1. Primerjava orodij QGIS in ArcGIS Pro pri analizi storitvenih območij : diplomsko deloJan Požgaj, 2025, diplomsko delo Opis: Povpraševanje po storitvah dostave v zadnjem kilometru se iz dneva v dan povečuje. Prav ta storitev predstavlja tudi največji del stroškov v celotni logistiki. Zaradi tega je zelo smiselna optimizacija procesa, za kar uporabljamo različna orodja, katera omogočajo natančen izris ter načrt poti za zmanjšanje stroškov in časa. V tej diplomski nalogi nas je zanimalo, ali je mogoče izvesti optimizacijo dostave v zadnjem kilometru z uporabo geografsko informacijskih sistemov (v nadaljevanju: GIS). Bolj natančno s programoma QGIS in ArcGIS Pro. Na področju mestne občine Ljubljana smo izbrali 10 četrtnih skupnosti ter v vsaki od njih po eno poslovalnico Pošte Slovenije. Najprej smo izvedli analizo storitvenih območij, kar nam ni ponudilo ustreznih rezultatov, zato smo raziskovali dalje. Za boljši posnetek dejanskega stanja smo namreč potrebovali večje število naročil ter vozil. Zato smo v osem mestnih četrti dodali še po 20 naključnih naslovov, v dve pa 30. Te naslovi so predstavljali naročila, oz. končne naslove za izvedbo nadaljnje analize. S primerjavo in analizo v obeh programih smo prišli do zaključka. Rezultati primerjave so pokazali, da je za optimizacijo dostave v zadnjem kilometru bolj primeren program ArcGIS Pro. Ključne besede: ArcGIS, QGIS, dostava v zadnjem kilometru, Pošta Slovenije, optimizacija Objavljeno v DKUM: 15.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 23
Celotno besedilo (3,29 MB) |
2. Pametna dostava: optimizacija paketne dostave na Pošti 2310 Slovenska Bistrica : diplomsko deloTanja Sivka, 2024, diplomsko delo Opis: Pošta 2310 Slovenska Bistrica se pri organizaciji jutranje dostave spopada z izzivi zaradi pomanjkanja predhodnih informacij o količini ter namembnosti paketov in palet za dostavo in neoptimiziranih dostavnih poti pri popoldanskem pobiranju paketov. Te težave povzročajo neučinkovito razporeditev delovne sile, daljše čase dostave in višje stroške poslovanja, kar vpliva na zadovoljstvo strank in zaposlenih.
Na podlagi analize trenutnega procesa dostave in pobiranja paketov, primerjave v količini prispelih paketov v jutranjem dohodu, primerjalne analize in uspešne uvedbe pametne dostave v drugih podjetjih ter analize SWOT, bomo v diplomskem delu predstavili in kritično ovrednotili predloge optimizacije paketne dostave in popoldanskega pobiranja paketov.
Rešitve, kot so uvedba naprednih tehnologij, lahko bistveno izboljšajo poslovanje. Umetna inteligenca (angl. Artificial Intelligence; v nadaljevanju: AI), omogoča optimizacijo dostavnih poti, kar bi zmanjšalo stroške in povečalo učinkovitost. Internet stvari (angl. Internet of Things; v nadaljevanju:IoT), omogoča sprotno sledenje pošiljk, kar bi izboljšalo preglednost in natančnost dostave. Globalni sistemi pozicioniranja (angl Global Positioning System; v nadaljevanju: GPS) nameščeni v vozilih in na paketih, omogočajo zbiranje podatkov o lokaciji in stanju pošiljk, kar omogoča pravočasno prilagajanje dostavnih poti ter avtomatizacijo procesov.
