1. Pomen skupnostnega tolmačenja pri premagovanju komunikacijskih ovir na Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije : magistrsko deloAnemari Pušnik, 2024, magistrsko delo Opis: Skupnostno tolmačenje je pogosta oblika tolmačenja v Sloveniji, ki tujejezičnim osebam omogoča dostop do javnih storitev. Zaposleni na Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) se dnevno srečujejo s tujejezičnimi strankami in se posledično zaradi neznanja tujih jezikov soočajo s številnimi komunikacijskimi ovirami. V magistrskem delu smo želeli ugotoviti, kako se zaposleni na ZZZS spopadajo s temi ovirami in kakšen je pomen skupnostnega tolmačenja v teh ustanovah. Želeli smo dokazati, da zaposleni na ZZZS niso seznanjeni s skupnostnim tolmačenjem in da se zaradi neprisotnosti tolmačev pogosto soočajo s komunikacijskimi težavami. V teoretičnem delu smo uporabili deskriptivno metodo, empirični del pa smo zasnovali na podlagi anketnega vprašalnika. Z izsledki smo dokazali, da zaposleni na ZZZS niso seznanjeni s skupnostnim tolmačenjem in da morajo pri svojem delu redno premagovati komunikacijske ovire. Poleg tega smo ugotovili, da ZZZS tujejezičnim strankam ne zagotavlja tolmačev in da se večina zaposlenih zaveda, da bi tolmač olajšal sporazumevanje s tujejezičnimi strankami. Ključne besede: skupnostno tolmačenje, javna uprava, komunikacijske ovire, Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije Objavljeno v DKUM: 30.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 21 Celotno besedilo (1,55 MB) |
2. Vodenje in komunikacijaSara Perovnik, 2024, diplomsko delo Opis: Vsako podjetje ima vsaj enega vodjo, ki vpliva na svoje zaposlene z namenom doseganja
zastavljenih ciljev. Pomembno je razlikovati vodenje in management, saj je vodenje le
funkcija managementa in pomeni vplivanje na ljudi. Tako kot se vodenje razlikuje od
managementa, se tudi vodje in managerji med seboj zelo razlikujejo. Pomemben element vodenja je tudi komunikacija. V diplomskem delu smo raziskali, kako sta vodenje in komunikacija med seboj povezana. V prvem delu diplomskega dela smo najprej opredelili vodenje, predstavili glavne značilnosti in razlike med managerji ter vodji. Temu sledijo različni stili vodenja, predstavitev dejavnikov uspešnega vodenja ter lastnosti uspešnih vodij. Na koncu tega poglavja pa smo predstavili še, kako čustva vplivajo na samo vodenje ter vlogo in pomen odnosa med vodji ter podrejenimi. Sledi drugo poglavje z naslovom komunikacija, kjer smo najprej predstavili proces komuniciranja in katere komunikacijske kanale poznamo, opredelili smo vrste komunikacije glede na različne kriterije, predstavili morebitne ovire, ki se lahko pojavijo med procesom komuniciranja ter povezavo med vodenjem in komunikacijo. Sledi empirični del, kjer smo s pomočjo ankete raziskali komunikacijo v podjetju Tesnila GK, d. o. o. Na podlagi rezultatov smo ugotovili, da se najpogosteje med nadrejenimi in podrejenimi uporablja neformalen način komunikacije. Najpogosteje uporabljena oblika komuniciranja je
sestanek. Rezultati so nas pripeljali do ugotovitve, da so zaposleni v podjetju na splošno
zadovoljni in da jih nadrejeni s pomočjo komunikacije najbolj motivirajo k delu, če jih
pohvalijo, jim namenijo kakšno lepo in spodbudno besedo. Ključne besede: Vodenje, stili vodenja, komunikacija, komunikacijski kanali, ovire pri komunikaciji Objavljeno v DKUM: 09.07.2024; Ogledov: 148; Prenosov: 46 Celotno besedilo (1,20 MB) |
