| | SLO | ENG | Piškotki in zasebnost

Večja pisava | Manjša pisava

Iskanje po katalogu digitalne knjižnice Pomoč

Iskalni niz: išči po
išči po
išči po
išči po
* po starem in bolonjskem študiju

Opcije:
  Ponastavi


1 - 10 / 22
Na začetekNa prejšnjo stran123Na naslednjo stranNa konec
1.
AI in odgovornost notranjega revizorja
Aljaž Petrovič, 2024, magistrsko delo

Opis: V magistrski nalogi smo preučevali razvitost umetne inteligence in njeno uporabo v notranji in zunanji reviziji. Osredotočili smo se predvsem na notranjo revizijo in možnosti uporabe javno dostopne umetne inteligence v tem kontekstu. Z analizo praktičnega primera smo prikazali, kako se umetna inteligenca lahko uspešno integrira v procese notranjega revidiranja. Ugotovitve raziskave so pokazale, da uporaba umetne inteligence ne le, da ne nasprotuje pravilom notranje revizije, temveč zaradi njene koristnosti obstaja argument, da bi pravilniki lahko to tehnologijo dovoljevali. Ta študija odpira nove perspektive za uporabo umetne inteligence in poudarja njeno vrednost za izboljšanje praks notranje revizije.
Ključne besede: Zunanja revizija, notranja revizija, umetna inteligenca, umetna inteligenca in etičnost, umetna inteligenca v praksi.
Objavljeno v DKUM: 09.09.2024; Ogledov: 49; Prenosov: 24
.pdf Celotno besedilo (3,30 MB)

2.
Pravni in etični izzivi medicinskih sester pri obravnavi pacienta na enoti za forenzično psihiatrijo
Iris Srebot, 2023, diplomsko delo

Opis: Uvod: Forenzična psihiatrija je smer klinične psihiatrije, ki obravnava paciente z duševno boleznijo, ki so v obdobju neprištevnosti storili kaznivo dejanje. Medicinska sestra na tem področju se kljub zavedanju načel profesionalne etike nemalokrat znajde v situacijah, ki ji predstavljajo etični izziv. Pomembno je, da vedno ravna v dobro pacienta in si prizadeva za čim boljši terapevtski odnos. Namen zaključnega dela je ugotoviti, s katerimi pravnimi in etičnimi izzivi se najpogosteje srečujejo medicinske sestre na tem področju. Metode: Pri izdelavi zaključnega dela smo opravili pregled literature. Članke smo iskali s pomočjo podatkovnih baz: PubMed, SAGE, ScienceDirect in Web of Science, z upoštevanjem iskalnega niza ter vključitvenih in izključitvenih kriterijev. Celoten potek iskanja literature smo prikazali z diagramom PRISMA. Za prikaz sinteze raziskav smo uporabili narativni opis. Rezultati: Glede na primernost identificiranih raziskav smo v končno analizo vključili 13 člankov. Raziskave so pokazale, da so najpogostejši pravni in etični izzivi medicinskih sester na enoti za forenzično psihiatrijo spoštovanje avtonomije in dostojanstva, informirana privolitev, spoštovanje pravic pacienta, zdravljenje proti volji, uporaba prisilnih varovalnih ukrepov, zagotavljanje enakopravnosti in nudenje kakovostne oskrbe ob stalno prisotnem strahu. Razprava in zaključek: Zaradi naraščanja števila forenzičnih pacientov je pomembno, da se medicinske sestre zavedajo pomena etičnega ravnanja in poznavanja pravne podlage tega področja. Ob pojavu etično sporne situacije je vedno treba delati v dobro pacienta v skladu s svojimi poklicnimi obveznostmi.
Ključne besede: etičnost, forenzična psihiatrija, pacient, izziv, medicinska sestra
Objavljeno v DKUM: 18.01.2024; Ogledov: 340; Prenosov: 109
.pdf Celotno besedilo (772,84 KB)

3.
Vloga otrokovih pravic v digitalnem oglaševanju
Tina Tajnik, 2023, magistrsko delo

Opis: Digitalno oglaševanje je komunikacija, ki za pridobitev potencialnih odjemalcev uporablja digitalne kanale. Del tega je tudi oglaševanje otrokom. Digitalna tehnologija je del življenja naših otrok, tako v vsakdanu kot tudi v izobraževalnem okolju. Ob tem se otrokove pravice zaradi uporabe interneta konfigurirajo na novo, ob pojavu vse bolj prilagojenega, integriranega, poglobljenega, interaktivnega in personaliziranega oglaševanja. Magistrsko nalogo smo razdelili na teoretični in empirični del. Teoretični del je pregled spoznanj iz literature s področja digitalnega oglaševanja in pravic otrok v digitalnem oglaševanju. Predstavili smo razširjenost, načine in kanale digitalnega oglaševanja. Nadalje smo se osredotočili na otrokov kognitivni razvoj v povezavi z razumevanjem oglaševanja in vplive oglaševanja na otroke. Pregledali in predstavili smo pravne vire, ki ščitijo otroke pred zlorabami v oglaševanju. Podali smo primere spornih oglasov namenjenih otrokom v digitalnih medijih. Na koncu teoretičnega dela smo podali še etične vidike oglaševanja otrokom. Teoretični del nam je služil kot podlaga za empirično raziskavo. V empiričnem delu smo ugotavljali, ali sta pojma pravice otrok in digitalno oglaševanje medsebojno povezana. Ugotavljali smo povezave na področju odnosa otrok in staršev do oglaševanja, uporabe digitalnih medijev, digitalne pismenosti in zavedanja varnosti otrok v digitalnih medijih. Zaščita otrok je staršem pomembna, zato so nas zanimale tudi pravice otrok v digitalnem oglaševanju.
Ključne besede: digitalno oglaševanje, zaščita otrok, etičnost oglaševanja otrokom, pravice otrok.
Objavljeno v DKUM: 29.06.2023; Ogledov: 606; Prenosov: 77
.pdf Celotno besedilo (2,32 MB)

4.
Estetski rad u turizmu - Etička dilema : diplomsko delo univerzitetnega študija
Sarah Dizdarić, 2021, diplomsko delo

Opis: Diplomski rad raspravlja o estetskom radu kao konceptu koji zastupa tvrdnju da se od uslužnih djelatnika više ne traži da budu samo nasmiješeni i prijazni, nego da budu i oku ugodni. U uslužnom sektoru, zapošljavanje na osnovu izgleda i njegovanje fizičkog izgleda radnika nakon stupanja u organizaciju, sve više postaju ključni dio organizacijske uspješnosti. S tim u vezi, u svijetu se razvio novi pojam koji označava diskriminaciju na osnovu izgleda, a riječ je o »lukizmu«. »Izgledati dobro i zvučati ispravno«, što je glavni slogan koncepta estetskog rada, otvara mnoga pitanja koja se tiču etičnosti ovog koncepta. Shodno tome, u diplomskom radu smo istraživali moralne stavove i argumente zaposlenih u turizmu po pitanju koncepta estetskog rada, oslanjajući se na četiri normativne etičke teorije – etički egoizam, etički relativizam, utilitarizam i kantovsku etiku. Ispitano je pet fokusnih skupina u hotelima sa tri i četiri zvjezdice na području Bihaća. Rezultati istraživanja su pokazali da su zaposlenici u hotelima najprivrženiji teoriji etičkog egoizma u korist poslodavca.
Ključne besede: estetski rad, turizam, organizacijska uspješnost, lukizam, etičnost
Objavljeno v DKUM: 27.12.2021; Ogledov: 857; Prenosov: 47
.pdf Celotno besedilo (1001,27 KB)

