1. Razvoj modela vključenosti mladih pri vpeljavi ciljev trajnostnega razvojaTatjana Borojević, 2024, doktorska disertacija Opis: Predmet doktorske disertacije je razvoj modela za povečanje sodelovanja mladih pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja (SD) in trajnostnega razvoja (SDG). Rezultati, pridobljeni z izvedeno raziskavo, so pripomogli k prepoznavanju soodvisnosti ter opredelitvi elementov in dejavnikov, ki naj bodo izhodišče za aktivnejše sodelovanje mladih pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja in področij trajnostnega razvoja.
Mladi imajo odločilno vlogo pri učinkovitem oblikovanju in izvajanju politik in strategij SD. Glede na aktualne družbene, ekonomske in okoljske izzive je potrebno mlade prepoznati kot nosilce insektnih sprememb in bodoče voditelje na tem ključnem področju, ki bodo omogočili otipljive rezultate v SD.
Rezultati raziskav so pokazali, da na stopnjo sodelovanja mladih pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja ugodno vpliva vzpostavljen institucionalni okvir (na nacionalni in lokalni ravni). Razvoj modelov participacije mladih pomeni visoko stopnjo ozaveščenosti in znanja o SD ter pozitiven odnos mladih do SD. Na ta način so pridobljeni predpogoji za proces določanja prednostnih ciljev trajnostnega razvoja. Glede na to, da imajo številne lokalne skupnosti omejena sredstva za uresničevanje vseh ciljev trajnostnega razvoja, je opredelitev prioritet neizogiben in nujen proces. Ključne besede: sodelovanje mladih, SD, cilji trajnostnega razvoja, model za povečanje sodelovanja mladih pri doseganju ciljev trajnostnega razvoja Objavljeno v DKUM: 05.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 0
Celotno besedilo (3,73 MB) |
2. Pomembnost timskega dela in medpoklicnega sodelovanja v zdravstvenem timu oddelka intenzivne terapijeNina Bohinjc, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo raziskuje pomen timskega dela in medpoklicnega sodelovanja v zdravstvenem timu oddelka intenzivne terapije (OIT). Namen raziskave je preučiti ključne elemente učinkovitega zdravstvenega tima in ugotoviti, kako medpoklicno sodelovanje vpliva na kakovost oskrbe bolnikov. Ključne ugotovitve magistrskega dela so, da je timsko delo ključno za zagotavljanje kakovostne in varne oskrbe bolnikov. Učinkovita komunikacija in koordinacija med člani tima pripomoreta k boljšim izidom zdravljenja in optimizaciji virov. Elementi uspešnega tima so jasno definirane vloge in odgovornosti, zaupanje in spoštovanje med člani tima ter nenehno izobraževanje in izpopolnjevanje strokovnega znanja. Veliko vlogo v delovanju ima odprta komunikacija, ki zmanjša možnosti za napake in izboljša koordinacijo oskrbe. Nejasnosti in neusklajenost v komunikaciji so pogosto vzrok za zaplete in daljšo hospitalizacijo pacientov. Posebno vlogo ima tudi vodja tima, ki usmerja delovanje tima, motivira člane in zagotavlja učinkovito razreševanje konfliktov. Dober vodja prispeva k večji zavzetosti zaposlenih in posledično k boljši oskrbi pacientov. Timsko delo na OIT ima številne izzive, med njimi čustvene in fizične obremenitve zaposlenih (npr. stres zaradi kritičnega stanja pacientov, delo v zahtevnih okoljih), hitro spreminjanje sestave tima in kompleksnost zdravstvenih posegov. Timsko delo ima vpliv tudi na zdravljenje pacientov, saj skupinsko delo vodi do natančnejših diagnoz, krajšega časa hospitalizacije in večjega zadovoljstva pacientov. Multidisciplinarni pristop pa omogoča celostno oskrbo bolnikov. Timsko delo in medpoklicno sodelovanje sta bistvenega pomena za zagotavljanje kakovostne oskrbe bolnikov na OIT. Potrebna sta stalno izboljševanje komunikacijskih veščin in spodbujanje pozitivnega delovnega okolja. Vodstvo zdravstvenih ustanov mora podpirati razvoj kompetenc zaposlenih s ciljem izboljšanja timskega sodelovanja.
