1. Porazdelitev kvadratnih ostankov : magistrsko deloMaja Možina, 2024, magistrsko delo Opis: Kvadratni ostanek lihega praštevila p je tako celo število a, da ima kongruenčna enačba x^2≡a (mod p) vsaj eno rešitev x, pri čemer sta si števili a in p tuji. Če omenjena enačba nima rešitve, je a kvadratni neostanek lihega praštevila p.
V magistrskem delu proučujemo kvadratne ostanke lihega praštevila p ter njihove lastnosti.
V prvem delu spoznamo Legendrov simbol in njegove lastnosti ter Eulerjev kriterij za določanje vrednosti Legendrovega simbola. Nato se vprašamo, kdaj je število -1 kvadratni ostanek lihega praštevila p in kdaj je število 2 kvadratni ostanek lihega praštevila p.
Kasneje spoznamo še modularne kvadratne korene, torej med seboj nekongruentne rešitve enačb oblike x^2≡a (mod pq), kjer sta p in q različni lihi praštevili. To tehniko prikažemo v praktičnem primeru – elektronski met kovanca.
V drugem delu se posvetimo iskanju parov in trojic zaporednih naravnih števil, ki so kvadratni ostanki lihega praštevila p. Prav tako obravnavamo pare zaporednih naravnih števil, ki so kvadratni neostanki lihega praštevila p, ter takšne pare zaporednih naravnih števil, kjer je eno kvadratni ostanek, drugo pa kvadratni neostanek lihega praštevila p. Ključne besede: Praštevila, kvadratni ostanki, kvadratni neostanki, Legendrov simbol, kongruenčna enačba, pari zaporednih kvadratnih ostankov, trojice zaporednih kvadratnih ostankov, modularni kvadratni koren. Objavljeno v DKUM: 18.03.2024; Ogledov: 220; Prenosov: 33 Celotno besedilo (1,51 MB) |
2. Mobilni telefoni med varno uporabo in sredstvom nasilja med osnovnošolciMihaela Cvek, 2019, doktorska disertacija Opis: V doktorski disertaciji smo obravnavali uporabo mobilnih telefonov med osnovnošolci v Sloveniji. V teoretičnem delu smo izpostavili različne vidike mladostnikovega razvoja ter vlogo družine, vrstnikov in šole pri tem. Osvetlili smo mesto in vlogo mobilnih telefonov v sodobni družbi in v življenju mladostnikov ter opozorili na možne nevarnosti in pasti uporabe mobilnih telefonov med mladostniki. Prikazali smo nekaj primerov pozitivne uporabe mobilnih telefonov v vzgojno-izobraževalnem procesu in opozorili na morebitne pasti uporabe mobilnih telefonov v vzgojno-izobraževalnem procesu. Posebno pozornost smo namenili različnim vrstam nasilja med mladostniki, zlasti nasilju s sodobno tehnologijo ter strategijam za njihovo preprečevanje in odpravljanje.
Empirični del je bil zasnovan na triangulacijskem pristopu in je združeval kombinacijo kvantitativnega in kvalitativnega pedagoškega raziskovanja. Temeljna ugotovitev kvantitativnega dela raziskave, izvedene od marca do junija 2016, v kateri je sodelovalo 843 učencev 6. in 9. razredov in 158 učiteljev razrednikov iz osnovnih šol vseh statističnih regij Slovenije, je, da so mobilni telefoni močno vpeti v življenje učencev. Raziskava je potrdila, da uporabljajo učenci mobilne telefone v šoli tudi nedovoljeno. Glede na imetje in način uporabe mobilnih telefonov med učenci so mobilni telefoni statusni simbol in sredstvo socialnega povezovanja.
Le približno polovica učencev je navedla, da se zavedajo škodljivosti sevanja mobilnih telefonov. Raziskava je pokazala, da so mobilni telefoni sredstvo, zaradi katerega in s katerim se izvaja nasilje. Po navedbah učencev je bila približno desetina žrtev različnih oblik medvrstniškega nasilja, ki se je dogajalo zaradi mobilnih telefonov, slabi trije odstotki učencev so že bili žrtev nasilja z mobilnimi telefoni, dober odstotek učencev pa žrtev happy slappinga. Učitelji so kot najučinkovitejšo strategijo preprečevanja nasilja z mobilnimi telefoni ocenili dosledno ukrepanje v primeru kršitev v skladu z zapisanimi pravili, kot najbolj učinkoviti strategiji odpravljanja nasilja z mobilnimi telefoni pa resno jemanje in takojšnjo obravnavo vsakega znaka nasilja ter pogovor z žrtvijo in nudenje žrtvi podpore in pomoči. V povezavi z odgovorno in varno uporabo mobilnih telefonov so izrazili največje potrebe po izobraževanju o vsebinah, povezanih z nasiljem z mobilnimi telefoni. Raziskava je pokazala tudi, da so učenci bolj kot učitelji naklonjeni uporabi mobilnih telefonov v vzgojno-izobraževalnem procesu, učitelji pa se bolj kot učenci zavedajo možnih posledic tovrstne uporabe.
Kvalitativni del raziskave je temeljil na polstrukturiranih intervjujih ravnateljev in analizi dokumentov šol (vzgojni načrt, šolska pravila in hišni red). Intervjuji z ravnatelji iz osmih osnovnih šol, ki so bile zajete tudi v kvantitativni del raziskave, so pokazali, da se, po navedbah ravnateljev, šole redko soočajo z nasiljem z mobilnimi telefoni. Ravnatelji so opozorili na slabo ozaveščenost o možnih nevarnostih uporabe mobilnih telefonov med učenci in učitelji. Kot najbolj učinkovito strategijo preprečevanja nasilja z mobilnimi telefoni so navedli ozaveščanje učencev in kot najbolj učinkovito strategijo za odpravljanje tovrstnega nasilja razgovore z učenci. Ravnatelji so navedli, da imajo različne vizije preprečevanja in ukrepanja ob pojavu nasilja z mobilnimi telefoni. Analiza dokumentov šol je pokazala raznoliko in deloma pomanjkljivo urejenost pravil uporabe mobilnih telefonov v šolah ter pristopov ukrepanja ob neupoštevanju pravil.
Na osnovi dobljenih rezultatov smo v zaključku doktorske disertacije podali smernice za spodbujanje odgovorne in varne uporabe mobilnih telefonov med osnovnošolci. Ključne besede: mobilni telefoni, učenci, statusni simbol, sredstvo povezovanja oz. izključevanja, elektromagnetno sevanje, nasilje z mobilnimi telefoni, preprečevanje in odpravljanje nasilja z mobilnimi telefoni Objavljeno v DKUM: 28.05.2019; Ogledov: 2098; Prenosov: 362 Celotno besedilo (3,32 MB) |
3. RAZVOJ KONCEPTA CGP ZA PROJEKT ART:RESETValentina Bregović, 2016, magistrsko delo Opis: Celostna grafična podoba je izjemno pomembna za poslovanje in predstavljanje podjetja ali organizacije na trgu. V magistrskem delu so opisani osnovni grafični elementi, kot so logotip, tipografija in barva. Predstavljen je potek izdelave celostne grafične podobe. Opisane so situacijska analiza, strateška opredelitev in oblikovalska zasnova Art:reSeta. Na osnovi pridobljene analize, raziskave in znanja je bila izdelana celostna grafična podoba neprofitne nizozemsko-slovenske idejne organizacije Art:reSet. Ključne besede: celostna grafična podoba, grafično oblikovanje, logotip, simbol, ekologija Objavljeno v DKUM: 24.11.2016; Ogledov: 1683; Prenosov: 154 Celotno besedilo (3,54 MB) |
4. POMEN, OBLIKOVANJE IN SNOVANJE VERSKIH SIMBOLOV IN LOGOTIPOV - OBLIKOVANJE CGP NA PRIMERU BINKOŠTNE CERKVE VEŠČICADenis Barber, 2016, diplomsko delo Opis: Kjer koli smo in kamor koli gremo, vsepovsod vidimo simbole. Simboli so naš vir komuniciranja.
Diplomska naloga obravnava semiotiko in na splošno pomen simbolov. Ker so simboli naš način komuniciranja, je pomembno, da vemo, kaj pomenijo in namen uporabe. Naprej so opisani krščanski simboli, ki se najpogosteje pojavljajo pri vizualnem oblikovanju logotipov. Binkoštna cerkev Veščica nujno potrebuje nov logotip, ki bo predstavljal njeno identiteto. Cerkev je že enkrat zamenjala svoj logotip in trenutni je zastarel. Potrebuje sveži, sodobnejši in aktualnejši logotip za svojo identiteto. Ključne besede: CGP, logo ali logotip, simbol, vizualna identiteta, dizajniranje Objavljeno v DKUM: 23.09.2016; Ogledov: 2126; Prenosov: 158 Celotno besedilo (1,70 MB) |
5. Razlogi preoblikovanja logotipov - analiza sprememb logotipov podjetijNuša Erjavec, 2016, diplomsko delo Opis: Logotip je grafični element, ki na vizualni način predstavlja podjetje. Služi predvsem za lažjo prepoznavnost podjetja ali produkta, zato je pomembno, da je dobro oblikovan, kar pripomore k njegovi prepoznavnosti in zapomnljivosti.
V diplomski nalogi smo v teoretičnem delu predstavili osnovne pojme grafičnega oblikovanja – znak, simbol, logotip in blagovno znamko. Osredotočili smo se predvsem na lastnosti uspešno oblikovanega logotipa in na razloge, zakaj se podjetja odločajo za spremembe svojih logotipov.
V praktičnem delu smo analizirali spremembe petih logotipov najbolj vrednih blagovnih znamk na svetu, s poudarkom na grafičnih spremembah. Sledila je primerjava razlogov petih sprememb izbranih logotipov, analizirali pa smo tudi izgled današnjih logotipov izbranih podjetij.
Pri pisanju diplomske naloge smo v teoretičnem delu uporabljali deskriptivno metodo, pri praktičnem delu pa metodo analize in primerjave.
Ugotovili smo, da se velike spremembe logotipov v izbranih podjetjih zgodijo redko, pri več zaporednih spremembah pa so minimalne. Prav tako smo ugotovili, da so najpogostejši razlogi za spremembe logotipov vizualni (posodobitev ali modernizacija logotipa) in tehnološki (lažje prikazovanje logotipa na različnih kanalih). Ključne besede: logotip, simbol, blagovna znamka Objavljeno v DKUM: 06.09.2016; Ogledov: 1980; Prenosov: 215 Celotno besedilo (1,37 MB) |
6. REPREZENTACIJA SMRTI V SLIKARSTVUMojca Hribernik, 2016, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi je na podlagi izbranih primerov na pregleden način prikazan motiv smrti v slikarski umetnosti. Motiv smrti v slikarstvu smo raziskali tudi v slovenskem prostoru. Janez iz Kastva in Mrtvaški ples, France Mihelič in Mrtvi kurent, opus Nismo poslednji Zorana Mušiča ter Jože Tisnikar in njegovo delo v prosekturi.
V magistrskem delu z naslovom Reprezentacija smrti v slikarstvu smo se soočali s tematsko razdelitvijo na reprezentacijo smrti, zgodovinski pregled in interpretacijo slikarjevih intenc. Raziskovali smo pod predpostavko, da vsakršen motiv na slikarjevem platnu zrcali zgodovinski in individualno-psihološki kontekst, v katerem je umetniško delo nastalo. Naš cilj je bil raziskati večplastnost morbidne tematike v slikarstvu. Na podlagi tega smo ugotavljali razlike in podobnosti med svetovnimi ter slovenskimi slikarskimi deli. Raziskali smo odnos med umetniškim delom, družbeno percepcijo smrti in konkretno izkušnjo slikarjev. Reprezentacijo smrti smo klasificirali na neposredno in posredno z namenom podrobneje raziskati ta diadni odnos.
S pojmovno mrežo, ki smo jo razvili pri t. i. eksplicitnih in obsesivnih delih, nam je bilo omogočeno raziskovanje tudi bolj subtilnih elementov reprezentacije smrti v likovni umetnosti. Ključne besede: bolezen, France Mihelič, Jože Tisnikar, reprezentacija, umetnost, smrt, slikarstvo, kontekst, motiv, morbidnost, mrtvaški ples, simbol, uboj, vojna, Zoran Mušič. Objavljeno v DKUM: 23.08.2016; Ogledov: 1809; Prenosov: 235 Celotno besedilo (3,91 MB) |
7. Stilne prvine v Mrzelovi zbirki Luči ob cestiTanja Stipič, 2016, diplomsko delo Opis: Predmet diplomske raziskave je kratkoprozna zbirka Luči ob cesti (1932) Ludvika Mrzela. Osredotoča se na metaforiko, ki je v zbirki najpogostejše stilno sredstvo. Analiza je potekala s pomočjo interakcijske in kognitivne teorije metafore. Metafore so razvrščene najprej po metaforičnih oblikah, nato pa po izhodiščnih območjih. Z oblikovnega vidika prevladujejo epitetoneza, glagolska metafora in primera, manj pogosta je samostalniška metafora, še redkejši sta genitivna metafora in identifikacija. Izhodišča metafor so iz območij čutnih zaznav, naravnih pojavov, predmetnega sveta, človekovega delovanja ter abstraktnih pojmov. Med konceptualnimi metaforami je najopaznejša metafora poti za življenje osamljenega in odtujenega subjekta. V metaforah, najgostejše so v lirskih meditacijah in impresionističnih razpoloženjskih vložkih, je vizualiziran ali konkretiziran človekov miselni in čustveni svet, prisotne so antropomorfizacije pokrajine, predmetov in drugih konkretnih pojavov, pojavljajo se tudi sinestezijske in oksimoronske zveze. Našteta pomenska območja gradijo lepotno, ubrano metaforiko, s katero se uresničuje lirski model črtice, ki, kadar so metafore še posebej pogoste, prehaja v pesem v prozi. Čeprav je na tematski ravni nekaj znamenj novejših tokov, je Mrzel z lirizacijo, na estetiki lepote temelječo metaforiko, osebno izpovednostjo in poseganjem po simbolih za izražanje duševnih stanj ostal povsem v okviru za Cankarja značilne impresionistične in simbolistične kratkoprozne poetike. Ključne besede: Ludvik Mrzel, Luči ob cesti, črtica, pesem v prozi, simbol, metafora Objavljeno v DKUM: 15.02.2016; Ogledov: 1802; Prenosov: 191 Celotno besedilo (657,12 KB) |
8. Računalniški simbolni fonetični zapis slovenskega govoraMelita Zemljak Jontes, Zdravko Kačič, Simon Dobrišek, Jerneja Žganec Gros, Peter Weiss, 2002, izvirni znanstveni članek Opis: V slovenskem jezikovnem prostoru se je sredi 90. let pojavila težnja po enotnem računalniškem zapisu slovenskega govora. Ta bi standardiziral in poenotil raziskovalno delo na področju govornih in jezikovnih tehnologij, ki se nanaša na fonetične označitve slovenskih govorjenih besedil. Sodelovanje mariborske in ljubljanske skupine raziskovalcev (Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko, Pedagoška fakulteta; Fakulteta za elektotehniko, ZRC SAZU, Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša) je rodilo računalniški fonetični zapis simbolov IPA in MRPA. Predvsem slednji so velikega pomena za enostavno in prijazno računalniško podobo. Ključne besede: slovenščina, fonetika, računalniški jezik, računalniška fonetična transkripcija, simbol MRPA, simboli IPA Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 3479; Prenosov: 198 Povezava na datoteko |
9. Pesniške, mentalne in druge podobeDarja Pavlič, 2010, izvirni znanstveni članek Opis: Prispevek se, potem ko na kratko oriše rabo različnih zbirnih pojmov za metafore, komparacije, simbole in druga pesniška sredstva, ukvarja z razmerjem med pesniškimi in mentalnimi podobami, razišče pa tudi prvotni pomen izraza podoba. Ključne besede: literarna veda, podobje, pesniške podobe, mentalne podobe, zaznavanje, metafora, simbol Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 1291; Prenosov: 62 Povezava na celotno besedilo |
10. The connection between the order of simple groups and the maximum number of elementary particlesLeila Marek-Crnjac, 2008, izvirni znanstveni članek Opis: Namen tega članka je predstaviti sferične, evklidske in hiperbolične poliedre in najti nekaj povezav reda njihovih grup zrcaljenj in grup, kot so na primer PGL(2,7), PGL(2,8), PGL(2,7)▫$times C_2$▫, PSL(2,31)▫$times C_2$▫, s številom elementarnih delcev. V tem delu pokažemo, da je večje število 72 ali 84 elementarnih delcev konsistentno s teorijo super strun, ▫$M$▫-teorijo in teorijo heterotičnih strun. Filozofija dela temelji na El Naschiejevi ▫$E$▫-neskončni interpretaciji izreka Emmy Nötherjeve. Ključne besede: Eulerjeva formula, Schläfijev simbol, enostavna grupa, grupa zrcaljenj, Euler's formula, Schläfi symbol, simple group, reflection group Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 1324; Prenosov: 90 Povezava na celotno besedilo |