1. Rešitve za tovorni promet v sistemih pametnih mest v Sloveniji : magistrsko deloNejc Krajnc, 2025, magistrsko delo Opis: Koncept pametnega mesta postaja vedno bolj priljubljen pri reševanju najzahtevnejših urbanih problemov in spodbujanjem ekonomskega razvoja. Ker delujemo na področju tovornega prometa, smo se v raziskavi osredotočili zlasti na ključne rešitve za uspešno implementacijo v slovenskih pametnih mestih v povezavi s tovornim prometom. Pri raziskovanju smo se najprej lotili pregleda literature glede uspešnosti implementacije tovornega prometa v sistem pametnih mest v Sloveniji, nato smo poiskali primere v večjih evropskih mestih in si jih podrobneje pogledali. Te smo primerjali s slovenskimi ter ugotavljali, kako bi jih lahko uspešno implementirali na naših tleh in kaj vse bi potrebovali za implementacijo. Ključne rešitve vključujejo pametno logistiko, uporabo električnih in avtonomnih vozil ter optimizacijo prometnih tokov s pomočjo naprednih tehnologij in algoritmov. V Sloveniji se koncept pametnih mest šele začenja razvijati, vendar že obstajajo številni primeri, ki kažejo na potencial za uspešno implementacijo pametnih rešitev, zlasti v povezavi s tovorno logistiko. Mestne oblasti v Sloveniji, na primer Ljubljana in Maribor, so že začele uvajati nekatere pametne elemente, kot so pametni parkirni sistemi, digitalni prometni nadzor in razvoj infrastrukture za električna vozila. Vendar pa Slovenija zaostaja v primerjavi z večjimi evropskimi mesti, ki že uporabljajo napredne tehnologije za optimizacijo tovornega prometa. Ključne besede: Pametna mesta, pametna mobilnost, trajnostna mesta, tovorni promet, logistika v pametnih mestih Objavljeno v DKUM: 13.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (1,94 MB) |
2. Inteligentni sistemi v železniškem prometu : Zapiski predavanj 1. delMitja Klemenčič, 2019, drugo učno gradivo Ključne besede: mobilnost, javni promet, železniški promet, inteligentni sistemi, sledenje vlakov, ERTMS, European Rail Traffic Management, učbeniki Objavljeno v DKUM: 12.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (2,03 MB) |
3. |
4. Preventivni ukrepi v cestnem prometu - trk z divjadjo : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloJan Krk, 2024, diplomsko delo Opis: Prometne nesreče z udeležbo divjadi so v Sloveniji vse pogostejše, predvsem zaradi širjenja cestne infrastrukture v naravna območja. To povečuje tveganje trkov med vozili in prostoživečimi živalmi, kar ne povzroča le materialne škode, ampak tudi ogroža varnost voznikov in živali. V diplomskem delu smo podrobno analizirali problematiko teh nesreč in obstoječe preventivne ukrepe, kot so varovalne ograje ob cestah, modri odsevniki, zeleni mostovi za varen prehod divjadi ter prometni znaki za opozarjanje na prisotnost živali. V drugem delu naloge smo predstavili primere dobre prakse iz tujine, kjer so zeleni mostovi in zvočna odvračala že dokazali svojo učinkovitost pri zmanjševanju trkov. Kljub tem ukrepom se število nesreč še vedno povečuje, kar kaže na potrebo po dodatnih rešitvah. Predlagamo nadgradnjo infrastrukture, izboljšano sodelovanje med državnimi institucijami in lokalnimi skupnostmi ter uporabo naprednih tehnologij, kot so senzorski sistemi za zaznavanje divjadi ob cestah. Poleg tehničnih izboljšav je ključno tudi ozaveščanje voznikov o nevarnostih, ki jih divjad predstavlja, zlasti v času selitev in parjenja. Diplomsko delo ponuja vpogled v trenutne izzive in rešitve za izboljšanje prometne varnosti v Sloveniji, posebej glede trkov med vozili in divjadjo. Ključne besede: cestni promet, trki z divjadjo, preventivni ukrepi, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 12.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 45
Celotno besedilo (1,43 MB) |
5. Prometna varnost otrok na prehodih za pešceNastja Janžič, 2025, diplomsko delo Opis: Prometna varnost otrok na prehodih za pešce je pereča tema, saj so otroci kot tudi ostali pešci pogosto ranljivi člen v prometu. Otroci se na prehodih za pešce srečujejo s številnimi tveganji, saj niso dovolj osveščeni oziroma obveščeni o pravilih in nevarnostih v prometu. Diplomsko delo obravnava vedenje in predvsem varnost osnovnošolskih otrok. Osredotočili smo se na osnovnošolske otroke, ki prečkajo nesemaforiziran prehod za pešce. Najprej smo se spoznali s pravilniki in zakoni o tem, kakšni so kriteriji za načrtovanje prehoda za pešce, kako so urejene in opremljene površine okoli šol, kakšna bi naj bila razsvetljava na prehodih za pešce, veliko pozornost pa smo namenili psihičnemu razvoju otroka med 6. in 14. letom. Obravnavani so bili prehodi za pešce v Mestni občini Maribor, ki so nameščeni v okolici osnovnih šol. S pomočjo videoposnetkov smo lažje opazovali dejansko stanje na cestah in prehodih ter analizirali otroke kot pešce ter voznike. Na koncu smo rezultate med seboj primerjali in jih analizirali. Z analizo smo ugotovili, kaj bi bilo potrebno v določenih primerih dodati ali spremeniti in mogoče s tem stanje tudi izboljšati. Ključne besede: promet, otroci, prehod za pešce, varnost v prometu Objavljeno v DKUM: 20.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 23
Celotno besedilo (4,01 MB) |
6. Pravni promet s kmetijskimi zemljišči, gozdovi in kmetijami : magistrsko deloTjaša Kodrič, 2024, magistrsko delo Opis: Postopek odsvojitve kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij je v slovenskem pravnem redu podrejen raznim omejitvam, ki udeležencem v prometu omejuje enostavno pridobitev lastninske pravice na nepremičninah in prosto razpolaganje z njimi. Javni interes je namreč na tem področju še posebej izražen zaradi nujne ohranitve kmetijskih in gozdnih zemljišč ter kmetij in njihovega potenciala, ki se izkazuje v samooskrbi in strateški surovini države, zato je pomembno, da se tak promet zavaruje. Pri zakonskih omejitvah navedenih nepremičnin, ki so nastale po ustavnem pooblastilu še posebej izstopa institut predkupne pravice. Promet s kmetijskimi zemljišči, gozdovi in kmetijami tako poteka omejeno, skladno z naprej določenim postopkom, v odvisnosti od upravnega organa. Tak postopek je urejen z Zakonom o kmetijskih zemljiščih, nekatere posebnosti v prometu z gozdovi in zaščitenimi kmetijami pa so predpisane v specialnih zakonih. Na obravnavanem področju prevladuje naprej določen krog predkupnih upravičencev, ki se lahko razlikuje glede na to, ali gre za promet s kmetijskimi zemljišči ali gozdovi. V slednjem primeru ugotavljamo, da je ureditev nekoliko neprimerna za dejanski promet z gozdovi, saj zanemari solastnika kot predkupnega upravičenca, ki pri prodaji kmetijskega zemljišča nastopa na prvem mestu. Predkupna pravica na zadevnem področju se uveljavi z institutom javne ponudbe in njenim sprejemom, ki je predpogoj za začetek postopka odobritve pravnega posla s strani pristojne upravne enote. Upravni organ tako v postopku deluje glede na postavljeno zakonsko regulacijo in določi najprimernejšega pridobitelja predmetnega zemljišča. Odobritev je ključna za nadaljnji postopek overitve in vpisa v zemljiško knjigo. Čeprav je na prvi pogled postopek poenostavljen, se v praksi pojavljajo neenaka stališča zaradi nejasnosti in (pre)splošne ureditve obravnavanega področja. Te dileme in vrzeli, ki jih bomo izpostavili tudi v delu, večinoma zapolnjujeta upravnosodna praksa in teorija. Vse zakonske ovire na tem področju in omenjena togost zakonodaje pa udeležencem v prometu omogoča izigravanje predpisov, ki se lahko izrazi tudi v ničnosti zavezovalnih pravnih poslov. V magistrskem delu obravnavamo tudi problematiko zaščitenih kmetij, za prodajo katerih so vse do leta 2022 veljale posebne omejitve. Spremembe na tem področju sedaj omogočajo delitev zaščitenih kmetij, kar je zakonodaja zavoljo izrazitega javnega interesa pred novelacijo strogo ovirala. Zaščitene kmetije so kljub navedenemu še zmeraj predmet določenega nadzora, in sicer v postopku dedovanja, ki poteka po posebnem zakonu. Ključne besede: kmetijsko zemljišče, gozd, kmetija, promet s kmetijskimi zemljišči, ponudba, odobritev pravnega posla, lastninska pravica, predkupna pravica, zakup Objavljeno v DKUM: 20.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 41
Celotno besedilo (1,16 MB) |
7. Uvajanje okolju prijaznih vozil v vozni park podjetja Henkel d.o.o. : diplomsko deloHana Habjanič, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu v okviru podnebnih ciljev, ki si jih je postavil svet, postavljamo cestni tovorni promet v širši kontekst in raziskujemo, kakšno je zdajšnje stanje v tem segmentu logistike in kakšna je njena prihodnost. Poudarek je na izzivih, ki jih prinašajo električni tovornjaki, in na intermodalnem transportu. Tak transport uporablja podjetje Henkel, d. o. o., ki ga podrobneje predstavljamo. Raziskujemo pa tudi, kaj je do zdaj storila država, da bi pospešila uvajanje okolju prijaznejših tovornjakov, zlasti električnih, kakšni so najnovejši modeli električnih tovornjakov vodilnih svetovnih proizvajalcev in kakšna je mreža polnilnic za električna vozila. Ključne besede: logistika, dizelski tovornjaki, električni tovornjaki, intermodalni promet, obnovljivi viri energije Objavljeno v DKUM: 25.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (2,60 MB) |
8. Krizne situacije v Rdečem morju in njihov vpliv na pristanišča : diplomsko deloPatricija Majcen, 2024, diplomsko delo Opis: Pojav kriznih situacij v Rdečem morju je močno vplival na pomorski transport. Napadi oboroženih Hutijev na tovorne ladje namreč povzročajo od novembra 2023 svetovnim ladjarjem velike finančne izgube. Ti se zaradi okrepljenih in ponavljajočih se napadov odločajo, da se bodo do nadaljnjega izogibali plovni poti čez Rdeče morje, ki je sicer ena najpomembnejših pomorskih poti. A preusmeritev ladij iz Rdečega morja na jug okoli rta Afrike pomeni več kot deset dni daljšo pot in v povezavi s tem tudi motene ter otežene pristaniške dejavnosti.
Izpostavljen problem kriznih situacij v Rdečem morju ter njihov vpliv na pristanišča smo reševali postopoma. Najprej preko teoretičnih izhodišč preko katerih smo identificirali geostrateške okvirje plovnih poti, ki so pomembni za svetovni pomorski promet in spremembe le teh, ki se dogajajo zaradi oboroženih napadov Hutijev. Metodologija raziskave je sledila kombinaciji metod, vključno z opazovanjem ter s primerjalno analizo za celovito razumevanje delovanja pristanišč v kriznih razmerah. Rezultati so pokazali, da piratstvo povečuje zamude in preusmeritve ladijskih plovil ter posledično s tem tudi ustvari negotovosti glede dostave tovora v pristanišča. Prav tako pa smo ugotovili, da imajo piratski napadi na tovorne ladje še veliko širše posledice, saj vplivajo na različne vidike mednarodne skupnosti. Ključne besede: pomorski promet, Rdeče morje, Hutiji, pristanišča, pretovor Objavljeno v DKUM: 20.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 21
Celotno besedilo (1,89 MB) |
9. Analiza izvedbe projekta konsolidacije T2/T2SDejan Traven, 2024, diplomsko delo Opis: Evropska centralna banka (ECB) je sprejela odločitev o združitvi obstoječih sistemov plačilnih instrumentov T2, T2S in TIPS na enotno platformo, imenovano ESMIG. Prehod "velikega poka" zahteva obsežne priprave vseh vključenih akterjev, saj bi nepripravljenost lahko povzročila izpad institucije iz medbančnega poravnalnega sistema, kar pa bi močno vplivalo na poslovanje tako posamezne institucije kot tudi sistema v celoti.
Diplomsko delo se osredotoča na priprave, ki jih mora opraviti opisovana banka za uspešen prehod na platformo ESMIG, preučuje razvoj sistema TARGET in analizira ključne zahteve za ta prehod. Izpeljavo projekta je dodatno otežila pandemija Covid-19, ki je za leto dni zamaknila implementacijo, podaljšala čas razvoja in testiranja, posledično tudi povečala stroške projekta.
Svet ECB za tržno infrastrukturo (MIB) je 14. februarja 2023 na podlagi poglobljene analize pripravljenosti sistema in celotne skupnosti Evrosistema sprejel končno odločitev o datumu prehoda, s čimer se je za sistem TARGET začelo novo obdobje, ki bo odprlo nove priložnosti in izzive za evropski plačilni sistem. Ključne besede: konsolidacija T2/T2S, TARGET2, ESMIG, plačilni promet Objavljeno v DKUM: 19.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 13
Celotno besedilo (1,56 MB) |
10. Povečanje zmogljivosti na železniški povezavi Pragersko-Ormož-HodošTimotej Modrić, 2024, diplomsko delo Opis: Železniška infrastruktura je ključnega pomena za gospodarski razvoj države, saj omogoča
učinkoviti pretok blaga in ljudi. Vlak ima možnost prevažanja velikih količin tovora na dolge
razdalje, kar pripomore k okoljski trajnosti, ker je v primerjavi z drugimi oblikami prevoza
železniški promet okolju prijaznejši. V diplomskem delu je analizirana železniška povezava
Pragersko – Ormož – Hodoš, ki je del Sredozemskega koridorja RFC 6 in je bila v sklopu
nadgradnje železniškega sistema posodobljena. Kljub nadgradnji te povezave so dolžine
postajnih tirov ponekod prekratke za križanje vlakov dolžine 740 metrov, kakor tudi omejitve
pri zavarovanju proge, kar vpliva na daljše potovalne čase in zmanjšano zmogljivost.
Diplomsko delo se osredotoča na železniško infrastrukturo in vpliv vodenja prometa na
povečanje zmogljivosti in potovalnih časov na obravnavani železniški povezavi. Ključne besede: povečanje zmogljivosti, potovalni časi, železniški promet, železniška
infrastruktura, interoperabilnost, Pragersko – Ormož - Hodoš Objavljeno v DKUM: 14.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 42
Celotno besedilo (7,05 MB) |