1. Numerična analiza aerodinamike vozila z metodo vstavljenega telesaRok Čeh, 2024, diplomsko delo Opis: Tema diplomskega dela je numerična analiza aerodinamike vozila z uporabo metode vstavljenega telesa, s katero želimo prikazati razliko v koeficientu zračnega upora pri različnih oblikah vozil. Analiza je bila izvedena na primeru aerodinamike vozila brez in z usmerjevalniki zračnega toka, katerega glavna funkcija je zmanjšanje koeficienta upora in je pritrjeno na podvozje vozila pred sprednjimi kolesi. Simulaciji sta bili izvedeni pri enaki hitrosti 130 km/h. Na podlagi dobljenih rezultatov smo ugotovili, da z omenjeno metodo vstavljenega telesa lahko prikažemo razliko v koeficientih upora pri različnih oblikah vozil. Ključne besede: numerična analiza, računalniška dinamika tekočin (RDT), metoda vstavljenega telesa, aerodinamika, koeficient upora, usmerjevalniki Objavljeno v DKUM: 11.04.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5
Celotno besedilo (1,90 MB) |
2. Meritev tokovnega polja pri obtekanju modelov avtomobilov z uporabo metode piv : diplomsko deloJovan Bijeljić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo obravnava vizualizacijo in analizo aerodinamičnih pojavov okoli modela avtomobila pri različnih hitrostih vetra s pomočjo metode PIV (Particle Image Velocimetry). Meritve so bile izvedene pri štirih hitrostih vetra: 0,5 m/s, 0,9 m/s, 1,2 m/s in 1,5 m/s. Sistem PIV, ki vključuje lasersko tehnologijo in visoko hitrostne kamere, je omogočil natančno vizualizacijo zračnih tokov in turbulentnosti okoli modela. Rezultati kažejo, da višje hitrosti vetra povzročajo večje turbulence in motnje v tokovih, kar negativno vpliva na stabilnost in zračni upor vozila. Zaključki poudarjajo pomen aerodinamične optimizacije za izboljšanje zmogljivosti in varnosti vozil. Ključne besede: aerodinamika, PIV, obtekanje, model avtomobila Objavljeno v DKUM: 13.02.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 9
Celotno besedilo (2,29 MB) |
3. Numerična simulacija aerodinamike dna dirkalnika Lotus 78Uroš Radovanović, 2024, diplomsko delo Opis: V okviru diplomskega dela je opisana časovno neodvisna numerična simulacija aerodinamike dirkalnika dna Lotus 78. Na začetku diplomskega dela je opisano, zakaj je aerodinamika tako pomembna v motošportu in kateri so osnovni fizikalni zakoni, ki nam pomagajo bolje razumeti aerodinamiko. Prav tako je opisan postopek izvedbe numerične simulacije tekočin, ki vključuje ustvarjanje in uvoz geometrije, določanje robnih pogojev, izdelavo računske mreže in nastavitev simulacije. Izvedeni sta bili dve simulaciji, pri katerih je bila edina razlika v geometriji dirkalnika, tančneje v tako imenovanih zavesah na robu dna dirkalnika. Ugotovljeno je, da ti elementi igrajo pomembno vlogo pri aerodinamičnih silah in da lahko z učinkovito uporabo pozitivno prispevajo k zmogljivostim dirkalnika. Ključne besede: numerična simulacija, RDT, aerodinamika, Lotus 78, talni efekt Objavljeno v DKUM: 17.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 16
Celotno besedilo (3,46 MB) |
4. Eksperimentalna analiza učinkovitosti aerodinamičnega paketa formula student : diplomsko deloBennet Markovič, 2024, diplomsko delo Opis: V okviru diplomskega dela je opisana eksperimentalna meritev učinkovitosti aerodinamičnega paketa s testiranjem na progi in sicer z merilnimi napravami za merjenje dinamičnih ter statičnih sil na podvozju, prav tako pa je narejena tudi primerjava eksperimentalnih rezultatov z rezultati RDT numeričnih simulacij. Glavni cilj diplomskega dela, ter izvajanja meritev na dirkalniku, je ugotoviti v kolikšni meri lahko zaupamo rezultatom RDT simulacij, ter, da bomo lahko na podlagi rezultatov čim bolje nastavili naš dirkalnik za posamezne discipline na tekmovanju. Opisani so načini izvajanja meritve: eksperimentalna nastavitev, nastavitev dirkalnika in sama primerjava rezultatov meritev pri različnih pogojih. Spreminjali smo konstantne hitrosti, ter naredili meritev med pospeševanjem. Sile smo merili