3. Podjetniška demografija in značilnosti podjetništva mladih : Slovenski podjetniški observatorij 2023Karin Širec, Barbara Bradač Hojnik, Dijana Močnik, 2024 Opis: V okviru Slovenskega podjetniškega observatorija 2023 smo proučevali demografijo slovenskih podjetij in značilnosti podjetništva mladih v Sloveniji in primerjalno z Evropo. Kot vsako leto, smo tudi tokrat v prvem delu raziskave Slovenskega podjetniškega observatorija analizirali demografske značilnosti slovenskih podjetij, medtem ko smo drugi del posvetili aktualni temi tako v slovenskem kot evropskem gospodarstvu, analizi podjetništva mladih. Demografska analiza je bila usmerjena v razumevanje profilov slovenskih podjetij na podlagi različnih kriterijev, kot so število podjetij, njihova velikost, ustvarjen prihodek, stroški dela in dodana vrednost, razčlenjeno po dejavnosti, regiji in velikosti podjetja. Proučevanje značilnosti podjetništva mladih je zagotovilo vpogled v dinamiko podjetništva v izbrani ciljni skupini z namenom oblikovanja učinkovitih ukrepov spodbujanja razvoja podjetništva mladih. Ključne besede: gospodarske družbe, samostojni podjetniki, kazalniki finančne uspešnosti, podjetništvo mladih, značilnosti, priložnosti in ovire, strategije in politike, empirična analiza Objavljeno v DKUM: 24.04.2024; Ogledov: 263; Prenosov: 37 Celotno besedilo (12,41 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |
4. Vpliv komunikacijskih ovir pri obravnavi pacienta v nujni medicinski pomočiAnja Košič, 2023, magistrsko delo Opis: Uvod: Komunikacijske ovire negativno vplivajo na kakovost oskrbe pacientov na terenu kot tudi v zdravstvenih ustanovah. Zdravstveni delavci kot najpogostejšo bariero pri obravnavi navajajo paciente, ki govorijo tuj jezik. Komunikacijske ovire ovirajo ali odložijo nujne postopke in posege, če pacient ne govori in/ali razume jezika, posledice pa so lahko resne, saj je lahko ogroženo zdravje in življenje pacienta.
Metode: V teoretičnem delu smo opravili pregled in analizo literature s pomočjo deskriptivne metode dela. Empirični del predstavlja na kvantitativni metodologiji temelječa raziskava. Zbiranje podatkov je potekalo s pomočjo anketnega vprašalnika. V raziskavi, ki je potekala od maja do julija 2023, smo anketirali 100 zaposlenih v nujni medicinski pomoči. Dobljene podatke smo statistično obdelali in analizirali s pomočjo računalniških programov Microsoft Office Excel 2016 in IBM SPSS 28.0.
Rezultati: Rezultati raziskave so pokazali, da so se pri opravljanju dela skoraj vsi sodelujoči (99%) že srečali z oteženo komunikacijo. Večina (70%) še ni uporabila pripomočkov za oteženo komunikacijo, saj le ti niso na voljo. Sodelujoči so v 93% mnenja, da nimajo zadostnega znanja s področja otežene komunikacije in bi si ga želeli pridobiti.
Razprava in sklep: Uspešna komunikacija je pogoj za kakovostno zdravstveno oskrbo, zlasti pri nudenju nujne medicinske pomoči. Brez medsebojnega razumevanja med pacienti in zdravstvenim osebjem kakovostno zdravljenje ni mogoče. Potrebne so podrobnejše raziskave, s katerimi bomo našli nove načine za premostitev vse večjih komunikacijskih ovir, ki jih pri obravnavi srečujemo. Prav tako je potrebna implementacija in uporaba pripomočkov, ki so že na voljo ter razvoj novih, čimbolj vsesplošno dostopnih pripomočkov, ki bodo pripomogli h kakovostnejši obravnavi pacientov. Ključne besede: komunikacija, komunikacijske ovire, nujna medicinska pomoč, pacient Objavljeno v DKUM: 05.01.2024; Ogledov: 522; Prenosov: 94 Celotno besedilo (1,37 MB) |
5. Povezanost izvozne in inovacijske intenzivnosti v sektorju poslovnih storitev v SlovenijiJanez Rogelj, 2023, doktorska disertacija Opis: V nalogi smo v teoretičnem delu predstavili teoretične novosti o storitvah, razvoj in pomen mednarodne trgovine s storitvami (v primerjavi z izdelki), proučili lastnosti in značilnosti storitev in mednarodne trgovine z njimi, zaradi katerih se razlikujejo od lastnosti in značilnosti dejavnosti izdelkov (dobrin, proizvodov, produktov).
V povezavi s hitrim razvojem mednarodne trgovine s storitvami smo proučili značilnosti in lastnosti inovacijskih dejavnosti pri storitvah in kaj jih loči od inovacijskih dejavnosti v proizvodnih dejavnostih. Na podlagi različnih virov in lastnega proučevanja smo sestavili seznam 13 lastnosti in značilnosti storitev, ki so v tej doktorski nalogi prvič zbrane skupaj, na enem mestu. Te lastnosti natančno določajo storitve in (mednarodno) trgovino s storitvami ter kaj jih loči od lastnosti izdelkov in (mednarodne) trgovine z njimi.
V povezavi s storitvami smo proučili elemente gibljivost kapitala, gibljivost dela (ljudi), nadnacionalna podjetja, uporabo in razvoj novih tehnologij, čezmejni pretok informacij, ki vplivajo na mednarodno trgovino s storitvami in ovire v tej trgovini.
Podali smo nekaj osnovnih statističnih podatkov o pomenu storitev in storitvenih dejavnosti v mednarodni trgovini. Proučili smo inovacije in inovacijske dejavnosti v storitvenih dejavnostih. Pri tem smo se v analitičnem delu strukturno omejili na poslovne storitve kot ožji del področja nefinančnih storitvenih dejavnosti, geografsko pa na območje Slovenije.
V nadaljevanju smo preučili teoretična izhodišča o ekonomskem vplivu inovacijskih dejavnosti na področju storitvenih dejavnosti na obseg mednarodne trgovine s storitvami (izvoz) in obratno. V izbranem obdobju 2010-2016 smo temu dodali še teoretična izhodišča o ekonomskem vplivu investicijskih dejavnosti v razvoj na področju storitvenih dejavnosti na obseg mednarodne trgovine s storitvami (izvoz).
V jedrnem delu disertacije smo oblikovali raziskovalni model, ki temelji na uporabi analitičnih metod, ki so jih uporabljali raziskovalci na področjih proizvodnih dejavnosti in smo jih aplicirali na področju poslovnih storitvenih dejavnosti.
Za ugotavljanje ekonomskih učinkov izvoznih dejavnosti z vidika vpliva inovacijskih dejavnosti in investicijskih aktivnosti v razvoj v sektorju dejavnosti poslovnih storitev v Sloveniji je bilo potrebno zgraditi model v dveh korakih. Zato smo predstavili klasični model rasti in razvoj modela endogene rasti, ki je predstavljal osnovo za oblikovanje našega modela. Najprej smo uporabili enostaven "probit" model, s katerim smo ugotavljali vpliv izvoznih dejavnosti na gospodarstvo ob pogoju danih inovacijskih dejavnosti (za izbrani obdobji 2002-2008 in 2010-2016) in vpliv izvoznih dejavnosti na gospodarstvo ob pogoju danih investicijskih dejavnosti (za opazovano obdobje 2010-2016).
V drugem koraku smo model posplošili in uporabili inovacijske (investicijske) dejavnosti kot endogene spremenljivke z uporabo sočasnega (simultanega) "probit" modela.
Rezultati meritev so pokazali, da so inovacijske dejavnosti v podjetjih v sektorju poslovnih storitev pomembne za uspeh na tujih trgih. Podjetja z novimi ali izboljšanimi storitvami so bolje konkurirala na tujih trgih kot neinovativna storitvena podjetja. Med letoma 2010 in 2016 so rezultati pokazali verjetnosti, da bi skoraj vsako drugo podjetje, ki je inovacijsko intenzivno, postalo tudi izvozno intenzivno. Zaradi visokega tveganja pri ocenjevanju modela pa ni bilo mogoče potrditi obratnega vpliva, da izvozne dejavnosti pozitivno vplivajo na inovacijske dejavnosti.
Rezultati meritev so potrdili domnevo, da so investicijske dejavnosti v razvoj pozitivno vplivale na večje izvozne dejavnosti v podjetjih za merjeno obdobje med letoma 2010 in 2016. Bolj kot so podjetja investirala v razvoj, večja je bila verjetnost, da bodo izvozniki.
