1. Raziskanost narečne slovenščine : obstoječe in potrebnoVera Smole, 2018, izvirni znanstveni članek Opis: Prispevek predstavlja in komentira rezultate empirične raziskave (spletna anketa), nastale v okviru CRP Jezikovna politika republike Slovenije in potrebe uporabnikov, in le v tistem delu, ki daje uvid v to, koliko uporabniki poznajo in rabijo priročnike o narečni slovenščini ter kaj potrebujejo in čemu dajejo prednost. Pridani so še rezultati krajše in še bolj ciljno usmerjene ankete na zelo majhnem vzorcu. Ključne besede: slovenščina, narečna slovenščina, narečni slovar, narečni atlas, narečna besedila, potrebe jezikovnih uporabnikov, nesnovna kulturna dediščina, empirična raziskava Objavljeno v DKUM: 11.10.2018; Ogledov: 1525; Prenosov: 130 Celotno besedilo (447,73 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
2. Jezik (govor) v slovenskih gledališčih in jezikovna politikaNina Žavbi Milojević, 2018, izvirni znanstveni članek Opis: V prispevku se osredotočam na govorno izražanje v gledališču, predvsem na potrebe jezikovnih uporabnikov (igralcev, lektorjev idr.) in njihovo jezikovno opremljenost. Po pregledu zakonodajnih in drugih pravno veljavnih dokumentov (Zakon o javni rabi slovenščine , Zakon o medijih , Zakon o uresničevanju javnega interesa za kulturo in Resolucija o nacionalnem programu za kulturo 2014-2017) ter po izvedbi in interpretaciji rezultatov empirične raziskave ugotavljam, da je veljavna zakonodaja s področja jezika (govora) v gledališču primerna, profesionalni uporabniki pa bi potrebovali nekatere jezikovne priročnike (pravorečni priročnik, terminološki slovarji) in zbir smernic o neknjižnih zvrsteh jezika. Ključne besede: jezikovna politika, jezik, govor, gledališče, empirična raziskava, pravorečni priročnik Objavljeno v DKUM: 11.10.2018; Ogledov: 1088; Prenosov: 107 Celotno besedilo (446,82 KB) Gradivo ima več datotek! Več... |
3. Omejitve matematičnega modeliranja pri pouku fizike v srednji šoliMatej Forjan, 2015, doktorska disertacija Opis: Tema doktorske disertacije sodi na področje didaktike fizike. Predstavljena je teoretična analiza ključnih omejitev, ki se pojavljajo pri prenosu matematičnega modeliranja dinamičnih sistemov v pouk fizike v srednjih šolah. V želji raziskati, v kolikšni meri sedanji pouk fizike spodbuja razumevanje modelov in modeliranja, analiziramo učni načrt in tri najpogosteje uporabljene učbenike za gimnazijsko fiziko. Osredotočimo se predvsem na zastopanost posameznih faz modeliranja pri rešenih primerih v učbenikih ter na predstavitev nekaterih poenostavitev in idealizacij, ki se jih na področju srednješolske fizike pogosto poslužujemo. Pokažemo, da eden od učbenikov v večini primerov korektno in smiselno predstavi poenostavitve v tekstu, medtem ko druga dva polovice analiziranih poenostavitev ne pojasnita. Prav tako se izkaže, da velika večina rešenih primerov v vseh učbenikih eksplicitno ne izpostavlja privzetih predpostavk, na podlagi česa lahko zaključimo, da pri pouku fizike v srednji šoli pri dijakih ne razvijamo v zadostni meri občutka za privzemanje poenostavitev in idealizacij, ki pa so ključni del faze konceptualne faze modeliranja. Za vpeljevanje modeliranja dinamičnih sistemov je pomembno tudi predznanje dijakov, zato izvedemo empirično raziskavo o tem, v kolikšni meri so dijaki v gimnaziji sposobni razumeti časovni razvoj nekaterih dinamičnih sistemov s področja fizike. Rezultati raziskave pokažejo pri dijakih zelo šibko razumevanje dinamike sistemov, v katerih se nahajajo povratne vezave in to ne glede na letnik ali zaključeno oceno pri fiziki in matematiki. Pri modeliranju dinamičnih sistemov pri pouku fizike v srednji šoli naletimo tudi na omejitve, ki so posledica pomanjkljivega matematičnega znanja dijakov, saj le-ti analitičnega reševanja diferencialnih enačb ne obvladajo. Pokažemo, da je pri obravnavi enodimenzionalnih dinamičnih sistemov smiseln geometrijski pristop k reševanju diferencialnih enačb, medtem ko se pri dinamičnih sistemih višjih dimenzij matematičnim omejitvam izognemo z uporabo grafično orientiranih programov za modeliranje. Ker pri reševanju štiri in več dimenzionalnih dinamičnih sistemov lahko naletimo na probleme pri numeričnem reševanju, pokažemo tudi, kako jih presežemo. Na primeru elektrostatičnega nihala prikažemo postopek modeliranja realnega dinamičnega sistema, pri čemer posebej poudarimo posamezne faze modeliranje in način preseganja omejitev, na katere pri razvoju modela naletimo. Ključne besede: izobraževanje, fizika, didaktika fizike, poučevanje fizike, poenostavljeni modeli, metoda modeliranja, dinamični sistemi, empirična raziskava, grafično orientirani programi za modeliranje. Objavljeno v DKUM: 08.10.2015; Ogledov: 1992; Prenosov: 293 Celotno besedilo (19,53 MB) |
4. ZNANJE UČENCEV O ASTRONOMIJI V PRVIH DVEH TRILETJIH OSNOVNE ŠOLEAndreja Krofl, 2015, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo raziskali, kolikšno je znanje učencev o astronomiji v 1. in 2. triletju osnovne šole in v kolikšni meri je to odvisno od stratuma, obsega in intenzitete podajanja astronomskih vsebin v šoli ter drugih, izvenšolskih dejavnikov (obiskovanje astronomskih krožkov, članstvo v astronomskih društvih, branje astronomskih revij in knjig, gledanje astronomskih oddaj, starši). V teoretičnem delu predstavimo pojem astronomija, astronomske vsebine v osnovni šoli, didaktične pristope in izzive pri poučevanju astronomije in vplive na znanje astronomije. V empiričnem delu predstavimo načrt raziskave in izvedbo le-te. Uporabili smo deskriptivno in kavzalno-neeksperimentalno metodo empiričnega pedagoškega raziskovanja. Rezultate smo pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika 725 učencev osmih osnovnih šol v Sloveniji in jih statistično preverili. Ugotovili smo, da je znanje učencev o astronomiji v splošnem pomanjkljivo in da ni odvisno od stratuma ter obsega in intenzitete podajanja astronomskih vsebin. Od drugih dejavnikov, naštetih zgoraj, pa je znanje odvisno samo od gledanja astronomskih oddaj – rezultati kažejo, da je znanje učencev, ki te oddaje gledajo, večje od tistih, ki jih ne gledajo. Ključne besede: astronomija, osnovna šola, prvo triletje, drugo triletje, znanje učencev, empirična raziskava Objavljeno v DKUM: 21.04.2015; Ogledov: 1950; Prenosov: 215 Celotno besedilo (1,25 MB) |
5. Učinkovitost konceptualnega pouka fizike v srednji šoliSimon Ülen, 2014, doktorska disertacija Opis: Sodobna informacijska družba od mladega človeka pričakuje, da se bo po končanem izobraževanju znal prilagajati hitrim spremembam. Pričakuje posameznika, ki bo samoiniciativen, fleksibilen, motiviran, usposobljen za reševanje problemov in sposoben sprejemanja odločitev. Posledično postaja poučevanje vedno bolj kompleksno. Tradicionalni pristopi, ki učenca več ali manj postavljajo v položaj pasivnega poslušalca, ne sledijo spremembam v sodobno razvitem svetu. V zadnjih dveh desetletjih se zelo intenzivno iščejo novi učni pristopi v poučevanju, s ciljem izboljšati učni proces. Vpeljava konceptualnega pristopa poučevanja in učenja fizike (Conceptual Learning of Science – CoLoS) je postala ob izrednem napredku informacijsko komunikacijske tehnologije toliko bolj zanimiva tudi za tiste učitelje, ki so sicer bolj naklonjeni tradicionalnim učnim pristopom v poučevanju fizike.
V obširni analizi novih učnih pristopov smo ugotovili, da je konceptualni pouk fizike že uveljavljen učni pristop, da pa še ne obstaja znanstveno preverjena raziskava o učinkovitosti konceptualnega učenja fizike v srednjih šolah. Namen raziskave je bil:
• analizirati uspešnost konceptualnega pouka fizike, podprtega z izbranimi konceptualnimi modeli (fizleti), v primerjavi s tradicionalnim frontalnim poukom fizike v srednji šoli;
• s strategijo presoje kot dodatnim mehanizmom v pedagoškem eksperimentu analizirati uspešnost konceptualnega pouka fizike v doseganju višjih taksonomskih nivojev znanja;
• preučiti vplive opazovanih faktorjev na uspešnost izbranega učnega pristopa – spol testiranih dijakov in njihova predhodna ocena iz fizike.
Doktorska disertacija je strukturirana iz dveh delov. V teoretičnem delu izpostavimo poglavitne razloge za uvedbo inovativnih didaktičnih (učnih) pristopov v sodobnem izobraževanju. Analiziramo stanje pouka fizike in naravoslovja nasploh. Posebej izpostavimo novejše rezultate mednarodnih raziskav TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) in Pisa (Programme for International Student Assessment). V nadaljevanju predstavimo pregled raziskav o vlogi in pomenu sodobnih učnih pristopov pouka fizike ter raziskave na področju primerjav sodobnih učnih pristopov (podprtih z računalniškimi simulacijami) s tradicionalnimi pristopi pri pouku fizike. Nato predstavimo različne oblike pouka in metode poučevanja ter izpostavimo sodobnejše, za katere menimo, da so v luči vse hitrejšega razvoja sodobne tehnologije ustreznejše za poučevanje fizike v srednji šoli. Tradicionalni frontalni pouk fizike žal še vedno ostaja najpogostejša oblika poučevanja fizike v srednji šoli, zato ga posebej predstavljamo; obenem izpostavljamo prednosti in pa predvsem slabosti te oblike pouka fizike, na katere opozarjajo številni raziskovalci doma in po svetu, in predstavljajo osnovni motiv inovativnih projektov na področju poučevanja fizike za iskanje novih, ustreznejših učnih pristopov k poučevanju fizike. Nadalje predstavljamo tri ključne komponente, ki bi jih moral vsebovati sodobni pouk fizike: problemski pouk, IKT pri pouku fizike in eksperiment pri pouku fizike. Omenjene komponente so ključne pri konceptualnem učenju fizike, ki ga podrobno obravnavamo – podamo njegove temeljne značilnosti in predstavimo njegovo razširjenost po svetu in pri nas. V ključnem delu teoretičnega dela disertacije postavimo model konceptualnega pouka fizike v slovenski srednji šoli in predstavimo strategije presoje kot analitični mehanizem za določitev taksonomskih nivojev globin znanja. Teoretični del zaključujemo z analizo starega in prenovljenega učnega načrta fizike za srednje šole, pri čemer poudarimo bistvene razlike obeh učnih načrtov in analiziramo možnosti uvajanja konceptualnega pouka fizike z ozirom na obstoječi učni načrt. Na osnovi zgoraj predstavljenih teoretičnih izhodišč smo pripravili komplet gradiv za izvedbo pedagoškega eksperimenta, s ciljem preveriti učinkovitost konceptualnega pouka fizike v srednji šoli: učne priprave za trad Ključne besede: izobraževanje, fizika, didaktika fizike, poučevanje fizike, učni pristopi, konceptualni pouk fizike, IKT, konceptualni modeli – fizleti, didaktični model, empirična raziskava, interaktivna e-gradiva, strategije presoje Objavljeno v DKUM: 24.07.2014; Ogledov: 2891; Prenosov: 364 Celotno besedilo (5,16 MB) |
6. VLOGA IN POMEN POLITIKE PODJETJA ZA RAZVOJNO OBVLADOVANJE PODJETJA: EMPIRIČNA ANALIZA SLOVENSKIH PODJETIJJana Jakop, 2013, magistrsko delo Opis: Cilj vsakega podjetja sta obstoj in nadaljnji razvoj, zato je opredeljevanje uspešne politike podjetja ključnega pomena. S tem lahko zmanjšamo razvojna tveganja ter zagotovimo nadaljnji obstoj in razvoj podjetja. Kot pravi Kralj (1999, 6): »Politika podjetja je orodje za obvladovanje podjetja, in izhaja iz upravljanja podjetja, v katerem se izoblikujejo smeri in sprejemajo za podjetje usodne odločitve, ter iz profesionalnega izvrševanja politike, ki je stvar managementa.«
Magistrsko delo je razdeljeno na štiri poglavja. V uvodnem poglavju predstavljamo opredelitev področja in opis problema ter namen, cilje in osnovne trditve magistrske naloge. Navajamo tudi potek izvedbe raziskave, predpostavke in omejitve ter uporabljene metode raziskovanja.
Drugo poglavje opisuje primerjalno proučitev politike podjetja v treh izbranih modelih managementa. S poudarkom na politiki podjetja smo opredelili MER-ov model integralnega managementa, nato Pučkov model procesa strateškega managementa ter nazadnje model strateškega managementa, ki sta ga izoblikovala dva ameriška avtorja, J. David Hunger in Thomas L. Wheelen. Nadalje še v tem poglavju povzemamo ključna spoznanja o politiki podjetja v izbranih modelih managementa, ki nam predstavljajo ogrodje našega aplikativnega dela.
V tretjem, empiričnem delu predstavljamo analizo politike podjetja s pomočjo raziskave, ki smo jo proučevali. Z izbranim modelom predstavljamo raziskavo z vsemi pomembnimi značilnostmi. Zbrane podatke smo obdelali v računalniškem programu in jih ustrezno interpretirali.
Ključne ugotovitve, ki smo jih pridobili s pomočjo raziskave, so prikazane v četrtem poglavju, ki predstavljajo zaključek magistrskega dela. Te ugotovitve kažejo rezultat, do katerega smo dobili med empirično raziskavo. Ključne besede: MER-ov model integralnega managementa, Pučkov model procesa strateškega managementa, model strateškega managementa po Hungerju in Wheelenu, politika podjetja, empirična raziskava Objavljeno v DKUM: 14.01.2014; Ogledov: 3517; Prenosov: 483 Celotno besedilo (1,37 MB) |
7. UČITELJ KOT ANKETIRANECJasna Mulalič, 2012, diplomsko delo Opis: Vsaka akademska veda mora za oblikovanje sklepov in znanstvenih spoznanj imeti metodologijo. Za izdelavo in analizo podatkov uporabljamo različne metode, s pomočjo katerih preizkušamo, sprejmemo ali zavrnemo teorijo. Na področju družbenih ved sta se razvili dve osnovni tradiciji znanstvenega raziskovanja, ki ju na podlagi njunih značilnosti imenujemo kvalitativna in kvantitativna paradigma. Teoretični del diplomskega dela se v osnovi posveča kvalitativnemu in kvantitativnemu raziskovanju ter vprašanju etičnosti v raziskovanju. V nadaljevanju so podrobneje opredeljene temeljne značilnosti kvantitativne anketne raziskave, še bolj poglobljeno pa se diplomsko delo osredotoča na anketni vprašalnik v kvantitativnem raziskovanju. V empiričnem delu diplomskega dela so predstavljeni rezultati kvantitativne anketne raziskave, ki je bila izvedena na mariborskih osnovnih šolah. Anketni vprašalniki so bili razdeljeni med osnovnošolske učitelje, z njim pa smo želeli izvedeti, kako pogosto in kako priljubljeno je reševanje različnih tipov izvedb anketnih vprašalnikov, kakšna so njihova stališča do različnih načinov izvajanja vprašalnika in kakšno je njihovo običajno odzivanje na različne izvedbe anketnega vprašalnika. Ugotovili smo, da bo anketna raziskava pri osnovnošolskih učiteljih najbolj priljubljena in učinkovita, če bomo anketne vprašalnike izvajali preko anketarja, najslabše pa se bodo odzvali na anketni vprašalnik, poslan po klasični pošti. Ključne besede: Ključne besede: kvalitativno raziskovanje, kvantitativno raziskovanje, kvantitativna empirična neeksperimentalna raziskava, anketa, anketni vprašalnik, anketiranec. Objavljeno v DKUM: 20.12.2012; Ogledov: 3849; Prenosov: 2948 Celotno besedilo (2,23 MB) |
8. Primerjalna proučitev razvojnega planiranja med malimi družinskimi in nedružinskimi podjetjiKristijan Pukšič, 2011, magistrsko delo/naloga Opis: V prvem delu magistrske naloge smo proučevali družinska podjetja in njihove glavne značilnosti. Srečali smo se z več definicijami družinskega podjetja. Nam najbližja definicija je ta, da je družinsko podjetje tisto podjetje, kjer je podjetje v večinski lasti družine, torej člani družine – lastniki tudi upravljajo in vodijo podjetje, ter da obstaja želja, da se podjetje ohrani v lasti in vodenju družine.
V drugem, empiričnem delu magistrske naloge smo proučevali razlike v razvojnem planiranju med malimi družinskimi in nedružinskimi podjetji. Za ta namen smo uporabili kvantitativne kriterije za razmejitev velikosti podjetja (Zakon o gospodarskih družbah 2009) in v predhodnem odstavku navedene kvalitativne kriterije.
Izvedli smo empirično raziskavo, v kateri je sodelovalo 20 malih družinskih in 20 malih nedružinskih podjetij, ki imajo sedež v podravski regiji. Anketirana podjetja so odgovarjala na štiri sklope vprašanj. V prvem smo jih spraševali o demografskih značilnostih, v naslednjih treh sklopih pa so podjetja odgovarjala na vprašanja, vezana na razvojno planiranje na ravni politike podjetja, na ravni strateškega managementa in na izvedbeni ravni. Ključne besede: družinsko podjetje, razvojno planiranje, empirična raziskava Objavljeno v DKUM: 27.10.2011; Ogledov: 1899; Prenosov: 216 Celotno besedilo (1,70 MB) |
9. VREDNOTENJE UPORABE PRAKS EKSTREMNEGA PROGRAMIRANJAJurij Kališnik, 2009, diplomsko delo Opis: Ekstremno programiranje (XP) je zaradi učinkovitosti in prilagodljivosti ena najbolj popularnih metodologij za razvoj programske opreme. Tako kot za vsako metodologijo, je tudi za XP pomembno, da se njena načela in vrednote udejanjajo dovolj učinkovito in v skladu s poslovnimi cilji. V diplomskem delu smo raziskovali ogrodje XP indeks, katerega namen je empirično vrednotenje in ocenjevanje obsega uporabe ali prilagoditve praks XP v realnem razvojnem okolju. Z empirično študijo smo poskušali identificirati faktorje, ki vplivajo na uspešnost vsakodnevnega udejanjanja praks. Praktično izvedbo meritev smo izvedli v podjetju FJA OdaTeam d.o.o., ki že vrsto let uporablja XP kot osnovno metodologijo razvoja programske opreme. Ključne besede: ekstremno programiranje, prakse ekstremnega programiranja, razvojna skupina, empirična raziskava, ogrodje, meritve, spletna anketa. Objavljeno v DKUM: 16.11.2009; Ogledov: 2201; Prenosov: 169 Celotno besedilo (2,59 MB) |
10. PRIMERJAVA KOMUNIKACIJSKIH KANALOV NA VISOKOŠOLSKIH INŠTITUCIJAHGregor Hrastnik, 2009, diplomsko delo Opis: V izobraževanju, kjer je učinkovita komunikacija pomembna, se za komunikacijo med študenti, profesorji in asistenti uporabljajo spletne strani, spletni forumi, elektronska pošta, telefonska komunikacija in osebna komunikacija v obliki govorilnih ur. Z uporabo anketnega vprašalnika smo med študenti, profesorji in asistenti dveh visokošolskih inštitucij opravili raziskavo o pogostosti uporabe in uporabnosti komunikacijskih kanalov in ažurnosti, točnosti in razumljivosti dobljenih informacij. Na osnovi rezultatov ankete smo ugotovili, da študenti najpogosteje uporabljajo spletne strani, spletne forume in elektronsko pošto, skoraj nikoli pa telefona. Najtočnejše informacije dobijo preko spletnih strani, elektronske pošte in osebne komunikacije, najrazumljivejše pa preko elektronske pošte in osebne komunikacije. Najbolj z lahkoto uporabljajo elektronsko pošto in osebno komunikacijo. Prav tako smo ugotovili, da razlike v razširjenosti uporabe komunikacijskih kanalov med različnimi visokošolskimi inštitucijami obstajajo, niso pa velike. Menimo, da je na področju komunikacije na visokošolskih zavodih še prostor za izboljšave. Ključne besede: empirična raziskava, komunikacijski kanali, modeli komuniciranja, visokošolske inštitucije Objavljeno v DKUM: 02.06.2009; Ogledov: 2831; Prenosov: 443 Celotno besedilo (609,94 KB) |