1. Piramidne sheme kot prikrita oblika gospodarske kriminalitete : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloDamir Porić, 2025, diplomsko delo Opis: Piramidne sheme predstavljajo eno izmed sodobnih oblik gospodarske kriminalitete, ki pod krinko legitimnih naložb in preko družbenih omrežij zavajajo posameznike v finančne prevare. Problem je v tem, da jih je pogosto težko pravočasno prepoznati, zlasti zaradi izkoriščanja psiholoških dejavnikov, pomanjkljive finančne pismenosti in nedoslednega pravnega pregona. Cilj raziskave je bil analizirati razširjenost piramidnih shem, pravni okvir v Sloveniji in tujini ter psihološke in družbene dejavnike, zaradi katerih se posamezniki vključijo v takšne sheme. V empiričnem delu je bila izvedena spletna anketa med prebivalci Slovenije, s katero so se preverjale njihove izkušnje, zaznave tveganja in prepoznavanje značilnosti tovrstnih shem. Rezultati kažejo, da so najbolj ranljive skupine mladi, manj finančno pismeni posamezniki in tisti, ki iščejo hiter zaslužek. V teoretičnem delu so obravnavane temeljne značilnosti piramidnih shem, razlike med zakonitim mrežnim marketingom in nezakonitimi denarnimi verigami ter pregledani najodmevnejši primeri iz Slovenije in tujine. Posebno mesto zavzemata primera Charlesa Ponzija in Bernarda Madoffa, ki sta zaznamovala globalno finančno zgodovino. Družbeni in psihološki vidiki so pokazali, da organizatorji shem izkoriščajo človeške potrebe po pripadnosti, vpliv socialnih omrežij in učinek motivacijskih govorov. Ti mehanizmi pogosto zmanjšujejo kritično presojo posameznika in povečujejo možnost nepremišljene vključitve v shemo. Na podlagi ugotovitev se predlaga večjo zakonodajno jasnost, krepitev nadzornih mehanizmov in obvezno vključevanje finančnega izobraževanja v učne načrte, saj je ozaveščenost ključna za zmanjšanje števila žrtev tovrstnih prevar. Ključne besede: piramidna shema, mrežni marketing, finančne prevare, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 14.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 14
Celotno besedilo (1,71 MB) |
2. Prodajni načrt za avtomobil citroën c3 v podjetju selmarKlara Krumpak, 2025, diplomsko delo Opis: Diplosko delo z naslovom Prodajni načrt za avtomobil Citroën C3 v podjetju Selmar je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili teorijo, ki pojasnjuje pojme kot so prodaja, prodajni načrt, marketing, izdelek in druge pojme, ki se navezujejo na to tematiko. V empiričnem delu pa smo teorijo povezali s prakso in predstavili podjetje Selmar Celje ter spoznali njegovo strategijo prodaje za model avtomobila Citroën C3. V empiričnem delu smo naredili tudi primerjavo s prodajnim načrtom avtomobilov znamke BMW, ki je prav tako znamka, ki se na drugem oddelku prodaja v podjetju Selmar Celje. Naloga prinaša vpogled v izzive in priložnosti pri prodaji avtomobilov v sodobnem poslovnem okolju ter prispeva boljši učinkovitosti in uspešnosti prodaje avtomobila Citroën C3 v avtohiši Selmar Celje. Ključne besede: Marketing, izdelek, prodaja, načrtovanje prodaje, Selmar Celje, Citroën Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (1,15 MB) |
