1. Ukrepi za izboljšanje tovornega transporta v mariborski funkcionalni urbani regiji : magistrsko deloGregor Salobir, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi je obravnavana problematika tovornega transporta v mariborski funkcionalni urbani regiji. Analizirani so najpomembnejši gospodarski subjekti, njihove količine transporta in specifičnosti povezane s prevozi. Posebej so naslovljeni problemi na področju mestne logistike, ki praviloma predstavlja najmanj učinkovit del oskrbnih verig. Z namenom izboljšanja stanja je za identificirane probleme podan predlog ukrepov in razvit sistem večkriterijske analize, ki omogoča vrednotenje predlaganih ukrepov skozi pričakovane vplive na okolje, promet, gospodarstvo, stroške uvedbe in vzdrževanja. Sistem vrednotenja ukrepov omogoča njihovo rangiranje po pomembnosti in nakazuje prioriteto glede njihove uvedbe. Ključne besede: tovorni transport, funkcionalna urbana regija, mestna logistika, mestno središče, okoljska območja, oskrbne verige, dostava tovora, zadnja milija, zadnji kilometer, optimizacija, vrednotenje, ukrepi Objavljeno v DKUM: 05.10.2023; Ogledov: 489; Prenosov: 57 Celotno besedilo (6,17 MB) |
2. Novo mestno vozlišče pred knjižnico v Murski SobotiUrška Gomboc, 2019, magistrsko delo Opis: Pričujoče delo je hibrid široke in podrobne analize trenutnega stanja tradicionalnega središča v Murski Soboti ter iz nje izhajajoče idejne rešitve mestnega vozlišča pred knjižnjico. V celostni analizi smo raziskovali trenutno stanje celotnega naselja. Nadrobneje smo analizirali ureditev in stanje prostora ter glavnih objektov osrednjega stavbnega bloka. V končnem koraku naloge smo na podlagi zbranega znanja in spoznanj o splošnem in lokalnem stanju prostora in z njim povezanih tem zasnovali celostni prostorski in vsebinski projekt za mestno vozlišče na območju pred regijsko knjižnico. Pri snovanju rešitve je bilo že v razvijanju idej stalno prepletanje oblikovanja stavbnih mas z oblikovanjem programa. Oblikovanje prostora projekta smo izrazito usmerili k doseganju ravnotežja in skladnosti v kontekstu okolice. Izziv je bil povezati vse obstoječe elemente in dejavnike, ki določajo in zaznamujejo območje. Ključni cilj je bil ustvariti realen in z dejstvi podkrepljen projekt, ki bi ponujal veliko lepega in javnega ter postal povezovalni dejavnik v središču Murske Sobote. Ključne besede: arhitektura, sodobno mesto, mestno vozlišče, urbane oblike, mestna podoba, kontekst, središče mesta, javni odprti prostor, trg, tržnica, kreativno središče, poslovni prostori, mestna garaža, idejni projekt, Murska Sobota Objavljeno v DKUM: 11.10.2019; Ogledov: 1676; Prenosov: 307 Celotno besedilo (62,63 MB) |
3. Optimizacija dostavnih mest in poti v urbanih območjih na osnovi manhattanske metrike in mehke logikeTomislav Letnik, 2019, doktorska disertacija Opis: V disertaciji rešujemo problem statistično optimalnega števila in lokacij dostavnih mest ter optimalnega vodenja tovornih vozil v procesu mestne dostave.
Za iskanje optimalnega števila in pozicij dostavnih mest v doktorski nalogi razvijemo večparametrični model idealiziranega mesta. Model obravnava urbano območje velikosti 1 km2 in temelji na metodi vzorčenja latinske hiperkocke za razporeditev strank vzdolž izbrane ortogonalne prometne mreže. Določanje statistično najprimernejših lokacij dostavnih mest temelji na algoritmu mehkega grozdenja c-sredin. Parametrične analize so pokazale statistično značilne geometrijske vzorce optimalnih dostavnih mest. Izkazalo se je, da so identificirani vzorci robustni glede gostote strank in gostote prometne mreže. Problem določanja dostavnih mest je intimno povezan s problemom pokritja. Obravnavan je pomemben mejni primer pokritja mreže z dokazom optimalnosti pokrivnega števila. V disertaciji je podana tudi optimalna konstrukcija limitnega primera na poljubni pravokotni mreži.
