1. Vpliv sodobne tehnologije na dnevno rutino predšolskega otroka : diplomsko deloZarja Korelc, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. V teoretičnem delu smo s pomočjo strokovne literature pojasnili pozitivne in negativne vplive sodobne tehnologije (ST) na otrokov celostni razvoj. Opisali smo tudi priporočila uporabe ST pri predšolskih otrocih, uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v vrtcih in vlogo staršev pri otrokovem vstopu v digitalni svet. Empirični del temelji na namenu diplomskega dela. V raziskavi je sodelovalo 110 staršev predšolskih otrok, starih od 1 do 5 let. Anketni vprašalnik je bil razdeljen na dva dela. V prvem delu nas je zanimala pogostost rabe ST v času dnevne rutine med predšolskimi otroki. V drugem delu pa smo želeli raziskati pogostost rabe ST med starši v prisotnosti otrok. S pomočjo Kullbachovega 2Ȋ testa smo raziskali povezavo med izobrazbo staršev in pogostostjo rabe ST pri predšolskih otrocih ter povezavo med starostjo otrok in pogostostjo rabe ST. Ob analizi zbranih vprašalnikov smo ugotovili, da je uporaba ST precej razširjena med predšolskimi otroki v času dnevne rutine. Najpogosteje otroci uporabljajo ST v času skupnega hranjenja, pred spanjem, kot način pomiritve ali pa je ta prisotna le v ozadju v času njihove igre. Ključne besede: sodobna tehnologija, predšolski otroci, starši, informacijska-komunikacijska tehnologija, dnevna rutina Objavljeno v DKUM: 31.07.2024; Ogledov: 146; Prenosov: 37 Celotno besedilo (1,20 MB) |
2. Pravni vidiki informacijske varnosti : magistrsko deloMonika Holešek, 2024, magistrsko delo Opis: Prepričanje, da obstaja zamejen krog pravnih pravil, ki zanesljivo in popolno regulirajo področje informacijske varnosti, je huda zmota. Na tem področju se vrstijo in medsebojno prepletajo najrazličnejši družbeni podsistemi, ki jih je potrebno upoštevati. Hiter razvoj informacijsko-komunikacijskih tehnologij in z njimi povezanih sistemov, s seboj prinaša tudi kar nekaj težav ter vseskozi odpira nove pravne dileme. Živimo v družbi, ki je praktično odvisna od tehnologije. Pravo pa tehnološkemu razvoju težko sledi. Razloga za to sta vsaj dva. Prvi je togost nekaterih klasičnih pravnih institutov in posledična neuporabnost za nove izzive, ki jih prinaša digitalizacija. Drugi problem je, da bi nenehno spreminjanje pravnih pravil ogrozilo pravno varnost. V magistrskem delu je tako na kratko predstavljeno področje informacijske varnosti, s poudarkom na razlogih za reguliranje tega področja. Predstavljeni so nekateri splošni
pravni akti Republike Slovenije in relevantni predpisi Evropske unije. Razvoj tehnologij, kot so umetna inteligenca, internet stvari, robotika in druge informacijsko-komunikacijske tehnologije eksponentno napreduje, kar bo v prihodnosti predstavljajo vedno večji izziv. Ključne besede: Informacije, informacijska tehnologija, osebni podatki, tveganje, informacijska zasebnost, komunikacijska zasebnost, kibernetski kriminal, informacijsko pravo, ''uhajanje'' informacij, umetna inteligenca Objavljeno v DKUM: 02.04.2024; Ogledov: 405; Prenosov: 142 Celotno besedilo (1,20 MB) |
3. Uporaba informacijsko-komunikacijskih tehnologij za informacijske operacije : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Informacijska varnostTeo Nuhanovič, 2023, diplomsko delo Opis: Svet se je v zadnjih letih močno spremenil in eden od razlogov je sektor informacijsko-komunikacijskih tehnologij, ki je eden od najhitreje rastočih in spreminjajočih se sektorjev v današnjem svetu. Hkrati pa so se vzporedno razvijale tudi informacijske operacije, ki se zdaj za dosego svojih ciljev močno zanašajo na informacijsko-komunikacijske tehnologije. Tako je nastala nova vrsta vojskovanja, informacijsko vojskovanje. To novo obliko vojskovanja uporabljajo številne države po svetu z različnimi cilji. Nekatere države ga uporabljajo v vojaške namene, druge pa v politične. Posledice so pogosto uničujoče, saj lahko vodijo do manipulacije in celo pranja možganov med ljudmi, ki so jim vsakodnevno izpostavljeni. Uporaba informacijskih operacij ni omejena zgolj na vojaške organizacije. Uporabljajo jih tudi nedržavni akterji, politične stranke in korporacije. Zato je za vsako državo pomembno, da razume in razvije strategijo informacijskih operacij, ki bi ji zagotovila prednost pred nasprotniki. Informacijske operacije se lahko uporabijo za vplivanje na nasprotnikov proces odločanja tako, da spremenijo njegovo dojemanje realnosti z lažnimi podatki ali z ustvarjanjem napačne slike v njegovem umu o tem, kaj se dogaja na bojišču.
Zaključno delo se osredotoča na informacijske operacije v dveh primerih, ki sta se zgodila v zadnjem desetletju, to sta rusko vmešavanje v ameriške volitve leta 2016 in ruske informacijske operacije v ukrajinski vojni. Oba primera sta podvržena informacijskim operacijam istega akterja. Zato skušamo skozi analizo in primerjavo ugotoviti, kje pretijo nevarnosti, orodja, ki jih akterji uporabljajo, in pa seveda kako implementirati varnostne mehanizme proti pretečim nevarnostim. Ključne besede: informacijska varnost, informacijsko-komunikacijska tehnologija, informacijske operacije, informacijsko vojskovanje, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 16.01.2024; Ogledov: 417; Prenosov: 84 Celotno besedilo (865,88 KB) |
4. E-odpadki in informacijska varnost : magistrsko deloUroš Jelenc, 2022, magistrsko delo Opis: e-Odpadki vključujejo različne vrste elektronskih naprav; od pomivalnih strojev, hladilnikov do pametnih telefonov. V magistrskem delu smo se osredotočili na elektronske naprave, ki lahko vsebujejo osebne podatke, kot so osebni računalniki, prenosni računalniki, pametni telefoni in drugo. Omenjene naprave nas spremljajo več dni, mesecev ali let in vsebujejo veliko količino podatkov o nas, naši družini ali organizaciji. Težava e-odpadkov je, da lahko naše elektronske naprave po zavrženju, prodaji ali podaritvi še vedno vsebujejo osebne in občutljive podatke – če podatki niso bili ustrezno odstranjeni.
V sklopu magistrskega dela je bila opravljena tudi anketa, s katero smo ugotavljali, kako anketirani ravnajo z e-odpadki, ali se zavedajo groženj, povezanih z e-odpadki, in omejitev izbrisa podatkov ter kakšna je njihova izkušnja s kibernetsko kriminaliteto.
Ugotovljeno je bilo, da tovarniška ponastavitev in formatiranje naprave ter ročni izbris podatkov ne zagotavljajo nepovratnosti podatkov. Podatki so še vedno lahko v pomnilniku naprave in so ranljivi pred tretjimi osebami, ki bi želeli zlorabiti podatke za izvedbo kibernetske kriminalitete. S pomočjo večkratne regresije je bilo ugotovljeno, da boljše, kot je znanje anketiranih glede omejitev izbrisa podatkov in večja, kot je njihova izkušnja s kibernetsko kriminaliteto, bolj upoštevajo ukrepe za izbris podatkov.
V magistrskem delu so predstavljeni obseg e-odpadkov, grožnje, povezane s tovrstnimi odpadki, in načini, kako zagotoviti varen izbris podatkov iz elektronskih naprav na temelju razširjenih standardov in smernic. Ključne besede: odpadki, elektronske naprave, odstranjevanje odpadkov, informacijsko-komunikacijska tehnologija, varstvo podatkov, e-odpadki, informacijska varnost, izbris podatkov, magistrska dela Objavljeno v DKUM: 25.07.2022; Ogledov: 938; Prenosov: 143 Celotno besedilo (1,73 MB) |
5. Zaposleni v digitalni dobi2019 Opis: Znanstvena monografija razvija znanstveno področje kadrovskega managementa, ki v svojem izhodišču generira zaposlenega, posameznika, ki v pričakovanju novih rešitev, tehnologij in ciljev, prispevajo k realizaciji vsakdana organizacije in njenih strateških ciljev. Tehnologija, ki jo generira razvoj znanosti in stroke, nam je v danih okoliščinah marsikdaj v pomoč, marsikdaj pa tudi spotika na poti do rešitev. Zavedanje, da je razvoj organizacij na področju kadrovskega managementa doseglo skozi leta strateški pomen, kljub temu, da še mnogo organizacij to žal obravnava kot administrativno funkcijo organizacije, je korak bližje k uresničitvi temeljnega poslanstva kadrovskega managementa. Upravljanje ljudi, zaposlenih in poslušanje tistih, ki so glavno vodilo v doseganju postavljenih ciljev organizacije je nuja in neizogibno dejstvo. Na kakšen način organizacije dosegajo in presegajo tovrstne rezultate, je v rokah tistih, ki morajo/so vešči upravljanja z ljudmi. Človek je s svojim človeškim in socialnim kapitalom vedno in vselej gonilo razvoja in napredka organizacij. Ključne besede: informacijska tehnologija, kadrovski management, proces zaposlovanja, CV-vizitka, digitalna doba, zaposlovanje, narava dela, nestandardne oblike zaposlitve, ekosistem, digitalizacija, komuniciranje, krizni manager, priložnosti za mlade, kriza, izobraževanje, informacijsko-komunikacijska tehnologija, digitalna transformacija, organizacijska kultura, GLOBE, športne organizacije, turistične organizacije, IKT, HRM Objavljeno v DKUM: 17.02.2020; Ogledov: 1703; Prenosov: 148 Povezava na datoteko |
6. Odnos starostnikov do informacijsko-komunikacijske tehnologijeDarja Kopitar, 2019, diplomsko delo Opis: Podobno kot druge države Evropske unije se tudi Slovenija sooča s problemom pospešenega staranja prebivalstva na eni strani in procesom digitalizacije družbe na drugi. Uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije (v nadaljevanju: IKT) je v Sloveniji še posebej nizka med osebami, starejšimi od 65 let, kar še poglablja starostno diskriminacijo in socialno izključenost starejših, hkrati pa izkazuje potrebo po uvedbi ukrepov za dvig digitalne pismenosti tretje generacije.
Teoretični izsledki pričajo, da uporaba IKT pomembno vpliva na kakovost življenja tretje generacije, spodbuja socialno vključenost starejših in zmanjšuje starostno diskriminacijo, kar potrjujejo tudi izsledki empiričnega dela. V raziskavi smo se osredotočili na osebne pripovedi treh proaktivnih uporabnikov IKT, starejših od 65 let, in s kvalitativno metodo polstrukturiranega poglobljenega intervjuja ugotovili, da uporaba IKT pomembno vpliva na kakovost življenja v tretjem življenjskem obdobju, pa naj bo to z vidika enostavnega iskanja informacij na spletu, ohranjanja stika z bližnjimi sorodniki in prijatelji ali vzpostavljanja občutka varnosti, pri tem pa pomembno vlogo odigra predvsem medgeneracijsko zavezništvo. Ključne besede: demografsko staranje, informacijska družba, informacijsko-komunikacijska tehnologija, starejši, vseživljenjsko učenje Objavljeno v DKUM: 16.01.2020; Ogledov: 1748; Prenosov: 239 Celotno besedilo (1,08 MB) |
7. Vrednotenje prometne dostopnosti v občini Šentjur s pomočjo geografskih informacijskih sistemovNastja Brezovšek, 2019, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga zaobjema analizo prometne dostopnosti v Občini Šentjur s pomočjo geografskega informacijskega sistema ArcGIS. Osrednji del naloge vsebuje gradnjo prostorske podatkovne baze cestne infrastrukture v Občini Šentjur. Prostorski podatki so dopolnjeni z informacijami o omejitvah hitrosti, ki smo jih pridobili s terenskim popisom in s pomočjo orodja Google Street View. Z računalniškim orodjem SANET in ESRI podatkovne baze smo izračunali poligone dostopnosti do izbranih točk zanimanja oziroma t. i. POI (izobraževalne ustanove, knjižnice, muzeji, trgovine, zdravstvene ustanove, pošte, banke, rekreacijske površine, gasilski domovi …). Končne karte prometne dostopnosti do vseh izbranih POI v treh časovnih intervalih (5, 10 in 15 minut) prikazujejo območja z najboljšo prometno dostopnostjo v občini. Z večanjem časovnega intervala se večajo tudi poligoni dostopnosti do obravnavanih POI. Pridobljene rezultate smo oblikovali v IKT učno gradivo za pouk geografije v osnovni šoli. Učni uri, ki smo jih izvedli na osnovni šoli, sta pokazali pozitiven, a različen odziv učencev in učenk 8. in 9. razredov na obravnavano snov s pomočjo pripravljenega interaktivnega gradiva na podlagi prostorske analize prometne dostopnosti. Ključne besede: Prometna dostopnost, promet, Šentjur, geografski informacijski sistemi, informacijska komunikacijska tehnologija, prometna infrastruktura. Objavljeno v DKUM: 11.12.2019; Ogledov: 1560; Prenosov: 106 Celotno besedilo (2,98 MB) |
8. Uporaba IKT pri pouku tehnike in tehnologijeAlenka Mravljak, 2019, magistrsko delo Opis: Informacijsko-komunikacijska tehnologija nas v današnjem času spremlja na vsakem koraku. Z njo odraščajo tudi naši učenci. Njim so IKT naprave zato še bolj blizu. Na taka dejstva moramo biti učitelji v šoli pripravljeni.
Učitelji se moramo na področju uporabe IKT nenehno izobraževati. Naše okolje (domače in delovno) nam ponuja veliko izobraževalnih možnosti, le izkoristiti jih moramo. Če se izobražujemo samostojno, sta tempo in tema prilagojena učitelju. Lahko se poslužujemo seminarjev, ki so na voljo, ali pa vključujemo v projekte, ki jih razpišejo izobraževalni zavodi in ministrstvo. V okviru diplomske naloge sem poiskala, kateri seminarji in projekti so se izvajali v slovenskem izobraževalnem prostoru, in smo se jih učitelji lahko udeležili.
Na spletu imamo veliko aplikacij in programov, ki se nam ponujajo v uporabo pri pouku. Izbrala sem nekaj programov, ki so za delo v razredu najbolj zanimivi. Opisala sem delo učitelja s programi in s primeri podala njihovo uporabo pri pouku tehnike in tehnologije v osnovni šoli. Nekaj programov tudi sama redno uporabljam pri pouku.
Pri danih primerih sem ugotovila, da je delo v razredu z mobilnimi napravami pestro, učenci pa so aktivni pri iskanju rešitev za dane naloge. Predvidela sem, katere aplikacije so takšne, da z njimi samostojno ustvarjajo tudi učenci. Tako lahko zagotovimo, da so v učni uri vsi prisotni aktivni.
Učitelj pa mora razmisliti, koliko, kdaj in kje bo omogočil učencem delo z mobilnimi napravami, saj je primarna učiteljeva skrb osvojitev učnih ciljev in standardov znanja. Ključne besede: tehnika in tehnologija, informacijska-komunikacijska tehnologija, mobilne naprave, uporaba IKT pri pouku, uporaba mobilnih naprav pri pouku, programi pri pouku, aplikacije pri pouku. Objavljeno v DKUM: 05.03.2019; Ogledov: 1744; Prenosov: 243 Celotno besedilo (3,91 MB) |
9. Poznavanje zlonamerne programske opreme in protiukrepov med devetošolci : diplomsko deloLuka Bezgovšek, 2017, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo se posveča poznavanju zlonamerne programske opreme ter poznavanju in uporabi protiukrepov med devetošolci. Danes si življenja in prostega časa ne znamo več predstavljati brez uporabe različnih elektronskih naprav, ki so postale sestavni del naših vsakodnevnih dejavnosti. Vse premalo pa se zavedamo nevarnosti, ki nas čakajo ob vsaki uporabi teh naprav.
V teoretičnem delu so opisane razne nevarnosti, ki grozijo uporabnikom na spletu. Te zajemajo zlonamerno programsko opremo, ki jo napadalec namesti na žrtvino napravo, in nevarnosti, ki lahko uporabniku grozijo ob obisku spleta. Prikazani so sopreventivni in kurativni ukrepi, ki jih lahko uporabnik uporabi za zaščito pred zlonamerno programsko opremo oz. za njeno odstranitev. Poleg protiukrepov, ki jih lahko uporabnik izkoristi za svojo zaščito, so navedene tudi dobre prakse uporabe naprav na spletu, z uporabo katerih uporabnik zmanjša svojo ogroženost.
Raziskovalni del se nanaša na konkretno poznavanje zlonamerne programske opreme in uporabo protiukrepov med devetošolci. Ozaveščenost devetošolcev sem raziskal z anketo, izvedeno med učenci iz treh različnih šol v večjem in manjšem mestu ter manjšem podeželskem kraju. Anketa je usmerjena v raziskavo splošne razgledanosti devetošolcev o zlonamerni programski opremi, njihovo konkretno ravnanje v različnih situacijah in v preverjanje načina uporabe različnih IKT-orodij v vsakdanji uporabi.
V sklepnem delu sta interpretacija izsledkov ankete in kratka razprava o potrditvi oz. zavrnitvi postavljenih hipotez. Delo končam s sklepi in predlogi za nadaljnje delo. Ključne besede: informacijsko-komunikacijska tehnologija, IKT, elektronske naprave, internet, zlonamerne programske opreme, protiukrepi, informacijska varnost, osnovne šole, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 16.10.2017; Ogledov: 1471; Prenosov: 209 Celotno besedilo (1,04 MB) |
10. Odvisnost otrok in mladostnikov od sodobne IKT na primeru vrtca in OŠ JuršinciDamjan Šimenko, 2017, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Odvisnost otrok in mladostnikov od sodobne IKT na primeru vrtca in Osnovne šole Juršinci. Naloga je sestavljena iz teoretičnega in empiričnega dela.
V teoretičnem delu je opredeljena informacijsko-komunikacijska tehnologija, podrobno je opisana družba v dobi informacijsko-komunikacijske tehnologije, predstavljen je stik otroka z IKT v vrtcu in šoli, vloga in pomen tehnologije za otrokov razvoj. Podrobno je opisano tudi, kdo so zasvojenci z IKT.
V empiričnem delu so predstavljeni izsledki raziskave. Namen naloge je bil raziskatiodvisnost otrok in mladostnikov od sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije na primeru Vrtca Juršinci in Osnovne šole Juršinci. Vzorec 239 anketirancev je zajemal starše predšolskih otrok in mladostnikov iz Vrtca Juršinci in Osnovne šole Juršinci. Podatki so bili zbrani z anketnim vprašalnikom in obdelani s pomočjo statističnega programa SPSS. Odvisne spremenljivke so bile primerjane glede na to, ali otrok obiskuje šolo ali vrtec; spol otroka oziroma mladostnika, izobrazbo anketiranca in starost anketiranca oz. starša. Ključne besede: IKT, informacijska, komunikacijska, tehnologija, internet, računalnik, tablica, telefon, odvisnost, otrok, mladostnik, vrtec, šola Objavljeno v DKUM: 28.07.2017; Ogledov: 1846; Prenosov: 318 Celotno besedilo (475,91 KB) |