Za merjeno obdobje med letoma 2010 in 2016 so izračuni pokazali verjetnost pozitivnega vpliva izvoznih na investicijske intenzivnosti. Ključne besede: storitve, poslovne storitve, storitvene dejavnosti, razvoj in pomen mednarodne trgovine s storitvami, lastnosti in značilnosti storitev, pomen storitev in storitvenih dejavnosti v mednarodni menjavi s storitvami, ovire v mednarodni trgovini s storitvami, inovacije in inovacijskih dejavnosti v storitvenih dejavnostih, investicijske dejavnosti v razvoj v storitvenih dejavnostih, vplivu inovacijskih dejavnosti in investicijskih dejavnosti na področju storitvenih dejavnosti na obseg mednarodne trgovine s storitvami (izvoz) in obratno, izvoz storitev, enostaven "probit" model, sočasen (simultan) "probit" model, klasičen model rasti, razvoj modela endogene rasti, modeli inovacijskih procesov v storitvah Objavljeno v DKUM: 04.12.2023; Ogledov: 532; Prenosov: 60 Celotno besedilo (5,44 MB) |
6. Napredki v prepoznavanju objektov in sledenju v realnem času: Povezava med računalniškim vidom in umetno inteligenco : diplomsko deloKristjan Petauer, 2023, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava področje prepoznavanja objektov in sledenja v realnem času, s povezavo med računalniškim vidom in umetno inteligenco. Opiše metode za prepoznavanje in sledenje objektom, njihovo integracijo v naprave, uporabo, prednosti, slabosti, tehnične in etične ovire ter praktični primer uporabe s Pythonom, OpenCV in NumPy. Ključne besede: Računalniški vid, umetna inteligenca, prepoznava objektov, etične ovire Objavljeno v DKUM: 03.11.2023; Ogledov: 621; Prenosov: 53 Celotno besedilo (2,77 MB) |
7. Stanje podjetništva v podravski regiji: analiza ovir in možnost za razvojVid Jus, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo obravnavali podjetništvo kot pomemben element gospodarskega razvoja in generiranja delovnih mest. Ugotovili smo, da podjetništvo predstavlja karierno priložnost za posameznike in je ključno gonilo gospodarstva države, pri čemer država igra vitalno vlogo pri ustvarjanju ugodnega poslovnega okolja z ustrezno regulativo.
Raziskovali smo podjetniški proces, kjer se posamezniki vključujejo v ustvarjanje in vodenje organizacij z namenom doseganja dobička. Naše ugotovitve kažejo, da je razvoj podjetništva kompleksen proces, ki se odvija v različnih oblikah in kontekstih, odvisno od številnih dejavnikov.
Analizirali smo vlogo države v razvoju podjetništva, pri čemer smo se osredotočili na infrastrukturno in finančno podporo ter na politike in predpise, ki lahko ustvarijo ugodno poslovno okolje. Poudarili smo tudi pomen ažurnih informacij o trgu, strankah in industrijskih trendih za uspešno poslovanje podjetij.
Posebej smo se posvetili analizi ovir za poslovanje podjetij v Podravski regiji, kot eni izmed statistično najgosteje naseljenih regij v Sloveniji. Ugotovili smo, da se podjetja soočajo z različnimi ovirami, med katerimi so najpogostejše prevelika konkurenca, pomanjkanje kvalificirane delovne sile in pomanjkanje finančnih sredstev.
V zaključku diplomskega dela smo poudarili pomen izboljšanja podpornega okolja za podjetja kot ključnega elementa za spodbujanje gospodarske rasti, inovacij in ustvarjanje ugodnega poslovnega okolja. Ključne besede: podjetništvo, ovire za poslovanje, podporni ukrepi, zadovoljstvo s podpornimi ukrepi, predlogi za izboljšanje stanja. Objavljeno v DKUM: 12.10.2023; Ogledov: 355; Prenosov: 46 Celotno besedilo (1,98 MB) |
8. Brezposelnost in prehod v podjetništvo: motivi, ovire ter podpora politik v Sloveniji in primerjava z državami EUHelena Šefer, 2023, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je bil raziskati in analizirati samozaposlovanje brezposelnih oseb. Raziskali smo, kakšna je bila stopnja podjetniške aktivnosti Slovenije v letih od 2019 do 2021 in jo primerjali z državami članicami Evropske Unije ter kakšni so motivi za podjetništvo. Največkrat si ljudje ustvarjajo svoja podjetja iz potrebe, saj so službe redke.
Samozaposlovanje brezposelnih je pojav, ki je zelo zaželen s strani mnogih držav, ki se borijo z visoko stopnjo brezposelnosti. Raziskave so pokazale, da se samozaposli več brezposelnih oseb, kot si jih je sprva to želelo. Na poti pa jim stojijo mnoge ovire, predvsem pomanjkanje denarja za ustanovitev podjetja in oteženo pridobivanje sredstev za pomoč, pomankanje znanja, saj za to niso usposobljeni, in pomanjkanje poznanstev ali socialnega kapitala. Ena izmed ovir so tudi oportunitetni stroški.
Države poskušajo pomagati svojim državljanom z različnimi ukrepi. Pomembno je, da država ozavešča brezposelne, da to ni njihov konec, saj imajo še vedno možnost vstopiti na trg dela v obliki lastne zaposlitve. Eden od njih so programi in usposabljanja oziroma izobraževanja za podjetništvo, kjer udeleženci s pomočjo mentorjev pridobijo znanja za ustanovitev podjetja, postanejo samozavestnejši in še bolj motivirani, poveča pa se tudi njihova zaposljivost. Vlade pa zagotavljajo tudi finančno pomoč v obliki nepovratnih sredstev, raznih subvencij in vavčerjev. Ključne besede: brezposelnost, samozaposlovanje, podjetniška aktivnost, ovire ob vstopu v podjetništvo, podpora politike. Objavljeno v DKUM: 12.10.2023; Ogledov: 489; Prenosov: 64 Celotno besedilo (1,32 MB) |
9. Možnosti podjetniških poti mladih v slovenijiVanessa Gorjup, 2023, diplomsko delo Opis: Podjetništvo med mladimi je dandanes ena izmed pomembnejših tem ter trendov po svetu. Mladi so namreč spoznali, da je možnosti za dolgotrajne in uspešne »tradicionalne« službe vse manj. Kot rešitev za to so našli podjetništvo, ki pa prinaša tako prednosti in slabosti kot priložnosti ter izzive. To je potrdila tudi izvedena raziskava, v kateri je bilo moč ugotoviti, da si mladi pri delu želijo predvsem svobodo in neodvisnost, vendar je pri tem veliko vprašanje, koliko so za to pripravljeni tvegati. Mladim v podjetniškem svetu nikakor ni lahko, saj se srečujejo tudi s številnimi ovirami, ki lahko izvirajo iz posameznika, njegove kulture ali okolja, v katerem oseba deluje. Ker pa je podjetništvo mladih pomembno tudi za gospodarstvo države, je treba mlade pri tem spodbujati in jim nuditi primerno podporno okolje, ki ga še kako potrebujejo.
Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov, in sicer teoretičnega ter empiričnega. V prvem delu smo predstavili temeljne pojme podjetništva mladih, prednosti ter slabosti podjetništva mladih, lastnosti in tipe mladih podjetnikov, izpostavili smo najpomembnejše ovire mladih podjetnikov, podrobneje opisali, kako pridobiti vire za financiranje, in raziskali, kako tuje države in kako Slovenija spodbujajo podjetništvo med mladimi. V drugem delu pa smo izvedli raziskavo med mladimi – z anketo smo želeli pridobiti vpogled v razmišljanje mladih Slovencev o podjetništvu in njegovem podpornem okolju. Ključne besede: podjetnik, podjetništvo, podjetništvo mladih, podporno okolje, ovire Objavljeno v DKUM: 13.07.2023; Ogledov: 496; Prenosov: 102 Celotno besedilo (1,03 MB) |
10. Identifikacija komunikacijskih ovir pri obravnavi kulturno raznolikih pacientovEdita Bajraj, 2023, diplomsko delo Opis: Uvod: Komunikacija je proces izmenjave informacij med ljudmi na različne načine. Veliko krat zaradi različnih razlogov pride do ovir, ki otežujejo komunikacijo. Tudi takrat, ko imajo zdravstveni delavci in pacienti različno kulturno in jezikovno ozadje, komunikacija predstavlja izziv. Namen našega zaključnega dela je s pregledom literature raziskati ovire v komunikaciji, ki nastajajo pri obravnavi kulturno raznolikih pacientov ter kako jih zdravstveni delavci rešujejo. Metode: V zaključnem delu smo pregledali znanstveno literaturo izbrane tematike. Iskanje literature je potekalo v mednarodnih podatkovnih bazah PubMed, CINHAL in SAGE journals. Uporabljena je bila deskriptivna metoda dela ter metoda analize in sinteze. Iskanje in izbiro virov smo prikazali s pomočjo PRISMA diagrama, na podlagi hierarhije dokazov smo izvedli oceno moči dokazov. Rezultati: V končno analizo smo vključili 8 člankov. Ugotovljeno je bilo, da so jezikovne in odnosne ovire največje ovire, ki nastajajo pri obravnavi kulturno raznolikih pacientov. Razprava in sklep: Pomembno je, da ima vsak posameznik enakopraven dostop do zdravstvenih storitev ter da so medicinske sestre ustrezno usposobljene za premagovanje komunikacijskih ovir, predsodkov in stereotipov pri oskrbi kulturno raznolikih pacientov. Ključne besede: kulturna raznolikost, pacient, komunikacijske ovire Objavljeno v DKUM: 17.03.2023; Ogledov: 727; Prenosov: 222 Celotno besedilo (1,13 MB) |