1. Spoprijemanje pacienta z vsakdanjim življenjem po opeklinski poškodbiSandra Terzić, 2025, diplomsko delo Opis: Uvod: Opekline so izjemno boleče poškodbe, ki imajo poleg fizičnih posledic tudi velik vpliv na duševno zdravje in kakovost življenja pacienta. Okrevanje po opeklinah je dolgotrajen proces, ki zahteva celostno oskrbo, saj se pacienti soočajo z bolečinami, dolgotrajno hospitalizacijo, telesnimi izzivi ter psihosocialnimi posledicami, kot so brazgotinjenje, depresija in socialna izolacija. Namen zaključnega dela je bil raziskati, kako se pacienti po opeklinski poškodbi spoprijemajo z vsakdanjim življenjem po odpustu iz bolnišnice.
Metode: Pri pisanju smo uporabili deskriptivno ali opisno metodo dela. Raziskave so bile pridobljene iz podatkovnih baz CINAHL Ultimate, SAGE, PubMed, ScienceDirect in Web of Science. Pregled literature smo predstavili s pomočjo diagrama PRISMA.
Rezultati: Od 894 rezultatov smo v končno analizo vključili deset raziskav. Vse te raziskave so pokazale pomembnost psihološke podpore, strategij spoprijemanja in socialne podpore pri izboljšanju kakovosti življenja preživelih po opeklinah ter pri soočanju z njihovimi fizičnimi in čustvenimi posledicami.
Razprava in Zaključek: Soočanje z življenjem po opeklinski poškodbi prinaša številne izzive, kot so telesne omejitve, bolečina, spremembe v videzu in psihološki pritiski. Ko se pacient vrne iz bolnišnice, sta podpora bližnjih in celovita rehabilitacija ključnega pomena, saj mu omogočata, da postopoma sprejme nove razmere in se vrne k vsakdanjim aktivnostim. Ključne besede: opeklinske poškodbe, kakovost življenja, rehabilitacija, psihološka podpora Objavljeno v DKUM: 07.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 170
Celotno besedilo (1,14 MB) |
2. Psihološka podpora ženskam z rakom dojkeVanessa Lončarič, 2025, diplomsko delo Opis: Uvod: Rak dojke narašča po celem svetu, ne glede na to, kako razvita je država. Psihične motnje vplivajo na kakovost življenja pacientov, njihovo zmožnost samooskrbe in prilagoditev na zdravljenje. Dobra komunikacija med žensko z rakom dojke in zdravstvenim osebjem je ključnega pomena za zagotavljanje visokokakovostnega varstva.
Metode: V zaključnem delu smo pregledali znanstveno in strokovno literaturo na temo psihološke podpore pri ženskah z rakom dojke. Uporabili smo deskriptivno metodo dela ter dodatno metodo analize in sinteze. Znanstveno literaturo smo iskali v tujih podatkovnih bazah: PubMed, CINAHL, Cochrane Library in ScienceDirect.
Rezultati: V končno analizo smo vključili 10 raziskav. Ugotovili smo, da je za psihološko podporo žensk z rakom dojke z leti vedno bolje poskrbljeno... Psihosocialne intervencije so enako učinkovite kot standardna zdravstvena nega in druge podporne intervencije med diagnozo, zdravljenjem in preživetjem žensk z rakom dojke.
Ključnega pomena je, da zdravstveni delavec zna prepoznati znake psihološkega nihanja in da žensko z rakom dojke obravnava kot edinstveno.
Razprava in zaključek: Bistvenega pomena je, da ženska pravočasno poišče strokovno pomoč, ki ji lahko pomaga v poteku zdravljenja po odkritju raka dojke, in da ima podporo s strani njej pomembnih oseb. Ključne besede: psihološka podpora pri ženskah, rak dojke Objavljeno v DKUM: 25.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 129
Celotno besedilo (759,46 KB) |
3. Psihična podpora družinam otrok z motnjo avtističnega spektraMaja Klemenc, 2025, diplomsko delo Opis: Uvod: Motnja avtističnega spektra lahko pomeni izzive, ki zahtevajo prilagoditve, zato je psihična podpora ključna za izboljšanje kakovosti življenja otrok in njihovih družin. Pomembno je, da se pri družinah z otrokom z motnjo avtističnega spektra osredotočimo na celostno podporo otroku in družini z zagotavljanjem natančnih informacij, pomoči pri obvladovanju izzivov, kar lahko izboljša kakovost njihovega življenja in terapevtski pristop.
Metode: Uporabili smo deskriptivno metodo dela. Iskanje znanstvene literature je potekalo s pomočjo iskalnega niza in ob upoštevanju omejitev v relevantnih mednarodnih podatkovnih bazah CINAHL Ultimate, MEDLINE, PubMed in Cochrane Library. S pomočjo PRISMA diagrama smo prikazali celoten potek sistematičnega iskanja literature na izbrano temo.
Rezultati: V podatkovnih bazah smo pridobili skupaj 35 zadetkov. V končno analizo je bilo vključenih šest člankov. Ugotovitve kažejo, da starši otrok z motnjo avtističnega spektra pogosto doživljajo nižjo kakovost življenja. Pozitiven vpliv na kakovost življenja v družini ima psihična podpora. Različne oblike psihične podpore prispevajo k boljšemu počutju staršev in kakovosti življenja družin.
Razprava in zaključek: Starši otrok z motnjo avtističnega spektra se v vsakodnevnem življenju srečujejo z različnimi izzivi, ki v veliki meri vplivajo na kakovost življenja v družini. Pri zagotavljanju dobre kakovosti življenja teh družin je pomembna psihična podpora družinam otrok z motnjo avtističnega spektra. Ključne besede: motnja avtističnega spektra, podpora, kakovost družinskega življenja, izzivi družine Objavljeno v DKUM: 25.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 84
Celotno besedilo (970,22 KB) |
4. Informacijska podpora za izboljšanje poslovanja gostinskega lokalaAlex Arko, 2025, diplomsko delo Opis: Obravnava poteka poslovnih procesov znotraj podjetja, ki se ukvarja z gostinsko dejavnostjo ter ima močan tržni položaj. Raziskovalno delo vključuje natančne opise izvedbe obravnavanih postopkov dela, torej ključne in podporne procese. Delo je naravnano k kritični analizi obstoječih poslovnih procesov ter sloni k definiranju možnih izboljšav oziroma inovacij obstoječih poslovnih procesov. Za dosego željenih ciljev, povezanih z poslovanjem gostinskega lokala, znotraj tega dela omenjamo predvsem informacijske rešitve, ki bi omogočale hitrejše ter kakovostnejše izpolnjevanje delovnih zahtev. Ključne besede: poslovni procesi, management poslovnih procesov, inovacije, gostinstvo, optimizacija, informacijska podpora, ključni poslovni procesi, podporni poslovni procesi Objavljeno v DKUM: 24.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 12
Celotno besedilo (1,02 MB) |
5. Primerjava spletnih trgovalnih platform za majhne vlagateljeViktor Kastel, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na analizo treh izbranih spletnih trgovalnih platform za majhne vlagatelje, in sicer eToro, Trading 212 in Robinhood. V tem kontekstu smo oblikovali kriterije, po katerih smo primerjali omenjene platforme in ki se nanašajo na primerjavo uporabniške izkušnje, stroškov in provizij, mobilne različice, dodatnih funkcij, odzivnosti klepetalnih robotov in ustreznosti odgovorov podpore strankam ter varnosti in regulative. Vlagatelji se zelo pogosto srečujejo s težavo, katero platformo izbrati za
plasiranje svojih sredstev, in dilemo, katera platforma ponuja najboljšo, vsesplošno uporabniško izkušnjo, ki postaja vse pomembnejši dejavnik za izbiro v hitro rastočem svetu digitalizacij. Odgovor na to vprašanje smo podali v magistrskem delu. Rezultati naše raziskave nakazujejo na to, da so trenutni ponudniki digitalnih platform drug drugemu zelo konkurenčni, saj so razlike med njimi zelo majhne, kar pomeni, da nianse odločajo. Ključne besede: uporabniška izkušnja, stroški trgovanja, mobilna različica, klepetalni roboti, podpora strankam, kibernetska varnost. Objavljeno v DKUM: 20.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 21
Celotno besedilo (3,66 MB) |
6. Laična podpora kot nadgradnja celostne oskrbe oseb s sladkorno boleznijo in arterijsko hipertenzijo na primarni zdravstveni ravni v SlovenijiTina Virtič Potočnik, 2025, doktorska disertacija Opis: Namen raziskave je bil razviti znanstveno utemeljen model laične podpore za osebe s sladkorno boleznijo tipa 2 (SB), z ali brez arterijske hipertenzije (AH), in ovrednotiti vlogo te podpore z vključitvijo usposobljenih oseb za njeno izvajanje. To bi omogočilo nadgradnjo celostne oskrbe teh bolnikov na primarni zdravstveni ravni v Sloveniji.
Metode: Pilotna prospektivna intervencijska raziskava tipa pred/potem, z uporabo mešane metodologije, je potekala od maja 2021 do decembra 2023 v urbanem okolju Zdravstvenega doma Ljubljana in ruralnem okolju Zdravstvenega doma Slovenj Gradec. Z namenskim vzorčenjem so bili v dvomesečni strukturirani izobraževalni program vključeni posamezniki s SB, z ali brez AH (n=36), da bi postali usposobljeni za nudenje laične podpore drugim bolnikom (n=226). V skupinah do 10 bolnikov so se srečevali enkrat mesečno, tri mesece zapored. Podatki so bili zbrani iz zdravstvene dokumentacije, kliničnih meritev, vprašalnikov, intervjujev in fokusnih skupin.
Rezultati: 31 udeležencev (stopnja zadržanja 86,1 %) je postalo usposobljenih za nudenje laične podpore, s povprečno starostjo 63,9 let (SD 8,9), med njimi 67,7 % žensk. Usposabljanje je bilo ocenjeno kot izvedljivo, visoko sprejemljivo in učinkovito. Znanje udeležencev o SB (p<0,001) in AH (p=0,024) se je po usposabljanju pomembno izboljšalo, prav tako se je po šestih mesecih zmanjšal njihov indeks telesne mase (ITM) (p=0,020). Treh srečanj laične podpore se je udeležilo 200 bolnikov (stopnja zadržanja 88,5 %), s povprečno starostjo 68,3 let (SD 10,5), med njimi 51 % moških. Srečanja so se izkazala za izvedljiva, visoko sprejemljiva in učinkovita, saj se je opolnomočenje bolnikov pomembno izboljšalo (p<0,001). Multivariatni linearni regresijski model je pokazal pomembno povezavo med opolnomočenjem in nižjo starostjo (p=0,009), s prebivanjem v ruralnem okolju (p<0,001) in odsotnostjo zdravljenja z antihiperglikemičnimi zdravili (p=0,015).
Zaključek: Za izboljšanje (samo)oskrbe oseb s SB in AH je ključno, da se laična podpora sistematično vključi v zdravstveni sistem kot del kontinuuma celostne oskrbe. Potrebne so nadaljnje raziskave za preučitev dolgotrajnih učinkov in strategij širše implementacije. Ključne besede: laična podpora, sladkorna bolezen tipa 2, hipertenzija, opolnomočenje, primarno zdravstveno varstvo Objavljeno v DKUM: 19.03.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (8,75 MB) |
7. Pomen duhovne in psihosocialne podpore pacientom s kronično obstruktivno pljučno boleznijo in njihovim družinamNastja Mihajlović, 2024, magistrsko delo Opis: Uvod: Kronična obstruktivna pljučna bolezen je kompleksna bolezen in za paciente ter njihove družine povzroča poleg fizičnih simptomov tudi čustveno in psihološko breme. Zaradi tega je duhovna in psihološka podpora izjemno pomembna. Pregled literature je bil izveden z namenom ugotavljanja, kakšno podporo si želijo ljudje s kronično obstruktivno pljučno boleznijo in njihove družine.
Metode: Za pregled znanstvene literature v angleškem jeziku smo uporabili podatkovne baze Medline, PubMed, SAGE in Science Direct. PRISMA diagram smo uporabili za prikaz pregleda in izbire člankov. Kakovost člankov smo ocenili z orodji Joanna Briggs Institute in The Mixed Methods Appraisal Tool. Podatke smo predstavili opisno, povzemajoč skupne značilnosti literature, za sintezo rezultatov pa smo uporabili narativni opis.
Rezultati: Oblikovali smo glavno kategorijo: celostna podpora pacientom s KOPB in njihovim družinam, s podkategorijo sekundarnega nivoja: psihosocialna in duhovna podpora, ki vključuje tri podkategorije primarnega nivoja: čustveno in psihološko podporo, duhovno podporo ter socialno podporo.
Razprava in sklep: Za izboljšanje kakovosti življenja je ključnega pomena celostna podpora, vključno s psihosocialno in duhovno podporo. Pomembna je tudi zgodnja integracija paliativne oskrbe. Zgodnja uporaba na osebo osredotočene paliativne oskrbe pozitivno vpliva na kakovost življenja, simptome in pacientove poglede na oskrbo.
Ključne besede: duhovna podpora, psihosocialna podpora, kronična obstruktivna pljučna bolezen, družina Objavljeno v DKUM: 21.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 115
Celotno besedilo (1,68 MB) |
8. Čustvena podpora ženskam po spontanem splavuAmra Ćatić, 2024, diplomsko delo Opis: Uvod: Spontani splav je travmatična izkušnja, ki nosi s seboj zmerno do visoko tveganje za psihološke in čustvene težave, zato je namen zaključnega dela raziskati, katere intervencije so učinkovite pri zagotavljanju čustvenih potreb žensk po spontanem splavu.
Metode: Uporabili smo deskriptivno metodo dela in pregled literature. Iskanje literature je potekalo v podatkovnih bazah PubMed, CINAHL in Medline ob upoštevanju vključitvenih in izključitvenih kriterijev ter iskalnih omejitev. Izvedli smo vsebinsko analizo in sintezo zbranih podatkov.
Rezultati: V analizo smo vključili pet raziskav, na osnovi katerih ugotavljamo, da medicinska sestra s temeljitim pogovorom, s ciljem vzpostavitve čustvene povezanosti z žensko po spontanem splavu, prepoznava njene potrebe ter identificira dejavnike, ki vplivajo na njeno doživljanje situacije. V okviru psihološke podpore je potrebno poskrbeti za celostno oskrbo žensk glede na identificirane potrebe in nuditi družbeno podporo, informacijsko podporo, ustanovitev lokalnih podpornih skupin, sodelovanje v organiziranih spominskih dogodkih in napotitev v specializirane centre, kjer ženske dobijo celostno oskrbo vključno z medicinsko in psihološko podporo.
Razprava in zaključek: S posvečanjem časa in pogovorom z žensko in njenim partnerjem je mogoče vzpostaviti po spontanem splavu čustveno povezavo, razumeti njune potrebe in identificirati vplivne dejavnike. S tem se omogoča prepoznavanje morebitnih psiholoških težav ter usmerjeno nudenje podpore in oskrbe.
Ključne besede: emocionalna podpora, spontani splav, pregled literature Objavljeno v DKUM: 17.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 62
Celotno besedilo (915,55 KB) |
9. Ocenjevanje vloge in podpore vrstnikov in učiteljev pri otrocih s specifičnimi učnimi težavami : magistrsko deloTadeja Kunej, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu raziskujemo vlogo podpore vrstnikov in učiteljev pri učencih s specifičnimi učnimi težavami (SUT) v izbrani osnovni šoli. Preučevali smo mnenja učencev, ki imajo SUT, njihovih vrstnikov ter učiteljev, ki jih poučujejo. Cilj raziskave je bil ugotoviti, kako vrstniki in učitelji razumejo in obravnavajo učence s SUT ter katere strategije in oblike podpore so najuspešnejše za njihove učne dosežke ter socialno vključevanje.
V teoretičnem delu smo obravnavali otroke s posebnimi potrebami, s poudarkom na specifičnih učnih težavah, predstavili pomen inkluzije v izobraževalnem sistemu ter predstavili vlogo učiteljev, vrstnikov, staršev in strokovnjakov pri podpori učencem s specifičnimi učnimi težavami. Poseben poudarek smo namenili strategiji poučevanja in prilagoditvam za učence s specifičnimi učnimi težavami. Empirični del raziskave vključuje analizo anket izvedenih med učitelji, vrstniki in učenci s specifičnimi učnimi težavami ter opis delavnic, namenjenih ozaveščanju s SUT. Na podlagi zbranih podatkov smo ugotavljali, kako se učenci s specifičnimi učnimi težavami soočajo z izzivi, kako so deležni podpore in kakšen vpliv ima ozaveščenost vrstnikov na njihovo socialno vključevanje v šolsko okolje. Ključne besede: specifične učne težave, inkluzija, podpora vrstnikov, učitelji in specifične učne težave, učenci s specifičnimi učnimi težavami Objavljeno v DKUM: 14.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 22
Celotno besedilo (1,87 MB) |
10. Informacijska podpora prodaji v proizvodnem podjetju: analiza primeraOskar Lah, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga z naslovom "Informacijska podpora prodaji v proizvodnem podjetju: analiza primera" se osredotoča na analizo informacijskih sistemov in tehnologij, ki podpirajo proces prodaje v poslovnem okolju podjetja AJM, specializiranega za stavbno pohištvo po meri. Naloga raziskuje obstoječe prakse in tehnologije ter ocenjuje njihove učinke pri izboljšanju prodajnih dejavnosti in doseganju poslovnih ciljev. Poseben poudarek je na primerjavi med klasičnim prodajnim podjetjem in proizvodnim podjetjem, ki vključuje inženiring izdelkov, ki so prilagojeni željam strank. V okviru raziskave se analizira trenutni sistem zbiranja, shranjevanja in uporabe prodajnih informacij v podjetju AJM ter ocenjuje učinke obstoječih poslovnih procesov in orodij, zlasti CRM sistema HubSpot in ERP sistema Cantor. Metodologija vključuje deskriptivni pristop v teoretičnem delu ter metodo analize primera v empiričnem delu, kjer se preučuje dejanska uporaba CRM in ERP sistema v podjetju AJM. V magistrskem delu je bilo s pomočjo uporabljenih metod ugotovljeno, da informacijska podpora pozitivno vpliva na prodajne rezultate, da CRM sistemi z avtomatizacijo izboljšujejo učinkovitost prodaje, in da poslovni uporabniki ocenjujejo informacijsko podporo kot pozitivno komponento na njihovo zadovoljstvo pri delu. Raziskava identificira ključne izzive in prednosti obstoječega sistema ter predlaga izboljšave, ki bi lahko prispevale k boljšemu razumevanju kupcev, učinkovitejši komunikaciji, upravljanju prodajnih podatkov in povečanju stopnje konverzij. Ključne besede: Upravljanje odnosov s strankami, načrtovanje virov podjetja, informacijska podpora, prodajne informacije, proizvodno podjetje, poslovni procesi, informacijsko orodje. Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (4,05 MB) |