1. Določevanje parametrov kakovosti vina s Fourierovo Transformacijsko Infrardečo Spektroskopijo (FTIR)Borka Pačavra, 2024, diplomsko delo Opis: Namen naloge je bila vpeljava novega postopka merjenja izbranih parametrov v vinu. Parametre smo določevali na aparatu LYZA 5000 Wine, ki temelji na Fourierovi Transformacijski Infrardeči Spektroskopiji (FTIR). Izbrani parametri, ki smo jih v poskusu merili so alkohol, relativna gostota, kisline, pH, hlapne kisline, ekstrakt ter glukoza in fruktoza. Ustvarili smo model, ki je vseboval različne vzorce vina. V okviru delne validacije smo preverili ponovljivost in obnovljivost. Glavni cilj je bil preučiti možnost zamenjave več metod, ki se trenutno izvajajo na različnih napravah, z eno metodo, ki bi omogočala analizo več parametrov na eni sami napravi. Prednosti bi bile prihranek časa, energije, denarja in materiala.
Parametre smo statistično ovrednotili glede na zahteve v skladu z validacijskim postopkom. Rezultati ponovljivosti in obnovljivosti so sprejemljivi za glukozo in fruktozo, kisline, pH, ekstrakt, hlapne kisline in relativno gostoto in so znotraj predpisanega kriterija. Paralelne meritve medlaboratorijskih primerjav so izven predpisanih meja.
Potrdili smo, da izbrana analizna metoda zagotavlja točnost za naslednje parametre: alkohol, pH, ekstrakt, kisline, relativna gostota, glukoza in fruktoza. Ključne besede: FTIR, vino, parametri, validacija, analiza Objavljeno v DKUM: 04.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 1 Celotno besedilo (2,41 MB) |
2. Analiza prehodnosti na študijskih programih prve stopnje z uporabo markovskih verigRok Stojanovič, 2024, diplomsko delo Opis: Prehodnost študentov med letniki, trajanje študija, delež študentov, ki uspešno zaključi študij, delež takih, ki obupa ipd., so kazalniki, ki jih potrebuje vsaka izobraževalna ustanova in so osnova za uspešno upravljanje študijskih programov kakor tudi za njihov nadaljnji razvoj.
Za določitev relevantnih kazalnikov študijskega programa smo uporabili markovske verige. Naš cilj je bil izdelati stohastični model, ki bi ga lahko uporabili za analizo uspešnosti študentov in njihovega akademskega napredka v slovenskem visokošolskem okolju.
Na podlagi teorije markovskih verig smo razvili matematični model, ki omogoča vrednotenje in spremljanje deleža študentov, ki napredujejo skozi različne letnike študijskega programa, časa, ki ga študent preživi v posamezni fazi študija, deleža študentov, ki uspešno diplomirajo, kakor tudi deleža študentov, ki se izpišejo iz študijskega programa.
