1. Vloga mednarodnih organizacij pri zagotavljanju humanitarne pomoči: študija primera humanitarne pomoči v Ukrajini, Siriji in Jemnu : diplomsko delo visokošolskega študijskega programa Varnost in policijsko deloMirjana Šarac, 2018, diplomsko delo Opis: Naravne in antropogene nesreče in krize zaradi pogosto velikega števila nedolžnih žrtev zahtevajo posebno obliko odzivanja nanje z obsežno humanitarno dejavnostjo in pomočjo. Gre za dostavljanje nujne pomoči prebivalcem na prizadetih območjih, s čimer se rešuje njihova življenja, zdravje in dostojanstvo, ščiti pravice in jim zagotavlja čim bolj primerno okolje za življenje. Mednarodne težnje po miru in varnosti so pripeljale do skupnega interesa držav za zagotavljanje in ohranjanje pogojev za mirno sobivanje in varovanje človekovih pravic in svoboščin. V ta namen se še danes povezujejo in usklajujejo organizacije, ki mednarodno zagotavljajo humanitarno pomoč na območjih, kjer je ta potrebna.
Zaradi kompleksnosti, velikega obsega žrtev in navadno tudi obstoja določene stopnje nevarnosti na teh območjih, je nujna medsebojna koordinacija humanitarne dejavnosti, ki poteka v okviru mednarodnega humanitarnega sistema. Različne organizacije se povezujejo in usklajujejo svoje delovanje, da se lahko čim bolj učinkovito in hitro odzivajo na potrebe ogroženega prebivalstva. Med temi imajo najpomembnejšo vlogo Evropska unija, Organizacija združenih narodov ter nekatere nevladne organizacije, kot so Rdeči križ, Humanitarna organizacija »Save the children«, Mednarodna humanitarna organizacija za boj proti lakoti »Action against hunger«, Humanitarna organizacija CARE, Zdravniki brez meja in druge. Te organizacije so pomembno prispevale k reševanju humanitarnih problemov tudi pri treh večjih krizah današnjega časa; v Siriji, Ukrajini in Jemnu. Ključne besede: diplomske naloge, humanitarna pomoč, humanitarna kriza, mednarodna pomoč, Ukrajina, Sirija, Jemen Objavljeno v DKUM: 13.11.2018; Ogledov: 1341; Prenosov: 163
Celotno besedilo (1,24 MB) |
2. Vloga medijev v obravnavi problematike migracijBernarda Cehnar, 2017, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo predstavili problem migracij in način, kako jih mediji obravnavajo. Pojavlja se problem neobjektivnosti, neresničnosti in nepreverjenosti informacij, kar vpliva na zaupanje v medije. Na podlagi proučene literature smo predstavili mednarodne migracije, nastanek, vzroke in vrste. Obravnavali smo medijsko objektivnost, funkcije in vlogo medijev ter teorijo prednostnega tematiziranja. V empiričnem delu smo predstavili vlogo medijev pri obravnavi problematike migracij v Siriji. Analizirali smo nastanek migracij, ugotovili, da postajajo vse bolj mednarodne in razširjene. Pri tem smo prišli do treh glavnih ugotovitev: prvič, na nastanek državljanske vojne v Siriji vpliva več dejavnikov (vladavina Al Asada, delovanje islamskih skrajnežev in nasprotniki verskih skupin); drugič, mediji v Siriji so nadzorovani s strani vlade; tretjič, v ta namen je bila uvedena internetna cenzura, ki je bila odpravljena po državljanski vojni. Ključne besede: mediji, migracije, Sirija, sirijska državljanska vojna Objavljeno v DKUM: 06.10.2017; Ogledov: 1320; Prenosov: 190
Celotno besedilo (1,27 MB) |
3. IZRAEL MED LETI 1967 IN 1979Jernej Tomec, 2016, diplomsko delo Opis: Na Bližnjem vzhodu je bilo obdobje med leti 1967 in 1979 eno najturbulentnejših. Meje Izraela in njegovih sosed so se hitro spreminjale zaradi treh vojn: »šestdnevne«, iz katere je Izrael izšel kot zmagovalec; »vojne izčrpavanja«; »jomkipurske vojne«, kjer je Izrael utrpel znatne izgube,
a se je rešil najhujšega. Začele so se teroristične akcije, ki so vplivale na ves svet. Najodmevnejši sta bili masaker na OI v Münchnu in osvoboditev talcev v Ugandi. Pod vplivom ameriškega predsednika Jimmyja Carterja je v Camp Davidu nastal sporazum med Izraelom in Egiptom. Izrael je dosegal vojaško premoč zaradi dobre strategije, smiselno izboljšanega orožja, izurjene vojske in pametne izrabe podnebja. Arabske države so dosegale vojne uspehe s hitrim urjenjem vojske in z inovacijami. Mednarodni terorizem je treba jemati resno. Sporazum v Camp Davidu je utrl pot poznejšemu izraelskemu sporazumu s Palestinci. Ključne besede: Bližnji vzhod, Izrael, Egipt, Sirija, vojne, zračni napadi, izgube, terorizem, operacije, Camp David Objavljeno v DKUM: 13.06.2016; Ogledov: 1790; Prenosov: 233
Celotno besedilo (1,87 MB) |
4. Lokalna samouprava v Sirski arabski republikiSamer Hussein, 2015, diplomsko delo Opis: Tema mojega diplomskega dela je lokalna samouprava v Sirski arabski republiki. Gre
za področje, ki je izven meja te države precej neznano.
