1. Ustvarjanje matematičnih bansov za predšolske otroke s pomočjo umetne inteligence : diplomsko deloTea Marčič, 2024, diplomsko delo Opis: V teoretičnem delu diplomskega dela so predstavljeni: matematika v predšolskem obdobju, matematične vsebine v vrtcu, matematični bansi, integracija različnih področij v predšolskem obdobju in uporaba umetne inteligence v izobraževanju. Poglobili smo se v povezovanju matematike z drugimi področij in želeli predstaviti, kako lahko otroci na drugačen način spoznavajo matematične pojme, in sicer preko matematičnih bansov. Izpostavili smo umetno inteligenco in predstavili, kako si lahko z njo pomagamo ter kako nam lahko različni viri umetne inteligence pomagajo pri ustvarjanju matematičnih bansov.
V praktičnem delu diplomskega dela smo predstavili proces ustvarjanja matematičnih bansov iz področja geometrije s pomočjo umetne inteligence. Z različnimi viri umetne inteligence smo se “pogovarjali” in jih usmerjali z različnimi vprašanji in navodili tako dolgo, da smo prišli do zadovoljive verzije bansa. Umetno inteligenco smo uporabljali predvsem pri ustvarjanju besedila in oblikovanju plesne koreografije, medtem ko smo izbiro melodije naredili sami. Pripravljena matematična bansa smo izvedli v vrtcu in ju evalvirali. Ključne besede: matematika v vrtcu, matematični bans, geometrija, umetna inteligenca, integracija v vrtcu Objavljeno v DKUM: 13.06.2024; Ogledov: 145; Prenosov: 58
Celotno besedilo (3,33 MB) |
2. Tretji thébaultov problem : magistrsko deloMatej Vohar, 2022, magistrsko delo Opis: Tretji Thébaultov izrek govori o trikotniku in treh posebnih krožnicah, katerih središča so kolinearna, veljata pa tudi dve razmerji med dolžinami daljic in tangensi kotov. Do te ugotovitve je prišel Victor Thebault, francoski matematik. Samega izreka pa ni dokazal on.
V magistrski nalogi sta predstavljena dva različna dokaza tega izreka. Za konec so predstavljene še nekatere z izrekom povezane zanimivosti. Ključne besede: Geometrija trikotnika, Thebaultov izrek, Paposov izrek, posplošeni Ptolomejev izrek, Miquelov izrek, ortogonalne krožnice, potenčne premice. Objavljeno v DKUM: 28.10.2022; Ogledov: 688; Prenosov: 54
Celotno besedilo (2,50 MB) |
3. |
4. Ugotavljanje podobnosti rastrskih slik z vgnezdenimi 3D izbočenimi lupinami : diplomsko deloŽiga Pečar, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo izdelali metodo, ki s pomočjo 3D vgnezdenih izbočenih lupin ugotavlja podobnost med slikami. Najprej smo podali opis štirih že znanih metod za ugotavljanje podobnosti slik. Implementirana metoda prejme sivinsko rastrsko sliko, ki jo redči s Sobelovo zaznavo robov in nato sestavi 3D vgnezdene izbočene lupine te slike. Na podlagi teh izračuna cenilko, katere vrednost uporabimo za ugotavljanje podobnosti slik. Metodo smo testirali nad štirimi slikami in ovrednotili ustreznost rezultatov. Ključne besede: algoritem, računalniška geometrija, hitra izbočena lupina, zaznava robov, sivinske slike Objavljeno v DKUM: 20.10.2022; Ogledov: 566; Prenosov: 50
Celotno besedilo (1,71 MB) |
5. Igre s področja geometrije za predšolske otroke : diplomsko deloPia Hanc, 2022, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu z naslovom Igre s področja geometrije za predšolske otroke smo zajeli teoretični in praktični del.
V teoretičnem delu smo predstavili geometrijo skozi zgodovino, opisali in predstavili primere geometrijskih likov, predstavili oglata in okrogla geometrijska telesa ter na kratko opisali vsako geometrijsko telo.
V praktičnem delu smo izbrali matematične igre s področja geometrije, za katere smo menili, da bi otrokom bile zanimive in poučne. Vsako igro smo nato izvedli v vrtcu in beležili sprotna opažanja. Namen in cilji so bili, da otroci bolje spoznajo geometrijska telesa in like, da jih bodo samostojno prepoznavali in znali opisati njihove osnovne lastnosti. Otroci si geometrijske like težje predstavljajo, saj jih je v okolju težje opaziti kot geometrijska telesa, zato smo več poudarka namenili geometrijskim likom. S pomočjo izbranih iger smo ugotovili, da so se otroci že srečali z geometrijskimi liki, nekoliko manj pa so seznanjeni z geometrijskimi telesi. Ključne besede: predšolski otrok, geometrija, geometrijski lik, geometrijsko telo, igre Objavljeno v DKUM: 30.09.2022; Ogledov: 844; Prenosov: 176
Celotno besedilo (5,41 MB) |
6. Modularni otroški vrtec na Studencih v Mariboru : magistrsko deloZarja Zidarič, 2022, magistrsko delo Opis: V Mariboru je bila gradnja stanovanjskih objektov do nedavnega v zatišju, kar je ustvarilo velik stanovanjski problem. Zaradi tega se je v zadnjih letih začela pospešena gradnja večstanovanjskih objketov z namenom zagotovitve novih stanovanj. Eno izmed območij, kjer se je začelo eksponentno graditi, so Studenci. Zaradi količine novih stanovanj in s tem na novo priseljenih družin na to območje se pojavi problem kapacitet že obstoječih vrtcev, zaradi česar je treba zasnovati nov otroški vrtec, ki bo zagotavljal prostor za čim večje število otrok. Nov vrtec otroku ne bo predstavljal le zgradbe, v kateri bo preživljal čas. Zgradba vrtca bo s svojo drugačno arhitekturno zasnovo otroku nudila spoznavanje in raziskovanje matematičnih vsebin predšolskega obdobja. Ključne besede: modularnost, otroški vrtec, Studenci, Maribor, arhitektura, matematika, geometrija Objavljeno v DKUM: 26.09.2022; Ogledov: 704; Prenosov: 349
Celotno besedilo (90,35 MB) |
7. Slovenski naslov: pentomino kot didaktični pripomoček na razredni stopnji : magistrsko deloAnja Sever, 2022, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu se ukvarjamo z didaktičnim pripomočkom pentomino, njegovimi razsežnostmi uporabe in učinkovito vpeljavo v učni proces pri poučevanju matematike na razredni stopnji. V ta namen smo pregledali obstoječo domačo in tujo znanstveno in strokovno literaturo ter s pomočjo kritične mase literature potrdili uspešnost uporabe pentomina pri razvoju prostorskih sposobnosti, geometrijskega mišljenja in razumevanju odnosa med obsegom in ploščino. Tako uporaba fizičnega kot tudi pentomina v digitalni obliki potrjuje pozitivni vpliv na razvoj matematičnih kompetenc. Oblikovali smo gradiva za učitelje, ki vsebujejo osmišljeno uporabo pentominov skozi aktivnosti in igre za vse teme v učnem načrtu matematike na razredni stopnji (algebra – razvoj številskih predstav, aritmetika – razvoj računskih operacij, geometrija, merjenje, podatki). Ključne besede: pentomino, didaktični pripomoček, prostorske sposobnosti, geometrija, merjenje, številske predstave, računske operacije Objavljeno v DKUM: 19.05.2022; Ogledov: 719; Prenosov: 93
Celotno besedilo (4,20 MB) |
8. Konstruiranje in simulacija vzmetenja visokozmogljivega dirkalnega avtomobilaSimon Turk, 2021, diplomsko delo Opis: V okviru diplomskega dela je bilo izvedeno konstruiranje geometrije in simulacija vzmetenja visokozmogljivega dirkalnega avtomobila.
V začetku naloge so podane vrste vzmetenja in teoretične osnove parametrov, ki so potrebni za razumevanje delovanja avtomobilskega vzmetenja. Predstavljene so tudi komponente avtomobila, ki jih je potrebno upoštevati pri obliki in konstruiranju. Nato smo parametrično skonstruirali geometrijo vzmetenja. Sledilo je več simulacij, s katerimi smo izboljšali predvideno vzmetenje. Ugotovili smo, da lahko s premikanjem vpetij/točk zelo vplivamo na gibanje vzmetenja pri različnih pogojih. Na koncu še predstavimo naša izboljšanja med predpostavljenim in končnim vzmetenjem. Ključne besede: dirkalni avtomobil, vzmetenje, geometrija, A-roke, OptimumG Objavljeno v DKUM: 16.02.2022; Ogledov: 683; Prenosov: 5
Celotno besedilo (2,94 MB) |
9. Obseg in ploščina v 5. razredu osnovne šole : magistrsko deloAlenka Pevec, 2021, magistrsko delo Opis: Pri pouku matematike se učenci v 5. razredu srečajo s pojmoma obseg in ploščina pri enoti geometrije in merjenja, natančneje pri obravnavi likov in teles. Pojma opredelijo, razlikujejo med njima, merijo ter računajo vrednosti pri večkotnikih brez uporabe obrazcev. Predhodne študije so pokazale, da dana koncepta učenci dojemajo kot navodilo za izvedbo računskega postopka (obrazec) in ne kot matematična koncepta ter imajo težave z razlikovanjem med obsegom in ploščino. V zaključnem delu smo se posvetili slednjemu, saj smo raziskali aktivnosti, ki spodbujajo razumevanje in povezovanje ter razlikovanje med omenjenima pojmoma. Te aktivnosti smo v študiji primera praktično preizkusili. Namen magistrskega dela je namreč okrepiti razumevanje obsega in ploščine s pomočjo učnega pristopa z raziskovanjem odnosa med obsegom in ploščino. Na zelo majhnem vzorcu kvalitativne raziskave smo odkrili, da imajo učenci presenetljivo večje težave pri razumevanju obeh pojmov kot pri odnosu med njima. Izkazalo se je, da slabše poznajo uporabnost obsega in ploščine v vsakdanjem življenju, a se zavedajo, da lahko imajo liki z enakimi ploščinami enake ali različne obsege. Rezultati primerjave inicialnega in finalnega testa nakazujejo, da predlagan pristop lahko izboljšuje razumevanje obsega in ploščine ter odnosa med njima. Kot rezultat našega zaključnega dela predstavljamo tudi dobro strukturirane aktivnosti za prihodnjo pedagoško rabo. Ključne besede: obseg, ploščina, geometrija, kontekstualizacija, pouk matematike Objavljeno v DKUM: 25.11.2021; Ogledov: 2119; Prenosov: 170
Celotno besedilo (4,71 MB) |
10. Vpliv geometrije bata na delovanje motorja z notranjim zgorevanjem : diplomsko deloAmin Marinšek Hussain, 2021, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi so primerjane tri različne geometrije bata oz. vdolbine znotraj čela bata dizelskega motorja. Prikazan je postopek od zasnove geometrijskih oblik, definiranja robnih pogojev, izdelave računskih mrež, numerične simulacije, prikazovanje želenih rezultatov pa vse do primerjave le teh. Več kot očitno so spremembe geometrij vplivale na dogajanje znotraj zgorevalne komore. Ključni rezultati zavzemajo spremembo tlaka, spremembo temperature in nastanek emisij. Rezultati in primerjava le teh so opisani na koncu diplomskega dela. Ključne besede: Zgorevalna komora, geometrija, bat, AVL FIRE, Dizel, motor z notranjim zgorevanjem Objavljeno v DKUM: 13.10.2021; Ogledov: 994; Prenosov: 76
Celotno besedilo (1,49 MB) |