| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 5 / 5
Na začetekNa prejšnjo stran1Na naslednjo stranNa konec
1.
Improvizirani disperzijski pripomočki kot sredstva za množično uničevanje in JRKB nadzor/obramba
Janž Brglez, 2016, diplomsko delo

Opis: V tej diplomski nalogi se ukvarjamo z vprašanjem, kako je orožje za množično uničevanje zanimivo za terorizem. Obstajajo indici, da opcija uporabe orožja za množično uničevanje v sodobnem času postaja teroristom čedalje bolj zanimiva. Še posebej je to lahko problematično, če se naprave za namerno razpršitev človeku, živalim in okolju nevarnih snovi v teroristične namene da improvizirati. To naredi proces izdelave takih naprav manj kompliciran in bolj dostopen. Za pojasnjevanje problema smo si izbrali metode preučevanja strokovne literature in ostalih javno dostopnih podatkov v Slovenščini in Angleščini o učinkih, ki jih imajo jedrska, radiološka, kemična in biološka (JRKB) orožja in načine ter metode, s katerimi bi bilo mogoče te naprave improvizirati. Raziskovali smo tudi, kako dostopni so materiali, ki so pomembni za izdelavo disperzijske (razpršilne) naprave za JRKB agense. V raziskavi posebno mesto namenjamo študijam primerov uporabe JRKB orožij in njihove učinke na organizem, okolje, ekonomijo in psihologijo množice. Menimo, da je za strokovnjake, bodoče strokovnjake in ostale delavce na področju varnosti znanje JRKBO (O = obramba) zelo pomembno, zato velik del naloge namenjamo prepoznavanju učinkov, ki bi se pojavili ob uporabi določenih pogostih in/ali posebej nevarnih JRKB agensov. Ljudje namreč nimamo čutil, s katerimi bi zaznali omenjene agense. Lahko pa včasih njihovo uporabo hitro razberemo z opazovanjem ljudi, ki so jim bili izpostavljeni. Za to je absolutno nujno znanje o JRKBO, kar vključuje poznavanje nekaj osnov radiologije, epidemiologije, kemije in podobnih relevantnih naravoslovnih znanj, ved in znanosti.
Ključne besede: terorizem, teroristične skupine, orožje za množično uničevanje, JRKB, biološko orožje, kemično orožje, preprečevanje, nadzor, diplomske naloge
Objavljeno: 15.06.2016; Ogledov: 756; Prenosov: 85
.pdf Celotno besedilo (447,52 KB)

2.
Legalnost in legitimnost posredovanja v Siriji
Marko Železnik, 2015, diplomsko delo

Opis: V pričujočem diplomskem delu je obravnavano vprašanje legalnosti ter legitimnosti vojaškega ali drugačnega posredovanja v konfliktu, ki se je pričel leta 2011 v Sirski arabski republiki (v nadaljevanju Sirija). V skoraj štirih letih trajanja te morije se je namreč večkrat pojavilo vprašanje, če je kakršno koli posredovanje drugih držav sploh na voljo; ali bi bilo takšno posredovanje zakonito po veljavnem mednarodnem pravu ter če ne, ali bi do njega vseeno moralo priti. Možnosti za takšno posredovanje so sicer zmeraj bile na razpolago v obliki avtorizacije Varnostnega sveta Organizacije združenih narodov (v nadaljevanju Varnostni svet), vendar od pričetka konflikta pa do danes Varnostni svet ni uspel sprejeti zavezujoče resolucije o takšnem ukrepu, saj Rusija in Kitajska vztrajno uporabljata svojo pravico do veta. Avtorizacija Varnostnega sveta pa predstavlja le eno izmed dveh izjem členu 2(4) Ustanovne listine Organizacije združenih narodov (v nadaljevanju Ustanovna listina), ki predpisuje prepoved grožnje ali uporabe sile in je mnogokrat predmet različne interpretacije. Druga izjema temu členu je "neodtujljiva" pravica do samoobrambe suverenih držav, ki je zapisana v 51. členu Ustanovne listine in tudi brez tega izrecnega zapisa obstaja v mednarodnem običajnem pravu. V okviru VII. poglavja Ustanovne listine so različne države tako že iskale povode za posredovanje na osnovi samoobrambe, vendar nobeni ni uspelo dokazati, da je pogojem za ukrepanje iz takšnih razlogov zadoščeno. Zaradi prej omenjene različne razlage člena 2(4) so nekatere države, recimo Združene države Amerike (v nadaljevanju Združene države), poskušale kot legalno predstaviti tudi oboroževanje opozicijskih skupin, kar nima prave podpore v očeh mednarodne skupnosti; ali pa so preprosto želele "kaznovati" Sirijo z arhaičnim institutom oboroženih povračilnih ukrepov, ker je ta uporabila kemično orožje na svojem civilnem prebivalstvu. Mnogi ministri, svetovalci, pravni strokovnjaki ali celo laiki pa so bili mnenja, da je v primeru takšne paralize Varnostnega sveta najbolje popolnoma zaobiti njegovo avtorizacijo, da bi se lahko rešilo človeška življenja. Tako so se pojavile zahteve – tudi širše javnosti – po humanitarni intervenciji ali podobni obliki posredovanja na humanitarnem temelju. Ponovno so tudi tukaj mnenja zelo deljena in ne obstaja enostavna ali nesporna rešitev. Še vedno se v očeh mednarodne javnosti in v okviru mednarodnega prava namreč šteje, da je posredovanje brez avtorizacije Varnostnega sveta nedopustno. To velja ne glede na primer Kosova, ki se v tej situaciji le stežka uporabi kot precedens, čeprav se tudi v primeru Sirije rado omenja koncept "nelegalnega, vendar legitimnega", ki je bil leta 1999 uporabljen kot pojasnilo za bombardiranje ciljev v Srbiji. Na tej točki ni povsem jasno, zakaj določene države niso poskušale doseči odobritve posredovanja pri drugih mednarodnih organih, kot recimo Generalni skupščini, in so se zanašale zgolj na morebitne resolucije Varnostnega sveta, ki pa nikoli niso bile sprejete. Če bi namreč Varnostni svet predložil zadevo Generalni skupščini, veto pravice tam ne bi bilo mogoče uporabiti in morda bi se pojavila možnost za izhod iz mrtve točke. V vsakem primeru se po podrobni analizi zdi, da v trenutnem pozitivnem mednarodnem pravu niti ob zelo razširjeni interpretaciji člena 2(4) ne obstaja izrecna pravica do posredovanja v Siriji brez avtorizacije Varnostnega sveta ali obstoja okoliščin samoobrambe. V mednarodnem običajnem pravu pa velja, da so nekateri instituti preprosto premalo razviti ali nimajo dovolj osnove v praksi držav, da bi bili zares uporabni. Kolikor humanitarna situacija v Siriji sicer zahteva odziv mednarodne skupnosti, trenuten razvoj prava na tem področju ne ponuja jasne rešitve zunaj okvirjev, ki jih zastavlja besedilo Ustanovne listine.
Ključne besede: Sirija, Kosovo, Libija, humanitarna intervencija, odgovornost zaščititi (responsibility to protect – R2P), kemično orožje, Varnostni svet OZN, člen 2(4) Ustanovne listine OZN, 51. člen Ustanovne listine OZN, Uniting for Peace resolucija
Objavljeno: 01.06.2015; Ogledov: 1354; Prenosov: 136
.pdf Celotno besedilo (917,72 KB)

3.
Uporaba kemičnega orožja v sirskem konfliktu : diplomsko delo univerzitetnega študija
Žiga Vehar, 2014, diplomsko delo

Opis: Kemično orožje se v spopadih uporablja vse od prve svetovne vojne dalje, zadnji primer uporabe kemičnega orožja v oboroženem konfliktu pa se je zgodil v sirski državljanski vojni. V diplomskem delu smo razložili pojem kemičnega orožja, spoznali smo vrste kemičnega orožja ter se seznanili s kliničnimi znaki zastrupitve s kemičnim orožjem. Spoznali smo tudi zaščitne ukrepe v primeru kemičnega napada ter načine dekontaminacije po izpostavljenosti. Ogledali smo si tudi potek sirske državljanske vojne od njenih začetkov, ter se podrobneje posvetili napadu s kemičnim orožjem v predmestju Damaska. Predstavili smo tudi udeležene oborožene sile v konfliktu. Ker nas je zanimalo tudi, kako je na morebiten napad s kemičnim orožjem pripravljena Republika Slovenija, smo si ogledali in predstavili Državni načrt zaščite in reševanja ob uporabi orožij ali sredstev za množično uničevanje v teroristične namene oziroma terorističnem napadu s klasičnimi sredstvi, s čimer smo ugotovili, da je Republika Slovenija na morebitne teroristične napade s kemičnim orožjem dobro pripravljena. V raziskovalnem delu smo posredovali anketo študentom Fakultete za varnostne vede, saj nas je zanimalo, kako ogrožene se počutijo pred morebitnim terorističnim napadom s kemičnim orožjem, ter ali poznajo posledice uporabe kemičnega orožja in zaščito pred njim. Z raziskavo smo ugotovili, da se študentje ne počutijo ogrožene zaradi morebitnih terorističnih napadov s kemičnim orožjem, ter da ne poznajo zaščite pred njegovimi učinki, poznajo pa posledice uporabe kemičnega orožja.
Ključne besede: kemično orožje, terorizem, državljanska vojna, Sirija, diplomske naloge
Objavljeno: 20.10.2014; Ogledov: 1047; Prenosov: 222
.pdf Celotno besedilo (601,23 KB)

4.
Pripravljenost 18. bataljona na morebitni jedrski, radiološki, kemični ali biološki dogodek : diplomsko delo univerzitetnega študija
Lucija Arlič, 2013, diplomsko delo

Opis: Čeprav se nam na prvi pogled zdi, da je Slovenija mala dežela, ki ne vzbuja večje pozornosti, pa nam to še vedno ne daje zagotovila, da smo varni pred takšnimi in drugačnimi nevarnostmi. V današnjem času vedno več slišimo o novodobnih načinih bojevanja, katerih podlaga ni več strelno orožje, ampak bolj prefinjeni načini bojevanja, in to so ravno jedrski, radiološki, kemični ali biološki dogodki. V sami diplomski nalogi je predstavljen 18. bataljon za jedrsko radiološko, kemično in biološko obrambo, ki je edina enota v Sloveniji, ki se stalno izobražuje in usposablja na tem področju in sodeluje v NATO-vih odzivnih silah, kar ji daje še dodatno vrednost, da gre za elitno skupino. Bataljon opravlja različne naloge od opazovanja, do alarmiranja in dekontaminacije. Potrebno je tudi razumeti kaj sploh so jedrske, radiološke, kemične in biološke grožnje oziroma nevarnosti ter kako poteka obramba pred njimi. Sama obramba pa ni učinkovita brez ustrezne opreme. Tako ima 18. bataljon na voljo kar nekaj opreme s katero se lahko učinkovito zoperstavi pred morebitnim jedrskim, radiološkim, kemični ali biološkim dogodkom. Tako se v sami diplomski nalogi skušamo dotakniti tistih sredstev za množično uničevanje, ki v današnjem času, bolj kot kdajkoli, postajajo zelo pomembni oziroma je tovrstno zavedanje pomanjkljivo, predvsem z mislijo/prepričanjem: »to se nam ne more zgoditi…«
Ključne besede: vojska, Slovenska vojska, obramba, usposabljanje, jedrsko orožje, radiološko orožje, kemično orožje, biološko orožje, JRKB, diplomske naloge
Objavljeno: 22.11.2013; Ogledov: 1095; Prenosov: 144
.pdf Celotno besedilo (1,10 MB)

5.
Iskanje izvedeno v 0.16 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici