1. Vpliv mešanja in kompleksnih interakcij na razvoj sodelovanja v igri javnih dobrin : doktorska disertacija po skandinavskem modeluMaja Duh, 2024, doktorska disertacija Opis: Razumevanje razvoja sodelovanja med posamezniki, ki so v osnovi sebični, je eden najpomembnejših izzivov današnjega časa, ki vzbuja zanimanje raziskovalcev iz različnih področij. V ta namen znanstveniki integrirajo evolucijsko teorijo iger z naprednimi metodami s področja znanosti o omrežjih in metodami statistične fizike. V doktorski disertaciji smo s pomočjo takega interdisciplinarnega pristopa raziskali, kako različni tipi mobilnosti oziroma mešanj igralcev na različnih interakcijskih mrežah vplivajo na evolucijo in promocijo sodelovanja v igri javnih dobrin. V ta namen smo raziskovalno delo razdelili v štiri sklope. V prvem delu smo pokazali, da uvedba mešanja igralcev v igri javnih dobrin na regularnem omrežju omogoči prehod iz stanja sistema vpetega v prostorsko mrežo v stanje dobro mešane populacije, kjer struktura interakcijske mreže več nima bistvenega pomena na evolucijsko dinamiko. Izkaže se, da je v primeru mešanja najbližjih sosedov za to potrebna večja frekvenca mešanja kot pri mešanju naključnih igralcev. Nadalje smo pokazali, da oba načina mešanja zavirata evolucijski uspeh kooperatorjev. V nadaljevanju smo raziskavo razširili na področje kompleksnih omrežij, ki podajajo realnejši opis interakcij med posamezniki. V drugem delu doktorske disertacije smo tako igro javnih dobrin postavili na naključno omrežje, vpeto v hiperbolični prostor in v model vključili asortativno in disasortativno mešanje igralcev. Ugotovili smo, da oba tipa mešanja zavirata razvoj sodelovanja ne glede na arhitekturo omrežja, a je vpliv disasortativnega mešanja večji v primerjavi z asortativnim mešanjem. Naslednji tip interakcijske mreže, s katerim se še boljše opišemo realne interakcije, so večplastna soodvisna omrežja, ki smo jih v raziskave vključili v naših naslednjih dveh raziskavah. Soodvisnost med dvema omrežjema smo vpeljali s koristnostno funkcijo in pokazali, da lahko parameter pristranskosti učinkovito vpliva na raven sodelovanja. Pokazali smo, da asortativne medmrežne povezave med dvema skalno neodvisnima omrežjema spodbujajo kooperacijo v igri javnih dobrin v nekoliko večji meri kot naključne in disasortativne povezave. V zadnjem sklopu raziskav smo prišli do presenetljivih zaključkov. Rezultati mešanja na dvoplastnem soodvisnem omrežju, kjer posamezna plast predstavlja naključno omrežje, vpeto v hiperbolični prostor, kažejo, da lahko mešanje znotraj posamezne plasti omrežja, kjer je sodelovanje prvotno uspešno, močno oslabi evolucijsko uspešnost kooperatorjev na tej plasti, medtem ko jo za določene vrednosti normaliziranega sinergijskega faktorja spodbuja sodelovanje na drugi plasti omrežja. Rezultati doktorske disertacije predstavljajo pomemben prispevek k znanstvenemu raziskovanju na področju razumevanja razvoja in vzdrževanja sodelovanja, s poudarkom na uporabi evolucijske teorije iger, kompleksnih omrežij in mobilnosti igralcev. Ključne besede: evolucijska teorija iger, igra javnih dobrin, sodelovanje, mešanje, kompleksna omrežja, večplastna omrežja, simulacije Monte Carlo Objavljeno v DKUM: 05.06.2024; Ogledov: 120; Prenosov: 16 Celotno besedilo (15,83 MB) |
2. Ekonomska presoja enakih in usklajenih ravnanj na oligopolnih trgihAleš Ferčič, 2010, izvirni znanstveni članek Opis: V tem prispevku avtor obravnava vidike ekonomske presoje enakih in usklajenih ravnanj podjetij na oligopolnih trgih, ki so z vidika kontrole oz. institucionalnega varstva tržne konkurence najbolj problematični, saj je zaradi tržnih zakonitosti težko razmejiti enaka ravnanja podjetij, tj. zaradi njihovega medsebojnega usklajevanja ali koordinacije. Pri tej presoji si lahko pomagamo z nekaterimi ekonomskimi modeli. Glede na to avtor v tem prispevku analizira nekatere ekonomske modele za presojo domnevnih usklajenih ravnanj na oligopolnih trgih in jih kritično ovrednoti. Na tej podlagi ugotavlja, da so dobrodošel pripomoček pri razumevanju naravnih enakih ravnanj in usklajenih ravnanj v smislu konkurenčnega prava, vendar ob tem opozarja na njihov omejen domet, ki izvira zlasti iz okoliščine, da analizirani modeli večinoma temeljijo na predpostavki stabilnosti oz. ravnovesij, ki pa so v praksi prej izjema kot pravilo. Ključne besede: konkurenčno pravo, usklajeno ravnanje, oligopoli, teorija iger, Nashevo ravnotežje, Bertrandov model oligopola, Cournotov model oligopola Objavljeno v DKUM: 23.07.2018; Ogledov: 1183; Prenosov: 74 Celotno besedilo (184,57 KB) |
3. Športne stave kot način dolgoročnega investiranjaKlemen Kristl, 2017, magistrsko delo Opis: Športne stave so v današnjem svetu zelo popularne. V očeh večine udeležencev na trgu športnih stav predstavljajo lahko pot do hitrega zaslužka. To zmotno mišljenje izhaja predvsem iz nepoznavanja posebnosti trga športnih stav, kar posledično privede to tega, da večina udeležencev na trgu športnih stav dolgoročno izgublja. Domnevali smo, da bi boljše poznavanje trga športnih stav to lahko spremenilo, zato smo trg športnih stav preučili in ugotovitve predstavljamo.
Magistrsko delo je razdeljeno na teoretični in empirični del. V teoretičnem delu športne stave opredeljujemo kot igre znanja, ki izhajajo iz teorije iger in teorije odločanja. Želeli smo pojasniti razlike med igrami znanja in igrami naključij ter predstaviti teoretične poglede na odločanje v razmerah tveganja in negotovosti. Predstavljamo trg športnih stav in njegovo delovanje opredeljujemo z ekonomskih vidikov. Pri raziskovanju trga športnih stav smo odkrili veliko podobnosti s finančnim trgom, ki so nas privedle do hipotez učinkovitega trga, na podlagi katerih smo preverjali učinkovitost trga športnih stav. V magistrskem delu predstavljamo vse tri oblike hipotez učinkovitega trga: šibko, srednje močno in močno.
V empiričnem delu na podlagi predstavljenih lastnosti trga športnih stav preverjamo učinkovitost trga športnih stav v košarkarski ligi NBA. Ugotovili smo, da je trg, kljub nekaterim vzorcem, ki bi lahko namigovali na nasprotno, učinkovit in da na njem ni bilo mogoče dosegati pozitivnega donosa. Poleg tega smo med naključno izbranimi aktivnimi igralci na trgu športnih stav z anketnim vprašalnikom preverili poznavanje trga športnih stav. Analiza zbranih podatkov je potrdila naše domneve, da udeleženci na trgu športnih stav trg slabo poznajo in se ne zavedajo vseh pasti, ki jih trg športnih stav vsebuje. Na koncu povzemamo vse ugotovitve iz teoretičnega in empiričnega dela magistrskega dela ter predstavljamo model dolgoročnega investiranja na trgu športnih stav, ki bi po našem mnenju dolgoročno lahko prinašal pozitivni donos. Ključne besede: športne stave, trg športnih stav, učinkovitost trga športnih stav, teorija iger, model dolgoročnega investiranja Objavljeno v DKUM: 30.01.2018; Ogledov: 2319; Prenosov: 284 Celotno besedilo (2,56 MB) |
4. VIDEOIGRE KOT DIDAKTIČNI PRIPOMOČEK PRI POUKU SLOVENSKEGA JEZIKA IN KNJIŽEVNOSTIAleš Čeh, 2016, magistrsko delo Opis: Videoigre so trenutno najpomembnejši medij v zabavni industriji 21. stoletja. Njihova pot je bila tlakovana s številni težavami in neprilikami, zlasti v splošni družbeni recepciji, saj jih je strokovna in splošna javnost dolgo časa (in jih ponekod še) obravnavala kot nekoristne, občasno celo škodljive. Slednje seveda ni absolutno res, ni pa tudi popolnoma ovrgljivo. Videoigre so prav tako kot drugi mediji izjemno širok pojem, med njimi najdemo tako estetsko izjemno dovršene umetniške naslove, najdemo pa tudi take, ki so moralno dejansko na meji spornosti, saj prinašajo nesmiselno nasilje in ponižujoče oblike spolnosti ter seksizma.
V 21. stoletju smo pričeli prevzemati tudi nove načine učenja, ki jih prinašajo spremembe vzgojno-izobraževalnega sistema in novosti, ki jih s sabo nosi sodobna didaktika kot znanstvena disciplina. Tradicionalni frontalni pouk se zdi zapostavljen, večkrat celo negativno obravnavan, v osredje pa se vedno bolj postavlja eksperimentalne učne metode, med njimi tudi učenje z videoigrami, ki je v tujini ponekod že ustaljena praksa.
V magistrskem delu se ukvarjamo z videoigrami kot didaktičnim pripomočkom pri pouku slovenskega jezika in književnosti. Ker so ponekod še zmerom izrazito negativno obravnavane, smo pridodali teoretičen del, ki se ukvarja zlasti s teorijo videoiger (slednje so v tekstu sinonimno imenovane kot igre), njihovo javno podobo in koristnostjo pri motiviranju ter poučevanju. Preučili smo izbrane posamezne adaptacije priznanih del v videoigre (Božanska komedija, Bartolov Alamut, določene pravljice) in tematsko ter motivno sorodna dela, ki jih lahko uporabimo za razširjanje klasično podane snovi (kakor zaznavamo v primeru romana To noč sem jo videl in videoigre Valiant Hearts). Ukvarjamo se tudi z didaktičnimi igrami, namenjenimi učenju jezika in njihovi prihodnosti v slovenskih aplikacijah/igrah, ki bi lahko služila za promoviranje slovanskih jezikov in spodbujanje učenja slovenščine kot tujega jezika, zato bi bilo smiselno načrte za takšno aplikacijo/igro umestiti tudi v Resolucijo o nacionalnem programu za jezikovno politiko po letu 2018.
Zavedamo se vseh omejitev, ki bi jih tovrstno eksperimentalno poučevanje prineslo, zlasti problemov s finančnega vidika, vseeno pa poučevanje s pomočjo videoiger vidimo kot izjemno sofisticirano in spodbudno obliko pouka v prihodnosti slovenskega vzgojno-izobraževalnega procesa. Ključne besede: videoigre, teorija iger, didaktični pripomoček, didaktika slovenskega jezika, didaktika književnosti Objavljeno v DKUM: 18.11.2016; Ogledov: 2148; Prenosov: 228 Celotno besedilo (1,01 MB) |
5. Optimalna dodelitev frekvenčnih kanalov v brezžičnih omrežjihJanez Dolšak, 2016, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava problem dodeljevanja frekvenčnih kanalov v brezžičnih omrežjih.
Na začetku je predstavljen izvor problema in njegovo teoretično ozadje. Sledi opis osnovnih pojmov iz teorije grafov, ki so potrebni za nadaljnje razumevanje tega dela. Problem je predstavljen z matematičnim modelom iz teorije grafov, ki je soroden problemom barvanja vozlišč grafa. Opisane so metode za reševanje problemov barvanja vozlišč grafa:
linearno programiranje in njegova posplošitev semidefinitno programiranje ter nadalje kombinatorični algoritmi, aproksimacijski algoritmi in hevristični algoritmi.
Opisan je alternativni pristop k problemu dodeljevanja frekvenčnih kanalov s področja teorije iger. Teorija iger obravnava modele, kjer igralci med seboj sodelujejo za dosego skupnega cilja, ali pa med seboj tekmujejo za dosego lastnega cilja.
Zadnja poglavja so namenjena empiričnemu delu raziskovanja problema. Najprej je opisan matematični model dodeljevanja frekvenčnih kanalov iz teorije telekomunikacij. Sledita mu dve družini optimizacijskih primerov na podlagi konkretnih podatkov. Empirični del zaključujejo rezultati optimizacije ter njihova analiza. V vseh optimizacijskih primerih je bila dosežena izboljšava v učinkovitosti brezžičnega omrežja. Ključne besede: dodeljevanje frekvenčnih kanalov, teorija grafov, operacijske raziskave, matematično programiranje, teorija iger. Objavljeno v DKUM: 16.09.2016; Ogledov: 1697; Prenosov: 145 Celotno besedilo (1,09 MB) |
6. UČINKOVITEJŠE NAČRTOVANJE PROJEKTOV OBNOVE ZGODOVINSKIH OBJEKTOV Z INTEGRACIJO TEHNOLOGIJ ZA UPRAVLJANJE ZNANJADaniela Dvornik Perhavec, 2016, doktorska disertacija Opis: Prenova zgodovinskih objektov gradbenim inženirjem ne predstavlja posebnega zadovoljstva in izziva. Morda je razlog v tem, da za načrtovanje projektov obnove ni zadostne podpore s strani investitorjev. Raziskovanje zgodovinskih objektov zahteva čas in finančna sredstva. Projekt obnove je za razliko od novogradenj drugačen in temelji na vhodnih podatkih kot posledici rezultatov raziskovanja obstoječih objektov. Če vhodni podatki niso točni, se raziskovanje objekta prenese v fazo izvedbe, kar investitorju povzroči tveganje, izvajalcu pa motnje v projektu obnove. Projekt prenove se običajno prične z raziskovanjem obstoječega objekta in z iskanjem arhivskega gradiva. Težava nastopi, če arhivskih podatkov ni. Ključno vprašanje, ki pri tem nastopi je, kako iz razpoložljivih virov in podatkov, ki so za zgodovinske objekte na voljo, napovedati karakteristike objektov, za katere razpoložljivih virov ni. Na podlagi analize literature, gradbene zakonodaje in načrtov za zgodovinske objekte smo izdelali relacijske baze na podlagi katerih smo želeli izdelati napovedni model za naključne objekte. Rezultati za napoved so bili zadovoljivi, zato smo izdelali še ustrezne ontologije ter s pomočjo metod umetne inteligence, natančneje z odločitvenimi drevesi, pridobili novo znanje o karakteristikah zgodovinskih objektov. Proučili smo tudi zunanje udeležence. Na podlagi teorije iger smo utemeljili kateri parametri so ključni za uspešno podporo projektu prenove. V doktorski nalogi predstavljen model za učinkovitejše načrtovanje projektov obnove zgodovinskih objektov s pomočjo uporabe tehnologij za upravljanje znanja predstavlja nov pristop v procesu projektov prenove objektov. Z uspešnim razvojem ontologij bomo s pomočjo pridobivanja znanja iz podatkov ter podatkovnega rudarjenja lahko zagotovili boljšo podporo tistim, ki tovrstno znanje potrebujejo. Ključne besede: projekti obnove, zgodovinski objekti, sistemi, podatkovne baze, ontologije, odločitvena drevesa, podatkovno rudarjenje, umetna inteligenca, teorija iger, zapornikova dilema, model za učinkovitejše načrtovanje, tehnologije upravljanja znanja Objavljeno v DKUM: 01.09.2016; Ogledov: 3262; Prenosov: 176 Celotno besedilo (17,57 MB) |
7. Podnebna kooperacija v igri zapornikove dilemeAleksandra Murks Bašič, Matjaž Perc, 2011, pregledni znanstveni članek Opis: Podnebne spremembe so obravnavane kot eden izmed največjih izzivov na ravni mednarodne kooperacije, s katerimi se sooča človeštvo. Podnebni problem je namreč klasičen problem, ki se ukvarja z javnimi dobrinami. Teorija iger je eno izmed orodij, s pomočjo katerih lahko definiramo glavne kriterije za izvedbo mednarodnih skupnih aktivnosti obvladovanja podnebnih sprememb. Takšne skupne aktivnosti bodo v članku uporabljene z namenom predstavitve evolucije uspešnega sodelovanja. Svet je spoznal, da obvladovanje podnebnih sprememb povzroča stroške, in nagnjenost k onesnaževanju bo vedno prisotna. Zato se vprašajmo, ali lahko stohastični element v podnebni igri, ki pomeni neko stopnjo negotovosti, zviša verjetnost prevzema strategije kooperacije. Naš model temelji na igri zapornikove dileme, ki proučuje evolucijo kot sodelovanje med sebičnimi posamezniki. Ključne besede: javne dobrine, klimatske spremembe, teorija iger, kooperacija Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 2315; Prenosov: 61 Povezava na celotno besedilo |
