1. Attitudes of teachers towards the inclusion of children with special needs in primary and secondary schoolsMajda Schmidt, Ksenja Vrhovnik, 2015, izvirni znanstveni članek Opis: Many researchers emphasize teachers' attitudes as a decisive component in ensuring successful inclusion of students with special needs (SN students). The empirical research that is presented in the main part of this article analyzes the attitudes of primary and secondary teachers towards the inclusion of SN students with respect to the type of school, the teachers' age, the number of SN students in the class, and the teachers') acquired skills. A questionnaire was devised for the study, based on two previous questionnaires: the Questionnaire on Attitudes towards Integration and the Teacher Stress and Coping Questionnaire. The secondary teachers showed more positive attitudes towards SN students than did their primary colleagues, as well as towards teaching and adaptation with respect to the students' SN and towards the psychophysical strain related to such work. The youngest group of teachers, those aged from 20 to 30, shows a higher level of agreement related to the provision of adequate support. Teachers with fewer SN students in class (up to two students) show a higher degree of support for inclusion of SN students than do other groups of teachers. Teachers without training for work with SN students in comparison with their colleagues who had it show a lower level of agreement with respect to support and assistance at educational work with SN students. Ključne besede: defektologija, pristopi učiteljev, starost učiteljev, otroci s posebnimi potrebami, otroci z motnjami, integrirani otroci, socialna integracija, emocionalna integracija, motivacijska integracija, osnovne šole, srednje šole, defectology, teachers' attitudes, teachers' age, impaired children, integrated children, integration, social integration, emotional integration, motivational integration, primary schools, secondary schools Objavljeno v DKUM: 17.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Povezava na celotno besedilo |
2. Medvrstniški odnosi in učenci z avtističnimi motnjami v osnovni šoliKatja Ugovšek, 2018, magistrsko delo Opis: Otroci z avtističnimi motnjami imajo pogosto težave na področju socialne interakcije, komunikacije in imaginacije, zato se velikokrat težje vključijo v skupino vrstnikov. V magistrski nalogi smo se odločili raziskati, kakšni so odnosi med učenci z avtističnimi motnjami ter njihovimi vrstniki na rednih osnovnih šolah. Uporabili smo dva strukturirana intervjuja. Enega smo izvedli z osmimi učenci z avtističnimi motnjami, drugega pa z osmimi strokovnimi delavci, ki delajo z njimi na rednih osnovnih šolah.
V intervjuju, ki smo ga izvedeli z učenci z avtističnimi motnjami, nas je zanimalo, ali se učenci z avtističnimi motnjami v razredu čutijo socialno sprejete, kakšna je njihova komunikacija z vrstniki, kakšne so njihove aktivnosti z vrstniki, dotaknili pa smo se tudi nasilja. Pri slednjem nas je zanimalo, ali so učenci z avtističnimi motnjami tudi žrtve/izvajalci nasilja. V intervjuju, ki smo ga izvedli s strokovnimi delavci, pa smo se osredotočili na to, kako oni zaznavajo odnose med učenci z avtističnimi motnjami ter njihovimi sovrstniki. Zanimalo pa nas je tudi, kakšna je njihova vloga pri socialni vključenosti učencev z avtizmom ter v procesu medvrstniškega nasilja.
Rezultati intervjuja, izvedenega med učenci z avtističnimi motnjami, so pokazali, da se učenci z avtističnimi motnjami v splošnem dobro razumejo z vrstniki ter da se med njimi čutijo socialno sprejete. Podobne rezultate je pokazal tudi intervju, izveden med strokovnimi delavci. Slednji so mnenja, da je večina učencev z avtističnimi motnjami sprejeta s strani vrstnikov, odnose pa v splošnem ocenjujejo kot dobre. Ključne besede: medvrstniški odnosi, otroci s posebnimi potrebami, učenci z avtističnimi motnjami, redne osnovne šole. Objavljeno v DKUM: 22.08.2018; Ogledov: 1930; Prenosov: 227
Celotno besedilo (1,58 MB) |
3. KVALITETA ŽIVLJENJA DRUŽIN Z OTROKI S PRADER WILLIJEVIM SINDROMOMVesna Ferk, 2013, diplomsko delo Opis: Prader-Willijev sindrom je le ena izmed mnogih motenj v duševnem razvoju, ki jih poznamo. Zanj so značilne razvojne nepravilnosti, ki se lahko pokažejo že med samo nosečnostjo ali takoj po rojstvu, poleg tega pa obolele spremlja stalna želja po hrani, ki jo je potrebno stalno nadzirati. Če nadzora nad hranjenjem ni, lahko pride do patološke debelosti in posledično do težav z zdravjem. Prav zaradi tega se družine, ki se srečajo s to boleznijo, obenem srečujejo tudi z različnimi problemi/ovirami, ki vplivajo na kvaliteto njihovega življenja. In ker se kvaliteti življenja družin, ki imajo otroka z motnjami v duševnem razvoju, posveča premalo pozornosti, je bil namen moje diplomske naloge ugotoviti kvaliteto življenja družin z otroki s Prader-Willijevim sindromom, pri tem me je zanimalo splošno o družini, zdravje, finančno stanje, podpora drugih oseb in podpora služb za osebe z motnjami v duševnem razvoju.
Z anketo, ki sem jo izvedla, in z analizo njenih podatkov, sem ugotovila, da je za kvaliteto življenja staršem zdravje zelo pomembno, pri njenem doseganju pa naletijo na določene ovire, kot so dolge čakalne dobe in oddaljenost služb od kraja bivanja, kar pa jim zaradi stroškov prevoza hkrati predstavlja tudi finančno breme. Starši povedo, da pogrešajo pomoč in podporo bližnjih, ki bi jim prišla zelo prav, hkrati pa so deležni še drugih oblik pomoči, ki jih nudijo različne podporne službe, ki so usposobljene posebej za delo z njimi. V okviru mentalno-higienskih oddelkov so največkrat deležni pomoči pediatra, fizioterapevta in delovnega terapevta, poslužujejo pa se tudi pomoči služb za koordinacijo/centra za socialno delo ter posebnih šol. V zaključku sem prišla do spoznanja, da družine teh otrok v povprečju živijo kvalitetno življenje, vendar imajo pri doseganju le-tega nemalokrat težave in so prepuščene same sebi. Ključne besede: otroci z motnjami v duševnem razvoju, Prader-Willijev sindrom, družina, kakovost življenja, pomoč Objavljeno v DKUM: 24.02.2014; Ogledov: 3645; Prenosov: 477
Celotno besedilo (1,20 MB) |
4. Kvaliteta življenja družin z otroki z motnjami v duševnem razvojuKsenija Seršen, 2013, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga obravnava kvaliteto življenja družin, ki imajo otroke z motnjami v duševnem razvoju v Sloveniji. Zajema 44 družin iz slovenskih pokrajin Koroška, Štajerska in Pomurje.
Pojem družina, njene značilnosti in njen položaj v družbi se skozi čas spreminjajo. V teoretičnem delu magistrske naloge je zato najprej zajeta opredelitev družine in njene značilnosti v sodobnem času.
Rojstvo otroka z motnjami v duševnem razvoju močno vpliva na člane ožje in širše družine in lahko vpliva na vse vidike družinskega funkcioniranja. V nalogi so prav zaradi tega natančneje opredeljene in klasificirane motnje v duševnem razvoju in vzroki za nastanek le-teh, ter tudi druge oziroma spremljevalne motnje, ki se izražajo na različnih področjih življenja: odnosi v družini z otrokom z motnjo v duševnem razvoju, partnerstvo staršev, vloge in položaj posameznih družinskih članov itd.
Osrednji poudarek magistrske naloge je na kvaliteti življenja družin, ki imajo otroke z motnjami v duševnem razvoju. Pojem kvalitete življenja se ukvarja z dobrobitnostjo in z zadovoljstvom v življenju in ker si ljudje ta pojem zelo različno razlagamo, je v nalogi opredeljen sam pojem kvalitete življenja ter koncept kvalitete življenja.
Ker je kvaliteta življenja družin dokaj novo področje raziskovanja in ker naj bi odražala dojemanje kvalitete življenja, tako njenih posameznih članov kakor družine kot celote, je za strokovnjake še zmeraj izziv, kako zajeti vse različne vidike življenja. Velik del teoretičnega dela magistrske naloge je tako namenjen različnim področjem življenja, ki naj bi pomembno vplivala na dojemanje kvalitete življenja, tako posameznika kakor cele družine. Ta področja so zajeta tudi v anketnem vprašalniku, ki smo ga uporabili v empiričnem delu in katerega avtorji so Ivan Brown, Roy I. Brown, Nehama T. Baum idr., v slovenščino pa ga je prevedla dr. Majda Schmidt. Z njim smo zbrali tako kvalitativne kot kvantitativne podatke, ki jih je bilo mogoče pridobiti le v sodelovanju z družinami, ki imajo otroke z motnjami v duševnem razvoju in prišli do nekaterih zelo zanimivih ugotovitev. Ključne besede: družina, otroci z motnjami v duševnem razvoju, kvaliteta življenja, kvaliteta življenja družin z otroki z motnjami v duševnem razvoju, zdravje, finančno stanje, družinski odnosi, podpora oseb in strokovnih služb, vpliv vrednot, poklic, prosti čas in rekreacija ter interakcija s skupnostjo Objavljeno v DKUM: 19.09.2013; Ogledov: 4538; Prenosov: 839
Celotno besedilo (1,34 MB) |
5. MOTIVACIJA ZAPOSLENIH V VZGOJNO IZOBRAŽEVALNEM ZAVODU XMiša Hrast, 2011, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga govori o zaposlenih v vzgojno-izobraževalnem zavodu in njihovi motivaciji za delo. Ko govorimo o motivaciji nas predvsem zanima, kaj je tisto, kar nas vleče v neko službo vsak dan in kaj je tisto, kar nas odvrača.
Teoretični del govori o čustveni in vedenjski motnji, o tem kaj vzgojno-izobraževalni zavod je in kakšni tipi obstajajo ter o zgodovini vzgoje in izobraževanja. Pregledali smo tudi motivacijske teorije kot osnovo za naše raziskovalno delo.
Praktični del zajema raziskavo z anketami, opravljeno v enem izmed Slovenskih vzgojno-izobraževalnih zavodov. Ključne besede: vzgojno-izobraževalni zavod, otroci z motnjami čustvovanja in vedenja, motivacija, motivacijski dejavniki Objavljeno v DKUM: 10.11.2011; Ogledov: 1967; Prenosov: 171
Celotno besedilo (489,17 KB) |
6. VPLIV TERAPIJ S POMOČJO KONJA NA OTROKE Z MOTNJAMI V RAZVOJUMarjeta Žvikart, 2011, diplomsko delo Opis: Konj izžareva moč, ponos, spoštovanje, sprejema nas take, kot smo. Z vsakim človekom je pripravljen sodelovati in ga vzljubiti. Tako so se ustanovile terapije s pomočjo jahanja, kjer se lahko otroci z motnjami v razvoju naučijo sodelovati s konjem, se z njim povežejo, mu zaupajo in se s pomočjo vodenih terapij hitreje in bolje razvijajo. Prav zaradi zgoraj navedenih razlogov sem se tudi sama odločila opazovati terapije s pomočjo konja (TPK). Tri mesece sem se enkrat na teden srečevala z deklico, ki ima cerebralno paralizo, in dečkom z Downovim sindromom. Sestavila sem lastne kriterije, po katerih sem ocenjevala njun napredek na motoričnem in psihosocialnem področju. Staršem, terapevtki in vodički konja sem razdelila ankete, tako da sem pridobila podatke o predhodnih terapijah in njihovo mnenje o TPK. V svojem diplomskem delu sem ugotovila pozitivne učinke na obeh področjih. S konstantnimi vajami, ki smo jih izvajali, se je pri obeh otrocih izboljšalo ravnotežje, postala sta gibčnejša, razvila se je tudi koordinacija oko–roka. Tako sta sčasoma lažje zajahala in razjahala konja ter vsakič bolje izvajala dane naloge. Zravnala se jima je tudi hrbtenica. Zaupanje do konja sta prenašala tudi na druge ljudi, prav tako name, postala sta tudi komunikativnejša. Ugotovila sem, da so anketiranci s TPK zadovoljni, menijo celo, da bi jih bilo potrebno izvajati večkrat tedensko. Vsi se strinjajo, da pozitivno vplivajo na otroke in da so vidni pozitivni učinki na več področjih. Ključne besede: Ključne besede: konj, TPK – terapije s pomočjo konja, hipoterapija, specialno pedagoško jahanje, športno-rekreativno jahanje, gibalni in psihosocialni razvoj, otroci z motnjami v razvoju. Objavljeno v DKUM: 05.09.2011; Ogledov: 3172; Prenosov: 555
Celotno besedilo (2,65 MB) |
7. Življenje družin z otroki z motnjami v duševnem razvoju, vključenimi v Dnevni center Maribor - Organizacijska enota ZUDV DornavaJanja Kolarič, 2009, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava življenje družin otrok z motnjami v duševnem razvoju, ki so vključeni v Dnevni center Maribor – organizacijska enota ZUDV Dornava.
