1. Kolegialne hospitacije osnovnošolskih učiteljev : magistrsko deloTjaša Mraz, 2025, magistrsko delo Opis: Kolegialne hospitacije predstavljajo pomembno obliko profesionalnega učenja učiteljev, saj omogočajo razvoj pedagoške prakse skozi neposredno opazovanje in strokovno refleksijo. Temeljijo na sodelovanju med učitelji, kjer eden prevzame vlogo opazovalca, t. i. "kritičnega prijatelja", drugi pa vlogo opazovanega. Gre za vnaprej strukturiran proces, ki temelji na zaupanju ter spodbuja strokovno razpravo. Magistrsko delo obravnava kolegialne hospitacije kot obliko strokovnega sodelovanja med osnovnošolskimi učitelji, s poudarkom na izkušnjah, koristih, pogojih in ovirah, ki spremljajo ta proces. Namen raziskave je bil ugotoviti, kako pogosto učitelji sodelujejo pri kolegialnih hospitacijah, kako usposobljene se počutijo, katere dejavnike prepoznavajo kot ključne za uspeh in katere ovire jih pri tem omejujejo. V raziskavi je sodelovalo 312 učiteljev iz vse Slovenije. Podatki so bili zbrani z anketnim vprašalnikom in analizirani s pomočjo statističnega programa SPSS. Rezultati kažejo, da učitelji kolegialne hospitacije prepoznavajo kot orodje strokovnega razvoja, vendar se v praksi srečujejo s številnimi ovirami, kot so pomanjkanje časa, strah pred ocenjevanjem in neustrezna priprava. Opazovalci pogosto občutijo negotovost pri dajanju povratne informacije, opazovani pa stres in visoka pričakovanja. Kljub izzivom večina učiteljev izraža pripravljenost za sodelovanje, zlasti če so jasno opredeljeni cilji, podprti s konstruktivno povratno informacijo in strokovnim dialogom. Delo ponuja vpogled v aktualno prakso in predlaga pogoje za uspešnejšo uvedbo kolegialnih hospitacij v osnovnošolskem prostoru. Ključne besede: kolegialne hospitacije, opazovanje pouka, strokovno sodelovanje, "kritični prijatelj", učitelji, profesionalni razvoj Objavljeno v DKUM: 09.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (4,87 MB) |
2. Sodobni didaktični diskurzi v kontekstu pedagoške tradicije : monografija v počastitev 80-letnice prof. dr. Martina Kramarja2025 Opis: Znanstvena monografija Sodobni didaktični diskurzi v kontekstu pedagoške tradicije celovito obravnava sodobna vprašanja didaktične teorije in prakse v luči pedagoške dediščine prof. dr. Martina Kramarja. V štirih tematskih sklopih poglavja obravnavajo ključne vidike učiteljevega profesionalnega razvoja, didaktičnega načrtovanja, oblikovanja učnega prostora ter teoretskih in zgodovinskih okvirov poučevanja. Poudarek je na refleksiji, avtonomiji učitelja, aktivni vlogi učenca ter pomenu premišljenega in raziskovalno podprtega pedagoškega delovanja. Monografija s svojo vsebinsko raznolikostjo ter konceptualno globino ne le ohranja, temveč tudi razvija temeljne ideje Kramarjevega znanstvenega opusa ter pomembno prispeva k razumevanju izzivov in možnosti sodobne pedagoške prakse. Ključne besede: refleksija, didaktika, učni cilji, učne oblike, učitelj, učenec, oddelčna skupnost, visokošolsko izobraževanje, projektno učno delo, učni prostor, profesionalni razvoj, pedagoške paradigme, inovacije v poučevanju, raziskovanje učiteljeve prakse Objavljeno v DKUM: 21.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 22
Celotno besedilo (4,96 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Razvoj poklicnih kompetenc učitelja kemije na dvojezičnih slovensko/madžarskih osnovnih šolah : magistrsko deloNuša Vegi Kalamar, 2025, magistrsko delo Opis: Učiteljeva profesionalna rast je ključna za kakovostno izobraževanje, saj omogoča nenehno učenje, refleksijo in izboljševanje znanj, veščin ter pedagoških pristopov. Gre za vseživljenjski proces, ki vključuje formalno in neformalno izobraževanje. Profesionalni razvoj jim omogoča sledenje sodobnim izobraževalnim trendom, prilagajanje pouka potrebam učencev ter vpliva na njihovo motivacijo in zadovoljstvo pri delu. V magistrski nalogi preučujem profesionalni razvoj učiteljev na dvojezičnih slovensko/madžarskih osnovnih šolah. Teoretični del obravnava njegove značilnosti, modele in dejavnike, empirični del pa analizira