1. Analiza vedenja pešcev v interakciji z avtonomnimi vozili : magistrsko deloAleksija Rainer, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu smo proučevali interakcije med pešci in avtonomnimi vozili (AV) ter stališča javnosti do sprejemanja avtonomnih vozil. S pomočjo spletne ankete smo analizirali mnenja 108 udeležencev glede varnosti, zanesljivosti in sprejemljivosti AV. Rezultati so pokazali previdnost in zadržanost pri sprejemanju te tehnologije, zlasti glede varnosti ranljivih udeležencev v prometu. Poleg ankete smo izvedli tudi eksperiment sledenja pogledu, kjer smo primerjali odzive pešcev pri prečkanju prehoda pred avtonomnim in navadnim vozilom (NV). Ugotovili smo, da pešci potrebujejo več časa za odločitev o prečkanju prehoda pred avtonomnim vozilom kot pred navadnim vozilom, kar kaže na povečano previdnost in negotovost. Te ugotovitve kažejo na potrebo po izboljšanju varnostnih sistemov in komunikacije med avtonomnimi vozili in pešci. Ključne besede: pešci, avtonomna vozila, prometna varnost, eye-tracking, gap acceptance Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 27
Celotno besedilo (6,87 MB) |
2. Prometna varnost otrok na poti do šoleIna Džafić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava prometno varnost osnovnošolcev, s poudarkom na varnosti na poti do šole. V uvodnem delu so opredeljeni problem, cilji raziskave, teze, predpostavke in uporabljene metode raziskovanja. Glavni cilj raziskave je oceniti trenutne razmere prometne varnosti v okolici izbranih osnovnih šol in predlagati izboljšave za večjo varnost otrok.
Raziskava se osredotoča na pomen prometne varnosti in vlogo različnih deležnikov, vključno z izobraževalnim sistemom. Obravnavan je tudi vpliv razvoja otroka na njegove varnostne potrebe in opravljena analiza varnosti otrok na poti do šole. V okviru raziskave je izvedena anketa med učenci treh osnovnih šol v Mariboru: OŠ Bojana Ilicha, OŠ Prežihovega Voranca in OŠ Toneta Čufarja. Cilj ankete je ugotoviti percepcijo varnosti med učenci in njihovimi starši ter oceniti obstoječo prometno infrastrukturo v okolici teh šol.
Rezultati ankete so pokazali razlike v stopnji zaznane varnosti med različnimi šolami, kar je privedlo do primerjalne analize in oblikovanja predlogov za izboljšanje prometne varnosti. Med glavnimi ugotovitvami sta izpostavljeni potrebi po izboljšanju infrastrukture in večji ozaveščenosti učencev in staršev.
Diplomsko delo zaključujemo s sklepom, kjer so povzeti glavni rezultati raziskave in podani konkretni predlogi za izboljšanje varnosti otrok na poti do šole. Ključne besede: šolske poti, prometna varnost, varnostni ukrepi, otroci Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 15
Celotno besedilo (3,32 MB) |
3. Uporaba brezpilotnih letalnikov pri analizah varnosti v cestnem prometu : magistrsko deloAlem Salaji, 2024, magistrsko delo Opis: Prometna varnost je že dolgo prepoznana kot velik problem po svetu. S pojavom brezpilotnih letalnikov in razvojem tehnologije so se razvili novi načini analize prometne varnosti in možnosti, da preprečimo prometne nesreče, preden se te zgodijo. Magistrsko delo obravnava prometno varnostno analizo križišča v Mariboru, ki je bila izvedena z obdelavo videoposnetka, posnetega z brezpilotnim letalnikom in s programskim orodjem, ki uporablja računalniški vid za razvoj trajektorij in za sledenje posameznega prometnega udeleženca. Prometna varnost je bila analizirana s pomočjo nadomestnih varnostnih indikatorjev (čas do trka, čas po posegu in močna zaviranja), s katerimi lahko ocenimo tveganje morebitnih trkov in tako dobimo informacije o nevarnih območjih in konfliktnih točkah. Ključne besede: prometna varnost, brezpilotni letalniki, analiza videoposnetkov, cestni promet, sledenje. Objavljeno v DKUM: 14.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 19
Celotno besedilo (5,03 MB) |
4. Prenova načrta šolskih poti v občini Ljubno : diplomsko deloAna Podlesnik, 2024, diplomsko delo Opis: Pri načrtovanju šolskih poti se osredotočamo na več dejavnikov. Prioriteta je sicer vidik varnosti, naloga šole, občinske skupnosti in staršev je, da otroka pripravimo in mu omogočajo varen vstop v svet prometa. Nadaljujemo z finančnim vidikom, saj je vsem vpletenim v urejanje šolskih poti, v interesu, minimiziranje stroškov. In pa še vidik, na katerem je v zadnjem času čedalje večji poudarek – trajnost.
Vsaka osnovna šola mora imeti pripravljen načrt šolskih poti. Osredotočili se bomo na občino Ljubno, kjer bomo pregledali in analizirali trenutno stanje na področju urejanja šolskih poti. Nato bomo podali nekaj možnosti za izboljšave ter možnost uvedbe v okolje. Ključne besede: občina Ljubno, prevoz osnovnošolskih otrok, prometna varnost, šolske poti Objavljeno v DKUM: 05.07.2024; Ogledov: 137; Prenosov: 49
Celotno besedilo (6,93 MB) |
5. Vpliv zakonodaje na varnost cestnega prometa : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMartin Zgonec, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo proučuje številne aspekte sistemske spremembe zakonodaje na področju prometne varnosti cestnega prometa leta 2011. Poseben poudarek se nanaša na spremembe novele Kazenskega zakonika (KZ-1B, 2011), ki je kaznivo dejanje predrzne vožnje v cestnem prometu preimenovala v nevarno vožnjo v cestnem prometu, ki je kot blanketna norma zapisana v 324. členu Kazenskega zakonika (KZ-1B, 2011). Na podlagi pregleda sodne prakse ugotavljam, da bi morala slovenska zakonodaja določati ustrezen normativni okvir za razločevanje med prekrški in kaznivimi dejanji s področja cestnoprometnega prava ter med kaznivima dejanjema povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti in nevarno vožnjo v cestnem prometu, ki v zakonu niso jasno opredeljeni. Na podlagi analize statističnih podatkov lahko opredelimo še nekaj drugih pomembnih zaključkov. Kljub splošnem trendu upadanja števila mrtvih v cestnem prometu od leta 2011, ko smo sprejeli novo prometno zakonodajo, smo še daleč od zastavljene vizije nič, kot tudi od zastavljenih strateških ciljev v nacionalnih programih za obdobji 2013-2022 in 2023-2030 (Javna agencija RS za varnost prometa, 2023). Statistični podatki števila umrlih in hudo poškodovanih pa kažejo tudi na dva pomembna trenda (starejši od 64 let in vozniki e-skirojev), ki jih mora cestna zakonodaja nadaljnjo nagovoriti. Ključne besede: cestni promet, cestnoprometna zakonodaja, prometna varnost, prometne nesreče, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 25.04.2024; Ogledov: 324; Prenosov: 53
Celotno besedilo (1,22 MB) |
6. |
7. Policijsko delo v obdobju 2004-2008Bojan Potočnik, 2005, objavljeni strokovni prispevek na konferenci Opis: V gradivu so predstavljene najpomembnejše sistemske naloge, ki čakajo policijo v obdobju do leta 2008, in sicer na področju: policijskega dela v skupnosti, omejevanja kriminalitete, vzdrževanja javnega reda in miru in splošne varnosti ljudi in premoženja, varnosti cestnega prometa, varovanja državne meje in preprečevanja nedovoljenih migracij in raziskovalne dejavnosti v povezavi z upravljanjem policije. Kot nadvse pomembno aktualno področje, ki v največji meri zadeva delo policije so naloge prevzema Schengenskega načina varovanja zunanje meje EU. Pozornost se namenja tudi nenehnim potrebam prilagajanja notranje organiziranosti policije, izobrazbene strukture kot tudi teritorialne organiziranosti policije. Ključne besede: policija, organizacija, policijsko delo v skupnosti, kriminaliteta, javni red in mir, prometna varnost, varovanje meje, Slovenija, 2004-2008 Objavljeno v DKUM: 21.03.2024; Ogledov: 208; Prenosov: 8
Celotno besedilo (205,83 KB) |
8. Vpliv utrujenosti na profesionalne voznike Bosne in Hercegovine : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programaDejana Perković, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo se osredotočili na problematiko utrujenosti pri profesionalnih voznikih in možnosti, kako to zmanjšati. Profesionalni vozniki predstavljajo pomembno kategorijo voznikov, ker so vsak dan zastopani v prometu, prevažajo potnike ali blago in je njihova odgovornost na zelo visoki ravni. Zaradi velike odgovornosti in dolgih voženj so profesionalni vozniki zelo pogosto pod vplivom utrujenosti. Dejstvo je, da se danes 20–50 % prometnih nesreč z gospodarskimi vozili zgodi ravno zaradi utrujenosti, zato lahko rečemo, da je utrujenost pomemben dejavnik prometne varnosti. Raziskave o utrujenosti kot dejavniku prometne varnosti so še v fazi razvoja. Vendar je ta kazalnik še posebej pomemben za ugotavljanje varnosti dela transportnega podjetja, a predvsem kakovosti dela profesionalnih voznikov.
Glavni namen diplomskega dela je prikazati vplivne dejavnike in prisotnost utrujenosti pri profesionalnih voznikih, zaposlenih v transportnih podjetjih v Bosni in Hercegovini. Da bi ugotovili dejansko stanje v transportnih podjetjih, je bila opravljena raziskava med profesionalnimi vozniki v Bosni in Hercegovini. Rezultati kažejo, da večina voznikov vozi več, kot dovoljuje zakonodaja. Pri najpogostejših ukrepih za odpravo utrujenosti, in sicer zaspanosti, ki se pojavi med vožnjo, so rezultati raziskave pokazali, da vozniki najpogosteje uporabljajo pogovor (z družino, s sodelavci), pitje kave ali drugih kofeinskih/energijskih pijač ter poslušajo glasbo. Odpiranje oken je tudi eden od najpogostejših ukrepov, ki jih izvedejo. Vendar vozniki ne izvajajo najučinkovitejšega ukrepa proti zaspanosti in utrujenosti, in sicer tovornjaka ne ustavijo in ne počivajo. Prav tako smo glede na rezultate ankete ugotovili, da večina voznikov vozi ob koncih tedna, predvsem zato, ker tako zahteva podjetje. Z nadaljnjo analizo smo ugotovili, da vožnja ob koncu tedna vpliva na pojav utrujenosti.
Na podlagi obstoječega stanja in pregleda tujih izkušenj smo podali predloge ukrepov za odpravo ali zmanjšanje utrujenosti. Kot možne rešitve predlagamo izvedbo izobraževanj in kampanje za profesionalne voznike enkrat ali dvakrat letno, da se poveča ozaveščenost o negativnem vplivu utrujenosti in predlagajo koristni ukrepi, ki bi jih vozniki lahko uporabili za premagovanje utrujenosti. Zelo pomembno je tudi ozaveščanje podjetij o negativnem vplivu utrujenosti na voznike. Kot rešitev
predlagamo tudi strožji nadzor na strani policije in spremljanje voznikov na strani podjetja, da vozniki ne bi vozili več, kot je predpisano. Ključne besede: prometna varnost, utrujenost, profesionalni vozniki, prometne nesreče Objavljeno v DKUM: 19.02.2024; Ogledov: 317; Prenosov: 24
Celotno besedilo (1,93 MB) |
9. Umirjanje prometa na začetku naselij : magistrsko deloMateja Dovar, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu je obravnavana problematika prehodnega območja vstopa v naselje, kjer cesta zunaj naselja prehaja v pozidano okolje ob cesti ali v območje, ki ga določajo meje naselja. Osnovni namen ureditve vstopa v naselje je voznika opozoriti o spremembi okolja ter ga spodbuditi k ustrezni prilagoditvi hitrosti, saj se z vstopom v naselje običajno spremenijo prometne razmere (npr. večja količina nemotoriziranih udeležencev v prometu). V magistrskem delu je podan pregled trenutne zakonodaje v Sloveniji in tujini, ki se nanaša na umirjanje prometa. V nadaljevanju je v sklopu magistrskega dela proučena in analizirana obstoječa projektna dokumentacija ter že izvedeni ukrepi na območjih vstopov v naselja. Na podlagi ugotovitev so predlagane tipske rešitve ureditve vstopov v naselja, ki se lahko uporabijo v danih situacijah. Predlagane rešitve so zasnovane z namenom zmanjšanja tveganja za nastanek prometnih nesreč in povečanja varnosti vseh udeležencev v prometu. Upoštevane so smernice, ki jih določa zakonodaja glede prometne varnosti, z namenom, da bi ureditve čim bolj učinkovito prispevale k varnemu in nemotenemu prehodu vozil v naselje. Ključne besede: umirjanje prometa, ukrepi in naprave za umirjanje prometa, prometna varnost, tehnične smernice, vstopi v naselja Objavljeno v DKUM: 15.02.2024; Ogledov: 410; Prenosov: 74
Celotno besedilo (7,80 MB) |
10. Ukrepi za umirjanje prometa v mestih : diplomsko deloNiko Gašić, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava tematiko ukrepov za umirjanje prometa v mestih in njihovo praktično uporabo. Predstavljeni so sodobni ukrepi ter njihove ključne lastnosti. Naloga zajema tudi praktičen primer umestitve ukrepov na osmih različnih lokacijah v Mestni občini Maribor. Osrednji cilj je izbrati ustrezne ukrepe za zmanjšanje hitrosti motornih vozil, brez negativnih posledic za prebivalce. Skozi iskanje rešitev za vsako lokacijo so bili upoštevani zakoni, predpisi in tehnične specifikacije. Za vseh osem lokacij je opisano obstoječe stanje, predviden nov ukrep in vpliv novih ukrepov na promet. Ključne besede: umirjanje prometa, prometna varnost, pešci, kolesarji Objavljeno v DKUM: 19.09.2023; Ogledov: 598; Prenosov: 46
Celotno besedilo (3,14 MB) |