1. Tabu tema smrt v slikanicah za predšolske otroke : diplomsko deloLynn Goznik, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga z naslovom Tabu tema smrt v slikanicah za predšolske otroke je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo s pomočjo strokovne literature opredelili tabu, smrt, in pregledali otroško literaturo s področja tabu teme smrt.
V empiričnem delu smo s pomočjo predelane literature sestavili merila, po katerih smo ocenjevali izbrane otroške slikanice.
Otroci so radovedna bitja, ki nam ves čas postavljajo vprašanja, vzgojitelji pa so tisti, ki morajo na ta vprašanja odgovoriti.
Ugotovili smo, da je veliko slikanic, ki obravnavajo temo smrti. Katero slikanico bomo izbrali za obravnavo, je odvisno od tega, ali želimo smrt predstaviti kot normalen zaključek vsakega življenja ali pa želimo smrt predstaviti zato, ker se je zgodila v družini ali okolju, v katerem biva predšolski otrok. Ključne besede: otrok, slikanice, smrt, tabu, vzgojitelj Objavljeno v DKUM: 20.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14 Celotno besedilo (882,92 KB) |
2. Analiza prevedenih slikanic Juana Kruza Igerabideja : diplomsko deloUrška Brodnjak, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je analiziranih šest prevedenih slikanic avtorja Juana Kruza Igerabideja. Opravljena je bila analiza naslednjih slikanic: Jona in prestrašeni hladilnik (2012), Jona je žalosten (2013), Jonova budilka (2014), Jona v stiski (2016), Jona ima veliko težavo (2016) in Adijo, Jona (2017). Juan Kruz Igerabide je priljubljen španski avtor, učitelj, predavatelj, pesnik in prevajalec. V slovenščino je prevedenih sedem avtorjevih del. V teoretičnem delu je opredeljen pojem slikanice, kakovostne slikanice in opis njenih značilnosti ter definicija družinske pismenosti. Predstavljeni so napotki za branje otrokom, vpliv branja na otrokov razvoj, navedeni so podatki o avtorju. Pri raziskovanju so bile uporabljene deskriptivna metoda, metoda klasifikacije, metoda analize, komparativna metoda, metoda sinteze in metoda praktičnega dela. V praktičnem delu je bila opravljena multimodalna analiza šestih slikanic. Branje slikanic in dejavnosti, povezane z vsebino in tematiko slikanic, so bile izvedene v 2. starostnem obdobju. Pod izvedbo posamezne slikanice so navedeni odzivi otrok. Ključne besede: slikanica, analiza slikanice, Juan Kruz Igerabide, družinska pismenost, branje Objavljeno v DKUM: 11.06.2024; Ogledov: 111; Prenosov: 8 Celotno besedilo (3,96 MB) |
3. Intertekstualne in intervizualne navezave v delu Ele Peroci in Marlenke Stupica Pravljice žive v velikem starem mestuDragica Haramija, Janja Batič, 2023, izvirni znanstveni članek Opis: V prispevku je predstavljena manj znana slikanica Ele Peroci in Marlenke Stupica Pravljice žive v veli-kem starem mestu. Najprej je bila opravljena multimodalna analiza izbrane slikanice, nato komparacija treh izdaj: Pravljice žive v velikem starem mestu iz leta 2022 kot izhodišče in primerjava s samostojno izdajo iz leta 1969, nato primerjava s prvo izdajo 1966, ki ima drugačen naslov, Čebelice, zato je ne-posredna povezava zabrisana. Analiza izvirnega besedila Ele Peroci Čebelice (1966) razkrije, da gre za 100. slikanico v zbirki Čebelca.Metoda komparacije pokaže intertekstualne in intervizualne navezave na 16 slikanic, ki so pred letom 1966 izšle v zbirki Čebelica, hkrati pa se izpostavi pomembnost pozna-vanja kanonskih besedil in ilustracij za razumevanje obravnavane slikanice. Ključne besede: slikanice, intertekstualnost, intervizualnost Objavljeno v DKUM: 12.04.2024; Ogledov: 179; Prenosov: 11 Celotno besedilo (2,22 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Recepcija postmodernih slikanicDragica Haramija, Janja Batič, 2014, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: Slikanice so hibridna umetnost, saj jih, podobno kakor film in gledališče, doživljamo simultano v času in prostoru. So posebna oblika knjig, ki združuje jezikovni in likovni kod sporočanja. V prispevku so predstavljene temeljne značilnosti postmoderne slikanice in posledično njena recepcija: ne tradicionalnost podajanja zgodbe, nelinearnost, zorni kot dogajanja, kolaž likovnih govoric, nenavadna oblika, interakcija, medbesedilnost, večpomenskost, posmehovalni ton in naslovniška odprtost. Ključne besede: slikanice, postmoderni elementi, medbesedilnost, večpomenskost Objavljeno v DKUM: 14.03.2024; Ogledov: 239; Prenosov: 8 Povezava na celotno besedilo |
5. Analiza avtorskih slikanic Andreje Peklar : diplomsko deloEva Balaško, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je analiziranih vseh šest doslej izdanih avtorskih slikanic Andreje Peklar. To so: Fant z rdečo kapico (2005), Varuh (2006), Ferdo, veliki ptič (2016), Luna in jaz (2019), Buba (2020) in Tisoč ptic (2021). Avtorica Andreja Peklar je pomembna slovenska slikarka, ilustratorka in pisateljica, ki je za svoja dela prejela številne domače in tuje nagrade. V teoretičnem delu je zapisana definicija slikanice, nekaj dosedanjih spoznanj o družinski pismenosti, gradnikih bralne pismenosti in bralnem dogodku v vrtcu ter predstavitev življenja in dela pisateljice Andreje Peklar. Pri raziskovanju so bile uporabljene deskriptivna metoda, metoda analize, metoda sinteze in metoda praktičnega dela. V praktičnem delu diplomske naloge je opravljena multimodalna analiza vseh šestih avtorskih slikanic. Ključne besede: Andreja Peklar, avtorska slikanica, analiza slikanice, obravnava slikanice, branje slikanic. Objavljeno v DKUM: 23.09.2022; Ogledov: 706; Prenosov: 149 Celotno besedilo (2,67 MB) |
6. Tema spočetja, nosečnosti in rojstva v slikanicah : diplomsko deloTamara Rudolf, 2022, diplomsko delo Opis: Namen zaključnega dela z naslovom Tema spočetja, nosečnosti in rojstva v slikanicah je seznanjanje in učenje predšolskih otrok o temi spočetja, rojstva in nosečnosti s pomočjo analize šestih izbranih slikanic. V teoretičnem delu je predstavljena teorija slikanice, njene značilnosti, oblike in posebnosti. Teorija slikanice vključuje besedilo, ilustracije ter oblikovni in vsebinski odnos slikanice. Predstavljene so kakovostne slikanice in merila, na podlagi katerih so izbrane kot primerno sredstvo za izobraževanje predšolskih otrok. V nadaljevanju sledi opis tematike spočetja, nosečnosti in rojstva v predšolskem obdobju nasploh in pojavitve te tematike v slikanicah. Za teoretičnim delom so predstavljene posamezne multimodalne analize izbranih slikanic z omenjeno tematiko. Analize vsebujejo opis naslovnice, notranje naslovnice, veznih listov in hrbtne strani. V tabelah je zapisan krajši pregled besedila, ilustracij in umestitev besedila v ilustracijah. Z navezovanjem zapisanega v tabelah je predstavljen odnos med besedilom in ilustracijami v posamezni slikanici. Diplomsko delo se zaključi s sklepom, v katerem so zbrane sklepne misli in ovrednotene hipoteze. Pri pisanju zaključnega dela so uporabljene naslednje metode: deskriptivna metoda, metoda sinteze, analize in klasifikacije. Primarni viri so izbrane slikanice, sekundarni viri pa članki in knjige, ki razpravljajo o značilnostih slikanic in temi spočetja, nosečnosti in rojstva. Ključne besede: predšolsko obdobje, kakovostne slikanice, analiza slikanic Objavljeno v DKUM: 02.09.2022; Ogledov: 687; Prenosov: 83 Celotno besedilo (1,54 MB) |
7. Razvoj družinske pismenosti pri malčkih : diplomsko deloMojca Mramor, 2021, diplomsko delo Opis: Namen zaključnega dela z naslovom Razvoj družinske pismenosti pri malčkih je znotraj družinskega okolja spodbuditi skupno branje ter sodelovanje več generacij. V ta namen je navedena raznolika in kakovostna otroška literatura ter nabor dejavnosti, ki jih zajema družinska pismenost. Delo je ustvarjeno z željo po ozaveščanju in opolnomočenju staršev oz. otrokovih pomembnih odraslih o esencialnosti družinske pismenosti in vrednosti slednje za otrokov razvoj. V teoretičnem delu je tako predstavljen pojem družinske pismenosti in njena vloga pri otrokovem razvoju. Predstavljeni so gradniki bralne pismenosti in veščine, ki naj bi jih malček znotraj teh usvajal. Opredeljena je slikanica in navedene iztočnice, na katere se lahko opremo ob iskanju kakovostnih slikaniških del. Pri raziskovanju so uporabljene deskriptivna metoda, metoda klasifikacije, metoda analize, metoda sinteze, komparativna metodo in metoda praktičnega dela. V praktičnem delu diplomske naloge je opravljena multimodalna analiza štirih izbranih slikanic. Sledi šest povzetkov iz del izvirajočih dejavnosti, ki so izvedene na neslučajnostnem vzorcu treh malčkov, in opis odzivov otrok. Poudarjen je model celostnega branja slikanice. Ugotovljeno je, da malčki, ob prisotnosti njemu pomembnih odraslih, z veseljem sodelujejo v dejavnostih družinske pismenosti. Pri tem so potrebne prilagoditve glede na otrokov razvoj. Posega se po kakovostnih delih in otroka aktivno vključuje v dejavnosti. Malčki imajo branje radi in ob pozitivnih izkušnjah kažejo velik interes zanj. Ključne besede: Družinska pismenost, kakovostna slikanica, multimodalna analiza, malčki, obravnava slikanice. Objavljeno v DKUM: 17.11.2021; Ogledov: 1014; Prenosov: 310 Celotno besedilo (3,48 MB) |
8. Slikanice kot pripomoček za poučevanje tujega jezika v 1. vzgojno-izobraževalnem obdobju osnovne šolePatricija Celec, 2021, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo podrobneje raziskali izbrane slikanice, jih analizirali in sestavili učne priprave za poučevanje tujega jezika angleščine s pomočjo slikanic.
V teoretičnem delu magistrskega dela smo preučili slikanice, spoznali oblike in tipe slikanic. Prav tako smo še podrobneje raziskali uporabo slikanic pri učenju in poučevanju tujega jezika v otroštvu, razloge za in proti, kriterije za izbor in dejavnosti z uporabo slikanic. Preučili smo tudi že obstoječe raziskave.
V empiričnem delu magistrskega dela smo opravili podrobno analizo šestih slikanic, ter zanje spisali podrobne učne priprave, ki bodo v pomoč tako učiteljem razrednega pouka kot učiteljem tujega jezika, ki poučujejo v 1. VIO OŠ. Pri podrobni in obsežni analizi smo se opirali na prilagojene kriterije za izbor slikanice pri pouku tujega jezika v otroštvu in preverili, v kolikšni meri analizirane slikanice izpolnjujejo kriterije.
Analiza je pokazala, da smo izbrali kvalitetne slikanice, tako po sami vsebini kot tudi po ilustracijah in sporočilni vrednosti. Ugotovili smo, da so vse preučevane slikanice primerne za učenje in poučevanje tujega jezika v otroštvu, saj vključujejo bogato tujejezikovno besedišče, omogočajo medpredmetno povezovanje z ostalimi učni predmeti, imajo pa tudi velik izobraževalni potencial. Slikanice so zakladnica različnih pomembnih življenjskih vrednot. Ključne besede: slikanice, učenje in poučevanje tujega jezika, 1. vzgojno-izobraževalno obdobje, učne priprave Objavljeno v DKUM: 21.10.2021; Ogledov: 1147; Prenosov: 136 Celotno besedilo (5,77 MB) |
9. Slikanica brez besedila pri pouku likovne umetnostiTanja Jakopin, 2021, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo z naslovom Slikanica brez besedila pri pouku likovne umetnosti je sestavljeno iz teoretičnega dela in empiričnega dela. Pri teoretičnem delu smo zajeli opredelitev slikanice, slikanice brez besedila ter vsa dosedanja spoznanja raziskav, opozorili bomo na to, kako pomembno je izbrati kakovostno slikanico/slikanico brez besedila, na zgradbo slikanice, kako lahko slikanico umestimo v pouk likovne umetnosti in seveda branje slikanice brez besedila. Pri empiričnem delu pa smo v raziskavo vključili likovnega pedagoga in učence dveh sedmih razredov ter pri likovni umetnosti izvedli tematski sklop Slikanica brez besedila. Ugotavljamo, da se učenci s slikanicami brez besedila na takšen način kot smo ga izvedli pri uri likovne umetnosti še niso srečali. Pri raziskovalnem delu smo vključili kakovostni slikanici brez besedila, in sicer avtorja Damijana Stepančiča Zgodba o sidru, 2010 in Andreje Peklar Ferdo, veliki ptič, 2016. Po izvedbi tematskega sklopa se je učenčevo poznavanje izboljšalo, v večini so tudi spremenili odnos do slikanic brez besedila. Za še globje spoznavanje slikanice brez besedila pa so prav tako sami ustvarili lastno. Ključne besede: slikanica, slikanica brez besedila, likovna umetnost, »branje« slikanice, vizualna pismenost Objavljeno v DKUM: 01.04.2021; Ogledov: 1629; Prenosov: 168 Celotno besedilo (3,59 MB) |
10. Analiza izbranih leposlovnih slikanic Lile PrapKatja Pašič, 2020, diplomsko delo Opis: Namen diplomske naloge je bil analizirati osem izbranih leposlovnih slikanic Lile Prap, ki so primerne za predšolske otroke. Te so: Male živali (1999), Zakaj? (2002), Živalska abeceda (2002), Živalske uspavanke (2005), Moj očka (2007), Kam gredo sanje (2008), Kraca (2015) in Radi štejemo (2017). Avtorica slikanic,Lila Prap, je pomembna slovenska ustvarjalka. Je pesnica, pisateljica in ilustratorka. Za svoja dela je prejela številne domače in tuje nagrade.
Slikanice, analizirane v diplomski nalogi, spadajo med avtorske slikanice. Za te je značilno, da besedilo in ilustracija nastajata istočasno.
V diplomski nalogi je bila uporabljena metoda celostne analize slikanic: analiza jezikovnega in vizualnega koda sporočanja ter interakcija med njima. Izpostavljen je bil vsebinsko-oblikovni odnos med obema kodoma sporočanja.
Slikanica je otrokova prva knjiga in v otrokovo življenje prinese veliko bogastvo. Skozi slikanico se otrok uči, raziskuje, opazuje, zaznava okolje, doživlja realnost, vzpostavlja odnos do oseb in predmetov. Vsaka slikanica ima tri temeljne sestavine: besedilo, ilustracijo in vsebinsko-oblikovni odnos. Ilustracija dopolnjuje besedilo in obratno. Otroci se s slikanico srečujejo že v zelo zgodnjem predšolskem obdobju, zato je pomembno, da je ta kakovostna.
Na osnovi analiziranih slikanic je bilo ugotovljeno naslednje. V slikanicah avtorica komunicira z likovnim in jezikovnim kodom. Pri vseh slikanicah je bilo moč ugotoviti, da sta si besedilo in ilustracija v enakovrednem položaju. Besedilo dopolnjuje ilustracije in obratno. V slikanicah prevladujejo liki živali, avtorica pa tako v besedilu kot ilustracijah prikaže njihove značilnosti iz živalskega sveta. Pogosto je vsaka žival glavni lik ene ali dveh strani, ki predstavljata celoto.
Slikanice imajo veliko skupnih lastnosti, kot so: besedilo in ilustracija sta enakovredni, v slikanicah prevladujejo živalski liki, so avtorsko delo, namenjene so otrokom, spadajo pod literarno-informativne slikanice, tehnika ilustriranja je povsod enaka, v ilustracijah in besedilu zasledimo hudomušnost ... Ključne besede: Lila Prap, slikanica, ilustracija, avtorska slikanica, analiza slikanice Objavljeno v DKUM: 20.11.2020; Ogledov: 2686; Prenosov: 361 Celotno besedilo (589,61 KB) |