učiteljeva pojmovanja, ravnanja pri pouku ter vplivne dejavnike s pomočjo avtobiografije učitelja in akcijskega raziskovanja. Raziskava o dvojezičnem poučevanju kemije je pokazala, da učiteljice pogosto izberejo poklic zaradi otroškega zanimanja ali ljubezni do predmeta. Med študijem pridobijo teoretično in praktično znanje, a opažajo pomanjkanje pedagoške prakse, kar otežuje začetek kariere. Dvojezično poučevanje krepi jezikovne veščine učencev in izboljšuje razumevanje kemije, vendar predstavlja izziv zaradi prevajanja strokovne terminologije in pomanjkanja usmerjenih izobraževalnih programov. Raziskava poudarja potrebo po boljši jezikovni podpori, uporabi vizualnih pripomočkov ter prilagojenih učnih strategijah. Kljub prednostim dvojezično poučevanje zahteva dodatne prilagoditve in večjo sistemsko podporo pri pripravi učnih gradiv ter potrebo po razvitih specializiranih usposabljanjih za učitelje. Ključne besede: profesionalni razvoj, modeli profesionalnega razvoja, poklicna biografija, akcijsko raziskovanje, dvojezična slovensko/madžarska osnovna šola Objavljeno v DKUM: 07.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 13
Celotno besedilo (3,43 MB) |
4. Poučevanje predmeta šport z vidika kompetenc razrednih učiteljevJurij Planinšec, Črtomir Matejek, 2020, izvirni znanstveni članek Opis: Namen raziskave je bil ugotoviti, ali se učitelji razrednega pouka čutijo dovolj kompetentne za izvajanje predmeta šport ter kako je kompetentnost povezana z delovno dobo in športno dejavnostjo učiteljev. Raziskava je temeljila na neslučajnostnem namenskem vzorcu 220 učiteljev razrednega pouka. Rezultati kažejo, da učitelji razrednega pouka najvišje vrednotijo kompetence, ki se nanašajo na načrtovanje, organizacijo, izvedbo in evalvacijo pouka športa. Manj kompetentne se čutijo predvsem, ko gre za vključevanje otrok s posebnimi potrebami v športno vadbo. Športno najbolj dejavni učitelji in tisti z najdaljšo delovno dobo kompetence ocenjujejo višje kot manj športno dejavni učitelji in tisti z manj delovne dobe. Ključne besede: športna vzgoja, učitelji, strokovno usposabljanje, profesionalni razvoj, razredni pouk, razredni učitelji, predmetno specifične kompetence Objavljeno v DKUM: 26.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 6
Celotno besedilo (254,19 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Učne priprave na nastope bodočih učiteljevZlatan Magajna, Maja Umek, 2019, izvirni znanstveni članek Opis: Učni nastopi so v Sloveniji ena od uveljavljenih oblik praktičnega pedagoškega usposabljanja bodočih vzgojiteljev, učiteljev pa tudi nekaterih svetovalnih delavcev za vse ravni in vrste šol. V študijskem letu 2016/17 smo na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani izvedli empirično raziskavo med učitelji specialnih didaktik o pisnih učnih pripravah na nastope bodočih učiteljev. V raziskavi smo zasledili vrsto dobrih praks, ki so jih razvili posamezni specialni didaktiki, jih primerjali s sodobnimi mednarodni trendi in ugotovili šibka področja. Vse to je osnova za kakovostnejšo uporabo pisnih učnih priprav v profesionalnem razvoju študentov. Ključne besede: metodika, učne priprave, bodoči učitelji, izobraževanje učiteljev, strokovna usposobljenost, profesionalni razvoj Objavljeno v DKUM: 18.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (325,91 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
6. Reflektivno poučevanje kot del profesionalnega razvoja učiteljev glasbene umetnosti : magistrsko deloIris Brili, 2025, magistrsko delo Opis: Reflektivno poučevanje je razmeroma nov koncept, ki ga učitelji uporabljajo za lastno analizo pedagoškega dela. Tovrstna dejavnost učiteljem omogoča premišljeno in kritično samoevalvacijo uporabljenih učnih metod in učnih pristopov ter interakcije z učenci. Implementacija reflektivnega poučevanja vodi v izboljšanje individualne pedagoške prakse in posledično prispeva k profesionalnemu razvoju. V magistrskem delu smo opredelili reflektivno poučevanje in profesionalni razvoj ter predstavili implementacijo teh na področju glasbene umetnosti.