pri različnih konstantnih hitrostih in sicer pri hitrosti 50, 60 in 80 km/h. Izvedli smo tudi meritev separacij z volnenimi trakci in sicer z namenom, v kolikšni obliki se lahko na rezultate RDT simulacij zanesemo. Ugotovljeno je, da se na rezultate simulacije RDT lahko zanesemo, ko le-te predvidijo separacijo zraka na krilcih. Sam DRS sistem nam je zmanjšal potisno silo v realnosti zgolj za 6,5 % pri hitrosti 50 km/h. Medtem, ko je simulacija predvidela, da jo pri enaki hitrosti zmanjša za 41 %. V realnosti prav tako dosežemo manjšo potisno silo, kot jo je predvidela simulacija. Z izvajanjem meritev smo izmerili skupno povprečno potisno silo 352,6 N pri hitrosti 50 km/h. Rezultati dobljeni iz simulacije pa so le to predvideli, da bo znašala 450 N. Pri sami analizi rezultatov meritev smo prav tako prišli do sklepa, da še je ogromno prostora za boljšo izvedbo meritve, saj smo ugotovili, da nekaterih pomembnih faktorjev nismo upoštevali. Ključne besede: Formula S, aerodinamika, eksperiment, DRS, pospeševanje, konstantna hitrost, separacije Objavljeno v DKUM: 09.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 19
Celotno besedilo (2,32 MB) |
5. Numerično modeliranje aerodinamike sledilnega obročka goloba : diplomsko deloSašo Prendl, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi se ukvarjamo s področjem aerodinamike, ki je pomembna s stališča optimalne oblike obravnavanega telesa med gibanjem v zraku glede na zmanjšanje sile upora med gibanje. Z zmanjšanjem sile upora se pri gibanju telesa zmanjša potrebna energija za gibanje oziroma se pri enaki količini vložene energije telo premika hitreje in naredi daljšo pot. V sami nalogi sem se osredotočil na aerodinamiko ptice (goloba), ki ima nameščeni označevalni in zasledovalni obroček.
V diplomski nalogi smo se osredotočili na nekaj različnih geometrij, in sicer označevalnega in sledilnega obročka brez upoštevanja da sta nameščena na goloba, nato smo izvedli preračune samega goloba brez obročkov in na koncu še goloba z obema opazovanima obročkoma. Za potrebe numeričnih preračunov in določevanja računske natančnosti smo izdelali simulacije z različnimi gostotami mrež in tako ugotovili red napake, ki ga vnašamo v vse simulacije zaradi uporabe redkejših računskih mrež vsled omejitve računskega časa. Rezultati preračunov so prikazani v obliki tokovnih polj s porazdelitvijo hitrosti po okolici opazovanih predmetov, porazdelitvijo tlaka na površinah in tokovnic okoli opazovanih predmetov. Kot glavni rezultat smo primerjali sile upora na goloba in obročke za različne obravnavane primere, pri čemer smo potrdili svoja pričakovanja, da je sila upora na sam obroček bistveno manjša kot je sila upora ki deluje na samega goloba. Ključne besede: sledilni obroček, označevalni obroček, golob, sila upora, aerodinamika, računalniška dinamika tekočin Objavljeno v DKUM: 09.10.2023; Ogledov: 365; Prenosov: 49
Celotno besedilo (2,88 MB) |
6. Zasnova in izdelava aktivnega aerodinamičnega spojlerja : diplomsko deloKristjan Mihael Reisman, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi je opisana zasnova in izdelava aktivnega aerodinamičnega krila, v okviru česar so bili najprej raziskani in opisani osnovni fizikalni principi, ki so bili v nadaljevanju dokazani s simulacijo poteka zračnega pretoka skozi izdelan osnovni sklop krila in nosilca, ki sta bila v nadaljevanju ustrezno nadgrajena. Po izbiri ustreznih aktuatorjev za premik posameznih v nadaljevanju izdelanih komponent krila je sledil proces konstruiranja s pomočjo programskega paketa Solidworks, v okviru česar je bil najprej dovršen glavni nosilec krila, ki mu je sledila še nadgradnja osnovnega krila in izdelava ostalih potrebnih komponent. Vse zasnovane komponente so bile po dovršitvi 3D natisnjene. V naslednji fazi je sledila izbira vseh potrebnih elektrotehničnih komponent za omogočitev delovanja sistema nato pa je sledil zapis programov za krmiljenje sistema. V zadnjem delu je opisana sestava vseh izdelanih in naknadno izbranih komponent, predelava prtljažnih vrat in sestava krmilja. Ključne besede: aerodinamika, konstruiranje, 3D tiskanje, programiranje, sestava Objavljeno v DKUM: 05.10.2023; Ogledov: 303; Prenosov: 43
Celotno besedilo (10,27 MB) |
7. Validacija rdt orodij za obremenitev vetra na osamljeni stavbi : diplomsko deloAljaž Hajdinjak, 2023, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu sem predstavil validacijo numeričnih orodij na primeru gradbene aerodinamike in sicer na obremenitvi vetra na osamljeni stavbi. Primerjal sem sem programe za računalniško dinamiko tekočin: SimScale, Ansys in Solidworks. Dobljene rezultate sem primerjal z eksperimentalnimi podatki »Architectural Institute of Japan«, ki zajemajo hitrosti v posamezni merilnih točkah. Najboljše ujemanje hitrosti sem dobil z Ansys. Izračunane koeficiente upora sem primerjal tudi s koeficienti iz literature. Ključne besede: RDT, validacija, gradbena aerodinamika Objavljeno v DKUM: 04.10.2022; Ogledov: 518; Prenosov: 94
Celotno besedilo (2,96 MB) |
8. Numerična simulacija aerodinamike formule s med zaviranjem : diplomsko deloPetra Polanec, 2022, diplomsko delo Opis: V okviru diplomskega dela je opisana časovno odvisna simulacija zaviranja dirkalnika Formule S. Na začetku je opisan projekt Formule S ter osnovni principi aerodinamičnih elementov. Opisani so načini izvajanja simulacije: urejanje geometrije, uvoz geometrije in izdelava računske mreže, določanje robnih pogojev in nastavitve časovno odvisne simulacije. Ugotovljeno je, da zaviranje vpliva na razmerje sil med sprednjimi in zadnjimi kolesi, kar sile pomakne proti slednjim, ter da se zaradi zaviranja tlačni koeficient na aerodinamičnih elementih zmanjšuje. Na začetku, razmerje sil med sprednjem in zadnjem delu avta znaša 58:42, po zaviranju pa 39:61, kar pomeni, da so v času zaviranja aerodinamični elementi učinkovitejši, saj v enem trenutku zaviranja dosežemo željeno razmerje sil. Ključne besede: numerična simulacija, RDT, časovno odvisna simulacija, Formula S, zaviranje, aerodinamika Objavljeno v DKUM: 25.04.2022; Ogledov: 905; Prenosov: 148
Celotno besedilo (4,12 MB) |
9. Validacija numeričnih orodij za aerodinamiko poenostavljenega avtomobila : diplomsko deloŽan Ogorevc, 2021, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu sem predstavil validacijo numeričnih orodij na primeru aerodinamike poenostavljenega vozila. Primerjal sem tri programe za računalniško dinamiko tekočin: Ansys CFX, Simscale in DualSPHysics. Na začetku na kratko predstavim osnovno problematiko aerodinamike vozil in zapišem nekaj osnovnih principov o numeričnih metodah. Nato opišem geometrijo, robne pogoje in nastavitve simulacij v vseh treh programih. Rezultate sem primerjal z eksperimentalnimi rezultati iz članka »Some Salient Features of the Time - Averaged Ground Vehicle Wake«. Analiziral sem natančnost rezultatov v odvisnosti od gostote računskih mrež. Glavni parameter po katerih sem ovrednotil rezultate je bil koeficient upora, poleg tega sem opazoval še hitrostna in tlačna polja. Ključne besede: Validacija, računalniška dinamika tekočin, aerodinamika, Ahmed body, koeficient upora Objavljeno v DKUM: 24.09.2021; Ogledov: 905; Prenosov: 86
Celotno besedilo (2,67 MB) |
10. Numerična analiza aerodinamike več zaporedno avtonomno vozečih vozil : diplomsko deloSimon Skledar, 2019, diplomsko delo Opis: Tema diplomskega dela je numerična simulacija tokovnih razmer za dvema ali več vozečima avtonomnima avtomobiloma, ki se vozijo eden za drugim, s ciljem zmanjšanja sile upora.
Simulacija je bila narejena pri varnostni razdalji 10,9 m med vozili in hitrosti vožnje 100 km/h. Na podlagi dobljenih rezultatov sem izračunal koeficient upora in vzgona. Ugotovil sem, da vožnja v zavetrju zniža silo upora in tako pripomore k znižanju porabe ter izpustu škodljivih emisij. Ključne besede: numerična analiza, računalniška dinamika tekočin, avtonomna vozila, samovozeča vozila, aerodinamika Objavljeno v DKUM: 26.09.2019; Ogledov: 1103; Prenosov: 105
Celotno besedilo (1,70 MB) |