1. POROČANJE O DAVČNIH TVEGANJIH V LETNIH IN TRAJNOSTNIH POROČILIH SLOVENSKIH PODJETIJKlara Muhič, 2024, magistrsko delo Opis: Davčna tveganja pomenijo negotovost plačil davkov družbe, ki bodo plačani v prihodnosti. Davčnim tveganjem lahko prisujemo negotovost obdavčitve družb, nepričakovane finančne izgube, napake pri poročanju ali pa agresivno davčno izogibanje. Pri obvladovanju davčnih tveganj je zelo pomembna vloga zaposlenih. Vsak davek je treba proučiti in presoditi, kakšno tveganje predstavlja za družbo in kolikšno tveganje je ta pripravljena prevzeti. Davčna strategija je načrt za zmanjšanje davkov, ki pripomore k maksimiranju donosov po obdavčitvi in minimiziranju davkov. Povezana mora biti z vizijo, poslanstvom in strategijo družbe.
V magistrskem delu najprej definiramo davčna tveganja in zapišemo nekaj več o njihovi delitvi, okvirjih in modelih. Tudi zaposleni imajo vpliv na obvladovanje davčnih tveganj, zato zapišemo tudi njihovo vlogo v tem postopku. Da lahko obvladujemo davčna tveganja, jih je treba naprej zaznati in nato najti način, kako jih obvladovati. Pri vsem tem je pomembna tudi davčna strategija, ki pripomore k zmanjšanju davkov. Eden izmed standardov poročanja o davčnih tveganjih je mednarodni standard GRI 207, po katerem lahko družbe in skupine poročajo prostovoljno. V analizi smo tako raziskovali poročanje družb in skupin po standardu GRI 207. Družbe in skupine, zajete v raziskavo, imajo sedeže v različnih državah v Evropi in Sloveniji. Ukvarjajo pa se z različnimi dejavnostmi. Ključne besede: davčna tveganja, davčna strategija, obvladovanje davčnih tveganj, standard GRI 207. Objavljeno v DKUM: 05.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 7 Celotno besedilo (2,85 MB) |
2. Degrowth strategija za trajnostne poslovne procese in oskrbovalne verige : diplomsko deloAnja Kitek, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava strategijo odrasti in analizo trajnostnih letnih poročil podjetij ter ugotavlja njihovo aktivnost na področju odrasti. Glavni cilj je analiziranje primerov dobre prakse in ugotoviti možnosti uvedbe v logistiko. Med podjetji, ki analizirajo to problematiko, smo izbrali z umetno inteligenco ChatGPT, pri oceni podjetja smo upoštevali kriterije za oceno, ali podjetje sledi odrasti,pregledali in analizirali smo tudi trajnostna letna poročila podjetij za leto 2022. Podjetja smo ocenili glede na izpolnjevanje kriterijev in rezultate zapisali v razpredelnico. Nato smo podjetja med seboj še primerjali glede na prihodek, razliko v letnem prihodku med letoma 2018 in 2022, zadovoljstvo zaposlenih in emisije toplogrednih plinov, porabo energije, vode in količino odpadkov med letoma 2018 in 2022, na koncu pa zapisali še primere dobre prakse in svoja priporočila za odrast. Ugotovili smo, da je na področju odrasti dvanajst izmed dvajsetih analiziranih podjetij visokoaktivnih , osem delno, nobeno pa ni nizko aktivno. Potrdili smo, da strategija odrasti izboljšuje ekonomsko uspešnost, zadovoljstvo zaposlenih in zmanjšuje vplive na okolje. Pri analizi letnih poročil smo naleteli na pomanjkanje javno dostopnih podatkov, kar je otežilo razvrščanje podjetij po njihovi aktivnosti glede odrasti in po primerjavi njihovega okoljskega vpliva. Ključne besede: strategija odrasti, trajnostni poslovni procesi, trajnostne oskrbovalne verige Objavljeno v DKUM: 27.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2 Celotno besedilo (1,45 MB) |
3. Strategija modrega oceana kot sodobni podjetniški pristop k inovacijam na primeru hospitality programa nogometnega kluba MariborJure Šimundža, 2024, diplomsko delo Opis: Strategija modrega oceana se osredotoča na ustvarjanje novih tržnih priložnost in diferenciacijo, s katero podjetja presegajo obstoječo konkurenco. Ta strategija temelji na vrednostni inovaciji, pri kateri podjetja ustvarjajo dodatno vrednost za stranke, hkrati pa zmanjšuje stroške. Teorija modrega oceana spodbuja podjetja, da premikajo meje industrije in ustvarjajo nove tržne prostore, v katerih konkurenca postane nepomembna. Dober primer za implementacijo te strategije je hospitality industrija, ki se osredotoča na zagotavljanje vrhunske izkušnje za stranke, s čimer se krepi zvestoba, dolgoročni odnosi s strankami ter zadovoljstvo. Hospitality industrija je tesno povezana z ustvarjanjem edinstvenih doživetij, ki presežejo osnovno ponudbo in prispevajo k večji vrednosti storitve ali proizvoda.
