1. Načrtovanje in izvajanje likovnih dejavnosti z glino v drugem starostnem obdobjuEla Wolf, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Načrtovanje in izvajanje likovnih dejavnosti z glino v drugem starostnem obdobju smo skozi izvajanje tematskega sklopa raziskovali možnosti načrtovanja in izvajanja likovnih dejavnosti na področju kiparstva, specifično pri delu z glino.
V teoretičnem delu diplomske naloge smo predstavili teoretična izhodišča, vezana na praktični del naloge. Poglobili smo se v likovno področje – kiparstvo, kjer predelujemo likovno tehniko modeliranje z glino. Prav tako smo predstavili kiparske tehnike in materiale, glino z didaktičnega vidika, vidike uporabe gline ter značilnosti otrokovega razvoja oziroma likovne značilnosti. V teoretičnem delu smo skozi tematski sklop otroke spodbudili za ustvarjalno izdelovanje/modeliranje izdelkov iz gline. Ugotavljali smo, kaj narediti, da bo naš izdelek samostojno stal, izdelovali smo različne površine (hrapave, gladke) ter ugotavljali, kako izdelati različne komponente za različne stvari. Ugotovitve smo analizirali ter opazke zapisali. Ključne besede: predšolska vzgoja, kiparstvo, likovne dejavnosti, glina. Objavljeno v DKUM: 05.09.2024; Ogledov: 54; Prenosov: 13 Celotno besedilo (6,84 MB) |
2. Obravnava manjših kiparskih figurativnih del in lastne kiparske refleksijeMihael Novak, 2024, magistrsko delo Opis: Prve manjše kiparske upodobitve človeške figure, ki jih imenujemo tudi figurine, so bile najdene že v prazgodovinskih časih. V različnih svetovnih kulturah so se figurine razlikovale glede na posamezno tradicijo. Z uporabo opisovalne metode so v nalogi opredeljeni pojmi kiparstvo, mala plastika, figura in figurina, hkrati pa je raziskovana in analizirana predstavnost male kiparske figure kot motiva skozi zgodovino likovne umetnosti. Na podlagi knjige »500 Figures in Clay« so podrobno predstavljene značilnosti sodobne figurativne male plastike iz gline. V povezavi z glino so predstavljene tehnike in načini modeliranja, ponazorjene pa so tudi prednosti in pomanjkljivosti procesov modeliranja, najdenih v knjižnih in spletnih virih. V zadnjem delu naloge so v obliki kratkih refleksij predstavljena figurativna dela dveh sodobnih avtorjev. Refleksije del so zapisane v skladu z raziskano vsebino iz naloge, nato pa je pozornost usmerjena tudi k predstavitvi lastnih izdelkov iz gline, ki so vključeni ob koncu naloge. Ključne besede: kiparstvo, mala plastika, figura, figurina, glina, modeliranje, tehnike modeliranja, načini modeliranja, sodobna umetnost Objavljeno v DKUM: 14.06.2024; Ogledov: 168; Prenosov: 19 Celotno besedilo (5,35 MB) |
3. Odstranjevanje težkih kovin iz odpadne vode z uporabo glinenega adsorbenta : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa I. stopnjeBlaž Vidovič, 2021, diplomsko delo Opis: Planet Zemlja se v 20. in 21. stoletju spopada z najbolj onesnaženim obdobjem človeškega obstoja. Velik problem onesnaževanja med drugim predstavljajo tudi težke kovine, ki se v ionski obliki pojavljajo v pitni vodi.
V diplomski nalogi smo kot cenovno dostopen adsorbent uporabili glino, ki se je do neke mere izkazala za potencialen adsorbent težkih kovin kot so baker, nikelj in krom. Glini smo najprej določili velikost delcev in zeta potencial. V modelnih raztopinah smo raziskovali adsorpcijo posamičnih kovinskih ionov in kovin v vzorcih odpadne vode. V modelnih raztopinah smo uporabljali sledeče koncentracije: (Cu2+) = (Ni2+ ) = 50 mg/l in (Cr6+) = 20 mg/l. Masno koncentracijo kovinskih ionov v odpadni vodi smo določili s spektroskopsko tehniko, kjer smo uporabili kivetne teste. Pri vseh adsorpcijah smo uporabili 50 ml modelne raztopine oziroma vzorca odpadne vode. Preučevali smo, ali masa gline vpliva na adsorpcijo in če medsebojna interakcija kovinskih ionov vpliva na delež adsorbiranih ionov. Poskuse smo naredili na 0,5 g, 1 g, 5 g, 7 g in 10 g gline in preostalo vsebnost kovinskih ionov merili po 30, 60, 120, 180 in 1440 minutah.
Meritve so pokazale, da je povprečna velikost delcev gline 1285 nm, povprečen zeta potencial pa znaša -22,2 mV.
Ugotovili smo, da je adsorpcija kovinskih ionov največja, ko je masa adsorbenta 10 g, najnižja pa, ko je masa adsorbenta 0,5 g. Najboljše se je adsorbiral Cu2+, kjer je bila uspešnost odstranjenosti iona pri 10 g gline kar 99,4 %. Sledita mu Ni2+ z 58 % in Cr6+ z 45 % adsorpcijo. Pri medsebojnem vplivu ionov pa je adsorpcija vseh ionov bila nižja kot sicer. Cu2+ z 81,25 %, Ni2+ z 47 % in Cr6+ z 29,4 % adsorpcijo. Medsebojni vpliv posameznih ionov smo preverjali na 10 g gline. Izkazalo se je tudi, da ko smo večali maso adsorbenta, je kapaciteta adsorpcije padala. Tukaj smo prišli do spoznanja, da je razmerje med maso adsorbenta in maso adsorbata zelo pomembno, saj vpliva na Freundlich-ove in Langmuir-jeve parametre. Ključne besede: adsorpcija, glina, baker, nikelj, krom, spektrofotometrija Objavljeno v DKUM: 22.09.2021; Ogledov: 1254; Prenosov: 190 Celotno besedilo (2,78 MB) |
4. MODELIRANJE ŽIVALSKE FIGURE NA RAZREDNI STOPNJI OSNOVNE ŠOLEMateja Štancer, 2009, diplomsko delo Opis: Eno izmed področij likovne vzgoje je kiparstvo, kjer naj bi učenci razvijali motorično spretnost in občutljivost, razvijali telesno-kiparski odnos in občutenje likovnega prostora. Namen diplomskega dela je bil odkriti, v kolikšni meri se razlikujejo likovna dela učencev pri kiparjenju z glino v prvem, tretjem in petem razredu. Pri preučevanju likovnih izdelkov smo se osredotočili na kriterije: stojnost, gibanje, površino in estetičnost izvedbe. Raziskovalni vzorec je bil neslučajnostni, namenski in je predstavljal učence prvega, tretjega in petega razreda dveh osnovnih šol. Diplomsko delo je razdeljeno na dva dela. V prvem delu so predstavljena teoretična izhodišča vezana na kiparstvo. Posebej opisano je otrokovo likovno izražanje, pomen motivacije, likovno področje, likovna tehnika, likovni motiv in vrednotenje pri predmetu. V drugem delu pa je predstavljen raziskovalni del, kjer smo predstavili kiparske izdelke učencev in jih po v naprej določenih kriterij med seboj primerjali. Raziskavi smo ugotovili, da so se pojavile manjše razlike med spoloma znotraj iste starostne skupine učencev, glede na zastavljene kriterije. Pojavile so se tudi razlike med starostnimi skupinami, kar sovpada z dosedaj proučeno literaturo in raziskavami. Ključne besede: Likovna vzgoja, kiparstvo, modeliranje, glina, živalska figura Objavljeno v DKUM: 04.02.2021; Ogledov: 1011; Prenosov: 0 |
5. Spremljava likovno izraznih sposobnosti otrok na področju kiparstva na razredni stopnjiNastja Tetičkovič, 2017, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga z naslovom Spremljava likovno izraznih sposobnosti otrok na področju kiparstva na razredni stopnji je sestavljena iz dveh medsebojno povezanih zaokroženih celot – teoretičnega in praktičnega dela. Teoretični del gradita dva sklopa: splošno kiparstvo, ter likovna umetnost in kiparstvo na razredni stopnji osnovne šole. V praktičnem delu so podrobneje opredeljene likovno izrazne sposobnosti otrok na področju kiparstva. Ovrednoteni in analizirani so likovni izdelki učencev in učenk od prvega do petega razreda osnovne šole. Opredeljene so tudi izkušnje učiteljev in učiteljic z likovnega področja kiparstva, dejavniki, ki vplivajo na njihovo odločitev za izbor tega področja, materiali, ki jih uporabljajo za kiparstvo pri likovni umetnosti, ter koliko ur namenjajo področju kiparstva. Ugotovili smo, da so likovno-izrazne sposobnosti učencev in učenk vključene osnovne šole s področja kiparstva, slabše razvite. Ugotovili smo tudi, da se s starostjo te sposobnosti razvijajo, in da so deklice dosegle boljše rezultate pri oblikovanju. Ugotovili smo tudi, da je področje kiparstva pri učiteljih in učiteljicah manj zastopano in da imajo z njim manj izkušenj, ter da posledično zanj namenijo premalo učnih ur. Ključne besede: likovno izrazne sposobnosti, kiparstvo, kip, kiparske tehnike, kiparske naloge, glina Objavljeno v DKUM: 08.11.2017; Ogledov: 1091; Prenosov: 140 Celotno besedilo (2,41 MB) |
6. KIPARSTVO V VRTCIH MARIBORA IN POMURJAInes Makovec, 2016, diplomsko delo Opis: Namen diplomskega dela Kiparstvo v vrtcih Maribora in Pomurja je bil ugotoviti, v kolikšni meri je v vrtcih Pomurja in Maribora zastopano področje kiparstva in katere materiale vzgojiteljice na raziskovanih območjih največ uporabljajo. Pri materialih smo se osredotočili predvsem na uporabo gline.
Diplomska delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo opredelili pojem likovne ustvarjalnosti. Predstavili smo osnove likovnega jezika (likovna izrazila) in likovna področja. Podrobneje je predstavljeno področje kiparstva, kiparske tehnike, izrazne značilnosti kiparstva in značilnosti posameznih gnetljivih materialov. Med gnetljivimi materiali je bolj podrobno opisana glina.
V empiričnem delu so predstavljeni podatki, zbrani s pomočjo anketnega vprašalnika, razdeljenega vzgojiteljicam pomurskih in mariborskih vrtcev. Anketni vprašalnik je sestavljen iz 13 vprašanj, od tega 10 vprašanj zaprtega tipa in 3 vprašanja odprtega tipa. V raziskavi je sodelovalo 75 vzgojiteljic, od tega 39 vzgojiteljic iz Pomurja in 36 vzgojiteljic iz Maribora. Podatki so podani v absolutnih in odstotnih frekvencah, pri dveh vprašanjih pa smo podatke podali v številčni vrednosti in tako izračunali srednjo vrednost. Vse podatke smo tabelarično predstavili in interpretirali. Vsako vprašanje smo zaključili z grafom primerjave obeh raziskovalnih skupin. S pomočjo te raziskave smo ugotovili, da je kiparstvo likovno področje, ki jo vzgojiteljice obeh raziskovalnih skupin uporabljajo redkeje kot vsa ostala likovna področja. Prav tako je glina tista, ki jo obe skupini anketiranih vzgojiteljic pri vzgojnem delu v vrtcu uporabljajo najmanj. Ključne besede: predšolska vzgoja, likovna vzgoja, likovna področja, kiparstvo, glina Objavljeno v DKUM: 19.07.2016; Ogledov: 1391; Prenosov: 228 Celotno besedilo (673,74 KB) |
7. FASADNI OVOJ: UPORABA NARAVNIH OKOLJU PRIJAZNIH MATERIALOVKlemen Markota, 2012, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu je nazorno prikazana splošna razdelitev in opis fasadnega ovoja. Predstavljena je funkcija posameznih elementov, kateri nam bistveno izboljšajo bivalno ugodje, če so vgrajeni pravilno in zadovoljujejo trenutno zakonodajo. Podan je pregled elementov fasadnega ovoja, z opisanimi pripadajočimi naravnimi okolju prijaznimi materiali. Opisane so gradbeno fizikalne lastnosti, ki pripomorejo k pravilni izbiri materialov. Podrobneje je opisana sestava »eko« fasade, ki daje bralcu širšo predstavo, o okolju prijazni izvedbi fasadnega ovoja. Ključne besede: fasadni ovoj, eko fasade, eko material, les, glina Objavljeno v DKUM: 29.05.2012; Ogledov: 2520; Prenosov: 291 Celotno besedilo (7,15 MB) |
8. Glina od tradicije do osnovne šoleAndreja Krauthaker, 2009, diplomsko delo Opis: Glavni namen diplomskega dela je bil predstaviti glino kot kiparski material v osnovni šoli. V okviru diplomske naloge smo predstavili nekaj splošnih teoretičnih značilnosti gline kot so lastnosti, vrsta, priprava in oblikovanje. Osredotočili smo se tudi na lončarstvo, ki je predstavljalo v preteklosti v Prekmurju zelo razširjeno domačo obrt, danes pa je skoraj povsem izumrlo. Ena izmed redkih, bolj znanih kulturnih dediščin lončarstva, se je še ohranila v Filovcih. V praktičnem delu smo se om Ključne besede: Likovna vzgoja, osnovna šola, glina, obdelava gline, lončarstvo Objavljeno v DKUM: 31.05.2009; Ogledov: 4050; Prenosov: 770 Celotno besedilo (12,24 MB) |
9. |
10. |