Magistrsko delo predstavlja pomemben prispevek k razumevanju pomena učinkovitega timskega dela v zdravstvu in poudarja potrebo po stalnem vlaganju v razvoj multidisciplinarnih timov za izboljšanje zdravstvenih izidov pacientov. Ključne besede: tim, timsko delo, zdravstveni tim, medpoklicno sodelovanje, oddelek intenzivne terapije, oskrba kritično bolnega pacienta Objavljeno v DKUM: 04.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 1
Celotno besedilo (319,14 KB) |
3. Povezovanje civilnega in vojaškega sektorja z namenom zagotavljanja kibernetske varnosti na območju Republike Slovenije : magistrsko deloBenjamin Čehič Limoni, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava kibernetsko varnost v Republiki Sloveniji ter pomen sodelovanja civilnega in vojaškega sektorja pri njenem zagotavljanju. Kibernetski prostor je postal ključen za delovanje družbe, delovnih procesov in navsezadnje tudi za samo delovanje države, pri čemer naraščajoče število kibernetskih groženj zahteva celovite varnostne ukrepe. Republika Slovenija se pri tem sooča s številnimi izzivi, predvsem zaradi pomanjkanja strokovnega kadra na področju kibernetske varnosti in neizvajanja vseh potrebnih predpisov, izboljšave pa so potrebne tudi na področju same ureditve obravnavanja večjih incidentov. Ključne institucije za zagotavljanje kibernetske varnosti v Republiki Sloveniji predstavljajo predvsem Urad Vlade Republike Slovenije za informacijsko varnost (URSIV), Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost (SI-CERT), Odzivni center za incidente v informacijskih sistemih organov državne uprave (SIGOV-CERT) in Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije, ki ob povezovanju z ostalimi nenavedenimi subjekti izvajajo zaščitne ukrepe na dotičnem področju. Republika Slovenija kot članica Evropske unije in Severnoatlantskega zavezništva – NATA sodeluje v mednarodnih iniciativah, kot sta ENISA in CCDCOE, kar prispeva k izmenjavi znanja in krepitvi obrambnih zmogljivosti. Analiza intervjujev s strokovnjaki na področju kibernetske varnosti razkriva sicer dobro sodelovanje med vojaškim in civilnim sektorjem, vendar zgolj v okviru vaj in usposabljanj, saj so, ko govorimo o reševanju kibernetskih incidentov, njihove pristojnosti popolnoma ločene. V prihodnje lahko pričakujemo še večjo potrebo po sodelovanju, predvsem pri zaščiti kritične infrastrukture in hitrem odzivanju na incidente, kjer ima pomembno vlogo tudi zakonodaja, ki mora biti prilagojena dinamičnemu okolju kibernetske varnosti.
Za učinkovito zaščito pred kibernetskimi grožnjami bo v prihodnje treba vzpostaviti še bolj konkretno koordinacijo med civilnimi in vojaškimi institucijami, izboljšati pravni okvir ter predvsem namenjati sredstva izobraževanju in ozaveščanju tako strokovnjakov kot tudi laikov na področju kibernetske varnosti. Celovit pristop in medsebojno sodelovanje vseh deležnikov sta ključna za zagotavljanje varnega digitalnega okolja v Sloveniji. Ključne besede: kibernetska varnost, civilni sektor, vojaški sektor, sodelovanje, Republika Slovenija, magistrska dela Objavljeno v DKUM: 26.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 34
Celotno besedilo (2,08 MB) |
4. Prepoznavanje in reševanje stisk predšolskega otroka : diplomsko deloJana Šabjan, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga Prepoznavanje in reševanje stisk predšolskega otroka je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo pojasnili sodelovanje med vzgojitelji in starši, pri čemer smo se osredotočili na komunikacijo, ki poteka med njimi. V nadaljevanju smo opredelili stiske otrok, povezane z vrtcem. V empiričnem delu smo predstavili rezultate raziskave, ki smo jo izvedli z intervjujem. Intervjuvali smo 20 vzgojiteljic predšolskih otrok in 15 staršev predšolskih otrok, raziskovalni vzorec je torej predstavljalo 35 oseb. Pridobljene podatke smo transkribirali in vprašanja potem kodirali na posamezne teme. Kategorije, v katere smo združevali podatke, so oblikovane na način, po katerem lahko odgovorimo na naša raziskovalna vprašanja. Naš namen je bil, da podrobneje raziščemo področje obravnavanja in doživljanja stisk otroka v vrtcu. Pri tem nas je najbolj zanimalo, kako so vzgojitelji obravnavali otroka, ki je doživljal stisko, kaj so sporočali o njem ter do kakšnega sodelovanja je prihajalo med vzgojitelji in starši pri reševanju stiske. Osredotočili smo se tudi na znake stisk.
Ugotovili smo, da se velika večina vzgojiteljev in staršev nemudoma odzove na opaženo stisko otroka, da steče verbalna oblika komunikacije in da ponavadi pride do sodelovanja, v katerem sta na koncu obe strani zadovoljni. V sklepu smo ovrednotili hipoteze in napisali obrazložitev le-teh. Ključne besede: predšolski otrok, otroška stiska, prepoznavanje stiske, reševanje stiske, sodelovanje med vrtcem in starši Objavljeno v DKUM: 21.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 15
Celotno besedilo (1,07 MB) |
5. Mednarodno policijsko sodelovanje pri zagotavljanju varnosti cestnega prometa : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMitja Tekavec, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava vlogo in pomen mednarodnega policijskega sodelovanja pri zagotavljanju varnosti cestnega prometa, pri čemer se osredotoča na evropske politike, organizacije in praktične vidike skupnih nadzornih akcij. V luči vedno večje mobilnosti in povezanosti evropskih držav postaja čezmejno policijsko sodelovanje ključni dejavnik pri zmanjševanju števila prometnih nesreč in izboljšanju prometne discipline. Evropska unija z različnimi strategijami, direktivami in iniciativami usklajuje prometno varnost, pri tem pa pomembno vlogo igrajo organizacije, kot so ROADPOL, Evropski svet za varnost prometa in EUCARIS, ki omogočajo učinkovitejšo izmenjavo podatkov ter usklajene nadzorne aktivnosti.
Diplomsko delo predstavlja načine policijskega sodelovanja v okviru Evropske unije, vključno z usklajenimi nadzornimi akcijami, ki jih izvajajo države članice. Posebna pozornost je namenjena slovenski policiji in njenemu sodelovanju v mednarodnih operacijah, kot so poostreni nadzori psihofizičnega stanja voznikov, osredotočenosti na cesto ter nadzori tovornega prometa.
Empirični del vključuje pregled stanja prometne varnosti in analizo mednarodnih policijskih pobud. Posebna pozornost je namenjena vplivu enotnih nadzornih akcij ter pomenu čezmejne izmenjave podatkov pri izboljšanju varnosti na evropskih cestah. Cilj diplomskega dela je prispevati k boljšemu razumevanju vloge mednarodnega policijskega sodelovanja in njegovih učinkov pri zagotavljanju prometne varnosti. Ključne besede: mednarodno policijsko sodelovanje, prometna varnost, ROADPOL, Evropska komisija, nadzorne akcije, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 07.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 36
Celotno besedilo (1,32 MB) |
6. Prehod s podružnične osnovne šole na matično osnovno šolo z vidika učiteljev, staršev in učencev : magistrsko deloInes Kotnik, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo se osredotočili na prehod s podružnične osnovne šole na matično osnovno šolo, ki še vedno velja za precej neraziskano področje in na katerega se po lastnih izkušnjah v šolskem sistemu velikokrat pozablja. Izvedeti smo želeli, kakšna so stališča in pogledi učiteljev, staršev in učencev, njegov pomen za delo učitelja in količina ter način sodelovanja med učitelji in starši.
