1. Izdelava in testiranje dostopnega spletnega mesta »Poletna glasbena šola Danice Koren«Sara Maučič, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga obravnava in opominja na problematiko spletne dostopnosti na spletnih mestih, ki s premikom vseh informacij na splet postaja vedno bolj ključnega pomena za našo družbo, zlasti za starejšo populacijo in prebivalstvo s posebnimi potrebami, katerih število se vsako leto povečuje.
V diplomski nalogi smo na podlagi pregledane literature predstavili spletno dostopnost, vse od njene definicije, prednosti, izzivov in vključitve na spletno mesto ter ugotovili, komu in kako spletna dostopnost pomaga pri dostopanju do spleta. Nato pa smo na podlagi pridobljenega znanja iz literature zgradili lastno dostopno spletno mesto »Poletna glasbena šola Danice Koren« s sistemom za upravljanje vsebin WordPress. Stran smo na koncu testirali z orodji Google Lighthouse, WAVE in Accessibility Checker. Na podlagi rezultatov smo dostopnost izboljšali in stran ponovno testirali, kar je prineslo zadovoljive rezultate. Ključne besede: spletna dostopnost, sistem WordPress, CMS, ljudje s posebnimi potrebami, spletna stran Objavljeno v DKUM: 19.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 8 Celotno besedilo (4,25 MB) |
2. Analiza orodij za ocenjevanje spletne dostopnosti in smernice za spremljanje glede na direktivo (EU) 2016/2102 : magistrsko deloNataša Rajh, 2021, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo primerjali orodja za avtomatsko ocenjevanje spletne dostopnosti in pripravili smernice za spremljanje javnih spletišč ter izdelavo poročil glede na Direktivo (EU) 2016/2102. Po pregledu dosedanjih raziskav in po izvedbi primerjalne analize smo ugotovili, da se orodja med seboj ne razlikujejo le po funkcionalnostih in načinu podajanja rezultatov, temveč tudi v zaznavanju kršitev. Po pregledu zapisnikov sestankov ekspertne skupine WADEX smo ugotovili, da med državami članicami ne obstaja poenoten način spremljanja in poročanja. Podali smo smernice, ki bi zadoščale minimalnim zahtevam Izvedbenega sklepa komisije (EU) 2018/1524 in tudi napotke za podrobnejše preverjanje, ki bi rezultate izboljšali. Ključne besede: spletna dostopnost, EN 301 549, Direktiva (EU) 2016/2101, WCAG, orodja za avtomatsko ocenjevanje spletne dostopnosti Objavljeno v DKUM: 24.12.2021; Ogledov: 924; Prenosov: 77 Celotno besedilo (4,93 MB) |
3. Razvoj digitalno dostopnega spletnega mesta visit tišina na osnovi sistema wordpress : diplomsko deloNejc Flegar, 2021, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi je predstavljen problem digitalne dostopnosti, ki je postala nujna za dostop do spleta. Glavna naloga digitalne dostopnosti je, da lahko vsi dostopamo do spleta enako. Cilj diplomske naloge je razložiti digitalno dostopnost, njen pomen in zakonodajo ter opisati CMS sisteme, ki so glavno orodje za izdelavo spletnih strani. Kot končen rezultat sem, s pridobljenim znanjem o digitalni dostopnosti in CMS sistemih, ustvaril spletno stran »Visit Tišina«. Ključne besede: WordPress, spletna stran, CMS, digitalna dostopnost Objavljeno v DKUM: 16.12.2021; Ogledov: 1269; Prenosov: 185 Celotno besedilo (1,43 MB) |
4. Analiza e-dostopnosti javno dostopnih spletnih strani/storitev (v Sloveniji in v drugih članicah EU) : diplomsko deloKatja Frančič, 2019, diplomsko delo Opis: Z večanjem vsakodnevne uporabe spletnih strani in storitev se veča tudi krog ljudi, ki jih uporabljajo, zato je pomembno, da so dostopne vsem, ne glede na njihove omejitve. V diplomskem delu smo se osredotočili na analizo e-dostopnosti javno dostopnih spletnih strani in storitev v Sloveniji in EU. Analizo smo opravili s pomočjo orodij za preverjanje skladnosti strani s smernicami WCAG. Pozornost smo namenili tudi primerjavi s prejšnjimi leti. Ugotovili smo, da so med državami v e-dostopnosti razlike in da Slovenija posebej ne izstopa. Ključne besede: e-dostopnost, spletna stran, WCAG, EU, Slovenija Objavljeno v DKUM: 06.12.2019; Ogledov: 1404; Prenosov: 318 Celotno besedilo (3,22 MB) |
5. SPREJETOST SPLETNIH UPORABNIŠKIH VMESNIKOV Z INTEGRIRANO PODPORNO TEHNOLOGIJOKatja Kous, 2016, doktorska disertacija Opis: Doktorska disertacija naslavlja problematiko spletne dostopnosti, ki dobiva vse večjo veljavo ob predpostavki vsesplošne dostopnosti. Spletna dostopnost predstavlja kritično točko predvsem za osebe s posebnimi potrebami. S tem namenom se v sklopu doktorske disertacije osredotočimo na povečanje spletne dostopnosti s pomočjo podporne tehnologije, integrirane v spletne uporabniške vmesnike. V ospredje postavljamo disciplino uporabniškega inženiringa, natančneje preverjanja uporabnosti v kombinaciji s specifično skupino oseb – oseb brez in oseb z disleksijo.
Cilj doktorske disertacije je pridobiti oceno uporabnosti spletnih uporabniških vmesnikov z integrirano podporno tehnologijo. Na osnovi rezultatov sistematičnega pregleda literature je bilo ugotovljeno, da obstajajo modeli in metode za preverjanje uporabnostni, vendar ne obstaja model ocenjevanja, ki bi omogočal pridobivanje ocene primernosti spletnih uporabniških vmesnikov za ciljno skupino uporabnikov (osebe z disleksijo). S tem namenom smo na osnovi rezultatov raziskav s področja (1) specifičnih značilnosti oseb z disleksijo, (2) težav, ki jih imajo pri spletni dostopnosti in (3) smernic za povečanje spletne dostopnosti pri osebah z disleksijo, izdelali model ocenjevanja za merjenje primernosti, ki predstavlja dopolnitev k obstoječemu modelu preverjanja uporabnosti. Izveden eksperiment je omogočil empirično pridobitev komparativnih rezultatov končnih uporabnikov o uporabnosti spletnih uporabniških vmesnikov brez aktivirane in z aktivirano podporno tehnologijo. Rezultati so pokazali, da podporna tehnologija ne vpliva na preverjanje splošnih ciljev uporabnosti (torej na uspešnost, učinkovitost in splošno zadovoljstvo) pri nobeni skupini uporabnikov. Rezultati specifičnih ciljev, pridobljeni z novo nastalim modelom ocenjevanja, kažejo, da so osebe brez disleksije bolj naklonjene uporabi spletnih uporabniških vmesnikov brez aktivirane podporne tehnologije, medtem ko uporaba podporne tehnologije pri osebah z disleksijo omogoči boljšo vsebinsko predstavitev informacij.
Znanje pridobljeno tekom priprave doktorske disertacije je možno implicirati v realno okolje. Z namenom nadaljnjega aplikativnega raziskovanja je na osnovi sinteze znanja in izdelave modela CAT (angl. Comprehensive Assistive Technology model) podana idejna zasnova za razširitev komponente podporne tehnologije za osebe z disleksijo, katera je nujno potrebna za povečanje spletne dostopnosti. Na osnovi ugotovitev o primernosti metode preverjanja uporabnosti je možno podati priporočila za prilagoditev metode, kadar so v preverjanje vključene osebe z disleksijo. Ključne besede: spletna dostopnost, preverjanje uporabnosti, model ocenjevanja, podporne tehnologije integrirane v uporabniške vmesnike, končni uporabniki, osebe z disleksijo, priporočila za razvoj podporne tehnologije integrirane v spletni uporabniški vmesnik, priporočila za metodo preverjanja uporabnosti za osebe z disleksijo. Objavljeno v DKUM: 23.09.2016; Ogledov: 2225; Prenosov: 306 Celotno besedilo (5,25 MB) |
6. PRIMERJAVA PRISTOPOV IN ORODIJ ZA TESTIRANJE SPLETNIH APLIKACIJAdam Stradovnik, 2014, magistrsko delo Opis: S hitrim širjenjem in razvojem interneta ter odprtokodnih tehnologij, ki so bile še pred leti v manjšini, se bistveno povečuje število spletnih strani ter spletnih aplikacij. Zanje je potrebno zagotoviti ustrezno raven zanesljivosti, varnosti in ponovne uporabe posameznih njihovih komponent. V magistrskem delu, smo predstavili načine testiranja spletnih aplikacij ter pregledali obstoječe rešitve in orodja na tem področju. V praktičnem delu, smo izbrali eno od spletnih aplikacij in jo testirali z izbranimi orodji ter prikazali rezultate tega testiranja. Ključne besede: Spletne aplikacije, Testiranje, Tehnike testiranja, Spletne strani, Varnost spletnih aplikacij, Mutacija, Diagrami, Končni avtomati, Spletni pajki, Pregledovalniki, Optimizacija iskalnikov, Spletna dostopnost Objavljeno v DKUM: 30.10.2015; Ogledov: 1828; Prenosov: 229 Celotno besedilo (4,47 MB) |
7. NAČRTOVANJE SPLETNH APLIKACIJ ZA LJUDI S POSEBNIMI POTREBAMIDušan Klobasa, 2009, diplomsko delo Opis: Nenehen razvoj spleta omogoča ljudem s posebnimi potrebami, da se lahko uspešno vključujejo v informacijsko družbo. Zaradi omejitev posameznika pri prebiranju vsebin je le-te potrebno izdelati tako, da bodo dostopne vsem, tudi ljudem s posebnimi potrebami. Potrebe po takšnih vsebinah se večajo, saj se skupaj s spletom razvijajo tudi nove smernice ter sprejemajo novi zakoni, ki določajo dostopnost spletnih vsebin. V diplomski nalogi so predstavljene metode načrtovanja spletnih aplikacij z razširitvami za dostopnost z notacijo UML. Predstavljen je postopek načrtovanja dostopnih spletnih aplikacij od faze zbiranja zahtev do faze vzdrževanja. Kot primer takšnega načrtovanja je prikazana spletna aplikacija za učenje na daljavo za ljudi s posebnimi potrebami, ki jim omogoča spremljanje predavanj na dostopen način, s pomočjo spleta. Ključne besede: načrtovanje, spletna aplikacija, UML, dostopnost, posebne potrebe Objavljeno v DKUM: 12.05.2009; Ogledov: 2865; Prenosov: 290 Celotno besedilo (2,00 MB) |