1. ORGANIZIRANOST SISTEMA RAVNANJA Z ODPADNO EMBALAŽO V EVROPI IN V SLOVENIJIKatja Furman, 2016, diplomsko delo Opis: Osnovna funkcija embalaže je fizična zaščita blaga pred poškodbami in vplivi iz okolja. Ko embalaža opravi svojo funkcijo in se loči od blaga, postane odpadek. Odpadna embalaža nastaja tako v gospodinjstvih, gospodarstvu in ostalih institucijah. V skrbi za čistejše in manj obremenjeno okolje ima embalaža ogromen okoljski pomen. Ravnaje z embalažo in odpadno embalažo je urejeno na ravni Evropske unije in na ravni posamezne države z nacionalnimi sistemi ravnanja z embalažo in odpadno embalažo. V Bruslju je bila ustanovljena krovna organizacija za ločeno zbiranje, recikliranje in ravnanje z embalažo in odpadno embalažo PACKAGING RECOVERY ORGANIZATION EUROPE (PRO EUROPE). Danes ta organizacija združuje 31 držav, od katerih večina uporablja znak 'Zelena pika' kot simbol financiranja. V Sloveniji je trenutno šest družb za ravnanje z odpadno embalažo. Vanje se morajo vključiti subjekti, ki dajo na slovenski trg več kot 15 ton embalaže na leto. Prav tako se morajo ta podjetja registrirati na Finančni upravi. Vsake tri mesece je treba narediti obračun in na njegovi podlagi plačati družbi za ravnanje z embalažo embalažnino in Finančni upravi okoljsko dajatev za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja odpadne embalaže. Ključne besede: odpadna embalaža, PRO EUROPE, Zelena pika, embalažnina, okoljska dajatev Objavljeno v DKUM: 24.03.2017; Ogledov: 1481; Prenosov: 175 Celotno besedilo (3,28 MB) |
2. Financiranje sistema za ravnanje z odpadno embalažoRedy Petrovič Mihelič, 2017, magistrsko delo Opis: Odpadna embalaža predstavlja velik javnofinančni problem, zato sem se v nalogi osredotočil na analizo financiranja sistema za ravnanje z embalažo in odpadno embalažo v Sloveniji. Proučil sem zakonodajo, pravne predpise, akterje, ki urejajo predmetno področje in ocenil dejansko stanje v letih od 2009 do 2016.
Težave pri financiranju in nastanek stroškov izhajajo iz sistemskih pomanjkljivosti. Vrsto slabosti predstavlja način financiranja zbiranja odpadne embalaže, ker družbe za ravnanje z odpadno embalažo niso sofinancirale zbiranja odpadne embalaže in postavitve infrastrukture za ločeno zbiranje odpadne embalaže, temveč sta se zbiranje in nabava infrastrukture v celoti zagotavljali s ceno gospodarske javne službe zbiranja in prevoza komunalnih odpadkov. Sistem zato ni spodbujal gospodinjstev in izvajalcev gospodarske javne službe zbiranja komunalnih odpadkov, da bi zbrali več odpadne embalaže in ni omogočal zadostne preglednosti delovanja sistema in stroškov ter prihodkov sistema v delu, ko morajo družbe za ravnanje z odpadno embalažo zagotavljati predelavo odpadne embalaže, ki jo zberejo v sistemu. Kljub temu pa so gospodinjstva zaradi vse večje ozaveščenosti ločila vedno več odpadne embalaže, čeprav so morala zaradi uvedbe dodatne storitve plačevati zbiranje komunalnih odpadkov po višji ceni. Ministrstvo dolga leta ni zadostno posredovalo s svojimi ukrepi, ni pripravilo meril za določanje stroškov, ni pripravilo operativnega programa niti spremembe zakonodaje in tako ni vplivalo na vire financiranja, čeprav so imeli izvajalci gospodarske javne službe zbiranja komunalnih odpadkov zaradi uvedbe ločenega zbiranja odpadne embalaže večje stroške, ker so morali zagotoviti dodatno infrastrukturo za ločeno zbiranje odpadne embalaže in povečati pogostost odvoza komunalnih odpadkov, česar večinoma niso mogli v celoti nadomestiti z zvišanjem cene za storitve zbiranja odpadne embalaže.
Nedorečenost razmerij med udeleženci v sistemu ravnanja z odpadno embalažo je omogočala opuščanje prevzemanja odpadne embalaže pri izvajalcih gospodarske javne službe zbiranja komunalnih odpadkov in povzročala tveganje prelivanja dobičkov iz javnega v zasebni sektor, zaradi tega pa ni bil ustrezno zavarovan javni interes.
Podatki za oceno doseganja okoljskih ciljev so bili precenjeni, netočni in nezanesljivi za resne analize in prenovo sistema. Spremljanje in nadzor sistema ni bil zadosten in ciljno usmerjen.
K učinkovitejšemu delovanju sistema ni prispevala niti okoljska dajatev - prvič, ker ni bila pobrana v zadostni meri in drugič, ker se zbrana sredstva niso porabljala za zmanjševanje obremenjevanja okolja ali za odpravo posledic, ki nastajajo zaradi vsebnosti okolju škodljivih snovi v embalažnih materialih, kar je glavni namen načela plačila za obremenjevanje, zaradi katerega je bila okoljska dajatev uvedena.
V analiziranem obdobju je neustrezna ureditev sistema dopuščala neučinkovito in nepregledno financiranje ter spremljanje in nadzor delovanja sistema za ravnanje z odpadno embalažo in tako puščala odprta vrata za vrsto tveganj znotraj financiranja sistema. Ključne besede: odpadna embalaža, ministrstvo za okolje, družbe za ravnanje z odpadno embalažo, izvajalci gospodaskih javnih služb, Uredba o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo, financiranje, embalažnina, stroški, prihodki, okoljska dajatev. Objavljeno v DKUM: 08.03.2017; Ogledov: 1523; Prenosov: 165 Celotno besedilo (1,09 MB) |
3. ANALIZA UČINKOVITOSTI OKOLJSKE DAJATVE ZA ONESNAŽEVANJE OKOLJA ZARADI ODLAGANJA ODPADKOVTadeja Vrabel, 2014, diplomsko delo Opis: V diplomskem seminarju z naslovom »Analiza učinkovitosti okoljske dajatve za onesnaženje okolja zaradi odlaganja odpadkov, je predstavljena definicija odpadka kot pojem in pomen le tega. Osrednji problem diplomskega seminarja je učinkovitost okoljske dajatve za onesnaževanje okolja zaradi odlaganja odpadkov. Vsakršne spremembe na področju okoljske politike, vplivajo na podjetja tako iz ekonomskega vidika kot tudi iz okoljskega vidika. Okoljske vidike lahko določimo na podlagi Zakona o varstvu okolja, ki vključuje načelo »povzročitelj plača.
V diplomskem seminarju smo se opredelili na eno izmed okoljskih dajatev in sicer na okoljsko dajatev za onesnaževanje okolja zaradi odlaganja odpadkov na odlagališčih. Pravilnost upoštevanja te uredbe izvaja Carinska uprava Republike Slovenije. Zavezanec za dajatev je upravljalec odlagališča, katera je odgovorna za odlagališče odpadkov. Znesek dajatve na enoto obremenitve znaša 0,0022 eura. Ključne besede: odpadki, odlagališče, okoljska dajatev, državni proračun, občinski proračun, financiranje. Objavljeno v DKUM: 28.10.2014; Ogledov: 1558; Prenosov: 174 Celotno besedilo (861,07 KB) |
4. OBDAVČITEV PREVOZNIH SRESTEVMaja Tina Dežman, 2013, diplomsko delo Opis: Obdavčitev je pravno dejanje, ki ga opravi pristojni davčni organ tako, da izda davčno odločbo, kjer v izreku na temelju davčne osnove uporabi davčno tarifo.
Prevozna sredstva so obdavčena z naslednjimi dajatvami:
· davkom na dodano vrednost v skladu z določili Zakona o davku na dodano vrednost in Pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost;
· davkom na motorna vozila v skladu z določili Zakona o davku na motorna vozila;
· davkom na vodna plovila v skladu z določili Zakona o davku na vodna plovila;
· dodatnim davkom od plovil v skladu z določili Zakona za uravnoteženje javnih financ;
· dodatnim davkom na motorna vozila v skladu z določili Zakona za uravnoteženje javnih financ;
· okoljsko dajatvijo za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja izrabljenih motornih vozil v skladu z določili Uredbe o okoljski dajatvi za onesnaževanje okolja zaradi nastajanja izrabljenih motornih vozil. Ključne besede: Motorno vozilo, plovilo, zrakoplov, okoljska dajatev, davek na dodano vrednost, davek na vodna plovila, dodatni davek, Davčna uprava Republike Slovenije Objavljeno v DKUM: 24.04.2013; Ogledov: 2285; Prenosov: 324 Celotno besedilo (377,20 KB) |
5. |