1. Migracije in trg dela: primerjava izbranih evropskih državLarisa Vauhnik, 2025, diplomsko delo Opis: Migracije postajajo vse pomembnejše in vplivajo na številna področja, predvsem na trg dela. V večini razvitih gospodarstev prihaja do staranja prebivalstva in do težav pomanjkanja delovne sile. Medtem ko obstajajo tudi drugi blažilni faktorji za ohranjanje delovne sile in produktivnosti v razvitih državah, kot so na primer ohranjanje starejših na delovnih mestih dalj časa, so pomembne tudi migracije. So pa migracije kompleksnejše, kot se zdi na prvi pogled, saj določeni tipi migracij, izobrazbene ravni, države porekla in starost močno vplivajo na to, kakšne in kolikšne bodo koristi za državo gostiteljico od priseljene delovne sile. Da bi države ustvarile čim več gospodarskih koristi od migracijskih tokov, morajo voditi prožne migracijske in integracijske politike, se truditi, da priseljencem zagotovijo čim lažjo družbeno integracijo in dostop do trga dela. V diplomskem delu izpostavljamo poglavitne ugotovitve o migracijah v izbranih evropskih državah, in sicer: v analiziranem obdobju se je v večino opazovanih držav EU priselilo več ljudi iz tretjih držav kot iz drugih članic EU, da bodo migracije zaradi demografskih dejavnikov še pomembnejše v prihodnosti in da se priseljena delovna sila v opazovanih državah EU zaenkrat pogosteje zaposluje v nižje kvalificiranih poklicih, se pa ta trend v zadnjih letih nekoliko spreminja. Ključne besede: migracije, trg dela, država izvora, država gostiteljica, Evropska unija Objavljeno v DKUM: 24.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 10
Celotno besedilo (1,20 MB) |
2. Aktivna legitimacija neoškodovanih držav pred Meddržavnim sodiščem v Haagu : magistrsko deloHana Jeram, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo se osredotoča na možnost pristopa neoškodovane države pred Sodišče ter obravnava vprašanje aktivne legitimacije držav v mednarodnem pravu. Tema je še posebej pomembna v sodobnem kontekstu, saj smo pogosto priča hudim, sistematičnim kršitvam določb mednarodnega prava, vključno z zločini, ki ogrožajo temeljne človekove pravice in svoboščine ter posledično temelje, ki jih je zgradila materija mednarodnega prava skozi razvoj civilizacije.
Že v obdobju rimskega prava je obstajala praksa uveljavljanja skupnega interesa širše skupnosti s tožbo, imenovano, actio popularis. Čeprav v rimskem pravu ni šlo za meddržavne spore, ta koncept že od nekdaj odraža zavest o potrebi po varovanju skupnih interesov (nekdaj zgolj posameznikov, danes tudi držav). Danes se v mednarodnem pravu uporabljajo podobni pristopi na državni ravni, s pomočjo katerih lahko ena država zahteva ugotovitev odgovornosti domnevne države kršiteljice, tudi, če tožnica sama neposredno ni utrpela nobene škode. V takšnih primerih gre za uveljavljanje kolektivnega interesa celotne skupnosti držav na podlagi obveznosti erga omnes oz. erga omnes partes.
Skozi magistrsko delo so analizirane zadeve iz sodne prakse Sodišča, ki ilustrirajo uveljavljanje aktivne legitimacije neoškodovanih držav. Med njimi izstopata krovni zadevi Barcelona Traction in Belgium v Senegal, preko katerih so zgrajeni temelji pravici neoškodovanih držav do pristopa pred Sodišče, v imenu kolektivnega interesa mednarodne skupnosti. Velik odziv teoretikov sta sprožili tudi nedavni zadevi Gambia v Myanmar, v kateri je Sodišče neoškodovani Gamiji priznalo ius standi za uveljavljanje odgovornosti Mjanmarja za domnevne zločine, ter zadevi South Africa v Israel, v kateri je Južna Afrika prevzela pobudo za vložitev tožbe zaradi domnevnega genocida nad palestinskim prebivalstvom. Ti primeri poudarjajo pomembnost, da se vsaki državi zagotovi možnost zahtevati prenehanje kršitev in sankcioniranje odgovornih držav, saj gre pogosto za najtežje mednarodne zločine, pri kršitvi katerih bi neukrepanje in ignoranca lahko ogrozila stabilnost mednarodnih odnosov in svetovnega miru.
Kljub pomembnosti varovanja temeljnih človekovih pravic v okviru aktov OZN še vedno ni kodificirana pravica neoškodovanih držav vložiti tožbo pred Sodiščem. Države se pri dokazovanju ius standi opirajo na obveznosti erga omnes in erga omnes partes, čeprav tudi za dotične ni jasen njihov izvor ali kriteriji za njihovo opredelitev. Gre za obveznosti, ki varujejo najpomembnejše in najbolj temeljne človekove pravice, glede katerih ima vsaka država v mednarodni skupnosti, oz. vse države podpisnice akta, iz katerega izvirajo, pravni interes za njihovo uveljavitev pred Sodiščem. Teorija vleče vzporednice med obveznostmi erga omnes (partes) in normami ius cogens, od katerih ni dovoljena derogacija, saj so vse pravice, ki jih je Sodišče do danes opredelilo kot kogentne norme, hkrati tudi obveznosti erga omnes (partes).
V magistrkem delu ugotavljamo pomen kolektivnega interesa za zaščito temeljnih človekovih pravic, kot so prepoved mučenja, prepoved genocida, prepoved kršitve pravil mednarodnega humanitarnega prava ter kolektivnih pravic naroda, kot je pravica do samoodločbe. Doprinos magistrske naloge je v poudarku potrebe po kodifikaciji pravice neoškodovanih držav do aktivne legitimacije v obvezujočih virih mednarodnega prava, kar bi omogočilo jasen pravni okvir za uveljavljanje odgovornosti držav kršiteljic in krepilo skladnost mednarodne skupnosti pri varovanju vrednot, ki predstavljajo temelj naše civilizacije. Ključne besede: aktivna legitimacija, neoškodovana država, Meddržavno sodišče v Haagu, obveznosti erga omnes, obveznosti erga omnes partes, norme ius cogens Objavljeno v DKUM: 02.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 56
Celotno besedilo (2,39 MB) |
3. Primerjalna analiza virov financiranja sektorja država v državah Evropske unijeAnja Pušnik, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo analizira vire financiranja sektorja država v državah Evropske unije v obdobju od leta 2000 do 2023. Delo je osredotočeno na vire financiranja in na bolj podrobno strukturo davkov med državami članicami Evropske unije. Poleg tega delo analizira povezavo med davčnimi prihodki in gospodarsko rastjo ter razvitostjo. Analizira tudi stopnjo davčne vrzeli in njeno povezavo z davčnimi prihodki.
V teoretičnem delu diplomskega dela so analizirani in primerjani proračun sektorja države, državni proračun in proračuni občin, opisane so različne vrste prihodkov, odhodkov in davkov ter predstavljene davčne stopnje najpogostejših davkov v državah članicah. Opredeljen je tudi sektor država, skupaj z njegovimi podsektorji.
Empirična analiza je pokazala, da so davčni prihodki (glede na BDP) najvišji vir financiranja ravni sektorja država v vseh državah Evropske unije, pri čemer prevladujeta davek na dodano vrednost in dohodnina.
