1. Stališča staršev otrok s posebnimi potrebami do realizacije dodatne strokovne pomoči : magistrsko deloAlja Podmenik, 2021, magistrsko delo Opis: V nalogi obravnavamo stališča staršev otrok s posebnimi potrebami do realizacije dodatne strokovne pomoči. V Sloveniji je dodatna strokovna pomoč omogočena otrokom s posebnimi potrebami, ki so usmerjeni v program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ter v izobraževalne programe s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. V raziskavi smo uporabili kvalitativno metodo in izvedli polstrukturirane intervjuje. Želeli smo ugotoviti, kakšna stališča imajo starši otrok, ki so usmerjeni v program osnovne šole s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo do izvajalcev dodatne strokovne pomoči in aspektov njihovega dela ter proučiti načine izvajanja dodatne strokovne pomoči in odnos staršev do teh realiziranih načinov. Intervjuvali smo osem staršev otrok s posebnimi potrebami, ki imajo odločbo o usmeritvi in so vključeni v izobraževalni program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, ki se izvaja na redni osnovni šoli. Vključeni v raziskavo imajo pozitivna stališča do izvajalcev dodatne strokovne pomoči. Menijo, da s pomočjo le-te njihovi otroci lažje dosegajo predvidene cilje in so v širšem okolju uspešnejši. Načini izvajanja dodatne strokovne pomoči so se izkazali kot pomoč in podpora tako staršem kot otrokom. Med izvajalci dodatne strokovne pomoči poteka dvosmerna komunikacija, ki se je pokazala kot uspešna, saj v takšni vrsti sodelovanja otrok s posebnimi potrebami lažje premaguje primanjkljaje, ovire oziroma motnje. Ključne besede: otroci s posebnimi potrebami, starši otrok s posebnimi potrebami, dodatna strokovna pomoč, pedagoška obravnava, vključevanje otrok s posebnimi potrebami v redne osnovne šole Objavljeno v DKUM: 17.11.2021; Ogledov: 1274; Prenosov: 296
Celotno besedilo (879,57 KB) |
2. Učitelji in uporaba prilagoditev pri delu z otroci s posebnimi potrebami v rednih osnovnih šolah na razredni stopnjiDaša Heričko, 2020, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi z naslovom Učitelji in uporaba prilagoditev pri delu z otroki s posebnimi potrebami v rednih osnovnih šolah na razredni stopnji so nas zanimale izkušnje učiteljev s poučevanjem otrok s posebnimi potrebami in njihovo poznavanje ter uporaba prilagoditev posamezni skupini otrok s posebnimi potrebami. V teoretičnem delu smo na kratko predstavili različna področja, ki so vezana na temo naloge (definicije pojmovanja otrok s posebnimi potrebami, oblike šolanja, slovensko zakonodajo in dokumente, povezane z otroki s posebnimi potrebami, lastnosti posamezne skupine otrok s posebnimi potrebami, vrste prilagoditev za posamezno skupino otrok, učiteljevo uporabo in realizacijo prilagoditev znotraj oddelka). V empiričnem delu smo s pomočjo polstrukturiranih intervjujev, ki smo jih izvajali z dvajsetimi učitelji razrednega pouka, ugotovili, da je skupina otrok s primanjkljaji na posameznem področju učenja najpogostejša skupina otrok s posebnimi potrebami, s katero so se učitelji srečali pri poučevanju. Spoznali smo, da učitelji pred prihodom otrok s posebnimi potrebami v njihov oddelek s strani šole v večini niso seznanjeni z njihovimi težavami in prilagoditvami, ki bi jih za njih naj izvajali. Znanje v večini pridobijo samoiniciativno. Učitelji so povedali, da poznajo prilagoditve za otroke, ter da se zelo dobro zavedajo tudi pomena uporabe le - teh. Prilagoditve za otroke s posebnimi potrebami uporabljajo vsi učitelji. Ugotovili smo, da se učiteljem v naši raziskavi zdi pomembno poznavanje lastnosti posamezne skupine otrok s posebnimi potrebami zaradi lažjega načrtovanja pedagoškega dela in s tem boljšega uspeha otrok. Ugotovili smo, da učitelji v naši raziskavi ne poznajo vseh dokumentov, kjer so zapisane smernice za uporabo prilagoditev. Večina učiteljev je dejala, da jim sama priprava in izvedba prilagoditev za otroke s posebnimi potrebami prestavlja velik izziv oz. breme. Večji del učiteljev je menilo, da se na pouk ne pripravljajo drugače, če je v oddelek vključen otrok s posebno potrebo. Ugotovili smo, da je bila večina učiteljev zadovoljna in uspešna pri realizaciji prilagoditev, ter da največji izziv izvajanja prilagoditev predstavljajo otroci z motnjami vedenja, najmanjši pa učenci z učnimi težavami. Ugotovili smo, da je večina učiteljev v naši raziskavi mnenja, da ostali otroci ob prisotnosti otrok s posebnimi potrebami v oddelku niso prikrajšani ničesar. Večji del učiteljev je deležen dodatne strokovne pomoči. Spoznali smo, da se večina učiteljev ne počuti dovolj izobražene za poučevanje otrok s posebnimi potrebami oz. za uporabo prilagoditev. Ugotovili smo, da je večina učiteljev trdila, da so pri realizaciji prilagoditev zadovoljni s podporo vodstva. Kot zadnje naj dodamo še to, da se večji del učiteljev ne more odločiti, katera od oblik šolanja je z vidika uporabe prilagoditev najbolj primerna za otroke s posebnimi potrebami. Ključne besede: otroci s posebnimi potrebami, redne osnovne šole, prilagoditve za otroke s posebnimi potrebami Objavljeno v DKUM: 11.01.2021; Ogledov: 1530; Prenosov: 304
Celotno besedilo (1,52 MB) |
3. Medvrstniški odnosi in učenci z avtističnimi motnjami v osnovni šoliKatja Ugovšek, 2018, magistrsko delo Opis: Otroci z avtističnimi motnjami imajo pogosto težave na področju socialne interakcije, komunikacije in imaginacije, zato se velikokrat težje vključijo v skupino vrstnikov. V magistrski nalogi smo se odločili raziskati, kakšni so odnosi med učenci z avtističnimi motnjami ter njihovimi vrstniki na rednih osnovnih šolah. Uporabili smo dva strukturirana intervjuja. Enega smo izvedli z osmimi učenci z avtističnimi motnjami, drugega pa z osmimi strokovnimi delavci, ki delajo z njimi na rednih osnovnih šolah.
V intervjuju, ki smo ga izvedeli z učenci z avtističnimi motnjami, nas je zanimalo, ali se učenci z avtističnimi motnjami v razredu čutijo socialno sprejete, kakšna je njihova komunikacija z vrstniki, kakšne so njihove aktivnosti z vrstniki, dotaknili pa smo se tudi nasilja. Pri slednjem nas je zanimalo, ali so učenci z avtističnimi motnjami tudi žrtve/izvajalci nasilja. V intervjuju, ki smo ga izvedli s strokovnimi delavci, pa smo se osredotočili na to, kako oni zaznavajo odnose med učenci z avtističnimi motnjami ter njihovimi sovrstniki. Zanimalo pa nas je tudi, kakšna je njihova vloga pri socialni vključenosti učencev z avtizmom ter v procesu medvrstniškega nasilja.
Rezultati intervjuja, izvedenega med učenci z avtističnimi motnjami, so pokazali, da se učenci z avtističnimi motnjami v splošnem dobro razumejo z vrstniki ter da se med njimi čutijo socialno sprejete. Podobne rezultate je pokazal tudi intervju, izveden med strokovnimi delavci. Slednji so mnenja, da je večina učencev z avtističnimi motnjami sprejeta s strani vrstnikov, odnose pa v splošnem ocenjujejo kot dobre. Ključne besede: medvrstniški odnosi, otroci s posebnimi potrebami, učenci z avtističnimi motnjami, redne osnovne šole. Objavljeno v DKUM: 22.08.2018; Ogledov: 1930; Prenosov: 230
Celotno besedilo (1,58 MB) |
4. POUČEVANJE SLOVENŠČINE OTROK S POSEBNIMI POTREBAMI NA REDNIH OSNOVNIH ŠOLAH V PREKMURJULara Sobočan, 2015, magistrsko delo Opis: Za sodobno družbo velja oznaka »učeča se družba«, saj nas tehnološki, družbeni in drugi napredki silijo v to, da se nenehno učimo, izobražujemo in nadgrajujemo svoje znanje, sposobnosti ter veščine.
Ob tem sprejemamo nove načine učenja, odprti smo za nove smernice, ki jih prinašajo spremembe vzgojno-izobraževalnega sistema in novosti, ki so povezane z učenjem in s poučevanjem. V ta okvir vsekakor sodijo spremembe na področju vzgoje in izobraževanja – od tistih najosnovnejših: kdo vse je vključen v proces vzgoje in izobraževanja na rednih osnovnih šolah, do kompleksnejših – kako posredovati učno snov, da bo razumljiva vsakemu učencu, ne glede na njegove sposobnosti in primanjkljaje, ki jih morebiti ima.
S pričujočim magistrskim delom želimo približati problematiko posebnih potreb v vzgoji in izobraževanju, saj je v zadnjih dveh desetletjih prišlo do korenitih sprememb oziroma se te še vedno dogajajo.
V teoretičnem delu magistrskega dela so predstavljena teoretična dejstva, definicije in značilnosti, ki se dotikajo tematike otrok s posebnimi potrebami in poučevanje te populacije.
V empiričnem delu pa so predstavljeni izsledki in analiza anket, ki smo jo opravili med učitelji slovenskega jezika na rednih osnovnih šolah v Prekmurju. Z anketnim vprašalnikom želimo približati problematiko poučevanja otrok s posebnimi potrebami in s tem potrditi ali ovreči predhodno zastavljene hipoteze. Ob začetku pisanja magistrskega dela smo si namreč zastavili hipoteze, da učitelji na delo z otroki s posebnimi potrebami niso pripravljeni v zadostni meri, da si želijo dodatnih izobraževanj na to tematiko, da jih tovrstno načrtovanje dela in realizacija dodatno obremenjujeta ter da si želijo sodelovanja z ostalimi strokovnimi delavci.
Želimo opozoriti na to, da so učitelji ob novi šolski paradigmi – inkluziji, ki predvideva vpis otrok s posebnimi potrebami v redne osnovne šole, ostali na razpotju, brez ustreznih kompetenc, izobraževanj in usposabljanj. V času njihovega visokošolskega izobraževanja namreč niso bili deležni posebnega izobraževanja, ki bi jim bilo v pomoč pri delu z otroki s posebnimi potrebami. Ključne besede: poučevanje, slovenščina, otroci s posebnimi potrebami, redne osnovne šole, inkluzija, učitelji. Objavljeno v DKUM: 03.11.2015; Ogledov: 1961; Prenosov: 277
Celotno besedilo (1,54 MB) |