1. Trajnostna preobrazba logističnega podjetja : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programaDejan Pašalić, 2024, diplomsko delo Opis: Cilj diplomske naloge je ponuditi rešitev za vzpostavitev samooskrbnega kroga, kar bi pomenilo, da je podjetje sposobno zagotavljati dovolj električne energije za vzdrževanje vseh sistemov, ki za delovanje potrebujejo električno energijo. Pridobivanje električne energije bi lahko dosegli s sončno elektrarno, ki energijo sonca pretvori v električno energijo. Ker sončna elektrarna ne more zagotavljati neprekinjenega delovanja, bi morali višek proizvedene energije hraniti v energetskih hranilnikih oziroma baterijah. Za zeleni prehod pa bi lahko zamenjali tudi vozni park s prevoznimi sredstvi, ki ne proizvajajo emisij. Zadnja stvar, ki jo lahko združimo s sončno elektrarno, pa je namestitev toplotne črpalke, s katero bi vzpostavili popolnoma samozadosten energetski sistem, ki je teoretično sposoben delovati neodvisno od elektroenergetskega omrežja. V uvodnem delu diplomske naloge smo najprej opredelili problem, ki ga razrešujemo v diplomski nalogi, nato pa sledi poglavje, kjer predstavljamo Tovorno postajo Celje. Sledi prikaz okoljskega vpliva opazovanega podjetja. V teoretičnem delu smo opredelili, kaj so obnovljivi viri energije, kaj predstavlja trajnost, kaj so fotovoltaične celice in kako delujejo; predstavili smo tudi toplotno črpalko in električna vozila. Prav tako smo na podlagi realnih podatkov naredili izračun stroškov za gorivo pri avtomobilih ter posledično, za koliko bi lahko zmanjšali letne stroške z uvedbo električnih avtomobilov. Ključne besede: sončna elektrarna, električna vozila, toplotna črpalka, okoljski vpliv Objavljeno v DKUM: 21.05.2024; Ogledov: 210; Prenosov: 27 Celotno besedilo (872,85 KB) |
2. Numerična primerjava okoljskega vpliva vozila na električni in konvencionalni pogon : diplomsko deloJan Pavličič, 2022, diplomsko delo Opis: V tem diplomskem delu se posvetimo numerični analizi okoljskega vpliva dveh namišljenih, na videz enakih vozil; električnega in konvencionalnega. Zanima nas, kateri pogon je okolju bolj prijazen in kolikšna je dejanska razlika med onesnaževanjem teh vozil. Najprej smo pripravili teoretično podlago za numerično simulacijo, ki smo jo kasneje izvedli. Pripravili smo namišljen vozni cikel, po katerem smo simulirali vožnjo obeh modelov vozil. Rezultate smo primerjali med seboj in ugotovili, da je električno vozilo res čistejše od konvencionalnega, vendar je razlika veliko manjša, kot smo na začetku predpostavili. Ključne besede: električno vozilo, konvencionalno vozilo, numerična primerjava, okoljski vpliv vozil Objavljeno v DKUM: 13.07.2022; Ogledov: 919; Prenosov: 401 Celotno besedilo (3,11 MB) |
3. Pregled tehnologij proizvodnje vodika in ocena njihovih vplivov na okolje : magistrsko deloRobert Hren, 2022, magistrsko delo Opis: Izčrpavanje fosilnih virov ter emisije toplogrednih plinov sta najpomembnejša motivacijska dejavnika za prehod iz tradicionalnih energetskih sistemov na inovativne in bolj trajnostne alternative. Vodik predstavlja eno izmed teh možnosti, saj ima visok izkoristek pretvorbe energije, proizvaja se lahko iz vode, ki je v izobilju, omogoča več načinov shranjevanja, lahko se pretvarja v druge oblike energije in ima višjo energijsko vrednost v primerjavi s fosilnimi gorivi. Vodik ima široko možnost uporabe, pri čemer se ga večina uporablja za proizvodnjo kemikalij kot so amonijak, dušikova (V) kislina, metanol, klorovodikova kislina, vodikov peroksid in številnih drugih. Uporablja se tudi kot vir energije za transport, kot raketno gorivo, za redukcijo, za gretje in hlajenje in druge namene. Kot surovina je prisoten v raznih industrijskih procesih, kot je proizvodnja goriv v rafinerijah, redukcija kovinskih rud, proizvodnja nasičenih maščob in druge.
V sklopu magistrske naloge smo pregledali različne načine proizvodnje vodika in jih primerjali iz vidika vplivov na okolje. Analizirali smo sledeče načine proizvodnje vodika: klasična proizvodnja vodika iz zemeljskega plina, proizvodnja vodika z uporabo elektrolize vode, pridobivanje vodika iz bioplina in biomase, proizvodnja iz odpadnega aluminija, proizvodnja vodika iz alkohola, proizvodnja iz glicerola kot stranskega produkta proizvodnje biodizla ter proizvodnja vodika iz kislih plinov. Z uporabo programskega orodja OpenLCA in podatkovnih baz Ecoinvent ter Gabi smo analizirali njihov vpliv na okolje iz vidika odtisa toplogrednih plinov, energijskega odtisa, zakisljevanja, evtrofikacije in strupenosti za ljudi. Dobljene rezultate smo med seboj dodatno primerjali z upoštevanjem različnih virov električne energije.