Družina z otrokom z motnjo v duševnem razvoju se že izhodiščno spopada z drugačnimi težavami, kot se to mora družina z zdravim otrokom. V teoretičnem delu diplomske naloge sta zato najprej opredeljena pojma družina in motnje v duševnem razvoju, nato pa obravnavana tista področja, na katerih se izraža vpliv otrokove motnje: vloga otroka z motnjo v duševnem razvoju znotraj njegove družine, partnerstvo med staršema, položaj sorojencev in interakcija družine s socialnim okoljem. Strokovne pomoči ne potrebuje le otrok z motnjo, temveč vsa družina, zato je poudarek naloge tudi na delu strokovnjakov z družinami.
Empirični del diplomske naloge se nanaša na rezultate, pridobljene z anketnim vprašalnikom. Izpolnjevalo ga je 19 staršev, katerih otroci so vključeni v Dnevni center Maribor. Ugotovljeno je bilo, da večina anketiranih staršev svoje življenje popolnoma prilagaja otroku z motnjo, kar se, med drugim, odraža tako v zaposlitvi staršev, kot tudi v opravljanju vsakdanjih opravil. Največ informacij o otrokovih motnjah, čeprav po mnenju nekaterih anketirancev prepozno, so starši prejeli s strani zdravniškega osebja. S socialnim okoljem, v katerem se njihova družina nahaja, so starši načeloma zadovoljni. Večina anketiranih staršev ni vključenih v nobeno skupino za pomoč in podporo staršem otrok s posebnimi potrebami, se jih pa veliko druži z drugimi družinami, v katerih so otroci z motnjami. Ključne besede: otroci z motnjami v duševnem razvoju, družina otroka z motnjo v duševnem razvoju, stres, Dnevni center Maribor, Zavod za usposabljanje, delo in varstvo dr. Marijana Borštnarja Dornava Objavljeno v DKUM: 29.08.2009; Ogledov: 6248; Prenosov: 1006
Celotno besedilo (1,23 MB) |
8. Vrednotenje programa ustvarjalnih in prostočasnih delavnic za otroke z motnjami v duševnem razvoju na OŠ GlazijaVesna Knežević, 2009, diplomsko delo Opis: Osnovni namen diplomske naloge je prikazati, kako lahko otroci z motnjami v duševnem razvoju kvalitetno preživljajo svoj prosti čas in hkrati izražajo svojo ustvarjalnost in iznajdljivost na različne načine. Dejavnosti, ki spodbujajo ustvarjalnost otrok z motnjami v duševnem razvoju, ponujajo številne možnosti za razvoj njihovih skritih potencialov. Najpomembneje je poudariti dejstvo, da lahko s spodbujanjem kreativnosti vplivamo na otrokove motorične, kognitivne, socialno-emocionalne, ustvarjalne Ključne besede: ustvarjalnost, ustvarjalne delavnice, cerebralna paraliza, downov sindrom, avtizem, otroci z motnjami v duševnem razvoju Objavljeno v DKUM: 23.04.2009; Ogledov: 4796; Prenosov: 1152
Celotno besedilo (1,16 MB) |