| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 25
Na začetekNa prejšnjo stran123Na naslednjo stranNa konec
1.
Analiza vplivov tehnološkega razvoja letalskih motorjev na okolje
Anđelina Arsenijević, 2023, diplomsko delo

Opis: Okoljski vpliv tehnološkega razvoja letalskih motorjev je kritična tema zaradi naraščajočega svetovnega povpraševanja po energiji, fosilnih goriv in rasti svetovnega prebivalstva. Prekomerno poraba fosilnih goriv povzroča izpuste ogljikovega dioksida in prispeva k podnebnim spremembam. Letalski promet, ki je nepogrešljiv del svetovnega gospodarstva, ima pomemben vpliv na okolje s svojimi emisijami in drugimi negativnimi učinki. To zahteva hitre in temeljite ukrepe za zmanjšanje škodljivih posledic ter spodbujanje trajnostnih rešitev v letalski industriji. Celovita ocena podnebnih in ozonskih sprememb zaradi letalskih emisij razkriva znanstvene negotovosti, potrebo po nadaljnjih raziskavah in razvoju tehnoloških ter regulativnih ukrepov za zmanjšanje emisij. Razumevanje gospodarskih in okoljskih posledic teh ukrepov je ključnega pomena za boljše oblikovanje politik in predpisov v letalski industriji ter za zaščito okolja in človeške populacije. V študiji smo izvedli raziskavo z namenom raziskovanja onesnaževanja okolja, ki ga povzroča letalska industrija. Naš cilj je bil pridobiti vpogled v mnenja in predstave letalskih potnikov o emisijah škodljivih snovi, ki izvirajo iz letalskega prometa, ter raziskati, kako te emisije vplivajo na okolje. Anketa je zajela 109 anketirancev, ki so odgovarjali na 16 vprašanj, razdeljenih na dve glavni področji: sociodemografske značilnosti anketirancev in njihova stališča do degradacije okolja zaradi zračnega prometa.
Ključne besede: letalstvo, emisije, podnebne spremembe, okoljski učinki
Objavljeno v DKUM: 08.11.2023; Ogledov: 199; Prenosov: 17
.pdf Celotno besedilo (4,26 MB)

2.
Vektorsko vodenje zračne potisne sile togo vpetega pogona : diplomsko delo
Uroš Kukovič, 2023, diplomsko delo

Opis: Diplomsko delo obravnava vektorsko vodenje potiska zračnega ventilatorja, ki vpliva na naklon celotnega mehanizma. Vektorsko vodenje se doseže z nagibnim mehanizmom (ang. gimbal) in se uporablja v letalstvu s poudarkom na vojaških bojnih letalih za povečanje okretnosti letalskega plovila. Opisani koncepti se lahko uporabijo tudi kot podlaga za izvedbo vektorskega vodenja raketnega pogona. Diplomsko delo zavzema opis koncepta vektorskega vodenja s primeri 3D modeliranja mehanizma. Nazadnje obsega še sintezo zaprto-zančnega sistema in njegovo implementacijo. Rezultati prikazujejo učinkovitost vektorskega vodenja za povečanje okretnosti letalnega sistema.
Ključne besede: vektorsko vodenje, zračni potisk, letalstvo, okretnost, zaprto-zančni sistem
Objavljeno v DKUM: 05.10.2023; Ogledov: 192; Prenosov: 19
.pdf Celotno besedilo (23,88 MB)

3.
Praktična izvedba sistema upravljanja varnosti v letalski družbi : diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa Varstvoslovje
Sandi Grubelić, 2023, diplomsko delo

