1. Gadecomp model: model konkurenčnosti gastronomske destinacijeNuša Basle, 2024, doktorska disertacija Opis: Konkurenca med restavracijami in destinacijami se povečuje skupaj s hitro spreminjajočimi se preferencami potrošnikov.
Hrana ni več zgolj sredstvo za zadovoljevanje osnovnih človekovih potreb; že dolgo časa nazaj je postala glavna motivacija za potovanje. Turiste, katerih sila potega na destinacijo je gastronomija, imenujemo gastronomski turisti ali s tujko foodie-ji. Čeprav je primarna funkcija restavracij zagotavljanje visokokakovostne gastronomske ponudbe, samo vidik kakovosti ne zadostuje; zahtevni sodobni gostje nenehno iščejo inovativnost, kreativnost in pristnost, kar zagotavlja edinstveno kulinarično izkušnjo. Restavracije morajo zato nenehno uvajati novosti in biti kreativne, da pritegnejo pozornost gostov in tako pridobijo konkurenčno prednost. Poskrbeti morajo za ustrezen ambient (fizični izgled) restavracije, kakor tudi za nesnovne elemente, kot so zagotavljanje visokokakovostne strežbe, prijetnega vzdušja z razsvetljavo in glasbo, ali z organiziranjem posebnih dogodkov in razvedrila. Ker se je v zadnjem času povečala tudi okoljska ozaveščenost potrošnikov, je le-ta prisilila ponudnike gastronomije, da se prilagodijo trajnostnim vzorcem delovanja. Vse omenjene značilnosti so restavracijske kompetence, ki ustvarjajo zaznano kakovost ponudbe in iz nje izvirajočo zaznano vrednost; vse zgoraj navedene kompetence vplivajo tako na konkurenčnost restavracij kot gastronomskih destinacij.
V teoretičnem delu te doktorske disertacije smo opredelili koncept konkurenčnosti destinacije in njene modele, koncept kakovosti storitev in njene modele in koncept destinacijskih kompetenc. Sledila je opredelitev gastronomskega turizma kot kreativnega dela kulturnega turizma. V nadaljevanju se teoretična raziskava osredotoča na motivacijo gastronomskih turistov, njihovo tiplogijo in ključne značilnosti. Govorimo tudi o imidžu gastronomske destinacije skupaj s prihodnjimi trendi, tako na strani povpraševanja kot na strani ponudbe.
Pri razvoju modela smo se najprej osredotočili na restavracijsko (podjetniško) raven, ki je povezana z različnimi kompetencami, in sicer s kakovostjo, inovativnostjo, kreativnostjo, trajnostjo in lokalnimi značilnostmi. Predpostavili smo, če ponudniki gastronomije (t. j. restavracije) razvijejo kompetence, bodo gostje restavracij zaznali višjo kakovost storitev, s tem pa tudi višjo zaznano vrednost teh restavracij in tako izboljšali svojo konkurenčnost, kakor tudi konkurenčnost celotne destinacije.
