1. Finančnotehnološka podjetja na JaponskemMaja Kukovec, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu obravnavamo področje finančne tehnologije, z osredotočenostjo na finančnotehnološki sektor na Japonskem. Finančna tehnologija je v zadnjem desetletju bistveno preoblikovala način, kako posamezniki in podjetja dostopajo do finančnih storitev. S pomočjo tehnologij, kot so umetna inteligenca, veriženje blokov in avtomatizacija, so digitalne finančne storitve postale hitrejše, varnejše in bolj dostopne. Japonska se kljub temu, da je ena izmed najmočnejših svetovnih sil, sooča z različnimi izzivi pri uvajanju finančnih inovacij. Glavni izziv predstavljajo kulturne in demografske značilnosti, saj starejše prebivalstvo še vedno daje prednost tradicionalnem bančništvu. V nalogi raziskujemo, kako se finančnotehnološki sektor razvija, ter kako vpliva na gospodarstvo in družbo. Podajamo tudi priporočila za oblikovalce politike, s ciljem spodbujanja inovacij in prilagajanja regulativnega okolja hitrim spremembam. Ključne besede: finančna tehnologija, Japonska, umetna inteligenca, digitalna plačila, veriženje blokov Objavljeno v DKUM: 30.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (1004,17 KB) |
2. Vloga umetne inteligence pri razvoju pametnih turističnih destinacij: primerjalna analiza Dubaja in TokiaNika Motaln, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu obravnavamo pametne turistične destinacije, pri čemer je poudarek na dveh lokacijah, Tokiu in Dubaju. Ko je govora o pametnih destinacijah, imamo v mislih destinacije, ki vključujejo napredno tehnologijo in umetno inteligenco pri turističnih storitvah. V diplomskem delu poskušamo ugotoviti, ali lahko tovrstna tehnologija v celoti nadomesti človeka – turističnega vodnika, in ugotovimo, da zaenkrat ni nadomestek zanj, ampak predstavlja samo njegov pripomoček . Človek za pristno turistično izkušnjo ostaja nezamenljiv. Vsekakor pa ta tehnologija izboljša izkušnjo turistov. Ključne besede: umetna inteligenca, turizem, turistične destinacije, digitalizacija, tehnologija Objavljeno v DKUM: 27.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (2,06 MB) |
3. Zagotavljanje skladnosti z direktivo NIS2 v proizvodnem podjetjuMaj Puščenik, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava skladnost proizvodnega podjetja z direktivo NIS2, ki določa strožje zahteve za kibernetsko varnost bistvenih subjektov. Namen naloge je bil ugotoviti do kake mere obravnavano proizvodno podjetje izpolnjuje zahteve NIS2 in katere ukrepe mora uvesti za dosego skladnosti.
Za oceno skladnosti sta bili izvedeni sistematična analiza obstoječega stanja in analiza vrzeli. Metodologija je temeljila na 21. členu direktive NIS2, modelih zrelosti (ENISA, NIST CSF) ter priporočilih ISO 27001 in ISO 27005.
Rezultati kažejo, da podjetje dosega srednjo stopnjo skladnosti. Največje pomanjkljivosti so na področjih poročanja o incidentih, varnosti dobavne verige, ozaveščanja zaposlenih in upravljanja ranljivosti v OT-okolju. Med dobro urejena področja sodijo nadzor dostopov, segmentacija IT/OT in kriptografska zaščita.
Na podlagi ugotovitev so bili oblikovani organizacijski, tehnični in procesni ukrepi ter načrt njihove uvedbe po prioritetah. Priporočila vključujejo krepitev povezovanja IT in OT, specializirana usposabljanja za proizvodnjo ter redne presoje skladnosti. Zaključek potrjuje, da ima podjetje dobro osnovo, vendar mora ukrepe nadgraditi, da bo doseglo polno skladnost z direktivo. Ključne besede: proizvodno podjetje, operativna tehnologija, kibernetska varnost, direktiva NIS2, skladnost Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (898,51 KB) |
4. Izzivi in prednosti uvedbe e-izobraževanja skozi oči zaposlenih v podjetju xJelena Djaković, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je obravnavana uvedba e-izobraževanja v podjetju X.
Cilj raziskava je bil ugotoviti, kako zaposleni dojemajo to obliko izobraževanja, katere koristi in slabosti prepoznajo ter ali nanje vplivajo spol, starost, delovno mesto ali izobrazba.
Raziskava temelji na anketnem vprašalniku, s katerim smo zbrali podatke o zaposlenih in njihovem odnosu do e-izobraževanja. Analiza je pokazala, da zaposleni kot glavne prednosti navajajo časovno prilagodljivost, dostopnost z različnih lokacij, enostavnejše spremljanje napredka in večjo samozavest pri učenju. Med najpogosteje omenjenimi slabostmi pa so izpostavili pomanjkanje osebne interakcije ter izzive samodiscipline.
Na podlagi rezultatov ankete je mogoče sklepati, da je e-izobraževanje za zaposlene v podjetju X ustrezna oblika usposabljanja, ki jim lahko omogoča fleksibilno pridobivanje znanja. Za še večjo učinkovitost izobraževanja pa se priporoča uvedba dodatne tehnološke podpore pri organizaciji učenja in motivaciji zaposlenih. Ključne besede: e-izobraževanje, informacijsko-komunikacijska tehnologija, usposabljanje na daljavo, izobraževanje zaposlenih Objavljeno v DKUM: 21.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3
Celotno besedilo (947,74 KB) |
5. Uvajanje koncepta gonil v predšolsko obdobje s pomočjo didaktične igrače : diplomsko deloNuša Škafar, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga se osredotoča na vpeljevanje didaktične igrače pri uvajanju koncepta gonil v predšolsko obdobje. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako ali na kakšen način otroci v predšolskem obdobju s pomočjo posebej zasnovane didaktične igrače razvijajo osnovno razumevanje delovanja gonil. Diplomsko nalogo sestavlja teoretični, empirični in praktični del. V teoretičnem delu so predstavljene relevantne teorije o razvoju otrok in ugotovitve, na kakšen način se tehnika in tehnologija pojavlja v predšolskem obdobju in v osnovni šoli. V empiričnem delu smo s pomočjo ocenjevalne lestvice opazovali otroke med igro z izdelano didaktično igračo. Predstavili smo analize in njihove ugotovitve, kjer se je ugotavljala namembnost igrače. Zastavili smo si štiri hipoteze, ki smo jih na koncu tudi preverili. Praktičen del je podkrepljen s postopki in fotografijami izdelave didaktične igrače. Neposredna izvedba v praksi pa je temeljila na aktivnem raziskovanju, eksperimentiranju in razvijanju mišljenja, jezikovnih sposobnosti in spretnosti reševanja problemov predšolskih otrok. Naše delo poudarja pomen vključevanja tehnike in tehnologije v vsakdanje življenje otrok, saj menimo, da didaktična igrača, ki je bila uporabljena v diplomski nalogi, lahko predstavlja odlično orodje za spodbujanje razvoja znanstvene radovednosti in tehničnega mišljenja pri najmlajših. Ključne besede: didaktična igrača, koncept gonil, zobniki, predšolsko obdobje, tehnika in tehnologija v vrtcu, 3D tiskanje Objavljeno v DKUM: 17.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (3,58 MB) |
6. Razvoj lifepo4 baterije za uporabo v električnih golf vozilihŽiga Bačnar, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava razvoj litij-železov-fosfatne (LiFePO4) baterije za električna golf vozila, ki zamenjujejo svinčeno-kislinske sisteme. Vključuje tržno analizo največjih proizvajalcev golf vozil in obstoječih litij-ionskih baterij za določitev ključnih tehničnih zahtev napetosti, kapacitete, velikosti ter zaščite. Na podlagi ugotovitev je razvit koncept baterijskega sistema z 51,2 V nominalne napetosti in 100 Ah kapacitete, ki vključuje konstrukcijo ohišja za sestavne dele baterije. Izvedena je stroškovna analiza materialov in sestave, ki omogoča oceno ekonomske upravičenosti projekta. Delo se zaključi s SWOT analizo, ki izpostavi prednosti, slabosti, priložnosti in tveganja uvedbe baterije na trg. Ključne besede: razvoj, konstrukcija, litij-ionska tehnologija, LiFePO₄, baterija, golf vozila Objavljeno v DKUM: 09.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (3,38 MB) |
7. Zagotavljanje neprekinjenosti delovanja track and trace sistema v proizvodnji izbranega farmacevtskega podjetjaMatija Gašperšič, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava zagotavljanje neprekinjenosti delovanja sistema za sledenje (angl. Track and Trace, v nadaljevanju: T&T) v proizvodnji farmacevtskih izdelkov v izbranem podjetju. V teoretičnem delu so predstavljeni pomen sledljivosti izdelkov v farmacevtski industriji, načini upravljanja informacijskih tehnologij ter okvir nadzornih ciljev za informacijsko in sorodno tehnologijo (angl. Control Objectives for Information and Related Technologies, v nadaljevanju: COBIT) 2019, katerega uporaba se obravnava z vidika razpoložljivosti in neprekinjenosti delovanja. V raziskovalnem delu je bila izvedena analiza obstoječega stanja sistema T&T po korakih dela okvira COBIT 2019, namenjenega upravljanju neprekinjenosti. Analiza temelji na teoretičnih izhodiščih ter podatkih, pripravljenih v okviru študije primera na osnovi razpoložljive dokumentacije in opisov procesov, obdelanih za potrebe diplomske naloge. Prepoznana so bila ključna tveganja, kot so enojne točke odpovedi, nezadostna frekvenca varnostnega kopiranja ter omejeno usposabljanje zaposlenih. Oblikovani so bili tehnični in organizacijski ukrepi, med drugim odprava enojnih točk odpovedi v kritičnih komponentah sistema, pogostejše varnostno kopiranje, izboljšano upravljanje dostopov zunanjih izvajalcev ter dodatna usposabljanja zaposlenih. Predlagani ukrepi povečujejo zanesljivost sistema ter zmanjšujejo vpliv izpadov na proizvodnjo, kakovost in skladnost izdelkov. Ključne besede: sistem sledljivosti, neprekinjenost delovanja, farmacevtska proizvodnja, informacijska tehnologija, COBIT 2019 Objavljeno v DKUM: 08.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (5,83 MB) |
8. Reinženiring modula za varnost in zdravje pri deluMiha Rupnik, 2025, diplomsko delo Opis: Glavni namen diplomske naloge je predstaviti potek reinženiringa modula spletne aplikacije iz tehnologije APEX v interno tehnologijo podjetja, imenovano K4.7. Reinženiring modula vključuje oceno obsega potrebnih del, načrtovanje prenove ter izvedbo predelave in programiranja. V nalogi so predstavljeni tehnično delovanje modula, njegova vsebina in funkcionalnosti. Rezultat je prenovljen modul »Varnost in zdravje pri delu« v novi interni tehnologiji K4.7 podjetja Četrta pot. Prikazana je tudi primerjava med prejšnjo in prenovljeno različico modula. Ključne besede: Spletna aplikacija, Reinženiring aplikacije, PL/SQL, K4.7 tehnologija, Kadris 4. Objavljeno v DKUM: 07.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (1,83 MB) |
9. Stanje, učinki in perspektive iKT pri pouku geografije : magistrsko deloTeja Kolar, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava digitalizacijo geografskega izobraževanja in vlogo IKT pri sodobnem pouku geografije. Teoretični del opredeli IKT in okvirje digitalnih kompetenc, predstavi didaktične pristope (GIS, spletno raziskovanje, projektno, sodelovalno in problemsko učenje, igrifikacija, mobilno učenje) in najpogostejša orodja (npr. Google Earth, Kahoot!, Padlet, Mentimeter). Empirični del temelji na kvantitativni anketi s 192 udeleženci (45 učiteljev, 41 učencev, 106 dijakov).
Večina učencev in dijakov prepoznava IKT kot pomembno za geografijo (88 %). Hipoteza, da IKT povečuje zanimivost predmeta, je delno potrjena zaradi še vedno razmeroma redke in neraznolike uporabe pri delu učencev. Ugotovitve potrjujejo izrazit motivacijski učinek (H2) in izboljšanje razumevanja in/ali pospešitev učenja (H3; skupaj 78 % učečih, skladno tudi z mnenji učiteljev). Učitelji s pozitivnim odnosom IKT tudi pogosteje vključujejo (H4), domneva o redkejši rabi kljub pozitivnim stališčem pa je ovržena (H5).
Delo poudarja, da IKT pomembno prispeva h kakovosti in učinkovitosti geografskega pouka, a pri tem zahteva premišljeno, pedagoško utemeljeno integracijo, ustrezno tehnično podporo in razvoj digitalnih kompetenc; optimalni učni učinki nastajajo v ravnotežju z uporabo klasičnih pripomočkov (atlas, zemljevid). Ključne besede: informacijsko-komunikacijska tehnologija, digitalne kompetence, učni pristopi, izzivi in vpliv vključevanja IKT Objavljeno v DKUM: 06.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (2,41 MB) |
10. |