1. Analiza slovenskih podkastov na osnovi 4pLovro Korošec, 2025, diplomsko delo Opis: Delo diplomskega seminarja obravnava razvoj in značilnosti slovenskih podkastov skozi okvir marketinškega spleta (4P) ter se osredotoča na deset trenutno najbolj poslušanih formatov v Sloveniji (stanje v aprilu 2025 po Apple Podcasts). S tem zapolni vrzel v domači literaturi, kjer primerjalne 4P-analize podkastov skorajda ni.
Iz primerjave je razvidno, da slovenski podkasti pretežno delujejo po hibridnem freemium modelu: osnovne vsebine so brezplačno dostopne, prihodki pa nastajajo z oglasi, sponzorstvi, prostovoljnimi prispevki in dopolnilnimi aktivnostmi (nastopi v živo, merch, programi). Hkrati se formati diferencirajo po primarnih gratifikacijah poslušalcev (kognitivnih, hedonističnih, socialnih, emocionalnih), pri čemer razširjeni produkt – skupnost, video izvedbe in dogodki – krepi zvestobo.
Distribucija je izrazito večkanalna: prisotnost na platformah Spotify, Apple Podcasts in pogosto YouTube dopolnjujejo dodatne aplikacije in uredniški portali, kar povečuje doseg. Promocija temelji na kombinaciji kratkih video izsekov (reels/shorts), družbenih omrežij, gostovanj in SEO-opisov; plačani kanali se uporabljajo selektivno. Tak preplet elementov 4P ustvarja pozitivne sinergije: produktne značilnosti in večkanalna prisotnost spodbujajo angažiranost, ta pa neposredno podpira monetizacijo.
Sklepno: slovenska podkast scena je profesionalizirana in rastoča; uspešni projekti konsistentno naslavljajo potrebe občinstva, gradijo parasocialne vezi in s premišljenim 4P ustvarjajo trajnostne temelje za doseg in prihodke. Ključne besede: podkast, Slovenija, izdelek, cena, distribucija, promocija Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (2,15 MB) |
2. Vpliv cene na percepcijo okusa in kakovosti kaveMelisa Ljimani Golob, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava vpliv cene na zaznavo kakovosti in okusa kave s posebnim poudarkom na psihološkem učinku cene kot dejavniku, ki oblikuje pričakovanja potrošnikov. V teoretičnem delu je predstavljena literatura o povezavi med ceno in zaznavo kakovosti ter analizirana vloga cene pri nakupnih odločitvah.
V raziskovalnem delu je bil izveden eksperiment, kjer so udeleženci ocenjevali enak vzorec kave, predstavljen v različnih cenovnih razredih. Pri tem so bile upoštevane demografske značilnosti in potrošniške navade. Slepa degustacija in statistična obdelava rezultatov sta omogočili vpogled v povezavo med ceno ter zaznavo kakovosti in okusa.
Na podlagi analize smo potrdili zastavljene hipoteze. Rezultati so pokazali, da višja cena povečuje subjektivno oceno kakovosti in okusa, pri čemer so pogosti pivci kave manj dovzetni za cenovne učinke kot redkejši pivci. Starost ni imela pomembnega vpliva na rezultate. Ugotovitve potrjujejo, da cena deluje kot psihološki signal kakovosti, kar ima praktične implikacije za trženje in oblikovanje cenovnih strategij. Ključne besede: kava, percepcija, cena, kakovost, okus Objavljeno v DKUM: 07.11.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8
Celotno besedilo (974,78 KB) |
3. Analiza vpliva zaznanih cen na nakupne odločitveNina Bogša, 2025, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava različne cenovne zaznave in njihov vpliv na nakupne odločitve odjemalcev. V teoretičnem delu so opredeljene temeljne definicije cene in zaznane cene, nato je predstavljen proces oblikovanja zaznanih cen s pomočjo S-O-R modela ter opisani različni tipi cenovnih zaznav. Nadalje je obravnavan proces nakupnega odločanja z vlogo zaznane cene in njenim vplivom na različne tipe odjemalcev. V empiričnem delu so predstavljeni rezultati anketne raziskave, s katero je preverjeno, kako se zaznave cen odražajo v vedenju odjemalcev. Poseben poudarek je na zaznavanju kakovosti glede na višino cene, vplivu znižanj, prepoznavnosti blagovnih znamk in pomenu cenovnih končnic. Empirični del temelji na kvantitativni raziskavi, izvedeni s spletnim anketnim vprašalnikom. V raziskavi je sodelovalo 152 anketirancev, pretežno iz Podravske regije, pri čemer so v vzorcu prevladovale ženske in mlajša populacija. Naše hipoteze smo ovrgli. V nasprotju z našimi predvidevanji, so udeleženci raziskave v manjši meri poročali o povezanosti cene in kakovosti izdelkov. Prav tako v manjšem obsegu poročajo o cenovnih znižanjih kot osrednjih dejavnikih nakupnega odločanja. Nadalje tudi razmerja med ceno in prepoznavnostjo blagovnih znamk ne vrednotijo nujno sorazmerno. Nenazadnje, pa smo ovrgli tudi hipotezo, da bo večina udeležencev raziskave, cene, ki se končajo na številko 9, dojemali kot bolj ugodne v primerjavi z okroglimi cenami. Raziskava ima nekaj omejitev, saj je bil vzorec demografsko neenakomeren, poleg tega bi lahko tudi anketni vprašalnik bil metodološko zasnovan širše. Kljub temu naloga prispeva k boljšemu razumevanju vedenja odjemalcev in opozarja, da cenovne strategije ne učinkujejo enotno na vse segmente. Naloga hkrati predstavlja osnovno za nadaljnje raziskave na področju zaznavanja cen. Ključne besede: cena, zaznana cena, vedenje odjemalcev, nakupne odločitve Objavljeno v DKUM: 23.10.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7
Celotno besedilo (2,25 MB) |
4. Določitev pogodbene cene in njene spremembe pri gradbeni pogodbi : magistrsko deloGašper Kavnik, 2025, magistrsko delo Opis: Naloga temelji na vprašanjih pogodbene cene in njenih naknadnih sprememb, do katerih prihaja tekom trajanja gradbenih projektov. Gre za problematiko, ki je pri gradbeni pogodbi vselej aktualna, še posebej očitna pa je v zadnjih letih (kar je posledica izbruha Covida – 19 in začetka vojne med Rusijo in Ukrajino), ko so bile spremembe še posebej poudarjene. Pri obravnavi navedenega se srečujemo z več pravnimi viri, ki imajo tako kogentno kot avtonomno naravo. Za nalogo je najpomembnejša Rdeča knjiga FIDIC, ki spada med avtonomne vire. Gre za vir, ki ga pripravlja Mednarodno združenje svetovalnih inženirjev (FIDIC) in uživa veliko mednarodno veljavo med izvajalci, naročniki in inženirji. Do zdaj sta bili izdani dve različici Rdeče knjige, naloga pa se koncentrira na novejšo, ki je bila izdana leta 2017. Zaradi avtonomne narave vira je njegova uporaba odvisna od volje strank, kljub temu pa morajo biti določbe skladne z nacionalnimi normami, ki so kogentne. Slednje je razlog, da je pomemben del naloge tudi nacionalna zakonodaja, v sklopu katere je najpomembnejši Obligacijski zakonik, ki veliko veljavo daje tudi Posebnim gradbenim uzancam. V nalogi je poudarjeno, da se omenjene ureditve med seboj razlikujejo, kar je glede na mednarodno naravo Rdeče knjige povsem razumljivo, vendarle pa lahko takšno stanje na nacionalnem