| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 26
Na začetekNa prejšnjo stran123Na naslednjo stranNa konec
1.
Učenje temeljnih postopkov oživljanja z uporabo avtomatskega zunanjega defibrilatorja ter odnos do oživljanja pri osnovnošolcih
Vesna Borovnik Lesjak, 2023, doktorska disertacija

Opis: Izhodišča: Izobraževanje osnovnošolcev o temeljnih postopkih oživljanja (TPO) in uporabi avtomatskega zunanjega defibrilatorja (AED) je lahko učinkovito, relativno enostavno in ključno za razširjanje poznavanja TPO med laično javnost. Le to je ključno za preživetje žrtev nenadnega srčnega zastoja izven bonišnice, ki ostaja kljub napredku medicine nizko. Namen te raziskave je bil na podlagi podatkov, pridobljenih z zanesljivimi merilnimi instrumenti, predlagati učinkovite modele poučevanja osnovnošolcev, da bi s tem olajšali umestitev tečajev TPO in AED v redne šolske programe. Metode: V raziskavo je bilo vključenih 783 sedmo- in devetošolcev mariborskih osnovnih šol. Izvedli smo tečaj TPO in AED, ki je zajemal eno šolsko uro interaktivnega predavanja in eno šolsko uro praktične vadbe na lutkah. Razvili smo vprašalnike za preverjanje znanja o TPO in AED, o odnosu do TPO in AED ter o nameri izvajanja TPO in AED. Znanje smo preverjali pred tečajem in po njem (takoj, po 5 mesecih in po 2 letih); odnos in namero pa pred tečajem in po njem. V preverjanje srednjeročne retence znanja in veščin je bilo vključenih 116 učencev, dolgoročne retence znanja po 2 letih pa 96 učencev. V primerjavo z drugimi tečaji je bilo vključenih 148 učencev iz dveh drugih šol iz drugih krajev. Za preverjanje praktičnih veščin smo uporabili prirejen Cardiffov vprašalnik o TPO in AED in didaktične lutke (Little Anne QCPR, Laerdal Medical, Stavanger, Norway). Rezultati: Vsi vprašalniki so bili validirani za uporabo med osnovnošolci. Izboljšanje znanja takoj po tečaju je bilo znatno (83 % v primerjavi s 60 % pred tečajem), po petih mesecih in po dveh letih pa je značilno upadlo (73 % in 75 %), vendar je ostalo značilno boljše kot pred tečajem (p<0,001). Uspešnost izvajanja praktičnih veščin po petih mesecih je bila okoli 60 %. Končni model obnašanja je bil sestavljen iz treh teoretičnih konstruktov: samozavesti, pozitivne motivacije in amotivacije. Samozavest je imela največji vpliv na namero dejanskega izvajanja TPO in AED, pozitivna motivacija pa je bila močno povezana s samozavestjo. Pri primerjavi z drugimi tečaji je populacija učencev na slovenjgraškem tečaju izstopala z značilno boljšimi rezultati na testu znanja pred tečajem in po njem . Namera nudenja TPO in AED pa je bila po tečaju značilno višja med mariborskimi osnovnošolci v primerjavi z ostalima populacijama. Zaključek: Razviti instrumenti se lahko uporabijo za zanesljivo oceno uspešnosti tečajev TPO in AED na podlagi meritev spremembe znanja po tečaju ter vpliva tečaja na dejansko namero ukrepanja med osnovnošolci. Ugotovili smo, da odnos do TPO in AED ni tako kompleksen, kot smo predvidevali, kar oljaša delo inštruktorjem, saj poznavanje določenih konstruktov obnašanja ni bistveno. Najpomembnejši vpliv na namero za izvajanje TPO in AED ima samozavest, na katero lahko vplivamo z vsemi oblikami pozitivne motivacije. Zanesljivi podatki, zbrani z validiranimi instrumenti, se tako lahko predstavijo ustreznim institucijam za spodbuditev učinkovite vključitve tečajev TPO in AED med obvezne šolske vsebine.
Ključne besede: Avtomatski zunanji defibrilator, izvenbolnišnični srčni zastoj, osnovnošolci, poučevanje, temeljni postopki oživljanja
Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 133; Prenosov: 25
.pdf Celotno besedilo (1,31 MB)

2.
Razvoj obraznega filtra obogatene resničnosti za učenje stisov prsnega koša pri kardiopulmonarnem oživljanju : diplomsko delo
Kiril Krsteski, 2023, diplomsko delo

Opis: V diplomskem delu se osredotočamo na oblikovanje in razvoj obraznega filtra obogatene resničnosti za socialno omrežje Instagram, ki uporabnika ozavešča in uči izvajanja stisov prsnega koša in dajanja umetnih vpihov pri nenadnem srčnem zastoju. Poleg samega razvoja filtra smo v diplomski nalogi tudi preučili uporabnost in učinkovitost takšnih filtrov v praksi, da bi bolje razumeli njihov vpliv in potencial pri izobraževanju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe. Rezultati so pokazali, da obstaja splošno zanimanje za uporabo obogatene resničnosti pri izobraževanju o kardiopulmonalnem oživljanju, vendar bi lahko ideja o obraznem filtru za izobraževalne namene koristila nadaljnjim izboljšavam in širšim raziskavam.
Ključne besede: obogatena resničnost, temeljni postopki oživljanja, obrazni filter, Meta Spark, učenje
Objavljeno v DKUM: 13.10.2023; Ogledov: 224; Prenosov: 17
.pdf Celotno besedilo (5,05 MB)

3.
Razvoj 3D mobilne resne igre za učenje temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe : diplomsko delo
Daniel Vinojčić, 2023, diplomsko delo

Opis: Diplomsko delo predstavlja razvoj mobilne resne igre, namenjene učenju temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, ki temelji na smernicah Evropskega sveta za reanimacijo. Igra ponuja interaktiven in zanimiv način učenja z uporabo igralne mehanike in simulacije, da zagotovi bolj prepričljivo uporabniško izkušnjo. Učinkovitost igre kot učnega orodja je bila ocenjena s testiranjem in povratnimi informacijami uporabnikov. Rezultati so pokazali, da je bila igra učinkovita pri izboljšanju znanja temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe, kar poudarja njen potencial kot inovativnega orodja za zdravstveno izobraževanje.
Ključne besede: Unity, resna igra, temeljni postopki oživljanja, učenje
Objavljeno v DKUM: 06.07.2023; Ogledov: 581; Prenosov: 74
.pdf Celotno besedilo (3,10 MB)

4.
Učenje predšolskih otrok prve pomoči in temeljnih postopkov oživljanja odrasle osebe: pregled literature
Adrijana Herga, 2022, diplomsko delo

Opis: Uvod: Strokovnjaki priporočajo začetek usposabljanja temeljnih postopkov oživljanja (TPO) in prve pomoči (PP) že v zgodnjem otroštvu, kljub temu da lahko intelektualne in telesne sposobnosti otrok predstavljajo oviro. V številnih primerih lahko otroci samo s klicem na pomoč nekomu rešijo življenje. Namen zaključnega dela je raziskati, ali so se predšolski otroci zmožni naučiti TPO in PP odrasle osebe ter smotrnost le-tega. Metode: Uporabili smo opisno metodo dela. Iskanje literature je potekalo z iskalnim nizom v podatkovnih bazah PubMed, CINAHL (with Full Text) in Cochrane Libraryin ter s pomočjo pregleda spletnega bibliografskega sistema COBISS (angl. Co-operative Online Bibliographic System & Services) in iskalnika Google Scholar. Rezultati: Izmed 1099 zadetkov smo v končno analizo vključili 13 člankov. Obravnavajo 2962 otrok, starih od 4 do 14 let. Največ člankov je za prenos znanja izvedlo tečaje, ki so trajali od 30 do 45 minut. Te so ponovili od 2- do 6-krat. Vsi članki so uporabljali različne didaktične pripomočke, kot so: Rescube, Endless Book, lestvica Nonide, slike, pesmice, simulacijsko lutko nizke stopnje resničnosti, plišasto igračko itd. Le redki od teh so bili pred uporabo validirani s strani strokovnjakov s področja TPO in PP odrasle osebe. Razprava: Študije dokazujejo, da so predšolski otroci sposobni razumeti in izvajati TPO in PP odrasle osebe, ki se je naučijo s pomočjo inštruktorjev ali vzgojiteljev. Usposabljanje otrok za TPO in PP je izvedljivo in vodi v izboljšanje znanja, spretnosti in predvsem razvoj motivacije za pomoč.
Ključne besede: Kardiopulmonalno oživljanje, temeljni postopki oživljanja, prva pomoč, predšolski otroci
Objavljeno v DKUM: 19.12.2022; Ogledov: 590; Prenosov: 145
.pdf Celotno besedilo (691,01 KB)

5.
Vpliv pandemije COVID-19 na spremembo algoritma za izvajanje temeljnih postopkov oživljanja
Ana Ravnjak, 2022, diplomsko delo

Opis: Temeljni postopki oživljanja (TPO) se nanašajo na postopke, ki jih izvajajo prvi posredovalci, zdravstveni delavci in laiki pri nenadnem srčnem zastoju. Namen zaključnega dela je ugotoviti, kako je pandemija COVID -19 spremenila algoritem temeljnih postopkov oživljanja.Izvedli smo pregled, analizo ter sintezo literature, ki se je nanašala na vpliv pandemije COVID-19 na spremembo algoritma TPO. Po pregledu literature smo izvedli analizo identificiranih virov. Izbrane članke analizirali in njihove značilnosti predstavili v skupni tabeli, kjer smo opravili razvrstitev po hierarhiji dokazov in ocenili njihovo kakovost. Ugotovitve smo sintetizirali s pomočjo tematske analize.Po pregledu devetih identificiranih študij smo kot glavno kategorijo postavili »razlike v algoritmu TPO v času pandemije COVID-19 za vse izvajalce, glede na smernice ERC 2015 in 2021«, ki smo jo razdelili v več podkategorij in opisali s pomočjo prostih kod. Ugotovljene so bile spremembe med smernicami 2015 in 2021 ter razlike v času pandemije COVID-19, ki se nanašajo na zmanjševanje prenosa okužbe na reševalca, spremembe na področju ugotavljanja odzivnosti in dihanja ter uporabe osebne varovalne opreme.Spremembe so na področju ugotavljanja odzivnosti in opazovanja dihanja; priporoča se uporaba HEPA filtrov pri ventilaciji oseb oziroma da laiki na usta položijo masko ali kos tkanine. Precejšne spremembe so predvsem pri uporabi OVO in zmanjševanju možnosti prenosa okužbe iz osebe na reševalca med oživljanjem. Nadaljnje raziskave na to temo se nam zdijo pomembne, saj so znanje in zanesljivi viri TPO pomembni za vsakogar, še posebej v negotovih časih bolezni COVID-19.
Ključne besede: temeljni postopki oživljanja, COVID-19, smernice ERC, spremembe algoritma
Objavljeno v DKUM: 04.11.2022; Ogledov: 366; Prenosov: 66
.pdf Celotno besedilo (687,81 KB)

6.
Učinkovitost mehanskega izvajanja stisov prsnega koša: sistematična analiza preglednih člankov
Špela Metličar, 2022, diplomsko delo

