1. Implementacija industrije 4.0. in 5.0 v management različno velikih podjetijIris Podgorelec, 2025, magistrsko delo Opis: Digitalizacija je v današnjih časih ključnega pomena, še posebej za podjetja in delovanje managementa. Magistrsko delo se osredotoča predvsem na implementiranje industrije 4.0 in 5.0 v različno velikih podjetjih. Zaradi hitrega tempa življenja in konstantnih sprememb ter izzivov je pomembno, da podjetja v svoje poslovanje implementirajo napredne tehnologije in poskrbijo za ustrezno izobražen kader na tehnološkem področju, saj na ta način pripomorejo h konkurenčnosti podjetij na trgu. Industriji 4.0 in 5.0 nam prinašata obilico pozitivnih lastnosti, ki zajemata vse od razbremenitev, olajšav, inovacij, zmanjšanj stroškov in mnogih izboljšav na vseh področjih poslovanja. Kljub temu pa v poslovno okolje prinašata mnogo izzivov, s katerimi se bodo podjetja in managerji v prihodnje morali seznaniti ter nanje ustrezno pripraviti. Živimo v času, kjer tehnologije ne uporabljamo zgolj na kariernem področju, temveč tudi v zasebnem. Pomembno se je zavedati pravilne in varne uporabe sodelovanja z umetno inteligenco, njenih zmožnosti in nevarnosti. S pomočjo raziskave smo uvideli, kako so podjetja uspešna oziroma neuspešna z implementacijo industrije 4.0 in 5.0. Rezultati so nam pokazali, da se večina malih podjetij ter tudi nekatera srednje velika podjetja še vedno soočajo s težavami pri implementiranju industrije 4.0. Izzivi se pojavljajo predvsem zaradi pomanjkanja finančnih sredstev in slabe ozaveščenosti o digitalizaciji. Odgovori so nam prav tako pokazali, da velika podjetja počasi prehajajo na industrijo 5.0, vendar pa podobno kot pri MSP zaradi nizke stopnje zrelosti našega gospodarstva ustrezno implementiramo le koncepte I4. Implementacija I5 kot tudi I4 zahteva veliko časa in predstavlja številne izzive, s katerimi se bodo podjetja, če bodo želela biti konkurenčna in uspešna, morala pripraviti. Izredno pomembno je, da imajo podjetja kot tudi managerji jasno zastavljene načrte, vizije in cilje, s katerimi bodo lahko premagovali sedanje in prihajajoče ovire. Za ustrezno implementacijo obeh industrijskih revolucij moramo biti dovzetni za novitete in tehnološko usmerjeni. Ključne besede: Management, industrija 4.0, industrija 5.0, umetna inteligenca, digitalizacija, izzivi, priložnosti, različno velika podjetja Objavljeno v DKUM: 29.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (2,32 MB) |
2. Ženske na vodilnih položajih v slovenskem zavarovalništvuLana Kovačević, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na kompleksno in aktualno problematiko neenakopravne zastopanosti žensk na vodilnih položajih v slovenskem zavarovalništvu. Kljub dejstvu, da ženske predstavljajo približno polovico delovno aktivnega prebivalstva v Sloveniji, še vedno zasedajo manjši delež najvišjih vodstvenih funkcij, kar kaže na ovire, ki omejujejo njihov karierni napredek.
Predstavljen je družbeni in socialni položaj žensk ter njihov status v managementu, prednosti in slabosti ženskih voditeljic, razlike med moškimi in ženskimi stili vodenja, pri čemer je poudarek na dejstvu, da ženske pogosteje uporabljajo participativne, vključujoče in čustveno inteligentne pristope k vodenju. Kljub pozitivnim lastnostim ženske pogosto niso prepoznane kot primerne kandidatke za najvišje funkcije, saj nanje še vedno vplivajo spolni stereotipi in predsodki.
Podrobno so predstavljene glavne karierne ovire žensk: spolni stereotipi in diskriminacija, težave pri usklajevanju zasebnega in poklicnega življenja, pomanjkanje mentorskih odnosov, spolno nadlegovanje, nižje plačilo za enako delo in pomanjkanje vzornic, vpliv materinstva, ki pogosto dodatno oteži karierni napredek, ter notranje ovire, kot so pomanjkanje samozavesti, perfekcionizem in strah pred neuspehom.
Empirični del raziskave vključuje poglobljene polstrukturirane intervjuje z ženskami na vodilnih položajih v slovenskih zavarovalnicah ter kvantitativno analizo javno dostopnih podatkov o plačah članov uprav. Intervjuvanki Nada Klemenčič in Vanja Hrovat podajata osebna pričevanja o svoji karierni poti, izzivih, s katerimi sta se soočali, in strategijah, ki so jima pomagale premagati ovire. Analiza plač razkrije pomembne razlike v bruto in variabilnih prejemkih med ženskami in moškimi na primerljivih vodstvenih položajih v slovenskih zavarovalnicah, Zavarovalnici Triglav, d. d. in Vzajemni, zdravstveni zavarovalnici, d. v. z.
Na osnovi ugotovitev so predlagani ukrepi za izboljšanje enakosti spolov v zavarovalniškem sektorju, med drugim: uvedbo mentorskih programov za ženske, promocijo vključujoče organizacijske kulture, ukrepe za boljše usklajevanje dela in zasebnega življenja, transparentno plačno politiko ter odpravo diskriminatornih praks pri napredovanju. Ključne besede: ženske, vodilni položaji, slovensko zavarovalništvo, enakost spolov, stekleni strop, spolna diskriminacija, profesionalne ovire, organizacijska kultura, vodenje, spodbujanje raznolikosti, kadrovska politika, spolna integracija, stereotipi, vključujoče vodenje, vodstvene strategije, karierne priložnosti, enake možnosti. Objavljeno v DKUM: 01.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 46
Celotno besedilo (1,34 MB) |
3. Priložnosti in izzivi umetne inteligence v vodenju projektov : diplomsko deloRok Žonta, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu se osredotočamo na priložnosti in izzive umetne inteligence (UI) v vodenju projektov. Glavni namen raziskave je analizirati, kako UI lahko izboljša vodenje projektov in se učinkovito integrira v procese, hkrati pa prepoznati ovire. Za pridobitev podatkov in primerjavo orodij smo izvedli pregled funkcionalnosti orodji, praktični primer in analizo občutkov. Končni rezultati kažejo, da je UI učinkovita pri avtomatizaciji osnovnih nalog, medtem ko je človeško strokovno znanje ključno za kompleksnejše vidike. V sklepu ugotavljamo, da kombinacija avtomatizacije UI in človeškega znanja prinaša najboljše rezultate ter da bo človeški faktor ključen tudi v prihodnosti integracije UI v projektno vodenje. Ključne besede: vodenje projekta, umetna inteligenca, primerjave, sodobna orodja za vodenje projektov, funkcionalnosti, analiza, priložnosti, izzivi Objavljeno v DKUM: 03.06.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 49
Celotno besedilo (3,04 MB) |
4. Podjetniška demografija in dinamika podjetij različnih tehnoloških ravni, znanja in razvojnih faz : Slovenski podjetniški observatorij 2024Barbara Bradač Hojnik, Matej Rus, Dijana Močnik, 2025 Opis: Slovenski podjetniški observatorij 2024 prinaša celovito analizo podjetniške demografije ter dinamike podjetij različnih tehnoloških ravni, znanja in razvojnih faz. V prvem delu raziskave smo proučili ključne demografske značilnosti slovenskih podjetij, vključno z njihovim številom, velikostjo, prihodki, stroški dela in dodano vrednostjo, razčlenjeno po dejavnostih, regijah in velikostnih razredih. Drugi del raziskave se osredotoča na podjetja z različno stopnjo tehnološke intenzivnosti in na znanju temelječe storitve, s poudarkom na primerjavi Slovenije z EU. Posebej smo analizirali podjetja v različnih fazah življenjskega cikla, da bi prepoznali njihove konkurenčne prednosti, razvojne izzive ter priložnosti za nadaljnjo rast in inovacije. Na podlagi ugotovitev smo podali strateške usmeritve za izboljšanje podpornega okolja, spodbujanje inovacij, digitalne preobrazbe in internacionalizacije slovenskih podjetij, kar je ključno za dolgoročno konkurenčnost gospodarstva. Ključne besede: gospodarske družbe, samostojni podjetniki, kazalniki finančne uspešnosti, visokotehnološka podjetja, na znanju temelječa podjetja, značilnosti, priložnosti in ovire, strategije in politike, empirična analiza Objavljeno v DKUM: 17.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (12,15 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
