1. Snovanje enote za nadzor izolacijske upornosti baterij za električne čolneRudolf-Leon Filip, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu obravnavamo problematiko nadzora izolacijske upornosti baterij za električne čolne. V uvodnem delu je podrobno razloženo teoretično ozadje nadzora izolacijske upornosti. V nadaljevanju je opisana uporabljena eksperimentalna oprema. Glavni poudarek je na zasnovi enote za nadzor izolacijske upornosti. Predstavljen je celoten proces razvoja od izbire komponent do integracije v končni produkt. Pri izbiri komponent smo razložili njihovo teoretično ozadje, podali smernice in razlago za učinkovito načrtovanje tiskanih vezij z uporabljenimi komponentami. Rezultati testiranja kažejo, da so zasnovane rešitve zanesljive, natančne in primerne za uporabo v realnih aplikacijah. Na koncu naloge izpostavimo tudi možnosti izboljšave vezja in stroške izdelave. Ključne besede: nadzor izolacijske upornosti, električni čolni, visokonapetostni baterijski sistemi, Altium, tok uhajanja, simulacija vezij Objavljeno v DKUM: 22.09.2023; Ogledov: 18; Prenosov: 1
Celotno besedilo (3,36 MB) |
2. Modularna vpenjalna priprava za obdelavo temeljne ploščeMatic Levačič, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava razvoj modularne vpenjalne priprave za obdelavo temeljne plošče. Glavni cilj diplomskega dela je bil razviti modularno vpenjalno pripravo, ki omogoča hitro in preprosto prilagajanje različnim obdelovancem, kar pripomore k večji fleksibilnosti v proizvodnji. Pri njeni zasnovi smo morali biti še posebej pozorni, da je zasnovana tako, da omogoča hitre in preproste prilagoditve glede na specifične zahteve posameznega obdelovanca. Hkrati pa je pomembno, da smo ohranili določeno raven natančnosti in zanesljivosti obdelave, saj je to bistveno za kakovost končnega izdelka. Osnova za izbiro sestavnih elementov nam je bilo podjetje Halder, manjkajoče kose pa smo konstruirali sami v programu SolidWORKS. Ob končani zasnovi smo določili še potrebne obdelovalne postopke v programu SolidCAM, katerim smo izbrali še potrebna orodja in rezalne parametre. Preverili smo simulacijo kolizije med obdelovalnim strojem in vpenjalno pripravo. Ključne besede: razvoj, vpenjalna priprava, obdelovalni postopki, simulacija Objavljeno v DKUM: 20.09.2023; Ogledov: 46; Prenosov: 5
Celotno besedilo (9,79 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Vplivi motoriziranega prometa na okolje v času trajnostnega dogodka: primer fis finale svetovnega pokala v smučarskih skokih planica 2023Jan Prelc, 2023, diplomsko delo Opis: Trajnostni športni dogodki so del družbene in gospodarske trajnosti, ki vplivajo na zmanjšanje
emisij v okolju. Netrajnostne oblike mobilnosti, kot so vozila na fosilna goriva, prispevajo k
onesnaženosti narave. Planica slovi po smučarskih poletih in gostovanje trajnostnega
športnega dogodka v njej ima več pozitivnih vplivov na mobilnost in okolje. Organizacijski
Komite Planica udeležence spodbuja k uporabi alternativnim oblikam prevoza, kot so javni
prevoz, hoja ali deljenje prevoza. S tem poskušajo zmanjšati število osebnih vozil na cesti,
prometne zastoje in emisije. V soboto, 1. 4. 2023, so obiskovalci z vozili, vključno s tehničnim
osebjem v treh urah pridelali 58,32 t emisij. Z namenom po zmanjšanju izpustov toplogrednih
plinov v dolini, ki leži tik ob Triglavskem narodnem parku smo pripravili štiri variante prometnih
ureditev, ki bi lahko pripomogle k čistejšemu okolju. S pomočjo programskih orodij Vissim in
Enviver smo izdelali prometni model in preko analize ugotovimo, da bi bila najboljša sedanja
rešitev za zajezitev emisij varianta C z avtobusi, brez osebnih vozil. Dolgoročno gledano pa
električni avtomobili ter avtobusi, ki naj bi bili 50 % na električni pogon. S prehodom z dizelskih
na električne avtobuse želimo v Sloveniji zmanjšati izpuste toplogrednih plinov Ključne besede: trajnostni dogodek, mobilnost, emisije, okolje, simulacija Objavljeno v DKUM: 11.09.2023; Ogledov: 33; Prenosov: 7
Celotno besedilo (2,76 MB) |
4. Trdnostna analiza toplotnega izmenjevalcaBlaž Hanželič, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je predstavljen postopek trdnostne analize ploščnega tipa toplotnega izmenjevalca. Da lahko izvedemo numerični preračun po metodi končnih elementov (MKE), je potrebno pridobiti 3D model toplotnega izmenjevalca. Model ploščnega tipa toplotnega izmenjevalca je bil pridobljen s pomočjo skeniranja oz. 3D računalniške tomografije. Na podlagi pridobljene geometrije s skeniranjem je bilo potrebno le-to ustrezno popraviti, da smo jo lahko nato uporabili za numerični preračun (numerični 3D model). Geometrija je bila parameterizirana, kar nam je omogočilo izvedbo parametričnih simulacij (spremljanje različnih odzivov glede na vhodno geometrijo). V numeričnem preračunu smo se ukvarjali z obremenitvenimi primeri prelotanih in neprelotanih mest v toplotnem izmenjevalcu ter posledično z različnimi napetostno deformacijskimi stanji in njihovim vplivom na pričakovano življenjsko dobo toplotnega izmenjevalca. Numerični preračuni (MKE) so bili izvedeni v programskem paketu Ansys Workbench, pri čemer smo pridobljene rezultate analizirali ter ustrezno karakterizirali odzive glede na predhodno določene obremenitvene primere. Ključne besede: toplotni izmenjevalec, modeliranje, trdnostna analiza, numerična simulacija, MKE Objavljeno v DKUM: 24.08.2023; Ogledov: 103; Prenosov: 0
Celotno besedilo (5,21 MB) |
5. Multikriterijski dinamični model za napovedovanje ekonomske upravičenosti uvedbe letal na vodikove gorivne celice : doktorska disertacijaMaršenka Marksel, 2023, doktorska disertacija Opis: Zaradi potrebe po zmanjšanju negativnih učinkov letalskega prometa na okolje se razvija več novih načinov pogona, med njimi tudi tehnologija gorivnih celic. Ta tehnologija obeta zmanjšanje emisij s pomočjo vodika kot pogonskega goriva. Čeprav je ta tehnologija obetav-na z okoljskega vidika, pa se pojavljata vprašanji o njeni tehnični izvedljivosti in ekonomski upravičenosti. Pri odločanju o uporabi te tehnologije v letalskem prometu igrajo ključno vlogo neposredni operativni stroški.
V naši raziskavi smo preučevali, kako ključni tehnološki, ekonomski in okoljski dejavniki vplivajo na neposredne operativne stroške letal, ki uporabljajo vodikove gorivne celice. Primerjali smo jih s klasičnimi letali in ugotovili, kaj bi bilo potrebno storiti, da bi uvedba letal na vodikove gorivne celice postala ekonomsko smiselna z vidika neposrednih operativ-nih stroškov. V ta namen smo razvili dinamični model uvedbe letal na vodikove gorivne celi-ce, ki upošteva tehnične lastnosti 19-sedežnega letala na vodikove gorivne celice. Spremljali in simulirali smo gibanje neposrednih stroškov, ki so odvisni od različnih parametrov, kot so gibanje cen goriva, okoljski ukrepi, razvojni scenariji in parametri gibanja stroškov produk-cijskih cen, stroškov dela in pristojbin. Pri modelu smo uporabili pristop konstantnih stopenj rasti ključnih parametrov in pristop po načelu realnih opcij, pri čemer smo skozi simulacije Monte Carlo upoštevali, da pri gibanju ključnih parametrov prihaja do različnih nihanj. Ta pristop zajema gibanje parametrov, ki so bližje poslovni naravi teh kazalcev, in poda bolj natančen odgovor v obliki verjetnosti.
Na podlagi našega modela, ki smo ga testirali na primeru dveh letalskih družb, smo ugotovi-li, kdaj in v katerih razvojnih scenarijih bi prišlo do izenačenja neposrednih operativnih stroškov letal na vodikove gorivne celice in klasičnih letal. Ti zaključki so izjemno pomembni pri oblikovanju smernic za prometno in okoljsko politiko, ki bi lahko prispevale k hitrejši uvedbi tehnologije gorivnih celic v letalski promet. Razvoj in uvedba tehnologije vodikovih gorivnih celic predstavljata pomemben korak v smeri bolj trajnostnega in okolju prijaznega letalskega prometa, kot smo ugotovili v naši raziskavi, pa bi bil ta korak izvedljiv tudi z vidika neposrednih operativnih stroškov letal. Ključne besede: letala na vodikove gorivne celice, neposredni stroški, Monte Carlo
simulacija, realne opcije Objavljeno v DKUM: 02.08.2023; Ogledov: 115; Prenosov: 20
Celotno besedilo (6,99 MB) |
6. Določitev faktorja udobja v poslovnem prostoru na osnovi računske dinamike tekočin : magistrsko deloAljaž Hameršak, 2023, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga se ukvarja s problemom, kako najugodneje hladiti pisarno za dobro počutje ljudi v njej. V ta namen se je naredil model pisarne, ki vsebuje vso opremo v pisarni, sedečega in stoječega človeka ter klima napravo. Problem je bil kasneje na osnovi računske dinamike tekočin simuliran v programskem okolju Ansys CFX, pri čemer so se skozi različne simulacije spreminjali vhodni parametri, kot so moč klimatske naprave, vrsta le-te in postavitev klimatske naprave. Kot osnovo smo vzeli klasično notranjo enoto ločljive izvedbe, kasneje pa tudi različici s kasetno enoto in talnim konvektorjem. Naloga se posveča analizi faktorja udobja PMV in DR indeksa, ter analizi temperaturnih in hitrostnih polj v prostoru. S pomočjo teh indeksov smo izvedeli, da najugodneje vpliva na človekovo počutje talni konvektor. Ta povzroča najmanjše hitrosti, najnižjo razliko v temperaturnih polij ter najugodnejši faktor udobja v prostoru. Ključne besede: Faktor udobja, računska dinamika tekočin, klimatiziran prostor, simulacija Objavljeno v DKUM: 10.07.2023; Ogledov: 80; Prenosov: 24
Celotno besedilo (4,18 MB) |
7. Model drona v programskem okolju AVL CRUISE M : diplomsko deloDavid Vide, 2023, diplomsko delo Opis: V okviru diplomskega dela smo naredili model drona, določili cikle letenja ter ugotovili porabo energije v teh voznih ciklih. Uporabili smo orodje AVL CRUISETM M, v katerem smo v funkcijskem bloku naredili model drona, ki je sestavljen iz več formul. Funkcijski blok smo povezali z motorji in baterijo ter ga preizkusili v simulacijskem zavihku, kjer lahko vidimo obnašanje drona ter porabo energije med letom. Ker se je v simulaciji pojavilo nihanje, smo modelu dodali nekaj PID regulatorjev, ki so nihanje izničili. Model smo na koncu nadgradili še z formulami za spremenljiv nagib lopatic. Ključne besede: dron, modeliranje, simulacija, cikli letenja, poraba energije. Objavljeno v DKUM: 07.07.2023; Ogledov: 109; Prenosov: 25
Celotno besedilo (1,74 MB) |
8. Mešanje vode v kalilnem bazenu : diplomsko deloŽan Gorenšek, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je predstavljen problem nehomogenega kaljenja v kalilnih bazenih. Problem je obravnavan na kalilnem bazenu v podjetju proizvodnje jeklenih materialov. Postopek kaljenja, obratovanje in geometrija kalilnega bazena so natančno opisani. Sledijo analitični preračuni prenosa toplote, ki zajemajo postopek ohlajanja obdelovanca v bazenu, ter prestop toplote iz vode v kalilnem bazenu na zunanji zrak, glede na gladino bazena in njegovo zunanjo steno. Izdelana je numerična simulacija procesa kaljenja, katere rezultati se primerjajo z analitično določenimi rezultati dinamike ohlajanja obdelovanca. S pomočjo numerične simulacije se izvede postopek iskanja konstrukcijskih izboljšav kalilnega bazena. Pri teh ugotovimo, da se postopek kaljenja izboljšuje s povečanjem kota med šobami, ki dovajajo vodo v kalilni bazen ter s spreminjanjem njihove dolžine. Ključne besede: kaljenje, prestop toplote, numerična simulacija Objavljeno v DKUM: 06.07.2023; Ogledov: 91; Prenosov: 20
Celotno besedilo (2,47 MB) |
9. Obdelava plošče za vakuumsko posodo : diplomsko deloJure Kralj, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo zajema opis obdelave plošče, ki v končni obliki služi kot vrata vakuumske posode. Namen diplomskega dela je optimizacija posameznih operacij, ki imajo največji vpliv na obdelovalni čas. Na začetku smo definirali potrebne stroje in predpostavili ustrezen način vpenjanja obdelovanca. V tehnologiji obdelave smo opisali vsebino delovnih potekov, ki zajemajo več operacij ter orodja, uporabljena pri izvedbi operacij. Preverili smo ustreznost obdelave z merjenjem oblik, tolerančnih mer in izvedli smo kontrolo kvalitete hrapavosti površine, ter rezultate meritev zapisali v merski protokol. Zadnji del diplomskega dela smo namenili simulaciji poti orodja, kjer smo s spremembo ključnih parametrov dosegli optimizacijo časa obdelave. Ključne besede: obdelava, optimizacija, rezkanje, plošča, simulacija Objavljeno v DKUM: 08.06.2023; Ogledov: 210; Prenosov: 0 |
10. Načrtovanje in izvedba krmilnega sistema rotacijskega invertiranega nihala : magistrsko deloMitja Omerzel, 2023, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na načrtovanje in izvedbo krmilnega sistema za vodenje rotacijskega invertiranega nihala. Invertirano nihalo je zelo pogost laboratorijski eksperiment, kjer lahko izvajamo in testiramo različne regulacijske algoritme. Za izvedbo krmilnega sistema je bila uporabljena krmilna in programska oprema proizvajalca Mitsubishi. Delo zajema postopke načrtovanja sistema vodenja, izpeljavo matematičnega modela rotacijskega invertiranega nihala ter načrtovanje mehanskih sklopov in električnih povezav. Podrobno je opisana zasnova in izvedba regulacijskih algoritmov. Za potrebe simulacije je še dodatno poudarjena in predstavljena kaskadna PID-PID regulacijska shema. Na podlagi izpeljanega matematičnega modela je izdelan simulacijski model v okolju Matlab – Simulink. Rezultati so predstavljeni v obliki grafikonov, različnih odzivov notranje in zunanje zaprtozančne zanke. Vsi postopki načrtovanja so nazorno slikovno in besedno predstavljeni. Nazorno in pregledno so podane tudi osnovne funkcije in tehnike programiranja ter zagon projekta, s katerim dosežemo ročno hitrostno vodenje servomotorja s servoregulatorjem in PLC krmilnikom. Ustvarjen je HMI vmesnik za prikazovanje osnovnih podatkov, kot so način vodenja, hitrost motorja, položaj motorja in parameteri za detektiranje napak servokrmilnika. Na ekranu sta dodana še indikatorja končnih položajev in tipki za vodenje v hitrostnem režimu. Cilj je bil ustvariti krmilno vezje, ki je namenjeno nadaljnji laboratorijski uporabi. Postopki načrtovanja in izvedbe so podrobno opisani, zato je naloga primerna tudi za začetnike na področju avtomatizacije, saj so vsi postopki hitro in enostavno ponovljivi. Ključne besede: Simulacija, modeliranje, regulator, rotacijsko invertirano nihalo, Mitsubishi Objavljeno v DKUM: 31.05.2023; Ogledov: 147; Prenosov: 17
Celotno besedilo (6,28 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |