1. Vpliv zelenega zavajanja na ugled in uspešnost podjetjaBrana Živković, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu proučujemo vpliv praks zelenega zavajanja na ugled in uspeh podjetja. Z uporabo literature različnih avtorjev, njihovih analiz, raziskav in zaključkov, spoznavamo osnovne pojme zelenega zavajanja. Seznanjamo se s konceptom trajnostnega razvoja, s psihologijo potrošnikov in njihovo percepcijo prakse zelenega zavajanja. Prav tako preučujemo etiko in družbeno odgovornost znotraj podjetja ter opazujemo, kako pravilno postavljena etika in družbena odgovornost vplivata na uspeh in poslovanje podjetja.
Skozi zgodovino spoznavamo razvoj tega pojma in preučujemo primere od samih začetkov pojava zelenega zavajanja do danes. Dotaknemo se tudi pravnih in etičnih okvirov ter preučujemo, kakšna pravila in katera zakonodaja danes obstajajo ter na kakšen način omejujejo širjenje zelenega zavajanja. Spoznamo razdelitev in kategorije zelenega zavajanja ter preučujemo vsako od njih posebej.
V drugem delu magistrske naloge se osredotočamo na aplikativni del in preučujemo številne primere iz prakse. Opisujemo in pojasnjujemo primere zelenega zavajanja na območju Slovenije in na mednarodni ravni. Prav tako opazujemo in opisujemo prave primere zelenega poslovanja. Pri primerih zelenega zavajanja in primerih trajnostnega in zelenega poslovanja preučujemo njihov vpliv na okolje, na potrošnike, na njihovo percepcijo ter na samo poslovanje podjetja. Ključne besede: Zeleno zavajanje, trajnostni razvoj, zelena proizvodnja, zeleno trženje, družbena odgovornost podjetij, poslovna etika Objavljeno v DKUM: 13.12.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 39
Celotno besedilo (10,81 MB) |
2. Etičnost uporabe umetne inteligence v poslovanjuTimy Pezdiček, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo temelji na raziskovanju etičnosti uporabe umetne inteligence v poslovnem okolju. V ospredju je problematika, ki izhaja iz potrebe po vzpostavitvi etičnih smernic za učinkovito uporabo te tehnologije. Raziskava proučuje različne vidike etičnosti, povezane z umetno inteligenco ter analizira ključne izzive in priložnosti, ki se pojavljajo v poslovnem svetu. Zastavljeni cilj je raziskati, kako etično ravnati v tem dinamičnem okolju, hkrati pa doseči konkurenčno prednost in trajnostni razvoj podjetij. Obravnava vključuje raziskavo naraščajočo se na vlogo umetne inteligence pri sprejemanju pomembnih poslovnih odločitev ter vplivu na odnose s strankami, zaposlenimi in širšo družbo. Rezultati raziskave kažejo na nujnost vključevanja etičnih načel že v fazi načrtovanja in razvoja umetno inteligentnih sistemov. Pomembno je, da podjetja prepoznajo vrednote, kot so pravičnost, preglednost in odgovornost, ter jih integrirajo v svoje poslovne prakse. Prav tako je ključno tesno sodelovanje med različnimi deležniki, vključno s tehnološkimi strokovnjaki, vladnimi agencijami in strokovnjaki za etiko, za oblikovanje smernic, ki bodo usmerjale etično uporabo umetne inteligence v poslovnem okolju. Ključne besede: Etika, Umetna inteligenca, Poslovna odločanja, Transparentnost, Družbena odgovornost. Objavljeno v DKUM: 09.11.2023; Ogledov: 516; Prenosov: 145
Celotno besedilo (1,15 MB) |
3. Povezave med raznovrstnimi dejavniki in etičnim obnašanjem računovodij gospodarskih družbJasmin Skejić, 2023, magistrsko delo Opis: Odnos do etike se pri posamezniku oblikuje na podlagi različnih dejavnikov, ki se skozi razvoj spreminjajo in so lahko prisotni neposredno ali posredno. Najpogostejši dejavniki, ki vplivajo na posameznikov odnos do etike, so osebnostne lastnosti, versko prepričanje, družina, okolje, v katerem je posameznik odraščal ter okolje, v katerem dela. Stopnja osebnega moralnega razvoja pri posamezniku vpliva na posameznikovo odločitev, ki je lahko etična ali neetična. Etiko in etično ravnanje posameznikov pri opravljanju poklica je težko objektivno meriti in ocenjevati učinke le teh, saj gre tukaj predvsem za iskanje odgovorov na vprašanje, ali so določene situacije etično sprejemljive ali ne. Na ravnanje in obnašanje posameznika v vsakdanjem življenju neprestano vplivajo etične in moralne norme ter vrednote posameznika. Pomembno je, da sta etika podjetja in etika zaposlenih usklajeni, saj etiko opredeljujemo kot družbeno normo in vrednoto pravil, ki se odraža v posameznikih določene družbe. Vloga računovodij je ključnega družbenega pomena, saj primarno delujejo v javnem interesu in so odgovorni za resničen in pošten prikaz podatkov ter s tem poslovanja podjetja. Posledično morajo računovodje slediti visokim moralnim in etičnim načelom, saj so lahko etične neprimernosti škodljive za družbo, kar povzroči motnje pri delovanju trga in nezaupanje javnosti. Računovodja mora biti sposoben zaznati etični problem ter sprejeti pravilno etično odločitev. Poleg intelektualnega znanja je torej potrebno tudi poznavanje zakonov, standardov in predpisov ter hkrati etičnih kodeksov in načel.
Magistrsko delo vsebuje teoretični in raziskovalni del. Teoretični del sestoji iz uvodnega dela, kjer so predstavljeni problem, namen, cilji, raziskovalna vprašanja, metode, uporabljene pri raziskovanju ter predpostavke in omejitve. Nato sledi opredelitev pojmov etika in poslovna etika, predstavitev etike v računovodski stroki ter etičnega vidika kreativnega računovodstva. Sledi predstavitev etičnih kodeksov računovodij, ki jih morajo pri opravljanju svojega poklica spoštovati ter jim slediti. Na koncu pa so predstavljeni dejavniki etičnega vedenja in modeli za merjenje posameznikove moralne zrelosti. V empiričnem delu sledi raziskava o povezavah med raznovrstnimi dejavniki in etičnim obnašanjem računovodij gospodarskih družb. Raziskava je izvedena s pomočjo lastno oblikovanega anketnega vprašalnika, kasneje pa so grafično in opisno predstavljeni rezultati raziskave. Sklep sestoji iz temeljnih ugotovitev, ki so posledica analize anketnega vprašalnika in potrditev oziroma zavrnitev hipotez. Ključne besede: poslovna etika, etični kodeksi, etično ravnanje, računovodja, dejavniki etičnega obnašanja Objavljeno v DKUM: 17.04.2023; Ogledov: 539; Prenosov: 85
Celotno besedilo (3,86 MB) |
4. Poslovna etika managementa: primerjava med slovenskimi in japonskimi podjetjiSara Breznik, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo se posvetili primerjavi poslovne etičnosti managerjev v Sloveniji v primerjavi z managerji na Japonskem. Izbira držav za primerjavo sicer izpostavlja njune določene lastnosti na zelo kontrasten način, neizbežne pa so tudi podobnosti med njima. Spoznavanje razvoja etičnosti različnih gospodarstev in seznanjanje s tem je tematika, ki ima v sodobnem svetu vedno večji pomen, in je področje, kjer sta nadgrajevanje znanja in izkušenj ključnega pomena za dolgotrajen obstoj tako podjetij kot države. Uspeh gospo-darske rasti pri tem ne izhaja toliko iz posnemanja aktivnosti ter lastnosti uspešne konku-rence, temveč temelji na razumevanju njenega samega nastanka in razvoja. Iz tega razlo-ga smo v nalogi izpostavili zunanje ter notranje dejavnike, ki v veliki meri vplivajo na etično odločanje. Izhajamo iz dejstva, da se gospodarsko upravljanje od države do države razlikuje, kot se posledično razlikujejo tudi etične aktivnosti in razsojanje. Razlikujemo se namreč v naših dejanjih ter pridobljenih naukih, ki so posledica zgodovine, geografije in politike lastne države in sveta ter ki oblikujejo naše kulturno, filozofsko in psihološko sta-nje in vedenje. Prav tako pa nas lahko na podlagi razumevanja te razlike tudi združujejo. Za boljše razumevanje samega koncepta poslovne etike smo teoretizirali izhodišča, ki so opisana na začetku diplomske naloge. Nadaljnje zajema osrednji del naloge opis ter opre-delitev zunanjih ter notranjih dejavnikov, ki vplivajo na etično odločanje slovenskega in japonskega managementa. Pri tem izhajamo iz medsebojnega vpliva in povezave med zu-nanjimi in posledično notranjimi dejavniki obeh držav, kar nakazuje na nenehno spremi-njanje ter prilagajanje med njimi. V tretjem delu naloge obravnavamo na podlagi teore-tične raziskave pridobljene informacije ter znanje in jih vključimo v analizno primerjavo, katere cilj je ugotoviti, kakšna je razlika med dejavniki in na kakšen način ti vplivajo na etično odločanje pri slovenskih ter japonskih managerjih. Iz opažanj je razvidna povezava med močnejšimi vrednotami in tradicijo ter načinom etičnega odločanja. Obravnavo za-ključujemo s temeljnimi ugotovitvami in predlogi, ki bi po našem mnenju lahko izboljšali integriteto etične dovzetnosti s strani slovenskega managementa, ter odprtimi problemi, s katerimi smo se seznanili tekom ustvarjanja diplomske naloge. Ključne besede: Slovenija, Japonska, poslovna etika, management Objavljeno v DKUM: 05.01.2023; Ogledov: 893; Prenosov: 185
Celotno besedilo (1,21 MB) |
5. Ekonomske posledice vojne v Ukrajini in etični vidik poslovanja z RusijoLana Helena Grujič, 2022, diplomsko delo Opis: V mesecu februarju se je začela vojna v Ukrajini, ki v času pisanja naloge še traja. Ta je prva vojna na tleh Evrope po drugi svetovni vojni. V odgovor so proti Rusiji kmalu po napadu države s celega sveta začele uvajati sankcije, da bi z njimi vojno končali v čim krajšem času. Zaradi različnih gospodarskih povezav med Rusijo in drugimi državami vsaka čuti drugačne posledice. Zaradi velike odvisnosti od ruske trgovine s plinom in drugimi dobrinami so države članice Evropske unije, poleg držav, ki sta med seboj v vojni, ene izmed tistih, ki najbolj čutijo gospodarske učinke vojne. Poleg držav pa so sankcije proti Rusiji uvedla tudi nekatera podjetja. Ključne besede: vojna, poslovna etika, Ukrajina, Rusija, gospodarske posledice Objavljeno v DKUM: 28.11.2022; Ogledov: 1050; Prenosov: 231
Celotno besedilo (640,07 KB) |
6. Vpliv Covid-19 razmer na poslovno etiko in ustvarjanje dobička izbranega podjetjaAnja Mašera, 2022, diplomsko delo Opis: Vprašanje etike postaja v družbi v zadnjih letih vse bolj pomembno. Podjetja, ki imajo sloves etičnosti, delujejo pravilno, pošteno, fluktuacija zaposlenih je nizka, odnosi med dobavitelji in kupci temeljijo na medsebojnem zaupanju, njihova donosnost pa je dobra. Vse to še posebej pride do izraza v raznih kriznih razmerah, kot je bila na primer zadnja koronakriza. V takšnih situacijah se pogosto pojavi dilema o tem, koliko skrbi posvečati poslovni etiki, in na splošno etičnosti delovanja in vedenja, ko sta ogrožena delovanje in obstoj podjetja, oziroma bi se zaradi skrbi za etičnost delovanja lahko tudi zmanjševal dobiček. V diplomskem delu smo na primeru izbranega podjetja želeli ugotoviti vpliv razmer Covida-19 na poslovno etiko in ustvarjanje dobička. Zanimalo nas je, ali je bila v tem času etika za podjetje zgolj breme oziroma ali je vplivala tudi na ustvarjanje dobička. Poleg osnovnega namena smo želeli raziskati tudi, ali so koronski ukrepi vplivali na zaposlovanje in fluktuacijo zaposlenih v izbranem podjetju. Raziskava je pokazala, da je izbrano podjetje v času koronakrize vseskozi zelo dobro skrbelo za dobro organizacijsko klimo, zaposlene in etičnost delovanja in poslovanja, zato negativnih vplivov Covida-19 na poslovno etiko, oziroma zmanjšano skrb za etičnost delovanja in vedenja ni bilo zaznati. Je pa zaradi zmanjšanega obsega dela in popolnega zaprtja ene izmed dejavnosti podjetja v času koronakrize podjetje beležilo zmanjšanje dobička oziroma le-teh nekaj časa sploh ni bilo. Prav tako ni podjetje beležilo nobene prekinitve delovnega razmerja ali prehajanja med delovnimi mesti, razlog za to pa je po mnenju direktorja dobra korelacija med skrbjo za zaposlene in dobrimi odnosi v podjetju. Večji pomen, kot ga podjetje namenja poslovni etiki, se kaže tudi v izboljšani morali zaposlenih, le-ta pa vpliva na njihovo zavzetost za delo, kar ima za posledico boljše rezultate in dobičkonosnost podjetja. Zaključimo lahko, da kriza ni nujno slaba za podjetje in zaposlene, temveč je lahko priložnost bodisi za napredek bodisi za ponoven razcvet. Ključne besede: Covid-19, poslovna etika, dobiček, zaposleni Objavljeno v DKUM: 17.10.2022; Ogledov: 609; Prenosov: 83
Celotno besedilo (1,52 MB) |
7. Etiene dileme na podroeju ogla?evanjaJelena Krčmar, 2022, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo »Etične dileme na področju oglaševanja« se ukvarja s problematiko neetičnega oglaševanja oziroma kakšen vpliv ima neetično oglaševanje na stališča in védenje odjemalcev.
V teoretičnem delu naloge smo pojasnili pojem oglaševanja, cilje in problematiko oglaševanja, vlogo ter funkcije oglaševanja, medije oglaševanja in njihovo manipulacijo. Prav tako sta pojasnjeni etika in poslovna etika. Z namenom dodatne pojasnitve smo definirali tudi pojma etika v oglaševanju in etični kodeks. Poudarjeno je, da sam nastop na trgu ni takšen, kot bi moral biti, zaupanje končnega uporabnika pa je pogosto zlorabljeno. Primeri, kateri so obdelani v nalogi, to jasno prikazujejo. Zloraba otrok v oglaševanju, kjer je pogosto mogoče prepoznati rasizem in seksizem, je primer neetičnega vedenja v oglaševalski industriji. Tudi primer, kateri se pogosto pojavlja, je odnos do žensk, obravnavanje žensk kot predmeta in seksizem v oglaševanju. Skupaj s primeri so podrobneje pojasnjeni tudi pojmi prikritega, zavajajočega in sublimiranega oglaševanja.
V empiričnem delu naloge smo izvedli anketni vprašalnik za ugotavljanje vpliva neetičnega oglaševanja na stališča in vedenja odjemalcev. Uporabljen je bil spletni vprašalnik, in sicer s pomočjo portala 1ka. Kvantitativna analiza je zajemala vzorec 100ih oseb na Hrvaškem. Analizirani podatki teoretičnega dela in primerjava glavnih zaključkov z empiričnimi izsledki so povzeti v sklepu. Ključne besede: etika, poslovna etika, oglaševanje, oglas, neetično oglaševanje, mediji, etični kodeks Objavljeno v DKUM: 01.06.2022; Ogledov: 1148; Prenosov: 135
Celotno besedilo (3,11 MB) |
8. Svobodna volja managerjev pri uveljavljanju etike podjetjaPetra Aleksić, 2021, magistrsko delo Opis: Etika je filozofska disciplina, s katero razčlenjujemo, proučujemo in vrednotimo odnose med ljudmi ter tako opisujemo realnost, pravila obnašanja in ravnanja v odnosih med ljudmi. Stremi k pozitivnemu in moralno nespornemu vedenju. Etika je povezana z moralo, ki predstavlja celoto sestavljeno iz predpisov, vrednot, načel, idealov ipd. in obsega ravnanje, ki je skladno z etiko. V magistrski nalogi se bomo posvetili poslovni etiki podjetja, ki vključuje etiko notranjih in zunanjih okolij. Poslovna etika v okolju podjetja govori o družbeni odgovornosti managementa, ki tvorijo in ohranjajo odnose z drugimi udeleženci in posamezniki v okolju podjetja. Poslovno etiko znotraj podjetja, ki zadeva razmerja managerjev s vsemi sodelavci v organizaciji (tako s podrejenimi kot tudi z nadrejenimi), vključuje pogoje dela, osebni razvoj, nagrajevanje ipd. Oblikovanje poslovne etike podjetja temelji na sinergijskem delovanju tako splošnih kot specifičnih dejavnikov, pri tem je vredno poudariti, da na njo vpliva tudi sinergijska celota splošnih in specifičnih etičnih dejavnikov. Za poslovno etiko lahko rečemo, da je osnova za etiko managenta v podjetju, ki zadeva vse dejavnosti, ravni, funkcije, vse skupine in posameznike iz notranjega okolja ter skupine in posameznike iz zunanjega okolja, ki so v kakršnem koli smislu povezani z dejavnostjo in delovanjem podjetja. Etično ravnanje v podjetju se pričakuje od vseh deležnikov, tako lastnikov in managerjev, kot tudi poslovnih partnerjev. Etičnega presojanja in moralnega delovanja managerjem ne moremo vsiliti, temveč jim v podzavesti lahko vzbudimo občutek za etiko in moralo v kolikor etično ravna večina vpletenih v podjetje. Managerji so primarno zadolženi za področje poslovne etike in etike v njeni najsplošnejši obliki in posledično za širjenje moralne zavesti med zaposlenimi in ostalimi deležniki podjetja. Prizadevajo si za uspešno delovanje podjetja, ta prizadevanja pa so neposredno povezana s pojavnimi oblikami kulture podjetja in okolje v katerem podjetje deluje. Pomembno vlogo ima tudi etično odločanje managerjev, saj je pomembnost njihovega odločanja za podjetje prvotnega pomena. Managerji se morajo zavedati, da tako kot se razlikujejo vrednote med različnimi kulturami, se razlikujejo vrednote med udeleženci v podjetju. Smiselno je poudariti, da se managerji mnogokrat znajdejo v situaciji, kjer se mora odločati med raznimi vrednotami ne le drugih udeležencev podjetja, temveč tudi med lastnimi osebnimi vrednotami. Ključne besede: etika, morala, manager, podjetje, poslovna etika, vrednote Objavljeno v DKUM: 06.07.2021; Ogledov: 1378; Prenosov: 214
Celotno besedilo (1,54 MB) |
9. Analiza etičnih kodeksov finančnih in nefinančnih institucij v SlovenijiRok Pen, 2021, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo analizirali etične kodekse naključno izbranih treh finančnih in treh nefinančnih institucij. Na temelju izbranih kategorij smo presojali razlike in podobnosti med etičnimi kodeksi finančnih in nefinančnih institucij. Za lažje razumevanje problematike v smo v začetku diplomskega dela navedli vse potrebne pojme za razumevanje problematike. Opredelili smo pojme; etika, poslovna etika, etični kodeks, finančne institucije, nefinančne institucije. Ugotovili smo, da imajo finančne institucije in nefinančna podjetja v Sloveniji različne bistvene vsebine etičnih kodeksov poslovanja. Dodatna ugotovitev je, da učinkovita raba etičnih kodeksov izboljšuje korporativno upravljanje podjetij. Etični kodeksi so po finančni krizi leta 2008 dobili večji pomen. Povečan pomen poslovne etike v podjetjih in podrobno napisani etični kodeksi so zelo pomembni, zahteve po njihovi kakovostni vsebini pa naraščajo. Zastavljene hipoteze smo preverjali s pomočjo javno objavljenih dokumentov. Zaradi preglednosti smo se odločili uporabiti tabelarični prikaz, ki smo ga pisno povzeli in tako navedli razlike med finančnimi in nefinančnimi institucijami. Ugotovili smo, da imajo tako finančne kot nefinančne institucije vsebine etičnih kodeksov, ki jim dajejo poseben pomen. Te vsebine so bistvene za zaposlene v podjetjih, saj jim ob kritičnih situacijah pri delu nudijo oporo, kjer zaposleni najdejo navodila ustreznega ravnanja v situaciji. Ključne besede: etika, poslovna etika, etični kodeks, finančne institucije, nefinančne institucije Objavljeno v DKUM: 30.03.2021; Ogledov: 1012; Prenosov: 195
Celotno besedilo (1,06 MB) |
10. |