3. Vloga marketinškega komuniciranja v rasti blagovne znamke AppleMatevž Ograjenšek, 2025, magistrsko delo Opis: Dandanes podjetja veliko vlagajo v marketing, saj želijo s tem izboljšati svojo prepoznavnost, zaupanje kupcev in rast blagovne znamke. Podjetja se zavedajo, da ni dovolj imeti dober izdelek, ampak je pomembno tudi, kako ga predstavijo. V ospredje prihaja marketinško komuniciranje, saj podjetjem omogoča, da jasneje pokažejo, kdo so in zakaj naj jih kupci izberejo. Veliko podjetij se trudi, da bi na kupce naredilo dober vtis in jim ostalo v spominu, kar je danes skoraj nujno, če želijo biti uspešna. V tem magistrskem delu sem se osredotočil na podjetje Apple, ki je eno najbolj prepoznavnih na svetu. Apple ni poznan samo po kakovostnih izdelkih, ampak tudi po tem, kako komunicira s svojimi uporabniki. Njihov način predstavitve izdelkov, oblikovanje sporočil in celostna podoba podjetja so pogosto vzor drugim blagovnim znamkam. Zanimalo me je, katere oblike marketinškega komuniciranja uporabljajo, kako s tem gradijo svojo blagovno znamko in kaj se lahko iz njihovega primera naučijo druga podjetja. V teoretičnem delu sem opisal pomen blagovne znamke in vse glavne oblike marketinškega komuniciranja. V empiričnem delu pa sem zbral podatke iz različnih strokovnih člankov in analiz, ki opisujejo Applove pristope. Pri tem sem se osredotočil na primere, ki pokažejo, kako podjetje povezuje svojo ponudbo z vrednotami in pričakovanji uporabnikov. Na podlagi teh sem poskušal ugotoviti, kateri kanali in strategije so pri njih najbolj učinkoviti in zakaj. Na koncu sem ocenil, kako pomembno vlogo ima komunikacija pri uspehu blagovne znamke Apple in ali bi podobne pristope lahko uporabila tudi druga podjetja. Ključne besede: Marketinško komuniciranje, Apple, marketing, strategije, blagovna znamka Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (4,66 MB) |
4. Varstvo podatkov in pravice potrošnikov v digitalnem marketinguMirjana Založnik, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga raziskuje varstvo osebnih podatkov in pravice potrošnikov v kontekstu digitalnega trženja, področja, kjer hitra rast spletnih storitev in obdelava osebnih podatkov postavljata zasebnost v ospredje razprav. V teoretičnem delu smo analizirali ključne evropske zakonodajne akte – Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR), Zakon o digitalnih storitvah (DSA), Zakon o digitalnih trgih (DMA), Zakon o upravljanju podatkov (DGA) in Zakon o podatkih (Data Act), ki skupaj predstavljajo temelje za pregledno, odgovorno in pošteno obravnavo osebnih podatkov v digitalnem okolju.
Empirični del temelji na anketi med 108 potrošniki in se osredotoča na njihovo ozaveščenost o pravicah, izkušnje s kršitvami ter odnos do obdelave osebnih podatkov. Rezultati kažejo, da potrošniki poznajo predvsem osnovne vidike GDPR, medtem ko novejši akti in celoten nabor pravic ostajajo večini neznani. Zakonodajo pogosto zaznavajo kot zapleteno, kar zmanjšuje njihovo pripravljenost na ukrepanje ob kršitvah. Večina se ob zaznanih nepravilnostih ne odloči za formalno pravno varstvo, saj jim primanjkuje jasnih informacij, zaupanja v učinkovitost sistema ali občutijo, da situacija ni dovolj resna.
Kljub temu raziskava potrjuje, da zasebnost ni zgolj formalno zapisana v zakonodaji, temveč jo potrošniki razumejo kot ključen element zaupanja v digitalno okolje. Pogosto se odločijo, da določenih storitev ne bodo uporabljali, kadar menijo, da podjetja preveč posegajo v njihove osebne podatke. To nakazuje, da so potrošniki zasebnost pripravljeni braniti tudi z lastnimi odločitvami, čeprav redko ukrepajo po formalnih pravnih poteh.
