1. Ovrednotenje vpliva mobilnega učenja z resno igro in igrifikacijo v procesu usvajanja temeljnih postopkov oživljanja odraslih osebNino Fijačko, 2025, doktorska disertacija Opis: Zunajbolnišnični srčni zastoj vsako leto na svetovni ravni prizadene 3,7 milijona ljudi, v Evropi približno 300.000 ljudi in v Sloveniji približno 1.700 ljudi. Raziskave kažejo, da pravilno izvajanje temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe s strani laikov poveča možnosti za preživetje, vendar je stopnja izvajanja nizka, predvsem zaradi pomanjkanja znanja. Posledično Evropski reanimacijski svet predlaga uporabo naprednejših tehnologij, na primer mobilno učenje, in sicer kot podporo pri izobraževanju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe za laike. V doktorski disertaciji smo z uporabo mešanih metod ovrednotili vpliv uporabe mobilnega učenja z resno igro MOBICPR na usvajanje kognitivnih, vedenjskih in motivacijskih učnih izidov ter na raven stresa pri posredovanju vsebin s področja temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe v domačem okolju. Na vzorcu 43 študentov zdravstvene nege smo z randomizirano raziskavo s kontrolno skupino deležne odložene obravnave potrdili, da dvotedensko mobilno učenje z resno igro MOBICPR v domačem okolju vpliva na usvajanje kognitivnih učnih izidov (t(41) = 1,717, p = 0,047), ne vpliva pa na usvajanje vedenjskih (t(41) = 1,313, p = 0,448) in motivacijskih (t(41) = 1,816, p = 0,394) učnih izidov. Slednje smo z uporabo vsebinske analize podatkov dodatno potrdili. Prav tako dvotedensko mobilno učenje z resno igro MOBICPR v domačem okolju ne vpliva na stopnjo stresa pred izvajanjem in po izvajanju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe (U = 227,5; p = 0,465). Mobilno učenje predstavlja izobraževalno orodje, ki bi se lahko v prihodnje vključilo v tečaje temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, po opravljenih tečajih pa bi se lahko uporabljalo v domačem okolju za vzdrževanje in osvežitev znanja temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe. Ključne besede: temeljni postopki oživljanja odrasle osebe, mobilno učenje, resna igra, učni izidi, laiki Objavljeno v DKUM: 27.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (4,49 MB) |
2. Primerjava učinkovitosti različnih praktičnih pristopov k učenju temeljnih postopkov oživljanja in uporabe avtomatskega zunanjega defibrilatorja pri osnovnošolcihNadja Pitz Durič, 2024, končno poročilo o rezultatih raziskav Opis: Hitro ukrepanje očividcev ter izvajanje temeljnih postopkov oživljanja (TPO) in uporaba avtomatskega zunanjega defibrilatorja (AED, ang. automatic external defibrillator) je ob nenadnem srčnem zastoju zunaj bolnišnice (OHCA, ang. out-of-hospital cardiac arrest) zelo pomembno, zato bi moral biti o TPO izobražen čim večji odstotek širše javnosti. Ker je v Evropi odstotek očividcev, ki pričnejo s TPO in uporabijo AED, v povprečju nizek, smo želeli ugotoviti kakšna je učinkovitost trenutnih tečajev TPO z AED za osnovnošolce in predlagati najučinkovitejši pristop. Ključne besede: zunajbolnišnični srčni zastoj, temeljni postopki oživljanja, avtomatski zunanji defibrilator, osnovnošolci, učenje Objavljeno v DKUM: 20.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (886,98 KB) |
3. Znanje o temeljnih postopkih oživljanja med reševalci nujne medicinske pomoči in prostovoljnimi gasilciSara Pitrof, 2024, diplomsko delo Opis: Uvod: V sodobnem času so srčno-žilne bolezni postale ena vodilnih svetovnih zdravstvenih težav. Pomen kardiopulmonalnega oživljanja je ključen v primerih, ko srce preneha delovati. TPO je postopek, s katerim se z zunanjo masažo srca in umetnim dihanjem vzdržuje pretok krvi in kisika po telesu, dokler ni na voljo naprednejša medicinska pomoč.
Metode: V zaključnem delu smo uporabili kvantitativno metodo dela. S pomočjo anketnih vprašalnikov smo raziskali znanje o TPO med reševalci NMP in prostovoljnimi gasilci. Za namen teoretičnega dela naloge smo uporabili pregled domače in tuje strokovno-znanstvene literature.
Rezultati: V analizo rezultatov je bilo vključenih 20 reševalcev NMP in 29 prostovoljnih gasilcev. Rezultati so pokazali, da imajo reševalci NMP ustrezno znanje o TPO. Prostovoljni gasilci so izkazali malo slabše, a še vedno zadovoljivo znanje o poznavanju TPO.
Razprava in zaključek: Pomembno je, da se reševalci redno izobražujejo o novih smernicah na področju izvedbe TPO. Reševalci in gasilci so tisti, ki so največkrat prvi prisotni na nesrečah. Zaradi tega je, glede na rezultate raziskave, v posameznih društvih potrebno organizirati izobraževanje glede TPO, da bodo gasilci ustrezno strokovno pripravljeni. Ključne besede: reševalci nujne medicinske pomoči, prostovoljni gasilci, temeljni postopki oživljanja Objavljeno v DKUM: 09.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (1,80 MB) |
4. ZaŽivljenje! : izbor poglavij na temo prve pomoči2024, priročnik Opis: Zaživljenje!; izbor poglavij na temo prve pomoči je strokovna monografija pripravljena s strani študentov za študente medicine. Namenjena je kot pomoč pri izobrazbi inštruktorjev prve pomoči in vsem ostalim, ki se učijo prvo pomoč. Izbor poglavij zajema temeljna področja prve pomoči, kot so: ABCDE pristop, temeljnji postopki oživljanja (TPO) pri odraslem in pri otroku, uporaba dodatnih postopkov oživljanja, imobilizacija ter ustavljanje krvavitev. Ključne besede: temeljni postopki oživljanja (TPO), dodatni postopki oživljanja (DPO), avtomatski eksterni defibrilator (AED), imobilizacija, ustavljanje krvavitev Objavljeno v DKUM: 17.06.2024; Ogledov: 136; Prenosov: 37
Celotno besedilo (10,09 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Učenje temeljnih postopkov oživljanja z uporabo avtomatskega zunanjega defibrilatorja ter odnos do oživljanja pri osnovnošolcihVesna Borovnik Lesjak, 2023, doktorska disertacija Opis: Izhodišča: Izobraževanje osnovnošolcev o temeljnih postopkih oživljanja (TPO) in uporabi avtomatskega zunanjega defibrilatorja (AED) je lahko učinkovito, relativno enostavno in ključno za razširjanje poznavanja TPO med laično javnost. Le to je ključno za preživetje žrtev nenadnega srčnega zastoja izven bonišnice, ki ostaja kljub napredku medicine nizko. Namen te raziskave je bil na podlagi podatkov, pridobljenih z zanesljivimi merilnimi instrumenti, predlagati učinkovite modele poučevanja osnovnošolcev, da bi s tem olajšali umestitev tečajev TPO in AED v redne šolske programe.
Metode: V raziskavo je bilo vključenih 783 sedmo- in devetošolcev mariborskih osnovnih šol. Izvedli smo tečaj TPO in AED, ki je zajemal eno šolsko uro interaktivnega predavanja in eno šolsko uro praktične vadbe na lutkah. Razvili smo vprašalnike za preverjanje znanja o TPO in AED, o odnosu do TPO in AED ter o nameri izvajanja TPO in AED. Znanje smo preverjali pred tečajem in po njem (takoj, po 5 mesecih in po 2 letih); odnos in namero pa pred tečajem in po njem. V preverjanje srednjeročne retence znanja in veščin je bilo vključenih 116 učencev, dolgoročne retence znanja po 2 letih pa 96 učencev. V primerjavo z drugimi tečaji je bilo vključenih 148 učencev iz dveh drugih šol iz drugih krajev. Za preverjanje praktičnih veščin smo uporabili prirejen Cardiffov vprašalnik o TPO in AED in didaktične lutke (Little Anne QCPR, Laerdal Medical, Stavanger, Norway).
Rezultati: Vsi vprašalniki so bili validirani za uporabo med osnovnošolci. Izboljšanje znanja takoj po tečaju je bilo znatno (83 % v primerjavi s 60 % pred tečajem), po petih mesecih in po dveh letih pa je značilno upadlo (73 % in 75 %), vendar je ostalo značilno boljše kot pred tečajem (p<0,001). Uspešnost izvajanja praktičnih veščin po petih mesecih je bila okoli 60 %. Končni model obnašanja je bil sestavljen iz treh teoretičnih konstruktov: samozavesti, pozitivne motivacije in amotivacije. Samozavest je imela največji vpliv na namero dejanskega izvajanja TPO in AED, pozitivna motivacija pa je bila močno povezana s samozavestjo. Pri primerjavi z drugimi tečaji je populacija učencev na slovenjgraškem tečaju izstopala z značilno boljšimi rezultati na testu znanja pred tečajem in po njem . Namera nudenja TPO in AED pa je bila po tečaju značilno višja med mariborskimi osnovnošolci v primerjavi z ostalima populacijama.
Zaključek: Razviti instrumenti se lahko uporabijo za zanesljivo oceno uspešnosti tečajev TPO in AED na podlagi meritev spremembe znanja po tečaju ter vpliva tečaja na dejansko namero ukrepanja med osnovnošolci. Ugotovili smo, da odnos do TPO in AED ni tako kompleksen, kot smo predvidevali, kar oljaša delo inštruktorjem, saj poznavanje določenih konstruktov obnašanja ni bistveno. Najpomembnejši vpliv na namero za izvajanje TPO in AED ima samozavest, na katero lahko vplivamo z vsemi oblikami pozitivne motivacije. Zanesljivi podatki, zbrani z validiranimi instrumenti, se tako lahko predstavijo ustreznim institucijam za spodbuditev učinkovite vključitve tečajev TPO in AED med obvezne šolske vsebine. Ključne besede: Avtomatski zunanji defibrilator, izvenbolnišnični srčni zastoj, osnovnošolci, poučevanje, temeljni postopki oživljanja Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 421; Prenosov: 72
Celotno besedilo (1,31 MB) |
6. Razvoj obraznega filtra obogatene resničnosti za učenje stisov prsnega koša pri kardiopulmonarnem oživljanju : diplomsko deloKiril Krsteski, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu se osredotočamo na oblikovanje in razvoj obraznega filtra obogatene resničnosti za socialno omrežje Instagram, ki uporabnika ozavešča in uči izvajanja stisov prsnega koša in dajanja umetnih vpihov pri nenadnem srčnem zastoju. Poleg samega razvoja filtra smo v diplomski nalogi tudi preučili uporabnost in učinkovitost takšnih filtrov v praksi, da bi bolje razumeli njihov vpliv in potencial pri izobraževanju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe. Rezultati so pokazali, da obstaja splošno zanimanje za uporabo obogatene resničnosti pri izobraževanju o kardiopulmonalnem oživljanju, vendar bi lahko ideja o obraznem filtru za izobraževalne namene koristila nadaljnjim izboljšavam in širšim raziskavam. Ključne besede: obogatena resničnost, temeljni postopki oživljanja, obrazni filter, Meta Spark, učenje Objavljeno v DKUM: 13.10.2023; Ogledov: 392; Prenosov: 25
Celotno besedilo (5,05 MB) |
