1. Dojemanje in zagotavljanje dostojanstva stanovalcev v socialno varstvenem zavoduRialda Kovačević, 2022, magistrsko delo Opis: Uvod
Razumevanje samega pomena človekovega dostojanstva je v zdravstveni negi izredno pomembno. Gre tako za potrebo in pravico, ki bi morala biti spoštovana, kar se neposredno kaže v samih odnosih profesionalcev znotraj stroke zdravstvene nege do stanovalcev. Kljub temu se v praksi ta osnovna človekova vrednota lahko pogostokrat krši. Starostniki, ki živijo v socialno varstvenih zavodih, so dnevno izpostavljeni različnim situacijam, ki predstavljajo potencialno grožnjo dostojanstva.
Metode
Raziskava je temeljila na deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi empiričnega raziskovanja, kjer smo s pomočjo ankete ugotavljali ali diplomirane medicinske sestre/zdravstveniki, zdravstveni tehniki in bolničarji pri delu s starostniki v socialno varstvenih zavodih spoštujejo njihovo telesno in osebnostno dostojanstvo. Anketiranje je potekalo med zaposlenimi v šestih socialno varstvenih zavodih iste organizacije v Avstriji, pokrajina Štajerska. Gre za neslučajnostni namenski vzorec, ki je vključeval 105 anketirancev.
Rezultati
Nismo našli statistično pomembnih razlik med zaposlenimi z daljšo in krajšo delovno dobo glede strinjanja s trditvami o zagotavljanju telesnega in osebnostnega dostojanstva stanovalcev (p>0,05). Glede na rezultate je razvidno, da ga izvajajo oboji v skoraj enaki meri. Prav tako nismo našli statistično pomembnih razlik med zaposlenimi z nižjo in višjo stopnjo izobrazbe glede strinjanja s trditvami o zagotavljanju telesnega dostojanstva stanovalcev (p>0,05). Tako zaposleni z nižjo, kakor zaposleni z višjo stopnjo izobrazbe, se strinjajo ter izvajajo intervencije za zagotavljanje telesnega in osebnostnega dostojanstva stanovalcev v visoki meri.
Razprava in sklep
Ugotovili smo, da je na podobno tematiko izvedenih veliko raziskav v tujini, medtem ko jih je bilo v Sloveniji izredno malo. Rezultati naše raziskave kažejo, da je v sodelujočih organizacijah v Avstriji spoštovanje človekovega telesnega in osebnostnega dostojanstva na zelo visoki ravni ter da ima zagotavljanje le tega velik pomen za zaposlene. Ključne besede: človeško dostojanstvo, stanovalec, starostnik, socialno varstveni zavod Objavljeno v DKUM: 25.01.2023; Ogledov: 13621; Prenosov: 101
Celotno besedilo (2,59 MB) |
2. Izgorelost zdravstvenih delavcev v socialno varstvenem zavodu med epidemijo covid-19Aleksandra Gjura, 2021, magistrsko delo Opis: Zdravstveni delavci spadajo v skupino z največjim tveganjem za razvoj sindroma izgorelosti. Namen študije je bil ugotoviti, ali je stopnja izgorelosti med zdravstvenimi delavci v socialno varstvenem zavodu med epidemijo COVID-19 visoka. Študija, izvedena v letu 2021, je temeljila na kvantitativni metodi raziskovanja. V raziskavi je bil uporabljen anketni vprašalnik Copenhagen Burnout Inventory (CBI) za merjenje izgorelosti na ravni izčrpanosti. V raziskavi je sodelovalo 178 zdravstvenih delavcev socialno varstvnega zavoda. Naše ugotovitve kažejo, da osebno doživljanje, delovne obremenitve in delo z uporabniki povečujejo tveganje za pojav izgorelosti med zdravstvenimi delavci v socialno varstvenem zavodu še zlasti v razmerah, kadar je obremenjenost zdravstvenih delavcev izrazito visoka. Ključne besede: izgorelost, izčrpanost, zdravstveni delavci, socialno varstveni zavod, vprašalnik za merjenje izgorelosti Objavljeno v DKUM: 24.12.2021; Ogledov: 1614; Prenosov: 364
Celotno besedilo (1,94 MB) |
3. Varnost pri dajanju zdravil v socialno varstvenem zavoduNatalija Berlič, 2020, diplomsko delo Opis: Uvod: Poznavanje vzrokov za napake pri dajanju zdravil in ovir za nesporočanje prispeva k varnejši in kakovostnejši zdravstveni obravnavi, zato smo v zaključnem delu želeli raziskati napake pri dajanju zdravil v enem od socialno varstvenih zavodov.
Metode: Uporabili smo kvantitativno metodologijo in deskriptivno metodo dela. Podatke smo zbrali s pomočjo anketnega vprašalnika na priložnostnem vzorcu 80 zaposlenih v zdravstveni negi v enem od socialno varstvenih zavodov v severovzhodnem delu Slovenije ter jih analizirali s pomočjo deskriptivne statistike.
Rezultati: Anketiranci so med glavne vzroke za napake pri dajanju zdravil navedli neustrezno kadrovsko zasedbo (M = 3,91; SD = 1,50), motnje s strani stanovalcev (M = 3,86; SD = 1,59) in prekinitve zaradi drugega dela (M = 3,80; SD = 1,54). 97,5 % anketirancev je ocenila, da pozna protokol za prijavo napake, vendar se vse napake ne sporočajo zaradi osredotočanja na posameznika namesto na iskanje vzrokov v sistemu (M = 3,01; SD = 1,60), negativnega odziva stanovalcev in svojcev na napako (M = 2,85; SD = 1,39) ter strahu pred posledicami sporočanja (M = 2,78; SD = 1,43). 72,5 % anketirancev je ocenilo, da se sporoči več kot 60 % vseh napak na oddelku.
Razprava in sklep: Z identifikacijo individualnih in sistemskih vzrokov za napake in ovir za sporočanje lahko v naslednjem koraku iščemo rešitve in izboljšujemo sistem dela. Z vzpostavitvijo neobtožujočega okolja lahko izboljšamo sporočanje napak. Ključne besede: aplikacija zdravil, napake, vzroki za napake, medicinska sestra, socialno varstveni zavod Objavljeno v DKUM: 02.09.2020; Ogledov: 991; Prenosov: 168
Celotno besedilo (504,03 KB) |
4. Doživljanja zdravstvenega osebja pri negovanju umirajočega starostnika v domovih starejšihKaja Esih, 2018, diplomsko delo Opis: Izhodišče in namen: Prevelenca staranja na svetovni ravni strmo narašča s tem pa se povečuje obolevnost za kronično nenalezljivimi boleznimi, katere se povezujejo z motečimi simptomi zaradi katerih se starostniki vedno pogosteje odločajo preživeti zadnja leta v domovih za starejše. Skoraj vsak zdravstveni delavec v domovih za starejše se je ali pa se še bo srečal z umirajočim starostnikom, kar zanje predstavlja veliko psihično breme in pritisk. Namen raziskave je bil raziskati doživljanje in občutke zdravstvenega osebja ob negovanju umirajočega v terminali fazi v domovih za starejše.
Raziskovalne metode: Uporabljena je bila kvalitativna metodologija raziskovanja. V raziskavo je bilo vključenih 8 zaposlenih v zdravstveni negi in oskrbi v različnih domovih za starejše, ki so se v zadnjih 3 mesecih srečali z umirajočim starostnikom. Podatki so bili pridobljeni s polstrukturiranimi intervjuji in obdelani po metodi vsebinske analize.
Rezultati: Kode smo združili v smiselne celote ter poimenovali glavno temo na umirajočega usmerjena zdravstvena obravnava v domovih za starejše in pet podtem: doživljanje ob umirajočem, celostna obravnava, zdravstvena obravnava ob poslabšanju simptomov neozdravljive bolezni, strokovna usposobljenost in vidik osebja na delo z umirajočim.
Diskusija in zaključek: Zdravstveni delavci občutijo ob negovanju umirajočega starostnika žalost. Predvsem iz razloga, saj so to starostniki ki preživijo več let v domovih za starejše ter se zaposleni nanje navežejo. Želijo se več pogovarjati o umiranju in deliti izkušnje v timu. Pomanjkljivosti in možnosti izboljšanja vidijo predvsem v komunikaciji ter znanju iz zdravstvene nege umirajočega. Ključne besede: Terminalna faza, na osebo usmerjena obravnava, stanovalec, občutja, socialno varstveni zavod. Objavljeno v DKUM: 27.09.2018; Ogledov: 1603; Prenosov: 253
Celotno besedilo (835,54 KB) |
5. STRES IN IZGOREVANJE ZAPOSLENIH V SOCIALNO VARSTVENEM ZAVODUKatja Zupanič, 2016, diplomsko delo Opis: Teoretična izhodišča: V današnjem času se vsak dan srečujemo s stresom in problemi v službi in v domačem okolju. Delo zaposlenih v socialno varstvenem zavodu postaja vse bolj zahtevno, obseg dela se povečuje, narava dela pa nalaga težko psihofizično obremenitev, zato je pojavnost stresa vse večja in posledično tudi izgorevanje na delovnem mestu. V diplomskem delu sta opisana stres in sindrom izgorevanja. V raziskovalnem delu diplomskega dela smo ugotavljali, ali sta stres in izgorevanje prisotna med zaposlenimi v socialno varstvenem zavodu.