nivoju povzroča težave oziroma zmedo. Dober primer takšne situacije je imenovanje tako imenovanega “nadzornika”, kar je izrecna zahteva slovenske gradbene zakonodaje, obravnavan vir tega pojma ne pozna, predvideva pa pomembno vlogo “inženirja”. Težava nastane, ker se njune naloge pogosto prepletajo, kar nakazuje tudi dejstvo, da ena oseba pogosto opravlja obe funkciji. Opravka imamo torej z dvema povsem ločenima samostojnima sistemoma normiranja, prekrivajoči si področji, ki pa hierarhično nista enakovredna. Problematika je poudarjena tudi pri obravnavi ene od pomembnejših določb, ki se jo tekom naloge problematizira, gre za 656. člen OZ. Ta ureja situacijo, ko stranki v pogodbo vključita določilo o nespremenljivosti cene. Situacija je v povezavi z Rdečo knjigo zanimiva, ker slednja takšnega določila ne pozna. To pa vpliva na določbe o spremembi cene, ki jih stranke v obliki splošnih pogodbenih pogojev, v pogodbo vključijo Če k omenjenim vprašanjem dodamo še področje načina, ki se uporablja za izračun spremembe, ki ga zakon ne ureja ampak ga prepušča poslovni praksi, lahko vidimo zanimiv preplet pravnih virov, ki v praksi urejajo predvsem večje gradbene projekte. Ključne besede: gradbena pogodba, Rdeča knjiga FIDIC, sprememba cen pri gradbeni pogodbi, Obligacijski zakonik, določitev cene, cena na enoto mere, sprememba cen elementov, priznavanje podražitev, inženir, nadzornik, posebne gradbene uzance Objavljeno v DKUM: 03.09.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 20
Celotno besedilo (2,76 MB) |
5. Analiza stroškov poti v transportnem podjetju : diplomsko deloErvin Suljanović, 2025, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi smo se osredotočili na analizo stroškov cestnega transporta in raziskali, kako lahko sodobna programska oprema pomaga podjetju pri boljši organizaciji in načrtovanju poti. Preučili smo konkreten primer izbranega transportnega podjetja, ki opravlja mednarodne prevoze iz Avstrije v države Balkana. S pomočjo programa PTV Map&Guide smo analizirali štiri različne poti ter s pomočjo programa izračunali razdalje, čase vožnje, porabo goriva in skupne stroške poti. S tem smo pridobili jasno in celovito sliko stroškovne učinkovitosti vsake poti. Na podlagi teh podatkov smo nato s pomočjo programa določili prodajne cene, ki jih podjetje lahko uporabi pri ponudbi svojih storitev. V teoretičnem delu smo raziskali, kaj vse vpliva na stroške transporta, kaj ti predstavljajo ter zakaj je pomembna analiza točke preloma. Spoznali smo tudi, kako podjetja oblikujejo prodajne cene, ki pokrivajo stroške in omogočajo dobiček. Cilj naloge je bil podjetju ponuditi enostavno, a učinkovito rešitev za boljše sledenje in obvladovanje stroškov. S SWOT analizo smo ugotovili, da uvedba programa kot je PTV Map&Guide, močno prispeva k preglednosti, večji natančnosti in hitrejšemu odločanju pri načrtovanju poti. Takšna digitalna podpora podjetju omogoča večjo konkurenčnost in boljše poslovne rezultate na dolgi rok. Ključne besede: transportni stroški, prodajna cena, cestni transport, program PTV, mednarodna logistika Objavljeno v DKUM: 31.07.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 38
Celotno besedilo (3,90 MB) |
6. Vrednotenje podjetij na primeru Krka d.d.Tomaž Arih, 2024, magistrsko delo Opis: Vrednotenje podjetij je pogosto opisano kot »umetnost« zaradi svoje subjektivne narave in številnih predpostavk, ki jih vključuje. Upoštevati moramo različne dejavnike, kot so tržne razmere, gospodarska okolja in prihodnje denarne tokove, kar otežuje natančno oceno vrednosti. Poleg tega se vrednotenje lahko razlikuje glede na pristop, ki ga uporabljamo, bodisi primerjalne metode. V svetu financ sta v ospredju uveljavila predvsem dva načina vrednotenja, in sicer metoda relativnega vrednotenja (tradicionalen način) in metoda diskontiranih denarnih tokov (sodoben način). Pri slednji gre za ocenjevanja vrednosti podjetja na podlagi prihodnjih denarnih tokov, diskontiranih na sedanjo vrednost. Ta metoda upošteva časovno vrednost denarja, kar pomeni, da so prihodnji denarni tokovi prilagojeni za tveganje in negotovost ter prevedeni na njihovo vrednost v sedanjosti.
