1.
Multimedijska e-gradiva in izbira strategij reševanja problemov pedagoškega raziskovanjaTomaž Bratina, 2012, doktorska disertacija
Opis: Problem je lahko tako praktična kot miselna situacija, za katero poskušamo najti način ali
postopek rešitve. Postopek reševanja problema teče od nekega začetnega stanja do zaželenega
končnega stanja, vmes pa nastopajo ovire. Končno stanje je običajno rešitev problema.
Definicije problema se v teoriji razlikujejo, vendar je vsem skupna karakterizacija, da
problem predstavljajo tri že omenjene faze oziroma komponente in sicer: neko začetno stanje,
končno (želeno) stanje in ovire na poti iz začetnega stanja v končno. Pot do končnega stanja
oziroma rešitve obsega zaporedje korakov, ki ga imenujemo strategija.
Strategija je vzorec ali miselni napotek, ki privede do rešitve problema oziroma tvorbe sklepa.
Ker se problemi razlikujejo glede na področje iz katerega izhajajo, je izbira strategije obenem
neposredno povezana s problemom.
V raziskavah so bile prepoznane štiri temeljne strategije reševanja problemov, in sicer:
analiza, primerjava, sklepanje in interpretacija in ovrednotenje. Izkaže pa se, da izbira
strategije ni vedno enoznačna ampak reševanje določenega problema lahko vključuje tudi
hkratno uporabo več strategij oziroma njihovo kombinacijo. Nabor strategij reševanja
problemov združimo pod skupen pojem strategije presoje.
V praksi je na različnih področjih mogoče ugotavljati, katere izmed strategij presoje so bile
pri reševanju problema uporabljene. Za preučevanju uporabe strategij presoje potrebujemo
probleme, ki jih najpogosteje predstavimo v obliki nalog. Naloga/problem služi kot
raziskovalno orodje, vendar se razlikuje glede na specifično strategijo katere uporabo
ugotavljamo ter področje.
Raziskave kažejo, da je rešitev problema in s tem izbira strategije reševanja problema tesno
povezana tudi s poznavanjem področja od koder problem izhaja oziroma znanjem in
izkušnjami posameznika. Prav tako je izbira oziroma uporaba strategije lahko odvisna tudi od
učinka drugih dejavnikov, kot sta oblika (vrsta) učnega gradiva in učni pristop oziroma način
pridobivanja znanja v fazi priprav na reševanje problemov.
Za pridobivanje znanja s področja pedagoškega raziskovanja je mogoče uporabljati
tradicionalno učno gradivo ali multimedijska učna gradiva. Zato smo za potrebe študijskega
predmeta izdelali multimedijsko učno gradivo, ki nadomešča uporabo tradicionalnega učnega
gradiva. Vendar se je potrebno zavedati, da je cilj uporabe učnih gradiv doseči predviden nivo
znanja in sicer neodvisno od vrste uporabljenega učnega gradiva. Glede na vrsto učnega
gradiva je spremenjen le način pridobivanja znanja.
V predstavljeni raziskavi smo s pedagoškim eksperimentom preučevali ali ima uporaba
multimedijskega učnega gradiva uporabljenega v pripravi na reševanje problemov, učinek na
uspešnost uporabe posamezne strategije v procesu reševanja problemov s področja
pedagoškega raziskovanja. Pripravili smo področno specifične raziskovalne probleme, ki so
bili oblikovani tako, da je bila za njihovo rešitev predvidena uporaba določene strategije in
tudi kombinacije strategij.
Študente smo razdelili v dve skupini. Ena skupina študentov je za pripravo na reševanje
problemov za preverjanje uporabe strategij presoje uporabljala multimedijsko učno gradivo,
druga pa tradicionalno. Po končanem reševanju problemov smo primerjali dosežke študentov
obeh skupin.
Izidi raziskave so pokazali, da je multimedijsko učno gradivo dejavnik, ki ima v fazi priprave
na preizkus reševanja problemov učinek na uspešnejšo rabo večine strategij reševanja
problemov. Dosežki študentov ki so za pripravo na reševanje problemov uporabljali
multimedijsko učno gradivo, se pri uporabi strategij statistično značilno razlikujejo od
študentov, ki so uporabljali tradicionalno učno gradivo. Dosežki prvih so višji. Tudi pri
uporabi strategije ovrednotenja se je pokazalo, da ima uporaba multimedijskega učnega
gradiva učinek na uspešno uporabo strategije, vendar le pri starejših uporabnikih. Preverjanje
uporabe kombinacije strategij je
Ključne besede: reševanje problemov, strategije presoje, multimedijska učna gradiva, pedagoška metodologija, statistika, SPSS v izobraževanju, izobraževanje
Objavljeno v DKUM: 13.06.2012; Ogledov: 3963; Prenosov: 501
Celotno besedilo (7,92 MB)