Model smo uporabili na primeru visokošolskih in univerzitetnih študijskih programov, ki se izvajajo na Fakulteti za organizacijske vede Univerze v Mariboru. Vhodne podatke za matematični model smo črpali iz študentskih evidenc. Podatke smo obdelali s programom Microsoft Excel, kjer smo opravili tudi vse izračune. Rezultate smo ustrezno analizirali in interpretirali. Prav tako smo podali smernice za integracijo modela v informacijski sistem AIPS Univerze v Mariboru. Ključne besede: visokošolsko izobraževanje, prehodnost študentov, sistematična analiza, markovske verige, informacijski sistem. Objavljeno v DKUM: 04.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 1 Celotno besedilo (3,05 MB) |
3. Analiza odnosov z javnostmi na primeru organizacije in izvedbe Merilne konference 2024 v visokotehnološkem podjetjuJan Hočevar, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu sem analiziral, kako se visokotehnološko podjetje v okviru Merilne konference obnaša do svojih javnosti, katere izmed njih so jim najpomembnejše in katerim morajo v prihodnosti dati več poudarka. V teoretičnem delu sem najprej zapisal nekaj o marketingu in komuniciranju v marketingu, nato pa definiral termina javnost in odnosi z javnostmi, zapisal nekaj o zgodovini odnosov z javnostmi po svetu in tudi v Sloveniji sami, nadaljeval z vrednotenjem in razdelitvijo javnosti, kako z javnostmi komuniciramo, katere komunikacijske tehnike poznamo in katere aktivnosti izvajamo v njenih okvirih ter kje vidim prihodnost oz. do zdaj še neizkoriščene ali vsaj premalo izkoriščene priložnosti na področju odnosov z javnostmi. Nato sem nadaljeval na primeru visokotehnološkega podjetja in najprej opisal podjetje, kaj proizvaja in kaj ga dela tako uspešnega v svoji panogi, potem pa še njegovo Merilno konferenco in vse, kar je potrebno za to, da ta dogodek poteka nemoteno in po načrtih. Nadaljeval sem s tremi analizami, in sicer z osnovno analizo posledic, ki jih ima udeležba na Merilni konferenci za vsako izmed ključnih javnosti, SWOT-analizo prednosti, slabosti, priložnosti in groženj ter analizo medijskega pojavljanja Merilne konference v sodelovanju s podjetjem PressClipping, d. o. o. Na koncu pa sem oblikoval še priporočilo za implementacijo pridobljenih spoznanj v naslednjih izvedbah Merilne konference za visokotehnološko podjetje in hkrati tudi splošna priporočila za podjetja pri organiziranju podobnih dogodkov. Ključne besede: odnosi z javnostmi, merilna konferenca, ključne javnosti, SWOT-analiza, analiza medijskega pojavljanja. Objavljeno v DKUM: 03.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 1 Celotno besedilo (2,98 MB) |
4. Vpliv gospodarske aktivnosti na onesnaževanje okolja: empirična analizaPetar Todorčević, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu obravnavamo vpliv gospodarske aktivnosti na onesnaževanje okolja, pri čemer izvajamo empirično analizo za leti 2002 in 2019 v 96 državah. Naše delo je razdeljeno na dva dela. V prvem delu smo predstavili podatke in opredelili spremenljivke. Namen drugega dela je raziskati, kako različni ekonomski dejavniki, kot so rast BDP na prebivalca, industrijska proizvodnja in delež urbanega prebivalstva, vplivajo na emisije CO2. Rezultati kažejo, da se je negativen vpliv rasti BDP na onesnaževanje povečal med letoma 2002 in 2019, kar kaže na večjo intenzivnost gospodarske dejavnosti in povečano potrošnjo, ki vodi do večjega izpusta emisij. Po drugi strani pa je delež urbanega prebivalstva imel večji negativni vpliv na onesnaževanje v letu 2002 kot v letu 2019, kar lahko pripišemo izboljšavam v urbano infrastrukturo in večji implementaciji zelenih tehnologij v zadnjih letih. Ključne besede: Ekonometrična analiza, metoda najmanjših kvadratov, CO2 emisije, gospodarska aktivnost, BDP na prebivalca, industrijska proizvodnja, delež urbanega prebivalstva. Objavljeno v DKUM: 01.10.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 3 Celotno besedilo (1,07 MB) |
5. Zasnova novega Tercijalskega mostu Kostanjevice na KrkiSara Colarič, 2024, diplomsko delo Opis: Bistvo diplomskega dela obsega zasnovo novega Tercijalskega mosta, ki mora premostiti 50-metrsko razpetino med pobočjema reke Krke v Kostanjevici na Krki. Zasnova temelji na predpostavkah in omejitvah, ki jih zastavi konstrukter ter so določene s standardi. Modeliranje mostu je v CAD programu Solidworks. Celoten most je grajen in zmontiran iz vremensko odpornega jekla Corten S355JOWP. Konstrukcijski elementi so izbrani glede na racionalno presojo iz prakse. Le-ta je na koncu potrjena ali ovržena s statičnimi preračuni po evropskih standardih EUROCODE, ter s preračunom, ki je narejen po MKE (metoda končnih elementov). Rezultati so na koncu tudi ovrednoteni. Ključne besede: Zasnova mostu, jeklena konstrukcija, most za pešce, MKE analiza. Objavljeno v DKUM: 30.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 3 Celotno besedilo (4,59 MB) |
6. Optimizacija oskrbe z rezervnimi deli v podjetju mark metal d.o.o.Žan Gonza, 2024, diplomsko delo Opis: V diplomskem delu smo obravnavali ključne izzive upravljanja z zalogami rezervnih delov v podjetju Mark Metal d.o.o., kjer so neenakomerna poraba in dolgi dobavni roki izpostavili potrebo po izboljšanju obstoječih praks. S poudarkom na implementaciji ABC in XYZ analiz, je bil cilj naloge vse rezervne dele kategorizirati in optimizirati njihovo skladiščenje, da bi izboljšali dostopnost in zmanjšali skupne stroške. Z analizo podatkov smo ugotovili, kateri deli so kritični za proizvodnjo in kateri imajo največja nihanja v porabi. Na podlagi teh informacij lahko prilagodimo pogostost naročanja in količino zalog, da bi zmanjšali stroške povezane z zastaranjem in prekomernim skladiščenjem. Ključne besede: optimizacija, rezervni deli, ABC analiza, XYZ analiza, zaloge in upravljanje zalog Objavljeno v DKUM: 30.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 2 Celotno besedilo (3,15 MB) |
7. Potresna odpornost in predlog sanacije dijaškega doma v CeljuLaura Šeligo, 2024, magistrsko delo Opis: Magistrska naloga obravnava potresno odpornost in predlog sanacije Dijaškega doma v Celju.
Objekt je bil sprojektiran leta 1977, ko so na slovenskem območju veljala pravila o dimenzioniranju in izvedbi gradbenih objektov v potresnih območjih, ki so bila objavljena v Uradnem listu Socialistične republike Slovenije leta 1963.
S potresno analizo v programu Tower smo ugotovili, da objekt po trenutno veljavnem standardu Eurocode 8 ni potresno odporen. Zato smo v nalogi predlagali dve možnosti sanaciji.
Prva vključuje spremembo konstrukcijskega sistema iz torzijsko podajnega v sistem nepovezanih (konzolnih) sten, s čimer smo povečali dejavnik obnašanja in zmanjšali potresno obtežbo na vpetju konstrukcije.
V okviru predloga sanacije 2 smo upoštevali obstoječo arhitekturno zasnovo in dodali nove nosilne stene tako, da nismo vplivali na trenutno razporeditev dijaških sob in skupnih prostorov. Konstrukcijski sistem se v okviru predloga sanacije 2 ni spremenil od obstoječega. Potresna obtežba je bila večja kot v obstoječi konstrukciji, vendar so bile nove stene dovolj toge, da so prevzele več potresne obremenitve kot obstoječe. Ključne besede: potres, modalna analiza, duktilne stene, potresna sanacija Objavljeno v DKUM: 27.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 10 Celotno besedilo (7,02 MB) |
8. Izbrani problemi filozofije zgodovine na primeru državljanske vojne med Cezarjem in Pompejem : magistrsko deloNiko Stajan, 2024, magistrsko delo Opis: Filozofija zgodovine se ukvarja s filozofskimi razmisleki o zgodovini, ki prihajajo iz najrazličnejših filozofskih disciplin. V tem delu smo se ukvarjali s petimi sklopi teh problemov: s problemom objektivnosti, z ontološkimi problemi, z vzročnostjo in razlago, z etiškimi problemi in z logičnimi zmotami. Pri vseh teh problemih smo navedli glavne teoretske pristope in se do njih opredelili. Nato smo omenjene pristope analizirali še v izbranem zgodovinopisju na temo državljanske vojne med Cezarjem in Pompejem. Ugotovili smo, da so vsi problemi prisotni v praktično vseh delih, ki smo jih analizirali, seveda pa obstajajo velike razlike med avtorji. Starejši uporabljajo bolj problematične pristope kot novejši, vendar imajo tudi novejši določene probleme. V drugem delu naloge smo še sami poskusili napisati zgodovino te državljanske vojne ob upoštevanju vseh problemov. Pisanje smo začeli s sklenitvijo triumvirata med Cezarjem, Pompejem in Krasom. Ti rimski aristokrati so bili prisiljeni sodelovati zaradi nasprotovanja senatorjev pod vodstvom Katona Mlajšega. Sodelovanje jim je omogočilo uresničitev njihovih političnih načrtov, tako da so za obdobje sedmih let do Krasove smrti sami obvladovali skoraj celotno rimsko politično sceno. Po Krasovi smrti sta ostala samo še Cezar in Pompej in oba sta želela imeti vodilno vlogo v Rimu. Ta položaj so izkoristili njuni številni sovražniki, ki so se povezali s Pompejem, da bi se znebili Cezarja, s čimer pa so povzročili vojno. Cezar se namreč ni bil pripravljen odreči svoji moči in oblasti. Državljanska vojna, ki je sledila, se je razširila na celotno Sredozemlje; boji so potekali od Iberskega polotoka vse do Egipta. Bojevanje se je odvijalo v več fazah: v prvi fazi je Cezar naglo zavzel Italijo, Pompej in senatorji pa so se umaknili v Epir, v drugi fazi je Cezar porazil Pompejeve podpornike v Hispaniji, njegovi častniki pa so bili neuspešni v Afriki in v Iliriku, v tretji fazi sta se oba voditelja spopadla tudi neposredno. V odločilni bitki pri Farzalu je zmagal Cezar. Pompej je pobegnil v Egipt, kjer je bil ubit, državljansko vojno pa so nadaljevali njegovi podporniki. Cezar se je vmes zapletel v vojni v Egiptu in v Mali Aziji, tako da so pompejanci imeli dovolj časa, da so zbrali novo vojsko. Sledili so spopadi v Afriki in nato še enkrat v Hispaniji, v katerih je vedno zmagal Cezar in tako tudi končal državljansko vojno. Nato je sam ostal na vrhu rimske republike in je začel vladati povsem samovoljno. Uveljavil je številne reforme, si nadel mnoge nazive in opravljal več funkcij hkrati. Zaradi tega se je zameril marsikateremu Rimljanu. Njegovi največji nasprotniki so se povezali in nanj izvedli atentat. Ključne besede: Gaj Julij Cezar, Gnej Pompej Veliki, državljanska vojna, filozofija zgodovine, analiza zgodovinopisja Objavljeno v DKUM: 27.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 4 Celotno besedilo (2,58 MB) |
9. Analiza dejavnikov rasti podjetja z uporabo pestel: okoljski in drugi vpliviNuša Sobočan, 2024, diplomsko delo Opis: PESTEL-analiza je pomembno orodje za vsako podjetje, ki želi razumeti in obvladovati zunanje- dejavnike, ki vplivajo na njegovo poslovanje. S pregledom političnih, ekonomskih, socialnih, tehnoloških, okoljskih in pravnih dejavnikov podjetja pridobijo vpoglede, ki jim omogočajo prilagajanje strategij in sprejemanje odločilnih poslovnih odločitev. Živimo v času, ko trajnost postaja ključni element konkurenčne prednosti, zato je razumevanje okoljskih vplivov še posebej pomembno.