Opis: Uvod: Nenadni srčni zastoj je eden najpogostejših vzrokov smrti. Za preživetje je ključno izvajanje temeljnih postopkov oživljanja s stisi prsnega koša, ki morajo biti dovolj kakovostni. Kot možno nadomestilo ročnih stisov so se začeli uveljavljati mehanski stisi prsnega koša. V diplomskem delu smo primerjali ročno in mehansko izvedene stise prsnega koša ter vpliv na pacientovo preživetje. Metode: Izvedli smo krovni (sistematični) pregled sistematičnih člankov na tematiko primerjave med uporabo mehanskih pripomočkov in ročne izvedbe stisov prsnega koša ter vplivov na klinične izide. Uporabili smo opisno metodo dela. Izbrane članke smo analizirali s pomočjo tabel in grafov. Rezultati: Od 71 zadetkov smo podrobno analizirali 8 člankov, s skupnim vzorcem 143 999 oseb. Vsi sistematični pregledi so skupaj vključevali 102 študiji, oziroma 54 študij brez dvojnikov. Najpogosteje uporabljena mehanska pripomočka za izvajanje temeljnih postopkov oživljanja sta bila LUCAS (angl. Lund University Cardiac Arrest System) in AutoPulse. Skoraj vse študije so obravnavale mehanske stise prsnega koša izvajane pri zunajbolnišničnem srčnem zastoju, slaba polovica pa pri znotrajbolnišničnem srčnem zastoju. Razprava in zaključek: Avtorji so med seboj neenotni glede najučinkovitejšega načina izvajanja stisov prsnega koša. Na splošno ni mogoče potrditi večje učinkovitosti izvajanja mehanskih stisov prsnega koša, saj obstajajo tudi razlike med samimi napravami in njihovim načinom delovanja. Ti so se za koristne izkazali v primeru zunajbolnišničnega srčnega zastoja, vendar obstajajo pomisleki glede preživetja in varne obravnave.
Ključne besede: srčni zastoj, temeljni postopki oživljanja, mehanski stisi prsnega koša, ročni stisi prsnega koša, preživetje
Objavljeno v DKUM: 19.10.2022; Ogledov: 1138; Prenosov: 153
.pdf Celotno besedilo (895,80 KB)

7.
Pomen antropometrije otrok in mladostnikov na izbiro simulacijskih lutk za poučevanje temeljnih postopkov oživljenja odrasle osebe
Linda Tot, 2022, diplomsko delo

Opis: Uvod: Strokovne smernice za učenje otrok in mladostnikov priporočajo uporabo komercialno dosegljive in cenovno dostopne simulacijske lutke. Namen zaključnega dela je raziskati stopnje posnemanja resničnosti simulacijskih lutk ter pomen antropometrije otrok ter mladostnikov na izbiro simulacijske lutke pri poučevanju otrok in mladostnikov TPO odrasle osebe . Metode: Pri pregledu literature smo uporabili opisno metodo dela, pri tem smo uporabili petstopenjski metodološki okvir. Literaturo smo iskali na podlagi iskalnega niza v angleškem jeziku v naslednjih podatkovnih bazah: PubMed, Medline, CINAHL, Cochrane Library in v iskalniku Google Scholar. Rezultati: Najbolj zastopane simulacijske lutke so bile z nizko stopnjo posnemanja resničnosti (19/22; 86,3 %). Najpogostejša vrednost indeksa telesne mase je bila od 16 do 21 (21/22; 95,4 %). V večini raziskav (19/22; 86,3 %) so glede na antropometrijo otrok in mladostnikov, ki je bila v nivoju premajhne ali normalne vrednosti izbrali simulacijske lutke z nizko stopnjo posnemanja resničnosti. Razprava: Simulacijske lutke z nizko stopnjo posnemanja resničnosti se dobro uporabljajo pri učenju TPO odrasle osebe. Rezultati so pokazali, da so prav tisti otroci in mladostniki izvajali pravilnejše TPO odrasle osebe, ki so imeli višje antropometrične vrednosti in kjer je bila pri učenju ustrezno izbrana stopnja resničnosti simulacijske lutke.
Ključne besede: antropometrija, otroci, mladostniki, simulacijske lutke, temeljni postopki oživljanja odrasle osebe
Objavljeno v DKUM: 07.10.2022; Ogledov: 455; Prenosov: 103
.pdf Celotno besedilo (1,04 MB)

8.
Ozaveščenost starejših v pomurju o temeljnih postopkih oživljanja in uporaba avtomatskega zunanjega defibrilatorja
Barbara Topić, 2022, magistrsko delo

Opis: Teoretična izhodišča: Zgodnja prepoznava zdravstvenega stanja, učinkovito in takojšnje izvajanje temeljnih postopkov oživljanja ter aktiviranje nujne medicinske pomoči (klic 112) so ključni dejavniki verige preživetja po nenadnem obolenju izven bolnišničnega okolja. Že v preteklosti so poudarjali pomen usposabljanja laične populacije. Svojo laično vlogo v verigi preživetja namreč lahko nudijo in opravljajo le, če imajo za to ustrezno usposobljenost. Raziskovalna metodologija in metode: V teoretičnem delu smo uporabili deskriptivno metodo dela in zbiranja podatkov, kvantitativno metodologijo ter filozofijo pozitivizma. Za raziskovalni instrument smo uporabili oblikovan anketni vprašalnik. Izvedli smo neslučajnostno vzorčenje, vključitveni kriterij pri namenskem vzorcu je bila starost 65 let in več. Raziskavo smo izvedli tako, da smo osebe, ki so ustrezale kriterijem, fizično obiskali na domu. Podatke smo obdelali s programskim orodjem IBM SPSS, kjer smo uporabili binomski statistični test in hi-kvadrat test. Rezultati: 75 % anketiranih je pravilno odgovorilo, kaj zajemajo TPO, vendar se jih je le 14 % že srečalo z izvajanjem oživljanja. Večina se jih ne počuti dovolj sposobno za pomoč nenadno oboleli osebi. 34 % anketiranih ne pozna lokacije AED. Ostalih 66 % sicer pozna lokacijo, vendar bi si le 32 % upalo uporabiti AED in to samo v prisotnosti druge osebe. Diskusija in zaključek: Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da imajo starejši sicer zadovoljivo teoretično znanje iz področja TPO in uporabe AED in nekoliko slabše na področju praktičnega znanja. Kot pozitivno se je izkazalo, da se je več kot polovica anketiranih starostnikov pripravljena izobraževati o tej temi. Potreben bi bil večji poudarek na motiviranosti in izobraževanju prilagojeni starejši populaciji, saj le-ti dosegajo skoraj petino slovenskega prebivalstva.
Ključne besede: Starostniki, temeljni postopki oživljanja, avtomatski zunanji defibrilator, znanje prve pomoči, veriga preživetja, laiki.
Objavljeno v DKUM: 17.06.2022; Ogledov: 855; Prenosov: 143
.pdf Celotno besedilo (1,96 MB)