Analiza moči, slabosti, priložnosti, grožnje (angl. Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, v nadaljevanju: SWOT) je pokazala, da ima Pošta 2310 Slovenska Bistrica močne točke, kot so zanesljivost storitev in usposobljeno osebje, a se mora spopasti s šibkostmi, kot sta pomanjkanje digitalizacije in ročno razvrščanje paketov. Na podlagi ugotovitev predlagamo implementacijo naprednih tehnologij, ki bi izboljšale učinkovitost, zmanjšale stroške in povečale zadovoljstvo strank ter konkurenčnost. Ključne besede: distribucija paketov, pametna dostava, Pošta 2310 Slovenska Bistrica Objavljeno v DKUM: 27.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (1,56 MB) |
3. Optimizacija transportnih poti na primeru prevzemanja poštnih pošiljkErik Štamic, Alen Kahvedžić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga obravnava problematiko optimiranja transportnih poti na primeru prevzema poštnih pošiljk v podjetju Pošta Slovenije d. o. o. V nalogi so opisana teoretična spoznanja na področju logistike, transporta in prevoza tovora. Poseben poudarek je namenjen problemu usmerjanja oziroma vodenja vozil in primerjavi prosto dostopnih optimizacijskih orodij za reševanje omenjenega problema. Obravnavan je primer izvajanja prevzema in prevoza poštnih pošiljk v okviru zbirnega centra Celje. S pomočjo izbranega orodja so na podlagi analize obstoječega stanja izvedeni različni optimizacijski pristopi, s katerimi so prikazani potencialni prihranki. Ključne besede: transport, logistika, optimizacija poti, Pošta Slovenije d. o. o., prevzem pošiljk Objavljeno v DKUM: 18.07.2024; Ogledov: 253; Prenosov: 0
Celotno besedilo (4,61 MB) |
4. Nabavni proces v podjetju Pošta Slovenije d. o. o.Urška Jerebic, 2024, diplomsko delo Opis: Nabava je proces, ki odločilno vpliva na razvoj podjetja. Zelo pomemben je kakovosten odnos med podjetjem in dobavitelji, predvsem takrat, ko poslovna partnerja skupaj rasteta ter se razvijata. V podjetju sami brez podpore ne bi morali spremljati razvoja na vseh področjih. Ravno ob tem se pokaže odnos z dobavitelji, ki s svojim znanjem izobražujejo zaposlene v podjetju o novostih na trgu. Nabava torej skrbi, da izdelki sledijo trendom in izpolnjevanju potreb kupcev.
Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. V teoretičnem delu smo podrobno predstavili vlogo in cilje nabave v podjetju ter podrobno opisali korake nabavnega procesa. Prav tako smo predstavili, kako pomembno je, da nabavni oddelek sodeluje z ostalimi oddelki v podjetju. Opisali smo orodje TCO (Total Cost of Ownership of Component) in pojasnili, kako je pandemija COVID-19 vplivala na podjetja ter nabavo v Sloveniji.
V praktičnem delu smo predstavili podjetje Pošta Slovenije d. o. o., njene cilje, vizije in poslanstvo. V nadaljevanju je na podlagi podjetja Pošta Slovenije podrobno predstavljen nabavni proces, statistika izvedenih postopkov javnega naročanja omenjenega podjetja v letu 2023. Prav tako smo pisali tudi o tem, kako je rusko-ukrajinska vojna vplivala na poslovanje podjetja. Ključne besede: Nabava, nabavni proces, storitvene dejavnosti, Pošta Slovenije, organizacijska struktura podjetja, statistika. Objavljeno v DKUM: 12.06.2024; Ogledov: 147; Prenosov: 65
Celotno besedilo (3,18 MB) |
5. Analiza vpliva povečanega spletnega nakupovanja na paketne storitve: primer Pošte 3102 Celje : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programaMediha Durić, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo raziskovali, kako je povečano spletno nakupovanje vplivalo na poštne storitve, predvsem na paketne. Za primer smo vzeli Pošto 3102 Celje. Spletno nakupovanje je ob razcvetu globalizacije in internetne prodaje doživelo povečanje tudi med slovenskimi e-kupci. V teoretičnem delu naloge smo opredelili spletno nakupovanje, opisali navade slovenskih e-kupcev in v nadaljevanju analizirali spletno nakupovanje v Sloveniji med letoma 2018 in 2022. Predstavili smo Pošto Slovenije in njene storitve na področju paketnih pošiljk, podrobno smo opisali, kako poteka delo s paketi na Pošti 3120 Celje ter analizirali količino sprejetih in dostavljenih paketov v obravnavanem obdobju. Ugotovili smo, da je povečano spletno nakupovanje prineslo tudi porast količine paketnih pošiljk na Pošti 3102 Celje, kar je za seboj potegnilo tudi težave. Kot rešitev smo predlagali večjo vključenost alternativnih načinov prometa s paketnimi pošiljkami. Tu imamo v mislih predvsem večje število PS Paketomatov in paketnikov Direct4me na dostavnem območju Pošte 3120 Celje, kar bi vsekakor razbremenilo paketne pismonoše pri dostavi pošiljk. Ključne besede: spletno nakupovanje, paket, Pošta 3102 Celje, dostava, PS Paketomat Objavljeno v DKUM: 13.02.2024; Ogledov: 289; Prenosov: 37