Diplomska naloga se osredotoča na analizo dejavnikov rasti podjetja z uporabo PESTEL-analize, s posebnim poudarkom na okoljskih dejavnikih. PESTEL-analiza omogoča celovit pregled zunanjih dejavnikov, ki vplivajo na poslovno okolje in rast podjetja. Pregled posameznih komponent PESTEL-analize vključuje politične, ekonomske, socialne, tehnološke, okoljske in pravne dejavnike, pri čemer so okoljski dejavniki še posebej podrobno obravnavani glede na njihov pomen in vpliv na podjetja. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, ravnanje z odpadki, trajnostni razvoj izdelkov, okoljske regulative in zakoni, tržne zahteve ter vpliv podnebnih sprememb, imajo pomembno vlogo pri oblikovanju poslovnih strategij. Integracija teh dejavnikov v poslovno strategijo je ključna za doseganje dolgoročne rasti in konkurenčne prednosti. Poleg okoljskih dejavnikov so za rast podjetja pomembni tudi notranji dejavniki, kot so inovacije in razvoj izdelkov, organizacijska kultura in vodenje, človeški viri ter finančno upravljanje, ter zunanji dejavniki, kot so tržne razmere, tehnološki napredek, dostop do trgov in regulativno okolje. V empiričnem delu naloge je podrobno predstavljen primer podjetja Pipistrel. Obravnavani so dejavniki rasti podjetja, vključno s finančnimi kazalniki, tržnim položajem, širitvijo na tuje trge, inovacijami in razvojem, zeleno tehnologijo, zaposlenimi, uvedbo trajnostnih praks in zmanjševanjem okoljskega odtisa. Analiziran je vpliv posameznih dejavnikov PESTEL-analize na rast podjetja Pipistrel, pri čemer so okoljski dejavniki izpostavljeni kot ključni za njegovo dolgoročno uspešnost. Okoljski dejavniki, kot so energetska učinkovitost, trajnostni razvoj izdelkov in okoljske regulative pomembno vplivajo na rast podjetja Pipistrel. Integracija okoljskih dejavnikov v poslovno strategijo in uvedba trajnostnih praks so ključni za dolgoročno rast in uspešnost podjetja na konkurenčnem globalnem trgu na katerem posluje. Primeri uspešnega vključevanja okoljskih strategij, kot so IKEA, Tesla in Unilever, dodatno potrjujejo pomembnost teh dejavnikov za trajnostno rast podjetij. Trajnostna usmeritev je na podlagi analize in empiričnih podatkov ključna za dolgoročno rast in konkurenčnost za podjetje Pipistrel in tudi druge. Ključne besede: PESTEL-analiza, rast podjetja, trajnost, varstvo okolja, konkurenčnost, okoljski dejavniki, podjetje Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 9 Celotno besedilo (1,18 MB) |
10. Marketinško komuniciranje s pomočjo spletnih medijev v podjetju SWY Brand d.o.o.Sara Zemljič, 2024, diplomsko delo Opis: Komunikacija je ključni vidik marketinga, bistvenega pomena za doseganje zvestobe blagovni znamki in vplivanje na odnos do blagovne znamke. Diplomsko delo v teoretičnem delu preučuje celotno marketinško komuniciranje, s fokusom na teoretično podlago, ki je smiselna za našo nadaljno raziskavo.
V empiričnem delu smo preučili marketinško komuniciranje blagovne znamke Swy in identificirali področja izboljšave. Poudarjeni so ključni instrumenti, kot so oglaševanje in sodelovanje v družbenih medijih, na platformah, kot so Facebook, Instagram in TikTok. Analiza SWOT in analiza spletne strani blagovne znamke Swy sta pokazali, da medtem ko Swy učinkovito uporablja spletne kanale in partnerstva z vplivneži za povečanje prepoznavnosti, njegova omejena fizična prisotnost in ozka diverzifikacija vplivnežev predstavljata izziv. Priporočila vključujejo vzpostavitev stalne trgovine, razširitev proizvodnih linij, krepitev vključevanja družbenih medijev in partnerstvo s komplementarnimi blagovnimi znamkami za krepitev tržnega položaja blagovne znamke Swy in vključevanja strank. Ključne besede: SWY, marketinško komuniciranje, analiza, SWOT, spletna orodja, marketinške aktivnosti. Objavljeno v DKUM: 26.09.2024; Ogledov: 0; Prenosov: 5 Celotno besedilo (2,39 MB) |