1. Kako s konceptom pametnega mesta izboljšati kvaliteto življenja v mestu Banja Luka : diplomsko deloJovana Jeličić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo se osredotoča na koncept pametnega mesta in njegovo potencialno vlogo pri izboljšanju kakovosti življenja v Banja Luki. Pametna mesta so urbanistični koncepti, ki izkoriščajo informacijsko-tehnološke inovacije za optimizacijo javnih storitev, prometa, okolja in infrastrukture, kar vodi k učinkovitejšemu, trajnostnemu in prijaznejšemu mestnemu okolju za prebivalce.
V raziskovalnem delu se analizira, kako bi vpeljava koncepta pametnega mesta lahko reševala ključne izzive Banja Luke, kot so prometna preobremenjenost, onesnaženje okolja, učinkovita poraba energije in javnih virov ter krepitev gospodarskega razvoja. Cilj raziskave je predlagati konkretne ukrepe in strategije za implementacijo koncepta pametnega mesta v Banja Luki.
Rezultati raziskovalnega dela ponujajo vpogled v potencialne koristi in izzive vpeljave pametnih rešitev v Banja Luki ter nudijo smernice za nadaljnje ukrepanje v smeri izboljšanja kakovosti življenja in razvoja mesta. Ključne besede: pametno mesto, pametna mesta in prihodnost, pametna mesta in trajnost, trajnostna mesta, IoT in pametno mesto Objavljeno v DKUM: 27.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 15
Celotno besedilo (651,42 KB) |
2. Analiza načina potovanja dijakov v šolo : magistrsko deloPetra Serdinšek, 2024, magistrsko delo Opis: Promet predstavlja ključni del gospodarstva, velik del prometa pa zajema prav prihod v šolo in domov. Namen magistrskega dela je bil ugotoviti, kako dijaki Srednje prometne šole Maribor trenutno najpogosteje prihajajo v šolo, kateri dejavniki vplivajo na njihove odločitve, kakšno je njihovo dojemanje umestitve kolesarjev v promet in pod kakšnimi pogoji bi bili pripravljeni v šolo prihajati s kolesom. Analizirali smo tudi dejavnike, ki vplivajo na izbiro avtomobila kot primarno modaliteto za prihod v šolo, in dejavnike, ki vplivajo na možnost menjave avtomobila za drugo modaliteto. V analizo je bilo vključenih 310 dijakov od prvega do četrtega letnika. Ključne besede: dijaki, mobilnost, trajnost, prihod v šolo Objavljeno v DKUM: 27.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (3,08 MB) |
3. Trajnostni razvoj podjetja SŽ-ŽIP storitve, d.o.o. : diplomsko deloSabina Radič, 2024, diplomsko delo Opis: Podjetje Slovenske železnice – železniško invalidsko podjetje d.o.o. (v nadaljevanju: SŽ – ŽIP) storitve d. o. o. je eno od hčerinskih podjetij družbe Slovenske železnice d. o. o. Podjetje se ukvarja čiščenjem poslovnih prostorov ter železniških vozil, urejanjem okolice, invalidskimi delavnicami, cestnimi prevozi in servisi vozil, gradbeno obrtniškimi storitvami ter prodajnimi avtomati.
Podjetje SŽ – ŽIP d. o. o. se zaradi svojih dejavnosti zaveda velikega vpliva, ki ga ima na okolje. Prav tako se zaveda, koliko lahko vpliva na trajnostno delovanje zaposlenih ter na sam razvoj trajnostnega razvoja.
Trajnostni razvoj podjetij je vedno bolj pomemben, prav tako pa tudi sledenje trendom. Podjetja veliko raje sodelujejo s podjetji, ki imajo certifikate s področja trajnostnega razvoja ter k temu tudi težijo. Ključne besede: trajnost, SŽ – ŽIP d. o. o., trajnostno poslovanje Objavljeno v DKUM: 26.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (1,23 MB) |
4. Pregled stanja certificirane in necertificirane kave v Sloveniji s poudarkom na trajnostni oskrbovalni verigi : magistrsko deloMiloš Miljković, 2024, magistrsko delo Opis: Kava je najbolj cenjeno blago na svetu in sodi med kmetijsko blago, s katerim se na svetu največ trguje. V magistrskem delu smo se osredotočili na sektor kave in si za vzorec izbrali 50 različnih vrst kave, ki so prisotne v Sloveniji. Nato smo jih medsebojno primerjali in analizirali dobavno verigo kave ter preučili, koliko je kav, ki imajo znano poreklo in koliko tistih, ki porekla ne prikazujejo. Ugotovili smo, da predpisi in direktive nenehno usmerjajo podjetja k bolj zelenemu, trajnostnemu, kakovostnejšemu in produktivnejšemu poslovanju. Ključna ugotovitev raziskave je, da več kot 64 % vzorcev kave, vključenih v raziskavo, v Sloveniji nima certifikata za trajnostno pridelano kavo. Obstaja priložnost za sektor kave, da teorijo pretvori v dejanja in bistveno napreduje v smeri trajnostne ter pravične prihodnosti. Certifikati za kavo so pravzaprav eno od gonil za prehod iz konvencionalne dobavne verige kave v trajnostno dobavno verigo kave. Nakup pravično trgovinskih in trajnostnih izdelkov pomeni odločitev za izdelke, ki so bili izdelani oziroma pridelani na načine, ki pozitivno vplivajo na človeka ter njegovo družbeno in naravno okolje. Magistrsko delo prispeva k pridobivanju znanja o kavi, ki bi lahko v prihodnosti koristilo novim raziskovalcem kot tranzicija na bolj trajnostno dobavno verigo kave. Ključne besede: dobavna veriga, dobavna veriga kave, trajnost, kavni certifikati, Sankeyjev diagram Objavljeno v DKUM: 20.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (2,80 MB) |
5. Primerjava modelov trajnostnega poslovanja na izbranih podjetjih v industriji hitre modeLia Molan King, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu bomo opredelili in definirali pojem trajnostnega razvoja, kakšen je njegov vpliv in povezava z modno industrijo. Opredelili bomo ključne koncepte trajnostnega poslovanja. Ugotovili bomo stanje modne industrije danes in delovanje podjetij v hitri modi. Dotaknili se bomo glavnih proizvodnih držav ter stanja delovnih pogojev ter okoljskega vpliva in posledic hitre mode. Opredelili bomo mnoge negativne plati le-te in problematiko trajnostnega poslovanja v industriji hitre mode. Dejstva bomo raziskali na primeru podjetij Zara in Primark. S predstavitvijo podjetij bomo dobili vpogled v njihovo poslovanje ter vrednote. Oblikovali bomo kanvas poslovnega modela obeh podjetij ter bolj podrobno raziskali njihove trajnostne prakse. Te bomo na koncu primerjali in dobili realno sliko njihovega delovanja v hitri modi. Trajnostno poslovanje v modni industriji je vse bolj in bolj pomembno ter ključno, predvsem zaradi strogih pravil in pričakovanj v industriji. Brez upoštevanja le-teh bo v prihodnosti težko poslovati. Treba pa se je zavedati našega vpliva s hitrim potrošniškim življenjem, zaradi katerega največ posledic nosi okolje in ljudje, vpleteni v proces. Ključne besede: trajnost, poslovni modeli, modna industrija, hitra moda, Zara, Primark Objavljeno v DKUM: 20.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (1,56 MB) |
6. Trajnost in transparentnost oskrbnih verigTonka Supej, 2024, diplomsko delo Opis: Tudi za najpreprostejšim izdelkom najdemo vrsto posrednikov, ki nam omogočijo nakup izdelka v najbližji trgovini. Oskrbne verige so bolj prisotne v našem vsakdanu, kot se zavedamo. Seveda je učinkovitost oskrbnih verig in njenih členov izjemno pomembna, ampak se dandanes povečuje tudi pomembnost trajnosti in transparentnosti oskrbnih verig. V diplomskem delu bomo raziskovali pomen transparentnosti verig in povezavo med transparentnostjo in trajnostjo.
Združeni narodi opišejo trajnost kot »zadovoljevanje potreb sedanjosti brez ogrožanja prihodnjih generacij, da zadovoljujejo njihove potrebe.« (Patterson, 2022)
Transparentnost je bistvenega pomena za ustvarjanje trajnostne in prožne dobavne verige ter za splošno učinkovito korporativno upravljanje. (McGarth, L., Marshall, & Rehme, 2021)
V upravljanju današnjih oskrbnih verig je potrebno vplesti oba omenjena pojma. Pojma sta namreč med seboj precej povezana. Brez transparentnosti kakšnega koli procesa ne moremo govoriti o trajnosti. Če oskrbne verige ali kdorkoli v verigi ni trajnostno naravnan, pa v veliki verjetnosti ne bo transparenten o svojem poslovanju. Ključne besede: oskrbne verige, trajnost, transparentnost, globalne oskrbne verige, tehnologija. Objavljeno v DKUM: 23.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (2,47 MB) |
7. Konstruiranje vpetja za sistem nizkega izpusta gnojevke na cisternoJan Romih, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je natančno predstavljena konstrukcija vpetja sistema za nizek izpust gnojevke in nosilca zaklepov za cisterno, ki ustreza tehničnim zahtevam in zagotavlja zanesljivo delovanje. Po analizi cisterne in razvoju več konceptnih rešitev smo izbrali optimalno. Modelirali smo v programu SolidWorks in izvedli računalniško analizo v programu PrePoMax. Rezultati so pokazali, da je vpetje robustno in primerno za predvidene obratovalne pogoje. Pri montaži smo odpravili nekatere nepredvidene težave in sistem uspešno pritrdili. Končni izdelek izpolnjuje vse tehnične zahteve in upošteva omejitve cestno prometnih predpisov. Ključne besede: Sistem nizkega izpusta gnojevke, numerična analiza, 3D modeliranje, tehnične zahteve, trajnost, gnojevka Objavljeno v DKUM: 22.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (3,59 MB) |
8. Analiza pustolovskega turizma v Sloveniji in možnosti njegovega razvoja : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaEdin Karamujić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo raziskuje področje pustolovskega turizma z osredotočenjem na Slovenijo. Delo je razdeljeno na dva osnovna dela. V teoretičnem delu naloge so podrobno proučeni koncept pustolovskega turizma, njegovi učinki na turiste, deležnike, okolje in gospodarstvo ter njegova trajnostnost tako na globalni kot tudi na državni ravni. V empiričnem delu naloge je izvedena raziskava s pomočjo intervjujev s ponudniki pustolovskega turizma v Sloveniji. Cilji raziskave so poiskati odgovore na raziskovalna vprašanja in raziskati stališča ter izkušnje deležnikov glede pustolovskega turizma. Z intervjuji so pridobljeni kvalitativni podatki, ki so nato obdelani in analizirani. Za celovito razumevanje pustolovskega turizma je uporabljena kombinacija teoretičnega pregleda literature in empiričnih raziskovalnih metod. Naš namen je usvojiti ključne elemente pustolovskega turizma in prispevati k razpravi o njegovi trajnostnosti ter vplivih na popotnike in turistične destinacije. Ključne besede: pustolovski turizem, intervju, pustolovski turist, trajnost, motivi, Slovenija Objavljeno v DKUM: 18.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 31
Celotno besedilo (1,07 MB) |
9. Dojemanje podnebnih sprememb in preverjanje učinkovitosti apelov strahu v oglaševanju zelenih hotelov : diplomsko delo univerzitetnega študijaTadeja Tratar, 2024, diplomsko delo Opis: Vprašanje blaženja podnebnih sprememb je osrednje problemsko področje tudi za
turizem, kjer ima pomembno vlogo spodbujanje prepoznavnosti trajnostnega
certificiranja, kot je Zeleni ključ za turistične nastanitve. Za uspešno delovanje tovrstnih certifikatov je pomembno, kakšno mnenje imajo o njih potencialni gosti in na kakšen način je smiselno izpostavljati certifikate v oglaševanju nastanitev. V skladu s teorijo apelov strahu v prepričevalnem komuniciranju so sporočila o negativnih posledicah podnebnih sprememb lahko učinkovita, vendar le dokler mera strahu ni previsoka in ima občinstvo na voljo učinkovite načine za odpravljanje grožnje. V zaključnem delu smo z eksperimentalno metodo preverjali učinkovitost apelov strahu o podnebnih
