena iz nevronske mreže za izmenjavo sporočil in nevronske mreže z dolgim kratkoročnim spominom. Od te smo bili točnejši za približno 5 %. Ključne besede: računalništvo, strojno učenje, k-najbližji sosedje, linearna regresija, naprej usmerjena nevronska mreža, daljinsko zaznavanje Objavljeno v DKUM: 02.10.2023; Ogledov: 25; Prenosov: 2
Celotno besedilo (5,56 MB) |
3. Določitev potenciala prožnosti pri uporabnikih distribucijskega omrežja : magistrsko deloJaka Rober, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je opisan postopek določitve potenciala prožnosti gospodinjskih odjemalcev z namenom upravljanja prezasedenosti distribucijskega omrežja. Opisani so izziv sodobnega distribucijskega omrežja s poudarkom na vključevanju obnovljivih virov energije v omrežje. Predstavljen je koncept izvajanja prožnosti v elektroenergetskem sistemu in pomen aktivnega odjemalca v distribucijskem omrežju. Na osnovi realnih podatkov preobremenjene transformatorske postaje in povezanih odjemalcev je izvedena določitev prožnosti z ovrednotenjem napovedanih vzorcev porabe. Pri napovedi porabe so uporabljene različne metode, vključno s povprečenjem, tehnikami strojnega učenja in polinomsko interpolacijo. Za odjemalce z največjim potencialom prožnosti so razviti scenariji za obvladovanje preobremenitev transformatorske postaje. Ključne besede: aktivni odjemalec, prožnost, odpravljanje prezasedenosti, napoved porabe, strojno učenje Objavljeno v DKUM: 18.09.2023; Ogledov: 48; Prenosov: 20
Celotno besedilo (17,63 MB) |
4. Didaktične igre pri predmetu družba za izbrani vsebinski sklop Ljudje v prostoru : magistrsko deloLarisa Perša, 2023, magistrsko delo Opis: Pouk predmeta družba izhaja iz konstruktivistične teorije učenja in poučevanja, kar pomeni, da se osredinja na aktivno vlogo učenca med poukom in njegovo predznanje. Konstruktivizem je pristop, ki učencem omogoča, da si z lastnimi aktivnostmi pri pouku oblikujejo svoje znanje, o katerih razmišljajo in razpravljajo. Učitelj mora pri načrtovanju pouka uporabiti metode, ki bodo učencem pomagale spodbuditi njihovo miselno aktivnost in samostojnost. Izkušenjsko učenje, katerega najvidnejši predstavnik je David Kolb, učencem omogoča, da si s svojo aktivnostjo pri pouku pridobijo izkušnje iz resničnostnega sveta, posledično učenci povezujejo znanje, ki so si ga pridobili v razredu s situacijami iz življenja. Izkušenjsko učenje podpirajo različne metode, med drugimi tudi didaktična igra. Didaktična igra je igra, ki ima vnaprej postavljene cilje in hkrati vsebuje vse lastnosti igre. Namen magistrskega dela je bil načrtovati, oblikovati in izdelati didaktične igre za vsebinski sklop Ljudje v prostoru. Didaktične igre so načrtovane tako, da jih lahko učitelji uporabijo pri pouku družbe ter tako učencem omogočijo, da se celostno vključijo v pouk. Vsebini, ki smo ju vključili v didaktične igre, sta Prostorska orientacija in kartografija ter Slovenija – lega in značilnosti. Didaktične igre, ki smo jih načrtovali, imajo zapisane cilje, vsebino, etapo učne ure, pripomočke za izdelavo didaktične igre, navodila za uporabo in navodilo za učitelje. Cilje pri posamezni didaktični igri smo razdelili na globalne, etapne in operativne ter na koncu vsake igre dodali še fotografijo izdelane didaktične igre. Ključne besede: didaktične igre, predmet družba, izkustveno učenje, osnovna šola, poučevanje Objavljeno v DKUM: 05.09.2023; Ogledov: 52; Prenosov: 15
Celotno besedilo (12,44 MB) |
5. Sodelovalno učenje in pouk na prostem pri predmetu spoznavanje okolja in družbe : magistrsko deloAstrid Bukovšek, 2023, magistrsko delo Opis: Tradicionalno poučevanje, ki temelji na pasivnem prejemanju informacij in pomanjkanju medsebojnih interakcij, je priporočljivo nadomestiti z aktivnim sodelovanjem, kritičnim razmišljanjem in samostojno izgradnjo znanja pri učencih. V magistrski nalogi smo se osredotočili na uporabo aktivnih oblik sodelovalnega učenja in učenja na prostem kot učinkovitih učnih pristopov. Glavni namen magistrske naloge je bil izdelati priprave za pouk na prostem v povezavi s sodelovalnim učenjem od 1. do 5. razreda. V okviru naloge smo pripravo za 1. razred tudi izvedli. Evalvirali smo jo z mnenjem otrok ter prisotne učiteljice ter dodali lastna opažanja. Rezultati izvedbe so pokazali, da je sodelovalno učenje in učenje na prostem pozitivno vplivalo na motivacijo učencev, razvoj njihovih socialnih veščin, povečanje zavzetosti, globlje razumevanje in uporabo učne snovi. Ključne besede: sodelovalno učenje, pouk na prostem, spoznavanje okolja, družba Objavljeno v DKUM: 05.09.2023; Ogledov: 48; Prenosov: 17
Celotno besedilo (16,09 MB) |
6. OTS 2023 Sodobne informacijske tehnologije in storitve : Zbornik 26. konference2023, zbornik Opis: V zborniku šestindvajsete konference OTS 2023 so objavljeni prispevki strokovnjakov s področja informatike, v katerih so predstavljena nova spoznanja in trendi razvoja, vpeljave, prilagajanja ter upravljanja informacijskih rešitev, kot tudi konkretni uspešni pristopi in dobre prakse. Prispevki naslavljajo področja sodobnih arhitekturnih izzivov, klasične, generativne in globoke umetne inteligence, sodobnih spletnih ali mobilnih uporabniških vmesnikov, kot tudi tradicionalnih, brezstrežniških in decentraliziranih zalednih sistemov v oblaku. Tematike prispevkov obsegajo tudi zagotavljanje ustreznega skalabilnega okolja zanje ter avtomatizacijo testiranja, merjenje kakovosti in dostavo s proaktivnim naslavljanjem najpogostejših kibernetskih napadov. Rdečo nit prispevkov predstavljajo podatkovne tehnologije, ki so zastopane v obliki klasičnih podatkovnih baz, podatkovnih jezer ter učinkovitega zbiranja, obdelave in vizualizacije velepodatkov. Prispevki tako še naprej omogočajo boljšo povezanost IT strokovnjakov, informatikov, arhitektov in razvijalcev naprednih IT rešitev in storitev, kot tudi akademske sfere in gospodarstva. Ključne besede: informatika, informacijske tehnologije, programsko inženirstvo, informacijski sistemi, informacijske rešitve, digitalna preobrazba, razvoj mobilnih in spletnih rešitev, arhitekture v oblaku, podatkovne tehnologije, poslovna inteligenca, umetna inteligenca in strojno učenje, obdelava velepodatkov in podatkovnih tokov, metode agilnega razvoja, tehnologije veriženja blokov, kibernetska varnost Objavljeno v DKUM: 04.09.2023; Ogledov: 93; Prenosov: 26
Celotno besedilo (32,01 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Razvoj mobilne aplikacije za sledenje športnim aktivnostim v fitnes centrihTimotej Lang, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi je predstavljena mobilna aplikacija za sledenje napredka in športnim aktivnostim v fitnes centrih, ki vsebuje model strojnega učenja, ki uporabniku omogoča planiranje in sledenje napredka. Model zajema podatke tedensko porabljenih kalorij iz opravljenih treningov uporabnika, s katerimi predvidi količino porabljenih kalorij s fitnes aktivnostmi tekom naslednjega tedna. Mobilno aplikacijo podpira operacijski sistem Android, za katerega je implementiran uporabniku prijazen grafični vmesnik.
Ključne besede: Kotlin, fitnes, strojno učenje, mobilna aplikacija Objavljeno v DKUM: 12.07.2023; Ogledov: 469; Prenosov: 135
Celotno besedilo (2,17 MB) |
8. Vloga in pomen pouka izven učilnice pri likovni umetnosti - analitični prikaz teoretičnih izhodišč : magistrsko deloSara Kocbek, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je prikazan analitični prikaz teoretičnih izhodišč pouka izven učilnice pri likovni umetnosti. Raziskava je obsegala analizo vsebine tujih virov in teoretične razprave o pomenu šole na prostem v kontekstu z ekologijo, ekoartom in likovno umetnostjo. Analizirali smo tudi slovensko območje. Preučeno literaturo smo navedli v teoretičnem delu in iz nje izhajali pri kodiranju informacij.
Za raziskavo smo izbrali nekaj držav, ki so izstopale na področju poučevanja na prostem, in sicer: skandinavske države (Švedska, Norveška in Danska), nordijski državi (Finska in Islandija), Nemčija, Nova Zelandija, Anglija, Škotska, Avstralija in Kanada. V raziskavo smo na koncu tudi vključili našo domovino, Slovenijo. Izkazalo se je, da ima vsaka od teh držav svoj sistem, kako vključujejo poučevanje izven učilnice v kurikulume in pa koliko ter na kakšen način. Slovenija je pa ena od držav, ki ima učni načrt zastavljen na način, da lahko učitelji med seboj povežejo predmete in jih izvajajo tudi na prostem. V slovenskem učnem načrtu so tudi predvideni dnevi dejavnosti (kulturni, naravoslovni, športni in tehnični), ki pa jih v drugih učnih načrtih ni bilo neposredno zaznati. V našem učnem načrtu je predvidena tudi izvedba šole v naravi, ki poteka strnjeno in v vsakem vzgojno-izobraževalnem triletju. Ključne besede: likovna umetnost, pouk izven učilnice, izkustveno učenje, konstruktivistično učenje, ekoart Objavljeno v DKUM: 11.07.2023; Ogledov: 99; Prenosov: 12
Celotno besedilo (2,41 MB) |
9. Proces vključevanja učenja na prostem v geografski kurikul : magistrsko deloUrška Žižek, 2023, magistrsko delo Opis: Temeljni namen magistrskega dela je bil analizirati operativne učne cilje, zapisane v učnem načrtu za geografijo v osnovni šoli glede na to, ali jih je možno realizirati na prostem oz. izven učilnice ter oblikovati dva scenarija vključitve učenja na prostem v osnovnošolski izvedbeni letni učni načrt oz. pripravo za pouk geografije na dveh različnih nivojih, konservativnem in progresivnem. V teoretičnem delu smo opredelili pomen in umeščenost terenskega dela v pouk geografije v osnovni šoli. Opredelili smo tudi pogoje za izvedbo terenskega dela za namene izobraževanja, prednosti in ovire pri vključevanju terenskega dela v izobraževanje ter proces izvajanja učenja na prostem. Empirični del magistrskega dela temelji na pripravi dveh izvedbenih letnih načrtov oz. priprav, usmerjenih v vključevanje učenja na prostem v osnovnošolski pouk geografije, ena na konservativnem oz. osnovnem nivoju ter ena na progresivnem oz. naprednem nivoju. V ta namen smo oblikovali tudi predloge priprav učenja na prostem pri pouku geografije v osnovni šoli, ki bi jih lahko vključili na osnovni oz. napredni nivo letnega načrtovanja. Ob tem smo uporabili metodo intervjuja, s katero smo učiteljici geografije v osnovni šoli predstavili oba pripravljena letna izvedbena kurikula za vključevanje učenja na prostem v pouk geografije. Na osnovi ugotovljenega zaključujemo, da je v učnem načrtu za geografijo v osnovni šoli veliko ciljev in vsebin, ki jih je možno realizirati s terenskim delom in da je učenje na prostem možno realizirati na osnovi dveh različnih scenarijev – na osnovnem in naprednem nivoju. Ključne besede: učenje na prostem, terensko delo, letni načrt dela, učni načrt, pouk geografije Objavljeno v DKUM: 10.07.2023; Ogledov: 99; Prenosov: 24
Celotno besedilo (3,07 MB) |
10. Razvoj 3D mobilne resne igre za učenje temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe : diplomsko deloDaniel Vinojčić, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo predstavlja razvoj mobilne resne igre, namenjene učenju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, ki temelji na smernicah Evropskega sveta za reanimacijo. Igra ponuja interaktiven in zanimiv način učenja z uporabo igralne mehanike in simulacije, da zagotovi bolj prepričljivo uporabniško izkušnjo. Učinkovitost igre kot učnega orodja je bila ocenjena s testiranjem in povratnimi informacijami uporabnikov. Rezultati so pokazali, da je bila igra učinkovita pri izboljšanju znanja temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, kar poudarja njen potencial kot inovativnega orodja za zdravstveno izobraževanje. Ključne besede: Unity, resna igra, temeljni postopki oživljanja, učenje Objavljeno v DKUM: 06.07.2023; Ogledov: 351; Prenosov: 57
Celotno besedilo (3,10 MB) |