Z analizo življenjskega cikla smo ugotovili, da sta na podlagi ocenjenih okoljskih kazalcev najboljši tehnologiji parno reformiranje glicerola in odpadnega alkohola. Prav tako uporaba obnovljivih virov za pridobivanje električne energije drastično zmanjša okoljske vplive, še posebej pri tehnologiji elektrolize vode. Ključne besede: Vodik, proizvodne tehnologije, analiza življenjskega cikla, okoljski odtis, vpliv na okolje in zdravje ljudi Objavljeno v DKUM: 04.05.2022; Ogledov: 1363; Prenosov: 147 Celotno besedilo (3,67 MB) |
4. Okoljski odtis tehnologije 3D tiska izdelkovJernej Kogovšek, 2021, magistrsko delo Opis: V tej magistrski nalogi bomo celovito ovrednotili okoljski odtis večine tehnologij za 3D-tisk tako termoplastičnih materialov kot kovinskih in drugih materialov. Pregledali bomo okoljski vpliv posameznih tehnologij 3D-tiska tako z vidika obratovanja stroja za 3D-tisk in okoljskih vplivov med obratovanjem kot okoljskih vplivov materiala, ki ga posamezne tehnologije 3D-tiska uporabljajo za izdelavo izdelkov.
V drugem delu zaključnega dela pa bomo primerjali izdelavo preprostega plastičnega izdelka bodisi s tehnologijo 3D-tiska bodisi s tehnologijo tlačnega ulivanja plastike. Ključne besede: 3D-tisk, filament, umetni material, okoljski vpliv Objavljeno v DKUM: 24.11.2021; Ogledov: 944; Prenosov: 119 Celotno besedilo (4,59 MB) |
5. Okolju prijazna vozila in dejavniki, ki vplivajo na njihov nakupNeja Golob, 2018, diplomsko delo/naloga Opis: V zadnjem času se vedno več govori o onesnaževanju okolja in prizadevanju za njegovo zmanjšanje. Velik vir onesnaževanja je tudi promet. V diplomski nalogi smo se osredotočili na cestni promet in avtomobile, ki onesnažujejo okolje s svojimi izpusti. To onesnaževanje se lahko bistveno zmanjša z zamenjavo klasičnih vozil z okolju prijaznimi vozili. Ob tem pa se pojavlja vprašanje, kako kupca prepričati v nakup okolju prijaznega vozila.
Da bi podali predloge, kako povečati uporabo okolju prijaznih vozil, smo analizirali anketo, ki so jo za potrebe diplomske naloge izvedli na Škotskem. S pomočjo odgovorov in primerjave le-teh z že izvedenimi anketami (Borthwick & Carreno, 2012; Zupan, 2014), smo ugotovili, kateri so glavni dejavniki, ki vplivajo na odločitev o nakupu okolju prijaznega vozila.
Z analizo odgovorov ankete smo ugotovili, da sta cena in polnilna infrastruktura med glavnimi dejavniki, ki vplivajo na odločitev za nakup okolju prijaznih vozil. Pri avtomobilskih značilnostih so anketirancem zelo pomembne varnostne značilnosti, pri finančnih značilnostih stroški zavarovanja, pri emisijah CO2 in ostali TGP plini, najbolj pa jih spodbujajo subvencije. Ob višanju cene goriva, nižanju cene EV ter bolje razviti polnilni infrastrukturi bi se vedno več ljudi odločilo za nakup. Ključne besede: okolju prijazna vozila, okoljski vplivi prometa, Škotska, Slovenija, vpliv na odločitev za nakup Objavljeno v DKUM: 21.04.2021; Ogledov: 1084; Prenosov: 47 Celotno besedilo (433,28 KB) |
6. Medsebojno vrednotenje in dolgoročna analiza okoljskih, tehniških in ekonomskih vidikov spodbud Eko sklada občanom za enostanovanjske stavbeJanja Pokeržnik, 2015, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je predstavljen preračun rabe energije stanovanjskih stavb na različnih področjih. Na osnovi dobljenih rezultatov smo izbrali spodbude Eko sklada ter ugotovili katera spodbuda Eko sklada se bo dolgoročno na vseh področjih najbolje obnesla. Predstavljeni so ukrepi, stroški ter učinki za posamezen ukrep ter posamezno hišo. V analizi je na osnovi ekonomskih in okoljskih učinkov predstavljena najboljša rešitev za posamezno stanovanjsko stavbo na izbranem področju. Ključne besede: Eko sklad, učinkovita raba energije, obnovljivi viri energije, ogrevalni sistem, toplotna izolacija, okoljski vpliv, ekonomski vpliv, varstvo okolja Objavljeno v DKUM: 14.12.2015; Ogledov: 1079; Prenosov: 204 Celotno besedilo (4,24 MB) |
7. VEČKRITERIJSKO NAČRTOVANJE PROCESOV Z RAZLIČNIMI EKONOMSKIMI IN OKOLJSKIMI KRITERIJIKlara Sarjaš, 2012, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo izvedli večkriterijsko optimiranje procesnih sistemov z uporabo različnih ekonomskih in okoljskih kriterijev. Uporabili smo ekonomske kriterije neto sedanjo vrednost, interno stopnjo donosnosti oz. dobo vračanja in dobiček oz. skupne letne stroške. Za ocenjevanje okoljskega vpliva smo uporabili potencial globalnega segrevanja, strupenost in indeks potencialnega okoljskega vpliva. Uporabili smo dve metodi večkriterijskega optimiranja, to sta metodi utežne vsote in -pogoja. Optimiranje smo izvajali s programom GAMS in procesnim sintetizerjem MIPSYN.
Ugotovili smo, da so nekateri ekonomski kriteriji v določenih primerih konfliktni z okoljskim kriterijem in dajejo množico Pareto optimalnih rešitev, medtem ko drugi ekonomski kriteriji niso v konfliktu z okoljskim in vodijo do ene same optimalne rešitve. Z analizo odvisnosti ekonomskega in okoljskega kriterija od investicije smo ugotovili, da se konfliktnost med kriterijema pojavi, če se eden od kriterijev izboljšuje in drugi poslabšuje z naraščanjem investicije. To je odvisno od vpliva investicije na denarni tok in okoljski kriterij. Če se denarni tok z naraščanjem investicije dovolj poveča, da preseže negativni prispevek investicije, se ekonomski kriterij z investicijo izboljša, v nasprotnem primeru se poslabša. Na to vpliva razmerje med investicijo in cenami, ki določajo prihodke in obratovalne stroške procesa. Spreminjanje okoljskega vpliva je odvisno od njegove definicije, npr. v primeru omrežja toplotnih prenosnikov se s povečanjem investicije poveča stopnja toplotne integracije in zniža poraba pogonskih sredstev, kar zniža okoljski kriterij globalnega segrevanja. V drugih primerih lahko okoljski kriterij z investicijo narašča, npr. strupenost kemikalije ob povečani proizvodnji.
S primeri smo ugotovili, da z različnimi ekonomskimi kriteriji običajno ne dosežemo istega območja vrednosti okoljskega kriterija. Največkrat so kriteriji neto sedanja vrednost, dobiček in stroški dali podobne rezultate in isto najnižjo vrednost okoljskega vpliva, medtem ko v nekaterih primerih s kriterijem interne stopnje donosnosti ni bilo mogoče doseči tako nizkega okoljskega vpliva. Ključne besede: večkriterijsko optimiranje, okoljski vpliv, ekonomski kriterij, Pareto krivulje, omrežje toplotnih prenosnikov Objavljeno v DKUM: 04.10.2012; Ogledov: 2097; Prenosov: 184 Celotno besedilo (1,92 MB) |
8. PRIMERJAVA ENERGIJSKIH ZAHTEV IN OKOLJSKIH VPLIVOV DVEH HIŠMateja Njivar, 2011, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu bomo primerjali dva stanovanjska objekta. To sta starejša hiša, projektirana in zgrajena konec 70-ih let (leto izgradnje: 1980), in sodobna (nizkoenergijska) hiša, projektirana leta 2009 ter zgrajena v letu 2010.
Navedenih je nekaj splošnih podatkov o obeh hišah, ki smo jih pridobili predvsem iz njunih dokumentov in njunega ogleda, hkrati pa primerjamo materiale, iz katerih sta zgrajeni.
Za direktno primerjavo smo izbrali nekaj gradbenih elementov obeh hiš, skozi katere se prenese največ toplote. To so predvsem elementi v ogrevanih prostorih, ki mejijo proti neogrevanim, in s tem bistveno vplivajo na ugodno klimo ter počutje stanovalcev v bivalnih prostorih. S to primerjavo in s pomočjo ostalih informacij o porabi energije bomo ugotavljali, zakaj je sodobna hiša energetsko varčnejša od starejše hiše. V samih rezultatih pa bomo dobili odgovor, v čem je sodobna hiša bolj okolju prijazna in s tem manj obremenjujoča za naravo.
V pričujoči diplomski nalogi lahko presodimo, ali se nam takšna novogradnja splača ali se raje odločimo za (obnovljeno) starejšo hišo. Ne smemo namreč pozabiti, da je nizkoenergijska gradnja še zmeraj dražja od klasične zidane ali montažne gradnje. Ključne besede: gradbeni element, gradbeni material, nizkoenergijska hiša, energija, okoljski vpliv Objavljeno v DKUM: 18.11.2011; Ogledov: 2155; Prenosov: 213 Celotno besedilo (5,56 MB) |