V raziskavi je sodelovalo 143 učiteljev glasbene umetnosti. Podatke smo pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika. Zanimalo nas je, ali so bili učitelji glasbene umetnosti v času formalnega izobraževanja seznanjeni s konceptom reflektivnega poučevanja ter kako pomemben se jim ta zdi. V nadaljevanju nas je zanimalo, kako pogosto, kot tudi kdaj, uporabljajo reflektivno poučevanje in na kakšen način tega izvajajo. Ugotovili smo, da večina učiteljev glasbene umetnosti meni, da je reflektivno poučevanje pomembno, hkrati pa se strinjajo, da ima ključno vlogo pri profesionalnem razvoju. Kljub temu se to za zdaj (še) ne odraža v praksi, v okviru pedagoškega procesa. Nemalo je takih, ki z reflektivnim poučevanjem niso dovolj seznanjeni, hkrati pa zaradi rednih pedagoških obveznosti tega ne uspejo izvajati. Ključne besede: reflektivno poučevanje, profesionalni razvoj, učitelji glasbene umetnosti Objavljeno v DKUM: 29.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (2,35 MB) |
7. Mnenja vzgojiteljev o doživljanju stresa v procesu profesionalnega razvoja : diplomsko deloZala Bedrač, 2025, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je spoznati, kako stres pri delu vzgojiteljev vpliva na profesionalni razvoj in kako to posledično vpliva na vzgojitelje. Glavni cilj je, da vzgojitelji spregovorijo o stresnih situacijah.
V teoretičnem delu diplomskega dela so predstavljeni profesionalni razvoj in vplivi nanj. Predstavljen je tudi stres, katere so vrste stresa pri delu in kako oziroma s katerimi metodami ga obvladujemo.
V empiričnem delu diplomskega dela so primerjani odgovori vzgojiteljev. V odgovorih so iskane podobnosti in razlike. Izpostavljeni so tudi odgovori, ki izstopajo ali so nepričakovani.
Pri pisanju diplomskega dela sta uporabljeni deskriptivna in kavzalno neeksperimentalna raziskovalna metoda. Pri študiji primera je uporabljen neslučajnostni raziskovalni vzorec vzgojiteljev in vzgojiteljic javnih vrtcev. Ključne besede: stres, profesionalni razvoj, razmere pri delu Objavljeno v DKUM: 21.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 51
Celotno besedilo (1,16 MB) |
8. Vzgojiteljevo dojemanje lastnega profesionalnega in osebnostnega razvoja : diplomsko deloMaja Ješovnik, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga z naslovom Vzgojiteljevo dojemanje lastnega profesionalnega in osebnostnega razvoja je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo opredelili pojem profesionalni razvoj vzgojitelja. Opisali smo faze in modele profesionalnega razvoja. Eden ključnih dejavnikov profesionalnega razvoja je tudi motivacija za delo, ki posledično izhaja iz osebnosti posameznika. Dejavniki osebnosti vplivajo na dober razvoj tako vzgojitelja kot tudi posameznika, le če delujejo skladno drug z drugim. Opredelili smo tudi pomembnost in prepletanje profesionalnega in osebnostnega razvoja vzgojitelja. V empiričnem delu diplomske naloge smo izvedli 30 intervjujev diplomiranih vzgojiteljic in vzgojiteljev z različnimi nazivi. S pomočjo zastavljenih vprašanj smo ugotovili, kaj si vzgojitelji predstavljajo pod pojmom profesionalni razvoj ter kaj prispeva k razvoju le tega. Poizvedeli smo tudi, kako strokovna izobraževanja vplivajo na osebnostni razvoj ter kakšna bi morala biti osebnost vzgojitelja predšolskih otrok. Pridobljene podatke smo ločili glede na nazive ter jih besedno interpretirali in analizirali.
Ugotovili smo, da se vsem intervjuvanim vzgojiteljem zdi profesionalni razvoj pomemben, da nanj najbolj vpliva motivacija, možnosti izobraževanja in delovno okolje. Menijo, da profesionalni razvoj dobro vpliva tudi na osebnostni razvoj vzgojitelja, ki bi po mnenju intervjuvancev moral biti samokritičen, čustveno inteligenten in razgledan. Ključne besede: profesionalni razvoj, strokovna izobraževanja, osebnostni razvoj Objavljeno v DKUM: 21.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 36
Celotno besedilo (934,72 KB) |
9. Teaching for an Inclusive, Technologically Competent and Sustainable Society : Book of Abstracts2024, druge monografije in druga zaključena dela Opis: This conference proceeding, titled "Rethinking Childhood III – Teaching for an Inclusive, Technologically Competent, and Towards Sustainability Oriented Society," encapsulates 39 research contributions that collectively aim to advance educational practices. The studies presented address a variety of themes including inclusive education, the integration of technology in teaching, and promoting sustainability through educational initiatives. The research spans diverse methodologies and educational levels, from preschool to higher education, highlighting innovative approaches to curriculum development, digital literacy, and competency-based learning. Key findings demonstrate the importance of fostering an inclusive environment, utilizing digital tools effectively, and encouraging sustainable practices within educational settings. This compilation of contributions provides valuable insights for educators, policymakers, and researchers dedicated to evolving educational frameworks to meet the demands of a modern, interconnected, and sustainable society. Ključne besede: digitalna pismenost, pedagoške inovacije, okoljsko izobraževanje, enakost v izobraževanju, izobraževalna politika, učne tehnologije, profesionalni razvoj strokovnih delavcev, oblikovanje kurikula, vključenost otrok in mladine Objavljeno v DKUM: 18.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 63
Celotno besedilo (5,94 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
10. Analiza praktičnega usposabljanja za didaktiko plesne vzgojeNuša Dobršek, Alin Strnad, 2024, diplomsko delo Opis: Raziskava je bila osredotočena na analizo izvajanja praktičnih usposabljanj v vrtcih, še posebej na področju plesnih dejavnosti v predšolskem obdobju. Namen raziskave je bil opraviti evalvacijo praktičnega usposabljanja študentov drugega letnika predšolske vzgoje za didaktiko plesne vzgoje.
V diplomski nalogi smo uporabili neslučajnostni vzorec iz konkretne populacije, ki je zajemal 45 rednih študentov, ki so v študijskem letu 2022/23 obiskovali 2. letnik Pedagoške fakultete v Mariboru. Drugi vzorec je predstavljalo 45 dnevnikov integrirane prakse ter 45 dejavnosti strnjene prakse za didaktiko plesne vzgoje. Uporabili smo kvantitativno in kvalitativno metodo pedagoškega raziskovanja.
Med pomembnejšimi ugotovitvami je bilo, da so se študenti pri izbiri tem za plesne dejavnosti v večji meri odločali za področje narave in družbe, medtem ko so se pojavile tudi nekatere izvirne teme. Odzivi otrok so bili večinoma pozitivni, pri izvajanju dejavnosti pa niso potrebovali veliko spodbud. Študentje so doživeli izkušnjo kot pozitivno in so imeli dober odnos z mentorji. Glavni vir glasbe, ki so jo uporabljali, je bil klasična glasba, ki so jo iskali predvsem na internetnih virih.
Raziskava kaže na to, da praktična usposabljanja v vrtcih omogočajo študentom pridobivanje pomembnih izkušenj in kompetenc pri izvajanju plesnih dejavnosti v predšolskem obdobju. Poleg tega je opazen pozitiven odnos med študenti in mentorji ter ugodni odzivi otrok med izvajanjem dejavnosti, kar nakazuje na pomembnost plesnih aktivnosti v predšolskem obdobju. Ključne besede: praktično usposabljanje, didaktika plesne vzgoje, pedagoške kompetence, profesionalni razvoj, plesne dejavnosti v vrtcu Objavljeno v DKUM: 05.09.2024; Ogledov: 36; Prenosov: 48
Celotno besedilo (1,81 MB) |