5. Analiza povezave med ekonomsko svobodo in podjetništvom v SlovenijiLuka Polše, 2024, diplomsko delo Opis: Podjetništvo in ekonomska svoboda sta ključna elementa za razvoj in rast vsakega
gospodarstva. Podjetništvo spodbuja inovacije, ustvarja nova delovna mesta in omogoča
prilagajanje hitro spreminjajočemu se globalnemu okolju. S svojim prispevkom k razvoju novih
tehnologij in storitev podjetniki ne le zadovoljujejo potrebe trga, ampak tudi ustvarjajo dodano
vrednost, ki spodbuja širšo gospodarsko rast. Ekonomska svoboda pa je temeljna za ustvarjanje
ugodnega okolja, v katerem lahko uspeva podjetništvo. Vključuje zaščito lastninskih pravic,
stabilno pravno okolje, nizke davčne obremenitve in svobodno izbiro poslovnih praks. Ko imajo
podjetniki svobodo in zaupanje, da bodo njihova prizadevanja varovana, so bolj pripravljeni
tvegati in vlagati v nove projekte.
V diplomskem delu preučujemo, kako različni vidiki ekonomske svobode vplivajo na podjetniško
aktivnost v Sloveniji. Ekonomska svoboda, ki vključuje zaščito premoženjskih pravic, poslovno
in finančno svobodo ter davčno obremenitev, je ključna za ustvarjanje ugodnega okolja za
podjetnike. V Sloveniji so nekatere komponente ekonomske svobode že pozitivno vplivale na
podjetniške namere in zaznane priložnosti, medtem ko druge, kot sta omejena finančna
svoboda in visoka davčna obremenitev, za podjetništvo še vedno predstavljajo oviro. V nalogi
analiziramo, kako lahko nadaljnje izboljšanje ekonomske svobode prispeva k povečanju
podjetniške aktivnosti in predlagamo konkretne ukrepe na podlagi primerov iz držav z
najvišjimi stopnjami ekonomske svobode, kot so Irska, Singapur in Švica. Ključne besede: Ekonomska svoboda, podjetništvo, podjetniške namere, zaznane podjetniške
priložnosti, Slovenija, povezava med ekonomsko svobodo in podjetništvom. Objavljeno v DKUM: 21.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (1,46 MB) |
6. Priložnosti in izzivi digitalizacije računovodstva na primeru računovodskega servisaLara Felbar, 2024, diplomsko delo Opis: Vstopamo v dobo, kjer digitalizacija postaja ključnega pomena za vse panoge, vključno z računovodstvom, saj spreminja način kako poslujemo. Vedno več računovodskih servisov se odloča za uvajanje digitalnih tehnologij. Ta prehod pa odpira številne priložnosti, kot so avtomatizacija procesov, ki omogoča učinkovito izvajanje rutinskih nalog, kot so knjiženje prejetih in izdanih računov in priprava poročil; računovodstvo v oblaku, ki omogoča podjetjem dostop do računovodskih podatkov in aplikacij preko spleta; e-računi in e-fakturiranje omogočajo elektronsko izmenjavo računov med podjetji in zmanjšuje stroške tiskanja, pošiljanja in arhiviranja; in pa umetna inteligenca v računovodstvu, ki lahko samodejno knjiži transakcije, omogoča izdelavo podrobnih in točnih finančnih poročil itd. Kljub temu, pa se pojavljajo tudi številni izzivi, s katerimi se računovodski servisi soočajo. Med najpomembnejšimi so skrb za varnost in zaščito podatkov, potreba po dodatnem usposabljanju zaposlenih za upravljanje novih tehnoloških orodij in procesov, visoki stroški implementacije digitalnih sistemov ter tehnične težave pri uvajanju digitalnih rešitev.