7. Razvoj 3D mobilne resne igre za učenje temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe : diplomsko deloDaniel Vinojčić, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo predstavlja razvoj mobilne resne igre, namenjene učenju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, ki temelji na smernicah Evropskega sveta za reanimacijo. Igra ponuja interaktiven in zanimiv način učenja z uporabo igralne mehanike in simulacije, da zagotovi bolj prepričljivo uporabniško izkušnjo. Učinkovitost igre kot učnega orodja je bila ocenjena s testiranjem in povratnimi informacijami uporabnikov. Rezultati so pokazali, da je bila igra učinkovita pri izboljšanju znanja temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, kar poudarja njen potencial kot inovativnega orodja za zdravstveno izobraževanje. Ključne besede: Unity, resna igra, temeljni postopki oživljanja, učenje Objavljeno v DKUM: 06.07.2023; Ogledov: 808; Prenosov: 104
Celotno besedilo (3,10 MB) |
8. Učenje predšolskih otrok prve pomoči in temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe: pregled literatureAdrijana Herga, 2022, diplomsko delo Opis: Uvod: Strokovnjaki priporočajo začetek usposabljanja temeljnih postopkov oživljanja (TPO) in prve pomoči (PP) že v zgodnjem otroštvu, kljub temu da lahko intelektualne in telesne sposobnosti otrok predstavljajo oviro. V številnih primerih lahko otroci samo s klicem na pomoč nekomu rešijo življenje. Namen zaključnega dela je raziskati, ali so se predšolski otroci zmožni naučiti TPO in PP odrasle osebe ter smotrnost le-tega.
Metode: Uporabili smo opisno metodo dela. Iskanje literature je potekalo z iskalnim nizom v podatkovnih bazah PubMed, CINAHL (with Full Text) in Cochrane Libraryin ter s pomočjo pregleda spletnega bibliografskega sistema COBISS (angl. Co-operative Online Bibliographic System & Services) in iskalnika Google Scholar.
Rezultati: Izmed 1099 zadetkov smo v končno analizo vključili 13 člankov. Obravnavajo 2962 otrok, starih od 4 do 14 let. Največ člankov je za prenos znanja izvedlo tečaje, ki so trajali od 30 do 45 minut. Te so ponovili od 2- do 6-krat. Vsi članki so uporabljali različne didaktične pripomočke, kot so: Rescube, Endless Book, lestvica Nonide, slike, pesmice, simulacijsko lutko nizke stopnje resničnosti, plišasto igračko itd. Le redki od teh so bili pred uporabo validirani s strani strokovnjakov s področja TPO in PP odrasle osebe.
Razprava: Študije dokazujejo, da so predšolski otroci sposobni razumeti in izvajati TPO in PP odrasle osebe, ki se je naučijo s pomočjo inštruktorjev ali vzgojiteljev. Usposabljanje otrok za TPO in PP je izvedljivo in vodi v izboljšanje znanja, spretnosti in predvsem razvoj motivacije za pomoč. Ključne besede: Kardiopulmonalno oživljanje, temeljni postopki oživljanja, prva pomoč, predšolski otroci Objavljeno v DKUM: 19.12.2022; Ogledov: 750; Prenosov: 176
Celotno besedilo (691,01 KB) |
9. Vpliv pandemije COVID-19 na spremembo algoritma za izvajanje temeljnih postopkov oživljanjaAna Ravnjak, 2022, diplomsko delo Opis: Temeljni postopki oživljanja (TPO) se nanašajo na postopke, ki jih izvajajo prvi posredovalci, zdravstveni delavci in laiki pri nenadnem srčnem zastoju. Namen zaključnega dela je ugotoviti, kako je pandemija COVID -19 spremenila algoritem temeljnih postopkov oživljanja.Izvedli smo pregled, analizo ter sintezo literature, ki se je nanašala na vpliv pandemije COVID-19 na spremembo algoritma TPO. Po pregledu literature smo izvedli analizo identificiranih virov. Izbrane članke analizirali in njihove značilnosti predstavili v skupni tabeli, kjer smo opravili razvrstitev po hierarhiji dokazov in ocenili njihovo kakovost. Ugotovitve smo sintetizirali s pomočjo tematske analize.Po pregledu devetih identificiranih študij smo kot glavno kategorijo postavili »razlike v algoritmu TPO v času pandemije COVID-19 za vse izvajalce, glede na smernice ERC 2015 in 2021«, ki smo jo razdelili v več podkategorij in opisali s pomočjo prostih kod. Ugotovljene so bile spremembe med smernicami 2015 in 2021 ter razlike v času pandemije COVID-19, ki se nanašajo na zmanjševanje prenosa okužbe na reševalca, spremembe na področju ugotavljanja odzivnosti in dihanja ter uporabe osebne varovalne opreme.Spremembe so na področju ugotavljanja odzivnosti in opazovanja dihanja; priporoča se uporaba HEPA filtrov pri ventilaciji oseb oziroma da laiki na usta položijo masko ali kos tkanine. Precejšne spremembe so predvsem pri uporabi OVO in zmanjševanju možnosti prenosa okužbe iz osebe na reševalca med oživljanjem. Nadaljnje raziskave na to temo se nam zdijo pomembne, saj so znanje in zanesljivi viri TPO pomembni za vsakogar, še posebej v negotovih časih bolezni COVID-19. Ključne besede: temeljni postopki oživljanja, COVID-19, smernice ERC, spremembe algoritma Objavljeno v DKUM: 04.11.2022; Ogledov: 520; Prenosov: 75
Celotno besedilo (687,81 KB) |
10. Učinkovitost mehanskega izvajanja stisov prsnega koša: sistematična analiza preglednih člankovŠpela Metličar, 2022, diplomsko delo Opis: Uvod: Nenadni srčni zastoj je eden najpogostejših vzrokov smrti. Za preživetje je ključno izvajanje temeljnih postopkov oživljanja s stisi prsnega koša, ki morajo biti dovolj kakovostni. Kot možno nadomestilo ročnih stisov so se začeli uveljavljati mehanski stisi prsnega koša. V diplomskem delu smo primerjali ročno in mehansko izvedene stise prsnega koša ter vpliv na pacientovo preživetje.
Metode: Izvedli smo krovni (sistematični) pregled sistematičnih člankov na tematiko primerjave med uporabo mehanskih pripomočkov in ročne izvedbe stisov prsnega koša ter vplivov na klinične izide. Uporabili smo opisno metodo dela. Izbrane članke smo analizirali s pomočjo tabel in grafov.
Rezultati: Od 71 zadetkov smo podrobno analizirali 8 člankov, s skupnim vzorcem 143 999 oseb. Vsi sistematični pregledi so skupaj vključevali 102 študiji, oziroma 54 študij brez dvojnikov. Najpogosteje uporabljena mehanska pripomočka za izvajanje temeljnih postopkov oživljanja sta bila LUCAS (angl. Lund University Cardiac Arrest System) in AutoPulse. Skoraj vse študije so obravnavale mehanske stise prsnega koša izvajane pri zunajbolnišničnem srčnem zastoju, slaba polovica pa pri znotrajbolnišničnem srčnem zastoju.
Razprava in zaključek: Avtorji so med seboj neenotni glede najučinkovitejšega načina izvajanja stisov prsnega koša. Na splošno ni mogoče potrditi večje učinkovitosti izvajanja mehanskih stisov prsnega koša, saj obstajajo tudi razlike med samimi napravami in njihovim načinom delovanja. Ti so se za koristne izkazali v primeru zunajbolnišničnega srčnega zastoja, vendar obstajajo pomisleki glede preživetja in varne obravnave. Ključne besede: srčni zastoj, temeljni postopki oživljanja, mehanski stisi prsnega koša, ročni stisi prsnega koša, preživetje Objavljeno v DKUM: 19.10.2022; Ogledov: 1320; Prenosov: 178
Celotno besedilo (895,80 KB) |