Metodologija: Pri izdelavi diplomskega dela smo uporabili deskriptivno metodo dela s študijo domače in tuje strokovne literature. Uporabili smo članke v slovenskem in angleškem jeziku. Raziskava je temeljila na kvantitativni metodologiji. Za zbiranje podatkov in ugotavljanje obstoječega stanja smo kot instrument raziskovanja uporabili anketni vprašalnik. Anketni vprašalnik je bil anonimen. Vprašanja so bila zaprtega tipa, in sicer sedem splošnih vprašanj in tri tabele s trditvami (skupaj 33 trditev), ki se nanašajo na tri vprašanja o znakih izgorevanja. Dobljene podatke smo obdelali s pomočjo programa Microsoft Excel in prikazali v obliki grafov s pomočjo frekvenčne distribucije.
Rezultati: Pri zaposlenih sta prisotna stres in izgorelost, ki sta povezana z visokimi delovnimi zahtevami. Najpogostejše zdravstvene težave so bile bolečine v kostno-mišičnem sistemu hrbtenice, največ zaposlenih v vseh poklicnih skupinah pa je kazalo znake čustvene izgorelosti. Rezultati raziskave kažejo na to, da so zaposleni v socialno varstvenem zavodu pri svojem delu pogosto izpostavljeni stresu, ki je velik vzrok izgorevanja na delovnem mestu.
Sklep: Delavci v socialno varstvenem zavodu so se izkazali kot ranljivejši za razvoj prekomernega stresa na delovnem mestu in izgorevanja na čustvenem področju. Pojavljanje zdravstvenih težav glede stresa in izgorelosti je razvidno v povezavi z bolečinami v hrbtnem predelu, izgorevanje pa je bilo najizrazitejše na čustveni ravni. Ključne besede: stres, stres na delovnem mestu, izgorevanje, poklicna izgorelost, socialno varstveni zavod. Objavljeno v DKUM: 14.10.2016; Ogledov: 2187; Prenosov: 319
Celotno besedilo (688,03 KB) |
6. Vloga modela E-Qalin pri doseganju zadovoljstva zaposlenih v socialno varstvenem zavoduBarbara Groznik, 2016, diplomsko delo/naloga Opis: Diplomsko delo temelji na tezi, da je zadovoljstvo zaposlenih eden pomembnejših dejavnikov, ki vplivajo na kakovost bivanja starostnikov v socialno varstvenem zavodu. Vemo, da je dober delavec tisti, ki je zadovoljen. Zadovoljstvo je odvisno od tega, ali se delavec čuti sprejetega in slišanega na delovnem mestu. Socialno varstveni zavodi se tega vedno bolj zavedajo in vpeljujejo v ustanove model kakovosti E-Qalin, ki naj bi jim pomagal pri doseganju večjega zadovoljstva zaposlenih in stanovalcev.
Diplomsko delo smo razdelili na dva dela. V teoretičnem delu smo na kratko opredelili kakovost in njeno vlogo v socialno varstvenem zavodu, opredelili smo organizacijsko klimo in zadovoljstvo zaposlenih, predstavili modele obvladovanja kakovosti s poudarkom na modelu kakovosti E-Qalin in predstavili socialno varstveni zavod Dom Tisje, kjer so oktobra 2014 pridobili certifikat kakovosti E-Qalin. Nato smo v raziskovalnem delu z anketnim vprašalnikom izvedli raziskavo v socialno varstvenem zavodu Dom Tisje z namenom, da bi ugotovili, ali sta se z uvedbo modela E-Qalin izboljšala zadovoljstvo zaposlenih ter področje komunikacije med zaposlenimi in nadrejenimi.
Ugotovili smo, da so zaposleni zadovoljni na svojih delovnih mestih in s komunikacijo med zaposlenimi in vodstvom. Menimo pa, da se bo z modelom E-Qalin zadovoljstvo še stopnjevalo, saj je model usmerjen k zadovoljstvu zaposlenih in njihovi motiviranosti. Ključne besede: kakovost, obvladovanje kakovosti, socialno varstveni zavod, E-Qalin, zadovoljstvo zaposlenih Objavljeno v DKUM: 04.10.2016; Ogledov: 1570; Prenosov: 109
Celotno besedilo (799,62 KB) |
7. Stres med člani negovalnega tima na psihiatričnem področju, v kliničnem okolju in v posebnem socialno-varstvenem zavoduUrška Nemec, 2016, diplomsko delo Opis: Teoretična izhodišča: V 21. stoletju smo s sodobnim načinom življenja zelo izpostavljeni stresu. Stres na delovnem mestu privede do velikih obremenitev, njegova posledica v zdravstveni negi je slabša kakovost zdravstvene nege. Različni avtorji so navedli, da so na psihiatričnem področju pogoste stresne situacije in da so osebe, ki obravnavajo paciente z duševnimi motnjami bolj podvržene stresu.
Metodologija raziskovanja: Raziskava je temeljila na kvantitativni metodologiji. Izvedena je bila v posebnem socialno-varstvenem zavodu, kjer je bilo vključenih 37 članov negovalnega tima in v psihiatrični bolnišnici, kjer je bilo vključenih 36 članov negovalnega tima.
Rezultati: Za anketirane so najbolj stresni dejavniki slabo nagrajevanje za opravljeno delo, slabi medsebojni odnosi med sodelavci in zmanjšan občutek varnosti ob nepredvidljivih pacientih. Anketirani velikokrat premišljujejo o službi tudi ko so doma in pogosto pomislijo na stres v delovnem okolju. Na delovnem mestu se srečujejo s fizičnim in/ali psihičnim nasiljem, ki ga izvajajo pacienti, pri tem pa so anketirani bili že večkrat ogroženi. Kljub temu so do pacientov z duševnimi motnjami strpni. Na terapevtsko komunikacijo, ki je ključnega pomena pri pacientu z duševno motnjo, včasih pozabljajo.
Sklep: Stresnim situacijam, nasilju in različnim incidentom na psihiatričnem področju, tako v kliničnem okolju kot v posebnem socialno-varstvenem zavodu se ni mogoče popolnoma izogniti. Za medicinsko sestro, ki deluje v zdravstveni negi na psihiatričnem področju je pomembno, da ima dobre komunikacijske spretnosti in veščine za vzpostavljanje medsebojnih odnosov. Dobro razumevanje in poznavanje duševnih motenj, empatijo, terapevtsko komunikacijo mora ponotranjiti, saj so to lastnosti, ki zaposlenega na psihiatričnem področju primarno varujejo pred stresom, posledično pa pred nasiljem in incidenti s strani pacientov. Ključne besede: psihiatrija, naloge medicinske sestre, stres, delovno mesto, izgorelost, socialno-varstveni zavod, psihiatrična bolnišnica Objavljeno v DKUM: 27.09.2016; Ogledov: 1656; Prenosov: 255
Celotno besedilo (461,40 KB) |
8. MODEL MERJENJA UČINKOVITOSTI IN USPEŠNOSTI V SOCIALNOVARSTVENIH ZAVODIH V SLOVENIJITatjana Rola-Kompan, 2016, magistrsko delo Opis: Socialnovarstveni zavodi, ki se financirajo preko sistema zdravstvenega varstva uporabnikov socialnovarstvenih storitev in doplačil svojcev in občin, težijo k zagotavljanju uspešnosti, učinkovitosti in kakovosti poslovanja. Z namenom spremljanja uspešnosti in učinkovitosti, smo predlagali enovit model, ki bi se lahko uporabil v letnih poročilih zavodov.
V magistrski nalogi smo spoznali socialnovarstvene zavode v Sloveniji, osredotočili smo se na pojme uspešnosti in učinkovitosti ter na njihovo povezanost. Proučili smo nekatere metode merjenja uspešnosti in učinkovitosti, ki so delno primerni tudi za socialnovarstvene zavode in presodili, na podlagi katerih kazalnikov lahko ovrednotimo poslovanje socialnovarstvenega zavoda.
V nadaljevanju dela smo s pomočjo anketnega vprašalnika ugotavljali, ali socialnovarstveni zavodi zaznavajo potrebo po merjenju uspešnosti in učinkovitosti in kako se to kaže. Sledilo je oblikovanje modela merjenja uspešnosti in učinkovitosti , ki bi bil primeren za socialnovarstvene zavode. Na podlagi anketnega vprašalnika smo ugotovili tudi, da ti zavodi ne uporabljajo nefinančnih kazalnikov, predvsem ne v povezavi s finančnimi, ker se od njih to ne zahteva v letnem poročilu, in ker ne obstaja enovit nabor kazalnikov, ki bi ga socialnovarstveni zavodi morali vključiti v letna poročila. Ključne besede: socialno varstveni zavod, uspešnost, učinkovitost, model merjenja uspešnosti in učinkovitosti Objavljeno v DKUM: 12.09.2016; Ogledov: 1922; Prenosov: 391
Celotno besedilo (2,26 MB) |
9. UVAJANJE REDNIH LETNIH RAZGOVOROV V SOCIALNEM VARSTVU CELJSKE REGIJENadja Kotnik, 2013, magistrsko delo Opis: Teoretična izhodišča: Redni letni razgovor je eden izmed osnovnih instrumentov obojestranske komunikacije. Cilj letnih razgovorov je izboljšanje posameznika – zaposlenega ali vodje, delovnih rezultatov in organizacije kot celote. Namen raziskave je bil ugotoviti željo po uvedbi rednih letnih razgovorov zaposlenih v socialno varstvenih zavodih.
Metodologija raziskave: Uporabili smo kvalitativno metodologijo raziskovanja. Podatke smo zbirali s strukturiranim anketnim vprašalnikom, ki je vseboval 8 sklopov vprašanj. V raziskavo je bilo vključenih 197 zaposlenih iz devetih socialno varstvenih organizacij celjske regije. Rezultate raziskave smo statistično prikazani s pomočjo računalniških programov Microsoft Excel in Microsoft Word ter programskim paketom SPSS.
Rezultati: Rezultati so pokazali, da starost zaposlenih ne vpliva (t= -0,154; p= 0,610) na poznavanje pomena rednih letnih razgovorov, medtem ko stopnja izobrazbe vpliva (t= -1,957; p= 0,050) na poznavanje uvedbe le-teh. Sodelavci manj pričakujejo od rednih letnih razgovorov kot vodje. V raziskavi smo prav tako ugotovili, da so medsebojni odnosi v socialno varstvenih zavodih, v katerih se izvajajo redni letni razgovori, bistveno boljši (p= 0,001).
Sklep: Redni letni razgovor je eden izmed kadrovskih orodij, ki je organizaciji pomoč pri razvoju kadrov, vpliva na medsebojne odnose zaposlenih in pripomore k doseganju kakovostnih storitev. Zaposleni, ki imajo možnost oblikovanja vizije organizacije so motivirani, da delo opravljajo strokovno in s posluhom za potrebe starejših. Ključne besede: redni letni razgovor, komunikacija, motivacija, socialno varstveni zavod. Objavljeno v DKUM: 07.02.2014; Ogledov: 2334; Prenosov: 295
Celotno besedilo (1,72 MB) |
10. Družina in dementni starostnikLidija Ambrož, 2011, diplomsko delo Opis: Demenca je bolezen starosti. Z naraščanjem starejše populacije narašča tudi število starostnikov, ki obolevajo za različnimi somatskimi in duševnimi obolenji med katerimi je najpogostejša demenca. Podatki kažejo, da po 90 letu starosti bolezen prizadene okrog 60% starostnikov.
Ko starostnik ni več sposoben sam skrbeti zase, mu najprej priskoči na pomoč družina, ki pa mnogokrat nima dovolj moči in znanja, da bi lahko poskrbela za dementnega starostnika. Na koncu je namestitev v socialno varstveni zavod neizogibna. Medicinska sestra v socialno varstvenem zavodu ne prevzame odgovornosti samo do stanovalcev temveč je odgovorna tudi do najbližjih svojcev, ki velikokrat občutijo nemoč in osebni poraz, ker niso poskrbeli za svojo drago osebo.
V diplomskem delu smo predstavili vidike staranja, podrobno smo opisali demenco, ter predstavili družino, ki se sooča s težavami katere so povezane z boleznijo. Posebno poglavje smo namenili zdravstveni negi v socialno varstvenih zavodih ter predstavili vlogo medicinske sestre.
V raziskovalnem delu smo na osnovi anketnega vprašalnika želeli ugotoviti kakšno je poznavanje demence med tistimi svojci, ki so za starostnika skrbeli, s kakšnimi težavami so se soočali v času bivanja v domačem okolju, ali so poiskali pomoč tudi zase, in ali poznajo programe pomoči, ki so namenjeni svojcem starostnikov z demenco.
Ugotovili smo, da svojci sicer poznajo bolezen, vendar si želijo še dodatnih znanj. Med najpogostejše vzroke za namestitev v socialno varstveno ustanovo navajajo vedenjske motnje, spremenjeno osebnost ter nezmožnost, da bi lahko starostniku omogočili stalno prisotnost.
Motnje, ki so posledica demence, pa kljub osveščanju še vedno v veliki meri povezujejo s samim procesom staranja. Ključne besede: dementni starostnik, družina, socialno varstveni zavod Objavljeno v DKUM: 19.09.2011; Ogledov: 2981; Prenosov: 427
Celotno besedilo (391,05 KB) |