1. 3D modeliranje foto-realističnega bivalnega prostora : diplomsko deloNika Milenović, 2024, diplomsko delo Opis: Izbira primernih tekstur in osvetlitve je za foto-realizem v računalniški grafiki ključnega pomena.
Namen diplomskega dela (v teoretskem segmentu) je predstaviti okolje za razvijanje Blender, namenjeno 3D modeliranju in 3D animaciji, hkrati pa predstaviti, kako osvetlitev in teksture vplivajo na foto-realizem pri 3D modeliranju. V praktičnem delu bodo predstavljeni vsi postopki modeliranja posameznih modelov našega prostora, končni izdelek in implementacija različnih virov osvetlitve ter tekstur za dosego najvišje stopnje foto-realizma. Ključne besede: 3D modeliranje, foto-realizem, teksture, osvetlitev, Blender Objavljeno v DKUM: 22.05.2024; Ogledov: 294; Prenosov: 39 Celotno besedilo (3,96 MB) |
2. Vzajemni razvoj digitalne fotografije in videoiger : diplomsko deloMatija Drame, 2021, diplomsko delo Opis: Namen diplomske naloge je predstaviti pojem fotografiranja v videoigrah in glavne kategorije fotografiranja v videoigrah ter primerjati sodobno vrsto fotografiranja z digitalnim fotografiranjem. Pomembno je, kako dobri so razvijalci virtualnih fotoaparatov in fotografskih funkcij v posnemanju pravih digitalnih fotoaparatov. Virtualne fotografije že postajajo prepričljive v očeh povprečnega opazovalca, vendar je ta prepričljivost močno odvisna od fotorealistične grafike, interaktivnih in poseljenih virtualnih svetov ter od vrhunsko upodobljenih likov v videoigrah. Zaradi tega bodo predstavljene in preizkušene dve sodobni računalniški tehnologiji, namenjeni fotorealistični grafiki, osvetlitev sledenja žarkov (ang. »ray tracing – RTX«) in večanje resolucije z umetno inteligenco (ang. »deep learning super sampling – DLSS«) od podjetja NVIDIA. To nam omogoča zelo sodoben in zmogljiv računalnik. Ključne besede: fotografiranje v videoigrah, foto način, fotorealizem, simulacija, osvetlitev s sledenjem žarkov Objavljeno v DKUM: 19.10.2021; Ogledov: 1163; Prenosov: 57 Celotno besedilo (2,06 MB) |
3. Primerjava katalitične in fotokatalitične razgradnje antrakinonskega barvila : diplomsko deloAna Lobnik, 2020, diplomsko delo Opis: Tekstilna industrija je ena največjih proizvajalcev odpadnih voda, za katere je značilno, močno obarvanost, prisotnost onesnaževal in velika nihanja kemijskih parametrov kvalitete vode, kot so kemijska potreba po kisiku (KPK), biokemijska potreba po kisiku (BPK) in celotnega organskega ogljika (TOC). Za razbarvanje tekstilnih odpadnih voda se najpogosteje uporabljajo napredni oksidacijski postopki (AOP), ki temeljijo na tvorbi hidroksilnih radikalov. Namen diplomskega dela je bil očistiti vodno raztopino antrakinonskega barvila z uporabo katalitične in fotokatalitične reakcije ob prisotnosti različnih katalizatorjev, železa, železovih ionov in manganovega kompleksa. Z merjenjem parametrov in izvajanjem kemijskih analiz smo dokazali, da so postopki primerni za čiščenje odpadnih tekstilnih voda. Primerjava katalitične in fotokatalitične reakcije je pokazala, da z UV-svetlobo pospešimo postopek, skrajšamo reakcijski čas in znižamo vrednosti TOC in KPK. Ključne besede: antrakinonsko barvilo, napredni oksidacijski postopki, Fentonova oksidacija, foto-Fentonova oksidacija, MnTACN Objavljeno v DKUM: 08.09.2020; Ogledov: 1297; Prenosov: 205 Celotno besedilo (1,79 MB) |
4. Fotorealistično modeliranje stavb : diplomsko deloIvona Cvetkovska, 2019, diplomsko delo Opis: Ohranjanje zgodovine ni enostaven proces. Zgodovino države ali sveta lahko
shranimo v obliki besedila, zgodovino arhitekture in stavb pa najlažje shranimo kot
fotografijo. Še boljšo vizualno predstavo pa poda foto-realistični 3D model, ki je
natančnejši od fotografije, in poda tretjo dimenzijo, ki pri fotografi ni prisotna.
