1. Razširjenost kajenja cigaret med študenti zdravstvenih in tehniških vedMitja Bagari, 2018, magistrsko delo Opis: Izhodišča in namen: Kajenje je velik javnozdravstveni problem, obenem pa vodilni preprečljivi vzrok smrti na svetu. Obdobje študija je čas, ko študenti lahko začnejo ali nadaljujejo do rednega kajenja. Namen raziskave je bil ugotoviti razširjenost in dejavnike, ki vplivajo na pojavnost kajenja med študenti zdravstvenih in tehniških ved. Raziskovalna metodologija in metode: Izvedena je bila presečna deskriptivna raziskava. Podatki so bili zbrani s pomočjo anonimnega anketnega vprašalnika med študenti zdravstvenih in tehniških ved, po etični odobritvi. Uporabljeno je bilo namensko vzorčenje po principu snežne kepe. Hipoteze so bile preverjene s pomočjo testa Hi-kvadrat. Rezultati: Od 1534 študentov vključenih v raziskavo je bilo 242 (15,4 %) kadilcev. Srednja vrednost starosti ob začetku kajenja je bila 16 (95 % IZ [16;16]) let. Redni kadilci so v povprečju pokadili 10 (95 % IZ [8;10]) cigaret na dan. Študijsko področje (χ2 = 7,811; p = 0,005), kajenje staršev (χ2 = 32,861; p < 0,001) in najožjih prijateljev (χ2 = 345,808; p < 0,001) so dejavniki, ki so bili statistično značilno povezani s kadilskim statusom študentov, medtem ko spol in uživanje alkohola nista bila statistično pomembna dejavnika kajenja med študenti. Diskusija in zaključek: Čeprav je razširjenost kajenja cigaret med študenti s področja zdravstva nižja v primerjavi s študenti s področja tehnike, je delež kadilcev pri obeh skupinah relativno visok, zato je potrebno še naprej izvajati ustrezne in učinkovite ukrepe za preprečevanje in prenehanje kajenja med študenti. Ključne besede: prevalenca, dejavniki tveganja, kajenje, tobak, študenti, zdravstvo, tehnika Objavljeno v DKUM: 21.12.2018; Ogledov: 1735; Prenosov: 311 Celotno besedilo (584,27 KB) |
2. Učinki višanja trošarin na tobakTina Subotić, 2017, diplomsko delo Opis: Učinki višanja trošarin so poleg drugih ukrepov in prepovedi en izmed najučinkovitejših ukrepov za zmanjšanje števila kadilcev. V Sloveniji se že vrsto let izvaja ukrepe za dosego tega cilja, zato smo vsako leto priča tudi dvigu trošarinskih stopenj. Ker aktualni podatki o gibanju števila kadilcev ne kažejo sprememb, trošarinski prihodki za tobak pa se iz leta v leto zmanjšujejo, se je Vlada Republike Slovenije leta 2017 odločila poostriti ukrepe z enotno embalažo ter povišati stopnje trošarin kar 2 krat in sicer v januarju ter juliju.
Najnovejši podatki o stabilnem številu kadilcev ter trend padajočih prihodkov iz naslova trošarin na tobačne izdelke (ob narašajočih trošarinah) nakazujejo na naraščanje nelegalne trgovine, hkrati pa zdravstveni stroški zaradi kajenja ostajajo enaki. V kolikor Slovenija s sedanjimi ukrepi ne bo uspela doseči zastavljenih ciljev bo morala uvesti bolj drastične ukrepe v obliki dviga zneska zdravstvenih prispevkov za kadilce ter samostojno delno financiranje zdravljenja bolezni, katere so dokazano posledica dolgoletne uporabe tobaka. Ključne besede: Trošarina, tobak, nelegalna trgovina, družbeni stroški kajenja Objavljeno v DKUM: 06.11.2017; Ogledov: 1413; Prenosov: 138 Celotno besedilo (1,26 MB) |
3. |
4. |
5. OGLAŠEVANJE TOBAČNIH IZDELKOVTomaž Milatič, 2011, diplomsko delo Opis: Zgodovina tobaka sega v čas vsaj 1000 let pred našim štetjem. Tobak se je ob odkritju Amerike začel hitro širiti po vsem svetu in tako so se prve cigarete pojavile v Španski Sevilji v sedemnajstem stoletju, ter se hitro prijele skoraj povsod po Evropi. Moderna cigareta pa je nastala konec 19. stoletja in sicer z izumom stroja za zvijanje cigaret. Izum in kasnejša popularizacija cigarete sta šele v dvajsetem stoletju pripeljala do pojava sofisticirane oblike oglaševanja.
Upor proti tobaku se je pričel s posamezniki, ki so povzdignili svoj glas proti tobaku. Leta 1924 so v Angliji predstavili možno povezavo med snovmi v tobačnem dimu in rakom. To je bil pričetek boja proti tobaku in zakonskih omejitev tobačni industriji.
Pomembne oglaševalske kampanje tobačne industrije so kampanje znamke Marlboro, Camel ter Lucky strike. Te znamke so želele povečati svojo priljubljenost z različnimi nemoralnimi sporočili, različnimi ikonami, pokroviteljstvi športnih dogodkov ter želele vplivati na odjemalce s prefinjenim oblikovanjem embalaže. Svoje izdelke so oglaševale neposredno ter posredno s spretnimi tehnikami oglaševanja.
Tobačni izdelki so se pričeli pojavljati tudi v filmih, kjer so jih uporabljale filmske zvezde. Temu pojavu pravimo »zvezdniško indosiranje«.
Oglaševanje tobačnih izdelkov je pod strogim nadzorom zdravstvene, tržne, delovne ter carinske inšpekcije, ki so za svoje delo odgovorne Ministrstvu za zdravstvo, Ministrstvu za gospodarstvo, ter Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve.
Med protikadilske kampanje v Sloveniji uvrščamo kampanje Rdečega križa Slovenije, Zveze za kontrolo tobaka v Sloveniji (SZTK), po drugi strani pa tudi zakonodajo, ki daje pravno zaščito nekadilcem v Sloveniji. Pomembna je tudi internacionalna kampanja »TRUTH«, ki uporablja vse od ostrega humorja do visoke tehnologije, da bi vključila najstnike.
Tobačna Ljubljana je slovensko trgovsko podjetje, ki se ukvarja s prodajo tobačnih izdelkov, tako v obliki grosistične kot maloprodajne dejavnosti. Odgovorna je za slovensko tržišče v okviru družbe Imperial Tobacco.
Učinkovitost proti tobačnih kampanj se iz leta v leto povečuje, kar kažejo rezultati individualnih anket EUROBAROMETRA. Opozorila na škatlicah cigaret, ki vsebujejo sliko so najbolj učinkovita. Ključne besede: Tobak, cigarete, oglaševanje cigaret, tobačne kampanje, protikadilske kampanje, zveza za kontrolo tobaka, Tobačna Ljubljana, pravna zaščita nekadilcev Objavljeno v DKUM: 20.07.2011; Ogledov: 4933; Prenosov: 564 Celotno besedilo (985,12 KB) |
6. Različne oblike zasvojenosti mladih : diplomsko deloAnita Lorber, 2009, diplomsko delo Ključne besede: zasvojenost, odvisnost, droge, alkohol, tobak, mediji, igre na srečo, šport, hrana, mladi, preprečevanje, zdravljenje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 02.03.2010; Ogledov: 9168; Prenosov: 2264 Celotno besedilo (524,24 KB) |