Naloga tako pokaže, da je evropski zakonodajni okvir sicer obsežen in napreden, a njegova učinkovitost v praksi ostaja omejena zaradi nizke ravni ozaveščenosti, nepreglednosti pravil in pomanjkanja enostavnih mehanizmov za uveljavljanje pravic. Potrošniki ob tem jasno izražajo pričakovanja po večji preglednosti, strožjem izvrševanju zakonodaje ter širšem ozaveščanju in izobraževanju. Magistrsko delo zato poudarja potrebo po celovitem pristopu, ki združuje pravne, regulatorne in izobraževalne ukrepe ter zagotavlja ravnovesje med razvojem digitalnega marketinga in zaščito temeljnih pravic posameznika. Ključne besede: digitalni marketing, pravice, podatki, GDPR, DSA, DMA, DGA, Data Act. Objavljeno v DKUM: 04.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (1,24 MB) |
5. Spletne strani v turizmu z vidika senzornega marketinga : magistrsko deloAlen Weber, 2025, magistrsko delo Opis: Ker dobivajo izkušnje na področju turizma vedno večji pomen, se razvija mnogo pogledov, kako jih oblikovati, da bodo kakovostne. Izkušenj se ne oblikuje samo v resničnem svetu, temveč – zaradi tehnološkega razvoja – tudi vse bolj v spletnih okoljih. Tu lahko pripomore koncept senzornega marketinga, ki svetuje stimuliranje uporabnikovih petih čutil prek oglaševanja. Ta pristop je bil uporabljen v tem zaključnem delu, kjer smo z metodo indeks spletnega senzornega marketinga (OSMI), namenjeno analizi senzornosti spletnih strani, analizirali podstrani z vinskim doživetjem. Začeli smo z glavno spletno stranjo slovenskega turizma »I feel Slovenia«. Nato smo se osredotočili na regijo Posavje in analizirali glavno stran posavskega turizma »Posavje – Polno Priložnosti«. Nadalje smo analizirali šest spletnih strani, ki predstavljajo šest destinacij/občin regije Posavje: Visit Brežice, Visit Krško, Visit Sevnica, KTRC Radeče, Visit Kostanjevica ter Visit Podčetrtek. Rezultati analize podstrani omenjenih spletnih mest kažejo, da na straneh prevladuje nezadostna senzorna komunikacija, saj le strani I feel Slovenia, Visit Krško in KTRC Radeče zadostno prikazujejo senzorne vsebine. Strani večinsko najučinkoviteje vzbujajo okus, ki mu sledita dotik in vid, medtem ko sluh vzbujata dve strani, vonj pa le ena stran. Spletnim stranem smo predlagali večje naslavljanje sluha in vonja, predvsem pa uporabo senzornih besedil na straneh, ki bi lahko vzbujala čutila. Ključne besede: senzorni marketing, turistične spletne strani, senzorne spletne strani, spletne izkušnje. Objavljeno v DKUM: 28.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2
Celotno besedilo (3,85 MB) |
6. Uporaba ai v marketinškem komuniciranjuNatasha Dineva, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava vpliv umetne inteligence (AI) na sodobno marketinško komuniciranje, ki postaja vse bolj odvisno od digitalnih orodij, podatkovne analitike in avtomatizacije. Namen raziskave je bil preučiti, kako se s pomočjo AI spreminjajo tradicionalni pristopi k oglaševanju, prodaji in odnosom z javnostmi, ter v kolikšni meri uporaba teh tehnologij prispeva k večji učinkovitosti in konkurenčnosti podjetij.
V teoretičnem delu so predstavljeni osnovni pojmi in modeli marketinškega komuniciranja, vključno z razlago procesov, oblikovanja sporočila in uporabe posameznih komunikacijskih kanalov. S poudarkom na vlogi umetne inteligence je prikazano, kako AI omogoča višjo stopnjo personalizacije, avtomatizirano prilagajanje vsebin, analizo podatkov v realnem času ter merjenje učinkovitosti kampanj. Posebna pozornost je namenjena tudi etičnim izzivom, varstvu podatkov ter vprašanju človeškega nadzora pri avtomatiziranih procesih.
