3.
Križev pot skozi otroško ilustracijoKarmen Smodiš, 2009, diplomsko delo
Opis: POVZETEK
KRIŽEV POT SKOZI OTROŠKO ILUSTRACIJO
Križev pot in ilustracija sta si bližja, kot se zdi na prvi pogled. Križev pot pogosto najdemo v sakralni umetnosti. Redkeje pa ga je zaslediti v obliki ilustracije za otroke. Njegova vsebina se dotika temeljnih postavk človeškega življenja in je kot taka z religioznega in vzgojnega vidika zanimiva tudi za otroke. S križevim potom, ki sem ga ilustrirala, sem želela odgovoriti na številna vprašanja tako otrokom, njihovim staršem, kot tudi sebi. Predvsem sem se osredotočila na otroke in trenutke, ko se srečajo s trpljenjem Jezusa iz Nazareta ali celo s svojim trpljenjem, stisko in bolečino. Kako se naj otrok spoprime in sooči s svojim lastnim, pa čeprav otroškim trpljenjem? Kako ga meri, ovrednoti? S tem namenom sem želela poiskati ustrezno podobo, obliko, barvo, o kateri je že Vasili Kandinsky dejal, da je njena raba v tesni povezanosti s psihičnimi stanji dogajanja. Barva se počloveči! Želela sem poiskati kompozicijo, ki otroka ne bo prestrašila, temveč bo ob njej lažje razmišljal o smislu in pomenu trpljenja ter smrti, ki jima tudi sam ne more uiti, kakor pravi Ivan Cankar v Beli krizantemi: »Zatisni oči, da izgine vse, kar je odveč, da se prikaže pravo lice v najvažnejših, nujno potrebnih potezah, v tistih namreč, ki razodevajo dušo. Vse druge pritekline so nepotrebne in torej ne – umetniške!« O trpljenju pa Rihard Jakopič zapiše: »Trpljenje v vseh prečudnih variacijah je naša dota, ki nam jo je poklonila sodobna človeška družba in jo je potrdil naš rod. In le včasih, kadar nas Bog poboža, zažari v nas radost in vzplamene že skoraj pozabljeni kresovi!«
Križev pot sem ilustrirala za osnovnošolske otroke, zato so liki in predmeti tudi temu primerno poenostavljeni. Prav tako sem se izogibala podrobnostim, ki bi odvračale pozornost od središčnega dogajanja. Ker vijolična barva v cerkveni liturgiji simbolizira spokornost, sem ji namenila vodilno na vseh postajah in jo z rastočo dramatičnostjo po posameznih postajah križevega pota stopnjevala. Akvarelna tehnika, ki sem jo izbrala, pa je s svojo mehkobo samo še pripomogla do želene podobe.
Križev pot je bil objavljen v otroški katoliški reviji Mavrica in je, kot so pokazali odzivi, pritegnil predvsem najmlajše bralce.
Z diplomsko nalogo sem želela podkrepiti zavedanje, da je na področju ilustriranih križevih potov potrebno še veliko postoriti, saj ob tem otroci navsezadnje spoznavajo ilustracijo kot likovno zvrst, lažje razumejo kulturno religiozno dediščino, oblikujejo socialni čut in zajamejo še kaj zase.
Ključne besede: KLJUČNE BESEDE: križev pot, ikonografija križevega pota, sodobni slovenski avtorji križevega pota, ilustracija, križev pot za otroke.
Objavljeno v DKUM: 23.04.2009; Ogledov: 5981; Prenosov: 483
Celotno besedilo (18,10 MB)