V Belgiji, Danski, Irski, Franciji, Italiji, Nizozemski, Avstriji, Finski, Luksemburgu in Švedski je višji delež prihodkov iz dohodnine, medtem ko v Bolgariji, Češki, Grčiji, Hrvaški, Cipru, Latviji, Litvi, Malti, Poljski, Portugalski, Romuniji, Sloveniji in Slovaški davek na dodano vrednost. Ugotovili smo, da se v preučevanem vzorcu držav povezava med davčnimi prihodki in gospodarsko rastjo ter razvitostjo razlikuje. S korelacijsko analizo časovnih serij po državah ugotovimo, da je med davčnimi prihodki in gospodarsko razvitostjo močna pozitivna povezava na Nizozemskem, v Nemčiji in Latviji, medtem ko je ta povezava srednje negativna v Grčiji, Italiji, Sloveniji, Romuniji in na Švedskem. S korelacijsko analizo časovnih serij po državah ugotovimo, da je med davčnimi prihodki in gospodarsko rastjo korelacija srednje močno pozitivna v Bolgariji, Sloveniji, Španiji in na Finskem, medtem ko je ta nizko negativna na Madžarskem in Irskem ter srednje negativna v Estoniji. Korelacija med deležem davčne vrzeli in deležem davčnih prihodkov se je izkazala za neznatno. Ključne besede: prihodki, davki, Evropska unija, sektor država, proračun Objavljeno v DKUM: 04.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 28
Celotno besedilo (2,90 MB) |
4. Neodvisnost sodstva kot merilo za pristop k Evropski uniji - primer Črne gore : magistrsko deloTara Serhatlić, 2025, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo obravnava neodvisnost sodstva kot enega temeljnih elementov načela delitve oblasti in vladavine prava, pri čemer izhaja iz spoznanja, da kljub dolgotrajni zgodovinski prisotnosti ideje ta v celoti še ni uresničena v nobeni državi. Neodvisnost sodstva se pojmuje kot večplastno in kompleksno področje, na katerega vplivajo zakonodajni okviri, politične razmere in ekonomski pogoji, pa tudi stabilnost družbe in splošna zavest državljanov o pomenu pravne države ter vladavine prava. V državah z močno razvito pravno kulturo je neodvisnost sodstva bolje zaščitena, medtem ko v drugih državah še vedno obstajajo izzivi pri zagotavljanju njegove popolne avtonomije.
Glede na pravni red Evropske unije, ki temelji na visokih standardih vladavine prava, osvetljujemo pomen neodvisnega sodstva kot ključnega zagotovila za stabilno delovanje institucij, varstvo človekovih pravic ter zagotavljanje enakosti pred zakonom. Posebna pozornost je namenjena prizadevanjem EU za krepitev neodvisnosti sodstva v državah kandidatkah. Unija jim namreč z različnimi mehanizmi strokovne, finančne in zakonodajne podpore pomaga pri prilagajanju zakonodaje z evropskimi standardi, zlasti na področjih, kot so vladavina prava, neodvisnost sodstva, spoštovanje človekovih pravic in krepitev demokratičnih institucij.
V tem kontekstu je analiziran položaj Črne gore na poti k članstvu v Evropski uniji, pri čemer so preučeni doseženi premiki in odprti izzivi na področju sodne reforme. Izpostavljene so ključne vrzeli v črnogorskem sodstvu, na katere dosledno opozarjajo evropske institucije, ter ocenjen vpliv evropskih politik in instrumentov na postopno utrjevanje pravosodne neodvisnosti kot enega od osrednjih pogojev za nadaljnji napredek v pristopnem procesu. Ključne besede: neodvisnost sodstva, vladavina prava, pravna država, evropske integracije, Evropska komisija za demokracijo skozi pravo, sodni svet Objavljeno v DKUM: 03.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 18
Celotno besedilo (1,15 MB) |
5. Analiza preferenc črnogorskih potrošnikov do slovenskih blagovnih znamk Argeta in Gorenje v primerjavi z drugimi tujimi in domačimi blagovnimi znamkamiŽarko Bratić, 2025, magistrsko delo Opis: Analiza potrošniških preferenc preučuje vedenje potrošnikov pri izbiri blagovnih znamk
in njihovega vrednotenja glede na različne dejavnike, kot so cena, kakovost, marketinške
aktivnosti in država porekla. Potrošniki pogosto ocenjujejo izdelke na podlagi izvora
države, pri čemer se pojavlja težnja po preferiranju domačih blagovnih znamk pred
tujimi.
Magistrsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu
smo obravnavali ključne koncepte potrošniške kulture, učenja, zaznavanja, motivacije,
spomina, oblikovanja stališč, etnocentrizma ter vpliv socialnega okolja na preference
potrošnikov. Podrobneje smo analizirali koncept države porekla in njegov vpliv na
zaznavo blagovne znamke, identiteto ter imidž. Poseben poudarek smo namenili trgu
mesnih izdelkov in bele tehnike v Črni gori.