V diplomskem delu bomo na primeru hospitality programa Nogometnega kluba Maribor analizirali ključne elemente programa, kot so finančni učinki, obiskovalci ter zadovoljstvo strank, in preučili, kako ta program vpliva na konkurenčno prednost kluba. Prav tako bomo raziskali, kako je strategija modrega oceana prispevala k razvoju programa, ter naredili SWOT-analizo. Na podlagi podatkov in analize bomo podali priporočila za nadaljnji razvoj hospitality programa, s ciljem povečati njegovo uspešnost in trajnost. Ključne besede: strategija modrega oceana, vrednostna inovacija, hospitality industrija, diferenciacija, konkurenčna prednost Objavljeno v DKUM: 21.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 15 Celotno besedilo (1,63 MB) |
4. Trajnost v modni industriji: trendi, izzivi, strategije in poslovni model na primerihKatja Žurej, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo se osredotočili na analizo trajnostnega razvoja v modni industriji, s
poudarkom na trajnostnih trendih, izzivih, strategijah in poslovnih modelih. Modna industrija
se sooča z več pomembnimi problemi, vključno z obsežnim onesnaževanjem okolja, prekomerno
porabo virov in slabimi delovnimi pogoji. Poleg tega pa hitro spreminjajoči se modni trendi
spodbujajo hitro modo, kar povzroča velike količine odpadkov zaradi kratke življenjske dobe
izdelkov. Kljub tem težavam vedno več podjetij v modni industriji prepoznava potrebo po
trajnostnem razvoju in sprejema trajnostne prakse. Ta prehod vključuje uporabo trajnostnih,
inovativnih materialov, izboljšanje delovnih pogojev ter spodbujanje krožnega gospodarstva,
kar prispeva k zmanjšanju negativnih vplivov na okolje in družbo ter k bolj odgovornemu
poslovanju.
V študiji primera smo obravnavali dve podjetji, Patagonia in Veja, ki predstavljata vodilna
primera uspešnih trajnostnih modnih podjetij. Patagonia je znana po svoji dolgotrajni
zavezanosti k okoljski odgovornosti, vključno z uporabo recikliranih materialov in podporo
okoljskim pobudam. Veja se osredotoča na uporabo ekoloških materialov in pravične trgovine
ter zmanjšanje svojega okoljskega odtisa z inovacijami v proizvodnji in distribuciji. Obe
podjetji vlagata v preglednost svojih dobavnih verig in spodbujata odgovorno nakupovanje.