Empirični del temelji na študiji primera podjetja Nike, ki že aktivno uporablja AI v svoji marketinški strategiji. Z uporabo intervjujev in analizo sekundarnih virov sem raziskala, kako konkretna podjetja uvajajo AI v svojo komunikacijo s potrošniki, na katerih področjih dosegajo izboljšave in s kakšnimi izzivi se pri tem soočajo. Ugotovitve kažejo, da umetna inteligenca pomembno prispeva k povečani angažiranosti uporabnikov, optimizaciji stroškov in boljšemu ciljanju občinstva, hkrati pa zahteva spremembe v organizacijski strukturi in razumevanje tehnoloških omejitev.
Delo dokazuje, da postaja umetna inteligenca ključno orodje v sodobnem marketinškem komuniciranju in da podjetja, ki jo uspešno integrirajo, dosegajo trajnejše konkurenčne prednosti. V prihodnosti bo znanje o uporabi AI v marketingu nepogrešljivo za vse, ki želijo graditi relevantne in učinkovite blagovne znamke v digitalni dobi. Ključne besede: umetna inteligenca, marketinško komuniciranje, digitalni marketing, avtomatizacija, personalizacija. Objavljeno v DKUM: 27.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 17
Celotno besedilo (1,25 MB) |
7. Vloga virtualnih vplivnežev na nakupno vedenje potrošnikovŽiva Knez, 2025, diplomsko delo Opis: Vplivneži na družbenih omrežjih so v zadnjem desetletju postali ena izmed najpomembnejših oblik digitalnega trženja, saj blagovne znamke vse pogosteje sodelujejo z njimi pri promociji svojih izdelkov in storitev. Sodobna digitalna okolja omogočajo, da se vplivnostne strategije razvijajo in prilagajajo novim trendom, pri čemer se poleg resničnih oseb vse bolj uveljavljajo tudi virtualni vplivneži – računalniško ustvarjene osebnosti, ki z napredno grafiko, domišljeno zgodbo in dosledno komunikacijo nastopajo kot javne figure na različnih družbenih platformah.
Virtualni vplivneži se od svojih resničnih razlikujejo predvsem po tem, da jih ne omejujejo fizični in življenjski dejavniki, kar jim omogoča popolno prilagajanje ciljnim skupinam, neomejene kreativne možnosti in nadzor nad vsebino. Kljub temu se ob njihovi uporabi pojavljajo vprašanja o avtentičnosti, zaupanju ter dejanskem vplivu na nakupno vedenje potrošnikov.
Diplomska delo se osredotoča na teoretično razumevanje koncepta virtualnih vplivnežev, njihovega mesta v sodobnem marketingu ter primerjavo z resničnimi vplivneži. Posebna pozornost je namenjena dejavnikom, ki oblikujejo odnos potrošnikov do teh digitalnih osebnosti, kot so kreativnost, doslednost komunikacije, usklajenost z vrednotami občinstva in prilagajanje vsebin ciljnim skupinam. Preučuje se, kako ti elementi vplivajo na zaznavo blagovnih znamk in oblikovanje nakupnih namenov, ter kako se virtualni vplivneži umeščajo v širši kontekst vplivnostnega marketinga in digitalnih strategij. Ključne besede: Virtualni vplivneži, nakupno vedenje, potrošniki, družbena omrežja, digitalni marketing, blagovne znamke. Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 13
Celotno besedilo (1,28 MB) |
8. Uporaba umetne inteligence v e-poštnem digitalnem marketinguLea Buljeta, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava uporabo umetne inteligence (UI) v e-poštnem digitalnem marketingu ter njen vpliv na učinkovitost sodobnih marketinških kampanj. Osrednje raziskovalno vprašanje se osredotoča na to, kako lahko umetna inteligenca prispeva k personalizaciji, avtomatizaciji in optimizaciji e-poštnih sporočil ter kakšna so pri tem povezana tveganja in omejitve. Delo analizira temeljne pojme umetne inteligence, digitalnega marketinga in e-poštnega komuniciranja, s posebnim poudarkom na vključevanju naprednih tehnologij v marketinške prakse podjetij.