Kar zadeva destinacije, samo prizadevanja restavracij kot ponudnikov gastronomije, ki se nahajajo v destinaciji, niso dovolj. Poleg gastronomske ponudbe morajo destinacije zagotavljati pestro, a hkrati celostno ponudbo, ki bo zadovoljila potrebe turističnega trga kot celote. To vključuje učinkovito upravljanje destinacije, infrastrukturo, nastanitve, prostočasne dejavnosti znotraj destinacije itd. Gostom, ki prihajajo v destinacijo, je namreč vseeno, kdo so lastniki edinstvenih objektov – želijo le dobiti celostno ponudbo in preživeti odlične počitnice. Da bi destinacijam poiskali način, kako delovati kot enoten (meta) ponudnik, smo kompetence in znanje prenesli z ravni restavracije na raven destinacije. Pri tem smo celotno destinacijo obravnavali kot virtualno podjetje, kar je bilo v skladu z našo trditvijo, da mora destinacija delovati holistično in kot celota. Če je gastronomija osrednji vir destinacije in glavni motiv za obisk destinacije, lahko takšno destinacijo imenujemo gastronomska destinacija in mora, seveda, odražati kompetence gastronomske destinacije: kakovost, inovativnost, kreativnost, trajnostnost in lokalne značilnosti. Tako smo razvili teoretični model GADECOMP (GAstronomic DEstination COMPetitiveness, konkurenčnost gastronomske destinacije) za merjenje konkurenčnosti izbranih gastronomskih destinacij. Ključne besede: gastronomski turizem, gastronomija višjega ranga, kompetence (gastronomske) destinacije, konkurenčnost (gastronomske) destinacije, GADECOMP model. Objavljeno v DKUM: 20.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2 Celotno besedilo (14,58 MB) |
2. Marketinško komuniciranje v Turistični agenciji KlasŽiga Titan, 2024, diplomsko delo Opis: Marketinško komuniciranje je za podjetja v današnjem času ključnega pomena. Je pogoj za uspešno poslovanje. Pripomore k prepoznavnosti znamke, izdelkov ali storitev, vodi k povečanju prodaje in s tem tudi k večjemu dobičku.
Marketinško komuniciranje je proces s katerim podjetje ciljnim skupinam sporoča, jih nagovarja in posreduje informacije o svoji ponudbi. S pomočjo komuniciranja podjetje gradi tudi svoj imidž in ugled v očeh javnosti. Večina ljudi marketinško komuniciranje nepravilno imenuje in posplošuje kar na oglaševanje, ki pa je le eden od instrumentov marketinškega komuniciranja. Zaradi nasičenosti trga in zaradi konkurence med podjetji je nenehno dobivanje informacij iz vseh strani postalo del našega vsakdana. Navajeni smo že, da nas vsepovsod neprestano obkrožajo oglasi, ne glede na to, kje se nahajamo. Lahko bi rekli, da je prišlo že do točke, da se oglaševanja včasih niti ne zavedamo in mu niti ne namenimo veliko pozornosti, saj smo se ga že tako privadili.
V delu diplomskega projekta se poglabljamo in raziskujemo, kaj vse poleg že omenjenega oglaševanja, obsega proces marketinškega komuniciranja. Teoretično znanje, ki ga pridobimo iz proučenega gradiva nato uporabimo za raziskavo marketinškega komuniciranja v Turistični agenciji Klas. Ključne besede: komuniciranje, marketinško komuniciranje, Turistična agencija Klas, instrumenti marketinškega komuniciranja, komunikacijski načrt, turizem. Objavljeno v DKUM: 09.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 5 Celotno besedilo (3,65 MB) |
3. Industrial tourism in India after COVID-19 : 1st cycle professional bachelor's studies graduate thesisSharon Shaju, 2024, diplomsko delo Opis: Industrijski turizem se pogosto nanaša na obiske industrijskih objektov ali lokacij. Industrijski turizem v Indiji predstavlja majhen segment celotnega turističnega trga. V diplomski nalogi smo poskušali ugotoviti stanje industrijskega turizma v Indiji pred in po COVIDU-19. Ker se industrijski turizem v Indiji osredotoča predvsem na izobraževanje in ne na prostočasne aktivnosti, so študentje glavna ciljna skupina. Med COVIDOM-19 je bil indijski industrijski turizem skupaj z vsemi drugimi turističnimi deležniki prisiljen v popolno zaprtje, kar je povzročilo izgube in omejitve potovanj, zaradi česar turistov sploh ni bilo. Vendar pa je nekaj industrijskih panog naredilo uspešen korak v smeri inovativnosti in spremenilo ponudbo v doživetja virtualne resničnosti, spletne delavnice in video oglede. Raziskava je zajela vse vplive COVIDA-19 na industrijski turizem in na tej podlagi je predlaganih nekaj idej za primer, da bi se zdravstvena kriza ponovila. Ključne besede: industrijski turizem, COVID-19, zdravstvena kriza, varnostni protokoli, virtualna resničnost Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 7 Celotno besedilo (1,03 MB) |
4. Vpliv življenjskega sloga na motive smučarskih turistov v Sloveniji : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaJan Mladkovič, 2024, diplomsko delo Opis: Življenjski slogi imajo vpliv na motive smučarskih turistov v Sloveniji. Izbrana tema zaključnega dela v preteklosti še ni bila raziskana. Namen raziskave je bil ugotoviti, ali imajo življenjski slogi vpliv na motive smučarskih turistov v Sloveniji. V teoretičnem delu smo predstavili pregled obstoječe literature na temo športnega turizma, športnega turizma v Sloveniji, smučarskega turizma, zimskega turizma, življenjskega sloga, motivacije in motivov. V empiričnem delu smo po zaključenem zbiranju podatkov s pomočjo anketnega vprašalnika najprej opravili opis vzorca. Sledila je faktorska analiza preverjanja življenjskih slogov in motivov anketirancev s pomočjo programa SPSS. Po končani faktorski analizi smo preverili tudi vse štiri hipoteze in zapisali ugotovitve našega zaključnega dela. Ugotovili smo, da po eni strani obstaja povezava med življenjskimi slogi in motivi smučarskih turistov v Sloveniji, po drugi strani pa ne obstaja razlika pri motivih za obisk smučarskih destinacij glede na višino osebnega dohodka in status posameznika. Z zapisom ugotovitev in zaključka smo tudi izpolnili vse zadane cilje diplomskega dela. Ključne besede: športni turizem v Sloveniji, zimski turizem, smučarski turizem, življenjski slog, motivacija Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 4 Celotno besedilo (1,14 MB) |
5. Razvoj aktivnog turizma u destinaciji Cazin - primjer tematske pješačke staze "Stazom kestena" : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaAlmaida Mizić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomska naloga se osredotoča na razvoj aktivnega turizma v občini Cazin, s posebnim poudarkom na oblikovanju tematske pohodniške poti z imenom "Pot kostanja". Cilj raziskave je bil preučiti potencial tega območja za razvoj novega turističnega produkta, ki bi lahko obogatil turistično ponudbo in pritegnil večje število obiskovalcev. Naloga analizira trenutne razmere v Cazinu, vključno z naravnimi viri, kot so kostanjevi gozdovi, ki so prepoznani kot ključna ekološka in ekonomska komponenta regije. Prav tako obravnava prednosti in izzive aktivnega turizma, s poudarkom na trajnostnem razvoju in ohranjanju naravne dediščine. Primerjalna analiza tematskih poti v Bosni in Hercegovini ter Sloveniji je omogočila vpogled v dobre prakse, ki jih je mogoče uporabiti pri razvoju poti v Cazinu. Poleg tega so rezultati raziskave, vključno s fokusnimi skupinami in intervjuji z lokalnim prebivalstvom, pokazali, da obstaja velik interes za to pobudo, vendar je potrebna dodatna vlaganja v infrastrukturo in izobraževanje. Zaključno naloga podaja smernice za prihodnji razvoj aktivnega turizma v Cazinu, poudarjajoč pomembnost vključevanja trajnostnih praks za zagotovitev dolgoročnega uspeha projekta. Ključne besede: aktivni turizem, tematska peš pot, Cazin, trajnostni razvoj, kostanjev gozd Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2 Celotno besedilo (8,30 MB) |