Model določanja števila in lokacij dostavnih mest je nadgrajen s funkcijo optimalnega vodenja tovornih vozil. Ključna predpostavka modela so štiri vstopno/izstopna vrata v mesto ter pri vsakem obisku mesta največ trojna dostava iz dostavnih mest (t.j. trem različnim strankam). Glede izbire dostavnega mesta sta bila uporabljena dva principa, ki temeljita na rezultatu algoritma mehkega grozdenja c-sredin: (i) trdi – vedno se izbere dostavno mesto, ki je najbližje stranki, (ii) mehki –omogoča tudi izbiro dostavnih mest z nižjimi pripadnostnimi vrednostmi. Problem določitve optimalne transportne poti je rešen s pomočjo nabora izvirnih celoštevilskih linearnih programov.
Rezultati simulacij za trojno dostavo kažejo, da skupne razdalje prevoženih poti niso značilno odvisne od števila potencialnih dostavnih mest, jih je pa mogoče pomembno zmanjšati z mehkih pristopom, vendar na račun daljših prehojenih razdalj. Izkaže se, da je najbolje uporabiti mehki pristop pri relativno velikem številu potencialnih dostavnih mest.
Model je bil prilagojen tudi za reševanje konkretnega praktičnega problema na primeru mesta Lucca, v Italiji. Za obravnavano mesto smo izdelali usmerjen graf prometnega omrežja, potencialne lokacije dostavnih mest so bile določene na osnovi dostopnosti in prostorskih možnosti. Za generiranje povpraševanja po dostavah je bil razvit simulator, uvedena je bila tudi procedura rezerviranja dostavnih mest in simulacija čakalne vrste vozil zunaj mesta v primeru omejene kapacitete in zasedenosti dostavnih mest. Izračunani so bili časovni in energijski prihranki.
S ciljem realizacije predlaganih rešitev je v nalogi predstavljen tudi koncept informacijskega sistema, ki temelji na uporabi mobilnih naprav in omogoča vodenje dostavnega vozila in s tem upravljanje procesa dostav v realnem času. Na koncu doktorske naloge so podane ključne ugotovitve in predlagani koraki za nadaljnje raziskovanje. Ključne besede: cestni transport, mestno središče, dostava tovora, dostavno mesto, vodenje vozila, določanje lokacije, optimizacija, modeliranje, mehka logika Objavljeno v DKUM: 05.03.2019; Ogledov: 2541; Prenosov: 225 Celotno besedilo (8,83 MB) |
4. Prenova mestnega središča v Gornji RadgoniRok Šinko, 2019, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava problematiko mestnega središča v Gornji Radgoni in prikazuje celovito zasnovo območja. Z novo načrtovanimi programi in infrastrukturo želimo ustvariti prostor, namenjen ljudem, in odstraniti avtomobile iz osrednjega trga, ki sicer predstavlja kvaliteten odprti prostor v središču mesta.
V sklopu magistrskega dela smo na podlagi analiz predvideli selitev avtobusne postaje na novo lokacijo in spremenili obstoječo prometno zasnovo območja.
Na območju obdelave smo zasnovali objekt, s katerim se programsko navezujemo na odprti prostor. Pri načrtovanju smo upoštevali naravne terase in obstoječo pozidavo v prostoru.
Z magistrskim delom želimo predstaviti nov pogled na obstoječe mestno središče, ki je trenutno prehodna cona, namenjena parkiranju. S tem želimo pokazati na potencial razvoja mestnega središča. Ključne besede: arhitektura, Gornja Radgona, mestno središče, prenova, trg Objavljeno v DKUM: 07.02.2019; Ogledov: 1756; Prenosov: 359 Celotno besedilo (19,92 MB) |
5. Arhitekturna prenova mestnega središča Gornje RadgoneBeno Rožman, 2019, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo predstavlja idejno zasnovo mestnega središča Gornje Radgone skozi prenove območja obeh avtobusnih postaj. Čeprav je Gornja Radgona manjše mesto, ima na razdalji 100 metrov dve večji avtobusni postaji, manjka pa mu definirano mestno središče.
Glavna avtobusna postaja se nahaja na Prešernovi cesti, nekoliko manjša postaja pa ob Panonski ulici, mimo katere je speljana železniška proga, v neposredni bližini pa se nahaja železniška postaja, ki pa ne služi več svojemu namenu. Območje glavne avtobusne postaje s svojimi parkirnimi površinami, zgodovinskimi in uradnimi objekti, ki jo obdajajo, služi kot neuradno središče mesta. Dotrajana avtobusna postaja in neurejene parkirne površine neprimerno in neugledno predstavljajo center mesta, zato je potrebno mestnemu središču Gornje Radgone dati novo namembnost.
V naši magistrski nalogi bomo, na podlagi dobljenih rezultatov arhitekturne analize podali konkretno rešitev za preoblikovanje in vnos novih vsebin za kvalitetnejši mestni center Gornje Radgone. Z novo oblikovanim glavnim trgom in večnamenskim objektom (kulturnim centrom in spremljajočimi programi), dobimo na območju trenutne glavne avtobusne postaje prostor, ki bo dal centru novo identiteto. Novo zasnovani glavna avtobusna in železniška postaja bosta umeščeni ob sedanjo železniško postajo, ki se bo ohranila. Z novo oblikovanim kulturnim centrom in avtobusno ter železniško postajo je potrebna tudi sprememba prometne infrastrukture. Ključne besede: avtobusna in železniška postaja, Gornja Radgona, idejna zasnova, kulturni center, mestno središče Objavljeno v DKUM: 05.02.2019; Ogledov: 1485; Prenosov: 408 Celotno besedilo (131,05 MB) |
6. Revitalizacija mestnega jedra občine Radlje ob DraviTomaž Pažek, 2017, magistrsko delo Opis: Po izgradnji mestne obvoznice imajo Radlje še neizkoriščen potencial za preoblikovanje odprtih javnih površin v središču mesta.
Delo predstavlja celovito prenovo mestnega središča občine Radlje ob Dravi, s ciljem revitalizacije območja. V nalogi podamo konkretne rešitve tako za preureditev odprtega javnega prostora, kot tudi za sanacijo oziroma rekonstrukcijo obstoječega stavbnega tkiva in programa.
S predlogom rekonstrukcije in dozidave nekdanje veleblagovnice Tima dajemo središču Radelj osrednjo arhitekturo z mešanim programom, katerega naloga je vzdrževanje mestnega utripa na osrednji odprti površini. S preureditvijo javnega odprtega prostora, umikom parkirišč v zaledje stavb in z vzpostavitvijo skupnega prometnega prostora na območju osrednje prometnice, vrnemo središče naselja pešcem. Naloga med drugim podaja predlog za sanacijo nekaterih dotrajanih fasad in programa na robu preurejenega javnega odprtega prostora. Ključne besede: revitalizacija, mestno središče, Radlje ob Dravi, prenova, mesto Objavljeno v DKUM: 13.09.2017; Ogledov: 1643; Prenosov: 417 Celotno besedilo (14,00 MB) |
7. Prenova Trga svobode in Partizanske ulice v Slovenski BistriciLoredana Štumberger, 2017, delo diplomskega projekta/projektno delo Opis: V projektni nalogi je predstavljena idejna zasnova za prenovo Trga svobode in Partizanske ulice v Slovenski Bistrici, v primeru izgradnje obvoznice. Ukinil se bo motorni promet skozi mestno jedro, vzpostavil skupen prometni prostor ter povečal delež odprtih javnih površin v mestnem središču. Pri tem so upoštevane analize in predloge iz Elaborata, št. 986 – prom: Novelacija prometne študije širšega območja mesta Slovenska Bistrica, ki je bil izdelan leta 2016.
Idejna zasnova za revitalizacijo historičnega mestnega središča je bila zastavljena tako, da upošteva kvalitete obstoječega okolja in jih izboljšuje. Pri iskanju rešitve so se upoštevale dane okoliščine, funkcijo središča mesta ter načela trajnostnega razvoja. Z novo zasnovo so se povezale ključne točke v prostoru (Grad, Park, Trg svobode, Gradišče, Graslov stolp), ki so dosedaj bile samostojne enote. Pridobiljenih je bilo več kvalitetnih, dobro načrtovanih in lepih javnih prostorov, ki bodo ljudem prijazni, trajnostni, varni ter živahni. S tem se je zagotovila mestu struktura, ki mu bo omogočila, da se bodo znotraj njega odvijale raznolike aktivnosti. Ključne besede: mestno središče, prenova, Trg svobode, Partizanska ulica, Slovenska Bistrica Objavljeno v DKUM: 29.08.2017; Ogledov: 1670; Prenosov: 408 Celotno besedilo (93,49 MB) |
8. Zaračunavanje pristojbin za uporabo cestne infrastrukture v mestnih središčihJernej Novak, 2014, diplomsko delo/naloga Opis: Z diplomsko nalogo bomo preučili področje cestne infrastrukture ter promet v mestnih središčih, tu bomo omenili tudi prometno zakonodajo na področju mestnega prometa, ter ureditev prometa v mestih. Izpostavili bomo probleme, ki so izhodišče za iskanje rešitev za njihovo preprečitev. Glavni problem je onesnaževanje okolja v mestnih središčih z izpušnimi plini avtomobilov, avtobusov, dostavnih vozil, tovornih vozil. Ta vozila poleg izpušnih plinov onesnažujejo okolje tudi s hrupom. Mestna središča so vse bolj nasičena z avtomobili, posledica je obremenjena cestna infrastruktura, zaradi tega prihaja do nezaželenih poškodb cestne infrastrukture, torej je vprašljiva tudi prometna varnost. Podrobneje bomo predstavili stanje cestne infrastrukture v mestu Maribor.
Danes v nobenem od slovenskih mest ne poznamo sistema, ki bi lahko zmanjšal prenasičenost vozil v mestnih središčih. V mestih je cestna infrastruktura brezplačna za uporabo, kar je eden od razlogov za prenasičenost vozil. Rešitev bi lahko bila uvedba sistema za zaračunavanje pristojbin za uporabo cestne infrastrukture, kot ga že poznajo v nekaterih večjih evropskih mestih. Preučili bomo, kateri od sistemov je najprimernejši za slovenska mesta oziroma za mesto Maribor in kakšen bi bil proces integracije sistema v mestni promet. Ključne besede: mestno središče, pristojbina, plačilna cona, informacijski sistem Objavljeno v DKUM: 30.01.2015; Ogledov: 1363; Prenosov: 115 Celotno besedilo (2,20 MB) |
9. VEČSTANOVANJSKA STAVBA NA VOGALU TRUBARJEVE IN SLOVENSKE ULICE V MARIBORUBarbara Erjavec, 2013, magistrsko delo Opis: Na vogalu Trubarjeve in Slovenske ulice v Mariboru smo načrtovali večstanovanjsko stavbo tipologije vila blok 21. stoletja. Izbrana lokacija tvori zazidavo v obliki nedokončanega kareja. Načrtovana stavba zaključi kare z zgornjim volumnom, medtem ko spodnji volumen, ki predstavlja pritlični javni program, dopušča odprt vogal. Zunanja, urbanistična ureditev lokacije omogoča sproščen in atraktiven način bivanja v mestnem središču, kateremu omogočimo tudi nadstandardna stanovanja. Historičnemu centru mesta, kjer primanjkuje kvalitetnih stanovanj, damo svež pridih novega bivanjskega tipa visoke kakovosti. K temu pripomore tudi nova materialiteta zgradbe, to je prosojna kovinska mreža. Znotraj te se lahko prostori poljubno prilagajajo (večajo, manjšajo). Na ta način dobimo v mestnem središču fleksibilne prostore, kjer si stanovalci poljubno kreirajo svoj bivanjski prostor. Ključne besede: Vila blok, vogal, nadstandard, mestno središče, prosojna mreža. Objavljeno v DKUM: 07.12.2012; Ogledov: 2775; Prenosov: 523 Celotno besedilo (237,35 MB) |
10. |