Metodološki pristop temelji na analizi znanstvene in strokovne literature, pregledu sodobnih študij primerov ter sintezi rezultatov empirične raziskave, ki skupaj omogočajo celovit vpogled v teoretične temelje in konkretne prakse uporabe. V okviru dela je izvedena tudi primerjalna analiza pogosto uporabljenih platform, kot so Mailchimp, Klaviyo in ActiveCampaign, ter predstavljen pregled aktualnih trendov, kot so vpeljava velikih jezikovnih modelov in uporaba napovedne analitike.
Prvi cilj diplomske naloge je bil ugotoviti, ali umetna inteligenca prispeva k večji angažiranosti uporabnikov pri e-poštnem marketingu. Ugotovitve kažejo, da personalizirane in avtomatizirane kampanje, podprte z umetno inteligenco, dokazano zvišujejo stopnjo odpiranja e-pošte, število klikov in konverzij. Drugi cilj je bil preveriti, kakšna je vloga človeške ustvarjalnosti in empatije v dobi naprednih tehnologij. Rezultati kažejo, da kljub visoki učinkovitosti umetne inteligence v procesih optimizacije in analize ostajata človeški faktor ter pristna komunikacija ključna za dolgoročno uspešnost marketinških prizadevanj. Ključne besede: umetna inteligenca, digitalni marketing, e-pošta Objavljeno v DKUM: 22.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (788,11 KB) |
9. Načrt strateškega komuniciranja na primeru frizerskega salona : diplomsko deloLana Radej, 2025, diplomsko delo Opis: V današnjem poslovnem svetu podjetja vse pogosteje prihajajo do spoznanja, da brez dobro usklajene in načrtovane komunikacije težko gradijo dolgoročen uspeh. To še posebej velja za manjša storitvena podjetja, kot so frizerski saloni, kjer osebni stik s strankami ni le dodatek, temveč srce celotne izkušnje. Prav ta odnos pogosto določa, kako zadovoljni, zvesti in povezani ostanejo obiskovalci.
V diplomski nalogi smo raziskali, kako lahko strateško komuniciranje podpira uspešnost frizerskih salonov, s poudarkom na primeru salona Frizeraj Anamarija. V teoretičnem delu smo podali okvir ključnih pojmov in pristopov k strateškemu načrtovanju ter opozorili na pomen digitalnih kanalov in etičnih vprašanj. V empiričnem delu pa smo na podlagi pogovora z lastnico in primerjave z drugimi saloni ugotovili, da trenutna komunikacija poteka skoraj izključno prek enega digitalnega kanala, brez jasnega načrta in dolgoročne usmeritve.
Na podlagi analize smo pripravili vrsto praktičnih predlogov – od bolj premišljenega upravljanja spletnih orodij do konsistentnejšega oblikovanja vsebin in tona sporočanja. Naše ugotovitve kažejo, da lahko tudi manjši saloni z nekaj ciljanimi izboljšavami in jasnejšo strategijo bistveno okrepijo svojo podobo v javnosti, pridobijo več zaupanja strank ter se uspešno ločijo od konkurence. Ključne besede: strateško komuniciranje, poslovna komunikacija, frizerski salon, digitalni marketing, odnosi s strankami, družbena omrežja Objavljeno v DKUM: 15.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 11
Celotno besedilo (806,33 KB) |
10. Digital Fashion Marketing in the Metaverse: Visual Presentation through Virtual Reality : visual presentation through virtual realityJana Ristić, 2025, diplomsko delo Opis: This thesis examines digital fashion marketing in the metaverse, with a particular focus on visual presentation through virtual reality. The theoretical section defines the metaverse, digital fashion, and the role of immersive technologies in marketing. Special attention is given to avatars, virtual fashion shows, NFTs, and consumer engagement. The practical section involves designing a 3D fashion model in Blender, implementing it in Unity, and presenting it in a VR environment using Meta Quest Pro. The project demonstrates a proof of concept for virtual fashion runway experiences, highlighting both the potential and the limitations of using VR for marketing communication. Ključne besede: metaverse, digital fashion, virtual reality, marketing Objavljeno v DKUM: 15.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (2,01 MB) |