V teoretičnem delu je najprej predstavljen razvoj otroka in njegove razvojne značilnosti z namenom, da pojasnimo, kakšno je razmišljanje in doživljanje otrok anketirane starostne skupine. V nadaljevanju je opisan otrokov prehod iz vrtca v šolo, na podlagi katerega smo ugotovitve nadgradili na prehod s podružnične na matično osnovno šolo. Obravnavani so tudi vzgojni stili in sodelovanje med šolo in starši iz različnih vidikov.
V empiričnem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika preverili in raziskali poglede, stališča in razmišljanja o prehodu s podružnične osnovne šole na matično osnovno šolo. V raziskavo so bili vključeni učitelji, starši in učenci 5. in 6. razreda osnovne šole s podružničnimi šolami.
V raziskavi smo ugotovili, da je prehod s podružnične osnovne šole na matično osnovno šolo za starše pomembnejši kot za učitelje, pri katerih v rezultatih ni statistično pomembnih razlik glede na delovno dobo. Starši in učenci so bili s prehodom seznanjeni že pred vstopom v šolo, najpogosteje s pogovori. Ugotovila sem, da učitelji in starši glede prehoda s podružnične osnovne šole na matično osnovno šolo ne komunicirajo posebej, se pa kažejo spremembe v povečani komunikaciji med učitelji, starši in učenci. Učitelji prilagajajo pouk z vključevanjem dodatnih razlag in obrazložitev ter ponavljanja učne snovi z učenci. Rezultati so pokazali, da učitelji do učencev s podružnične osnovne šole čutijo več pozitivnih čustev in so njihovi občutki do njih usmerjeni v pozitivno smer. Ključne besede: podružnična šola, matična šola, prehod, vzgojni pristopi, sodelovanje Objavljeno v DKUM: 25.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (844,33 KB) |
7. Stališča staršev učencev osnovne šole do uporabe eAsistenta in Lo.Polisa : magistrsko deloVeronika Brdnik, 2025, magistrsko delo Opis: Sodelovanje med šolo in starši ima ključno vlogo pri uspešnem izobraževanju otrok. Redna in učinkovita izmenjava informacij, obveščanje o napredku ter pravočasno reševanje morebitnih težav prispevajo k boljši podpori učencem in spodbujajo njihov razvoj, za kar je nujna ustrezna in učinkovita komunikacija.
V sodobnem času informacijsko-komunikacijska tehnologija pomembno vpliva na izboljšanje te komunikacije. Pri tem izstopata predvsem orodji, kot sta eAsistent in Lo.Polis, ki omogočata učiteljem in staršem enostaven dostop do informacij o šolskem delu otrok, njihovih ocenah, izostankih, vedenju in drugih pomembnih dogodkih. Ker sta ti orodji postali skoraj neizogibni v sodobnem šolskem sistemu, hkrati pa je o zadovoljstvu uporabnikov na tem področju malo znanega, se magistrsko delo osredotoča na stališča staršev osnovnošolcev glede uporabe eAsistenta in Lo.Polisa. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, kako starši ocenjujejo svojo uporabniško izkušnjo, kako pogosto in za katere namene uporabljajo omenjeni orodji, kje vidijo prednosti, s kakšnimi izzivi se soočajo pri njuni uporabi ter kako zadovoljni so z njima.
Ugotovljena stališča staršev glede uporabe eAsistenta in Lo.Polisa kažejo, da večina staršev redno uporablja orodji, daje prednost brezplačnim različicam in ceni možnost sprotnega spremljanja otrokovega napredka. Prav tako se večina strinja, da orodji ne moreta nadomestiti osebnega stika z učitelji. Skupni pomisleki so povezani z višjo ceno plačljivih paketov in vprašanji glede varnosti uporabe, kar kaže na relativno enotna mnenja staršev. Ključne besede: komunikacija, sodelovanje s starši, informacijsko-komunikacijska tehnologija, eAsistent, Lo.Polis Objavljeno v DKUM: 14.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (963,14 KB) |
8. Sodelovanje med šolo in domom s posebnim poudarkom na vlogi učenca : doktorska disertacijaŽiva Grafenauer Ekart, 2024, doktorska disertacija Opis: Doktorska disertacija obravnava sodelovanje med šolo in domom s posebnim poudarkom na vlogi učenca v tem sodelovanju. V teoretičnem delu opredeljuje sodelovanje med šolo in domom, predstavlja različne oblike in modele sodelovanja, izpostavlja funkcijo sodelovanja ter preverja, kakšne so razlike v sodelovanju med šolo in domom v Sloveniji in Avstriji. Nadalje predstavlja različne dejavnike, ki vplivajo na sodelovanje med šolo in domom, osvetljuje, katere so prednosti in katere slabosti sodelovanja, ter opozori na pomen prilagajanja sodelovanja potrebam časa. Posebno pozornost namenja pomenu vključevanja učencev v sodelovanje med šolo in domom, predvsem izpostavlja pomen učenčevega aktivnega vključevanja v sodelovanje. Osredotoča se na aktivno vključevanje učencev v sodelovanje skozi pogovore s starši in z učenci.
Empirični del je bil zasnovan na podlagi izvedbe pedagoškega eksperimenta in je vseboval kombinacijo kvalitativnega in kvantitativnega pedagoškega raziskovanja. Pedagoški eksperiment smo izvedli tako, da smo na izbrani osnovni šoli v Sloveniji uvedli model sodelovanja med učenci, učitelji in starši (t. i. pogovori s starši in z učenci), ki se v Sloveniji do takrat ni izvajal, v Avstriji pa podoben model predstavlja utečeno prakso in zakonsko obvezo. Namen empiričnega dela je bil preveriti, kako se lahko model pogovorov s starši in z učenci implementira v praksi v Sloveniji in kako jih doživljajo učitelji, starši in učenci. Raziskavo smo izvedli v šolskem letu 2020/21. Podatke za raziskavo smo pridobili s pomočjo anket in intervjujev oz. intervjujev fokusnih skupin, ki so bili opravljeni ob izvedbi eksperimentalnega modela pogovorov s starši in z učenci. V eksperimentalni skupini smo pogovore izvedli dvakrat (januarja 2021 in junija 2021). Raziskava je bila izvedena na priložnostnem vzorcu dveh oddelkov 4. razreda izbrane osnovne šole v Sloveniji.
Na podlagi rezultatov raziskave ugotavljamo, da vključevanje učencev v sodelovanje med učitelji in starši skozi pogovore s starši in z učenci prispeva k boljšim ocenam zadovoljstva učiteljev, staršev in učencev glede sodelovanja. Starši so izrazili zadovoljstvo s sodelovanjem na pogovorih s starši in z učenci, saj so bili vanje aktivno vključeni. Enako velja za učence, ki jim je bilo všeč, da so lahko v pogovorih aktivno sodelovali, da so lahko podali svoje mnenje in da so si lahko sami zastavili cilje. Tudi razredničarka je izrazila zadovoljstvo s sodelovanjem na pogovorih s starši in z učenci, saj so pogovori po njenem mnenju prispevali k napredku učencev na več področjih in k temu, da je spoznala vse starše ter z njimi spletla dobre odnose. Pogovori s starši in z učenci so prispevali k zaznavanju aktivnejše udeležbe učencev v sodelovanju med šolo in domom ter k zaznavanju prevzemanja večje odgovornosti učencev za lasten uspeh in dejanja. Po pogovorih so starši in razredničarka poročali, da so učenci bolj redno in vestno opravljali šolsko delo, da so si bolj prizadevali za dober šolski uspeh in da so več šolskega dela opravili samostojno. Starši in razredničarka so bili mnenja, da so bili učenci bolj motivirani za dosego ciljev, ker so si jih na pogovoru lahko sami zastavili. Pogovori so prispevali k zaznavanju povečane motivacije učencev za opravljanje šolskega dela, hkrati pa so starši in razredničarka poročali, da so učenci potrebovali manj spodbude s strani drugih za opravljanje šolskega dela. Pogovori so prispevali tudi k manjšemu obsegu vzgojnih težav učencev. Ugotavljamo, da so pogovori s starši in z učenci bili učinkoviti predvsem, ker so omogočali: aktivno participacijo učencev v sodelovanju med šolo in domom, boljši vpogled učiteljev v domače okolje učencev, staršem, da bolje spoznajo svojega otroka v šoli, in učencu, da je izrazil svoje mnenje ter si sam zastavil cilje, kar ga je motiviralo k njihovi uresničitvi. Na podlagi dobljenih rezultatov doktorska disertacija podaja smernice za vključitev pogovorov s starši in z učenci v vzgojno-izobraževalni sistem. Ključne besede: sodelovanje med šolo in domom, vključevanje učencev v sodelovanje, pogovori s starši in z učenci Objavljeno v DKUM: 31.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 36
Celotno besedilo (5,38 MB) |
9. Vpliv občin pri upravljanju naravnih vrednot Pohorja : magistrsko deloNina Andrejč, 2025, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je bil naš namen odkriti vlogo občin soustanoviteljic (Zreče, Mislinja, Vitanje, Lovrenc na Pohorju, Ruše in Slovenska Bistrica) in razvojnih institucij (RIC-Slovenska Bistrica, RRA Koroška, RRA Podravje-Maribor, ZRSVN) pri vzpodbujanju trajnostnega razvoja regijskega parka Pohorje, ki priložnostno povezuje družbene člene v lokalnem okolju. S pomočjo kvalitativne raziskave smo analizirali in kritično ovrednotili medobčinsko sodelovanje in sodelovanje razvojnih institucij. Zbiranje informacij je potekalo od 13. 4. do 9. 9. 2024. Z izvedbo devetih intervjujev smo dosegli zasičenost podatkov. Informacije, ki smo jih pridobili s pomočjo odgovorov intervjuvanih so bile zadostne, da smo pridobili globji pogled na problematiko teme in zasnovali rezultate. Kljub temu, da je regijski park Pohorje v fazi ustanavljanja in je njihovo sodelovanje še v neformalni obliki, se vsi deležniki zavedajo, da je regijski park Pohorje nujno potreben za ohranjanje narave, kulturne krajine in pohorske identitete. Ključne naloge medobčinskega sodelovanja so vzpostavitve omejitev v regijskem parku Pohorje, sprememba zakonodaje in uvedba višjih kazni, vzpostavitev akcijskega načrta in mednarodno projektno sodelovanje. Kljub dolgoletnemu aktivnemu medobčinskemu sodelovanju se ponekod še pojavljajo težave zaradi nepripravljenosti, neodzivnosti in nesodelovanja turističnih ponudnikov, stihijske rabe prostora in zanemarjenje naravnih vrednot, kljub medijskemu opozarjanju in opozorilnim tablam v naravi. V skrbi za naravno okolje smo podali tri predloge, ki bi morali biti v razvojnem načrtu regijskega parka Pohorje, in ti so vzpostavitev regijskega centra, oblikovanje marketinške znamke in vzpostavitev spletne strani regijskega parka Pohorje. Ključne besede: Regijski park Pohorje, vloga občin in razvojnih institucij, trajnostni razvoj turizma, medobčinsko sodelovanje, naravne vrednote. Objavljeno v DKUM: 26.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 22
Celotno besedilo (3,66 MB) |
10. |