6. Luksuzni turizem nekoč in danes : percepcija prebivalcev Zagreba o razvoju luksuznega turizmaLorena Vinčić, 2024, diplomsko delo Opis: Zagreb kot glavno mesto Hrvaške predstavlja velik potencial za razvoj turistične ponudbe. Diplomsko delo proučuje razvoj in percepcijo luksuznega turizma skozi čas, s posebnim poudarkom na percepciji prebivalcev mesta Zagreb. Luksuzni turizem se je v zadnjih nekaj letih spremenil. Nekoč je bil na voljo le elitni populaciji, danes pa je zaradi spremenjenih potrošniških navad bolj dostopen širši populaciji. Cilj dela je bil analizirati, kako prebivalci Zagreba gledajo na luksuz in ugotoviti, ali je na tem področju luksuz povezan z materialnimi dobrinami ali pa se obrača k novim teorijam o luksuzni izkušnji. S kvantitativno metodo smo v empiričnem delu z anketno tehniko ugotovili, da luksuzni turizem ostaja povezan predvsem s konceptom prestiža, ki se prilagaja zahtevam sodobnega potrošnika, ki se namesto tradicionalnim vidikom nagiba k personalizirani in edinstveni izkušnji, namesto tradicionalnim vidikom luksuza. Ključne besede: luksuzni turizem, turistični trendi, percepcija luksuznega turizma, Zagreb. Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 8 Celotno besedilo (1,03 MB) |
7. Konjeniški turizem v občini Ivančna Gorica - vzpostavitev novega turističnega produkta : diplomsko delo univerzitetnega študijaKlara Liza Schulz, 2024, diplomsko delo Opis: Konjeništvo in turizem sta se prepletala že skozi zgodovino, od prvih olimpijskih iger in prevoznih sredstev do olimpijskega športa. Glede na velik razvoj konjeništva po svetu smo se odločili vzpostaviti nov turistični produkt v občini Ivančna Gorica, ki ima veliko konjeniških ponudnikov in razvit športni turizem ter s tem potencial za ta turistični produkt. V diplomskem delu je opredeljen športni turizem, kdo je športni turist in tipi športnega turizma, konjeniški športni turizem in konjeništvo v Sloveniji; turistični produkt in njegov razvoj; občina Ivančna Gorica, njene znamenitosti in športni turizem ter konjeniški ponudniki v občini. Opravili smo raziskavo z intervjuji, ki nam je postavila temelje za vzpostavitev novega turističnega produkta povezanega s konjeništvom. Temeljni pojmi v raziskavi so bili: konjeništvo in turizem, narava in kultura, unikatnost in sodelovanje, elementi konjeniških poti ter dobrobit konj. Zastavljene idejne zasnove za konjeniške poti vsebujejo elemente poti, tehnično izvedljivost in označbo ter opis pričakovanih rezultatov poti. Ključne besede: Športni turizem, konjeništvo, turistični produkt, občina Ivančna Gorica, konjeniške poti. Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 3 Celotno besedilo (5,99 MB) |
8. Kulturni i sportski turizam kao perspektiva za razvoj turističke ponude Beograda i Ljubljane : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaAndrej Stanojević, 2024, diplomsko delo Opis: Sportski i kulturni turizam vrste su turizma koje se iz dana u dan razvijaju ne samo u Europi, već i u cijelom svijetu. U ovom diplomskom radu smo govorili o trenutnom stanju i velikom potencijalu sportskog i kulturnog turizma u glavnom gradu Slovenije (Ljubljana) i glavnom gradu Srbije (Beograd). Broj turista na ovim prostorima raste iz godine u godinu, a velika je zasluga bogate kulture i povijesti ovih zemalja. Iako je kulturni turizam u ovim destinacijama vrlo razvijen, smatramo da postoji potencijal da se ova vrsta turizma još više razvije i postigne još veću razinu interesa među turistima. Sportski turizam, kao manje razvijena grana, ima dosta prostora za napredak u obje destinacije. U diplomskom radu smo analizirali što i kako treba unaprijediti destinacije kako bi privukle sportske turiste. Nakon detaljnog teorijskog dijela, analizu smo nastavili istraživanjem i intervjuima s glavnim predstavnicima sportskog i kulturnog turizma u Beogradu i Ljubljani, odnosno turističkim organizacijama i agencijama koje zapravo predstavljaju turističku ponudu u svakom pogledu. Nakon svake analize i istraživanja smo došli do konačnih prijedloga i osobnog mišljenja o tome što bi trebalo promijeniti i unijeti kako bi se poboljšala ponuda, kao i o tome kako povezati kulturni i sportski turizam i stvoriti novi , specifična sportska i kulturna ponuda Ljubljane i Beograda. Ključne besede: Kulturni turizem, Športni turizem, Turistična ponudba, Beograd, Ljubljana Objavljeno v DKUM: 07.01.2025; Ogledov: 0; Prenosov: 2 Celotno besedilo (2,02 MB) |
9. Reprezentacija vinskega turizma v filmih : diplomsko delo univerzitetnega študijaNikola Mahnić, 2024, diplomsko delo Opis: Diplomsko delo je sestavljeno iz dveh delov. Prvi del obsega teorijo obravnavne teme, drugi del opisuje našo raziskavo. V teoretičnem delu smo opisali vinski turizem in vinskega turista. Prav tako smo s pomočjo sodobnejših virov opredelili vinski turizem v Sloveniji ter izpostavili nekaj primerov promocije in komuniciranja vinskega turizma v filmih. V raziskovalnem delu smo analizirali filma Stranpota (Sideways) in Vinsko deželo (Wine Country). Izbrali smo si prizore, v katerih smo zaznali povezavo z vinskim turizmom. Nato smo razpravljali, ali je reprezentacija vinskega turizma v filmih učinkovita promocijska strategija za Slovenijo. Odkrili smo, da je filmski turizem lahko zelo učinkovit za promocijo turizma le v določenih primerih in da je potrebno upoštevati razvitost turistične ponudbe destinacije, ki bi jo želeli promovirati. Spoznali smo tudi prednosti in slabosti, ki jih takšna promocija prinaša. Ključne besede: Vinski turizem, vinski turist, filmski turizem, reprezentacija, promocija Objavljeno v DKUM: 22.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 18 Celotno besedilo (3,33 MB) |
10. Varnost na velikem športnem dogodku - "Evropsko žensko prvenstvo v rokometu 2022" : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijaPetra Kramar, 2024, diplomsko delo Opis: Varnost v turizmu je ključnega pomena, zlasti med večjimi športnimi dogodki. Gostovanje velikih srečanj ljudi, vključno z mednarodnimi obiskovalci, zahteva natančno načrtovanje in učinkovite varnostne ukrepe za zagotovitev varnosti vseh udeležencev. To vključuje nadzor množic, protokole za odzivanje v sili, protiteroristične ukrepe in ukrepe javne varnosti. Pričujoča naloga preučuje Evropsko žensko prvenstvo v rokometu 2022, ki se je izvajalo v Sloveniji, Makedoniji in Črni gori. Preučili smo način, kako se je varnost izvajala v Celjski dvorani Zlatorog. To smo storili s pomočjo intervjujev predstavnika varnostne družbe Sintal in predstavnika celjske policije. Na podlagi odgovorov smo odgovorili na raziskovalna vprašanja in podali predloge za izvajanje varnosti na velikih športnih dogodkih. Ti so izvedba temeljite ocene tveganja, razvitje celovitega varnostnega načrta, sodelovanje z organi kazenskega pregona in službami za nujno pomoč, izvedba strogega nadzora dostopa, uporaba nadzornih sistemov, zaposlitev usposobljenega varnostnega osebja, učinkovito upravljanje z množicami, oblikovanje načrta ukrepanja v sili, vzpostavitev učinkovitih komunikacijskih kanalov, posvečanje pozornosti kibernetski varnosti, izobraževanje javnosti in uporaba napredne tehnologije. Ključne besede: rokomet, veliki športni dogodki, varnost, turizem Objavljeno v DKUM: 22.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 10 Celotno besedilo (1,13 MB) |