8. Domination gameBoštjan Brešar, Sandi Klavžar, Douglas F. Rall, 2009 Opis: The domination game played on a graph ▫$G$▫ consists of two players, Dominator and Staller who alternate taking turns choosing a vertex from ▫$G$▫ such that whenever a vertex is chosen the graph in as few steps as possible and Staller wishes to delay the process as much as possible. The game domination number ▫$gamma_g(G)$▫ is the number of vertices chosen when Dominator starts the game and the Staller-start game domination number ▫$gamma'_g(G)$▫ when Staller starts the game. It is proved that for any graph ▫$G$▫, ▫$gamma(G) le gamma_g(G) le 2gamma(G) - 1$▫, and that all possible values can be realized. It is also proved that for any graph ▫$G$▫, ▫$gamma_g(G) - 1 le gamma'_g(G) le gamma_g(G) + 2$▫, and that most of the possibilities for mutual values of ▫$gamma_g(G)$▫ and ▫$gamma'_g(G)$▫ can be realized. A connection with Vizing's conjecture is established and several problems and conjectures stated. Ključne besede: teorija grafov, teorija iger, dominantnost, Vizingova domneva, graph theory, game theory, domination, domination game, game domination number, Vizing's conjecture Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 1963; Prenosov: 31 Povezava na celotno besedilo |
9. PYLOSNuša Zupanc, 2012, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo poskušali najti zmagovalne strategije namizne igre Pylos. Pomagali
smo si s teorijo iger in to povezali z nekaj znanja o teoriji grafov.
Prvo in drugo poglavje diplomske naloge obravnava teorijo iger. Seznanili smo se z nastan-
kom in razvojem teorije iger, omenili znane matematike in njihove prispevke k omenjeni
teoriji. Spoznali smo osnovne pojme in predpostavke teorije iger in tako prek primerov
iskali zmagovalne strategije v normalni in ekstenzivni obliki iger.
V tretjem in četrtem poglavju smo se seznanili z osnovnimi pravili igre Pylos in poskušali
idejo prvih dveh poglavij prenesti na proučevanje naše igre. Kljub razčlenitvi igre na različne
težavnosti in celo na ploščo manjše dimenzije, smo ugotovili, da je za proučevanje potrebno
več znanja s področja računalništva. Podobno kot pri igri šah, ima igra Pylos ogromno
možnosti za preučevanje. Preiskovanje igre je najlažje izvesti s pomočjo algoritmov minimax
in podobnih, ki jih izvaja računalnik. Zaradi obširnosti takšnih preiskovalnih dreves smo
tako zapisali nekaj idej o zmagovalnih strategijah. Ključne besede: Teorija iger, matrične igre, drevesa iger, igra Pylos. Objavljeno v DKUM: 16.07.2012; Ogledov: 3145; Prenosov: 237 Celotno besedilo (1,69 MB) |
10. Sposobnosti pogajanja kot del podjetnikovih kompetenc : diplomsko deloBojan Grudnik, 2007, diplomsko delo Ključne besede: pogajanje, planiranje, mišljenje, moč, čustva, integracijski procesi, teorija iger, metode, cilj, sporazumi, podjetje, poslovna pogajanja, poslovni proces, medosebne komunikacije, procesi, osebnost, lastnosti, psihologija osebnosti, karakterologija, komunikacije, strategija, uspešnost poslovanja, poslovna psihologija, pristojnost, poslovni razgovori, reševanje problemov Objavljeno v DKUM: 30.05.2012; Ogledov: 2030; Prenosov: 75 Celotno besedilo (384,43 KB) |