Namen je predstaviti lokalno samoupravno ureditev, njeno delovanje ter organizacijsko
strukturo. Ob upoštevanju sirskih zakonskih in ustavnih temeljev ter določil sem se
osredotočil na delovanje lokalne samouprave, njeno financiranje, varstvo mej, vpliv
državljanov na vodenje lokalne samouprave in njihovo sodelovanje pri izvajanju nalog,
pravno varstvo, pravico do združevanja, upravni nadzor nad delovanjem lokalne
samouprave ter pogoje za izvajanje nalog na lokalni ravni.
Kot glavni vir mi je služil sirski Zakon o lokalni samoupravi (št. 107/2011), ki ga je
sirski državni zbor sprejel marca 2011. Vsebina je v celoti na voljo na spletnem portalu
sirskega državnega zbora. Ker je besedilo na voljo le v arabskem jeziku, ga je bilo
potrebno prevesti.
Za najtežavnejši del pisanja svojegaa diplomskega dela bi označil iskanje ustreznih
pravnoterminoloških izrazov v slovenskem jeziku, saj se mnogi pravni instituti med
seboj razlikujejo ali pa imajo drugačen pomen. V poštev so prišle tako arabska in
slovenska kot tudi angleška pravna terminologija. Ključne besede: Sirija, lokalna samouprava, decentralizacija, reforme, Bližnji vzhod Objavljeno v DKUM: 16.05.2016; Ogledov: 1283; Prenosov: 103
Celotno besedilo (680,63 KB) |
5. Legalnost in legitimnost posredovanja v SirijiMarko Železnik, 2015, diplomsko delo Opis: V pričujočem diplomskem delu je obravnavano vprašanje legalnosti ter legitimnosti vojaškega ali drugačnega posredovanja v konfliktu, ki se je pričel leta 2011 v Sirski arabski republiki (v nadaljevanju Sirija). V skoraj štirih letih trajanja te morije se je namreč večkrat pojavilo vprašanje, če je kakršno koli posredovanje drugih držav sploh na voljo; ali bi bilo takšno posredovanje zakonito po veljavnem mednarodnem pravu ter če ne, ali bi do njega vseeno moralo priti.
Možnosti za takšno posredovanje so sicer zmeraj bile na razpolago v obliki avtorizacije Varnostnega sveta Organizacije združenih narodov (v nadaljevanju Varnostni svet), vendar od pričetka konflikta pa do danes Varnostni svet ni uspel sprejeti zavezujoče resolucije o takšnem ukrepu, saj Rusija in Kitajska vztrajno uporabljata svojo pravico do veta. Avtorizacija Varnostnega sveta pa predstavlja le eno izmed dveh izjem členu 2(4) Ustanovne listine Organizacije združenih narodov (v nadaljevanju Ustanovna listina), ki predpisuje prepoved grožnje ali uporabe sile in je mnogokrat predmet različne interpretacije. Druga izjema temu členu je "neodtujljiva" pravica do samoobrambe suverenih držav, ki je zapisana v 51. členu Ustanovne listine in tudi brez tega izrecnega zapisa obstaja v mednarodnem običajnem pravu. V okviru VII. poglavja Ustanovne listine so različne države tako že iskale povode za posredovanje na osnovi samoobrambe, vendar nobeni ni uspelo dokazati, da je pogojem za ukrepanje iz takšnih razlogov zadoščeno. Zaradi prej omenjene različne razlage člena 2(4) so nekatere države, recimo Združene države Amerike (v nadaljevanju Združene države), poskušale kot legalno predstaviti tudi oboroževanje opozicijskih skupin, kar nima prave podpore v očeh mednarodne skupnosti; ali pa so preprosto želele "kaznovati" Sirijo z arhaičnim institutom oboroženih povračilnih ukrepov, ker je ta uporabila kemično orožje na svojem civilnem prebivalstvu.
Mnogi ministri, svetovalci, pravni strokovnjaki ali celo laiki pa so bili mnenja, da je v primeru takšne paralize Varnostnega sveta najbolje popolnoma zaobiti njegovo avtorizacijo, da bi se lahko rešilo človeška življenja. Tako so se pojavile zahteve – tudi širše javnosti – po humanitarni intervenciji ali podobni obliki posredovanja na humanitarnem temelju. Ponovno so tudi tukaj mnenja zelo deljena in ne obstaja enostavna ali nesporna rešitev. Še vedno se v očeh mednarodne javnosti in v okviru mednarodnega prava namreč šteje, da je posredovanje brez avtorizacije Varnostnega sveta nedopustno. To velja ne glede na primer Kosova, ki se v tej situaciji le stežka uporabi kot precedens, čeprav se tudi v primeru Sirije rado omenja koncept "nelegalnega, vendar legitimnega", ki je bil leta 1999 uporabljen kot pojasnilo za bombardiranje ciljev v Srbiji.
Na tej točki ni povsem jasno, zakaj določene države niso poskušale doseči odobritve posredovanja pri drugih mednarodnih organih, kot recimo Generalni skupščini, in so se zanašale zgolj na morebitne resolucije Varnostnega sveta, ki pa nikoli niso bile sprejete. Če bi namreč Varnostni svet predložil zadevo Generalni skupščini, veto pravice tam ne bi bilo mogoče uporabiti in morda bi se pojavila možnost za izhod iz mrtve točke.
V vsakem primeru se po podrobni analizi zdi, da v trenutnem pozitivnem mednarodnem pravu niti ob zelo razširjeni interpretaciji člena 2(4) ne obstaja izrecna pravica do posredovanja v Siriji brez avtorizacije Varnostnega sveta ali obstoja okoliščin samoobrambe. V mednarodnem običajnem pravu pa velja, da so nekateri instituti preprosto premalo razviti ali nimajo dovolj osnove v praksi držav, da bi bili zares uporabni. Kolikor humanitarna situacija v Siriji sicer zahteva odziv mednarodne skupnosti, trenuten razvoj prava na tem področju ne ponuja jasne rešitve zunaj okvirjev, ki jih zastavlja besedilo Ustanovne listine. Ključne besede: Sirija, Kosovo, Libija, humanitarna intervencija, odgovornost zaščititi (responsibility to protect – R2P), kemično orožje, Varnostni svet OZN, člen 2(4) Ustanovne listine OZN, 51. člen Ustanovne listine OZN, Uniting for Peace resolucija Objavljeno v DKUM: 01.06.2015; Ogledov: 2207; Prenosov: 196
Celotno besedilo (917,72 KB) |
6. PRIMERJALNA ANALIZA VPLIVA VREDNOT IN KULTURE PODJETJA NGŠ D. O. O. TER NJEGOVIH DOBAVITELJEV NA USPEŠNOST NJIHOVEGA MEDNARODNEGA POSLOVNEGA SODELOVANJAAndreja Kotnik, 2014, diplomsko delo Opis: Kultura je povsod okoli nas in je izražena v načinu življenja. V sodobnem času je vloga kulture prešla tudi v poslovni svet, saj se večina podjetij povezuje z drugimi državami pri poslovanju. Začnemo govoriti o mednarodnih kulturnih razlikah. V podjetju NGŠ d. o. o. je direktor podjetja ključna oseba, ki je ustvarila kulturo podjetja, vsi zaposleni se ji prilagajajo, temeljni del kulture pa predstavljajo vrednote. Če zaposleni ne delujejo v skladu z vrednotami podjetja, morajo zapustiti podjetje, saj z nasprotnim ravnanjem lahko škodujejo podjetju oziroma poslovanju podjetja, pa tudi sebi.
V diplomskem delu smo preučevali podjetje NGŠ d. o. o. ki posluje s Srbijo, Turčijo in Sirijo, pri tem pa smo upoštevali medkulturne razlike pri poslovanju. Primerjali smo vrednote in kulturo podjetja NGŠ d. o. o. z njegovimi dobavitelji iz Srbije, Turčije in Sirije.
Pred poslovanjem s tujim dobaviteljem se je treba pogajati in skleniti poslovni odnos. Pogajamo se skoraj vsak dan, k temu pa pripomorejo različne življenjske situacije. Pogajanje je način, da bi si pridobili stvar, ki si jo želimo in stremimo k cilju, čeprav se zgodi, da je treba kdaj tudi popustiti. Procesa pogajanja se ne moremo naučiti, saj je razplet odvisen tudi od nasprotne strani. Dokazano je, da so boljši pogajalci tisti, ki so dobri govorci, in jih ni strah kdaj tudi izgubiti. Ugotovili smo, da je za vzpostavitev zaupanja, za pogajanje in sklenitev poslovnega odnosa priporočljivo poznavanje vsake kulture posebej in predvsem vedeti, da so v neki državi nekatere stvari sprejemljive, v drugi pa strogo prepovedane. Dober odnos in prilagajanje vsaki kulturi posebej pripelje do dobrih in celo vrhunskih poslovnih rezultatov.
Analizirali smo količinske vrednosti dobav podjetja NGŠ d. o. o. po dobaviteljih iz Srbije, Turčije in Sirije v času njihovega medsebojnega sodelovanja. Preučili smo, kaj se je dogajajo v času gospodarske krize in kako je kriza vplivala na sklepanje poslovnih odnosov in na število dobav. Čeprav je diplomsko delo nastalo v času gospodarske krize, ki je za mnoga podjetja povzročila manj dobav in padec dobička, pa je v našem primeru ravno obratno. Podjetje NGŠ d. o. o. je v obdobju krize vzpostavilo zaupanje in sklenilo poslovni odnos s Turčijo in kasneje s Sirijo. Gospodarska kriza ni imela vpliva na poslovanje podjetja, predvsem zaradi narave poslovanja.
Preučili smo tudi vpliv vrednot in kulture podjetja NGŠ d. o. o. na uspešnost njihovega mednarodnega poslovnega sodelovanja. Za uspešno poslovanje je treba poznati kulturo držav s katerimi podjetje posluje in predvsem bistvene razlike v primerjavi s slovensko kulturo. V intervjuju z direktorjem podjetja NGŠ d. o. o. smo pridobili veliko zanimivih informacij o kulturi nasploh in o kulturi poslovanja za vsako prej omenjeno državo posebej. Medkulturne razlike je treba upoštevati, da bi ohranjali dolgoročen poslovni odnos. Ključne besede: Ključne besede: Vrednote podjetja, kultura, medkulturne razlike, sklepanje poslovnih odnosov, poslovna pogajanja, Srbija, Turčija, Sirija. Objavljeno v DKUM: 03.11.2014; Ogledov: 1513; Prenosov: 126
Celotno besedilo (732,13 KB) |
7. Uporaba kemičnega orožja v sirskem konfliktu : diplomsko delo univerzitetnega študijaŽiga Vehar, 2014, diplomsko delo Opis: Kemično orožje se v spopadih uporablja vse od prve svetovne vojne dalje, zadnji primer uporabe kemičnega orožja v oboroženem konfliktu pa se je zgodil v sirski državljanski vojni. V diplomskem delu smo razložili pojem kemičnega orožja, spoznali smo vrste kemičnega orožja ter se seznanili s kliničnimi znaki zastrupitve s kemičnim orožjem. Spoznali smo tudi zaščitne ukrepe v primeru kemičnega napada ter načine dekontaminacije po izpostavljenosti. Ogledali smo si tudi potek sirske državljanske vojne od njenih začetkov, ter se podrobneje posvetili napadu s kemičnim orožjem v predmestju Damaska. Predstavili smo tudi udeležene oborožene sile v konfliktu. Ker nas je zanimalo tudi, kako je na morebiten napad s kemičnim orožjem pripravljena Republika Slovenija, smo si ogledali in predstavili Državni načrt zaščite in reševanja ob uporabi orožij ali sredstev za množično uničevanje v teroristične namene oziroma terorističnem napadu s klasičnimi sredstvi, s čimer smo ugotovili, da je Republika Slovenija na morebitne teroristične napade s kemičnim orožjem dobro pripravljena.
V raziskovalnem delu smo posredovali anketo študentom Fakultete za varnostne vede, saj nas je zanimalo, kako ogrožene se počutijo pred morebitnim terorističnim napadom s kemičnim orožjem, ter ali poznajo posledice uporabe kemičnega orožja in zaščito pred njim. Z raziskavo smo ugotovili, da se študentje ne počutijo ogrožene zaradi morebitnih terorističnih napadov s kemičnim orožjem, ter da ne poznajo zaščite pred njegovimi učinki, poznajo pa posledice uporabe kemičnega orožja. Ključne besede: kemično orožje, terorizem, državljanska vojna, Sirija, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 20.10.2014; Ogledov: 1812; Prenosov: 283
Celotno besedilo (601,23 KB) |
8. Terorizem v Siriji : diplomsko delo visokošolskega strokovnega študija Varnost in policijsko deloRok Jug, 2013, diplomsko delo Opis: V diplomski nalogi je opisan terorizem v Siriji. Gre za svetovno znan problem, s katerim se trenutno ukvarja ves svet. Na začetku je podrobneje opisana Sirija in njena zgodovina, sledi terorizem, zadnji del diplomske naloge pa opisuje povod za nasilje v Siriji, oziroma nezadovoljstvo sirskega naroda nad režimom in nastalo državljansko vojno. Nezadovoljstvo ljudi nad sirsko oblastjo in režimom pod vodstvom predsednika Bašarja Al Asada se že dlje časa stopnjuje in samo vprašanje časa je bilo, kdaj bodo ljudje to pokazali. Iz mirnih protestov je nastala državljanska vojna, ki se je razvila do te mere, da so se začele vmešavati druge države. Na eni strani so nekatere države začele oboroževati upornike, pri tem pa pozivale sirskega predsednika k takojšnemu odstopu. Na drugi strani ima Sirija svoje države zaveznice, ki jim verjetno ugodno prodajajo dosti močnejše orožje, kot ga imajo na razpolago sirski uporniki. Kljub temu da so sirski uporniki slabše oboroženi, so v prednosti, saj mnogo vojakov sirske vojske ne zdrži pritiskov in pobegne preko meja ali prestopi na stran upornikov. V sirski državljanski vojni namreč prihaja do velike dileme, saj ljudje sploh ne vedo več proti komu se borijo. Čeprav je sirski predsednik Bašar Al Asad pred kratkim v govoru nagovarjal svoj narod, da ima vse pod nadzorom in se bo vojna kmalu končala, temu ni tako. Sirski uporniki so že zavzeli večji del Sirije, zato je samo še vprašanje časa o padcu Al Asadove oblasti. Situacija v Siriji se je zelo zakomplicirala, saj se vsi samo oborožujejo. Pozabljajo pa na nedolžno prebivalstvo, ki trpi in umira zaradi peščice vplivnih ljudi. Zlasti ZDA in zahodne države imajo že od nekdaj velik »apetit« po nafti arabskih držav. To so tudi že dokazali v nekaterih vojnah z drugimi arabskimi državami in prav tak scenarij se obeta Siriji. Sirski narod bi si v tej vojni rad izboril bolj svobodno življenje in več pravic, a kaj, ko ga nihče ne zaščiti pred nasiljem. Države, ki bi sirski narod lahko zaščitile, se ne želijo vmešavati ali pa vidijo le sirska naravna bogastva. Zaradi tega je terorizem oziroma državljanska vojna v tej državi do sedaj terjala že več kot 70.000 žrtev, več kot milijon Sircev je zbežalo iz države, več milijonov pa je pogrešanih in razseljenih. Sirijo je doletela gospodarska in humanitarna katastrofa. Ključne besede: terorizem, teroristi, Sirija, diplomske naloge Objavljeno v DKUM: 03.10.2013; Ogledov: 3355; Prenosov: 652
Celotno besedilo (720,96 KB) |