5.
Povezanost spornega oglaševanja s stališči in nakupnimi namerami potrošnikov
Pavel Kačič, 2021, magistrsko delo

Opis: Zaradi vse večje zasičenosti oglaševalskega prostora oglaševalci v želji po izstopanju in pritegnitvi pozornosti redno posegajo po nevsakdanjih prijemih pri ustvarjanju oglaševalskih kampanj in uporabi neortodoksnih oglaševalskih tehnik. Namen magistrske naloge je dobiti vpogled v do zdaj še neraziskano področje v slovenskem oglaševalskem prostoru, tj. sporno oglaševanje oz. uporaba spornih vsebin, kot so vsebine spolnosti, nasilja, rasnih, verskih in drugih diskriminacij, obscenosti ipd., v oglaševalske namene in sam odnos potrošnikov do uporabe tega. Ugotovitve raziskave nakazujejo na to, da slovenski potrošniki sporno oglaševanje vidijo v pretežno indiferentni luči ali pa je njihov odnos do omenjenega raziskovalnega problema bolj negativne narave. Prav tako so bile opažene razlike med moškimi in ženskami, ženske namreč sporno oglaševanje doživljajo bolj negativno. Temeljni ugotovitvi raziskave pa sta obsegali vpliv spornega oglaševanja na nakupne namere odjemalcev in njihovo doživljanje oglaševanega izdelka. Ta vpliv je bil v obeh primerih negativen, kar še dodatno izpodbija odločanje za uporabo spornega oglaševanja.
Ključne besede: Oglaševanje, sporno oglaševanje, etičnost oglaševanja, sporne vsebine
Objavljeno v DKUM: 01.09.2021; Ogledov: 745; Prenosov: 75
.pdf Celotno besedilo (3,90 MB)

6.
PRAVNI VIRI ZA VZPOSTAVITEV IN DELOVANJE FUNKCIJE SKLADNOSTI IN ETIČNOSTI POSLOVANJA V GOSPODARSKI DRUŽBI
Urška Zupančič, 2016, magistrsko delo/naloga

Opis: Naloga se nanaša na eno izmed temeljnih vprašanj pri vzpostavitvi in delovanju funkcije skladnosti in etičnosti poslovanja, kot novi funkciji upravljanja oziroma funkciji sistema notranjih kontrol v gospodarski družbi, in sicer opredelitvi ustreznih virov, ki so podlaga za njeno vzpostavitev in delovanje. Z zadnjimi spremembami zakonodaje s področja zavarovalništva, bančništva in trga vrednostnih papirjev so bile v slovenski pravni red prenesene določbe zakonodaje EU, ki družbam iz omenjenih panog nalagajo dolžnost vzpostavitve funkcije skladnosti poslovanja oziroma organiziranje službe za skladnost in etičnost poslovanja. Iz analize zadevne zakonodaje izhaja, da le ta ne opredeljujejo vseh elementov, ki naj bi skladno z domačimi in tujimi avtonomnimi viri, dobro prakso ter teorijo predstavljali ključne elemente sistema skladnosti in etičnosti poslovanja. Zakonodajalec za gospodarske družbe iz drugih panog izrecno ne zahteva vzpostavitve funkcije skladnosti in etičnosti poslovanja, je pa na podlagi določb Zakona o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju, posredno v okviru zahteve, da družba izvaja ukrepe upravljanja s tveganji, možno posredno izpeljati dolžnost vzpostavitev funkcije skladnosti poslovanja. Zagotavljanje oziroma nadzor nad zakonitostjo poslovanja v ožjem smislu skladnosti poslovanja, pa je naloga članov organov vodenja oziroma nadzora, ki izhaja iz splošne dolžnosti delovanja organov s skrbnostjo vestnega in poštenega gospodarstvenika. Pri konkretni opredelitvi katere vire mora posamezna družba uporabiti kot pravni okvir za vzpostavitev in delovanje funkcije skladnosti in etičnosti poslovanja, se skladno s teorijo uporabi različne dejavnike kot so velikost družbe, panogo v kateri deluje družba, pravnoorganizacijska oblika, stopnjo internacionalizacije ter pomembnejša tveganja, ki jim je izpostavljena. Enoznačnega odgovora za vse družbe namreč ni, saj ne obstojijo univerzalni pravni viri, z upoštevanjem katerih bi bile izpolnjene dolžnosti družbe oziroma članov organov vodenja in nadzora, glede vzpostavitev in delovanja učinkovitega sistema skladnosti poslovanja. Regulatorni okvir in vire za funkcijo skladnosti in etičnosti poslovanja se lahko razvrsti v dve kategorij, in sicer na zakonske obveze, kršitev katerih se sankcionira s strani sodnih in nadzornih organov ter prostovoljne zaveze, ki povečujejo ugled družbe ter znižujejo tveganje za neskladnost. Najbolj splošni so različni nacionalni in mednarodni standardi s področja skladnosti in etičnosti poslovanja, kot je to mednarodni standard ISO Compliance management systems – Guidelines (19600:2014) ter avtonomni viri kot so Slovenske smernice korporativne integritete. Sklepno je opredeljenih sedem glavnih elementov učinkovitega sistema skladnosti poslovanja, ki po mnenju avtorice, ne glede na sektor gospodarske družbe štejejo za temeljne. Opredeljeni so s pomočjo obravnavnih zakonskih virov s finančnega področja, mednarodnih standardov s področja skladnosti in etičnosti poslovanja, slovenskih in tujih avtonomnih virov s področja skladnosti in etičnosti poslovanja ter korporativnega upravljanja. V povezavi z viri je obravnavno še vprašanje pomena učinkovitega sistema skladnosti in etičnosti poslovanja z vidika odškodninske in kazenske odgovornosti gospodarske družbe oziroma članov organov vodenja in nadzora, v zvezi s čimer je izrecno izpostavljen standard potrebne skrbnosti članov organov vodenja in nadzora glede dolžnosti, ki jih le ti imajo v povezavi z vzpostavitvijo in delovanjem funkcije skladnosti poslovanja in tako lahko predstavlja tudi razlog za razbremenitev njihove odgovornosti. V povezavi z razbremenitvijo odškodninske odgovornosti članov organov vodenja oziroma nadzora je analizirana tudi možnost uporabe pravila podjetniške presoje, in sicer presoja odločitve organa vodenja oziroma nadzora glede načina vzpostavitvi funkcije oziroma sistema skladnosti in obsega njenih nalog.
Ključne besede: skladnost in etičnost poslovanja, pravni viri, sistem notranjih kontrol, trden in zanesljiv sistem upravljanja, kodeks ravnanja, etični kodeks
Objavljeno v DKUM: 16.02.2017; Ogledov: 2738; Prenosov: 263
.pdf Celotno besedilo (2,34 MB)

7.
USPEŠNOST MOTIVACIJSKE SKUPINE PRI SPREJEMU NA ENOTO ZA BOLEZNI ODVISNOSTI IN PSIHOTERAPIJO
Silvana Rafolt, 2016, magistrsko delo

Opis: Uvod: Namen magistrske naloge je predstaviti SOA kot bolezenski proces, katerega obravnava se je tekom zgodovino spreminjala, od moralističnega pristopa do danes na dognanjih nevrobiologije temelječe obravnave. Pomemben del obravnave je motivacija odvisnega in njegovih svojcev, da se vključijo v proces zdravljenja. V obravnavi odvisnih je pomemben kakovosten terapevtski odnos, kar pomeni sodelovanje in sprejemanje tudi ambivalentnosti na katero poskušamo vplivati s pomočjo motivacijskih postopkov. Metodologija: Za teoretična izhodišča magistrskega dela smo uporabili deskriptivno metodo dela zbiranja podatkov in analize pridobljenih podatkov s pregledom znanstvene in strokovne, tuje in domače literature, ki obravnava problematiko zdravljenja odvisnosti, motivacije in komunikacije ter etičnih načel. Za iskanje smo uporabili različne sisteme in podatkovne baze kot so COBISS, PubMed/Medline, Webofscience, DKUM, ProQuest, EBSCO, ScienceDirect in Cinahl. Za empirični del smo uporabili deskriptivno epidemiološko metodo. Pridobljene podatke smo statistično analizirali in prikazali v obliki frekvenčnih tabel in grafov s pomočjo programa Microsoft Excel. Rezultati: Raziskava zajema predstavitev in analizo rezultatov obravnavanih pacientov s SOA v letih 2009, 2011 in 2013 s poudarkom na motivacijski skupini. Ugotavljamo porast števila obravnavanih z dvojnimi diagnozami (komorbidnost). Sklep: Obravnava pacientov s SOA v motivacijski skupini je namenjena boljši pripravljenosti in hitrejši ter bolj učinkoviti obravnavi. Zvišanje števila pacientov, ki vstopajo v proces zdravljenja s pridruženo duševno motnjo ali večjo stopnjo somatske prizadetosti zahteva več pozornosti pri iskanju posamezniku najbolj ustreznega pristopa, pri katerem ima motivacija za spremembo pomembno vlogo.
Ključne besede: SOA, zdravljenje, etičnost, komunikacija, motivacija, motivacijske teorije
Objavljeno v DKUM: 04.01.2017; Ogledov: 1809; Prenosov: 166
.pdf Celotno besedilo (576,79 KB)

8.
VPLIV REVIZORJEVE NEODVISNOSTI IN NEPRISTRANSKOSTI NA NJIHOVO ZAZNAVO KREATIVNEGA RAČUNOVODSTVA
Silvija Roškar, 2016, magistrsko delo

Opis: Danes je kreativno računovodstvo v svetu zelo razširjeno, delimo pa ga lahko na pozitivno in negativno kreativno računovodstvo. Slednje lahko poimenujemo kot manipulativno računovodstvo. Obstaja veliko definicij pojma kreativno računovodstvo, vendar so si med seboj v osnovi dokaj enotne. Velikokrat kreativno računovodstvo enačijo z manipulativnim računovodstvom, saj je meja med njima zelo tanka. Obstaja pa več metod in tehnik kreativnega računovodstva. Mnoga podjetja se kreativnega računovodstva poslužujejo zaradi prikaza lepše slike poslovanja podjetja v javnosti, za svoje vlagatelje, dobavitelje in potencialne poslovne partnerje. Vendar dokler je še njegova fleksibilnost uporabe znotraj regulatornih okvirov, ne moremo govoriti o zavajajočem (prevarantskem) računovodskem poročanju oz. manipulativnem računovodstvu. Glavno vlogo pri odkrivanju in preprečevanju kreativnega računovodstva imajo revizorji, zato smo se v naši raziskavi opredelili na področje etičnosti le-teh pri odkrivanju in preprečevanju kreativnega računovodstva. Natančneje, želeli smo ugotoviti kako najpomembnejši načeli neodvisnost in nepristranskost revizorja pri opravljanju revizije, ki ju velevata Kodeks poklicne etike zunanjih revizorjev in Mednarodni računovodski standardi, vplivata na njegovo sposobnost odkritja in preprečevanja kreativnega računovodstva v praksi. Lastno raziskavo smo povzeli po predhodni raziskavi od Al Momanija in Obeidata (2013). S pomočjo anketnega vprašalnika smo pridobili 30 popolnih odgovorov anketiranih zunanjih revizorjev, ki smo jih analizirali s statistično metodo enostavne linearne regresije. Rezultati so nam pokazali, da načeli neodvisnost in nepristranskost revizorja pomembno vplivata na njegovo sposobnost zaznave kreativnega računovodstva. Torej bolj kot so revizorji neodvisni in nepristranski, bolj so sposobni odkriti in preprečiti kreativno računovodstvo. Pridobili smo tudi okvirno sliko, da so anketirani zunanji revizorji pri opravljanju revizijske dejavnosti neodvisni in nepristranski, kar lahko sklepamo, da slovenski revizorji delujejo v skladu z zakonodajo, Kodeksom poklicne etike zunanjih revizorjev ter standardi. Iz dodatnih dveh vprašanj smo dobili rezultate, da so anketirani revizorji v svoji praksi do 30 % odkrili kreativno računovodstvo ter v manj kot 10 % zavajajoče (prevarantsko) računovodsko poročanje.
Ključne besede: kreativno računovodstvo, manipulativno računovodstvo, etičnost revizorjev, neodvisnost, nepristranskost, mednarodni standardi revidiranja
Objavljeno v DKUM: 18.11.2016; Ogledov: 1637; Prenosov: 208
.pdf Celotno besedilo (596,03 KB)

9.
PRIMERJAVA ETIKE LASTNE KNJIGOVODJE Z ETIKO ZUNANJEGA KNJIGOVODJE V MALI DRUŽBI S PRIDOBITNO DEJAVNOSTJO
Katja Kauzar, 2016, diplomsko delo

Opis: Diplomsko delo obravnava ravni etičnosti knjigovodij in računovodij, s poudarkom na primerjavi ravni etičnosti lastnih knjigovodij, ki opravljajo knjigovodska dela v svojem podjetju, ter zunanjih knjigovodij. Poklic knjigovodje zahteva visoko mero etičnosti in temelji na zaupanju, saj stranka knjigovodji posreduje zelo občutljive podatke o svojem podjetju. Knjigovodje se morajo zato držati visokih etičnih standardov, saj je od tega odvisno tudi poslovanje njihovih strank. V diplomskem delu smo primerjali ravni etičnosti lastne in zunanje knjigovodje v podjetju Academus d.o.o., kjer knjigovodenje poteka v okviru podjetja, vendar pod nadzorom zunanje knjigovodje. V okviru dela smo postavili hipotezo in podhipotezo, in sicer, da bo med ravnjo etike lastne knjigovodje in ravnjo etike zunanje knjigovodje prišlo do razhajanja v etičnosti glede na zastavljene dejavnike, vendar to razhajanje ne bo veliko, ter da bo raven etike lastnega knjigovodje večja, saj nima toliko izkušenj in strokovnega znanja kot zunanji knjigovodja. Raziskavo smo opravili s pomočjo vprašalnika in pogovorov, pri čemer smo ravni etičnosti merili glede na lestvico etičnosti vodstva, prototipičnost in vedenje na organizacijski ravni. Pri raziskavi smo se oprli na osnovnih pet načel, ki jih mora vsak računovodja in knjigovodja upoštevati, in sicer neoporečnost, nepristranskost, strokovno usposobljenost in potrebno skrbnost, zaupnost ter poklicu primerno obnašanje. Rezultati so pokazali, da je bila glavna hipoteza potrjena, saj je prišlo do razhajanj med etičnostjo enega in drugega opazovanega subjekta, vendar je bilo to razhajanje minimalno. V nasprotju s hipotezo pa je bila podhipoteza ovržena, saj se je izkazalo, da je imel zunanji knjigovodja zaradi svojega strokovna znanja in izkušenj višjo raven etičnosti kot lastni knjigovodja. Kljub temu smo pri obeh knjigovodjih zaznali visoko raven etičnosti, kar dokazuje, da se ljudje, ki se odločijo za ta poklic, zavedajo tega, da je visok nivo etičnosti zelo pomemben za kakovostno delo.
Ključne besede: knjigovodja, etika, etičnost
Objavljeno v DKUM: 18.08.2016; Ogledov: 1528; Prenosov: 76
.pdf Celotno besedilo (327,24 KB)

10.
IZBOLJŠANJE ETIKE DELA MANAGERJEV V PODJETJU
Boris Mujović, 2016, diplomsko delo

Opis: V sodobnem okolju so podjetja soočena z zahtevo okolja, da svoje poslovanje temeljijo na etičnih načelih delovanja. Kadar je ravnanja v podjetju ustrzeno etično se podjetje lažje vsestransko razvija na vseh ravneh. To se kaže tako tako v odnosu do okolja – npr. v sodelovanju s poslovnimi partnerji in bankami, kakor tudi v odnosu do notranjega okolju – npr. v odnosih med zaposlenimi in zadovoljstvu posameznikov na delovnem mestu. V prvem delu diplomskega dela smo preučili teoretična izhodišča za obravnavo etike ter njen vpliv na poslovanju. Ustrezno etično delovanje podjetja podpira celoviti razvoj organizacije – tj. z ekonomskega, socialnega ter okoljskega vidika. Za potrebne naše raziskave smo preučili normativna izhodišča za etično delovanje podjetja in se pri tem usmerili na obravnavo etičnih kodeksov. Za našo obravnavo smo izbrali primer etičnega kodeksa Združenje Manager, ki ga lahko podjetja uporabijo pri svojem delu. V drugem delu diplomskega dela smo preučili poslovno etiko na primeru dveh podjetij in sicer Mercatorja in Krke. Izbrani podjetji imata dolgo tradicijo na slovenskem trgu, ki s svojim delovanjem dajeta zgled ostalim udeležencem na trgu. Na osnovi obravnave stanja etike v preučevanih podjetjih smo oblikovali tudi predloge za izboljšanje etičnega delovanja slovenskih podjetij. Izboljšanje etičnosti poslovanja podjetij v največji meri podpirata izobraževanje zaposlenih in njihovo usposabljanje.
Ključne besede: etika poslovnja, poslovna etika, etika managementa, etičnost, vodenje, organizacija
Objavljeno v DKUM: 23.06.2016; Ogledov: 1588; Prenosov: 202
.pdf Celotno besedilo (875,69 KB)

Iskanje izvedeno v 0.3 sek.
Na vrh
Logotipi partnerjev Univerza v Mariboru Univerza v Ljubljani Univerza na Primorskem Univerza v Novi Gorici