V empiričnem delu smo s pomočjo ankete, na katero so odgovarjali črnogorski
potrošniki, raziskovali njihove preference do slovenskih blagovnih znamk Argeta in
Gorenje ter jih primerjali z drugimi tujimi in domačimi blagovnimi znamkami. Pridobljene
podatke smo nato analizirali s pomočjo statističnega programa SPSS. S pomočjo
statističnih analiz smo preverili pet hipotez in ugotovili, da Argeta uživa višjo raven
preferenc v primerjavi z drugimi blagovnimi znamkami mesnih izdelkov, medtem ko
Gorenje ni doseglo statistično značilno višjih preferenc v primerjavi z drugimi znamkami
bele tehnike. Rezultati so tudi pokazali, da se preference do teh blagovnih znamk ne
razlikujejo glede na starost potrošnikov, prav tako ni bilo ugotovljenih statistično
pomembnih razlik med preferencami do Argete in Gorenja. Marketinške aktivnosti so se
izkazale za pomemben dejavnik pri oblikovanju preferenc za Gorenje, medtem ko pri
Argeti niso imele statistično značilnega vpliva.
Izsledki raziskave ponujajo vpogled v vedenje črnogorskih potrošnikov in njihov odnos
do slovenskih blagovnih znamk. Ti podatki so lahko koristni za podjetja pri načrtovanju
trženjskih strategij, pozicioniranju blagovnih znamk in prilagajanju ponudbe glede na preference potrošnikov. Ključne besede: potrošniške preference, vedenje potrošnikov, država porekla, etnocentrizem, marketinške aktivnosti, blagovne znamke, Črna gora. Objavljeno v DKUM: 29.05.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 19
Celotno besedilo (4,25 MB) |
6. NAČELO PRAVNE DRŽAVE IN EPIDEMIJA COVID-19 - TEORETIČNI IN PRAKTIČNI VIDIKI : MAGISTRSKO DELOKaja Györke, 2024, magistrsko delo Opis: Načelo pravne države je temeljno ustavno načelo, brez katerega bi v državi vladalo
nepredvidljivo in nestabilno stanje, ki bi rezultiralo v samovoljno delovanje državnih organov.
To načelo vzpostavlja normalno delovanje državnega ustroja in s pomočjo svojih podnačel
zagotavlja, da imamo vzpostavljeno vladavino prava v državi, hkrati pa z omejevanjem
samovoljnega delovanja državne oblasti, varuje človekove pravice in svoboščine. Pravna
država deluje kot stabilna struktura, dokler ne napočijo izredne situacije, kot smo jim bili priča
tudi v obdobju epidemije Covida-19. To je bilo obdobje, ko je bila na določenih točkah pravna
država pod velikim vprašajem, saj je predvsem v izvršilni veji oblasti prihajalo do
nepravilnosti. Vse se je začelo marca 2020, ko je v Slovenijo prodrl Covid-19 in je odstopila
tudi dotedanja vlada. Vsekakor je šlo za obdobje, na katerega državni ustroj ni bil pripravljen,
vendar je težava tičala tudi v pomanjkanju kvalitetne zakonodaje, ki bi racionalno urejala to
stanje. Nepravilnosti so se začele pojavljati že takoj, ko je vlada »vladala« z odloki, s katerimi
je posegla predvsem v človekovo pravico svobodnega gibanja – k temu je predvsem botrovala
tudi policijska ura. . Ustavno sodišče je najprej presojalo samo vsebino odlokov in kar nekaj
časa potrebovalo, da je dejansko ugotovilo, da le-ti sploh nimajo formalne podlage, tako da
njihova vsebina sploh ne bi smela biti predmet odločanja. Na Ustavno sodišče so predvsem
prihajale zahteve za oceno ustavnosti v povezavi s pravico do svobodnega gibanja (32. člen
Ustave Republike Slovenije) in osebne svobode (19. člen Ustave Republike Slovenije), pri
katerih je le-to ugotovilo, da je zagotovo prišlo do posega. Kar pomeni, da je v tistem času z
»neustavnimi« odloki prišlo do poseganja v pravno državo, saj je zakonodajno funkcijo tako
rekoč, v rokah držala izvršilna oblast, kar pa v našem sistemu ne velja za normalno situacijo.
Veliko prahu je dvigovalo tudi nesprejeto izredno stanje, ki bi pravila igre močno spremenilo
ampak je svojo funkcijo najverjetneje odigrala slaba definicija in pravna praznina, ki je prisotna
pri tem institutu. V našem pravnem sistemu je namreč le-ta slabo zasnovan in lahko tudi v
prihodnje povzroča preglavice v kolikor se ne uredi oz. zastavi funkcionalno. Razvidno je bilo
tudi, da je cepljenje proti Covidu-19 dejansko mejilo že na obvezno cepljenje, saj je življenje
tistih, ki cepiva niso prejeli oz. virusa niso preboleli, bilo ovirano. Ključne besede: pravna država, svoboda gibanja, izredno stanje, odlok, cepljenje, policijska
ura, Ustava, človekove pravice, neustavnost, osebna svoboda, Ustavno sodišče, izvršilna
oblast Objavljeno v DKUM: 10.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 192
Celotno besedilo (692,96 KB) |
7. Vpliv države izvora na nakupno vedenjeKatja Kojc, 2024, magistrsko delo Opis: Koncept države izvora blagovne znamke se nanaša na državo, ki je najtesneje povezana z blagovno znamko. Ta koncept pomembno vpliva na potrošnikove preference in nakupne odločitve, ki jih oblikujejo dojemanje kakovosti, kulturne povezave in tržne strategije. Zgodovinsko gledano so blagovne znamke že tisočletja vezane na kraj izvora, saj prve oblike znamčenja segajo v čas antičnih civilizacij. Sčasoma se je pomen izvora pri znamčenju razvijal, zlasti v času industrijske revolucije in vzpona množičnega trženja. Danes imajo oznake »made in« ključno vlogo pri potrošnikovem zaznavanju, pogosto so povezane z zaznano kakovostjo in pristnostjo izdelkov. Države ščitijo te označbe, da bi povečale vrednost svojih nacionalnih blagovnih znamk. Poleg tega koncepti, kot sta »halo učinek« in etnocentrizem potrošnikov, dodatno vplivajo na vpliv porekla blagovne znamke na nakupno vedenje. Blagovne znamke in države uporabljajo te zaznave za tržno pozicioniranje in zvestobo potrošnikov. Ključne besede: Država izvora, Nakupno vedenje, Etnocentrizem, Halo učinek Objavljeno v DKUM: 29.11.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 45
Celotno besedilo (2,18 MB) |
8. |
9. |
10. Temeljne pravice in izzivi digitalizacije : od pravne ureditve do prakse2023 Opis: Bliskovit razvoj digitalizacije vpliva na vsa področja našega življenja. Na ravni EU se v zadnjih letih že odvija široka etična in pravna razprava o umetni inteligenci, robotiki stvari, močnih komunikacijskih omrežjih in primernem regulativnem okvirju, ki mora spoštovati tudi temeljne pravice. O tem so leta 2020 v sklopu Študentskega inovativnega projekta za družbeno korist (ŠIPK) raziskovali na Pravni fakulteti UM skupaj s sodelovanjem partnerja iz negospodarstva, Zavoda PIP, in osmih študentov iz štirih fakultet Univerze v Mariboru, in sicer Pravne fakultete, Ekonomsko-poslovne fakultete, Fakultete za elektrotehniko, računalništvo in informatiko in Filozofske fakultete. Namen projekta in pričujoče monografije je ozaveščati vse družbene deležnike o vplivu digitalizacije na družbena razmerja in pripraviti podlago za smernice za bodoče urejanje digitalizacije. Ključne besede: digitalizacija, umetna inteligenca, etične dileme, pravna država, diskriminacija, varstvo zasebnosti Objavljeno v DKUM: 19.12.2023; Ogledov: 500; Prenosov: 156
Celotno besedilo (6,29 MB) Gradivo ima več datotek! Več... |