V magistrski nalogi omenimo in na kratko predstavimo tradicionalne metode vrednotenja ter podrobno opišemo metoda diskontiranih denarnih tokov in vseh komponent, ki so potrebni za izračun. Nato pa na primeru podjetja Krka, d.d implementiramo teoretični vidik metode diskontiranih denarnih tokov, tako da najprej glede na preteklo poslovanje (2018-2023) napovemo izkaz poslovnega izida in bilanco stanja do leta 2030. S pomočjo dobička iz poslovanja, prilagojenega za plačilo davka, amortizacije, investicij v osnovna sredstva in spremembe obratnega kapitala napovemo prihodnje denarne tokove podjetja, ki jih diskontiramo. Za diskontni faktor smo uporabili povprečni tehtani strošek kapitala in dolga (WACC), ki je bil v primeru podjetja Krka enak strošku lastniškega kapitala, saj velja Krka za popolnoma nezadolženo podjetje brez dolga. Na podlagi diskontiranih denarnih tokov in preostale vrednosti, ki smo jo določili s pričakovano stopnjo rasti v neskončnost, smo izračunali tržno vrednost cene delnice podjetja Krka, d.d. Ključne besede: Vrednotenje, metoda diskontiranih denarnih tokov (DCF), Krka, denarni tokovi, WACC, cena delnice Objavljeno v DKUM: 16.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 104
Celotno besedilo (1,72 MB) |
7. Izračun nabavne cene materiala v izbranem proizvodnem podjetjuNatalija Gaberc, 2024, diplomsko delo Opis: Delo diplomskega projekta prikazuje izračun nabavne cene materiala (komponent) v izbranem proizvodnem podjetju. Namen je prikazati, kako izbrano podjetje izračunava nabavno ceno materialov (komponent), ki jih potrebuje za svoje poslovanje, to je proizvodnjo proizvodov. V delu po uvodni kratki predstavitvi vsebin v zvezi s stroški, kalkulacijami in na splošno še nabavo predstavimo izračunavanje nabavnih cen materialov (komponent), ki so potrebni za proizvodnjo avtomobilskega praga. Avtomobilski prag je namreč sestavljen iz večih komponent, med drugim tudi komponente iz aluminija in neravnega jekla. Ker gre za surovini, katerima se nabavna cena pogosto spreminja, smo tudi na kratko predstavili, kako je ta cena sestavljena, ko podjetje z dobavitelji sklepa dogovore glede nabavnih cen. V delu diplomskega projekta je postavljena hipoteza, da ima proizvodno podjetje organizirane notranje procese pri nabavi materiala (komponent) v podjetju tako, da lahko na podlagi teh procesov računovodstvo natančno izračuna nabavno ceno posameznega nabavljenega materiala (komponent). To hipotezo smo potrdili, saj ima proučevano proizvodno podjetje takšne nabavne funkcije in pravila, ki računovodstvu priskrbujejo vse potrebne podatke za izračunavanje nabavnih cen posameznega materiala (komponent) in skupaj stroškovno ceno avtomobilskega praga. V delu diplomskega projekta smo tudi predstavili, kako se podjetje sooča z dogodki, ki lahko višajo nabavno oz. stroškovno ceno našega končnega proučevanega izdelka (avtomobilski prag). V delu diplomskega projekta smo prikazali tudi, kako izbrano podjetje računalniško obdela postopek od naročila do nabave, ki se zaključi s prejetim računom. Ključne besede: nabava, nabavna cena, izračun nabavne cene, strošek, material, stroškovna cena proizvoda Objavljeno v DKUM: 25.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 29
Celotno besedilo (3,50 MB) |
8. Javni dolg in cena zadolževanja držav evroobmočjaPetra Zelič, 2024, diplomsko delo Opis: Državni dolg je akumulacija neplačanih preteklih računov vlade. Pri tem smo dolg opredelili tudi z drugih vidikov. V osnovi gibanje dolga državnega sektorja določata dva dejavnika: primarni saldo ter razlika med obrestnimi merami in rastjo gospodarske aktivnosti.
Diplomsko delo pokriva slovensko zakonodajo glede zadolževanja in pravila, ki jih morajo pri zadolževanju upoštevati države evroobmočja. Pri tem je najpomembnejše in najbolj poznano Maastrichtsko pravilo. Obravnavali smo tudi posledice zadolževanja, ki so lahko posredne in/ali neposredne. Pri vzdržnosti moramo upoštevati, da je država sposobna financirati svojo preteklo in sedanjo javnofinančno politiko. Pri načelu upravljanja javnega dolga je pomembno, da se zadolžimo z najnižjimi možnimi stroški.
Opredelili smo, kateri dejavniki vplivajo na donosnost državnih obveznic tako na strani ponudbe kot povpraševanja.
V diplomskem delu smo analizirali javni dolg in donosnosti za 10-letne državne obveznice. Po opravljeni analizi smo ugotovili, da največji del javnega dolga evroobmočja predstavlja podsektor centralne ravni. Druga ugotovitev je bila, da za države evroobmočja obstaja pozitivna povezava med višino javnega dolga in donosnostjo državnih obveznic. Ključne besede: javni dolg, cena zadolževanja, evroobmočje, podsektor, zadolževanje Objavljeno v DKUM: 10.05.2024; Ogledov: 301; Prenosov: 140
Celotno besedilo (2,02 MB) |
9. |
10. Kmetijstvo z ekonomskega vidika in kmetija kot pravno-organizacijska oblikaTinkara Iza Krabonja, 2023, magistrsko delo Opis: V magistrskem delu obravnavamo temo kmetijstva v Sloveniji, in sicer iz ekonomskega vidika, in kmetijsko gospodarstvo kot pravno-organizacijsko obliko. Problem slovenskega kmetijstva je njegova nekonkurenčnost in posledično propadanje ter zapuščanje kmetij in nezanimanje za kmetijstvo med mladimi. Prav tako pa neobravnavanje kmetijskih gospodarstev kot neke vrste podjetja. V pisnem delu smo predstavili, kaj vse je potrebno za delovanje kmetijskega gospodarstva, za knjigovodenje, razpored dela, spekter davkov, poročanje, probleme in omejitve, subvencije idr. Dobljeni rezultati pisnega dela razkrivajo, da kmetje ne poznajo lastnih cen svojih pridelkov, da sta statusa samostojnega podjetnika in kmeta dokaj podobna in tudi oba zelo omejena z vidika delovanja in možnosti investicij ter širitve poslovanja in da je neglede na izbrani način knjigovodenja, enostaven ali dvostaven, od kmetijskih gospodarstev zahtevano enako poročanje. Sklepi pisnega dela so, da je kmetije potrebno obravnavati kot podjetja, potrebno je tudi dodatno poznavanje računovodskega vidika kmetovanja, delovanja kmetijskega gospodarstva za boljše razumevanje uspešnosti poslovanja in ekonomičnosti. Ključne besede: Osnovna kmetijska in osnovna gozdarska dejavnost, kmetijsko gospodarstvo, knjigovodenje, lastna cena, poročanje Objavljeno v DKUM: 26.10.2023; Ogledov: 406; Prenosov: 50
Celotno besedilo (1,59 MB) |