Opis: Zaradi vse večje pomembnosti letalskih družb in njihovih storitev je pomemben pristop k upravljanju varnosti predvsem z vidika zmanjševanja tveganj in zagotavljanja varnosti vseh, ki so vpleteni v izvajanje in koriščenje letalskih storitev. Zaradi kompleksnosti sistema imajo predvsem manjše letalske organizacije ta sistem slabše razvit, nedelujoč v praksi, oziroma pristop za upravljanje varnosti ni dovolj dobro razdelan. SMS (angl. Safety Management System – Sistem upravljanja varnosti) vključuje politiko, cilje, načrte, postopke, organizacijo, odgovornosti in druge ukrepe ter opredelitev nevarnosti in trajno upravljanje tveganj, povezanih z dejavnostmi organizacije. Skupni imenovalec je preprečiti oziroma zmanjšati nevarnost, na kar se da še sprejemljivo stopnjo, da ne pride do posledic (incidenti/nesreče). SMS je pomembno implementirati v letalske družbe, in sicer po točno predpisanih korakih in postopkih, da bi bil učinkovit in bi s tem zagotovil večjo varnost pri delovanju podjetja. V implementacijo sistema varnostnega upravljanja v letalski družb so vključeni vsi, ki so kakor koli vpleteni v delovanje družbe, kar predstavlja celosten proces, ki lahko traja tudi več let ter se vseskozi spreminja in dopolnjuje. Kultura poročanja (angl. Just Culture) je eden izmed ključnih elementov SMS-a, saj spodbuja vse v organizaciji, da poročajo o nevarnih dogodkih, s čimer se zmanjša verjetnost tveganj in temelji na nekaznovanju. Na področju varnosti v letalstvu delujejo različne tako mednarodne kot tudi domače organizacije in agencije, kot so ICAO (angl. International Civil Aviation Organization – Mednarodna organizacija civilnega letalstva), EASA (angl. European Union Aviation Safety Agency – Evropska agencija za varnost v letalstvu), CAA (angl. Civil Aviation Authority – Uprava za civilno letalstvo). V Sloveniji področje letalstva urejata Zakon o letalstvu (ZLet) in Letalski varnostni program, medtem ko je pristojni organ Ministrstvo za promet Republike Slovenije.
Ključne besede: letalstvo, letalska varnost, kultura poročanja, sistem upravljanja varnosti, implementacija, diplomske naloge
Objavljeno v DKUM: 25.09.2023; Ogledov: 223; Prenosov: 19
.pdf Celotno besedilo (1,71 MB)

4.
Uveljavljanje blagovne znamke letal podjetja Pipistrel d. o. o.
Aleš Korošec, 2022, diplomsko delo

Opis: Podjetja, ki proizvajajo različne vrste letal, se pri uveljavljanju blagovne znamke na trgu soočajo z različnimi izzivi ter notranjimi in zunanjimi dejavniki, ki pomembno vplivajo na njihovo uspešnost. V nalogi je definirana blagovna znamka letal podjetja Pipistrel d. o. o. in prikaz problemov, ki se pojavljajo pri prodaji njihovih produktov na domačem in tujem trgu. V nalogi je opis poslovnega okolja, marketinga, pravnih podlag in kadrovskih zadev v podjetju, kar predstavlja osnovo za raziskovalni del naloge. V raziskovalnem delu smo ugotavljali, kakšne so dejanske zaznave zaposlenih v zvezi z vplivom posameznih notranjih in zunanjih dejavnikov na uspešnost uveljavljanja blagovne znamke. Rezultati raziskave so pokazali, da je več pozornosti potrebno posvetiti notranjim dejavnikom, na katere ima predvsem vodstvo podjetja večji vpliv. Pri zunanjih dejavnikih pa morajo pristojni organi države izpolniti sprejete obveze iz veljavnih predpisov. Na podlagi ugotovitev pa smo predstavili možnosti oziroma priložnosti, ki bi utegnile inovativnim podjetjem, kot je Pipistrel d. o. o., omogočiti lažjo pot do uresničitve idej.
Ključne besede: Blagovna znamka, inovatorstvo, letalstvo, znamčenje, marketing
Objavljeno v DKUM: 21.10.2022; Ogledov: 563; Prenosov: 60
.pdf Celotno besedilo (1,16 MB)

5.
Management : izbrana poglavja
Marina Đorđeski, 2022

Opis: Znanstvena monografija Management - izbrana poglavja je usmerjena v določene vsebine ravnateljevanja na različnih področjih, ki skozi znanstvene raziskave in njihovo povezanost z aplikativnostjo, usmerjajo na trende razvoja. Glede na kompleksnost oz. razvejanost managementa na praktično vse sfere našega življenja, je nemogoče v eni znanstveni monografiji zajeti dosledno vse. Zato smo se odločili, da izberemo takšna poglavja, ki vendarle zajamejo zadostno multi disciplinarnost in tako raziskovalcem in preučevalcem managementa omogočijo videti procese in smeri poti v bližnji prihodnosti razvoja.
Ključne besede: management, organizacije, kritična infrastruktura, letalstvo, zdravstvo, trajnostni razvoj
Objavljeno v DKUM: 10.02.2022; Ogledov: 1076; Prenosov: 163
.pdf Celotno besedilo (7,02 MB)
Gradivo ima več datotek! Več...

6.
Zračni boji na Slovenskem med prvo svetovno vojno v luči izbranih časnikov
Jerneja Topolnik, 2010, diplomsko delo

Opis: Vojno letalstvo je na Slovenskem med prvo svetovno vojno odigralo pomembno vlogo pri vsakodnevnih bitkah na soški fronti. Nov način bojevanja z baloni, vodljivimi zrakoplovi, vodnimi in kopenskimi letali je avstro-ogrski armadi prinesel veliko zmag na jugozahodni fronti. Na Slovenskem so avstro-ogrski in italijanski letalci največ poletov izvedli nad soško fronto. Zračni boji so se v določenih obdobjih odvijali dnevno. Piloti so opravljali opazovalne polete, odmetavali bombe in artileriji sporočali natančne pozicije sovražnih postojank. Različni načini bojevanja v zraku so se skozi vojna leta izpopolnjevali. Z napredkom letal se je razvijala tudi protiletalska obramba. Kljub manjšemu številu letal so bili avstro-ogrski letalci zelo uspešni na celotnem delu fronte. Zračni napadi so doleteli tudi mesta v zaledju. Največ zračnih napadov se je zgodilo na Goriškem in kraškem ozemlju, tudi Trst je kot pomembno pristanišče avstro-ogrske mornarice bil pogosto bombardiran s strani italijanskih letalcev. Veliko presenečenje je pri civilnem prebivalstvu izzval napad na Gorenjskem in Spodnjem Štajerskem. Pred italijanskimi napadi iz zraka ni bilo varno nobeno mesto v zaledju, še manj pa tista, ki so se nahajala v neposredni bližini bojišč.
Ključne besede: Prva svetovna vojna, zračna plovila, vojno letalstvo na soški fronti, vojno letalstvo v slovenskem zaledju, avstro-ogrski letalski oddelek.
Objavljeno v DKUM: 27.01.2021; Ogledov: 760; Prenosov: 70
.pdf Celotno besedilo (3,93 MB)

7.
Problematika zaposlovanja tujih delavcev v slovenskih letalskih podjetjih
Manca Jelenc, 2020, diplomsko delo

Opis: V zadnjem času smo priča naglemu razvoju letalske panoge v Sloveniji, natančneje na področju vzdrževanja letal. Podjetja se soočajo z velikim pomanjkanjem ustrezne delovne sile, zato se vse bolj usmerjajo k zaposlovanju tujcev, kar pa pomeni drugačen način zaposlovanja. V diplomskem delu obravnavamo problematiko zaposlovanja tujih delavcev v Sloveniji v dveh podjetjih na področju vzdrževanja letal. K izboru raziskovanja omenjene problematike nas je vodilo dejstvo, da se pri svojem delu v srednje velikem letalskem podjetju zaradi pomanjkanja specifičnih znanj s tega področja v Sloveniji srečujemo z raznovrstnimi oblikami zaposlitve tujih delavcev ter soočamo z zapleteno zakonodajo na tem področju. S pomočjo intervjujev dveh slovenskih podjetij na področju vzdrževanja letal smo skušali raziskati, s kakšnimi izzivi se srečujejo na področju pridobivanja ustreznega kadra, zaposlovanja in zakonodaje, ter ugotoviti, katere so najustreznejše oblike in načini zaposlovanja v omenjenih podjetjih. Ugotovili smo, da se podjetja na področju vzdrževanja letal zaradi visoke zahtevnosti dela in specifičnih zahtev tehnološko usposobljenega kadra, ki ga zaradi interesa za tovrstno delo v Sloveniji primanjkuje, največkrat odločajo za zaposlovanje tujcev predvsem zaradi ugodnejšega finančnega vidika poslovanja. Obenem smo ugotovili, da sta pogodbeno delo in najem delovne sile največkrat uporabljeni obliki zaposlitve pri tovrstnem zaposlovanju.
Ključne besede: letalstvo, zaposlovanje tujcev, zakonodaja, delovna sila, izzivi
Objavljeno v DKUM: 10.11.2020; Ogledov: 768; Prenosov: 204
.pdf Celotno besedilo (1,53 MB)

8.
Raba neustreznih prevodov in izrazov v slovenskih verzijah uredb EU na področju letalstva : magistrsko delo
Žan Majhenič, 2018, diplomsko delo

Opis: Z vstopom v EU je Slovenija prevzela pravni red, ki velja v EU, in možnost sooblikovanja zakonodaje EU, s tem pa pravico, da zakonodajne akte, ki so bili prej na ravni mednarodnih pogodb, pridobiva izvirno v svojem jeziku in ne izvedeno s pomočjo prevodov in razlag. To pa je državi prineslo tudi obveznost, da s svojimi pravnimi strokovnjaki in strokovnjaki z urejanega področja ubesedi zakonodajne akte EU na primerno visoki ravni. Na primeru Izvedbene uredbe komisije (EU) št. 923/2012 z dne 26. septembra 2012 o določitvi skupnih pravil zračnega prometa in operativnih določb v zvezi z navigacijskimi službami in postopki zračnega prometa poskušam pokazati pasti in stranpoti slabo opravljenega dela. Tako se polotim posameznih izrazov v omenjeni uredbi, ki so po mojem mnenju ubesedeni slabo do te mere, da predstavljajo nepotrebno omejitev v nasprotju z osnovnim namenom ideje pripraviti strokoven in ustrezen prevod dokumenta. Da je omenjena uredba pomanjkljiva zaradi neustreznosti prevodov in uporabljenega izrazoslovja ni zgolj moje mnenje, saj je prišlo pred časom do popravka omenjene uredbe, zato se v nadaljevanju naloge dotaknem tudi popravka. Primerjam, kako se popravek dotika delov prvotne uredbe, ki jih vzorčno prikazujem kot primere slabih prevodov in uporabljenih izrazov. Tudi popravek je, kot kaže, zgrešil merjeni cilj, da izboljša razumljivost in odpravi napake, saj na nekaterih mestih mogoče celo poslabša razumevanje in jasnost obravnavane tematike. Izbrana uredba, na katero je osredotočena naloga, je pomembna zato, ker je obsežna in obdeluje pomembno in obsežno področje letalstva (SERA Del A), po drugi strani pa je v pripravi sorodna in podobno obsežna uredba (SERA Del B), kjer se lahko na osnovi zaznanega, in upajmo, da tudi naučenega, izognemo podobni neustreznosti.
Ključne besede: uredba, popravek, prevod, letalstvo, navigacijske službe zračnega prometa, kontrola zračnega prometa, primerjava razumljivosti, letalsko izrazoslovje
Objavljeno v DKUM: 12.03.2018; Ogledov: 2123; Prenosov: 90
.pdf Celotno besedilo (1,24 MB)

9.
Kibernetska varnost v civilnem letalstvu : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnost
Tomaž Brodgesell, 2017, diplomsko delo

Opis: Napredujoča tehnologija poleg vseh prednosti predstavlja tudi varnostne grožnje. Vsakodnevni varnostni incidenti v kibernetskem okolju so temelj, iz katerega se lahko hitro razvijejo resne grožnje na področju letalstva. Večina civilnoletalskih organizacij temelji na elektronskih sistemih za opravljanje ključnih funkcij. V preteklosti je bila potreba po kibernetski varnosti v civilnem letalstvu sorazmerno majhna, vendar se tudi to področje spreminja. Z razvojem novih informacijskih tehnologij na tem področju se povečuje tudi tveganje za kibernetske napade na civilno letalstvo. Eden takšnih sistemov je sistem oz. protokol ADS-B (automatic dependent surveillance system). Sistem naj bi bil do leta 2020 popolnoma vpeljan v uporabo pri upravljanju zračnega prometa. Medtem ko naj bi bil eden od ciljev vpeljave sistema ADS-B v zračni promet tudi povečanje varnosti, pa ta z vidika kibernetske varnosti dokazuje ravno nasprotno, saj so napadi na sistem ADS-B za zmerno prefinjenega hekerja tako preprosti kot praktično izvedljivi. Možni napadi se gibljejo od pasivnih, kot je prisluškovanje, do aktivnih, kot sta vrivanje sporočil in povzročanje motenj. Tako kot vsi sistemi tudi letalski elektronski sistemi potrebujejo ustrezno zaščito pred kibernetskim napadom, saj ima napad na ta del infrastrukture lahko resnejše posledice.
Ključne besede: zračni promet, letalstvo, civilno letalstvo, grožnje, kibernetski napadi, kibernetska varnost, diplomske naloge
Objavljeno v DKUM: 25.10.2017; Ogledov: 1462; Prenosov: 200
.pdf Celotno besedilo (1019,28 KB)

10.
Preiskave z metodo vrtinčnih tokov pri vzdrževanju letal
Mihael Ogrinc, 2016, diplomsko delo

Opis: Diplomsko delo obravnava področje uporabe neporušnih preiskav pri vzdrževanju letal. Predstavljeni sta vizualna metoda in metoda testiranja s tekočimi penetranti. Obširneje je opisana in raziskana metoda preiskovanja z vrtinčnimi tokovi. Poleg predstavljenih osnovnih pravil in principa delovanja metode so opisane tudi prednosti in omejitve te metode. Vplivni faktorji rezultatov so razdeljeni na tiste, ki neposredno vplivajo na vrtinčne tokove in na faktorje, ki vplivajo na pretvornike vrtinčnih tokov. Prikazana sta dva primera iz prakse, s katerima so podrobneje opisani postopki preiskav. Dokumentirana sta s slikovnim gradivom, ki neposredno prikazuje opisane postopke, instrumente in najpogostejše indikacije. Priloge sestavlja izvleček iz vzdrževalnega programa in poročilo o opravljenem pregledu.
Ključne besede: letalstvo, vzdrževanje, neporušne metode, vrtinčni tokovi
Objavljeno v DKUM: 12.09.2016; Ogledov: 1805; Prenosov: 212
.pdf Celotno besedilo (4,45 MB)

Iskanje izvedeno v 0.28 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici