1. Razvoj tehnične ustvarjalnosti v predšolskem obdobju skozi vidik uporabe različnih delovnih gradivSara Gačnik, 2021, diplomsko delo Opis: Tehnika nas obdaja na vsakem koraku. Obkroža nas veliko različnih gradiv, s katerimi se začnemo seznanjati že v predšolskem obdobju. Nekatera se pojavljajo pogosteje, druga redkeje. V teoretičnem delu smo najprej predstavili pomen tehnike v predšolskem obdobju ter igrače in igre kot načina učenja. Nadaljevali smo s predstavitvijo Kurikuluma za vrtce in povezavo tehnike z drugimi področji. Opisali smo vlogo vzgojitelja pri spoznavanju tehnike in različnih gradiv v vrtcu ter tehnični kotiček. V nadaljevanju smo opisali različne delovne postopke in varnost pri delu ter podrobneje predstavili različna delovna gradiva.
V empiričnem delu smo s pomočjo anketnega vprašalnika ugotavljali, katera delovna gradiva in delovni postopki se v vrtcih uporabljajo najmanj in zakaj. Preverili smo, ali starost vzgojiteljev in starostna skupina otrok vplivata na ponujanje bolj raznolikega gradiva pri načrtovanih dejavnostih na področju tehnike. Anketirali smo 40 vzgojiteljic iz vrtcev v Spodnji Savinjski dolini. Ugotovili smo, da se v predšolskem obdobju najmanj uporabljajo kovina, žica, usnje in furnir. Vzroka za to sta predvsem neprimerna starost otrok in nedostopnost delovnih gradiv. Prav tako smo ugotovili, da se uporaba različnih gradiv statistično ne razlikuje glede na starost vzgojiteljev ali starostno obdobje. Pri uporabi delovnih postopkov smo ugotovili, da se najmanj uporabljajo žaganje, vrtanje in prebijanje. Razlogi so povezani predvsem z varnostjo in neprimerno starostjo otrok. Tudi tu smo ugotovili, da se pogostost uporabe različnih delovnih postopkov statistično ne razlikuje glede na starost vzgojiteljev, se pa statistično značilno razlikuje glede na starostno obdobje.
Po obdelavi podatkov smo v praktičnem delu diplomskega dela pripravili primere dejavnosti za tehnična gradiva, ki so se izkazala za najmanj uporabljana. Poskušali smo upoštevati razloge anketiranih za neuporabo gradiv, zato smo za predstavljene primere dejavnosti uporabili manj nevarne delovne postopke in gradiva, ki se nam zdijo dostopnejša. Ključne besede: vrtec, delovna gradiva, predšolski otrok, tehnika, primeri dejavnosti Objavljeno v DKUM: 26.04.2021; Ogledov: 1162; Prenosov: 107 Celotno besedilo (5,13 MB) |
2. Vključevanje tehniških dejavnosti v kontekst dela v vrtcu s poudarkom naravnih gradivKarolina Pelcl, 2020, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Vključevanje tehniških dejavnosti v kontekst dela v vrtcu s poudarkom naravnih gradiv je sestavljeno iz dveh delov: empiričnega in praktičnega. Prvi del je empirični, v katerem so predstavljene analiza in ugotovitve raziskave, v kateri so sodelovale vzgojiteljice Vrtca Jožice Flander, Osnovne šole in Vrtca Sveta Trojica in Vrtca Juršinci. V empirični raziskavi se je ugotavljalo, v kolikšni meri vzgojiteljice v svoje načrtovanje vključujejo tehniške dejavnosti, katere materiale oziroma gradiva uporabljajo, katerih se izogibajo in ali jim njihova okolica nudi kakšna naravna gradiva, ki bi jih lahko uporabili pri svojem načrtovanju. Prav tako se je ugotavljalo, ali obstaja kakšna razlika med mestnim in primestnim vrtcem glede na zgoraj našteto.
V drugem, praktičnem delu pa so bile oblikovane preproste tehniške dejavnosti za najstarejše otroke v vrtcu, ki temeljijo na uporabi naravnih oziroma delovnih gradiv in so bile izvedene z otroki. Vzgojitelji so tako videli, da se tehniške dejavnosti z uporabo preprostih naravnih gradiv lahko vključujejo v vsakdan. Ključne besede: tehniške dejavnosti, naravna gradiva, mestni in primestni vrtec, delovna gradiva, okolica vrtca Objavljeno v DKUM: 11.01.2021; Ogledov: 1127; Prenosov: 110 Celotno besedilo (2,81 MB) |
3. Uporaba delovnih gradiv v 2. starostnem obdobju v vrtcih občine VelenjeNina Koren, 2020, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo z naslovom Uporaba delovnih gradiv v 2. starostnem obdobju v vrtcih občine Velenje je sestavljeno iz teoretičnega, empiričnega in praktičnega dela. Teoretični del smo razdelili na tri sklope. V psihološkem sklopu smo predstavili Piagetovo fazo intuitivne inteligence in fazo konkretno intelektualnih operacij, dejavnike razvoja in možnosti za tehnične dejavnosti v posameznih razvojnih obdobjih. V tehnično-tehnološkem sklopu smo podrobneje opisali delovna gradiva: papir, les, umetne mase in kovine. V zadnjem, didaktičnem, sklopu smo zajeli opis delovne, konstrukcijske in projektne naloge ter vsebino in cilje tehnično-tehnološke vzgoje v vrtcu.
V empiričnem delu so predstavljeni rezultati, pridobljeni z empirično raziskavo. Podatke smo pridobili s pomočjo ankete za vzgojitelje in vzgojiteljice Vrtca Velenje. V raziskavi je sodelovalo 28 vzgojiteljev in vzgojiteljic iz drugega starostnega obdobja. Ugotovili smo, da vzgojitelji le enkrat do dvakrat tedensko obravnavajo tehnično-tehnološke vsebine. Najpogosteje z otroki spoznavajo in ustvarjajo z delovnimi gradivi papir in les, redkeje ustvarjajo z umetnimi masami, skoraj nikoli pa ne posegajo po kovinah.
Izhajajoč iz ugotovitev empiričnega dela, smo v praktičnem delu predstavili izdelke iz različnih delovnih gradiv (papir, les, umetne snovi in kovine) za predšolske otroke drugega starostnega obdobja. Pri vsakem izdelku so navedeni potrebni materiali, pripomočki in orodja, podroben potek izdelave izdelka s slikovnimi ponazoritvami ter ključni elementi varnosti pri delu. Ključne besede: Predšolska vzgoja, vzgojitelj, tehnika in tehnologija, delovna gradiva, praktični izdelki. Objavljeno v DKUM: 17.09.2020; Ogledov: 908; Prenosov: 114 Celotno besedilo (1,55 MB) |
4. Razvoj idej za realizacijo tehniških dni na razredni stopnji Osnovne šole ZrečeVanesa Kovše, 2019, magistrsko delo Opis: V sklopu magistrske naloge smo z intervjuvanjem učiteljic od prvega do petega razreda raziskovali tehniške dni na razredni stopnji Osnovne šole Zreče. Naš glavni namen je bil ugotoviti, katera gradiva, orodja in postopke uporabljajo pri izvedbi tehniških dni, kaj jih ovira pri kakovostni izvedbi in ali so zadovoljni z ročnimi spretnostmi otrok. Ugotovili smo, da so učitelji zelo nezadovoljni z ročnimi spretnostmi otrok, prav tako pa z njihovo vztrajnostjo, ki je žal premajhna. Učenci so z izdelki prehitro zadovoljni. Prav tako pa smo ugotovili, da niso dovolj samokritični. V vseh razredih tekom tehniških dni izdelujejo razne izdelke za novoletno tržnico in materinski dan, in sicer iz gline in modelirne mase, kar pa se nam zdi, da je bolj primerno za ure likovne umetnosti. Zato smo se v praktičnem delu usmerili v širjenje gradiv in predvsem tehniških postopkov in predlagali ideje za tehniške dni. Tako bi učenci spoznali več različnih gradiv in postopkov, s tem pa bi širili ročne spretnosti, ki so dandanes velik problem moderne družbe. Ključne besede: tehniški dan, razredna stopnja, ročne spretnosti, delovna gradiva Objavljeno v DKUM: 24.10.2019; Ogledov: 1306; Prenosov: 143 Celotno besedilo (1,18 MB) |
5. Uporaba delovnih gradiv pri pouku spoznavanja okolja v 3. razredu osnovne šole v neposredni praksi znotraj ptujskega šolskega okoljaPatricija Majerič, 2016, magistrsko delo Opis: Magistrsko delo z naslovom Uporaba delovnih gradiv pri pouku spoznavanja okolja v 3. razredu osnovne šole v neposredni praksi znotraj ptujskega šolskega okolja je sestavljeno iz teoretičnega in empiričnega dela. V teoretičnem delu smo predstavili Piagetovo kognitivno razvojno teorijo, osnovne značilnosti poučevanja tehnike in tehnologije v osnovni šoli, učni načrt spoznavanja okolja ter učbeniške komplete za spoznavanje okolja z vidika tehnike in tehnologije, različne vrste gradiv in osnovne šole, ki so sodelovale v sklopu empiričnega dela. V empiričnem delu smo s pomočjo deskriptivne in kavzalno-neeksperimentalne metode pedagoškega raziskovanja ugotavljali razlike v uporabi delovnih gradiv, in sicer na neslučajnostnem vzorcu učencev in učiteljev 3. razredov osnovnih šol v ptujskem šolskem okolju. Ugotavljali smo, ali učitelji pri obravnavi tehničnih vsebin upoštevajo učni načrt in njegove smernice, ali učitelji načrtujejo izključno izdelke, ki jih predlagajo posamezni učbeniški kompleti, in katera delovna gradiva se pri pouku uporabljajo najpogosteje glede na lokacijo šole, delovno dobo učitelja, izobrazbo učitelja ter naziv, ki ga je učitelj pridobil z napredovanjem. Podatke smo pridobili s pomočjo anketnega vprašalnika za učence in anketnega vprašalnika za učitelje. V raziskavi je sodelovalo 260 učencev in 13 učiteljev. Podatke smo računalniško obdelali s programom za statistično obdelavo podatkov SPSS. Ugotovili smo, da učitelji pri obravnavi tehničnih vsebin upoštevajo učni načrt in njegove smernice, učitelji ne načrtujejo izključno izdelkov, ki jih predlagajo učbeniški kompleti, ter da je najpogosteje uporabljeno delovno gradivo pri pouku spoznavanja okolja papir. Ključne besede: 3. razred osnovne šole, spoznavanje okolja, tehnika in tehnologija, delovna gradiva, ptujski šolski okoliš. Objavljeno v DKUM: 14.12.2016; Ogledov: 1472; Prenosov: 211 Celotno besedilo (2,06 MB) |