Celotno besedilo (1,18 MB) |
6. Finančna analiza poslovanja pošte slovenijeNeja Kokot, 2023, magistrsko delo Opis: Finančna analiza je ključni del celotne analize podjetja v gospodarstvu. Glavni cilj vsakega podjetja je s pomočjo učinkovitega vodenja poslovanja doseči najboljše poslovne rezultate. Za sprejemanje pomembnih poslovnih odločitev potrebuje vodstvo zanesljive informacije iz različnih virov, zato so rezultati finančne analize ključni pri teh odločitvah. Na podlagi računovodskih izkazov, ki ponujajo vpogled v preteklo uspešnost podjetja, ter s pravilno analizo teh podatkov lahko ustvarimo realno sliko o poslovanju podjetja, kar pomaga vsem vpletenim pri oblikovanju usmeritev za prihodnost. Te pridobljene informacije bistveno olajšajo proces odločanja in načrtovanja pri razvoju podjetja. S pomočjo rezultatov ocenimo finančni in ekonomski položaj podjetja ter njegovo zdravje. V nalogi smo na podlagi računovodskih izkazov ter finančnih kazalnikov in modelov določili finančno stanje podjetja Pošta Slovenije. Uporabili smo zgolj kazalnike, ki so ključni pri finančni analizi, upoštevali pa smo podatke med leti 2018 in 2022, ki smo jih pridobili v letnih poročilih podjetja. V teoretičnem delu smo predstavili možna finančna tveganja ter opisali računovodske izkaze in kazalnike ter modele finančne analize. Predstavili smo tudi optimalno strukturo kapitala. V praktičnem delu smo opisali podjetje ter predstavili rezultate finančne analize, na podlagi kazalnikov in modelov. Prikazali smo tudi horizontalno in vertikalno finančno strukturo ter stroške kapitala in obratni kapital v podjetju. Skozi nalogo smo raziskovali enega izmed večjih finančnih problemov, to je zlato bilančno pravilo. Rezultati analize so pokazali, da se v podjetju držijo najpomembnejšega pravila. Prav tako so rezultati pokazali, da se v podjetju ne soočajo s prevelikimi finančnimi tveganji, oz. da ta pravilno obvladujejo. Vse to so nam namreč pokazali rezultati finančnih kazalnikov ter modelov. Podjetje je stabilno, likvidno ter kreditno sposobno. Ključne besede: finančna analiza, Pošta Slovenije, finančni kazalniki, vodoravna in navpična analiza, Altmanov model, Kraličkova metoda, računovodski izkazi. Objavljeno v DKUM: 20.11.2023; Ogledov: 570; Prenosov: 173
Celotno besedilo (3,10 MB) |
7. Trendi in izzivi paketnih storitev pri Pošti Slovenije d.o.o. : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programaTeja Žvikart, 2023, diplomsko delo Opis: Družbeni, gospodarski, kulturni in politični trendi prinašajo v bližnji prihodnosti številne izzive na področju paketnega poslovanja. V diplomskem delu se bomo osredotočili na tri segmente problematike, ki izhajajo iz: (1) porasta spletnega nakupovanja, (2) posledično vse večjih zahtev spletnih nakupovalcev po fleksibilnejši dostavi in (3) smernic evropske regulative po vzdrževanju čistega okolja. Na podlagi analize trenutnih procesov delovanja podjetja Pošta Slovenije, d. o. o., in obstoječih storitev, ki jih ponuja v okviru paketnega poslovanja, bodo v diplomskem delu predstavljeni in kritično ovrednoteni predlogi za spopadanje z omenjenimi spremembami v bližnji prihodnosti. Predstavljeni bodo možnosti, predlogi, potrebni pogoji in predvideni rezultati izboljšav, ki bi podjetje ohranili konkurenčno ali pa mu, kot kažejo ugotovitve, celo povečali tržni delež na področju paketne dostave v Republiki Sloveniji. Ključne besede: paket, Pošta Slovenije, logistika, paketno poslovanje, poštne storitve Objavljeno v DKUM: 10.05.2023; Ogledov: 572; Prenosov: 148
Celotno besedilo (2,26 MB) |
8. Prepoznava ribarjenja preko elektronskih sporočil med študenti : magistrsko deloAlex Crgol, 2023, magistrsko delo Opis: V sodobnih organizacijah se uporabniki na vseh ravneh pogosto zanašajo na digitalno komunikacijo, kot je elektronska pošta, da bi izpolnili svoje delovne naloge. Posledično je ribarjenje preko elektronske pošte postalo ena najpogostejših groženj informacijske varnosti. Da bi se lahko zaščitili pred to grožnjo, številne organizacije vlagajo velik delež svojih sredstev v varnost in usposabljanje uporabnikov. Toda izobraževanja na temo zlonamerne elektronske pošte niso enako uspešna. Za našo raziskavo smo med študenti UM FVV v študijskem letu 2021/2022 naredili eksperiment, v katerem smo izvedli kampanje ciljanega ribarjenje preko elektronske pošte. V sodelovanju s Fakulteto za varnostne vede in Študentskim svetom Fakultete za varnostne vede smo v prvi fazi raziskave polovici naključno izbranih študentov UM FVV poslali anketne vprašalnike, kjer so morali na dejanskih primerih prepoznati, ali gre za ribarjenja preko elektronske pošte ali ne. Študenti so bili v tej fazi razdeljeni v 4 naključne skupine; vsaka skupina je prejela 4 fotografije primerov elektronske pošte. S pomočjo statističnih testov nam je uspelo opaziti določene statistično značilne razlike med skupinami, vendar nam ni uspelo natančno določiti jasne ločnice med skupinami glede na njihovo težavnost. V drugi fazi in četrti fazi raziskave smo študentom UM FVV poslali prilagojena sporočila ribarjenja preko elektronske pošte in spremljali njihovo dovzetnost za tovrstne napade. Študenti so v določenem časovnem obdobju prejeli dve sporočili ribarjenja. Obe sporočili sta bili zastavljeni tako, da sta bili težavnostno enakovredni, čeprav smo opazili, da je bilo drugo sporočilo za študente bistveno težje od prvega. Glavni namen te študije je bil ugotoviti, ali obstaja povezava med rezultati ankete (njihovim znanjem) in rezultati testiranja ribarjenja preko elektronske pošte med študenti (njihovim odzivom). Tretja faza raziskave je vključevala izobraževanje, ki se je izvajalo med prvo in drugo kampanjo ribarjenja. Tukaj so bili vsi sodelujoči študenti razdeljeni v dve izobraževalni skupini ter v eno kontrolno skupino, ki ni bila deležna nobenega izobraževanja. Prva izobraževalna skupina je imela izobraževanje s slikovnim gradivom, druga izobraževalna skupina pa je imela izobraževanje s povezavo do interaktivnega kviza o ribarjenju preko elektronske pošte. Na podlagi vseh pridobljenih rezultatov smo ugotovili, da so bili študenti, ki so se izobraževali s slikovnim gradivom, deležni najslabših rezultatov, kar v praksi pomeni, da so se na ribarjenje preko elektronske pošte odzvali slabše kot pred izobraževanjem. Pri študentih, ki so se izobraževali s povezavo, pa nismo zaznali statistično značilnih povezav med izobraževanjem in dejanskim odzivom na ribarjenje, zato tukaj nismo mogli oceniti, ali je ta način izobraževanja bil učinkovit. Na splošno v sklopu raziskave nismo odkrili učinkovite metode izobraževanja za študente, ki bi pripomogla k izboljšanju prepoznave ribarjenja preko elektronske pošte. Ključne besede: informacijska varnost, ribarjenje, elektronska pošta, napadi, magistrska dela Objavljeno v DKUM: 09.05.2023; Ogledov: 678; Prenosov: 99
Celotno besedilo (6,21 MB) |
9. Vpliv povečanega spletnega nakupovanja na logistične procese na dislocirani enoti Pošte Ravne na Koroškem : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programaBoštjan Obretan, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi je prikazano, kako je povečano spletno nakupovanje vplivalo na dislocirano enoto Pošte Ravne na Koroškem. V teoretičnem delu so predstavljena podjetje Pošta Slovenije in storitve, ki jih ta ponuja. To poglavje vsebuje tudi opis, kako spletno nakupovanje vpliva na rast poštnih storitev vseh izvajalcev znotraj in zunaj meja Slovenije. V poglavju Obstoječe stanje govorimo o stanju na dislocirani enoti na Čečovju, njeni lokaciji, opisu prostora in dostavnih vozilih ter opremi, ki je tam bila v uporabi. Prav tako v tem poglavju opisujemo in analiziramo logistične procese, ki so se tam izvajali. Naslednje poglavje je predlog rešitve problema, pri čemer prikažemo novo lokacijo, ki jo je Pošta Slovenije izbrala kot rešitev problematike dislocirane enote. V tem poglavju analiziramo enake logistične procese, kot smo jih na stari lokaciji, ter skozi diskusijo prikažemo razlike med staro in novo lokacijo. Ugotovimo, da je podjetje z izgradnjo nove lokacije zmanjšalo število aktivnosti, ki so potrebne za izvedbo procesa natovarjanja oziroma raztovarjanja poštnega furgona, pri procesu razdeljevanja poštnih pošiljk pa je ugotovljen prihranek na času. V zaključku naloge smo ocenili še uspešnost rešitve problema, navedli pogoje za uvedbo rešitve in predlagali možnosti nadaljnjih raziskav. Ključne besede: poštne logistične storitve, Pošta Slovenije, spletno nakupovanje, poštne pošiljke Objavljeno v DKUM: 22.02.2023; Ogledov: 587; Prenosov: 81
Celotno besedilo (2,42 MB) |
10. Managementski ukrepi prilagajanja poslovanja v Pošti SlovenijeValerija Stritar, 2022, magistrsko delo Opis: Okolje podjetja je vedno bilo in ostaja izjemno nepredvidljivo. Nikoli se namreč ne ve, kdaj in kako nas lahko kaj presneti, prav zato pa je pomembno, da so se podjetja sposobna prilagajati in hitro odreagirati, še posebej v nepredvidljivih situacijah, v katerih se lahko znajdejo kar »čez noč«. Krize lahko izvirajo iz zunanjega ali pa notranjega okolja podjetja in vplivajo na njegovo poslovanje. Nepričakovana in nenadna kriza je tudi pandemija Covid-19, ki je v svetu terjala nepričakovane in nenadne spremembe na mnogih področjih v naših življenjih, še posebej na področju dela in organizacij. Podjetja so za svoje preživetje na trgu morala upoštevati ukrepe tako države kot pristojnih institucij, poleg tega pa svoje poslovanje organizirati tako, da so utrpela čim manj negativnih učinkov krize. Sprejeti so morala marsikatere ukrepe, s katerimi so prilagodila svoje poslovanje in poskušala omogočiti neprekinjeno prodajo blaga in nudenje storitev. Pomembno je, da ima podjetje ustanovljen krizni management, ki nenehno spremlja okolje ter pripravlja odzive podjetja na morebitne krize. Ugotovili smo, da ima Pošta Slovenije Skupino za odziv na izredne dogodke, ki deluje skladno z Načrtom odziva na izredne dogodke ter ostalimi dokumenti sistema upravljanja neprekinjenega poslovanja.
V magistrskem delu smo ugotavljali, kako je Pošta Slovenije delovala pred nastankom krize, ki jo je povzročila epidemija Covid-19 – pri tem smo se omejili na leto 2019, predvsem v smislu managementskega modela, ki smo ga opredelili kot poslovanje podjetja, zastavljene strateške in operativne cilje, organiziranost, upravljanje s človeškimi viri in kontroling (notranja in zunanja revizija) ter delovanje ob pojavu Covida-19, pri čemer smo se omejili na leto 2020 in 2021. Tudi sama namreč občasno delam na pogodbeni pošti Blanca, tako da sem bila deležna ukrepov, ki so jih izvajali med najhujših valov epidemije, ko so se načini poslovanja še posebej zaostrili. Skozi raziskavo in na podlagi lastnih izkušenj dela na pošti med omenjeno krizo smo ugotovili, da je podjetje ob pojavu krize poskrbelo za varnost in zdravje tako zaposlenih kot strank in vseh poslovnih partnerjev, s katerimi so v neposrednem stiku, upoštevalo vse ukrepe in priporočila države in pristojnih institucij, podjetje je tudi izkoristilo državne pomoči, svojo dejavnost korporativnega upravljanja s tveganji (KUT) organizacijsko umestilo v organizacijsko enoto Strategija ter uspešno poskrbelo za učinkovit in nemoten potek izvajanja storitev. Zanimalo nas je tudi, kakšne ukrepe je ob prilagajanju poslovanja sprejel management Pošte Slovenije ob pojavu krize ter ali je bila njihova implementacija v samo poslovanje uspešna in smiselna. Ugotovili smo, da je omenjeno podjetje uspešno implementiralo vse ukrepe, ki smo jih razdelili na ukrepe za zaščito in varnost zaposlenih, ukrepe načrtovanja neprekinjenega poslovanja, ukrepe operativnega spopadanja s kriznimi situacijami, ravnanje z zunanjimi odnosi ter ukrepe glede financ in zagotavljanja likvidnosti, ukrepi pa so bili smiselni in učinkoviti. Če povzamemo, Covid-19 na samo poslovanje Pošte Slovenije ni imelo pretiranega (negativnega) učinka, podjetje pa je uvedlo inovativne ukrepe, s katerimi je zagotavljalo nemoten potek poslovanja. Ključne besede: managementski ukrepi, prilagajanje poslovanja, Pošta Slovenije, kriza, managementski model poslovanja Objavljeno v DKUM: 20.12.2022; Ogledov: 826; Prenosov: 118
Celotno besedilo (1,62 MB) |