Glavni problem, ki ga naloga obravnava je, kako uspešno upravljati s prehodom na digitalno računovodstvo ter izkoristiti njegove priložnosti, obenem pa obvladovati morebitne izzive, ki jih prinaša. Ključne besede: Priložnosti, izzivi, digitalizacija, računovodstvo. Objavljeno v DKUM: 11.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 67
Celotno besedilo (1,61 MB) |
7. Priložnosti in izzivi s prodajo na trgu električnih vozilNejc Buzeti, 2024, diplomsko delo Opis: Prehod na električno mobilnost postaja vse pomembnejša tematika, saj se veliko podjetij odloča za elektrifikacijo svojih vozil. Ker se proizvodnja in povpraševanje po električnih vozilih večata se ob tem tudi pojavljajo različni izzivi in priložnosti s katerimi se morajo soočiti in prilagoditi tako podjetja, kot tudi posamezniki. Diplomska naloga se zato osredotoča na raziskovanje morebitnih priložnosti in izzivov s prodajo na trgu električnih vozil. Naloga je sestavljena iz teoretičnega dela, kjer je zajeta opredelitev prodaje in opredelitev električnih vozil in njihovih značilnosti, kar je pomembno za nadaljnjo razumevanje praktičnega dela. Praktični del pa povezuje izsledke raziskave o priložnostih, kjer so bolj podrobno opisani ekonomski in okolijski vidiki, kot tudi tehnološke in inovacijske priložnosti. In izzivi, kjer so opredeljeni tehnični, ekonomični in socialno-kulturni izzivi. Za konec pa še je predstavljen intervju s prodajalcem električnih vozil podjetja Ferdinand Posedi d.o.o., kjer izvemo iz prve roke s kakšnimi morebitnimi izzivi in priložnostmi se soočajo prodajalci in kakšna so stališča glede električnih vozil. Ključne besede: prodaja, električna vozila, priložnosti, izzivi, subvencije, intervju Objavljeno v DKUM: 10.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 81
Celotno besedilo (1,99 MB) |
8. Podjetniški kapital in poslovne priložnosti kot ključni dejavniki rasti podjetjaMilica Šćekić, 2024, magistrsko delo Opis: Kombinacija poslovnih priložnosti in podjetnikovega kapitala omogoča podjetju, da se prilagaja in uspeva na spreminjajočem se trgu, hkrati pa mu pomaga, da se izogne pastem nepričakovanih poslovnih izzivov. Podjetnikov kapital in poslovna priložnost sta ključna dejavnika rasti podjetja, saj omogočata ustvarjanje in izkoriščanje novih poslovnih potencialov. Podjetnikov kapital je ključen za začetno financiranje podjetja, zagotavljanje sredstev za nadaljnjo rast ter obstoj podjetja na trgu. Poleg tega, poslovne priložnosti predstavljajo potencialne tržne niše ali inovativne ideje, ki lahko privedejo do hitrejše širitve podjetja. Skupaj tvorita pomembno orodje, ki podjetju omogoča ustvarjanje konkurenčne prednosti in doseganje želenih ciljev rasti.