Njun uspeh dokazuje, da je možno združiti poslovno uspešnost z etičnimi in okoljskimi načeli. Ključne besede: trajnostni razvoj, modna industrija, poslovna strategija, poslovni model. Objavljeno v DKUM: 20.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 10 Celotno besedilo (1,23 MB) |
5. Analiza podjetniških pristopov vodenja v slovenskih zagonskih podjetjihMatej Zidarn, 2024, diplomsko delo Opis: Zagonska podjetja oz. startupi imajo danes zelo pomembno vlogo v gospodarstvu, inovacijah in ekonomskem sistemu. To se ne kaže samo v porastu števila zagonskih podjetij v zadnjem desetletju, ampak tudi v vplivu, ki ga imajo na svetovno gospodarstvo in neposredno na naša življenja z inovacijami, ki jih prinašajo na trg. Kultura zagonskih podjetij se razvija tudi v Sloveniji, kjer v medijih vedno bolj pogosto slišimo o uspešnih zgodbah podjetij, ki ne dosegajo izjemnih rezultatov le na državni, ampak tudi svetovni ravni. Vzporedno z razvojem zagonskih podjetij se je razvilo tudi veliko podjetniških pristopov vodenja, ki jih podjetja po vsem svetu na različne načine implementirajo v svoje sisteme z namenom doseganja uspeha.
Slovenska zagonska podjetja niso izjema, zato smo se odločili v diplomskem delu raziskati poznavanje, uporabo in vpliv različnih podjetniških pristopov vodenja, ki se jih poslužujejo. V sklopu diplomskega dela smo preučili teorijo treh pristopov: vitko podjetništvo, strategijo modrega oceana in oblikovalsko razmišljanje. Nato smo kot primer dobre prakse in razvoja metodologije predstavili podjetje Toyota, kjer najdemo pionirje vitkega podjetništva. Na koncu smo z vzorčno raziskavo s pomočjo anketnega vprašalnika analizirali, kako so preučevani podjetniški pristopi vodenja zastopani v slovenskih zagonskih podjetjih in kakšni so njihovi vplivi.
Rezultati presečne raziskave so pokazali, da so slovenska zagonska podjetja sicer dobro seznanjena z nekaterimi sodobnimi podjetniškimi pristopi, kot je vitko podjetništvo (uporablja ga kar 70 % proučevanih podjetij), vendar pa se pri izbiri in uporabi teh pristopov soočajo z različnimi izzivi. Ugotovili smo tudi, da slovenska zagonska podjetja večinoma uporabljajo kombinacijo pristopov ali pa sploh nimajo izbranega konkretnega pristopa vodenja. Raziskava je pokazala, da kljub visokemu poznavanju in uporabi vitkega podjetništva ta ne zagotavlja nujno večje uspešnosti podjetij, kar kaže na kompleksnost in mnogoterost dejavnikov, ki vplivajo na uspeh zagonskih podjetij. Presenetljivo je, da zunanje okoliščine, kot je kriza COVID-19, v veliki večini niso vplivale na spremembo pristopa vodenja podjetja, kar kaže na to, da so slovenska zagonska podjetja v veliki meri že imela vzpostavljene pristope, ki so jim omogočili preživetje krize, ali pa so se osredotočili na druge oblike prilagajanja, namesto da bi spreminjali svoje vodstvene strategije. Ključne besede: podjetništvo, zagonsko podjetje, vitko podjetništvo, strategija modrega oceana, oblikovalsko razmišljanje Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14 Celotno besedilo (2,38 MB) |
6. Pomembnost analize okolja pri pripravi inovacijske strategije podjetja na primeru podjetja red bullJan Čander, 2024, diplomsko delo Opis: UDK klasifikacija: 005.51
V današnjem dinamičnem in konkurenčnem poslovnem okolju morajo podjetja krmariti s kompleksno paleto zunanjih dejavnikov, da dosežejo trajen uspeh. Okoljska analiza, ki zajema preučevanje političnih, ekonomskih, socialnih, tehnoloških, okoljskih in pravnih dejavnikov, je ključni korak v procesu strateškega načrtovanja. Ta celovita analiza omogoča podjetjem razumevanje zunanjih sil, ki lahko vplivajo na njihovo poslovanje ter oblikovanje strategij, ki so v skladu z nenehno spreminjajočim se okoljem. Inovacijska strategija je prav tako ključna za uspeh podjetij v sodobnem poslovnem okolju. Vključuje načrtovanje in izvajanje ukrepov, ki podjetju