Iz tega izhodišča izhajajo ustvarjalci, ki ustvarjajo različne 3D modele za različne
namene v različnih programih. Mi smo se odločili za izdelavo 3D modela Mariborske
Baroničine hiše v programu Cinema 4D. Uporabljali smo različne operacije in orodja,
obogatili smo jo z različnimi teksturami hkrati pa smo oblikovali njeno okolico. Z uporabo
določenih osvetlitvenih tehnik je Baroničina hiša prišla do izraza. Ključne besede: Foto-realistično modeliranje, Cinema 4D, tekstura, Baronica, fotografija, načrt Objavljeno v DKUM: 09.12.2019; Ogledov: 1195; Prenosov: 118 Celotno besedilo (2,03 MB) |
5. Fotoklub Maribor 1936-2016Pavlina Grošelj, 2019, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na delovanje in uspehe Fotokluba Maribor med leti 1936–2016. Temelji na analizi gradiva iz Arhiva Fotokluba Maribor, ki je bilo doslej neraziskano in neurejeno. Naloga predstavlja historiat fotografskega kluba, ki je bil leta 1936 ustanovljen kot Fotoklub Maribor, leta 1945 bil preimenovan v Fotoamatersko društvo Maribor, leta 1949 v Foto-Kino klub Maribor, od leta 1974 pa deluje kot Fotoklub Maribor.
Glavna naloga fotokluba je (bilo) izobraževanje novih fotoamaterjev, organiziranje tečajev, predavanj in razstav. Kot je pokazala raziskava, je bil klub najuspešnejši v obdobju med leti 1960–1975, ko je bil zaradi števila in uspešnosti razstav ter prejetih priznanj imenovan za najboljši fotoklub v Jugoslaviji in Sloveniji, njegovi člani pa so zasedali prva mesta na domačih in mednarodnih razstavah. Takrat je bila znotraj kluba ustanovljena tudi skupina Mariborski krog (1971–1974), katerega člani so v slovensko in jugoslovansko fotografijo vnesli nove, tedaj še nerazumljene in neznane smernice, njihov doprinos pa upravičeno velja za največji uspeh kluba. Ob razpadu Jugoslavije je sledilo manj uspešno obdobje Fotokluba. Izrednega pomena je tudi Fotogalerija Stolp, prva fotogalerija v Sloveniji, ki so jo člani odprli leta 1989. Skupaj s Fotoklubom Maribor je še danes nepogrešljiv del mariborske kulture in slovenske fotografije. Ključne besede: Fotoamatersko društvo Maribor, Foto-Kino klub Maribor, Fotoklub Maribor, Fotogalerija Stolp, Mariborski krog Objavljeno v DKUM: 14.11.2019; Ogledov: 1418; Prenosov: 147 Celotno besedilo (2,69 MB) |
6. "Zrežirani" portret skozi medij fotografijeMateja Škrobar, 2018, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga se osredotoča na žanr portretne fotografije, znotraj katere smo izpostavili t.i. »zrežirani« fotografski portret. Osredotočen pregled zgodovine portretne fotografije nas je informiral tako o različnih rabah kot o različnih estetikah portretiranja. Z aplikacijo deskriptivne metode smo analizirali fenomen re-prezentacije človeka in njegove identitete znotraj različnih družbeno-kulturnih okolij. Ugotovili smo, da »zrežirane« fotografije ne prikazujejo dejanskega stanja portretiranca, ampak želeno stanje ustvarjajo in tako potencirajo vizualno sporočilnost fotografije. Da bi ilustrirali teoretična stališča, ki jih zavzemamo skozi nalogo, smo analizirali dela določenih fotografov in umetnikov, ki z uporabo likovnih elementov gradijo vizualno podobo in tako vplivajo na gledalčevo zaznavo. Ključne besede: »foto persona«, portretna fotografija, carte de visit, camera obscura Objavljeno v DKUM: 07.11.2018; Ogledov: 1858; Prenosov: 202 Celotno besedilo (2,60 MB) |
7. Fotografija živalskih vrst iz družine jelenovDušan Šipek, 2017, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga obravnava fotografijo živalskih vrst iz družine jelenov. To je zahtevna fotografska zvrst, ki v prvi vrsti zahteva poznavanje načina življenja in možnostim zasledovanja živalskih vrst iz družine jelenov. Obravnavali smo različne fotografske pristope in opremo, ki jo določen pristop zahteva. Skozi analizo uspešnih fotografij živalskih vrst iz družine jelenov, smo skušali ugotoviti, ali katera izmed kompozicijskih vrst prevladuje. Ker s fotografijo živali posegamo v njihov življenjski prostor, smo pozornost namenili tudi etičnim načelom. Ključne besede: fotografija živali, družina jelenov, kamuflaža, skrivališče, foto-past Objavljeno v DKUM: 31.08.2017; Ogledov: 2081; Prenosov: 378 Celotno besedilo (2,09 MB) |
8. Pripovedovanje zgodb skozi fotografijo - foto esejiDragana Dodik, 2017, diplomsko delo Opis: Foto esej kot sredstvo za fotografsko interpretacijo predstavlja mnogo več kot serija fotografij, ki pripovedujejo zgodbo.
Teoretični del diplomske naloge se osredotoča na izhodišče foto esejev, torej na pripovedovanje foto zgodb. Predstavljena je zgodovina foto esejev od samih začetkov, ko so se večinoma uporabljali v fotoreportaži, obenem pa so predstavljene vrste zgodb ter elementi, ki sestavljajo foto esej. Besedilo ali opisi pod fotografijami in zaporedje le-teh sta poudarjena kot ključna elementa v prenašanju prepričljive zgodbe.
Na osnovi teoretično pridobljenih znanj v praktičnem delu je analiziran foto esej kot projekt, za tem pa je predstavljena kvalitativna in kvantitativna raziskava interpretacije le-tega. Ključne besede: pripovedna fotografija, fotografske zgodbe, foto eseji, fotoreportaža, vizualno dojemanje Objavljeno v DKUM: 31.08.2017; Ogledov: 2787; Prenosov: 206 Celotno besedilo (1,85 MB) |
9. ČIŠČENJE ODPADNIH TEKSTILNIH VOD Z UV/H 2 O 2 POSTOPKOMLidija Škodič, 2016, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo prikazuje študijo razbarvanja vodnih raztopin dveh reaktivnih barvil C.I. Reactive Blue 268 (RB268) in C.I. Reactive Blue 4 (RB4) ter nekaterih realnih tekstilnih odpadnih vod z naprednimi oksidacijskimi postopki (AOP) kot so H2O2/UV, Foto-fenton (H2O2/UV/Fe2+), napredni Foto-fenton postopek (H2O2/UV/Fe0). Razbarvanja s H2O2/UV postopki smo uspeli še izboljšati z dodatkom raztopine MnTACN, ki se je do sedaj uporabljala kot katalizator za beljenje bombaža. Rezultati študije kažejo, da že dodatki relativno nizkih koncentracij H2O2, Fe2+ ionov ali železa v prahu ter raztopine MnTACN med AOP postopki, zvišajo razbarvanja nad 90% v zelo kratkem času izvajanja postopka (5-10 min) za raztopine obeh izbranih barvila, kar je pomebno tako iz ekonomskega kot ekološkega vidika.
Ugotovili smo, da so izbrani AOP postopki zelo uspešni za razbarvanje raztopin barvila RB268 in barvilo RB4, čeprav ima barvilo RB268 zelo kompleksno strukturo in večjo molekulsko maso v primerjavi z barvilom RB4. Zaradi uporabe raztopine MnTACN pri AOP postopkih so nas zanimali tudi razgradni produkti, ki pri tem nastanejo. Za določitev razgradnih produktov smo uporabili H2O2/UV postopek ter vodno raztopino barvila RB4, ki je pogosteje uporabljeno.
Izbrani AOP postopki (H2O2/UV/MnTACN) pa niso bili tako zelo učinkoviti pri razbarvanju realnih tekstilnih odpadnih vod. Relativno dobro razbarvanje smo dosegli v primeru realne tekstilne odpadne vode, ki je bila modro obarvana. Za rdeče ter rumenozeleno obarvano realno odpadno vodo pa H2O2/UV/MnTACN postopki niso bili uspešni Ključne besede: tekstilna odpadna voda, reaktivna barvila, napredni oksidacijski postopki (AOP), H2O2/UV postopek, foto-fenton, napredni foto-fenton, MnTACN Objavljeno v DKUM: 13.10.2016; Ogledov: 2169; Prenosov: 188 Celotno besedilo (1,56 MB) |
10. DOLŽNOST POSTAVITI VPRAŠANJE ZA PREDHODNO ODLOČANJE SODIŠČU EUMateja Veingerl, 2013, diplomsko delo Opis: Sodišče EU je na predlog nacionalnih sodišč pristojno za predhodno odločanje glede razlage Pogodb, ter glede veljavnosti in razlage aktov institucij, organov, uradov ali agencij EU. Postopek predhodnega odločanja je mehanizem dialoga med nacionalnimi sodišči in Sodiščem EU. Po splošnem pravilu imajo nacionalna sodišča pravico, da predlagajo predhodno odločanje. Vendar, če se vprašanje EU postavi pred nacionalnim sodiščem, zoper odločitve katerega po nacionalnem pravu ni pravnega sredstva, potem je slednje dolžno predložiti zadevo Sodišču EU. Poleg tega, če se pred nacionalnim sodiščem postavi vprašanje glede veljavnosti prava EU, se dolžnost postaviti vprašanje za predhodno odločanje v skladu z doktrino Foto-Frost razširi tudi na nižja sodišča. Obstajajo določeni razlogi, ko nacionalno sodišče, zoper odločitve katerega po nacionalnem pravu ni pravnega sredstva, ni vselej dolžno vložiti predlog za predhodno odločanje Sodišču EU. To je Sodišče EU odločilo v zadevi CILFIT. Če nacionalno sodišče opusti svojo dolžnost postaviti vprašanje za predhodno odločanje Sodišču EU, so možne različne posledice: Komisija lahko vloži tožbo zaradi neizpolnitve obveznosti v skladu s členom 258 PDEU; država članica je lahko odgovorna za plačilo škode, ki je nastala posameznikom; posameznik lahko vloži ustavno pritožbo zaradi kršitve pravice do zakonitega sodnika; in država članica je lahko odgovorna za kršitev Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Slovenija je do konca novembra 2013 vložila pet predlogov za predhodno odločanje. Slovenska sodišča so v preteklosti bila velikokrat deležna kritike, da niso aktivna pri vlaganju predlogov za predhodno odločanje. Še več, slovenska sodišča so bila pravzaprav zadnja, ki so postavila vprašanje za predhodno odločanje. Torej, ali slovenska sodišča res negativno odstopajo od sodišč drugih držav članic pri postavljanju vprašanj za predhodno odločanje? Izmed vseh faktorjev presoje, ki lahko vplivajo na število postavljenih vprašanj za predhodno odločanje, je treba izpostaviti število prebivalcev posamezne države članice: večje število prebivalcev, pomeni večje število sodnih sporov in več potencialnih zadev, ki vsebujejo pravo EU. Vendar, četudi uporabimo slednji faktor pri primerjavi števila predlogov posameznih držav članic, so rezultati še vedno nesklepčni. Ključne besede: postopek predhodnega odločanja, dolžnost predložiti vprašanje, sodišča v smislu člena 267(3) PDEU, pravno sredstvo, izjeme od dolžnosti, doktrina Foto-Frost, posledice neupoštevanja dolžnosti, število predlogov Objavljeno v DKUM: 06.02.2014; Ogledov: 6794; Prenosov: 1226 Celotno besedilo (706,37 KB) |