1. Priporočila za zmanjševanje ogljičnega odtisa prevoza turistov : kopenski prometNejc Pozvek, 2024, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: Prevoz oziroma transport je z globalnega vidika najhitreje rastoč vir emisij toplogrednih plinov in eden najobsežnejših nasploh. V turističnem sektorju predstavlja po ocenah nekje med polovico in ¾ vseh izpustov. Prispevek v prvem delu predstavlja generalni pogled na stanje izpustov iz (ne samo kopenskega) prometa, prispevek posameznih oblik prevoza in prevoznih sredstev. V nadaljevanju se osredotoči na perspektivo EU in UN Tourism, ki si prizadevata za izrazito zmanjšanje izpustov – vse do stopnje ogljične nevtralnosti do leta 2050 – in podrobneje na cestni, avtobusni in železniški promet. Predstavljene so politike in ukrepi v podporo blaženju odtisa prevoza v turizmu in njihov potencial za znižanje celokupnega odtisa cestnega prometa, pri čemer je posebna pozornost namenjena stanju v Sloveniji. V zaključnem delu so konkretneje opredeljene možnosti za zniževanje odtisa iz prevoza na ravni turističnih destinacij, ponudnikov in posameznikov – turistov. Ključne besede: turizem, ogljični odtis, kopenski promet, potenciali zniževanja, trajnostna mobilnost Objavljeno v DKUM: 10.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1
Celotno besedilo (897,81 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Analiza obstoječih aktivnosti trajnostne mobilnosti v vrtcih občine Žalec in predlogi za njihov razvoj : diplomsko deloMatevž Starič, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi so bile analizirane obstoječe aktivnosti trajnostne mobilnosti v 12 enotah Vrtcev Občine Žalec z namenom sistematičnega pregleda stanja in oblikovanja podlag za nadaljnji razvoj programov. Uporabljena je bila kombinacija kvantitativnih in kvalitativnih metod, izveden je bil anketni vprašalnik za frekvenco, raznolikost aktivnosti
in poglobljene odzive zaposlenih. Analiza je pokazala, da so najpogostejši ukrepi sprehodi, hoja v vrtec, izvedba kolesarskih dni ter prometnih poligonov in ustvarjalnih delavnic. Poudarek je na prometni varnosti, nekoliko manj pa na sistematičnih okoljskih vidikih. Najuspešnejše enote se odlikujejo po integraciji raznolikih aktivnosti, sodelovanju
s starši in zunanjimi akterji, izzivi ostajajo logistične omejitve, časovna stiska ter oddaljenost enot za nekatere družine.
Predlogi vključujejo okrepitev kolesarskih aktivnosti, modularne učne enote, večje vključevanje staršev, sodelovanje z lokalnimi skupnostmi in izmenjavo dobrih praks.
Ključen je razvoj inovativnih programov, prilagojenih starosti otrok in letnemu času. Raziskava poudarja potrebo po večji sistematičnosti ter skupnostnem pristopu in ponuja podlago za razvoj strategije trajnostne mobilnosti v zgodnjem otroštvu. Ključne besede: trajnostna mobilnost, predšolska vzgoja, prometna varnost, empirična
analiza Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (1,97 MB) |
3. Analiza učinkovitosti in smiselnost zamenjave dizelskih dostavnih vozil z električnimi v podjetju GLSAlen Kuraj, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava problematiko uvedbe električnih vozil v vozni park podjetja GLS, s poudarkom na enoti v Slovenski Bistrici. Cilj naloge je preveriti smiselnost zamenjave obstoječih dizelskih dostavnih in osebnih vozil z električnimi alternativami z vidika ekonomskih, okoljskih in operativnih dejavnikov.
V teoretičnem delu so predstavljeni ključni koncepti trajnostne mobilnosti, značilnosti električnih vozil, skupni stroški lastništva ter vpliv transporta na okolje. V empiričnem delu je izvedena analiza obstoječega stanja v podjetju, vključujoč strukturo voznega parka, povprečne razdalje, porabo goriva in emisije. Na osnovi pridobljenih podatkov in rezultatov ankete med zaposlenimi je izdelana primerjalna analiza dizelskih in električnih vozil.
Rezultati kažejo, da bi elektrifikacija voznega parka lahko prinesla dolgoročne finančne in okoljske koristi, zlasti v urbanih območjih. Analiza SWOT, analiza skupnih stroškov lastništva ter izračun vračilne dobe potrjujejo, da je uvedba električnih vozil v podjetju GLS ekonomsko upravičena in okoljsko zaželena.
Na koncu naloga predlaga tudi nadaljnje korake, kot so širitev infrastrukture, postopno uvajanje električnih osebnih vozil ter poglobljeno spremljanje porabe in učinkov novega sistema. Ključne besede: električna vozila, trajnostna mobilnost, logistika, stroškovna analiza, emisije CO₂ Objavljeno v DKUM: 13.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (1016,80 KB) |
4. Sodobna prometna vozlišča: Urbana regeneracija območja avtobusne postaje na PtujuAlen Sauer, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava načrtovanje sodobnega multimodalnega prometnega vozlišča na Ptuju, ki združuje različne koncepte trajnostne mobilnosti.
Naloga izhaja iz problematike obstoječe degradirane avtobusne postaje, ki je prostorsko in funkcionalno neustrezna, ter stanja avtobusnega prometa v Sloveniji, ki se sooča z zastarelo infrastrukturo in slabim ugledom.
Podana zasnova temelji na povezovanju različnih načinov mobilnosti, kot so avtobus, kolo, hoja, mikromobilnost ter sistema Park & Ride z namenom izboljšanja dostopnosti, zmanjšanja odvisnosti od osebnega avtomobila in spodbujanja bolj trajnostnih oblik mobilnosti.
Obenem projekt vključuje tako dodatni program za delo, prosti čas in nakupovanje kot tudi kolesarsko infrastrukturo in parkirno garažo, s čimer se prometno vozlišče integrira v urbano tkivo mesta.
S tem avtobusna postaja presega svojo osnovno prometno funkcijo in postane nov urbani prostor, podaljšek mesta in točka dela, druženja in spoznavanja. Ključne besede: sodobna prometna vozlišča, avtobusna postaja Ptuj, urbana regeneracija, trajnostna mobilnost, multimodalnost, javni prostor, kolesarska infrastruktura, Park & Ride Objavljeno v DKUM: 02.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 45
Celotno besedilo (61,09 MB) |
5. Dejavniki rasti trga električnih vozil v Evropi in smotrnost njihovega nakupa v SlovenijiTom Rakuša, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga obravnava razvoj trga električnih vozil v Evropi z vidika tehničnih, ekonomskih in političnih dejavnikov, pri čemer poseben poudarek namenja smotrnosti nakupa električnega vozila v Sloveniji. V zadnjem desetletju so električna vozila iz nišnega izdelka prešla v segment množičnega trga, k čemur so prispevali tehnološki napredek na področju baterij, nižanje cen in širitev polnilne infrastrukture. Naloga analizira vpliv padanja cen baterij in povečevanja dosega na rast prodaje električnih vozil ter s pomočjo regresijske in korelacijske analize preverja, ali obstaja statistično značilna povezava med tehnološkimi kazalniki in tržnimi rezultati.
Poleg analize evropskega trga naloga vključuje tudi primerjalno stroškovno analizo (Total Cost of Ownership – TCO) za Slovenijo, kjer se ocenjuje, ali je nakup električnega vozila leta 2025 že ekonomsko smiselna odločitev za povprečnega uporabnika. Analiza vključuje različne scenarije polnjenja – domače polnjenje, javno omrežje in uporabo lastne sončne elektrarne – ter izračunava skupne stroške lastništva v primerjavi z vozili z notranjim izgorevanjem. Rezultati kažejo, da na rast trga vpliva predvsem kombinacija tehnološkega napredka, ekonomske dostopnosti in državnih spodbud, pri čemer je dolgoročna vzdržnost trga odvisna od zmanjševanja odvisnosti od subvencij ter nadaljnjega razvoja infrastrukture. Ključne besede: električna vozila, trg električnih vozil, skupni strošek lastništva, tehnološki napredek, evropski trg, Slovenija, trajnostna mobilnost Objavljeno v DKUM: 01.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (2,74 MB) |
6. Vzpostavitev sistema izposoje javnih e-koles na KoroškemViktorija Miklavc, 2025, diplomsko delo Opis: Zaključno delo obravnava možnosti vzpostavitve regijskega sistema izposoje javnih e-koles na območju Koroške regije ter priložnosti za njegovo čezmejno povezovanje z Avstrijo. Namen raziskave je bil analizirati trenutno stanje mobilnosti v regiji, proučiti obstoječe in načrtovane kolesarske povezave, določiti kriterije za izbiro lokacij postaj in števila koles ter oceniti učinke uvedbe sistema na potovalne navade prebivalcev in turistov. Uporabili smo kombinacijo deskriptivne, kvantitativne, kvalitativne, primerjalne in scenarijske analize. Rezultati kažejo, da bi lahko uvedba sistema prispevala k zmanjšanju deleža poti z osebnim avtomobilom, povečanju uporabe trajnostnih oblik mobilnosti in izboljšanju dostopnosti znotraj občin ter med njimi. Poleg tega bi sistem s postajami ob turističnih atrakcijah ter ob mejnih prehodih omogočal krepitev čezmejnega sodelovanja in razvoj novih turističnih produktov. Sklepna ugotovitev je, da sistem izposoje e-koles predstavlja učinkovit ukrep trajnostne mobilnosti, ki hkrati podpira okoljski, gospodarski in socialni razvoj Koroške regije. Ključne besede: trajnostna mobilnost, e-kolesa, Koroška, sistem izposoje, čezmejno sodelovanje Objavljeno v DKUM: 24.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (4,26 MB) |
7. Analiza sistema souporabe koles »GONM« s poudarkom na zadovoljstvu uporabnikov ob prvi izkušnjiIvan Maloča, 2025, magistrsko delo Opis: V zaključnem delu smo prikazali analizo sistema avtomatizirane souporabe koles GONM v Mestni občini Novo mesto s poudarkom na uporabniški izkušnji ob prvi uporabi. Osredotočili smo se na vpliv začetne izkušnje na nadaljnjo uporabo sistema ter preučili, kako zaznane težave ob prvem stiku vplivajo na vedenje uporabnikov.
Analizirali smo podatke o uporabi med leti 2017 in 2024, pri čemer smo zajeli starostno strukturo uporabnikov, trajanje izposoj, izbiro vrste kolesa in prostorsko razporeditev potovanj. Izvedli smo tudi terensko anketiranje, ki je osvetlilo najpogostejše težave ob prvi uporabi, med katerimi izstopajo tehnične napake ter zapleti med registracijo in prijavo v aplikaciji. V okviru analize smo obravnavali tudi opažen upad zanimanja za sistem v zadnjih letih.
Ugotovili smo, da negativna prva izkušnja pogosto vodi v opustitev nadaljnje uporabe. Na podlagi rezultatov smo predlagali izboljšave, kot so doslednejše vzdrževanje koles, zlasti električnih, ter bolj nemoteno delovanje aplikacije ob prvem stiku z uporabnikom. Zaključno delo prispeva k boljšemu razumevanju vedenjskih vzorcev uporabnikov in podaja smernice za izboljšanje sistema GONM kot pomembnega elementa trajnostne mobilnosti. Ključne besede: trajnostna mobilnost, souporaba koles, uporabniška izkušnja, intervju, Novo mesto Objavljeno v DKUM: 11.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (17,40 MB) |
8. Rešitve za tovorni promet v sistemih pametnih mest v Sloveniji : magistrsko deloNejc Krajnc, 2025, magistrsko delo Opis: Koncept pametnega mesta postaja vedno bolj priljubljen pri reševanju najzahtevnejših urbanih problemov in spodbujanjem ekonomskega razvoja. Ker delujemo na področju tovornega prometa, smo se v raziskavi osredotočili zlasti na ključne rešitve za uspešno implementacijo v slovenskih pametnih mestih v povezavi s tovornim prometom. Pri raziskovanju smo se najprej lotili pregleda literature glede uspešnosti implementacije tovornega prometa v sistem pametnih mest v Sloveniji, nato smo poiskali primere v večjih evropskih mestih in si jih podrobneje pogledali. Te smo primerjali s slovenskimi ter ugotavljali, kako bi jih lahko uspešno implementirali na naših tleh in kaj vse bi potrebovali za implementacijo. Ključne rešitve vključujejo pametno logistiko, uporabo električnih in avtonomnih vozil ter optimizacijo prometnih tokov s pomočjo naprednih tehnologij in algoritmov. V Sloveniji se koncept pametnih mest šele začenja razvijati, vendar že obstajajo številni primeri, ki kažejo na potencial za uspešno implementacijo pametnih rešitev, zlasti v povezavi s tovorno logistiko. Mestne oblasti v Sloveniji, na primer Ljubljana in Maribor, so že začele uvajati nekatere pametne elemente, kot so pametni parkirni sistemi, digitalni prometni nadzor in razvoj infrastrukture za električna vozila. Vendar pa Slovenija zaostaja v primerjavi z večjimi evropskimi mesti, ki že uporabljajo napredne tehnologije za optimizacijo tovornega prometa. Ključne besede: Pametna mesta, pametna mobilnost, trajnostna mesta, tovorni promet, logistika v pametnih mestih Objavljeno v DKUM: 13.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 33
Celotno besedilo (1,94 MB) |
9. Načrtovanje kolesarskih in peš površin cestnega omrežja mest na primeru Novega mesta : magistrsko deloKlemen Beličič, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi je obravnavana tematika načrtovanja peš in kolesarskih povezav na ravni mesta, in sicer na primeru Novega mesta. Pregledali smo domačo in tujo strokovno literaturo ter zakonodajne dokumente s področja načrtovanja in umeščanja infrastrukture ter izvedbe ukrepov na cestni infrastrukturi za izboljšanje pogojev za aktivne oblike mobilnosti. Izvedena je bila celovita analiza stanja prometa pešcev in kolesarjev v Novem mestu s pregledom strateških in prostorskih dokumentov, izvedbo prostorskih in statističnih analiz o prometnih nesrečah, omejitvah in meritvah hitrosti, prometnih obremenitvah ter s pregledom izvedene in predvidene infrastrukture. Rezultat magistrskega dela predstavljajo izdelana funkcionalna klasifikacija cest, predlog zasnove kolesarskih površin in površin za pešce Novega mesta. Na podlagi oblikovanih zasnov je izdelan nabor desetih ukrepov z usmeritvami za oblikovanje prometnih površin, ki predstavlja osnovo za izvedbo projektov za zagotovitev sklenjene mreže peš in kolesarskih povezav cestnega omrežja Novega mesta. Ključne besede: kolesarske površine, površine za pešce, trajnostna mobilnost, prometno inženirstvo, aktivna mobilnost Objavljeno v DKUM: 10.07.2024; Ogledov: 214; Prenosov: 95
Celotno besedilo (17,66 MB) |
10. Zelena logistika in trajnostna mobilnost v prometuTali Lekše, 2023, diplomsko delo Opis: Napredek sodobne družbe, takšno kot jo poznamo danes, se kaže kot posledica pomembnih dogodkov skozi zgodovino, eden od mnogih je zagotovo razvoj prevoznih sredstev, brez katerih si danes vsakdanjika žal ne moremo predstavljati. Tako sta mobilnost in promet postala del nas in zajemata od vsakodnevnih voženj na delo do prevoza blaga znotraj in zunaj meja. Ker nam mobilnost prinaša neskončne ugodnosti, bi morala tudi družba poskrbeti za prihodnost našega planeta in nadaljnje generacije. Ker pa smo to veliko časa zapostavljali in pozabili na naše zeleno okolje, nam narava vrača hude udarce z globalnimi podnebnimi posledicami; to vključuje emisije toplogrednih plinov, onesnaževanje zraka itd. V ta namen se je družba začela posluževati trajnostne uporabe prevoznih sredstev za prevoz oseb in tudi blaga, čeprav še zdaleč ni dosežena tista stopnja trajnostne mobilnosti, ki bi nam povrnila naše zdravo okolje. Prav tega problema smo se lotili tudi v našem diplomskem delu, kajti zanima nas, kakšno je trenutno stanje uporabe trajnostnih ''zelenih'' prevoznih sredstev in kakšna zelena prihodnost naš čaka v prometnem sektorju.
V teoretičnem delu smo predstavili pojma zelena logistika in trajnostna mobilnost ter naredili analizo obstoječega stanja prevoznih sredstev.
Pri praktičnem delu smo zastavljene hipoteze potrdili oziroma ovrgli s pomočjo člankov in analiz spletnih strani. Prav v ta namen smo potrebovali veliko časa za iskanje kvalitetnih, znanstvenih in preverjenih člankov, ki so nam omogočili ustvariti zaključek diplomskega dela. Ključne besede: zelena logistika, trajnostna mobilnost, onesnaževanje, prihodnost prevoznih sredstev Objavljeno v DKUM: 19.10.2023; Ogledov: 401; Prenosov: 158
Celotno besedilo (1,38 MB) |