9.
Usposobljenost medicinskih sester za izvedbo temeljnih postopkov oživljanja
Barbara Kovačič, 2021, diplomsko delo

Opis: Uvod: Medicinske sestre so tiste, ki največ časa preživijo ob pacientu. Zato se od njih tudi pričakuje, da bodo pravočasno prepoznale pacienta s srčnim zastojem, aktivirale dodatno pomoč in do prihoda dodatne pomoči izvajale temeljne postopke oživljanja. Namen zaključnega dela je raziskati usposobljenost medicinskih sester za izvedbo temeljnih postopkov oživljanja. Metode: V zaključnem delu smo uporabili sistematični pregled znanstvene in strokovne literature, v angleškem in slovenskem jeziku. Iskali smo v naslednjih podatkovnih bazah: CINAHL, PubMed, Web of Science in ScienceDirect. Zadetke smo analizirali in sintetizirali, ter vključili v teoretični del našega zaključnega dela. Za oceno člankov smo uporabili Joanna Briggs Institutes (JBI) ocenjevalno orodje. Sintezo podatkov smo naredili na podlagi tematskega teoretičnega okvirja. Rezultati: V analizo je bilo vključenih devet člankov oz. raziskav, ki temeljijo na kvantitativni, kvalitativni in mešani metodologiji. Ugotovljeno je bilo, da imajo medicinske sestre znanje in spretnosti pri izvedbi temeljnih postopkov oživljanja, vendar se zaradi različnih delovnih področij, različno soočajo s srčnim zastojem, nekatere bolj pogosto druge malo manj. V sklopu pregleda ugotavljamo, da medicinske sestre poznajo temeljne postopke oživljanja, vendar je globina stisov premalo globoka in hitrost stisov prehitra. Razprava in sklep: Medicinske sestre morajo nujno poznati temeljne postopke oživljanja in prepoznati srčni zastoj, ter takoj ukrepati. Poučenost in pravilno ter takojšnje ukrepanje pri osebi s srčnim zastojem je izrednega pomena. Tečaji temeljnih postopkov oživljanja nam dajo možnost preizkušanje samega sebe. Zelo pomembna je prva ocena stanja in prepoznava znakov srčnega zastoja za nadaljnjo obravnavo in izid zdravljenja ter nevrološko oceno stanja pacienta.
Ključne besede: srčni zastoj, temeljni postopki oživljanja, medicinska sestra, znanje
Objavljeno v DKUM: 17.09.2021; Ogledov: 1236; Prenosov: 321
.pdf Celotno besedilo (487,56 KB)

10.
Poznavanje vsebin prve pomoči zadnje triade osnovnošolcev
Lidija Žunkovič, 2021, magistrsko delo

Opis: Uvod: V delu Poznavanje vsebin prve pomoči zadnje triade osnovnošolcev smo ugotavljali, kako so osnovnošolci seznanjeni z vsebinami prve pomoči, koliko jih pozna telefonsko številko za klic nujne medicinske pomoči in v kolikšni meri poznajo mesto stiskov prsnega koša pri TPO in mesto, kamor se nalepijo nalepke pri uporabi AED. Metode: Opravili smo kvantitativno raziskavo z zaprtim tipom vprašalnika. Sodelovali so 303 učenci iz 4 osnovnih šol. Za analizo smo uporabili statistični paket IBM SPSS 20.0, v okviru katerega smo za preverjanje statistične značilnosti hipotez uporabili inferenčne binomske statistične teste. Podatke, ki smo jih pridobili, smo kvantitativno obdelali s programskim orodjem SPSS for Windows, različica 20.0. Za odgovarjanje na zastavljena raziskovalna vprašanja smo uporabili statistično metodo opisne ali deskriptivne statistike. Rezultati: Hipotezo H1 smo potrdili, saj rezultati kažejo, da učenci šol, ki imajo v okviru OIV prvo pomoč, dosegajo višji rezultat pri predtestiranju kot učenci šol, ki teh vsebin nimajo, in sicer je razlika v povprečju višja za nekoliko več kot 1 točko. Hipotezo H2 smo potrdili, in sicer učenci, ki nimajo OIV prve pomoči, dosegajo višji rezultat v testiranju znanja iz prve pomoči po tečaju kot pred tečajem. Statistično značilne razlike v povprečjih znašajo več kot dva pravilna odgovora v vprašalniku. Hipotezo H3 smo potrdili, in sicer učenci šol, ki imajo OIV iz prve pomoči, dosegajo višji rezultat po tečaju kot učenci, ki nimajo OIV iz prve pomoči, razlike pri tem niso zelo visoke. Sklep: Vključitev vsebin PP v šolske predmete je smiselna in možna. Motivirani so tako učitelji kot učenci. Znanje iz PP je pomembno za širšo lokalno skupnost.
Ključne besede: osnovnošolci, izobraževanje, prva pomoč, temeljni postopki oživljanja, srčni zastoj
Objavljeno v DKUM: 09.07.2021; Ogledov: 1397; Prenosov: 118
.pdf Celotno besedilo (947,83 KB)

Iskanje izvedeno v 6.2 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici