1. Vpliv različnih dramskih tehnik na razumevanje pravljic pri učencih s posebnimi potrebami : magistrsko deloMateja Vrečič, 2024, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu z naslovom Vpliv različnih dramskih tehnik na razumevanje pravljic pri učencih s posebnimi potrebami smo v teoretičnem delu opredelili pomen pravljic za otroke, raziskali smo značilnosti slikanic, kamišibaja in pripovedovanj s pomočjo lutk in ilustracij. Za vsako uporabljeno dramsko tehniko smo poiskali pozitivne vidike, ki vplivajo na razumevanje predstavljenega pri otrocih s posebnimi potrebami. V empiričnem delu smo predstavili tudi posebne potrebe, ki jih imajo sodelujoči učenci.
V empiričnem delu smo uporabili kvalitativno metodo raziskovanja, pri čemer smo uporabili strukturirani intervju in opazovalni list. Za omenjene raziskovalne metode smo se odločili zato, da bi dobili čim bolj natančne odgovore, saj je potrebno upoštevati, da gre za populacijo (sodelujočih) otrok, ki imajo znižane intelektualne sposobnosti.
Rezultati so pokazali, da se pripovedovanje ob ilustracijah najbolje obnese pri učenki s primanjkljaji na čustveno-vedenjskem področju in učencu z motnjo avtističnega spektra. Kamišibaj se je najbolje izkazal pri učencih z motnjami v duševnem razvoju in zmernimi govorno-jezikovnimi motnjami. Dramska tehnika pripovedovanja pravljice ob uporabi lutk pa se je najboljše izkazala pri učencih z več motnjami, in sicer pri učencih z zmerni motnji v duševnem razvoju, učencih z zmernimi govorno-jezikovnimi motnjami, dolgotrajno bolnem otroku ter pri učenki s primanjkljaji na posameznih področjih učenja. Ključne besede: kamišibaj, lutke, ilustracije, lahko branje, otroci s posebnimi potrebami Objavljeno v DKUM: 20.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 42
Celotno besedilo (4,09 MB) |
2. Primerjava pripovedovanja zgodbe ob črno-beli ter barvni ilustraciji : diplomsko deloLara Ocepek, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Primerjava pripovedovanja zgodbe ob črno-beli ilustraciji ter barvni ilustraciji smo v teoretičnem delu opredelili govor, pripovedovanje, vlogo socialne igre v razvoju govora in skupno branje odraslih in otrok. Pri tem smo se dotaknili razvoja govora in podrobneje opisali faze govornega razvoja, prve besede, razvoj besedišča. Podrobneje smo opisali razvoj pripovedovanja otrok, pripovedovanje ob ilustracijah, skupno branje, razvoj ustvarjalnosti in domišljije otrok ter pojasnili vlogo socialne igre pri razvoju govora otrok.
V empiričnem delu smo izvedli dve preverjanji, v katerih je sodelovalo 17 otrok starosti 3 do 5 let. Otroci so pripovedovali dve zgodbi, in sicer eno ob črno-beli ilustraciji ter eno ob barvni ilustraciji. Njihove zgodbe smo zvočno posneli, nato pa jih dobesedno prepisali in analizirali. Zanimalo nas je, pri katerem pripovedovanju bodo tvorili več povedi, samostalnikov, glagolov, pridevnikov, veznikov in predlogov.
Zanimalo nas je, katera ilustracija bo otroke bolj spodbudila za tvorjenje več različnih besednih vrst.
Rezultati so pokazali, da so otroci tvorili več povedi, glagolov in predlogov pri pripovedovanju ob črno-beli ilustraciji. Pri pripovedovanju ob barvni ilustraciji pa so bili uspešnejši zgolj pri tvorjenju pridevnikov in veznikov. Samostalnike so tvorili enakomerno v obeh pripovedih. Ključne besede: govorni razvoj, pripovedovanje zgodb, ilustracije, otroci, skupno branje Objavljeno v DKUM: 07.05.2024; Ogledov: 236; Prenosov: 63
Celotno besedilo (2,41 MB) |
3. Groteskno v ilustriranih pravljicah bratov Grimm : magistrsko deloRegina Potočnik, 2022, magistrsko delo Opis: V magistrski nalogi bomo proučevali grotesknost s pomočjo pravljic bratov Grimm, primerjali groteskne ilustracije pravljic in spoznali njihove ilustracije ter vpliv na bralca. Tako bomo v teoretičnem delu naloge analizirali izbrane ilustracije pravljic bratov Grimm in izpostavili njihove temeljne lastnosti skozi spoznavanje pojma grotesknost. Praktični del sestavljajo ilustracije, ki sledijo načelom groteskne ilustracije in na ta način poskusijo preobraziti otroško pravljico v pravljico za odrasle. Ključne besede: Brata Grimm, pravljica, groteska, grozljivo, ilustracije Objavljeno v DKUM: 03.01.2023; Ogledov: 772; Prenosov: 85
Celotno besedilo (9,14 MB) |
4. Ploskovne ilustracije in njihova raba v spletnih aplikacijah : diplomsko deloSabina Trop, 2021, diplomsko delo Opis: Ploskovne ilustracije nas dandanes spremljajo na vsakem koraku. Najdemo jih na plakatih, v logotipih, ikonah aplikacij in celo na spletnih aplikacijah.
V diplomski nalogi obravnavamo ploskovne ilustracije kot pomembne grafične elemente, njihovo uporabo ter vključitev v spletne aplikacije, predvsem pa nas zanimajo prednosti in slabosti uporabe tovrstnih vizualnih elementov.
V ta namen smo v teoretičnem delu diplomske naloge predstavili ploskovne ilustracije, opredelili njihovo uporabo ter prednosti in slabosti, ki jih prinašajo. Spoznali smo še ploskovno oblikovanje, predvsem pa smo se osredotočili na zakonitosti spletnega oblikovanja, ki so nam pomagale pri izdelavi ploskovnih ilustracij za spletne aplikacije. V praktičnem delu naloge smo v programskem orodju Adobe Illustrator izdelali ploskovno ilustracijo, ki pa smo jo v drugem delu vključili v ploskovni dizajn predstavitvene spletne aplikacije, ki smo jo izdelali s pomočjo programskega orodja Figma. Ključne besede: grafično oblikovanje, ilustracije, ploskovno oblikovanje, spletne aplikacije Objavljeno v DKUM: 18.10.2021; Ogledov: 1685; Prenosov: 73
Celotno besedilo (2,04 MB) |
5. Učiteljevo razumevanje pomena otrokove likovne govorice v komunikacijksem modelu književne vzgojeKristina Šrot, 2020, doktorska disertacija Opis: Temeljni cilj doktorske disertacije je bil opisati metodo vizualnega odziva (MVO) na primeru pravljice Zgodba o kajmanu (Afriške pripovedke, 1976, str. 56–60) in jo preveriti v kontekstu razvijanja recepcijske vloge učencev, preučiti učiteljevo kompetenco uporabe metode vizualnega odziva za razvijanje učenčeve zmožnosti zaznavanja, razumevanja in vrednotenja literarnih besedil in na podlagi tega presoditi o upravičenosti vključevanja te vsebine v kurikulum univerzitetnega in/ali permanentnega izobraževanja učiteljev. Zastavljeni problem je bil opazovan v okviru medpredmetne povezave književnosti in likovne umetnosti, saj je mogoče le v povezavi doseči optimalno izrabo estetsko oblikovanih govoric kot didaktične poti (metode) za eksternalizacijo učenčevega dialoga z literarnim besedilom.
Teze doktorske disertacije temeljijo na teoretičnih izhodiščih psihonaratologije, poznavanju zakonitosti otrokovega recepcijskega razvoja, didaktiki mladinske književnosti, likovni teoriji ter didaktiki likovne umetnosti. Iz teoretičnih izhodišč izluščimo, da bi učenec za polno upovedovanje literarnoestetskega doživetja potreboval veliko širše besedišče, kot ga ima na aktualni stopnji kognitivnega razvoja (odsotnost zmožnosti abstraktnega mišljenja) in kot ga ima na aktualni stopnji jezikovnega razvoja. Pot, ki učencu omogoči, da z lastno dejavnostjo razvija zmožnost logičnega mišljenja, upovedovalno zmožnost in zmožnost ustvarjalnega dialoga z literarnim besedilom, izhaja iz vizualne komunikacije in z njo povezane učiteljeve kompetence za poznavanje zakonitosti večkodnih besedil. Ob številnih zahtevanih kompetencah učitelja si zastavimo vprašanje, do katere mere so učitelji kompetentni uporabljati nejezikovne semiotične funkcije, ki zahtevajo poznavanje različnih strok in njihovih zakonitosti.
Metodološko smo k raziskovanju pristopili s kombinacijo kvalitativnega in kvantitativnega načina raziskovanja. Uporaba obeh pristopov je smiselna, saj se postopki dopolnjujejo in presegajo pomanjkljivosti zgolj ene vrste pedagoškega raziskovanja.
Glavne ugotovitve raziskave so:
1. Opazovanje, kako kvalitetno je učenec zmožen opravljati recepcijsko vlogo v ustvarjalnem dialogu z literarnim besedilom, in sicer na primeru pravljice tujega civilizacijskega kroga, ko se učitelj z njim sporazumeva s pomočjo besed (jezika), nam omogoči, da s pomočjo analiziranja kompleksnih konvencionalnih znakov (besed), ki nastopajo v funkciji opisovanja in pripovedovanja, razberemo učenčevo razumevanje karakterjev književnih oseb in s tem povezanega etičnega sporočila pravljice.
2. Ob preverjanju razumevanja karakterjev književnih oseb, presojanja etičnosti njihovega ravnanja in razumevanja modalnosti besedila s pomočjo jezikovnih sredstev se zdi, kot da so učenci zgrešili etično sporočilo pravljice tujega civilizacijskega kroga.
3. Preverjanje učenčeve recepcije etičnega sporočila pravljice tujega civilizacijskega kroga, ko učitelj uporabi ilustracijo književne osebe (metodo likovnega odziva učenca na besedilo) kot didaktično pot (metodo) za eksternalizacijo učenčevega dialoga z literarnim besedilom, dokazuje, da so učenci sposobni dojeti etično sporočilo pravljice tujega civilizacijskega kroga. Učenci so ob uporabi nejezikovnih semiotičnih funkcij – s pomočjo kompleksnih slikovnih znakov – sposobni upovediti modrost etičnega sporočila pravljice z drugega konca sveta. Sodbe učencev razberemo iz risb, ki jih naslikajo učenci, interpretacijo pa podkrepimo s pomočjo analize polstrukturiranega intervjuja.
4. Preverjanje učiteljeve kompetence prepoznavanja eksternaliziranih sodb učencev s pomočjo opazovanja, analize in interpretacije risbe z likovnopedagoškega vidika ter ugotavljanje, do katere mere je učitelj usposobljen za uporabo metode vizualnega odziva učenčevega literarnega sporočila, pokaže, da so učitelji le delno usposobljeni za interpretacijo slike učencev z likovnopedagoškega vidika in s tem za uporabo produktivne književnodidaktične metode vizualnega odziva v did Ključne besede: literarna recepcija, psihonaratologija, poustvarjalna književnodidaktična metoda vizualnega odziva, kompetence učiteljev razrednega pouka, interpretacija ilustracije (slike) Objavljeno v DKUM: 10.08.2020; Ogledov: 2092; Prenosov: 305
Celotno besedilo (4,51 MB) |
6. Pomen likovnega branja ilustracije pri interpretaciji leposlovnega besedilaJanja Batič, Dragica Haramija, 2015, izvirni znanstveni članek Opis: Avtorici predstavljata izsledke raziskave o vlogi ilustracije pri interpretiranju leposlovnega besedila. V raziskavo sta vključili študente razrednega pouka in predšolske vzgoje, ki so ob pesmi Nika Grafenauerja Učenjak odgovarjali na vprašanja o značaju in videzu lirskega subjekta, književnem prostoru idr. Prva skupina anketiranih je odgovarjala ob pesmi z ilustracijo Lidije Osterc, druga pa ob pesmi z ilustracijo Marjana Mančka. Rezultati so pokazali, da ilustracija bistveno spreminja sporoči- lo besedila, predvsem kadar ilustrator z upodobitvijo okolja (ki v pesmi ni eksplicitno določeno) dodaja kontekst. Rezultati kažejo na nujnost celostnega branja ilustriranih besedil, saj je interakcija med besedilom in ilustracijo tista, ki podaja ključne informacije za razumevanje sporočila literarnega dela. Ključne besede: slikanice, ilustracije, celostno branje, interpretacija, Grafenauer, Manček, Osterc, Pedenjped Objavljeno v DKUM: 13.07.2017; Ogledov: 1469; Prenosov: 247
Celotno besedilo (402,26 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
7. Kostumografija za baletno predstavo "Štirje letni časi"Vesna Zadravec, 2016, diplomsko delo Opis: V svojem diplomskem delu smo želeli predstaviti kostumografijo za baletno predstavo Štirje letni časi , na glasbo Antonija Vivaldija. Cilj diplomskega dela je, da ustvarimo kostume, ki bodo ob prvem pogledu gledalca asociirali na različne letne čase in da bo le-te tudi čutil. Koncept kostumografije in svoje občutke pri poslušanju Vivaldijeve glasbe, smo predstavili z moodboardi, za vsak letni čas. Na podlagi koncepta smo narisali modne ilustracije kostumov moških in ženskih likov za plesalce klasičnega baleta, posamezne detajle ter prikazali nabor izbranih tekstilnih materialov za izdelavo kostumov in dodatkov. Naš končni produkt je prezentacijski plakat, ki predstavlja celotno kostumografijo za baletno predstavo Štirje letni časi. Ključne besede: kostumografija, kostumi, gledališče, oder, ples, balet, letni časi, oblikovanje, ilustracije Objavljeno v DKUM: 06.10.2016; Ogledov: 1637; Prenosov: 287
Celotno besedilo (24,40 MB) |
8. SLIKANICE IN ILUSTRIRANE KNJIGE PRI POUČEVANJU TUJEGA JEZIKA V DRUGEM VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM OBDOBJU OSNOVNE ŠOLELidija Krčovnik, 2016, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo predstavlja slikanice in ilustrirane knjige kot pomemben pripomoček pri učenju in poučevanju tujega jezika (v otroštvu). V teoretičnem delu so opisane značilnosti in posebnosti slikanic in ilustriranih knjig ter kako te vključimo v pouk tujega jezika (na nižji stopnji OŠ), zato so podana priporočila in usmeritve za uporabo teh knjig. Predstavljene tuje raziskave in mnenja strokovnjakov pričajo o učinkoviti uporabi slikanic in ilustriranih knjig za učenje tujega jezika, tako v šoli kot doma.
V empiričnem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika, izvedenega na mestni in primestni šoli, v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju, ugotavljali vpliv in uporabnost tujejezičnih slikanic in ilustriranih knjig doma in pri pouku tujega jezika. Rezultati raziskave kažejo, da učenci kažejo veliko zanimanja za uporabo slikanic in ilustriranih knjig pri učenju tujega jezika (v otroštvu) prav zaradi barvnih in zanimivih ilustracij v knjigah, ki jim pomagajo pri razumevanju in pomnjenju tujejezičnega besedišča. Ugotovljeno je bilo, da zelo malo učencev sodeluje pri angleški bralni znački, vendar nekateri učenci sami berejo tujejezične slikanice in ilustrirane knjige, ter da jih učitelji uporabljajo pri pouku tujega jezika, a dvomljivi odgovori nas pustijo skeptične. Ključne besede: slikanice, ilustrirane knjige, tuji jezik, ilustracije, 2. vzgojno-izobraževalno obdobje Objavljeno v DKUM: 12.09.2016; Ogledov: 2208; Prenosov: 191
Celotno besedilo (1,18 MB) |
9. Izbrane informativne slikanice Lile PrapZala Gabrijel, 2015, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela je bil predstaviti Liljano Praprotnik Zupančič kot avtorico besedila in ilustratorko njenih avtorskih slikanic. Avtorica, ki ustvarja pod umetniškim imenom Lila Prap, ustvarja leposlovne-informativne slikanice. Otroci uživajo ob prebiranju njenih slikanic in se obenem veliko tudi naučijo. Osredotočila sem se na osnovne značilnosti slikanice in avtorico Lilo Prap. Da bi bolje spoznala avtorico in njena dela, sem analizirala dve njeni avtorski deli. V vrtcu sem skozi dejavnosti otrokom deli tudi predstavila. Ker sem se osredotočila na domače živali, ki so otrokom v predbralnem obdobju najbližje, sem si izbrala slikanici Pasji zakaji in Mačji zakaji. V obeh slikanicah je informativni del ločen od leposlovnega. To opazimo po tipologiji, saj se pisave med seboj vidno razlikujejo. Na vsaki strani pa so dodane tudi ilustracije, ki s svojimi barvami in šaljivostjo privabljajo otroško pozornost in zanimanje. V vrtcu sem obe deli predstavila in jih preko dejavnosti vpeljala v njihovo trenutno naravoslovno temo o domačih živalih. V diplomskem delu sem si zastavila dve hipotezi, ki sem ju v sklepnem delu tudi predstavila in potrdila. Slikanice imajo pozitiven vpliv na otroka in izbrani slikanici sta primerni za predšolske otroke. Ključne besede: slikanica, informativno-leposlovne slikanice, informativne slikanice, leposlovne slikanice, ilustracije Objavljeno v DKUM: 23.11.2015; Ogledov: 2333; Prenosov: 310
Celotno besedilo (1,40 MB) |
10. Slovenska kulturna dediščina v zgodbah in podobahDragica Haramija, Janja Batič, 2011, samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji Opis: V prispevku so predstavljene tri izbrane kakovostne izvirne slikanice, katerih skupna tema je prikaz slovenske kulturne dediščine. V ljudski pripovedki Kako je nastalo Blejsko jezero skozi zgodbo in podobe spoznamo krajinski naravni kulturni biser. Gal v galeriji Svetlane Makarovič popelje bralca po Narodni galeriji; stavba sodi med arhitekturno dediščino, slike v njej pa med premično dediščino. Fant z rdečo kapico Andreje Peklar pa je povezan s situlo iz Vač, ki sodi v arheološko dediščino Slovencev. Ključne besede: slovenska književnost, slikanice, kulturna dediščina, ilustracije Objavljeno v DKUM: 10.07.2015; Ogledov: 2327; Prenosov: 171
Povezava na celotno besedilo |