omogočajo razvoj novih izdelkov, storitev, procesov ali poslovnih modelov, s čimer izboljšujejo svojo konkurenčno prednost. Učinkovita inovacijska strategija temelji na jasni viziji, razumevanju tržnih trendov ter potreb strank in pripravljenosti za eksperimentiranje ter prevzemanje tveganj. Strateške inovacije presegajo postopne izboljšave in se osredotočajo na transformativne in moteče inovacijske pobude, ki lahko oblikujejo prihodnost organizacije in njene industrije. Red Bull, vodilni svetovni proizvajalec energijskih pijač, ponuja prepričljivo študijo primera o tem, kako lahko učinkovita okoljska analiza oblikuje in okrepi strateško usmeritev podjetja. Od svoje ustanovitve je Red Bull izkoristil globok vpogled v zunanje trende in sile za spodbujanje inovacij, razširitev svojega tržnega dosega in izgradnjo trdne identitete blagovne znamke. Z nenehnim spremljanjem in prilagajanjem zunanjim vplivom je Red Bull ohranil svojo konkurenčno prednost v visoko regulirani in konkurenčni industriji. Ta študija primera bo raziskala pomen okoljske analize pri strateškem načrtovanju z uporabo Red Bullovih strateških pobud kot praktični primer. Končni rezultati in ugotovitve bodo služili kot dragocen vpogled v razumevanje, kako podjetja, kot je Red Bull, oblikujejo in izvajajo svoje strategije za dosego poslovnega uspeha. Ključne besede: Red Bull, strategija podjetja, analiza zunanjih dejavnikov, inovacije Objavljeno v DKUM: 14.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 4 Celotno besedilo (1,03 MB) |
7. Optimizacija nabavne verige v podjetjuŠpela Kos, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo se osredotoča na optimizacijo nabavne verige v proizvodnem podjetju Etrel d.o.o. Namen je raziskati in predstaviti postopke optimizacije nabavne verige v podjetju. Delo se osredotoča na področje upravljanja nabavne verige, pri čemer analizira obstoječe procese in identificira potenciale za izboljšave. Uporablja se kombinacija kvalitativnih in kvantitativnih metod, vključno z analizo podatkov ter primerjalno analizo s primeri najboljše prakse v industriji. Glavni rezultati raziskave vključujejo identifikacijo ključnih izzivov v obstoječi nabavni verigi, predstavitev priporočil za optimizacijo procesov ter oblikovanje smernic za učinkovito implementacijo predlaganih rešitev. Na podlagi analiz se zaključuje, da je implementacija konceptov optimizacije prinesla opazne izboljšave v učinkovitosti nabavne verige, zmanjšanje stroškov in povečanje konkurenčnosti podjetja na trgu. Sklepi in ugotovitve iz tega dela lahko služijo kot podlaga za nadaljnje strategije upravljanja nabavne verige v podjetju Etrel ter kot vir navdiha za podobna prizadevanja v industriji. Ključne besede: Nabavna veriga, optimizacija, upravljanje zalog, nabavna strategija. Objavljeno v DKUM: 11.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 3 Celotno besedilo (837,62 KB) |
8. Primerjava sistemov kibernetske varnosti med Slovenijo in Hrvaško : magistrsko deloLea Kozlevčar, 2024, magistrsko delo Opis: Kibernetska varnost in informacijska tehnologija sta v današnjem digitalnem svetu postali ključnega pomena za vsako državo in njeno gospodarstvo. Hkrati pa kibernetski napadi in grožnje postajajo vse bolj razširjeni in resni, zato je nujno, da države razvijajo robustne kibernetske sisteme, ki ščitijo njihovo kritično infrastrukturo, informacije in državljane. Ti napadi imajo lahko uničujoče posledice za državo in njeno gospodarstvo.
V tem kontekstu smo primerjali kibernetske sisteme v dveh evropskih državah – Sloveniji in Hrvaški. Obe državi se trudita okrepiti svoje kibernetske sisteme in obvladovati grožnje, ki izvirajo iz digitalnega sveta. Vendar pa obstajajo različni dejavniki, ki vplivajo na njihovo kibernetsko varnostno okolje, vključno z organizacijo, zakonodajo, izobraževanjem ter stopnjo digitalizacije in ranljivostjo.
Kibernetski napadi so postali vse bolj raznoliki in napredni. Vključujejo phishing napade, zlonamerno programsko opremo, napade na dostopne Wi-Fi točke, krajo identitete in druge oblike groženj. Zlonamerna programska oprema, kot so ransomware in trojanci, lahko povzroči hude težave in velike finančne izgube.
Za učinkovito zaščito pred kibernetskimi grožnjami morajo države vzpostaviti celovite kibernetske sisteme, ki vključujejo tehnološke, zakonodajne, izobraževalne in organizacijske ukrepe. Ključne besede: kibernetska varnost, kibernetske grožnje, nacionalna strategija, magistrska dela Objavljeno v DKUM: 25.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 23 Celotno besedilo (2,07 MB) |
9. Učinkovitost kompleksne bralne strategije VŽN v petem razredu osnovne šole : magistrsko deloEnija Justinek, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo proučevali učinkovitost kompleksne bralne strategije VŽN v petem razredu osnovne šole. Zanimalo nas je, ali bo po trimesečni uporabi strategije VŽN prišlo do razlik med eksperimentalno in kontrolno skupino pri predznanju, številu postavljenih vprašanj, novem znanju in bralnem razumevanju. Rezultate smo pridobili s pomočjo raziskave, v kateri so bili učenci razdeljeni v eksperimentalno in kontrolno skupino. V sklopu raziskave so bili učenci testirani dvakrat, in sicer na začetku in koncu raziskave, v vmesnem času pa je eksperimentalna skupina obravnavala besedila s pomočjo strategije VŽN.
Rezultati raziskave so pokazali, da sta pri novem znanju in zapisu vprašanj obe skupini izboljšali svoj prvotni rezultat, le da je bilo to izboljšanje večje pri eksperimentalni skupini. Pri predznanju pa sta obe dosegli slabši rezultat.
Bralno razumevanje smo preverjali s testom, ki je vseboval štiri naloge. Prvi dve nalogi sta pokrivali prvo raven razumevanja, tretja naloga drugo raven in četrta naloga tretjo raven. Eksperimentalna skupina je pokazala večje izboljšanje kot kontrolna skupina pri prvi, tretji in četrti nalogi bralnega razumevanja, kljub temu da je kontrolna skupina tam dosegla boljši končni rezultat. Pri drugi nalogi pa je pri drugem preverjanju boljši rezultat dosegla kontrolna skupina. Ključne besede: branje, bralno učne strategije, strategija VŽN, bralno razumevanje Objavljeno v DKUM: 10.09.2024; Ogledov: 27; Prenosov: 13 Celotno besedilo (1,18 MB) |
10. Analiza učinka spremembe strategije namenskega skladiščenja TSE : diplomsko deloAmer Kehonjić, 2024, diplomsko delo Opis: Notranja logistika in strategija namenskega skladiščenja predstavljata ključno vlogo pri uspešnem delovanju podjetja. Uporaba strategije namenskega skladiščenja lahko doprinese številne prednosti pri poslovanju podjetja, kot sta boljša organiziranost in preglednost blaga.
Namen diplomskega dela je analizirati pretočno zmogljivost spremembe lokacije transportno skladiščnih enot (v nadaljevanju: TSE) po uvedbi strategije namenskega skladiščenja v primerjavi z obstoječo strategijo naključnega skladiščenja TSE v izbranem logističnem podjetju.
Rezultati logistične analize kažejo pozitivne učinke, saj smo bili učinkovitejši pri komisioniranju delovnega naloga in smo s tem povečali produktivnost dela v izbranem skladišču. Ključne besede: notranja logistika, transportno skladiščne enote, komisioniranje, skladiščne strategije, namenska strategija skladiščenja, analiza učinkovitosti Objavljeno v DKUM: 05.07.2024; Ogledov: 133; Prenosov: 50 Celotno besedilo (3,88 MB) |