Z poudarkom na teoretičnih konceptih in empiričnih študijah je naloga analizirala kako so podjetniki prepoznavali, izkoriščali in izkazovali svoj kapital v korist rasti podjetja, ter kakšen vpliv so imele poslovne priložnosti na podjetnikov kapital in obratno. Na podlagi celovite analize magistrska naloga prispeva k boljšemu razumevanju povezave med poslovnimi priložnostmi, podjetniškim kapitalom ter ponuja smernice za uspešno izkoriščanje teh dejavnikov kot gonilo trajnostne rasti podjetja. Ključne besede: podjetnik, poslovne priložnosti, rast, podjetniški proces, človeški kapital, socialni kapital, finančni kapital Objavljeno v DKUM: 21.05.2024; Ogledov: 184; Prenosov: 48
Celotno besedilo (935,87 KB) |
9. Podjetniška demografija in značilnosti podjetništva mladih : Slovenski podjetniški observatorij 2023Karin Širec, Barbara Bradač Hojnik, Dijana Močnik, 2024 Opis: V okviru Slovenskega podjetniškega observatorija 2023 smo proučevali demografijo slovenskih podjetij in značilnosti podjetništva mladih v Sloveniji in primerjalno z Evropo. Kot vsako leto, smo tudi tokrat v prvem delu raziskave Slovenskega podjetniškega observatorija analizirali demografske značilnosti slovenskih podjetij, medtem ko smo drugi del posvetili aktualni temi tako v slovenskem kot evropskem gospodarstvu, analizi podjetništva mladih. Demografska analiza je bila usmerjena v razumevanje profilov slovenskih podjetij na podlagi različnih kriterijev, kot so število podjetij, njihova velikost, ustvarjen prihodek, stroški dela in dodana vrednost, razčlenjeno po dejavnosti, regiji in velikosti podjetja. Proučevanje značilnosti podjetništva mladih je zagotovilo vpogled v dinamiko podjetništva v izbrani ciljni skupini z namenom oblikovanja učinkovitih ukrepov spodbujanja razvoja podjetništva mladih. Ključne besede: gospodarske družbe, samostojni podjetniki, kazalniki finančne uspešnosti, podjetništvo mladih, značilnosti, priložnosti in ovire, strategije in politike, empirična analiza Objavljeno v DKUM: 24.04.2024; Ogledov: 263; Prenosov: 69
Celotno besedilo (12,41 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
10. Podjetniške priložnosti v kolesarstvu: analiza in strategije za uspešno poslovanje podjetja Probike na Mariborskem PohorjuGal Zorenč, 2023, diplomsko delo Opis: Skozi zadnja leta se vedno bolj uveljavlja pomen turizma v podjetništvu. Turizem v podjetništvu zavzema različna področja in oblike, lahko gre za nastanitvene dejavnosti sli pa ponudbo konkretnih turističnih izdelkov, kot so na primer kakšni zemljevidi ali storitve. Zelo pomembna postaja tudi povezava med turizmom in športom. Ljudje se vse bolj zavedajo, da šport pripomore k boljšemu počutju in zmanjšuje stres, zato so začeli koristiti dopuste tudi v namen raznih športnih aktivnosti. Razvila so se potovanja v namen športa na različnih lokacijah.
V diplomski nalogi smo se osredotočili predvsem na pomen turističnih storitev povezanih s kolesarstvom. V sklopu analize obstoječe ponudbe kolesarskih storitev na izbranem območju Mariborskega Pohorja smo izvedli anketo zadovoljstva med uporabniki kolesarskih storitev. Dodatno, analizirali smo poslovanje enega iz med podjetij, ki delujejo na Mariborskem Pohorju, in sicer podjetja ŠC Gondola. Analizirali smo bilanco stanja podjetja in njihovo poslovanje.
Na podlagi dobljenih rezultatov smo ugotovili, da na Mariborskem Pohorju obstajajo številne možnosti za izboljšave glede ponudbe kolesarskih storitev. Te izboljšave se v glavnem nanašajo na podjetji Marprom in ŠC Gondola. Ugotovili smo tudi, da so nekatere poslovne priložnosti podjetja že preizkusila, vendar so jih umaknila iz ponudbe, kar kolesarji pogrešajo. Za podjetje ŠC Gondola smo ugotovili, da je med leti 2018 in 2022 vsako leto rastla prodaja izdelkov, vendar za manjše deleže kot smo predvidevali. Ugotovili smo, da ima podjetje veliko odhodkov, kar pomeni, da je malo čistega dobička. Covid-19 epidemija na podjetje ni imela takega vpliva v smislu, da bi se zaradi tega prodaja izdelkov podjetja zmanjšala, vendar je podjetje za leta naprej zaznamovala z manjšim povpraševanjem po njihovih storitvah, na kar bi se podjetje moralo popraviti z učinkovitejšimi marketinškimi strategijami Ključne besede: podjetniške priložnosti, podjetništvo in turizem, kolesarstvo, analiza poslovanja Objavljeno v DKUM: 07.11.2023; Ogledov: 445; Prenosov: 56
Celotno besedilo (955,52 KB) |