spremembah in prisotnost certifikata v oglasu na odnos do oglasa, odnos do podobe hotela, namero rezervacije in percepcijo zelenega zavajanja. Eksperimentalna metoda ni pokazala razlik med skupinami glede na tip oglasa: apel strahu ni imel vpliva na odločitve anketirancev, niti ni bilo razlik glede na prisotnost certificiranja v oglasu. Rezultati torej kažejo nizko možnost doseganja sprememb z zgolj enim oglasom in v spletnem okolju, kjer je pozornost občinstev nizka. Je pa raziskava pokazala statistično značilne korelacije med odvisnimi spremenljivkami in okoljevarstvom in odnosom do
certificiranosti. Nadalje, rezultati naloge so pokazali, da so bili anketiranci močno naklonjeni okoljevarstvu ter so imeli pozitiven odnos do trajnostnih ali okoljskih certifikatov. Sklepamo, da je smotrno spodbujati turistične ponudnike k zelenim praksam glede na pozitivne ocene certificiranja. Glede vprašanja o vlogi apelov strahu pri komuniciranju podnebnih sprememb pa svetujemo nadaljnje raziskovanje, ki bo vključevalo dolgoročnejše spremljanje učinkov komuniciranja. Ključne besede: hotel, trajnost, certifikat, podnebne spremembe, apel strahu. Objavljeno v DKUM: 18.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (2,34 MB) |
10. Zavedanje o pomenu energijske učinkovitosti v podjetju Eurel d.o.o. in percepcija le-te pri odjemalcihJakob Korbar, 2024, magistrsko delo Opis: V današnjem poslovnem svetu, ki je vedno bolj dinamičen, se raznorazna proizvodna podjetja soočajo z vedno večjim pritiskom, da morajo delovati energijsko učinkovito, hkrati pa zmanjšati svoj vpliv na okolje. Pri tem ne gre le za stvar prihranka stroškov, temveč gre za strateški imperativ, ki se prepleta s širšim konceptom trajnosti. Z optimizacijo energijske porabe lahko podjetja dosežejo proizvodnjo z manj vložka, kar jim veča konkurenčnost na trgu. Sprejem energijsko učinkovitih tehnologij in praks podjetja velja tudi za odraz zavezanosti podjetja k inovativnosti in razmišljanju o prihodnosti. Odjemalci, lastniki in drugi regulativni organi od podjetij vse bolj zahtevajo, da ta izkazujejo odgovornost do okolja. Trajnostne prakse, kot je uporabljanje obnovljivih virov, postajajo sestavni del ugleda podjetja in njegovega dolgoročnega poslovanja. Trendi energetske učinkovitosti se bliskovito razvijajo, poganjajo pa jih tehnološki napredek, spremembe politike in pritiski globalne pobude. Zavedanje o energijski učinkovitosti in prizadevanje za trajnost nista le etična izbira, ampak tudi strateška poslovna odločitev, ki kroji prihodnost proizvodnih podjetij.
V teoretičnem delu smo opredelili marketing na splošno ter tudi zeleni marketing oziroma marketing okoljsko sprejemljivih izdelkov. Predstavili smo tudi sedem ključnih področij zelenega marketinga. Opredelili smo splošno marketinško komuniciranje in percepcijo odjemalcev; v tem delu smo podrobno predstavili še družbeno odgovornost podjetij, dojemanje le-te, vedenje in zadovoljstvo odjemalcev. Analizirali smo še proces nakupne odločitve in njen proces pri okolju prijaznejših izdelkih. Opredelili smo tudi raziskovalne koncepte, kot so zaznan vpliv na okolje, skrb za okolje, »zeleno zavajanje«, znanje o okoljskih pobudah in okoljske vrednote odjemalcev. Na koncu smo predstavili še pojem ogljični odtis in energijsko učinkovitost ter predstavili standard ISO50001.
V empiričnem delu smo raziskovali, kako odjemalci zaznavajo podjetje Eurel, d. o. o., in njegov vpliv na okolje v primerjavi s konkurenčnim podjetjem ter kako dojemajo verodostojnost njihove komunikacije glede okoljske politike v primerjavi z njihovim konkurentom. Raziskali smo še, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja ob nakupu upoštevali morebiten škodljiv vpliv, ki ga ima podjetje na okolje. Ugotavljali smo tudi, ali bodo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja imeli bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost.
Rezultati raziskave kažejo, da se podjetje Eurel odjemalcem zdi bolj verodostojno in manj škodljivo do okolja kot njemu konkurenčno podjetje. Izkazalo se je tudi, da bodo odjemalci, ki imajo višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja, upoštevali morebiten škodljiv vpliv podjetja na okolje pri nakupu. Prav tako se je izkazalo, da imajo odjemalci z višjo stopnjo ozaveščenosti ohranjanja čistega okolja bolj pozitiven odnos do pobud podjetij za energijsko učinkovitost. Ključne besede: energijska učinkovitost, percepcija odjemalcev, zeleni marketing, zeleno zavajanje, Eurel, korporativna trajnost, družbena odgovornost podjetja Objavljeno v DKUM: 17.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (1,91 MB) |